فوجیفیلم FP-Z8000 نسبت به سایر مدلهای UST مبتنی بر لیزر با روشنایی مشابه، قیمت بیشتری دارد، اما لنز نوآورانه آن انعطافپذیری فوقالعادهای در موقعیتیابی به آن میدهد و آن را به انتخابی بدیهی برای کاربردهایی تبدیل میکند که در آنها رقبا، نصب فیزیکی آن را دشوار یا حتی غیرممکن میدانند.
Fujifilm FP-Z8000

با قرض گرفتن شعار تبلیغاتی فروشگاه زنجیرهای بلومینگدیل، ویدئو پروژکتور فوجیفیلم FP-Z8000 شبیه هیچ ویدئو پروژکتور دیگری در جهان نیست البته به استثنای قابل بحث فوجیفیلم FP-Z5000 که سال گذشته توسط ProjectorCentral بررسی شد. چیزی که هر دو مدل را از بقیه متمایز میکند، لنز منحصر به فرد فوجیفیلم و یک دستاورد فنی چشمگیر است. این لنز با قابلیت چرخش در دو محور و با ارائه زوم ۱.۱ برابر و تغییر لنز پیشرو در صنعت، انعطافپذیری فوقالعادهای را برای قرارگیری ویدئو پروژکتور فراهم میکند. (به زودی در مورد لنز بیشتر صحبت خواهیم کرد.)
چیزی که FP-Z8000 را از FP-Z5000 متمایز میکند، تا حدودی روشنتر بودن آن است که با 8000 انسی لومن به جای 5000 لومن، روشنایی بیشتری دارد و گفته میشود که برای طیف وسیعتری از نصبهای نور محیطی مناسبتر است. این ویدئو پروژکتور از مدل قبلی خود سنگینتر است (40.6 پوند به جای 27.6 پوند) و وضوح WUXGA (1920x1200) را به جای 1080p ارائه میدهد. همچنین بسیار گرانتر است. فوجیفیلم میگوید نمیتواند قیمت ثابتی ارائه دهد، زیرا این ویدئو پروژکتور عمدتاً از طریق VARها فروخته میشود و قیمت آن بسته به VAR هر دستگاه متفاوت خواهد بود. با این حال، این شرکت انتظار دارد که قیمت آن در حدود 20000 دلار باشد.
برای روشن شدن موضوع، این قیمت از قیمت اولیه هوندا فیت 2021 بیشتر است. اما همچنین کمی کمتر از ویدئو پروژکتور Panasonic PT-RZ970 کمی روشنتر با لنز ET-DLE020 UST است. بنابراین، اگر واقعاً به یک ویدئو پروژکتور UST با روشنایی ۸۰۰۰ لومن نیاز نداشته باشید، حتی در نظر گرفتن آن هم گران است، اما در همان محدوده قیمتی رقیب مستقیم خود قرار دارد و به لطف دامنه تغییر لنز بزرگتر، از مزیت انعطافپذیری در قرارگیری برخوردار است. همچنین توجه داشته باشید که این ویدئو پروژکتور در رنگهای مشکی یا سفید، مانند FP-Z8000-B یا FP-Z8000-W، موجود است.

فوجیفیلم FP-Z8000 مانند برادر خود FP-Z5000 ، در رنگهای مشکی یا سفید موجود است تا به بهترین شکل در دکوراسیون محو شود.
ویژگیها
ویدئو پروژکتور FP-Z8000 بر اساس یک تراشه DLP با ابعاد 0.67 اینچ و وضوح 1920x1200 پیکسل و یک منبع نور لیزر-فسفر با عمر مفید 20000 ساعت ساخته شده است. برخلاف اکثر تولیدکنندگان، فوجیفیلم از این عمر طولانی به عنوان دلیلی برای ادعای بینیازی عملی ویدئو پروژکتور به تعمیر و نگهداری استفاده نمیکند، اما همچنان باید به این معنی باشد که در مقایسه با مدلهای لامپی، به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد.
اندازه 6.4x18.1x20.1 اینچ (HWD) ویدئو پروژکتور FP-Z8000 را به اندازه کافی جمع و جور میکند تا بتوان آن را برای تنظیمات موقت، مثلاً جلوههای بصری پسزمینه برای یک گروه راک یا نمایش مد، همراه داشت. این ویدئو پروژکتور لیزری جزو جمع و جورترین ویدئو پروژکتورهای UST در کلاس لیزر 8000 لومنی است، در حالی که سایر گزینهها معمولاً شامل بدنه نسبتاً بزرگتر (حداقل در یک بعد) و برآمدگی بزرگتر برای یک لنز UST جداگانه هستند. وزن ۴۰.۶ پوندی (شامل لنز یکپارچه) آن را از بقیه سبکتر و حمل آن را نسبتاً آسان میکند، هرچند که به اندازهای است که بخواهید آن را با یک کیف سخت لولهشونده برای حمل و نقل همراه کنید، که فوجیفیلم آن را به عنوان لوازم جانبی میفروشد. اما ویژگی بارز این ویدئو پروژکتور، لنز آن است.
