ورود | ثبت نام
021-66405099
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 545
  • سعید مصباحی
  • 8 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور لیزری LG CineBeam HU810PW

بررسی ویدئو پروژکتور لیزری LG CineBeam HU810PW

1404/04/07

با قیمت جذاب و عملکرد کلی عالی، HU810PW و خواهرش AU810PB ال‌جی می‌توانند انقلاب لیزری را برای خیل عظیمی از علاقه‌مندان به ویدیو که تشنه‌ی کنار گذاشتن لامپ‌های قدیمی هستند، آغاز کنند.

LG CineBeam HU810PW

کاهش هزینه فناوری لیزر در بین ویدئو پروژکتورهای تجاری در دو سال گذشته، مدل‌های لامپی معمولی را به تنها دستگاه‌هایی با حساسیت هزینه‌ای بالا تبدیل کرده است. با این وجود، لیزر در بخش سینمای خانگی با حساسیت عملکرد، استقبال بسیار کمتری داشته است. در حالی که ویدئو پروژکتورهای لیزری چندین سال است که در بین مدل‌های برتر سونی (با قیمت‌هایی که از بیش از ۱۰۰۰۰ دلار شروع می‌شوند) گزینه‌ای بوده‌اند، اما تا آخرین سری ویدئو  پروژکتورهای اتاق نشیمن UST شاهد استفاده از لیزر به روشی معنادار در ویدئو پروژکتورهای مصرفی با قیمت‌های پایین‌تر نبودیم. ال‌جی HU85LA با قیمت  ۵۹۹۹ دلاری خود ، یکی از اولین‌ها در این زمینه بود.

LG-HU810PW-LeftFacing

حالا ویدئو پروژکتور CineBeam AU810PB ال‌جی با قیمت پایه ۳۹۹۹ دلار و مدل مشابه آن CineBeam HU810PW با قیمت نجومی ۲۹۹۹ دلار از راه رسیده‌اند اولین تلاش ال‌جی برای ساخت یک ویدئو پروژکتور سینمایی جدی، لیزری و دوربرد. در زمان نگارش این مطلب، این ویدئو پروژکتورها به ترتیب با قیمت‌های ۳۵۹۹ و ۲۶۹۹ دلار در وب‌سایت ال‌جی تبلیغ می‌شوند. این مدل‌ها باید از نظر عملکرد یکسان باشند، اما بر اساس ظاهر، کانال توزیع و وجود چند ویژگی متفاوت هستند.

مزایا

منبع نور لیزر با عمر طولانی
رنگ دقیق و آماده
HDR پویای مؤثر
پلتفرم هوشمند پیشرفته webOS
پورت HDMI 2.1 eARC

معایب

عدم پخش سه بعدی
پشتیبانی نشدن از نتفلیکس و برخی سرویس‌های کلیدی دیگر
تاخیر ورودی متوسط ​​برای بازی
کنتراست محدود در سطح پایین

ویژگی‌ها

AU810PB که در واقع برای این بررسی ارائه شده است، برای نصب سفارشی و کانال یکپارچه‌سازی حرفه‌ای طراحی شده و به رنگ مشکی عرضه می‌شود، در حالی که HU810PW که برای فروش مستقیم به مصرف‌کننده در نظر گرفته شده است، به رنگ سفید عرضه می‌شود. از بین این دو، تنها AU810PB با WiSA سازگار است. مانند تلویزیون‌های ال‌جی سازگار، اتصال یک فرستنده WiSA شخص ثالث به یکی از پورت‌های USB ویدئو پروژکتور به آن اجازه می‌دهد تا صدای تا 5.1 کانال را به صورت بی‌سیم از طریق استاندارد WiSA با وضوح بالا به بلندگوهای سازگار منتقل کند. همچنین یک عملکرد کالیبراسیون خودکار سازگار با برخی از نسخه‌های نرم‌افزار کالیبراسیون محبوب Calman از Portrait Displays اضافه می‌کند، مشابه آنچه در تلویزیون‌های با پنل بهتر ال‌جی ارائه می‌شود.

LG-AU910PB-FrontTop

ویدئو پروژکتور لیزری سینمای خانگی جدید ال‌جی در رنگ سفید با نام HU810PW عرضه می‌شود که برای فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شده است، یا در رنگ مشکی با نام AU810PB که تقریباً مشابه مدل HU810PB است و برای یکپارچه‌سازان و نصابان سیستم‌های صوتی و تصویری در نظر گرفته شده است.

فراتر از این، AU810PB با گزینه‌های کنترلی اضافی ارائه می‌شود: یک پورت RS-232C، یک جک ماشه ۱۲ ولتی و کنترل IP از طریق اتصال شبکه سیمی RJ45. همچنین دارای دو سال گارانتی قطعات/کار در مقابل یک سال گارانتی ارائه شده برای HU810PW است. ما بررسی خود را با برچسب HU810PW منتشر کرده‌ایم، با این تصور که اکثر خوانندگان به این مدل ارزان‌تر علاقه‌مند هستند، اما می‌توانید فرض کنید که نظرات من به جز مواردی که ذکر شده است، برای هر دو مدل صدق می‌کند.

HU810 دارای ۲۷۰۰ انسی لومن است و وضوح کامل ۳۸۴۰x۲۱۶۰ UHD را از طریق تراشه محبوب ۰.۴۷ اینچی DLP XPR شرکت TI ارائه می‌دهد، که یک دستگاه میکروآینه دیجیتال ۱۹۲۰x۱۰۸۰ پیکسلی را دریافت می‌کند و تغییر پیکسل چهار فازی فوق‌العاده سریع را برای رندر کردن تمام ۸ میلیون پیکسل یک سیگنال UHD در مدت زمان یک فریم ویدیو اعمال می‌کند. برخلاف ویدئو پروژکتور HU85LA ال‌جی که از یک لیزر قرمز و دو لیزر آبی (یکی با فیلتر روی آن) برای ارائه رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی استفاده می‌کند، HU810 دارای پیکربندی دو لیزر با لیزرهای قرمز و آبی به همراه یک چرخ فسفری است. گاموت ۹۷٪ DCI-P3 ارزیابی شده است؛ من حجم رنگ سه‌بعدی را ۱۴۳٪ Rec. 709، ۹۶٪ DCI-P3 و ۶۵٪ Rec.2020 اندازه‌گیری کردم. کنتراست با فعال بودن ویژگی Adaptive Contrast ویدئو پروژکتور، ۲,۰۰۰,۰۰۰:۱ پویا ارزیابی می‌شود. این ویدئو پروژکتور همچنین دارای یک عنبیه مکانیکی است که برای هر یک از حالت‌های مختلف تصویر از پیش تنظیم شده است، اما می‌تواند بر اساس سلیقه یا برای بهترین تطابق با محیط‌های دید تاریک یا روشن تنظیم شود. این عنبیه به طور خودکار به محتوا مانند یک عنبیه پویای واقعی واکنش نشان نمی‌دهد. طول عمر لیزر ۲۰،۰۰۰ ساعت تخمین زده شده است و موتور نور خیلی سریع روشن شد و تنها در ۱۲ یا ۱۳ ثانیه از حالت خاموش کامل به منبع نور زنده روی صفحه نمایش تبدیل شد. دستگاه فوراً خاموش و تاریک می‌شود؛ من حتی یک یا دو ثانیه پس از زدن دکمه خاموش، صدای کار کردن فن را هم نشنیدم.

