ورود | ثبت نام
021-91003139
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 560
  • سعید مصباحی
  • 8 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور لیزری اپتما Optoma CinemaX P2 4K

بررسی ویدئو پروژکتور لیزری اپتما Optoma CinemaX P2 4K

1404/04/19

ویدئو پروژکتور لیزری CinemaX P2 شرکت Optoma که ۵۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل قبلی خود است، نسبت به مدل قبلی بهبود یافته و در عین حال ارزش خرید بالاتری را ارائه می‌دهد.

 

Optoma CinemaX P2

Optoma-CinemaxP2-top-angle

با ورود به پاییز ۲۰۲۰، چشم‌انداز ویدئو پروژکتورهای اتاق نشیمن UST همچنان در حال تکامل است. انتظار می‌رفت که اپسون در ماه سپتامبر از مدل LS500 خود (با قیمت ۴۹۹۹ دلار و صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی) که مدت‌ها انتظار آن را می‌کشید، رونمایی کند، اما هایسنس ما را با یک مدل تک‌لیزری جدید و مقرون‌به‌صرفه‌تر برای خط تولید تلویزیون‌های لیزری خود که با قیمت ۳۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد، غافلگیر کرد، همانطور که سامسونگ با اعلام دو UST در انتظار، شامل یک مدل تک‌لیزری با قیمت ۳۴۹۹ دلار و یک مدل پرچمدار سه‌لیزری با قیمت ۶۴۹۹ دلار، ما را شگفت‌زده کرد.

همچنین غیرمنتظره بود که محصول جدیدی از اپتما عرضه شود، که سال گذشته با موفقیت CinemaX P1 خود را عرضه کرد و جوایزی از جمله جایزه انتخاب سردبیر ProjectorCentral را از آن خود کرد. CinemaX P2 که در اینجا بررسی می‌کنیم، جایگزین تقریباً یکسانی با برخی تفاوت‌های کلیدی است که در زیر توضیح خواهم داد. نکته مهم این است که بزرگترین تفاوت، قیمت پایه ۳۲۹۹ دلاری آن است  ۵۰۰ دلار کمتر از مدل قبلی. P2  مانند P1 همچنان یک گام بالاتر در بازار نسبت به ویدئو پروژکتور UST 4K دلاری VAVA با قیمت 2799 دلاری است، در حالی که همان افزایش قابل توجه در عملکرد را دارد. با قیمت پایین‌تر، ارزش افزوده حتی بهتری را نشان می‌دهد و ادعای محکمی در برابر رقبای جدید در محدوده قیمت خود دارد. بیایید نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

مزایا

کیفیت تصویر دقیق و آماده به کار
پخش HDR و سه بعدی موثر
سیستم صوتی داخلی قوی سازگار با ساب ووفر خارجی
ارزش عالی

معایب

پلتفرم استریم وب مبتنی بر Aptoide ناکارآمد

 

ویژگی‌ها

ویژگی‌های P2 اساساً تکرار همان چیزی است که در گزارش آزمایش P1 شرح دادیم، اما بیایید آنها را مرور کنیم و نحوه‌ی تمایز P2 را مشخص کنیم. برای شروع، طراحی بدنه دو رنگ با تکنولوژی بالا با شبکه‌ی جلویی محدب آن طرح رنگی متفاوتی دارد. دو رنگ مشکی براق/خاکستری تیره برای بدنه و شبکه حذف شده و با یک بدنه سفید جایگزین شده است که با بسیاری از رقبای P1 مطابقت دارد. در اینجا با یک شبکه‌ی خاکستری روشن جفت شده است. مانند P1، فقط یک کنترل روی دستگاه وجود دارد یک دکمه‌ی پاور و برخی از LEDهای وضعیت در بالا قابل مشاهده هستند. تمام عملکردهای دیگر از طریق ریموت کنترل جمع و جور فلزی برس خورده با نور پس زمینه انجام می‌شود. این دستگاه کوچک اما کارآمد از طریق بلوتوث کار می‌کند و دارای یک پد ناوبری معمولی برای منوها و یک عملکرد ماوس هوایی است که می‌تواند برای مرورگر وب داخلی و برخی از برنامه‌های پخش مفید باشد. باتری یکپارچه‌ی آن نیاز به شارژ دوره‌ای از طریق کابل USB دارد.

اطراف آن، همان سیستم ساندبار استریوی توسعه‌یافته توسط NuForce که در P1 نیز وجود دارد، قرار دارد که دارای دو درایور مخروطی آلومینیومی 2 اینچی با برد کامل و دو ووفر مخروطی 2.75 اینچی است که در مجموع با 40 وات قدرت آمپلی‌فایر کار می‌کنند. ووفر‌ها در محفظه‌های جداگانه خود قرار گرفته‌اند تا پاسخ باس از درایورهای کوچک بهبود یابد. در آزمایش ما از P1، متوجه شدم که صدای کلی خوب است، اما باس به طور قابل توجهی کمتر کامل و صدا در مقایسه با سیستم صوتی عالی Harman Kardon VAVA، قدرت و جزئیات کمتری دارد. نکته مثبت P1 و همچنین P2، قابلیت استفاده از خروجی صدای آنالوگ ویدئو پروژکتور برای راه‌اندازی یک ساب‌ووفر جداگانه است. اضافه کردن یک ساب‌ووفر، عملکرد صوتی را از نظر تعادل کلی تُنال، حجم/دامنه دینامیکی و تأثیر مطلق هم با موسیقی متن فیلم اکشن و هم با موسیقی، به سطح کاملاً جدیدی می‌رساند. من اکیداً توصیه می‌کنم حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار اضافی برای یک ساب ووفر ۱۰ یا ۱۲ اینچی با قیمت مناسب از Dayton Audio یا Monoprice کنار بگذارید.

Optoma-CinemaX-P2-audio system

ساندبار داخلی Optoma CinemaX P2 دارای چهار درایور است دو توییتر ۲ اینچی و دو ووفر ۲.۷۵ اینچی.