طبق گفته فوجیفیلم، لنز تاشو با قابلیت چرخش در دو محور، اساساً با لنز موجود در FP-Z5000 یکسان است، همانطور که در بررسی FP-Z5000 با جزئیات بیشتر توضیح داده شده است. به طور دقیقتر، اپتیکها طبق گفته فوجیفیلم یکسان هستند، اما مکانیک کمی تغییر یافته است، بر اساس نتیجهگیری شرکت مبنی بر اینکه FP-Z8000 انعطافپذیری یکسانی را برای موقعیتیابی ویدئو پروژکتور حتی با موقعیتهای ممکن کمتر برای لنز ارائه میدهد. بنابراین در حالی که FP-Z5000 تا 11 موقعیت لنز ارائه میدهد، FP-Z8000 برای هر جهت شش موقعیت ارائه میدهد.
دو نقطه چرخش در نقاط مختلف آرایه لنز قرار دارند. وقتی لنز در موقعیت حمل و نقل قرار دارد و ویدئو پروژکتور در جهت افقی خود است، شکل کلی ویدئو پروژکتور مانند یک جعبه مستطیلی بزرگ است و لنز در موقعیتی که من آن را موقعیت لانهسازی مینامم، به سمت پایین چرخیده است.

FP-Z8000 علاوه بر انعطافپذیری ناشی از تغییر لنز گستردهاش، ۱۲ موقعیت لنز مختلف ارائه میدهد که شش موقعیت برای هر کدام در حالتهای تخت و عمودی است.
اگر بازوی لنز را ۹۰ درجه به تنها موقعیت قفلشونده دیگرش، عمود بر پایینویدئو پروژکتور، بچرخانید، آخرین عنصر لنز درست بالای ویدئو پروژکتور، در بخش مخصوص به خود از آرایه لنز قرار خواهد گرفت. سپس میتوانید آن بخش دوم را بچرخانید تا در هر یک از چهار موقعیت قفل شود. هر کدام جلوی لنز را به موازات یک طرفویدئو پروژکتور تراز میکنند.
وقتی بازو پایین است، دو تا از آن چهار موقعیت، نور را به سمت داخل یا پایین لانه هدایت میکنند و آنها را برای نمایش غیرقابل استفاده میکنند. اما دو موقعیت دیگر با لنز رو به جلو، مانند اکثر ویدئو پروژکتورها، یا با لنز رو به بالا دو امکان دیگر اضافه میکنند که در مجموع شش میشود. همین شش موقعیت در صورت نصب عمودی ویدئو پروژکتور بر روی دیوار نیز در دسترس هستند و تعداد موقعیتهای نصب ممکن را بر اساس تعداد فوجیفیلم به ۱۲ دو برابر میکنند.
فراتر از آن، میتوانید FP-Z8000 را به صورت وارونه در یک پایه سقفی در حالت افقی نصب کنید، اما فوجیفیلم این تغییرات را به تعداد موقعیتها اضافه نمیکند. سه حسگر مادون قرمز یکی در هر یک از سه طرف تضمین میکنند که در اکثر ترکیبات جهتگیری ویدئو پروژکتور و موقعیت لنز، به راحتی به ریموت پاسخ میدهد.
تجسم همه اینها از طریق توصیف شفاهی دشوار است. اگر میخواهید لنز و قابلیتهای آن را بهتر درک کنید، میتوانید از شبیهساز ویدئو پروژکتور FP-Z8000 فوجیفیلم دیدن کنید. سوالات راهنما را نادیده بگیرید و فقط به انتخاب بعدی ادامه دهید تا به شبیهساز برسید. تنظیمات چرخش پایه (0 و 90 درجه) و چرخش لنز (0، 90، 180 و 270 درجه) را تنظیم کنید، و نموداری در گوشه سمت راست بالای شبیهساز به شما نشان میدهد که ویدئو پروژکتور با لنز در آن موقعیت چگونه به نظر میرسد. نمودار دیگری که درست در کنار آن قرار دارد، جهت تصویر را در آن موقعیت به شما نشان میدهد. همچنین میتوانید به منابعی برای بررسی کاربردهای منحصر به فرد ویدئو پروژکتور و مشاهده مطالعات موردی در وبسایت اختصاصی ویدئو پروژکتور فوجیفیلم دسترسی پیدا کنید.
وقتی بازوی FP-Z8000 به صورت مستقیم بالا و پایین است، دو موقعیت لنز یک تصویر افقی و دو موقعیت لنز یک تصویر عمودی ایجاد میکنند. برای هر جهت، یک موقعیت به صورت عمودی و یک موقعیت به صورت وارونه است، اما تنظیمات منو به شما امکان میدهد تصویر را ۱۸۰ درجه بچرخانید، بنابراین میتوانید بالا و پایین را به شکلی که میخواهید تنظیم کنید. با قرار دادن بازو در پایین و لنز مستقیماً رو به جلو، تصویر افقی است. وقتی ویدئو پروژکتور به سمت سقف (یا کف) قرار میگیرد، میتوانید ویدئو پروژکتور را به هر جهتی که نیاز دارید بچرخانید.