LG-HU810PW-lifestyle

ال‌جی محتوای با دامنه دینامیکی بالا را در HDR10 و HLG، به علاوه فرمت بازی HGiG با کنسول‌ها و بازی‌های سازگار، مدیریت می‌کند. همانند ویدئو پروژکتور HU85LA UST، نگاشت تُن پویای فریم به فریم را اعمال می‌کند، که با فرض اینکه به خوبی کار کند همانطور که در اینجا انجام می‌دهد یک ویژگی مطلوب است که نیاز به تنظیم جداگانه تصویر برای عناوین HDR مختلف که در سطوح روشنایی مختلف تسلط دارند را از بین می‌برد. این یک امر کاملاً روشن یا خاموش است که فاقد هرگونه کنترل اختصاصی برای بهبود تصویر HDR برای تطبیق با سلیقه یا عناوین بسیار روشن یا تاریک است. اما این یک اجرای بسیار مؤثر است که بعداً در مورد آن بیشتر صحبت خواهم کرد. علاوه بر این، ویدئو پروژکتور از حالت فیلمساز پشتیبانی می‌کند، به این معنی که flag موجود در محتوای سازگار را تشخیص می‌دهد که به ویدئو پروژکتور می‌گوید درون‌یابی فریم و سایر پردازش‌های پیش‌فرض را که با تصویر تداخل دارند و باعث می‌شوند کارگردانان فیلم بی‌خواب شوند، خاموش کند.

در کنار پشتیبانی از HGiG HDR، مدل‌های AU810 و HU810 دارای حالت تصویر بازی هستند که در مقایسه با سایر حالت‌ها، بهینه‌سازی‌هایی را برای کاهش تأخیر ورودی انجام می‌دهد. تنظیمات منوی "پاسخ فوری بازی" به ویدئو پروژکتور اجازه می‌دهد تا به‌طور خودکار تشخیص دهد که چه زمانی کنسول بازی خود را برای تماشا انتخاب کرده‌اید و به حالت بازی تغییر کند. با فعال بودن حالت بازی، من کمترین زمان تأخیر ۴۷.۹ میلی‌ثانیه را با سیگنال‌های ۲۱۶۰p/60 هرتز و ۵۲.۸ میلی‌ثانیه را با سیگنال‌های ۱۰۸۰p/60 اندازه‌گیری کردم. این زمان تأخیر متوسط ​​ممکن است برای بازی‌های معمولی یا بازی‌هایی که به زمان پاسخ سریع نیاز ندارند، کافی باشد، اما برای بازی‌های جدی که زمان تأخیر کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه مورد نیاز است، کافی نخواهد بود.

وجود یک پورت HDMI 2.1 مدرن در HU810/AU810 معمولاً می‌تواند باعث خوشحالی گیمرهایی شود که منتظر ویدئو پروژکتوری هستند که بتواند از بازی‌های 4K/120 هرتز کنسول‌های جدید سونی و ایکس‌باکس پشتیبانی کند. متأسفانه، این امر به پورتی با حداقل پهنای باند 32 گیگابیت بر ثانیه نیاز دارد و پورت ال‌جی به 24 گیگابیت بر ثانیه محدود شده است. با این حال، باید از 4K/60 فشرده نشده تا عمق رنگ 12 بیتی پشتیبانی کند.

علاوه بر این، پورت HDMI 2.1 به یک اتصال eARC به‌روز مجهز شده است شاید اولین موردی که در یک ویدئوپروژکتور دیده‌ایم بنابراین باید بتوانید موسیقی متن Atmos را از پلتفرم پخش داخلی webOS 5.0 ویدئو پروژکتور برای یک سیستم صوتی خارجی استخراج کنید یا از طریق Atmos از منبع متصل دیگری پخش کنید.

و حالا که صحبت از webOS شد: این سیستم عامل که از تلویزیون‌های پنلی ال‌جی وام گرفته شده، بی‌شک شیک‌ترین و پیچیده‌ترین پلتفرم پخش آنلاینی است که تا به امروز در هر ویدئو پروژکتوری به جز مدل‌های خود ال‌جی دیده‌ایم. همانطور که در تلویزیون‌های ال‌جی و حتی ویدئو پروژکتور رده بالای HU85LA UST آن دیده می‌شود، webOS یک فروشگاه اپلیکیشن خوب ارائه می‌دهد که از اکثر سرویس‌های پخش آنلاین اصلی و کتابخانه‌ای خوب از محتوای جذاب دیگر پشتیبانی می‌کند. با این حال، در زمان انتشار ویدئو پروژکتور، اجرای webOS در این ویدئو پروژکتور بدون برنامه‌های Netflix، Hulu، Disney+ و دیگران بود؛ فقط Amazon Prime در بین سرویس‌های اصلی پشتیبانی می‌شد. از آن زمان Disney+ اضافه شده است و ال‌جی گزارش می‌دهد که Netflix ممکن است تابستان امسال اضافه شود. یک مرورگر وب داخلی بخشی از این پلتفرم است و اگرچه توانستم از آن برای ورود به حساب Netflix خود استفاده کنم، اما از الزامات Netflix برای پخش آنلاین در مرورگر پشتیبانی نمی‌کرد. جستجوهای صوتی توسط دستیار گوگل، الکسا و فناوری ThinQ ال‌جی با ریموت مجهز به میکروفون ویدئو پروژکتور پشتیبانی می‌شوند. شما می‌توانید ویدئو پروژکتور را از طریق وای‌فای یا اتصال سیمی به جک RJ45 آن به شبکه خود متصل کنید. اتصال وای‌فای از اشتراک‌گذاری از یک دستگاه پشتیبانی‌کننده DLNA، نمایش صفحه از طریق Miracast و Apple AirPlay پشتیبانی می‌کند.

این ویدئو پروژکتور از نظر نصب، ویدئو پروژکتوری کاربرپسند است، هرچند چند نکته‌ی جزئی هم دارد که به آنها اشاره می‌کنم. هر دو نسخه قابلیت پخش تصویر از جلو یا عقب را از روی سطح صاف یا سقف وارونه دارند. بدنه آن نسبتاً جمع و جور است، به خصوص در مقایسه با برخی از ویدئو پروژکتورهای غول‌پیکر اپسون، JVC و سونی، هرچند هنوز حدود ۲۴ پوند وزن دارد. با ابعاد ۱۳.۳x۵.۷x۱۶.۱ اینچ (WHD)، کمی عمق و ارتفاع کمتری دارد و به طور قابل توجهی از مثلاً اپسون ۵۰۵۰UB پهن‌تر است. نکته‌ی مثبت: لنز خیلی بزرگی ندارد که به بدنه بزرگ‌تری نیاز داشته باشد، هرچند تصاویر UHD آن را حداقل از نظر وضوح با ۵۰۵۰UB (یک پیکسل-شیفتر بومی ۱۰۸۰p) که مستقیماً با آن تست/آزمایش انجام دادم، قابل مقایسه یافتم. ال‌جی هیچ موتوری برای زوم، شیفت یا فوکوس ندارد، که استفاده از آن را برای نصب با ارتفاع تصویر ثابت (CIH) روی صفحه نمایش عریض ۲.۳۵:۱ منتفی می‌کند.

زوم اپتیکال ۱.۶ برابر (نسبت پرتاب ۱.۳-۲.۰۸) تصویری ۱۰۰ اینچی با نسبت ۱۶:۹ را در محدوده‌ای از ۹ فوت-۵ اینچ تا ۱۵ فوت-۱ اینچ از لنز تا صفحه نمایش پخش می‌کند. می‌توانید فاصله پرتاب را برای اندازه صفحه نمایش خاص خود با محاسبه‌گر پرتاب پروژکتور سنترال ال‌جی HU810PW مشاهده کنید. این زوم با تغییر لنز عمودی ±۶۰٪ و ±۲۴٪ افقی نسبتاً زیاد همراه است، اما یکی از مشکلات در همین جا نهفته است. با وجود محدوده وسیعی که مشخصات نشان می‌دهد، تعدادی از کاربران در انجمن‌های علاقه‌مندان گزارش داده‌اند که با نصب سقفی معکوس در برخی فواصل پرتاب نامشخص، تغییر عمودی نمی‌تواند تصویر را به اندازه کافی پایین بیاورد تا با صفحه نمایش نصب شده قبلی هم‌تراز شود. متأسفانه، با نصب قفسه‌ای بلند استودیوی من (که تغییر عمودی برای آن مناسب‌تر به نظر می‌رسد)، متوجه هیچ محدودیتی نشدم و آن را در بررسی اولیه‌ام گزارش دادم. توجه داشته باشید که بسته به شرایط شما، ممکن است به یک قطعه اضافی برای پایین آوردن ویدئو پروژکتور از سقف نیاز داشته باشید.