همان اپتیک لنز موتوری با فوکوس دستی که برای P1 توسعه داده شده بود، در P2 نیز یافت می‌شود. نسبت پرتاب 0.25:1 به کوتاهی برخی از رقبا نیست، به این معنی که به فاصله بیشتری از دیوار نیاز خواهید داشت. اندازه تصویر با قطر 85 تا 120 اینچ در نسبت تصویر 16:9 مشخص شده است، با فاصله پرتاب از لبه پشتی ویدئو پروژکتور 5.7 اینچ برای تصویر 85 اینچی، 10.1 اینچ برای تصویر 100 اینچی و 14.5 اینچ برای تصویر 120 اینچی. با در نظر گرفتن عمق 14.5 اینچی و ارتفاع 5.25 اینچی ویدئوپروژکتور، پر کردن یک صفحه نمایش 100 اینچی، لبه جلویی ویدئو پروژکتور را در فاصله 25 اینچی از صفحه نمایش قرار می‌دهد در حالی که روی سکویی تقریباً 15 اینچ پایین‌تر از لبه پایینی صفحه نمایش قرار دارد. (برای سناریوهای مختلف می‌توانید به محاسبه‌گر پرتاب اپتما CinemaX P2 پروژکتورسنترال مراجعه کنید.)

اپتما ابزارهای گسترده اصلاح هندسی موجود در P1 و همچنین سازگاری با برنامه هوشمند SmartFit iOS/Android را که از دوربین تلفن هوشمند شما برای ثبت تصویر در جای خود استفاده می‌کند، حفظ کرده است. اگر فعال کردن مدار اصلاح هندسی برایتان مهم نیست، این کار مانور یکباره و دشوار ویدئو پروژکتور را که همراه با راه‌اندازی هر ویدئو پروژکتور فوق کوتاه‌برد است، بسیار ساده می‌کند. از سوی دیگر، در صورت امکان، برای حفظ بهترین کیفیت تصویر و سریع‌ترین تأخیر ورودی برای بازی، باید از اصلاح هندسی اجتناب کنید. حالت بازی جدید اپتما، که تقریباً یک الزام برای هر بازی است، در هر صورت اصلاح هندسی را از بین می‌برد.


همانطور که در مورد P1 نیز گزارش شده است، ترکیب تراشه میکروآینه DLP XPR با وضوح 0.47 اینچی UHD (3840x2160) به همراه اپتیک عالی لنز، منجر به تصویری فوق‌العاده واضح و دقیق برای یک UST می‌شود، با وضوح بسیار شفاف در سطح پیکسل از صفحه نمایش مرکزی تا لبه‌ها و تنها کمی از دست دادن فوکوس در گوشه‌ها که معمولاً قابل توجه نیست. من متوجه شدم که نمونه P2 من از این نظر به خوبی P1 یا بهتر است.

CinemaX P2_side

میزان روشنایی ۳۰۰۰ لومنی موتور نور لیزر P2 نیز نسبت به P1 تغییری نکرده است و همان عمر ۲۰۰۰۰ ساعته تا نیمه روشنایی با قدرت کامل را دارد. با این وجود، این یک تصور غلط است که موتور نور لیزر با فشردن دکمه پاور، عملکرد روشن شدن فوری را ارائه می‌دهد. مانند هر تلویزیون مدرن دیگری، هنوز باید منتظر بوت شدن قطعات الکترونیکی باشید. در P2، یک صفحه نمایش Optoma 18 ثانیه پس از فشردن دکمه پاور ظاهر می‌شود و اگر منبع تغذیه داشته باشید، حدود ۳۶ ثانیه پس از روشن شدن، آن را تماشا خواهید کرد. خاموش شدن تقریباً آنی است و پس از تاریک شدن صفحه، بیش از چند ثانیه صدای کار فن‌های خنک‌کننده را نخواهید شنید.

مانند P2، P1 نیز از یک لیزر آبی واحد نور تولید می‌کند که یک چرخ فسفر زرد و یک چرخ رنگ را برای تولید رنگ‌های اصلی تغذیه می‌کند. در P1، Optoma از یک چرخ رنگ RGBYRGBY استفاده کرد و رنگ زرد را به رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی اضافه کرد. این امر باعث شد که روشنایی ویدئو پروژکتور به حداکثر ۳۰۰۰ لومن برسد، اما مقداری از دقت رنگ قربانی شود.

اپتما توانست در P2 با استفاده از چرخ رنگ RGBRGB، همان ۳۰۰۰ لومن را حفظ کند و از یک بخش سفید یا زرد برای افزایش روشنایی صرف نظر کند. گفته می‌شود بدون آن بخش، وسعت رنگ گسترش می‌یابد و این احتمال وجود دارد که برخی از رنگ‌ها اشباع‌تر به نظر برسند، به خصوص زمانی که کنترل DLP BrilliantColor روی حداقل خود تنظیم شده باشد.

CinemaX P2-lifestyle-main

 

وسعت رنگ در P1 قدیمی‌تر رسماً مشخص نشده بود، اما برای بررسی ما، ۷۹٪ از وسعت رنگ DCI-P3 که محتوای ۴K امروزی به آن تسلط دارد، یا ۱۱۷٪ Rec.709 را اندازه‌گیری کردم. وسعت رنگ برای P2 در ۱۲۰٪ Rec.709 مشخص شده است، و من نتایج اساساً یکسانی را با P1 اندازه‌گیری کردم، بنابراین فقط یک یا سه درصد کمتر از مشخصات و در محدوده خطای دستگاه‌های من است. اما نکته اصلی در اینجا این است که گسترش وسعت رنگ فراتر از Rec.709 مزیتی است که به وضوح در دقت و اشباع اشیاء قرمز تیره قابل مشاهده است، اگرچه به اندازه ویدئو پروژکتورهایی که به فضای کامل DCI-P3 نزدیک‌تر هستند، آشکار نیست.

همچنین بهبود نسبت کنتراست دینامیکی اسمی از ۱,۵۰۰,۰۰۰:۱ در P1 به ۲,۰۰۰,۰۰۰:۱ در P2 قابل مشاهده است که با پیشرفت در طرح کاهش نور لیزری ویدئو پروژکتور امکان‌پذیر شده است. همانطور که در مشاهدات کیفیت تصویر من خواهید دید، بهبود سطح سیاهی در مشاهده در اتاق تاریک قابل توجه است.