علاوه بر شش انتخاب برای موقعیت لنز و پشتیبانی از جهت عمودی و افقی برای خود ویدئو پروژکتور، زوم ۱.۱ برابری و تغییر لنز قابل توجه، انعطافپذیری بیشتری را برای موقعیتیابی فراهم میکند. اما محدودیتهایی در تغییر لنز وجود دارد.
FP-Z8000 تغییر عمودی فوقالعاده گسترده +/-۷۰٪ و تغییر افقی +/-۳۵٪ را ارائه میدهد. با این حال، در نزدیک به شدیدترین تنظیمات، یکنواختی روشنایی ویدئو پروژکتور تا حدودی آسیب دید. به عنوان مثال، در تغییر عمودی ۷۰٪ به بالا، تصویر در سمت چپ روشنترین بود و به تدریج به سمت راست کم نور میشد. خوشبختانه، این موضوع برای بسیاری از کاربردهایی که یا به حداکثر تغییر نیاز ندارید یا محتوای مهمی را که این تفاوت در روشنایی را آشکار میکند، نمایش نمیدهید، مشکلی ایجاد نمیکند. تفاوت بین سمت چپ و راست به اندازهای بود که با یک صفحه سفید یکدست به راحتی قابل مشاهده باشد، اما در غیر این صورت اینطور نبود. مسلماً مهمتر این است که حتی در شدیدترین تغییر، تصویر همچنان واضح و بدون هیچ گونه اعوجاجی در صفحه ۱۳۰ اینچی من بود.
توجه داشته باشید که منوها تنظیماتی برای تغییر لنز کامل یا محدود دارند. در تئوری، انتخاب محدود باید تغییر را در محدوده کوچکتری نگه دارد که از هرگونه مشکل آشکار جلوگیری میکند. با این حال، در آزمایشهای من، محدوده محدود در هر دو جهت تنها چند دهم درصد کوچکتر از محدوده کامل بود. فوجی فیلم میگوید این مشکل از آن زمان در سیستم عامل نهایی تولید برطرف شده است.
محدودیت مهمتر در محدودهی تغییر زاویه این است که در سه موقعیت لنز، لنز روی ویدئو پروژکتور قرار میگیرد، بنابراین اگر از سطح مشخصی از تغییر زاویه عبور کنید، خود بدنهی ویدئو پروژکتور بخشی از تصویر را مسدود میکند. سه موقعیت دیگر به شما امکان میدهند از تغییر زاویه کامل استفاده کنید. (شبیهساز فوجیفیلم شامل بخشی است که ناحیهی سایهدار را نیز نشان میدهد.)
یکی دیگر از محدودیتهای جزئی این است که برای استفاده از جهت عمودی ویدئو پروژکتور، باید FP-Z8000 را روی دیوار نصب کنید. یکی از دو دریچهی ورودی در سمتی است که رو به زمین قرار میگیرد و برای جریان هوا حداقل به 15.75 اینچ فضای خالی نیاز دارد، همانطور که دو طرف مجاور نیز به این امر نیاز دارند، که شامل یک دریچهی ورودی دوم در یکی و دریچهی خروجی در دیگری است.
برای ایجاد تنظیمات خلاقانهتر، قابلیت تاب دادن برای سطوح منحنی و ترکیب لبهها وجود دارد که امکان استفاده از حداکثر چهار ویدئو پروژکتور را برای یک تصویر فراهم میکند. هیچکدام به طور کامل تعبیه نشدهاند، اما فوجیفیلم یک برنامهی ویندوز رایگان برای دانلود ارائه میدهد که به شما امکان میدهد یکی یا هر دو ویژگی را تنظیم کنید. ویدئو پروژکتور پس از اتمام تنظیمات، آنها را به خاطر میسپارد، بنابراین میتوانید کامپیوتر را جدا کنید. توجه داشته باشید که این ویژگی منحصر به مدل جدیدتر FP-Z8000 است و برای FP-Z5000 در دسترس نیست.

FP-Z8000 همچنین نسبت به FP-Z5000، ورودیهای ویدیوی دیجیتال متنوعتری را ارائه میدهد. علاوه بر HDMI 2.0a (با HDCP 2.2)، HDMI 1.4a (با HDCP 1.4، اما بدون پشتیبانی از صدا) و DisplayPort 1.2 (با HDCP 1.3)، دارای یک پورت HDBaseT نیز هست که میتواند از ویدیو، صدا و کنترل از طریق یک کابل Cat 6 یا بهتر به طول 328 فوت پشتیبانی کند و یک کانکتور BNC برای 3G-SDI دارد. (SDI معمولاً در تأسیسات تلویزیونی استفاده میشود و 3G-SDI برای حداکثر 1080p/60 هرتز مناسب است.)
یکی دیگر از ویژگیهایی که توجه ویژهای را به خود جلب میکند، حافظه خودکار لنز است. این ویژگی با حافظه لنز در سایر ویدئو پروژکتورها متفاوت عمل میکند، به این معنی که به شما اجازه نمیدهد تنظیمات متعدد را به صورت دستی ذخیره و بازیابی کنید. با این حال، میتواند به ویژه برای کاربردهایی که نیاز به تنظیمات مکرر دارند، مانند تصویربرداری از پسزمینه برای یک کنسرت راک تور، مفید باشد.