نکته‌ی دیگری که در ابتدا در اولین تجربه‌ام از دست دادم، باز هم به دلیل استفاده از پایه‌ی قفسه‌ای، میزان قابل توجهی از نشت نور از لنز بود که وقتی ویدئو پروژکتور در حالت وارونه قرار می‌گیرد، روی سقف قابل مشاهده می‌شود. می‌توانید این موضوع را در بررسی ویدیویی ما از LG HU810PW/AU810PB ببینید. اگر به دلیل قرار گرفتن ویدئو پروژکتور بین صندلی و صفحه نمایش، این مشکل آزاردهنده است، می‌توان به راحتی و بدون تأثیر بر تصویر روی صفحه، با چسباندن یک تکه مقوا در جلوی بخشی از لنز توکار به عنوان یک مانع نوری، آن را حل کرد. این عملکرد بسیار شبیه موانعی است که در لنزهای ویدئو پروژکتورهای سایر تولیدکنندگان می‌بینیم. اما شکی نیست که در یک ویدئو پروژکتور عالی مانند این، باید این مشکل پیش‌بینی و در طراحی حل می‌شد.

LG-HU810PW-RightSide-LensShift

در سمت راست HU810PW یک جفت حلقه برای تنظیم تغییر لنز وجود دارد.

زوم و فوکوس با یک جفت اهرم نسبتاً محکم و مطمئن در زیر لنز انجام می‌شود، در حالی که تغییر با چیدمان دکمه و حلقه در پنل سمت راست (همانطور که رو به جلو هستید) تنظیم می‌شود. این دکمه‌ها کمی لقی داشتند و در نتیجه برای تنظیم به چند تلاش نیاز داشتند، اما پس از تنظیم، در جای خود باقی ماندند. در صورت نیاز، کیستون عمودی الکترونیکی و تصحیح هندسی چند نقطه‌ای پیچیده وجود دارد، اما مثل همیشه توصیه می‌کنیم برای حفظ کیفیت کامل تصویر از این موارد اجتناب کنید.

اتصالات هر دو ویدئو پروژکتور شامل سه HDMI (یک نسخه 2.1 با HDCP 2.2/2.3، دو نسخه 2.0b با HDCP 2.2، یکی با eARC)؛ یک جفت ورودی USB 2.0 (نوع A) است که می‌تواند از طریق پخش‌کننده داخلی، رسانه را از فلش مموری پخش کند یا اتصال صفحه کلید، ماوس یا گیم‌پد را بپذیرد؛ یک خروجی صدای نوری Toslink؛ و یک پورت RJ45. هر دو نسخه همچنین دارای خروجی بلوتوث به بلندگو یا هدفون هستند که با تنظیم AV Sync پشتیبانی می‌شوند تا امیدواریم هرگونه مشکل تأخیر را حل کنند. همانطور که قبلاً اشاره شد، AU810PB خروجی RS-232C و یک خروجی ماشه صفحه نمایش 3.5 میلی‌متری 12 ولتی و همچنین قابلیت اضافه کردن فرستنده بلندگو WiSA را اضافه می‌کند.

LG-HU810PW-remote-final

یک جفت بلندگوی کاربردی کوچک در دو پنل کناری ویدئو پروژکتور تعبیه شده است که هر کدام ۵ وات قدرت دارند. این بلندگوها ممکن است برای محتوای پر دیالوگ در محیط‌های کاری مفید باشند، اما مانند اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی، باید یک سیستم صوتی خارجی را در نظر بگیرید.

ال‌جی ریموت کنترل جادویی با نور پس‌زمینه را که با تلویزیون‌های خود عرضه می‌کند، ارائه می‌دهد که هم از طریق صفحه کلید و هم از طریق ماوس کار می‌کند. عادت کردن به آن کمی طول می‌کشد و دسترسی مستقیم به دکمه‌ها برای انتخاب تنظیمات تصویر (حالت تصویر و نسبت ابعاد، و از طریق یک منوی دسترسی سریع کوچک می‌توانید به راحتی به تنظیمات حالت مکانیکی Iris و حالت کنتراست تطبیقی ​​​​دسترسی پیدا کنید) را ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید دکمه تنظیمات را فشار داده و نگه دارید تا مستقیماً به منوی All-Settings دسترسی پیدا کنید که شما را مستقیماً در تنظیمات تصویر قرار می‌دهد. یک دکمه دسترسی مستقیم روی ریموت برای Amazon Prime وجود دارد و یک دکمه Home رابط webOS را باز می‌کند که امکان پیمایش افقی به برنامه‌های مورد نظر یا منابع HDMI فعال شما را فراهم می‌کند.

متأسفانه، هیچ پشتیبانی از سه‌بعدی در هیچ‌کدام از مدل‌های AU810PB یا HU810PW وجود ندارد که با توجه به روشنایی قابل توجه این ویدئو پروژکتور و اینکه چقدر به امکانات دیگر مجهز است، ناامیدکننده است. ال‌جی سال‌ها پیش به همراه بقیه‌ی صنعت تلویزیون، سه‌بعدی را از تلویزیون‌های صفحه تخت خود حذف کرد، اما حدس می‌زنم متوجه نشدند که هنوز در دنیای ویدئو پروژکتورها زنده و پویا است.

عملکرد

حالت‌های رنگ.

مدل‌های AU810 و HU810 در مجموع 10 حالت تصویر برای SDR دارند: Bright, Vivid, Standard (the default out of box mode), Expert (Bright Expert (Dark Room), Filmmaker, Cinema, Game, Sports, HDR Effec. حالت روشن دارای سوگیری سبز پررنگ مورد انتظار است که به ویدئو پروژکتور اجازه می‌دهد مشخصات انسی خود را داشته باشد.

بقیه حالت‌ها نیز عمدتاً ظاهری زننده و بی‌روح دارند که به قیمت کنتراست و دقت رنگ، بیش از حد روشن یا بیش از حد اشباع شده‌اند. اما حالت‌های Expert (Dark Room) و Expert (Bright Room)، اگرچه از ابتدا کاملاً دقیق نبودند، اما از نظر ذهنی بسیار خوب بودند و به همین ترتیب اندازه‌گیری شدند. این‌ها حالت‌هایی بودند که من در نهایت برای مشاهده SDR در اتاق تاریک و اتاق روشن استفاده کردم. برای این حالت‌ها در SDR، ال‌جی مجموعه‌ای کامل از تنظیمات چند نقطه‌ای خاکستری برای تعادل رنگ سفید (با گزینه‌های کالیبراسیون ۲، ۱۰ یا ۲۲ نقطه‌ای) و یک سیستم مدیریت رنگ کامل برای تنظیم رنگ، بهره و روشنایی برای شش نقطه رنگی ارائه می‌دهد. چندین انتخاب برای گاما نیز ارائه شده است.

برای سیگنال‌های HDR، هفت حالت وجود دارد که شامل استاندارد، سینما هوم، سینما، فیلم‌ساز، بازی، روشن‌ترین و واضح می‌شود. از بین این حالت‌ها، سینما هوم در تنظیمات اولیه‌اش از همه بهتر به نظر می‌رسید، اما برای HDR قوی حتی در یک اتاق تاریک روی صفحه نمایش با بهره ۱.۳ ، بیش از حد تاریک بود. افزایش حالت Iris از Medium به Bright Room، آن را به روشنایی ذهنی رضایت‌بخش‌تری از حالت استاندارد پیش‌فرض رساند، با دمای رنگی برای سفید که در تنظیمات پیش‌فرض Warm کمی گرم به نظر می‌رسید. با آزمایش‌های بیشتر، حالت Standard، با تغییر Color Temp از Medium به Warm، سفید خنثی‌تری نسبت به تنظیمات Warm در Cinema Home ارائه داد، بدون اینکه خیلی به سمت قرمز متمایل شود. من بیشتر تماشای HDR خود را در Cinema Home انجام دادم، اما Standard با انتخاب آن Warm Color Temp نیز انتخاب خوبی است.