سینما ایکس پی ۲ علاوه بر حفظ اپلیکیشن SmartFit، فهرست سایر ویژگی‌های هوشمند P1 را نیز حفظ کرده است، از جمله اپلیکیشن‌های استریمینگ داخلی از اپتما مارکت‌پلیس که توسط پلتفرم اندروید Aptoide ارائه می‌شوند و سازگاری با الکسا، دستیار گوگل و اتوماسیون IFTTT. اپلیکیشن InfoWall اپتما برای شخصی‌سازی صفحه اصلی هنوز در دسترس است، هرچند من هنوز اجرای آن را نامناسب می‌دانم. یک اپلیکیشن جدید TapCast برای دستگاه‌های تلفن همراه اندروید و iOS وجود دارد که برای اولین بار در آخرین به‌روزرسانی سیستم عامل در تابستان به P1 اضافه شد و برای شروع میرور کردن صفحه و پخش به ویدئو پروژکتور و همچنین برای پخش هر آنچه که در حال پخش است به دستگاه تلفن همراه شما به خوبی کار می‌کند.

یکی دیگر از موارد جدید، اضافه شدن پلتفرم هنر دیجیتال FRAMED است. محافظ صفحه نمایش ویدئو پروژکتور، وقتی فعال می‌شود، اکنون به یک نمایشگاه منتخب تبدیل می‌شود که شامل دوازده اثر هنری دیجیتال متحرک منحصر به فرد از هنرمندان نوظهور است که در حال چرخش هستند.

متأسفانه، امتیاز من به پلتفرم استریمینگ Aptoide همچنان پایین است. تکرار می‌کنم: هیچ‌کس نباید این یا هر ویدئو پروژکتوری که این پلتفرم را ادغام می‌کند (از جمله مدل‌های Optoma، BenQ، ViewSonic و VAVA) را خریداری کند، با این انتظار که مزایای استریم، سهولت استفاده و عملکرد یک تلویزیون هوشمند با نام تجاری یا یک پخش‌کننده رسانه استریمینگ Roku، Amazon Fire یا Apple TV را ارائه دهد. برنامه‌های سرویس‌های اصلی مانند Netflix و Amazon ساده و استفاده از آنها دشوار است اگر اصلاً کار کنند و برخی از آنها فقط وضوح استاندارد را به ویدئو پروژکتور 4K شما ارائه می‌دهند. یک دانگل استریمینگ با وضوح 4K را با قیمت 50 دلار خریداری کنید.

Optoma از گیمرها با P1 به دلیل داشتن تأخیر ورودی قابل توجه، که ما آن را با سیگنال 4K UHD در 121.8 میلی‌ثانیه اندازه‌گیری کردیم، انتقاد کردند. آخرین به‌روزرسانی میان‌افزار برای P1، حالت بازی (Gaming Mode) را معرفی کرد تا نرخ تازه‌سازی داخلی را افزایش دهد و تصحیح هندسی و درون‌یابی فریم PureMotion را دور بزند، در نتیجه تأخیر را برای هر دو سیگنال 1080p/60 و 4K/60 به میزان ادعا شده 66 تا 67 میلی‌ثانیه کاهش دهد. این قابلیت به P2 نیز اضافه شد، جایی که من تأخیر را برای 1080p/60 با حالت بازی 66.5 میلی‌ثانیه و برای 4K/60 با حالت بازی 69.2 میلی‌ثانیه اندازه‌گیری کردم. اگرچه این بهبود بزرگی نسبت به نتایج بدون حالت بازی است، اما توجه داشته باشید که هنوز هم نسبتاً بالا است و فقط برای بازی‌های معمولی مناسب است.

CinemaX P2_front

در اینجا خلاصه‌ای از ویژگی‌های کلیدی Optoma P2 در یک نگاه آورده شده است:

منبع نور لیزر ۳۰۰۰ لومن با عمر ۲۰۰۰۰ ساعت (کامل) یا ۳۰۰۰۰ ساعت (اقتصادی)
نسبت کنتراست پویا ۲,۰۰۰,۰۰۰:۱
گاموت رنگ ۱۲۰٪ Rec.709، پشتیبانی تا Rec.2020
تراشه تصویربرداری DLP XPR با وضوح ۴K UHD، ۰.۴۷ اینچ
چرخ رنگ RGBRGB شش قسمتی
پخش HDR10، پخش با دامنه دینامیکی بالا HLG
پخش سه‌بعدی
تأخیر ورودی ۶۷.۶ میلی‌ثانیه (۴K UHD، ۶۰ هرتز) / ۶۷.۱ میلی‌ثانیه (۱۰۸۰p، ۶۰ هرتز) (SmartFIT و PureMotion غیرفعال هستند)
ساندبار ۴۰ واتی Dolby Digital 2.0 با ۲ بلندگوی فول رنج و ۲ ووفر؛ سازگار با ساب ووفر
ریموت بلوتوث جمع و جور و قابل شارژ
وای فای یکپارچه با پلتفرم استریمینگ Aptoide مبتنی بر اندروید؛ مرورگر داخلی
اپلیکیشن همراه SmartFIT با سیستم تصحیح خودکار هندسه
فناوری Smart+ با ادغام الکسا، گوگل اکشن و IFTTT
محافظ صفحه نمایش هنری دیجیتال FRAMED

عملکرد

حالت‌های رنگ و کالیبراسیون.

مدل P2 حالت‌های رنگی مشابهی با مدل P1 ارائه می‌دهد، که با شش حالت برای محتوای 1080p/SDR (دامنه دینامیکی استاندارد) شروع می‌شود: سینما (حالت پیش‌فرض آماده به کار)، HDR Sim (برای شبیه‌سازی جلوه HDR با SDR)، بازی، مرجع، روشن و کاربر (که با تقلید از حالت سینما شروع می‌شود). حالت روشن با بایاس سبز معمول ارائه می‌شود که آن را برای اکثر مشاهده‌های جدی نامناسب می‌کند، اگرچه رنگ آن به اندازه کافی ملایم بود که ممکن است برای مشاهده روزمره در اتاق‌های روشن با پنجره‌های زیاد مفید باشد. حالت‌های اختصاصی وجود دارد که برای محتوای با دامنه دینامیکی بالای HDR10 یا HLG و برای سه‌بعدی فعال می‌شوند. همه حالت‌ها دسترسی یکسانی به کنترل‌های تنظیم تصویر ارائه می‌دهند که شامل RGB Gain/Bias برای مقیاس خاکستری و یک سیستم مدیریت رنگ کامل RGBCMY برای تراز کردن نقاط رنگ است. همچنین یک تنظیم روشنایی لیزری وجود دارد که می‌توان آن را از حالت پیش‌فرض ۱۰۰٪ روشنایی تا ۵۰٪ روشنایی با گام‌های ۵٪ تنظیم کرد، یا به هر یک از سه تنظیم DynamicBlack تدریجی که رنگ‌های مشکی را در محتوای تاریک عمیق‌تر می‌کند، تغییر داد.