حافظه لنز FP-Z8000 به طور خودکار موقعیت جابجایی که آخرین بار برای هر یک از شش موقعیت لنز استفاده کردهاید را به خاطر میسپارد. فوکوس و زوم با موقعیت جابجایی ذخیره شده مرتبط نیستند، اما به تنظیماتی که آخرین بار استفاده کردهاید، باز میگردند. با این حال، برای تنظیمات مکرر در مکانهای مختلف، فقط باید ویدئو پروژکتور را در همان نقطه نسبت به بقیه تنظیمات خود قرار دهید، لنز را در موقعیت مناسب قرار دهید و سپس به طور بالقوه برخی تنظیمات جزئی را انجام دهید. همچنین برای راهاندازی سریع بسیار مورد استقبال قرار گرفته است که ویدئو پروژکتور در کمتر از 20 ثانیه به قدرت کامل میرسد.
در اینجا لیست کاملتری از ویژگیهای کلیدی ویدئو پروژکتور فوجیفیلم FP-Z8000 آمده است:
میزان روشنایی ۸۰۰۰ انسی لومن؛ اندازهگیری شده در ۷۹۴۷ انسی لومن
رزولوشن اصلی ۱۹۲۰x۱۲۰۰ با استفاده از تراشه DLP 0.67 اینچی؛ ورودی تا ۳۸۴۰x۲۱۶۰/۶۰ هرتز را میپذیرد و به پایین تبدیل میکند
نسبت کنتراست ۱۲۰۰۰:۱ (کاملاً روشن/کاملاً خاموش)
منبع نور لیزر-فسفر؛ با عمر ۲۰۰۰۰ ساعت
لنز تاشو، پرتاب فوقالعاده کوتاه و منحصر به فرد فوجیفیلم؛ قابل چرخش در دو محور؛ نسبت پرتاب ۰.۳۴-۰.۳۷
فوکوس، زوم و تغییر لنز با قدرت
تغییر لنز امکان نمایش با آفست صفر را فراهم میکند
زوم ۱.۱ برابر، تغییر عمودی +/-۷۰٪، تغییر افقی +/-۳۵٪
اصلاح کیستون عمودی و افقی +/-۵ درجه و اصلاح گوشه داخلی
ترکیب و تاب دادن لبهها برای سرویسهای منحنی؛ از طریق برنامه رایگان قابل دانلود ویندوز فوجیفیلم در دسترس است
اندازه تصویر پیشنهادی ۷۰ تا ۳۰۰ اینچ با نسبت تصویر اصلی ۱۶:۱۰
تنظیمات دمای رنگ؛ افزایش و جبران RGB؛ و رنگ، اشباع و افزایش برای قرمز، سبز، آبی، فیروزهای، زرد و سرخابی
حالت DICOM Sim برای کاربردهایی که نیاز به تصویربرداری پزشکی دارند
حالتهای قدرت معمولی و اقتصادی، به علاوه یک نوار لغزنده سفارشی با تنظیمات تقریباً از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد قدرت کامل
ورودیهای ویدیوی دیجیتال شامل HDMI 2.0، HDMI 1.4، DisplayPort، HDBaseT و SDI
بلندگوی مونو ۱۰ واتی داخلی؛ با استفاده از خروجی آنالوگ استریو ۳.۵ میلیمتری به سیستمهای صوتی خارجی متصل میشود
پشتیبانی از PJ Link و Crestron Roomview
۳ سال گارانتی ویدئو پروژکتور؛ ۲۰۰۰۰ ساعت گارانتی منبع نور
عملکرد
حالتهای رنگ.
FP-Z8000 چهار حالت رنگ از پیش تعیینشده ارائه میدهد: روشن، استاندارد، sRGB و DICOM Sim که تعدادشان از اکثر ویدئو پروژکتورهای تجاری امروزی کمتر است، اما احتمالاً به اندازهای است که اکثر کاربران نیاز خواهند داشت. به جز DICOM Sim که برای مشاهده اشعه ایکس و سایر تصویربرداریهای پزشکی برای اهداف غیرتشخیصی طراحی شده است، همه حالتها حداقل برای برخی از انواع تصاویر گرافیکی، واقعگرایانه یا هر دو با تنظیمات پیشفرض کاملاً قابل مشاهده هستند. با این حال، همه آنها انتخابهای خوبی برای هر دو نوع نیستند و من همچنین تفاوتهایی را در نحوه مدیریت تصاویر از کامپیوتر در مقابل منبع ویدیویی در هر حالت مشاهده کردم. این چیز غیرمعمولی نیست. بسیاری از ویدئو پروژکتورها نوع منبعی را که به آن متصل هستند تشخیص میدهند و همان تصویر را بر اساس منبع، متفاوت نمایش میدهند.
علاوه بر مشاهده تصاویر از هر دو کامپیوتر و پخشکننده Blu-Ray که در هر مورد به یک پورت HDMI 2.0 متصل بودند، از نرمافزار کالیبراسیون رنگ Calman از portrait Displays، یک مولد سیگنال Murideo Six-G و یک طیفسنج نوری X-Rite i1Pro2 نیز برای به دست آوردن اندازهگیریهای عینی برای تنظیم پیشفرض هر حالت استفاده کردم. توجه داشته باشید که به دلیل تفاوت بین نحوه مدیریت ورودی کامپیوتر و ورودی منبع ویدیو توسط ویدئو پروژکتور، اندازهگیریها برای تصاویر از منبع ویدیو نسبت به کامپیوتر مرتبطتر هستند.