LG-HU810PW-RightFacing

حالت سینمای خانگی، کنترل‌های پیشرفته‌ی تراز سفیدی و CMS را برای تنظیم نقاط خاکستری و رنگی که در بالا توضیح داده شد، ارائه نمی‌دهد. این کنترل‌ها در بین حالت‌های HDR به حالت‌های سینما، بازی و فیلمساز محدود شده‌اند، اگرچه با پیروی از تنظیمات ذهنی که در بالا توضیح داده شد، تراز سفیدی و رنگ‌ها به اندازه‌ای خوب به نظر می‌رسیدند که احتمالاً از کالیبراسیون کامل HDR صرف نظر می‌کردم. همانطور که اشاره شد، ال‌جی چیزی بیش از یک سوئیچ روشن/خاموش برای ویژگی Dynamic Tone-Mapping خود ارائه نمی‌دهد هیچ کنترل "HDR Brightness" برای ایجاد تغییرات جزئی در نقشه‌ی تُن (یعنی منحنی گاما) برای در نظر گرفتن محتوای مختلف یا سلیقه‌ی شخصی وجود ندارد. اکثر ویدئو پروژکتورها چنین تنظیمی دارند حتی ویدئو پروژکتورهای سری NX شرکت JVC که در حال حاضر پیشرفته‌ترین طرح Dynamic Tone-Mapping را که دیده‌ایم ارائه می‌دهند. این به بیننده اجازه می‌دهد، به عنوان مثال، کنترل HDR را بالا ببرد تا اوج هایلایت‌ها را افزایش دهد و کمی تأثیر بصری بیشتری به دست آورد، به قیمت اینکه جزئیات بیشتری در مناطق روشن نمایان شود. یا، کنترل را به سمت دیگر بچرخاند تا هایلایت‌ها را کمی تیره‌تر کند تا از هرگونه محو شدن جزئی تصویر جلوگیری شود.

عدم وجود هرگونه تنظیم نقشه رنگ (tone-map trim) در ال‌جی در اینجا به این معنی است که در نهایت مجبورید با الگوریتمی که ارائه می‌دهد، کار کنید. خوشبختانه، همانطور که در ادامه توضیح داده شده است، این الگوریتم در بیشتر موارد بسیار خوب کار می‌کند و تنها لحظات نادری وجود داشت که آرزو داشتم یک اسلایدر وجود داشته باشد که امکان برخی تغییرات جزئی را فراهم کند. تنها راه جایگزین، امتحان کردن تنظیمات با کنترل‌های کنتراست و روشنایی بود که یا تأثیر خیلی کم یا خیلی زیاد داشتند. تنظیم گامای معمولی نیز توسط این حالت ثابت می‌شود و نمی‌توان آن را با سیگنال‌های HDR تنظیم کرد.

تماشای اتاق تاریک SDR.

بعد از چند ساعت تماشای معمولی، ویدئو پروژکتور Epson HC5050UB را درست بالای ویدئو پروژکتور LG روی پایه قرار دادم تا به عنوان مرجع عمل کنم و در طول ارزیابی، مقایسه‌های سریع A/B انجام دهم. ویدئو پروژکتور Epson با قیمت ۲۹۹۹ دلار، یک رقیب بسیار معتبر لامپی است که ما آن را کاملاً مطلوب بررسی کرده‌ایم. این ویدئو پروژکتور با رنگ دقیق و تصویر کلی عالی، به ویژه در حالت پیش‌فرض Natural که برای محتوای با کیفیت بالای Rec. 709 SDR در نظر گرفته شده است، از جعبه خارج می‌شود.

حالت Expert (اتاق تاریک) ال‌جی نیز پس از کالیبراسیون اولیه، واقعاً بسیار خوب به نظر می‌رسد. برای سلیقه من کمی بیش از حد تاریک بود و روشنایی بسیار کمتری نسبت به Epson داشت. من حالت Iris را از حالت پیش‌فرض Medium (که معادل ۵ در اسلایدر قابل تنظیم ۰-۱۰ ارائه شده است) به تنظیمات ۷ افزایش دادم. این کار باعث افزایش حداکثر سفیدی و در عین حال افزایش سطح سیاهی می‌شود، اما این تغییر در اکثر محتواهای با روشنایی متوسط ​​مضر نبود یا حتی به جز گاهی اوقات در نوارهای مشکی، قابل توجه نبود.

با این تنظیم، از اینکه ویدئو پروژکتورها در بیشتر کلیپ‌های آزمایشی مورد علاقه‌ام از انواع بلوری‌های 1080p چقدر شبیه به هم به نظر می‌رسیدند، تحت تأثیر قرار گرفتم. تصاویر ال‌جی واضح و روشن بودند و کنتراست عالی‌ای را نشان می‌دادند که عمق ظریفی را در اطراف هایلایت‌های روشن نشان می‌داد که اکثر ویدئو پروژکتورها از دست می‌دهند. در نتیجه، تصویر ابعاد بسیار خوبی داشت که حتی اپسون همیشه در نماهای یکسان نمایش نمی‌داد. رنگ‌ها در هر دو ویدئو پروژکتور تقریباً یکسان بودند، از جمله رنگ پوست، که طبیعی و به خوبی از یکدیگر متمایز بودند. یک نمای اولیه در فیلم «فراموشی جک هارپر»، با بازی تام کروز، نمای نزدیکی از صورت او را نشان می‌دهد که در نور خورشید صبحگاهی غرق شده است. این بازیگر کمی سرخاب روی گونه‌هایش زده است و نوری که از پنجره می‌تابد، گرمای بیشتری به آن می‌بخشد، اما وقتی به درستی نمایش داده می‌شود، پوست او ظاهری طبیعی دارد که آشکارا قرمز یا گلگون نیست. بسیاری از نمایشگرها در این نما کمی اشباع رنگ نشان می‌دهند یا او را بیش از حد سرخ نشان می‌دهند، اما ال‌جی در این کار عالی عمل کرد. نمای بعدی از شریک پوست روشنش، ویکا، در حالی که در رختخواب دراز کشیده بود نیز به زیبایی ثبت شده بود.

کمی بعد، یک نمای هوایی از جک در حال راه رفتن روی راهروی متصل به فرودگاه هلیکوپتر کشتی حبابی‌اش پخش می‌شود. سقف مسطح اقامتگاه شناور او در برج آسمان به رنگ خاکستری تیره، تزئینات اطراف آن به رنگ خاکستری روشن‌تر، راهرو به رنگ سفید مایل به کرم و پوسته هاورکرافت به رنگ سفید خالص است. تقریباً همیشه یک طیف خاکستری نادرست با ته رنگ آشکار در یکی از این سایه‌ها آشکار می‌شود. تلویزیون ال‌جی یک سفید فوق‌العاده خنثی را نشان داد که سردتر و کمتر گرم (صورتی) از دمای رنگ اولیه اپسون بود، اما آنها به طرز چشمگیری به هم نزدیک بودند. اندازه‌گیری‌ها با استفاده از نرم‌افزار کالیبراسیون رنگ Calman از Portrait Displays، یک اسپکتروفتومتر X-Rite i1Pro2 و یک مولد سیگنال Murideo Six-G نشان داد که HU810 حدود 7800 کلوین است که کمی آبی‌تر از هدف 6500 کلوین است که اکثر محتواها به آن می‌رسند. اما به طور قابل توجهی آبی به نظر نمی‌رسید و من می‌توانستم به راحتی با آن کنار بیایم. در واقع، من کم‌کم دارم خنثی بودن و شفافیت بیشتر سفید کمی سرد را ترجیح می‌دهم، که به نظرم اغلب بهتر از یک نقطه سفید D65 کاملاً کالیبره شده، از زندگی واقعی تقلید می‌کند.