P2-remote

اگرچه مقایسه‌ از حالت‌های هم‌نام در P1 و P2 تفاوت‌هایی را در تنظیم هر ویدئو پروژکتور نشان داد، اما ترتیب انتخاب من مانند P1 باقی ماند. حالت مرجع از ابتدا دقیق‌ترین رنگ اما کم‌نورترین حالت بود، که آن را برای تماشای جدی فیلم در اتاق تاریک، حتی روی صفحه نمایش UST ALR 100 اینچی من با گین 0.6، مناسب‌ترین حالت می‌کرد. حالت سینما برای تماشای فیلم در نور محیط، روشنایی قابل توجهی بالاتر با کمی کاهش در دقت رنگ ایجاد می‌کرد، و حالت بازی برای روشنایی بالا، قدرت بیشتری ارائه می‌داد، اما با رنگ‌های اشباع‌شده‌تر و سفیدهای آبی‌تر که برای بازی‌ها و انیمیشن مناسب بود، اما تفاوت‌های جزئی در رنگ پوست سفیدپوستان را در تنظیمات پیش‌فرض خود از بین می‌برد. در نهایت، من از حالت مرجع و سینما به عنوان حالت‌های SDR اتاق تاریک و روشن خود استفاده کردم و کنترل‌های روشنایی (سطح سیاهی) و اشباع رنگ را در صورت نیاز تنظیم کردم تا بهترین کنتراست و رنگ پوست را تضمین کنم.

من اندازه‌گیری‌هایی را روی P2 با استفاده از نرم‌افزار Calman از Portrait Displays، یک اسپکتروفتومتر Xrite i1Pro2 و یک مولد سیگنال Murideo Six-G 4K/HDR انجام دادم. در حالت مرجع، نقطه رنگ نزدیک به استاندارد صنعتی D65 اندازه‌گیری شد، اما در مقیاس خاکستری کمی به قرمز متمایل بود. با این وجود، تصاویر یک رنگ آبی ملایم غیرمنتظره به خود گرفتند که ثابت شد نتیجه یک رنگ آبی اولیه بیش از حد اشباع شده و خارج از رنگ است. با این حال، این حالت در نهایت به خوبی کالیبره شد و در نهایت یک سفید بسیار خنثی و دقت رنگ عالی ارائه داد. با تنظیمات نهایی، 16.1 فوت-لامبرت از صفحه نمایش 100 اینچی با گین 0.6 خود اندازه‌گیری کردم که در صفحه نمایش با همان اندازه گین 1.0 به حدود 27 فوت-L تبدیل می‌شود.

پیش‌فرض‌های حالت سینما برای مشاهده در اتاق روشن که هم کنتراست و هم دقت رنگ اهمیت کمتری دارند، خوب به نظر می‌رسیدند. اندازه‌گیری‌ها دمای رنگ آبی‌تر/سردتر را برای رنگ سفید نشان دادند که با توجه به روشنایی بالاتر آن تعجب‌آور نیست و همان نقطه رنگ آبی که نیاز به اصلاح داشت. این دستگاه نیز به خوبی کالیبره شد و تصویری عالی برای نور محیطی متوسط ​​تا زیاد ارائه داد. همانطور که در تاریکی اندازه‌گیری شد، از گین ۰.۶ من، با صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی، ۲۰.۱ فوت-لامبرت (حدود ۳۳ فوت-لامبرت روی صفحه نمایشی با گین ۱.۰) بیشتر بود.

CinemaX P2 lifestyle

حالت HDR از همان ابتدا عالی به نظر می‌رسید، به جز کمی اشباع بیش از حد چهره‌های سفیدپوست در بیشتر محتوا که با چند کلیک روی کنترل رنگ اصلاح می‌شد، به علاوه تنظیم معمول روشنایی (سطح سیاهی)، کنتراست (حداکثر سفیدی) و تنظیم روشنایی HDR در چهار حالت که وابسته به محتوا هستند. کنترل روشنایی HDR که با فشار دادن و نگه داشتن دکمه منو برای فراخوانی یک منوی کشویی کوچک به راحتی قابل دسترسی است، می‌تواند روی Detail، Film، Standard یا Bright تنظیم شود. Detail تاریک‌ترین تصویر را برای تاریک‌ترین عناوین فراهم می‌کند و Bright برای داغ‌ترین عناوین یا برای افزودن بیشترین شدت به هایلایت‌های روشن در عناوین HDR با روشنایی متوسط ​​است. برای اکثر فیلم‌های HDR، من تنظیمات Standard را نسبت به تنظیمات پیش‌فرض Film ترجیح دادم. این تنظیمات معمولاً شدت بیشتری به تصویر می‌دادند و در عین حال کنتراست خوبی را حفظ می‌کردند و بدون اینکه سفیدی‌ها را به سمت بد شدن سوق دهند و باعث از دست رفتن جزئیات در هایلایت‌ها شوند.


کالیبراسیون HDR روی یک ویدئو پروژکتور با نرم‌افزار ابزار دقیق، به دلیل پایین بودن اوج روشنایی سفید در مقایسه با پنل‌های تختی که HDR (و نرم‌افزار) برای آنها طراحی شده است اغلب حدود یک دهم یا کمتر همیشه یک چالش است. بنابراین وقتی چند تلاش برای کالیبراسیون حالت HDR منجر به تصویری بدتر از آنچه در ابتدا داشتم شد، تعجب نکردم. در نهایت، من با تنظیمات پیش‌فرض HDR برای نقاط خاکستری و رنگی با راضی شدم. در تنظیمات پیش‌فرض HDR، اوج روشنایی ۲۳.۴ فوت-لامبرت یا ۸۰ نیت از صفحه نمایش ALR با گین ۰.۶ اندازه‌گیری شد. این به حدود ۳۹ فوت-لامبرت یا ۱۳۳ نیت در صفحه نمایش با گین واحد تبدیل می‌شود. حتی در ALR، برای مشاهده بسیار قوی و رضایت‌بخش در نور محیطی متوسط ​​تا روشن، بیش از حد کافی بود، هرچند بدون گین قابل توجه از ظرافت HDR.