به لطف قابلیت تغییر لنز، سری FP-Z امکان پخش بدون سایه از مکانهای بسیار دور را فراهم میکند، از جمله موارد استفاده دیگر.
همانند بسیاری از ویدئو پروژکتورهای لیزری-فسفری، حالت Bright ویدئو پروژکتور FP-Z8000 بسیار قابل مشاهده بود. هنگام استفاده از کامپیوتر به عنوان منبع، رنگهای اشباع و پر جنب و جوش خوبی را برای گرافیک با تنظیمات پیشفرض ارائه میداد. با این حال، رنگها در کل نسبت به حالتهای استاندارد یا sRGB دقت کمتری داشتند. به عنوان مثال، قرمز کمی تیره بود، نارنجی قهوهای بود و زرد فقط کمی به سبز متمایل بود. اما اگر به روشنایی اضافی نیاز دارید، اکثر مردم دقت رنگ حالت Bright را برای اکثر برنامههایی که نیاز به نمایش گرافیک از کامپیوتر دارند، به اندازه کافی خوب میدانند.
تغییر رنگ برای تصاویر واقعگرایانه در حالت Bright بیشتر یک مشکل بود. در برخی موارد، من فقط به این دلیل که با تصاویر آشنا هستم، متوجه این تغییرات شدم. اما در برخی موارد، به ویژه در مورد رنگ پوست در برخی موارد و در مورد یک لیموی برش خورده که بیشتر شبیه گریپ فروت در یک تصویر بود، خطای رنگ غیرقابل چشمپوشی بود. اینکه آیا این تغییرات رنگ مشکلساز خواهند بود یا خیر، به تصاویر خاصی که در نظر میگیرید بستگی دارد.
هنگام استفاده از پخشکننده بلوری به عنوان منبع، رنگهای تصاویر در هیچ یک از حالتها به اندازه زمانی که از کامپیوتر به عنوان منبع استفاده میشد، اشباع نبودند. در حالت روشن (Bright) نیز رنگها به طور قابل توجهی تیرهتر از آنچه که باید باشند بودند، که به اکثر رنگها به غیر از رنگهای پاستلی، ظاهری گلآلود میداد. تغییر رنگ در تصاویر واقعگرایانه در حالت روشن (Bright) نیز بسیار واضح بود که قابل چشمپوشی نبود، به طوری که در برخی تصاویر، رنگ پوست به سمت آبی مایل به سبز و در برخی دیگر به سمت ارغوانی تغییر میکرد، و همچنین ته رنگهایی از سبز به پرتقال در یک کاسه میوه اضافه میشد.
حالت استاندارد پس از sRGB، جایگاه دوم را برای تصاویر گرافیکی از کامپیوتر یا منبع ویدیویی کسب میکند، که عمدتاً به دلیل ارائه دومین دقت رنگ برتر از هر دو نوع منبع است بهتر از حالت Bright، اما نه به دقت حالت sRGB. همانند حالت Bright، قرمز کمی تیره، نارنجی کمی قهوهای و زرد کمی متمایل به سبز بود، اما این تغییرات به اندازه حالت Bright آشکار نبودند.
برای تصاویر واقعگرایانه، به تنهایی یا در ترکیب با گرافیک، حالت استاندارد انتخاب مناسبی است. با استفاده از کامپیوتر به عنوان منبع، در آزمایشهای من، رنگهای طبیعی پوست و همچنین رنگهای حافظه از آسمان آبی گرفته تا پرتقال و سایر میوهها را ارائه داد که همگی در محدوده واقعی به نظر میرسیدند. همچنین کنتراست خوبی ارائه میداد و در بین تمام حالتها، بهترین عملکرد را در مدیریت درجهبندیهای ظریفی که به اشیاء گرد، مانند نمای نزدیک چهرهها، ظاهری سهبعدی میدهند، داشت.
با استفاده از پخشکنندهی بلوری برای تصاویر واقعگرایانه، حالت استاندارد دوباره از نظر دقت رنگ، پس از sRGB در جایگاه دوم قرار گرفت، اما نه به اندازهای که در اکثر تصاویر قابل توجه باشد. همچنین از نظر کنتراست، پس از Bright، رتبهی دوم را با اختلاف کمی کسب کرد. و اگرچه هیچکدام از حالتها جزئیات سایهی بهخصوص خوبی ارائه ندادند، حالت استاندارد بهترین عملکرد را داشت. همهی اینها باعث شد که این حالت برای تصاویر واقعگرایانه از کامپیوتر یا منابع ویدیویی، انتخاب ارجح من باشد.