Oblivion-Helipad

یک نمای هوایی از ایستگاه هوایی شناور در فیلم Oblivion به آشکار شدن توانایی LG در تشخیص رنگ‌های سفید، سفید مایل به کرم و خاکستری بدون ایجاد ته رنگ‌های ناخواسته کمک کرد. (عکس: Universal Pictures)

با این حال، خوانش‌های مقیاس خاکستری برای تنظیمات پیش‌فرض Expert (اتاق تاریک) نشان داد که با روشن‌تر شدن تصویر، تعادل RGB دارای آبی اضافی و به همان اندازه کمبود قرمز است. این مشکل به راحتی با کنترل‌های بسیار گسترده تعادل سفید HU810 برطرف شد. من با کالیبراسیون ۲ نقطه‌ای شروع کردم، اما در نهایت به کنترل‌های ۱۰ نقطه‌ای ویدئو پروژکتور روی آوردم که امکان تنظیم دقیق تعادل رنگ و روشنایی کلی را در گام‌های ۱۰٪ از روشنایی ۱۰ تا ۱۰۰ درصد فراهم می‌کند. این ابزارها امکان دستیابی به نتیجه‌ای تقریباً عالی را فراهم کردند که بسیار پایین‌تر از سطح خطای DeltaE ۳ است که غیرقابل تشخیص در نظر گرفته می‌شود. پس از کالیبراسیون، اوج روشنایی سفید از صفحه نمایش با بهره ۱.۳، ۴۷.۷ فوت-لامبرت بسیار قوی، معادل حدود ۳۳ فوت-لیتر در صفحه نمایش با بهره ۱.۰، اندازه‌گیری شد. به نظر می‌رسد که برای مشاهده در اتاق تاریک باید بیش از حد روشن باشد، اگرچه من هرگز هیچ خستگی مشاهده‌ای را که این عدد ممکن است به آن اشاره کند، تجربه نکردم.

نقاط رنگی برای رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی و رنگ‌های فرعی فیروزه‌ای، ارغوانی و زرد تقریباً در تنظیمات پیش‌فرض، به جز آبی و فیروزه‌ای، همگی اساساً دقیق بودند. نقطه آبی بالاتر از 3 DeltaE اما کمتر از 5 بود که هنوز هم بسیار خوب است. نقطه فیروزه‌ای در DeltaE 9.3 بدترین عملکرد را داشت. نقاط رنگی قرمز، سبز و آبی همگی فراتر از محدودیت‌های گاموت Rec. 709 قرار داشتند یعنی در گاموت وسیع‌تر از حد تعیین‌شده اما رساندن آنها به نقاط اشباع 100٪ که مرزهای فضای Rec. 709 را تعریف می‌کنند، منجر به دقت ضعیف در سایه‌های کمتر اشباع‌شده هر رنگ شد. بنابراین در نهایت از تنظیمات سیستم مدیریت رنگ (CMS) برای هدف قرار دادن نقاط 80٪ استفاده کردم تا دقت بهتری را در جایی که بیشتر محتوا قرار دارد، تضمین کنم. همانطور که در سایر ویدئو پروژکتورهای لیزری که اخیراً کالیبره کرده‌ام دیده‌ام، نقطه آبی در نهایت بدترین رنگ اصلی و کمترین پاسخگویی به کنترل‌ها بود. کالیبراسیون من منجر به اندازه‌گیری خوبی شد اما نتیجه روی صفحه نمایش به وضوح ضعیف بود که نویز ویدیو را در برخی صحنه‌ها اغراق‌آمیز می‌کرد، بنابراین به تنظیمات پیش‌فرض CMS برای رنگ آبی برگشتم و خودم را با کمی مرتب کردن رنگ‌های دیگر راضی کردم. در اینجا نیز می‌توانستم بدون کالیبراسیون نقطه رنگ عمل کنم و از تصویر بسیار راضی باشم. به جز کالیبراسیون من که آشکارا تعادل رنگ سفید را تغییر می‌دهد تا کمی گرم‌تر شود، همه تنظیمات تأثیر کلی نسبتاً کمی داشتند.

LG-HU810PW-FrontTop

حتی با وجود کالیبراسیون، ال‌جی و اپسون در بیشتر محتوا، از جمله لباس‌های بسیار رنگارنگ و طراحی صحنه در فیلم «لا لا لند»، بسیار دقیق عمل کردند. لباس‌های میا، بازیگر مشتاق، در مونتاژی از قطعات تست بازیگری، رنگ‌های قرمز، آبی، زرد و سبز را به زیبایی اشباع و طبیعی نشان می‌دادند و شاید به لطف نقطه رنگ قرمز کمی گسترده‌تر، بالش مخملی قرمزی که او در صحنه‌ای دیگر روی آن قرار دارد، کمی دقیق‌تر و کمتر نارنجی به نظر می‌رسید تا اپسون (که آن هم طیف کامل DCI-P3 را ارائه می‌دهد، اما نه در حالت طبیعی). آب استخر در یک روز آفتابی، تُن آبی مایل به سبز مناسبی داشت. در فیلم «فراموشی»، شاخ و برگ اطراف مخفیگاه کوهستانی جک، که در سایه‌های سبز متنوعی ظاهر می‌شود، در هر دو ویدئو پروژکتور به طور قانع‌کننده‌ای طبیعی و از نزدیک با هم مطابقت داشتند، همانطور که دیوارهای سنگی گرانیتی اطراف چمنزار و پرده‌های کتانی به رنگ شن که ورودی کلبه او را مشخص می‌کردند، نیز چنین بودند.

در همین حال، ته ریش روی صورت جک در نمای ابتدایی فیلم، تمام جزئیات جذابی را که انتظار داشتم ببینم، داشت. در این صحنه و بسیاری از صحنه‌ها، از جمله نماهای نزدیک در آپولو ۱۳ از کنترل‌های کپسول و جزئیات لباس فضایی، وضوح و لنز UHD HU810 وضوح عالی ارائه می‌داد نه به اندازه‌ای که در برخی از ویدئو پروژکتورهای ۴K اصلی با لنزهای بزرگ مانند JVCها و Sonyهای بهتر دیده‌ام، اما به خوبی یا بهتر از سایر ویدئو پروژکتورها در این کلاس قیمت و با یکنواختی خوب در سراسر صفحه نمایش.

تقریباً تنها جایی که می‌توانستم از تصویر HU810 شکایت کنم، کنتراست آن بود که در صحنه‌های روشن و با روشنایی ترکیبی بسیار خوب بود، اما در نهایت به محتوای تاریک‌تر محدود می‌شد. برای روشن شدن، به ندرت باعث حواس‌پرتی می‌شد، اما در چالش‌برانگیزترین صحنه‌های تاریک، چشم آموزش‌دیده‌ام متوجه شد که مشتاق سیاهی عمیق‌تر و جزئیات سایه بهتر از کلیپ‌هایی هستم که به خوبی می‌شناسم. در حالی که می‌توانستم حالت Iris ال‌جی را تنظیم کنم تا سطح کلی سیاهی بسیار عمیق شود، این امر به طور قابل درکی همیشه به قیمت از دست دادن جذابیت در هایلایت‌ها تمام می‌شد و در نهایت فقط محدوده دینامیکی ویدئو پروژکتور را بدون بهبود آن تغییر می‌داد. HU810 چند تنظیم دیگر برای بهبود کنتراست ظاهری (علاوه بر کنترل‌های گاما و روشنایی) دارد، از جمله کنترل کنتراست تطبیقی ​​مرتبط با حالت Iris در زیرمنوی "بهینه‌ساز روشنایی" و یک کنترل کنتراست پویای سنتی که هایلایت‌ها را بدون عمیق‌تر کردن سیاهی‌ها روشن‌تر می‌کند. کنتراست تطبیقی ​​​​برای تمام مشاهده‌های من روی تنظیمات پیش‌فرض High بود و فعال کردن کنتراست پویا در برخی صحنه‌ها مفید بود. اما در محتوای بسیار تاریک، مانند ابتدای فصل ۱۲ در هری پاتر و یادگاران مرگ قسمت ۲ که در آن مرگ‌خواران قبل از حمله به هاگوارتز، بالای سنگی مهتابی جمع می‌شوند، ویدئو پروژکتوری مانند Epson 5050UB با فناوری Ultra Black "UB" و کنتراست بومی بهتر در نهایت می‌تواند به لطف مشکی عمیق‌تر، رندر بهتر جزئیات نزدیک به مشکی و مه کمتر قابل مشاهده که باعث می‌شود چهره‌های مهتابی بیشتر به چشم بیایند، ابعاد بسیار بهتری ارائه دهد.