در مقایسه‌های بین P1 و P2، P2 به مشکی طبیعی عمیق‌تری دست یافت که در محتوای تاریک کاملاً مشهود بود، اگرچه ویدئو پروژکتورها با فعال بودن DynamicBlack کمی هماهنگ‌تر بودند. فراتر از این، تفاوت‌های کلیدی که من دیدم در تعادل کلی رنگ در تنظیمات پیش‌فرض بود، جایی که P2 در حالت‌های مرجع و سینمایی مورد نظر من بیشتر به سمت آبی سردتر گرایش داشت (شاید به دلیل نقطه رنگ آبی بیش از حد اشباع شده آن) و P1 به گرم‌تر متمایل بود. با این حال، هر دو ویدئو پروژکتور بسیار خوب به نظر می‌رسیدند و عمدتاً در مقایسه مستقیم بود که این تفاوت‌ها آشکار شدند. اکثر بینندگان از تماشای هر یک از آنها خوشحال می‌شدند. تعادل رنگ P2 و سفیدی‌های آن، پس از کالیبراسیون، تقریباً دقیق بودند. می‌توانید تنظیمات نهایی من را در بخش اندازه‌گیری‌ها در پایان این بررسی پیدا کنید.

توجه داشته باشید که وقتی برای اولین بار Optoma P1 را با اولین نسخه فریمور آن بررسی کردم، متوجه شدم که اکثر حالت‌های تصویر از پیش آماده، از جمله حالت‌های مرجع و سینما، بیش از حد اشباع شده و به رنگ‌های گوشتی متمایل به قرمز بودند. این مشکل به راحتی با کاهش اشباع رنگ و فشار دادن کنترل رنگ به سمت سبز اصلاح شد و در نتیجه یک تصویر ذهنی بسیار خوب بدون نیاز به کالیبراسیون حرفه‌ای ایجاد شد. به نظر می‌رسد که این خطاها در جدیدترین فریمور P1 برطرف شده‌اند و این حالت‌ها در P2، با چرخ رنگ RGBRGB خود، نیازی به تنظیم رنگ برای رنگ‌های گوشتی نداشتند و فقط تغییرات جزئی در اشباع رنگ برای تطبیق با منابع مختلف داشتند.

 

مشاهده SDR.

من اغلب به انتقال Blu-ray اشباع شده آپولو ۱۳ برمی‌گردم تا خنثی بودن رنگ‌های سفید و اصالت رنگ‌های آشنا را بررسی کنم. پس از کالیبراسیون حالت مرجع P2، لباس‌های فضایی سفید فضانوردان و روپوش‌های آزمایشگاهی تکنسین‌ها در اتاق تمیز که برای پرواز خود آماده می‌شدند، فوق‌العاده خنثی و روشن بودند، در حالی که بست‌های قرمز، آبی و نارنجی متالیک روی لباس‌های فضایی می‌درخشیدند و به زیبایی از صفحه نمایش بیرون می‌زدند. همین امر در مورد لباس سفید خالص همسر فضانورد جیم لاول در گالری سکوی پرتاب زیر نور خورشید نیز صدق می‌کند؛ این لباس زیبا و روشن بود و هیچ ردی از صورتی یا آبی در آن دیده نمی‌شد و حاشیه قرمز دور یقه کت و تزئینات قرمز تیره روی کیف دستی سفیدش چشمگیر بود. شاخ و برگ سبز اطراف سکوی پرتاب و رنگ‌های قرمز، سفید و آبی آشنای نشان معروف ناسا، همگی کاملاً واقعی به نظر می‌رسیدند.

همچنین مشاهده کردم که بافت موج‌دار پارچه لباس خانم لاول به راحتی از طریق مقیاس‌بندی خوب ویدئو پروژکتور و اپتیک دقیق آن قابل مشاهده بود. در واقع، تمیزی تصاویر در طول فیلم، تأثیر بسیار مثبتی از اینکه P2 چقدر خوب می‌تواند جزئیات را با محتوای خوب عکاسی شده، حتی زمانی که فقط با وضوح 1080p (و با کاهش کنترل وضوح منو از حالت پیش‌فرض 10 به 3 برای جلوگیری از اعوجاج آشکار) نمایش دهد، بر جای گذاشت. جزئیات فضای داخلی فضاپیماهای مختلف، با سوئیچ‌ها، نمایشگرها و چراغ‌های هشدار دهنده آنها به همان اندازه جذاب بودند.

Apollo 13 capsule

رنگ سفید لباس فضایی فضانوردان در آپولو ۱۳ خنثی و روشن بود. (منبع عکس: یونیورسال پیکچرز)

کنتراست در صحنه‌های روشن و با روشنایی ترکیبی که بخش عمده‌ای از این فیلم را تشکیل می‌دهند، عالی بود و همانطور که در بالا اشاره شد، P2 در مقایسه با P1 در چند صحنه واقعاً تاریک فیلم، سطح سیاهی بهتری را نشان داد. تصویری از یک میدان ستاره‌ای و ماه کوچک و دور، سیاهی به اندازه کافی قوی از فضای بیرونی را نشان داد که به طور حواس‌پرتی خاکستری نباشد یا مرا از لحظه خارج نکند، و تغییر حالت DynamicBlack در این تصویر و تصاویر مشابه آن، سیاهی کم را تا حد زیادی بهبود بخشید البته بدون کمی کاهش در دقت رنگ .
اگرچه من معمولاً نسبت به برخی از بینندگان حساسیت کمتری به دیدن آثار رنگین‌کمانی دارم، اما شاید در تمام ساعات تماشای P2، فقط یک یا دو مورد را روی صفحه مشاهده کردم. این شامل تماشای مجدد چند مستند یکی درباره باب دیلن، دیگری درباره فرانک سیناترا می‌شود که شامل فیلم‌های سیاه و سفید زیادی است که هنگام تماشای آنها روی یک ویدئو پروژکتور DLP تک تراشه‌ای دیگر که اخیراً در دست داشتم، رنگین‌کمان‌های زیادی را برای من ایجاد کرد. با این وجود، توصیه همیشگی ما این است: اگر به رنگین‌کمان حساسیت دارید یا نمی‌دانید که دارید یا نه، با خرده‌فروشی کار کنید که مرجوعی شما را بپذیرد.