حالت sRGB به عنوان اولین انتخاب در بین این سه حالت برای گرافیک از کامپیوتر یا منبع ویدیویی انتخاب شد. هنگام نمایش تصاویر از کامپیوتر، رنگ اشباعشدهی خوبی را همراه با بهترین دقت رنگ در بین این سه حالت ارائه داد. به طور خاص، رنگ نارنجی به آنچه که باید به نظر برسد، نزدیکتر از نارنجی مایل به قهوهای در حالتهای روشن و استاندارد بود. هنگام مشاهدهی همان تصاویر با استفاده از پخشکنندهی Blu-ray، اشباع رنگ کمتر بود اما همچنان به اندازهی کافی خوب بود، در حالی که مزیت دقت همچنان باقی ماند.
متاسفانه، اگر تصاویر واقعگرایانه را در نظر بگیرید، sRGB انتخاب خوبی نیست. در آزمایشهای من با استفاده از کامپیوتر، رنگ پوست به حدی به زردی متمایل بود که افراد در برخی تصاویر زرد به نظر میرسیدند و کنتراست به اندازهای کم بود که از لبههایی که به خوبی برجسته نبودند، جلوهای از فوکوس نرم ایجاد میکرد. هنگام استفاده از پخشکنندهی Blu-ray، تغییر رنگ به زرد و کنتراست پایین به اندازهی کافی آشکار نبود، اما همچنان وجود داشت.
اندازهگیریهای Calman با اکثر این مشاهدات ذهنی سازگار بود. آنها در حالت Bright در بیشتر سطوح خاکستری، یک گرایش به آبی مایل به سبز نشان میدهند که اکثر مردم آن را قابل قبولتر از گرایش به سبز معمول در روشنترین حالتهای اکثر ویدئو پروژکتورها میدانند. آنها همچنین در حالت Standard گرایش به آبی نشان میدهند که معمولاً حتی کمتر مشکلساز است و برای حالت sRGB، هم قرمز و هم سبز بیش از حد هستند که به زرد تبدیل میشود و گرایش به زردی را که من در آن حالت دیدم، توضیح میدهد.
نتایج همچنین خطاهای رنگی بزرگتری را در هر حالت برای شش رنگ اصلی و فرعی نسبت به آنچه یک عاشق فیلم در یک سینمای خانگی میخواهد، نشان داد. در هر سه مورد، اکثر Delta Es برای رنگها اندازهگیری فاصله هر رنگ از هدف بسیار بالاتر از سطح مطلوب ۳ یا کمتر بودند، که در آن هرگونه تفاوت رنگی ناچیز تلقی میشود.

پس از قرار گرفتن در حالت عمودی، لنز میتواند ۳۶۰ درجه بچرخد.
در حالت روشن، فقط دو دلتا Es برای شش رنگ اصلی و فرعی زیر ۱۵ بودند و هیچکدام زیر ۸.۵ نبودند. حالت استاندارد با محدوده ۷.۱ تا ۱۲.۴ عملکرد بسیار بهتری داشت. و مطابق با مشاهدات من که sRGB بهترین دقت رنگ را در بین این سه رنگ کلی داشت حداقل در تصاویری که تمایل به زرد در آنها آشکار نبود دلتا Es برای sRGB برای پنج رنگ از شش رنگ اصلی و فرعی از ۳ تا ۱۰.۶ متغیر بود و یک مورد پرت در ۱۹.۳ داشت.
اگر میخواهید دقت رنگ را بهبود بخشید یا هنگام استفاده از ترکیب لبهها نیاز به تطبیق رنگها بین ویدئو پروژکتورها دارید، منوها کنترلهای افزایش و جبران قرمز، سبز و آبی را برای تنظیم تعادل RGB برای بهبود مقیاس خاکستری ارائه میدهند، و یک گزینه تنظیم ۷ رنگ برای تنظیم رنگ، اشباع و افزایش به صورت جداگانه برای قرمز، سبز، آبی، فیروزهای، زرد و سرخابی، به علاوه تنظیم افزایش قرمز، سبز و آبی برای سفید ارائه میدهند.
توجه داشته باشید که فوجیفیلم میگوید طراحی رنگ FP-Z8000 را بهطور کامل تغییر داده تا طیف رنگی بیشتری نسبت به FP-Z5000 به آن بدهد و آن را برای نصبهایی که به رنگ حساس هستند، مناسبتر کند و در واقع موفق هم شده است. با استفاده از گردش کار تحلیل حجم رنگ Calman، حجم رنگ را در حالت Bright، تا 67.6٪، در حالت Standard، تا 88.2٪، در حالت sRGB، تا 72.7٪ و در حالت DICOM Sim، تا 97.5٪ از استاندارد Rec.709 اندازهگیری کردم. FP-Z5000 با همان نرمافزار و دستگاه اندازهگیری، تنها 58٪ از استاندارد Rec.709 را برای بررسی ما اندازهگیری کرد.
مشاهده با کیفیت 1080p/SDR.
اگرچه فهرست محتملترین کاربردهای FP-Z8000 شامل تماشای فیلمهای بلند نمیشود، اما شامل پخش فیلم و ویدیو روی دیوارها، کف و سقف میشود که آزمایشهای معمول مشاهده ما را مرتبط میکند. بهترین حالت برای مشاهده ویدیو با تنظیمات پیشفرض، لزوماً یک مصالحه است. حالت روشن (Bright) بهترین کنتراست، حالت استاندارد (Standard) بهترین جزئیات سایه و حالت sRGB بهترین دقت رنگ را، علیرغم تمایل به رنگ زرد، ارائه میدهد. برای انتخاب بین آنها، کنتراست و روشنایی را برای هر سه حالت تنظیم کردم و نگاهی اولیه به هر یک انداختم.