از جنبه مثبت‌تر، من در طول ساعت‌ها تماشای HU810، حتی روی برخی از مواد سیاه و سفیدی که برای کمک به آشکار کردن آنها استفاده می‌کنم، عملاً هیچ رنگین‌کمانی در محتوای زنده ندیدم. تنها زمانی که آنها را دیدم، گاهی اوقات در لبه‌های سفید روی پس‌زمینه سیاه بود. با خیال راحت می‌توانم بگویم که این ویدئو پروژکتور از این نظر جزو بهترین مدل‌های DLP تک تراشه‌ای است که دیده‌ام، اما باید بگویم که به طور خاص به اثر رنگین‌کمانی حساس نیستم. اگر شما هم حساس هستید یا نمی‌دانید که حساس هستید، هشدار همیشگی ما اعمال می‌شود: از خرده‌فروشی خرید کنید که در صورت نیاز، مرجوعی یا تعویض را بپذیرد.

از سوی دیگر، باید اشاره کنم که من مقداری لکه لیزر مشاهده کردم. لکه یک پدیده شناخته شده و رایج در ویدئو پروژکتورهای لیزری است که در اثر پراکندگی تصادفی نور لیزر توسط سطح بافت‌دار صفحه نمایش ایجاد می‌شود. این پدیده به صورت نوعی مه ظریف و ثابت ظاهر می‌شود که تقریباً به نظر می‌رسد در لایه مخصوص خود روی سطح اشیاء روشن با رنگ‌های خاص قرار می‌گیرد. در این مورد، در اشیاء قرمز و ارغوانی خالص و الگوهای آزمایشی قابل مشاهده بود. آنقدر ظریف بود که من اصلاً در ارزیابی اولیه‌ام، حتی در مقایسه مستقیم با ویدئو پروژکتور لامپی Epson 5050UB، متوجه آن نشدم. اما پس از مشاهده شکایات برخی از کاربران LG810 در انجمن‌ها، برگشتم و دوباره نگاه کردم و مطمئناً، می‌توانستم درجه‌ای از لکه را ببینم که در ویدئو پروژکتورهای لامپی من وجود نداشت. درست مانند رنگین‌کمان، لکه برای برخی افراد آزاردهنده‌تر است و با ویدئو پروژکتورهای خاص روی صفحه نمایش‌های خاص و به طور بالقوه در فواصل دید مختلف، بیشتر قابل تشخیص خواهد بود. محتوا نیز تأثیر دارد؛ گذشته از اینکه لکه اغلب روی یک رنگ روشن خاص بیشتر به چشم می‌آید، تشخیص آن روی اشیاء متحرک دشوارتر است. فقط باید توجه داشته باشید که وجود دارد و انتخاب صفحه نمایش شما می‌تواند تأثیر داشته باشد. من از لکه‌ای که روی صفحه نمایش ۹۲ اینچی سفید مات Stewart Studiotek 130 1.3 gain یا صفحه نمایش‌های ۱۱۰ اینچی Elite Cinewhite UHD-B یا Cinegrey 3D که در استودیوی آزمایشی خود داریم (با تقریباً ۱۴ فوت پرتاب و ۱۰ فوت فاصله دید در هر مورد) دیدم، ناراحت نشدم. اما این فقط تجربه شخصی من است. در هر صورت، اجازه نمی‌دهم احتمال مشاهده لکه شما را از LG810 منصرف کند.

در نهایت، همانطور که در ضمیمه اندازه‌گیری‌ها در انتهای بررسی ذکر شده است، HU810PW/AU810PB به عنوان مدلی با نویز بسیار کم (زیر ۲۸ دسی‌بل در شرایط آزمایشگاهی با غیرفعال بودن حالت High Altitude) و تنها حدود ۱ دسی‌بل تفاوت بین سه حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی آن مشخص شده است. این موضوع در اندازه‌گیری‌های گاه به گاه من با یک متر SPL تأیید شد، که نشان می‌دهد شما می‌توانید در صورت نیاز از تمام روشنایی موجود ویدئو پروژکتور بدون هیچ گونه جریمه‌ای استفاده کنید، و اکثر حالت‌های تصویر از حالت حداقل صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای بهینه‌سازی روشنایی استفاده می‌کنند. اما ویدئو پروژکتور سطحی از نویز را منتشر می‌کند که به نظر می‌رسد مربوط به لوازم الکترونیکی است و مستقل از هرگونه صدای فن ناشی از جریان هوا به نظر می‌رسد. این نویز در یک اتاق آرام، به خصوص اگر درست در کنار ویدئو پروژکتور باشید، قابل توجه است، اما در فضای من با پخش هرگونه موسیقی متن، حتی چیزی به بی‌روحی پخش اخبار، به شدت کاهش می‌یابد و از فاصله چند فوتی جلوی ویدئو پروژکتور، کمتر قابل تشخیص است.

مشاهده در اتاق روشن SDR.

حالت Expert (اتاق روشن)، با تنظیمات جزئی دلخواه در صورت نیاز در حالت Iris، روشنایی، کنتراست و کنترل‌های اشباع رنگ، اساساً دقیق به نظر می‌رسید و روشنایی بیش از حد کافی را برای مطابقت با نور قوطی بالای سر من در طول تماشای اخبار و ورزش فراهم می‌کرد. رنگ‌های سفید بیشتر به سمت آبی متمایل بودند اما در نور محیط به خوبی عمل می‌کردند و این حالت از کمی اشباع بیش از حد در پخش اخبار رنج می‌برد که با کاهش کنترل رنگ به راحتی کنترل شد و منجر به ترسیم خوب رنگ‌های پوست و عدم اغراق فاحش در هیچ رنگی شد. مجموعه‌ای کامل از تنظیمات کالیبراسیون برای این حالت در دسترس است، اگرچه من دلیلی برای صرف وقت برای آن ندیدم، هم به این دلیل که تصویر برای مشاهده معمولی بیش از حد قابل قبول بود و هم به این دلیل که ترکیب شدت‌ها و دمای رنگ‌های مختلف شرایط نوری مختلف در فضای من هرگونه تفاوت ظریف را تضعیف می‌کرد. کنتراست تا حدودی با تابش نور چراغ‌های بالای سر بر روی صفحه سفید مات کمرنگ شده بود، اما نورپردازی متوسط‌تر از طرفین، تصویر بسیار بهتری را ایجاد می‌کرد. شکی نداشته باشید که ترکیب HU810PW با یک صفحه نمایش ALR مناسب، امکان استفاده از آن را برای تنظیمات دوگانه اتاق تاریک/اتاق روشن فراهم می‌کند.

مشاهده در اتاق تاریک با HDR.

هر چقدر هم که HU810 برای SDR خوب بود، در HDR حتی بهتر هم بود و در بیشتر صحنه‌ها برابر و اغلب برتر از Epson 5050UB بود و این حرف زیادی برای گفتن دارد زیرا Epson، در حالت سینمای دیجیتال با طیف وسیع مورد علاقه‌اش، با HDR بهتر از اکثر ویدئو پروژکتورهایی که دیده‌ام عمل می‌کند و دارای کنترل روشنایی HDR تا 16 مرحله‌ای است که طیف وسیعی از محتوا را در خود جای می‌دهد. به طور معمول، ویژگی Dynamic Tone-Mapping ال‌جی موفق شد به طور کلی دامنه دینامیکی وسیع‌تری را استخراج کند و هایلایت‌ها را به میزان ایده‌آلی از روشنایی اوج برساند تا یک پاسخ حسی را استخراج کند، اما با حداقل یا بدون جزئیات اضافی آشکار، و در عین حال کنتراست خوبی را در بقیه تصویر حفظ کند.