مشاهده HDR.

من فیلم‌های زیادی را با HDR روی P2 امتحان کردم و خوشحالم که بگویم تقریباً در همه موارد، نسخه‌های 4K/HDR را به Blu-ray 1080p ترجیح دادم. این همیشه به دلیل نگاشت رنگ محدود یا ضعیف در بسیاری از ویدئو پروژکتورها نیست. اما رندر HDR P2، که در صورت نیاز با تنظیماتی که در بالا توضیح داده شد، بهینه شده بود، در همه محتواها به جز روشن‌ترین محتوا بسیار خوب به نظر می‌رسید. بهترین مثالی که می‌توانم از مورد دوم ذکر کنم، فیلم The Meg است، فیلمی که آنقدر داغ است که هنوز ویدئو پروژکتوری پیدا نکرده‌ام که در تنظیمات پیش‌فرض HDR دچار مشکل نشود. در روشن‌ترین صحنه‌های فیلم که در اقیانوس آرام فیلمبرداری شده است، اکثر ویدئو پروژکتورها حتی نمی‌توانند طوری تنظیم شوند که تصاویری ارائه دهند که تا حدی روشن نباشند. اما فیلم‌های HDR با این میزان چالش نادر هستند و تنها معیار HDR UHD از Spears & Munsil که مونتاژ HDR دشواری را ارائه می‌دهد و می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که با حداکثر روشنایی در سطوح مختلف تا 10000 نیت پخش شود، تنها دیسک دیگری است که در حال حاضر در مجموعه من وجود دارد و محدودیت‌های ویدئو پروژکتور را به این شکل کنار می‌زند. P2 بخش زیادی از فیلم The Meg را به خوبی اجرا کرد، اما در صحنه‌های آزمایشی شکنجه، برای ارائه یک کف تاریک محکم بدون از بین بردن جزئیات سایه و صاف کردن هایلایت‌ها، با مشکل مواجه شد. از سوی دیگر، این ویدئو پروژکتور برخی دیگر از عناوین با روشنایی غیرمعمول اما کم‌زحمت‌تر، مانند Aquaman، را با نتایج بهتری اجرا کرد.

من فیلم «اولین انسان»، زندگینامه نیل آرمسترانگ که دوران نظامی و ناسا او را تا پیاده‌روی معروفش روی ماه دنبال می‌کند، را با کیفیت 1080p SDR و 4K HDR تماشا کردم. بسیاری از صحنه‌ها، نماهای داخلی بی‌روحی هستند که در کل تاریک هستند و بسیاری از نماهای دیگر ترکیبی از هایلایت‌های روشن مانند نمای بیرونی سفید یک سفینه فضایی یا سطح ماه که با نور خورشید روشن شده است را در برابر سیاهی فضا نشان می‌دهند. HDR در P2، هایلایت‌ها را با شور و شوق از صفحه نمایش بیرون می‌زد. صحنه‌های عمدتاً تاریک، کف سیاه ویدئو پروژکتور را در معرض دید قرار می‌دادند، اما من حتی این را هم خاکستری نسبتاً قابل قبولی یافتم و تنظیم DynamicBlack1 برای روشنایی لیزر، سیاهی‌ها را به طور قابل توجهی عمیق‌تر می‌کرد. متأسفانه، این حالت همچنین تمایل داشت یک ته رنگ قرمز ظریف به چهره‌ها و سفیدها و خاکستری‌های خنثی اضافه کند به عنوان مثال، سطح ماه، کمی صورتی به خود می‌گرفت که در واقع کمی از هایلایت‌های آینه‌ای را می‌دزدید و آن را کدر می‌کرد و باعث می‌شد که تصویر بُعد و واقع‌گرایانه‌تر به نظر نرسد. بنابراین، با وجود مزایای سیاهی‌های عمیق، من معمولاً DynamicBlack را خاموش می‌کردم و قدرت ویدئو پروژکتور را روی 100٪ روشنایی تنظیم می‌کردم. در اکثریت قریب به اتفاق تصاویری که هایلایت‌های ترکیبی و نواحی تاریک داشتند، Dynamic Black عملکرد کمی داشت و از قلم نیفتاد.

Trolls movie still

ترول‌ها رنگ‌های زیبای Optoma CinemaX P2 را به نمایش گذاشتند. (منبع عکس: DreamWorks Animation)

حتی برای یک انیمیشن خانوادگی، «ترول‌ها» یک فیلم معمولی و کسل‌کننده است. اما دیسک HDR یک لذت بصری خوب است و نشان داد که P2 با رنگ‌های عمیقاً اشباع‌شده که از بنفش تا سبز روشن و از سرخابی تا نارنجی روشن متغیر هستند، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و این فقط بدن عروسک‌های زنده ترول است. در همین حال، در کیفیت 4K، بافت خزدار پوست نمدی ترول‌ها و جزئیات ظریف در مدل موهای سیخ‌سیخ آنها، ابعاد فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت. اوه، و موسیقی متن موسیقی پاپ که به خوبی ضبط شده بود، صدای پای بلندی بود که از طریق ساندبار یکپارچه ویدئو پروژکتور با کمک ساب‌ووفر بیرونی من پخش می‌شد.

مشاهده سه‌بعدی.