به لطف حالت استاندارد (Standard)، که بهترین جزئیات سایه و بهترین تعادل کلی کنتراست، جزئیات سایه و دقت رنگ را ارائه میدهد، به سرعت آن را انتخاب کردم. میتوانستم گاهی اوقات رنگی را تشخیص دهم که به اندازه کافی با چشم تیزبین، حتی بدون آشنایی با صحنه، متفاوت بود، اما نه اغلب. و حتی آن رنگها نیز به وضوح خارج از محدوده واقعبینانه برای نحوه نورپردازی صحنه نبودند.
کیفیت تصویر را میتوان به عنوان کیفیت بسیار قابل مشاهده، چه در اتاق تاریک و چه با چراغهای روشن، توصیف کرد. دقت رنگ و همچنین کنتراست و جزئیات سایه چیزی نبود که یک علاقهمند جدی برای یک سینمای خانگی روی آن اصرار داشته باشد، اما همه آنها به راحتی در محدوده قابل قبول یا بهتر برای انواع کاربردهایی که FP-Z8000 برای آنها در نظر گرفته شده است، قرار داشتند.

مشاهده با محتوای 4K HDR.
از آنجایی که FP-Z8000 از ورودی 4K UHD (3840x2160) پشتیبانی میکند که آن را به 1080p تبدیل میکند، من آن را با دیسکهای 4K UHD HDR نیز آزمایش کردم. در آزمایشهای من، پخشکننده Blu-ray عدم پشتیبانی HDR را در سیگنال تشخیص داد و پیامی روی صفحه نمایش داد که برای بهترین کیفیت تصویر باید به نمایشگری که از HDR پشتیبانی میکند متصل شوم و صفحه اطلاعات آن نشان میداد که در حالت SDR متصل شده است.
با دیسکهای 4K UHD HDR، هیچ یک از حالتها در برابر نور محیط به خوبی نسخههای 1080p همان فیلمها مقاومت نکردند، اما جزئیات سایه برای Bright و sRGB بهتر از نسخههای 1080p و همچنین بهتر از حالت استاندارد برای نسخههای 4K بود.
حالت مورد علاقه من برای ورودی 4K UHD HDR، Bright است. این حالت علاوه بر اینکه در جزئیات سایه برای ورودی 4K در رتبه اول قرار دارد، بهترین کنتراست را نیز در بین سه حالت ارائه میدهد. حتی بهتر از آن، دقت رنگ آن به اندازهای خوب بود که تنها خطاهای رنگی که متوجه شدم در مادهی آزمایشی خودم بود، که به اندازهی کافی با آن آشنا هستم تا بدانم رنگ باید چگونه باشد.
نتیجهگیری
فوجیفیلم FP-Z8000 به خاطر لنز چند موقعیتیاش به عنوان یک دستاورد تکنولوژیکی چشمگیر، شایستهی تحسین است. اما چیزی که آن را ارزشمند میکند، تنظیمات نوآورانهای است که انعطافپذیری در موقعیتیابی فراهم میکند.
برای مثال، میتوانید یک یا چند ویدئو پروژکتور را به صورت عمودی روی دیوار نصب کنید تا کل سقف را با یک تصویر، درست تا جایی که سقف و دیوار به هم میرسند، به لطف تغییر لنز، رنگآمیزی کنید، یا آن را روی سقف نصب کنید تا کل دیوار را پوشش دهد. مهمتر از آن، میتوانید ویدئو پروژکتور را در هر دو حالت در جایی قرار دهید که افراد برای یافتن نقطهای که به آنها اجازه سایه انداختن میدهد، به سختی تحت فشار باشند. هم دیوارها و هم سقف و احتمالاً کف را نیز روشن کنید و میتوانید یک تجربه فراگیر در کاربردهایی از نمایشگاههای موزه و آسماننما گرفته تا سالنها و لابیها، رویدادهای داخلی و مناطق تفریحی ایجاد کنید.
میتوانید از همین موقعیتهای نصب برای تابلوهای دیجیتال استفاده کنید. ویدئو پروژکتور را بالای سقف کاذب یا پشت دیوار کاذب پنهان کنید و فقط لنز آن نشان داده میشود و آن را به اندازه یک نورافکن کوچک مزاحم نمیکند. این امر FP-Z8000 را به انتخابی ایدهآل برای تابلوهای تبلیغاتی در مکانهایی مانند نمایشگاهها، فروشگاههای خردهفروشی تونی یا هر جای دیگری که یک ویدئو پروژکتور نامناسب به نظر میرسد، تبدیل میکند. از دیگر امکانات میتوان به نقاشی تصاویر با نور روی پسزمینههای تئاتر، کنسرتهای راک، نمایشهای مد یا موارد مشابه اشاره کرد.