برای مثال، صحنه‌ای در فیلم آکوامن وجود دارد که پرنسس مرا مو قرمز خب، او واقعاً موهای نارنجی دارد را نشان می‌دهد که شب هنگام با آکوامن بیرون یک بار روی اسکله صحبت می‌کند. ساعت روشن پشت سر او با درخشش رضایت‌بخشی روی تلویزیون ال‌جی می‌درخشد و در حالی که اپسون یک تصویر HDR تأثیرگذار ارائه می‌دهد، ساعت به اندازه کافی روشن نمی‌شود. افزایش کنترل HDR اپسون، هایلایت را افزایش می‌دهد، اما به قیمت روشن‌تر شدن کلی تصویر. به عنوان مثال دیگر، در صحنه‌ای در اوایل فیلم که ملکه آتلانا باردار با همسرش تام در رختخواب دراز کشیده است، هایلایت‌ها جایی که نور خورشید از پنجره به داخل می‌تابید و به ملحفه‌ها برخورد می‌کرد، برجسته‌تر بودند و الگوی تیره‌تر در نواحی پارچه‌ای اطراف آن هایلایت‌ها بهتر نمایان می‌شد فقط کنتراست بیشتری در نواحی اطراف هایلایت‌ها وجود داشت که منجر به تصویری واقع‌گرایانه‌تر و سه‌بعدی‌تر شد.

نگاشت پویای تُن (Dynamic Tone Mapping) در HU810 نیز طیف وسیعی از انعطاف‌پذیری را نشان داد، حتی از پسِ فیلم The Meg، یک آزمایش HDR با روشنایی ۴۰۰۰ نیت، برآمد. صحنه‌های روشن کشتی تحقیقاتی شارلوت در دریاهای آزاد که معمولاً در اکثر ویدئو پروژکتورهای HDR محو می‌شوند، با قدرت عالی در هایلایت‌های آفتابی و کنتراست سه‌بعدی و ثابت در نواحی تاریک‌تر، بسیار جذاب به نظر می‌رسیدند. یک صحنه خاص که نمای جانبی از قایق کامل را نشان می‌دهد، دارای انعکاس بسیار روشن خورشید بر روی آب پشت کشتی است، در حالی که کناره قایق در سایه خورشید قرار دارد. من از دیدن اینکه ال‌جی جزئیات آب موج‌دار را در انعکاس بدون روشن کردن بیش از حد بدنه حفظ کرده است، خوشحال شدم.

TheMeg-SonyPictures

به لطف صحنه‌های آفتابی فراوانش که در آب‌های آزاد فیلمبرداری شده، فیلم «مگ» یک آزمایش شکنجه HDR فوق‌العاده روشن برای اکثر ویدئو پروژکتورها است. (عکس: برادران وارنر)

از طرف دیگر، الگوریتم ال‌جی محدودیت‌های خودش را دارد. من مونتاژ را در دیسک تست Spears & Musil HDR Benchmark اجرا کردم، که امکان تنظیم محتوا در سطوح مختلف اوج روشنایی را فراهم می‌کند. چالش‌برانگیزترین تصویر از اسب‌هایی که در یک چمنزار پوشیده از برف در طول طوفان برف ایستاده‌اند برای HU810 در هر سطح روشنایی با ۱۰۰۰ نیت یا بالاتر بیش از حد بود، جایی که تمام بافت برف روی زمین محو شده بود و تپه‌های پس‌زمینه پشت چمنزار در طوفان گم شده بودند. در مقایسه، اپسون به راحتی با کنترل HDR خود تنظیم شد تا تعادل کاملی از روشنایی و کنتراست ارائه دهد. اما این یک صحنه واقعاً افراطی است و ال‌جی با محتوای ترکیبی‌تر بسیار بهتر عمل کرد.

علاوه بر این، همان کمبود کنتراست طبیعی با مواد تیره که در فیلم‌های SDR دیده می‌شود، با HDR نیز مشهود بود. به عنوان مثال، صحنه آغازین فیلم Darkest Hour با یک بحث جنجالی در مجلس عوام بریتانیا آغاز می‌شود که در آن اعضا، نخست وزیر نویل چمبرلین را به خاطر واکنش ضعیفش به حمله نازی‌ها به اروپا مورد بازخواست قرار می‌دهند. با تنظیم کنتراست پویای LG روی High، پرتو نور خورشید که از طریق نورگیر سقفی روی بلندگوی تریبون می‌تابد، از صفحه نمایش خارج می‌شود، همانطور که هایلایت‌های روی صورت او و دستمال جیبی سفید که از کت و شلوار تیره‌اش بیرون می‌آید، نیز به همین ترتیب هستند. اما سایر اعضای حاضر در گالری سایه‌دار روبروی او، چهره‌های تار و بدون جزئیات هستند. در مقایسه، سیاهی عمیق‌تر و کنتراست سطح پایین بهتر اپسون، چهره‌ها و برخی جزئیات لباس‌هایشان را برجسته می‌کند. لحظه‌ای بعد، تصویری از یکی از همکاران چمبرلین که از گالری تاریک طبقه دوم به نرده نگاه می‌کند، باعث می‌شود نرده و نرده‌های چوبی تقریباً سیاه خالص به نظر برسند، در حالی که اپسون انواع تزئینات طوماری را در چوب تیره رنگ نشان می‌دهد.

با وجود تمام این‌ها، نمی‌توان انکار کرد که علیرغم محدودیت‌هایش، HU810 یکی از رضایت‌بخش‌ترین تجربه‌های تماشای HDR را که من با هر ویدئو پروژکتوری غیر از DLA-NX7 فوق‌العاده JVC با نگاشت تُن Frame Adapt داشته‌ام، ارائه داد، و کاملاً عاری از تنظیمات مداومی بود که اغلب هنگام تلاش برای بهینه‌سازی HDR مستر شده برای پنل‌های تخت روی ویدئو پروژکتورهایی که به اندازه کافی برای این کار روشن نیستند، رخ می‌دهد.

LG-HU810PW-Front

نتیجه‌گیری

به نظر من، LG CineBeam HU810PW و AU810PB گامی مهم در جهت پیشرفت ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی هستند گامی که من و بسیاری از علاقه‌مندان دیگر منتظرش بوده‌ایم. در واقع ویدئو پروژکتورهای بهتری وجود دارند، از جمله مدل‌های چشمگیر لامپی و لیزری با قیمت‌های بسیار بالاتر که می‌توانند بخش عمده یا تمام کاری را که HU810PW انجام می‌دهد، ارائه دهند و در عین حال کنتراست سطح پایین آن را بهبود بخشند. اما چیزی که تا به امروز ندیده‌ایم، چنین ویدئو پروژکتور لیزری UHD با عملکرد کلی بالا با قیمت کمتر از ۴۰۰۰ دلار است، چه برسد به کمتر از ۳۰۰۰ دلار. این اولین ویدئو پروژکتوری است که می‌توانم به عنوان جایگزینی بالقوه برای مدل‌های لامپی بهتر در این محدوده قیمت برای علاقه‌مندان جدی که ممکن است عملکرد متوسط ​​آن را در ازای مزایای منبع نور حالت جامد که هرگز نیازی به تعویض ندارد، بپذیرند، توصیه کنم. حتی فراتر از موتور لیزری و کیفیت تصویر عالی، HU810PW/AU810PB یکی از معدود ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی HDR با نگاشت تُن پویای واقعاً مؤثر است که به بینندگان این امکان را می‌دهد تا از این فرمت نوظهور بدون هیچ زحمتی و با حداقل افت کیفیت، لذت بیشتری ببرند.