من متوجه شدم که حالت سه‌بعدی پیش‌فرض در P2 در مقایسه با P1 بهبود یافته است، با سفید کمی خنثی‌تر اما هنوز کمی به سمت آبی/فیروزه‌ای متمایل است. من بخش‌هایی از «ترانسفورمرز: عصر انقراض» و «پیکسل‌ها»، دو فیلم اکشن زنده که با CGI ترکیب شده بودند، را تماشا کردم. هر دو فیلم به اندازه کافی روشن، اشباع و تأثیرگذار روی ربات‌های رنگارنگ یا شخصیت‌های شرور بازی‌های ویدیویی خود بودند و در اشیاء واقعی مانند رنگ‌های گوشتی، شاخ و برگ سبز و کاخ سفید (در پیکسل) از نظر رنگ نسبتاً دقیق بودند. البته، با توجه به محدودیت‌های ذاتی در روشنایی و تغییر رنگی که از طریق عینک اتفاق می‌افتد، انتظار محدودی از سه‌بعدی دارید، اما حالت سه‌بعدی در P2 بیش از حد قابل قبول روشن و دقیق بود، بنابراین طرفداران سه‌بعدی نباید از آن بترسند. همچنین اگر بخواهید آن را امتحان کنید، تنظیمات مشابهی را برای مقیاس خاکستری و کالیبراسیون رنگ ارائه می‌دهد.

CinemaX P2_silhouette

نتیجه‌گیری

با تغییر از نسل اول Cinemax P1 به نسل دوم Cinemax P2، اپتما به‌روزرسانی‌های جزئی اما ارزشمندی در عملکرد و ویژگی‌های این ویدئو پروژکتور 4K عالی انجام داده است. علاوه بر این، این شرکت قیمت را ۵۰۰ دلار کاهش داده است، در حالی که تقریباً هیچ چیزی از مدل اصلی را از دست نداده است. در حالی که اپتما اکنون در این محدوده قیمت رقبای بیشتری نسبت به یک سال پیش با P1 دارد، CinemaX P2 ارزش فوق‌العاده‌ای حتی نسبت به P1 هنگام عرضه دارد و ویدئو پروژکتوری است که شایسته حفظ افتخار انتخاب سردبیر ProjectorCentral است که به مدل قبلی خود اعطا شده بود.

اندازه‌گیری‌ها

روشنایی.

با توجه به زاویه شدید نور خروجی از لنز، اندازه‌گیری انسی لومن برای یک ویدئو پروژکتور UST با یک متر روشنایی دستی که رو به لنز است، احتمال خطاهای ناشی از ناهماهنگی‌های کوچک متر را به همراه دارد. بنابراین، نتایج نمودار انسی لومن ما، که حداکثر روشنایی را در حالت روشن ۲۸۶۴ لومن (کاملاً در محدوده ۱۰٪ تلرانس انسی ) نشان می‌دهد، باید با کمی تردید در نظر گرفته شود.

در زیر، اندازه‌گیری‌های مستقیمی از صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی Elite Aeon CLR UST ALR با گین ۰.۶ در یک اتاق تاریک انجام شده است که روشنایی را بر حسب فوت-لامبرت و دمای رنگ سفید را برای هر حالت رنگ در تنظیم دمای رنگ پیش‌فرض آن نشان می‌دهد. با این تکنیک قابل اعتمادتر، مشخص کردم که تنظیم لیزر ۵۰٪ روشنایی را در هر حالت ۵۰.۱٪ و تنظیم روشنایی ۷۵٪ روشنایی را در هر حالت ۷۶.۶٪ کاهش می‌دهد.

Optoma CinemaX P2 ANSI Lumens

روشنایی ۱۰۰٪ حالت تصویر
1,747 Cinema
1,990 HDR Sim
1,995 Game
1,273 Reference
2,864 Bright
1,730 User

Optoma CinemaX P1 Brightness (Ft-L)*

دمای رنگ (K) Brightness Ft-L (1.0 gain) Brightness Ft-L (0.6 gain) حالت/دمای رنگ
7,790 33.8 20.3 Cinema/Standard
9,270 38.8 23.3 HDR Sim/Cool
9,180 38.6 23.2 Game/Cool
6,020 24.3 14.6 Reference/Standard
12,020 53.0 31.8 Bright/Cold
7,730 34.5 20.7 User/Standard
7,690 34.7 20.8 HDR**/Standard

 

* اندازه‌گیری‌های Ft-L و Color Temp از روی یک صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۹ و گین۰.۶ با تنظیمات پیش‌فرض ویدئو پروژکتور گرفته شده است. ارقام روشنایی گین ۱.۰ تخمینی محاسبه شده‌اند. همه حالت‌ها برای قدرت لیزر به طور پیش‌فرض روی حالت روشنایی ۱۰۰٪ قرار دارند.

** با حالت پیش‌فرض Film HDR Brightness.

Frame Interpolation.

به نظر می‌رسد ویژگی PureMotion در CinemaX P2 نسبت به آنچه در بررسی P1 گزارش دادم، بدون تغییر باقی مانده است. علاوه بر خاموش، سه تنظیم فعال دیگر با برچسب‌های ۱، ۲ و ۳ وجود دارد که در همه حالت‌ها در دسترس هستند. این تنظیم برای صاف کردن لرزش در چرخش دوربین مؤثرتر بود، اما در کاهش تاری حرکت سریع در کلیپ‌های آزمایشی من که برای بررسی این موضوع استفاده کردم، کار زیادی انجام نداد. تنظیم شماره ۱، درجه‌ای متوسط ​​اما قابل توجه از جلوه ویدیویی effect soap را در محتوای مبتنی بر فیلم ۲۴p ایجاد کرد که در تنظیمات بالاتر به طور قابل توجهی افزایش نیافت، حتی اگر اثر صاف کردن لرزش بهبود یافته باشد. من گاهی اوقات از تنظیمات PureMotion 1 در حالت HDR برای افزودن کمی درخشندگی و واقع‌گرایی بیشتر استفاده می‌کردم، اما معمولاً طرفدار معرفی SOE به فیلم‌ها نیستم و معمولاً PureMotion را در حالت خاموش قرار می‌دهم.

تأخیر ورودی.

اندازه‌گیری‌های تأخیر برای P2 با روشن بودن حالت بازی آن انجام شد؛ این عملکرد جدا از حالت رنگ بازی است و می‌تواند با هر یک از حالت‌های رنگ فعال شود. روشن کردن این حالت، ویژگی درون‌یابی حرکت PureMotion را در منوها غیرفعال و خاکستری می‌کند، تصحیح هندسی را از کار می‌اندازد و سرعت تازه‌سازی داخلی را افزایش می‌دهد.