به طور کلی، اگر به روشنایی بالا نیاز دارید، سایهها غیرقابل قبول هستند و قرار دادن ویدئو پروژکتورهای دیگر در جایی که سایه ایجاد نکنند دشوار است، فوجیفیلم FP-Z8000 میتواند ویدئو پروژکتوری باشد که به دنبال آن هستید.
اندازهگیریها
روشنایی.
من روشنترین حالت را با ۷۹۴۷ انسی لومن اندازهگیری کردم که اساساً با امتیاز ۸۰۰۰ لومن مطابقت دارد. برای هر حالت تصویر، اندازهگیریهای روشنایی در حالتهای نرمال و اقتصادی به شرح زیر بود:
Fujifilm FP-Z8000 ANSI Lumens
اقتصادی |
نرمال |
حالت |
5,346 |
7,947 |
Bright |
3,946 |
5,865 |
Standard |
3,586 |
5,330 |
sRGB |
3,751 |
5,576 |
DICOM Sim |
حالتهای اقتصادی (Eco) و سفارشی (Custom).
حالت اقتصادی (Eco) 67 درصد روشنایی حالت عادی را داشت. علاوه بر این، مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورهای لیزری، یک اسلایدر روشنایی سفارشی وجود دارد که در این مورد تنظیمات از 20 تا 100، در مراحل 10 تایی، قابل تنظیم است. هر تنظیم تقریباً معادل درصد حداکثر روشنایی آن است. به عنوان مثال، در آزمایشهای من، تنظیم 20، 16 درصد از روشنایی کامل را ارائه میداد. تنظیم 50، 56 درصد از روشنایی کامل را ارائه میداد.
روشنایی رنگ:
روشنایی رنگ از کمترین میزان روشنایی سفید در حالت روشن (40 درصد) تا محدوده باریک 56 تا 66 درصد روشنایی سفید برای سه حالت دیگر متغیر بود. همانطور که برای ویدئو پروژکتورهای DLP رایج است، این تفاوت برای ارائه روشنایی کمی کمتر برای تصاویر رنگی نسبت به آنچه که دقیقاً از روشنایی سفید انتظار دارید، کافی است.
یکنواختی روشنایی (حداکثر زاویه دید باز): ۷۵٪
یکنواختی روشنایی (حداکثر تلهفوتو): ۷۴٪
کاهش نور لنز زوم:
با یک لنز استاندارد، زوم ۱.۱ برابر برای تأثیر زیاد بر روشنایی بسیار کم خواهد بود. با این حال، با لنز UST FP-Z8000، حداکثر تنظیم تلهفوتو را در ۶۱۵۶ انسی لومن اندازهگیری کردیم که در مقایسه با حداکثر تنظیم زاویه دید باز، ۲۳٪ کاهش را نشان میدهد.
اثر رنگینکمانی:
بیشتر ویدئو پروژکتورهای لیزری، اثر رنگینکمانی کمتر و کمتری نسبت به اکثر ویدئو پروژکتورهای لامپی نشان میدهند، اما با FP-Z8000، من آنها را به اندازه کافی دیدم که برای تماشای یک فیلم کامل آنها را آزاردهنده میدانم. با این حال، من این آثار را راحتتر از بسیاری از افراد میبینم. و حتی کسانی که به راحتی آنها را میبینند، احتمالاً برای بسیاری از کاربردهایی که FP-Z8000 برای آنها در نظر گرفته شده است، آنها را آزاردهنده نخواهند یافت. از آنجایی که مطمئناً تقریباً در هر مکانی افرادی هستند که به راحتی اثر رنگینکمانی را میبینند، باید در نظر بگیرید که آیا این آثار برای هر کاربرد خاصی که در نظر دارید، مشکلی ایجاد میکنند یا خیر.
کمترین میزان تأخیر ورودی اندازهگیری شده:
۳۲.۸ میلیثانیه در وضوح تصویر ۱۰۸۰p/۶۰ هرتز
صدای فن:
فوجیفیلم صدای فن FP-Z8000 را در حالت عادی ۴۳ دسیبل و در حالت اقتصادی ۴۰ دسیبل ارزیابی میکند. هر دو در یک اتاق ساکت به طرز آزاردهندهای بلند هستند، اما هیچکدام نباید در کاربردهایی که FP-Z8000 برای آنها در نظر گرفته شده است، حتی با حالت ارتفاع بالا که صدای بیشتری دارد، مشکلی ایجاد کنند. در کاربردهایی که صدای فن میتواند مشکلساز باشد، امکان نصب ویدئو پروژکتور در داخل کابینت یا بالای سقف کاذب، به طوری که فقط لنز از یک منطقه عایق صدا بیرون بیاید، همچنان باید از ایجاد مشکل در صدای فن جلوگیری کند.
اتصالات

HDMI 2.0a (HDCP 2.2)
HDMI 1.4a (HDCP 1.4; for warping/edge blending; Audio input not supported)
DisplayPort 1.2 (HDCP 1.3 compatible)
SDI using BNC connector (3G/HD/SD SDI input)
HDBaseT (video, audio, control)
3.5mm Audio in
3.5mm Audio out
LAN (RJ-45; for control only)
USB Type A (2); one for maintenance and power; one for warping/edge blending setup
RS-232C (control)