به ندرت پیش می‌آید که ویدئو پروژکتوری داشته باشم که در تمام مدت استفاده لبخندی دائمی بر لبانم بیاورد، اما این یکی از آن مواقعی بود که کیفیت تصویر و طراحی مهندسی نمونه آزمایشی مرا تحت تأثیر قرار داد. HU810PW/AU810PB یک محصول جدید و برجسته در دسته سینمای خانگی میان‌رده است که امیدوارم نویدبخش چیزهای بیشتری در آینده باشد و ویدئو پروژکتوری که به حق شایسته جایزه انتخاب سردبیر ما باشد.

اندازه‌گیری‌ها

روشنایی.

HU810PW/AU810PB دارای روشنایی ۲۷۰۰ انسی لومن است. در حالت رنگ روشن با تنظیمات پیش‌فرض (حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی روی حداقل) و لنز زوم روی بازترین حالت، روشنایی ۲۵۴۸ لومن اندازه‌گیری شد. این میزان ۹۴٪ از روشنایی مشخص شده آن است و کاملاً در محدوده ۱۰٪ انسی قرار دارد.

تغییر حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی از حداقل (حداکثر توان لیزر) به متوسط ​​منجر به کاهش تقریباً ۲۰ درصدی در خروجی نور می‌شود. تغییر از حداقل به حداکثر (حداقل توان لیزر) منجر به کاهش ۴۰ درصدی در خروجی نور می‌شود.

در زیر اندازه‌گیری‌های لومن برای تمام حالت‌های رنگی موجود آمده است.

LG HU810PW/AU810PB ANSI Lumens

حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی
Maximum Medium Minimum حالت‌های SDR
1,521 2,041 2,548 Brightest
851 1,142 1,426 Expert (Bright Room)
589 790 986 Expert (Dark Room)
1,101 1,478 1,845 Vivid
1,133 1,520 1,898 Standard
426 571 713 Cinema
1,155 1,549 1,934 Sports
1,101 1,478 1,845 Game
604 811 1,012 Filmmaker Mode
705 946 1,181 HDR Effect
  حالت‌های HDR
1,515 2,033 2,538 HDR Brightest
1,158 1,554 1,940 HDR Vivid
1,159 1,558 1,938 HDR Standard
703 943 1,177 HDR Cinema Home
563 755 943 HDR Cinema
1,164 1,562 1,950 HDR Game
714 958 1,196 HDR Filmmaker Mode

 

کاهش نور لنز زوم.

تغییر لنز زوم از عریض‌ترین حالت خود به طولانی‌ترین حالت تله‌فوتو منجر به کاهش ۱۱ درصدی روشنایی شد.

یکنواختی روشنایی.

یکنواختی روشنایی در عریض‌ترین حالت زوم ۸۰.۲ درصد و در طولانی‌ترین حالت زوم ۸۲.۷ درصد اندازه‌گیری شد. من هیچ نشانه‌ای از هیچ گونه هات‌اسپات یا سایه قابل مشاهده با الگوهای آزمایشی یا محتوای زنده ندیدم.

درون‌یابی فریم.

HU810/AU810 دارای ویژگی درون‌یابی فریم TruMotion است که چهار تنظیم را در کنار خاموش ارائه می‌دهد: Cinema Clear، Natural، Smooth و User که حالت دوم یک اسلایدر De-Judder را با موقعیت‌های ۰ تا ۱۰ نمایش می‌دهد. تنظیمات پیش‌فرض Cinema Clear، Natural و Smooth هر کدام به تدریج کاهش تاری و لرزش مؤثرتری را ارائه می‌دهند. Cinema Clear (که به نظر می‌رسد معادل تنظیم ۲ روی اسلایدر De-Judder باشد) کاهش تاری بسیار کمی را ارائه می‌دهد، اما هیچ اثر ویدیویی "soap opera" قابل توجهی را به محتوای ۲۴ فریمی وارد نمی‌کند. حالت‌های طبیعی (معادل De-Judder 8) و هموار (De-Judder 10) بسیار مؤثرتر بودند، اما هر دو جلوه ویدیویی قابل تشخیصی را ارائه می‌دادند. تنظیمات ۳ یا ۴ در کنترل De-Judder، یک تعادل خوب ایجاد می‌کرد که جلوه ویدیویی متوسطی را اضافه می‌کرد و در عین حال لرزش در چرخش دوربین را به طور قابل توجهی کاهش می‌داد و تاری حرکت را تا حدودی کاهش می‌داد.

تأخیر ورودی.

همانطور که در بررسی ذکر شد، تغییر ویدئو پروژکتور به حالت تصویر بازی، کمترین میزان تأخیر ورودی را نشان داد، تقریباً نصف یا کمتر از آنچه در حالت‌های دیگر با سیگنال‌های 2160p/60 هرتز و 1080p/60 اندازه‌گیری شد. کمترین زمان تأخیر اندازه‌گیری شده برای 2160p/60، تا 47.9 میلی‌ثانیه و برای 1080p/60، 52.8 میلی‌ثانیه بود. این مقدار ممکن است برای بازی‌های معمولی کافی باشد، اما احتمالاً در بازی‌های تیراندازی اول شخص و سایر بازی‌های رقابتی که به زمان پاسخ سریع نیاز دارند، قابل توجه است.


صدای فن.

HU810PW/AU810PB حداقل چهار فن کوچک قابل مشاهده دارد که در امتداد پنل‌های جانبی آن نصب شده‌اند و به حرکت هوا از طریق آن کمک می‌کنند. ال‌جی میزان صدا را در شرایط آزمایشگاهی، 26 دسی‌بل‌آمپر در حالت اکو (تنظیم حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی روی حداکثر)، 27 دسی‌بل‌آمپر در حالت عادی (تنظیم حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی متوسط) و 28 دسی‌بل‌آمپر در حالت بالا (تنظیم حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی حداقل) ارزیابی می‌کند. اندازه‌گیری‌های تصادفی در فاصله ۱.۵ متری و کمی پایین‌تر از جلوی ویدئو پروژکتور (همانطور که ممکن است با یک پایه سقفی نزدیک تجربه شود)، در اتاقی با نویز پس‌زمینه ۳۰.۷ دسی‌بل، با مقادیر ثبت‌شده ۳۲.۱ دسی‌بل (حداکثر صرفه‌جویی در مصرف انرژی)، ۳۲.۴ دسی‌بل (متوسط ​​صرفه‌جویی در مصرف انرژی) و ۳۳.۵ دسی‌بل (حداقل صرفه‌جویی در مصرف انرژی) انجام شد. با این حال، چیزی که این اعداد منعکس نمی‌کنند، زیر و بمی نسبتاً قابل توجه نویز است که بیشتر ماهیت الکترونیکی داشت تا مربوط به عبور هوا از فن‌ها. در ابتدا اگر به آن گوش دهید، در یک اتاق آرام به راحتی قابل تشخیص است، اما متوجه شدم که با گذشت زمان در پس‌زمینه محو می‌شود و با پخش موسیقی متن و تمرکز ذهنم روی محتوا، برای من مشکلی ایجاد نکرد.

روشن کردن حالت ارتفاع بالا، که برای ارتفاعات ۴۰۰۰ فوت / ۱۲۰۰ متر یا بالاتر توصیه می‌شود، میزان نویز اندازه‌گیری شده را به ۳۶.۶ دسی‌بل‌آمپر افزایش داد.

اتصالات

HDMI 2.1 (HDCP 2.2؛ سازگار با HDCP 2.3؛ eARC)
HDMI 2.0b (دو عدد، هر دو با HDCP 2.2)
USB 2.0 نوع A (دو عدد، خواندن فایل‌ها از حافظه USB، اتصال کیبورد، ماوس، گیم‌پد)
پشتیبانی از بلندگوی بلوتوث (با کنترل همگام‌سازی A/V)
وای‌فای داخلی؛ اتصال به شبکه وای‌فای، میراکست، ایرپلی

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.