با روشن بودن حالت بازی، کمترین تأخیر ورودی اندازه‌گیری شده با سیگنال 1080p/60fps در چندین حالت رنگی (از جمله بازی و سینما) 66.5 میلی‌ثانیه بود. با سیگنال 4K/60fps در شرایط مشابه، 69.2 میلی‌ثانیه اندازه‌گیری کردم. بالاترین تأخیر اندازه‌گیری شده تحت هر شرایطی 286.1 میلی‌ثانیه با سیگنال‌های 4K/30 fps در حالت رنگی بازی با غیرفعال بودن حالت بازی و تنظیم کنترل درون‌یابی فریم PureMotion روی حداکثر 3 بود.


صدای فن.

من در بررسی خود CinemaX P1 را به خاطر طراحی تهویه هوشمندانه‌اش، با دو فن در هر پنل جانبی که هوای ورودی از پشت ویدئو پروژکتور را بیرون می‌دهند، ذکر کردم. هیچ چیز تغییر نکرده است و P2 برای یک ویدئو پروژکتور لیزری 3000 لومنی به طرز چشمگیری بی‌صدا باقی مانده است. همانطور که برای P1 گزارش دادم، مؤلفه نویز، صدای خفیفی است که از فاصله شش فوتی جلوی ویدئو پروژکتور به سختی شنیده می‌شود. میزان نویز در شرایط آزمایشگاهی 24 دسی‌بل ارزیابی شده است. دستگاه سنجش SPL من ۳۳.۵ دسی‌بل را اندازه‌گیری کرد که نزدیک به حداقل نویز اتاق من است. صدای فن در هر نوع موسیقی متن کاملاً نامفهوم بود و تغییر حالت تصویر به گزینه‌های روشن‌تر و تنظیم قدرت لیزر نیز ظاهراً هیچ تاثیری نداشت. در حالت High Altitude، اگر به صدا گوش دهید، نویز قابل توجه می‌شود، اما در مقایسه با حالت‌های HA در اکثر ویدئو پروژکتورها فوق‌العاده ملایم بود.

اتصالات

OptomaCinemaxP2-Connections-rear-side

HDMI 2.0b (3 عدد) با HDCP 2.2، یکی با ARC
خروجی صدای دیجیتال اپتیکال S/PDIF (Toslink)
خروجی صدای استریو آنالوگ (3.5 میلی‌متری)

بلوتوث بی‌سیم
USB نوع A 2.0 (پخش‌کننده رسانه 4K)
USB نوعA 2.0 (پخش‌کننده رسانه، برق)
USB نوع A (سیستم‌عامل و سرویس)
اترنت (RJ-45)

تنظیمات کالیبره شده

تنظیمات تصویر کالیبره شده از هر شخص ثالث، پتانسیل قابل توجه برای تغییرات نمونه به نمونه، و همچنین اندازه‌ها و مواد مختلف صفحه نمایش، نورپردازی، استفاده از لامپ یا سایر عوامل محیطی که می‌توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند را در نظر نمی‌گیرد. ویدئو پروژکتورها همیشه باید در فضای شخصی کاربر کالیبره شوند و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است برای برخی نقطه شروع مفیدی باشد. همیشه قبل از انجام تنظیمات، تنظیمات فعلی خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت تمایل به آنها برگردید. برای آشنایی با هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد بررسی مراجعه کنید. همانطور که گزارش شده است، تغییرات پس از کالیبراسیون گاهی اوقات منجر به تنظیم روشنایی (سطح سیاه)، کنتراست (حداکثر سفیدی) و اشباع رنگ می‌شود تا دلپذیرترین نتایج حاصل شود و طبیعی‌ترین رنگ‌های گوشتی را در محتوای مختلف ایجاد کند.


تنظیمات زیر برای یک صفحه نمایش UST ALR با قطر ۱۰۰ اینچ، نسبت تصویر ۱۶:۹، گین ۰.۶ و سطح تیره و تقویت‌کننده کنتراست بود.

Dark-Room SDR

Display Mode: Reference
Brightness: -7
Contrast: 9
Sharpness: 3
Color: 0
Tint: 0
Gamma: Film

COLOR SETTINGS:
BrilliantColor: 1
Color Temp: Standard

Color Matching:
Red

H-5, S1, G-3
Green
H-16, S3, G-7
Blue
H-15, S2, G-5
Cyan
H-11, S-5, G-3
Yellow
H-12, S-5, G-4
Magenta
H-29, S-7, G7
White
Red Gain-6, Green Gain -6, Blue Gain -6

 

RGB Gain/Bias
Red Gain: 0
Green Gain: 0
Blue Gain: -1

Red Bias: 0
Green Bias: 0
Blue Bias: 1

Brightness Mode: Power 100%
PureMotion: Off

Bright-Room SDR

Display Mode: Cinema
Brightness: -14
Contrast: 14
Sharpness: 3
Color: 0
Tint: 0
Gamma: Film

COLOR SETTINGS:
BrilliantColor: 10
Color Temp: Standard

Color Matching:
Red

H-6, S1, G3
Green
H17, S0, G-4
Blue
H-17, S2, G0
Cyan
H-9, S-4, G3
Yellow
H-20, S-4, G2
Magenta
H-31, S-9, G8
White
Red Gain 0, Green Gain -5, Blue Gain -8

 

RGB Gain/Bias
Red Gain: 0
Green Gain: -1
Blue Gain: -4

Red Bias: -2
Green Bias: -1
Blue Bias: -1

Brightness Mode: Power 100%
PureMotion: Off

Dark-Room HDR
Display mode: HDR
Brightness: -2
Contrast: 11
Sharpness: 3
Color: 10
Tint: 0
Gamma: 2.4

COLOR SETTINGS:
BrilliantColor: 10
Color Temp: Standard

Color Matching:
Red

H0, S5, G20
Green
H0, S5, G20
Blue
H-10, S0, G15
Cyan
H22, S-4, G25
Yellow
H-31, S-5, G15
Magenta
H10, S-5, G20
White
Red Gain 0, Green Gain -4, Blue Gain -8

RGB Gain/Bias
Red Gain: 0
Green Gain: 0
Blue Gain: 0

Red Bias: 0
Green Bias: 0
Blue Bias: 0

Brightness Mode: Power 100%
PureMotion: Off

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.