ویدئو پروژکتور کریستی مدل D16HD-HS با تصویر عالی، کیفیت ساخت مقاوم و توانایی ارائه روشنایی 14000 انسی لومن از یک پریز برق استاندارد 15 آمپر، در محیطهای متنوعی که تصویر روشن، دقیق از نظر رنگ و وضوح بصری از اهمیت بالایی برخوردار است، به خوبی عمل خواهد کرد.
Christie Digital D16HD-HS

ویدئو پروژکتور Christie Digital D16HD-HS با روشنایی ۱۴۰۰۰ انسی لومن (15750 ایزو لومن) و وضوح تصویر ۱۰۸۰p (1920x1080) در پایینترین رده ویدئو پروژکتورهای D-range این شرکت قرار میگیرد. سه مدل دیگر این خانواده شامل D16WU-HS، D20HD-HS و D20WU-HS هستند. علامت WU نشاندهنده وضوح تصویر WUXGA (1900x1200) به جای ۱۰۸۰p (1920 x 1080) در مدلهای خواهر HD است، در حالی که مدلهای D20 در D20WU-HS خروجی لومن تا ۱۸۵۰۰ انسی (20600 ISO) ارائه میدهند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که ارتقاء به پلتفرم D20 به اتصال برق 220 ولت AC نیاز دارد، در حالی که هر دو مدل D16 فقط به یک پریز برق 15 آمپر و 110 ولت AC نیاز دارند ویژگیای که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهم کرد.
D16HD-HS مجموعهای از قابلیتهای چشمگیر را در خود جای داده است، از جمله تغییر لنز افقی و عمودی داخلی، کیستون افقی و عمودی، حالتهای تصویر برای ترکیب ویدئو پروژکتور، اتصال به شبکه، کنترل از راه دور از طریق دستگاههای تلفن همراه iOS یا Android و اشباع رنگ و روشنایی شگفتانگیز برای یک ویدئو پروژکتور تک تراشه 1DLP. قیمت اصلی این مدل 31995 دلار است.
مزایا
۱۴۰۰۰ انسی لومن از یک پریز استاندارد ۱۵ آمپر
تصویر روشن و واضح ۱۰۸۰p با جزئیات باورنکردنی و رنگهای واقعی پوست
رنگهای عمیق، زنده و روشن
معایب
وزن سنگین میتواند نصب و راهاندازی موقت را با وزن ۹۳.۷ پوند (حدود ۹۳.۷ کیلوگرم) دشوار کند.
ویژگیها
یکی از مزایای کلیدی ویدئو پروژکتور لیزری، درک تصاویر روشنتر است که به دلیل نحوهی دید چشم از منابع نور لیزر و LED است. بر کسی پوشیده نیست که رنگهای سفید در حوزهی روشنایی برندهی اصلی هستند، اما در مورد اشباع رنگ و روشنایی چطور؟ کریستی با فناوری BoldColor خود، پیشرفتهای چشمگیری را در این حوزهها ادعا میکند. اکثر ویدئو پروژکتورهای لیزری از یک لیزر دیود آبی استفاده میکنند که از آن سه رنگ اصلی - قرمز، سبز و آبی - همگی با استفاده از یک چرخ رنگ فسفری تولید میشوند. با اضافه کردن یک دیود لیزر قرمز اختصاصی برای همراهی با یک جفت لیزر آبی، سپس اضافه کردن اپتیک مناسب و برخی پردازشهای سیگنال پیچیده، کریستی هم در دقت رنگ و هم در ارائه رنگهای روشنتر در مقایسه با بسیاری از ویدئو پروژکتورهای لیزری دیگر موجود در بازار، پیشرفت میکند. گفته میشود که این امر از افت معمول روشنایی که با دستیابی به رنگهای دقیق همراه است، و همچنین دستکاری رنگهایی که گاهی اوقات توسط سایر تولیدکنندگان برای بازیابی آن روشنایی استفاده میشود، مانند سبزهای بیش از حد اشباع شده، سفیدهایی که به سمت زرد متمایل هستند و قرمزهایی که به سمت نارنجی متمایل هستند، جلوگیری میکند.

D16HD-HS یک ویدئو پروژکتور متوسط اما متراکم است که تقریباً 27x24x8 اینچ (LWH) اندازه دارد و بدون لنز، وزن سنگین 93.7 پوند (حدود 13.5 کیلوگرم) دارد. نصب آن برای نصب دائمی یا جابجایی آن برای نصب موقت، قطعاً یک کار دو نفره است. حتی بالا بردن گوشه به گوشه آن برای بالا یا پایین بردن پایههای قابل تنظیم برای نصب روی میز، چالش برانگیز بود. نکته مثبت این است که وزن و استحکام آن نشان دهنده مهندسی و کیفیت ساخت آن است.
با تنها یک اتصال آنالوگ (ورودی VGA 15 پین HD15)، D16HD-HS گامی جسورانه به سوی آینده دیجیتال برمیدارد. پورتهای HDMI، DVI-D، 3GSDI و HDBaseT باقی مانده احتمالاً گزینه مورد نظر شما را فراهم میکنند. یکی از ویژگیهای غیرمعمول، خروجی HDMI است که میتواند برای موارد استفاده خاصی که ممکن است بخواهید چندین واحد را به هم متصل کنید یا یک خروجی را به نمایشگر دیگری که به ویدئو پروژکتور نزدیکتر از منبع است، ارسال کنید، مفید باشد. همچنین یک حلقه مانیتور 3GSDI نیز وجود دارد.
همانطور که اشاره شد، یکی از ویژگیهای برجسته این ویدئو پروژکتور، توانایی دستیابی به روشنایی ۱۴۰۰۰ انسی لومن از یک پریز برق ۱۵ آمپری است. در عمل، نمونه ما به میزان قابل توجهی بالاتر رفت و به ۱۶۵۲۰ انسی لومن رسید. این میزان برای چنین میزان مصرفی برق، قدرت زیادی است و واقعاً امکاناتی را برای کاربران نهایی فراهم میکند. این امر نه تنها نشاندهنده صرفهجویی قابل توجه در هزینه برای تأسیساتی است که ممکن است فقط ۱۱۰ ولت AC بدون نیاز به خط جدید داشته باشند، بلکه به کاهش هزینههای برق نیز کمک میکند. اگرچه ممکن است تفاوت مصرف برق چندان قابل توجه به نظر نرسد، اما در طول عمر ویدئو پروژکتور میتواند نشاندهنده میزان قابل توجهی از صرفهجویی در انرژی باشد و بنابراین نباید آن را دست کم گرفت. نکتهای که باید در اینجا اضافه کرد این است که ویدئو پروژکتور تنها دستگاه روی آن مدار ۱۵ آمپری باشد این ویدئو پروژکتور دوست ندارد برق را حتی با دستگاههای کوچک که بارهای کمی دارند، به اشتراک بگذارد.
D16HD-HS بدون لنز عرضه میشود که باید جداگانه خریداری شود. شش لنز زوم موتوری با فوکوس خودکار ارائه میشوند که از نسبت پرتاب متغیر 0.84 -1.02:1 تا مدل 4.0-7.0:1 متغیر هستند. برای تطبیق با فضای آزمایش من و اندازه صفحه نمایش 135 اینچی با قطر 16:9، لنز مدل 140-110103-01 را انتخاب کردیم که نسبت پرتاب 1.5-2.0 را ارائه میدهد. تمام مشاهدات و اندازهگیریها بر اساس این جفتسازی هستند. میتوانید لنز و فاصله پرتاب مناسب را برای اندازه و کاربرد خاص صفحه نمایش خود با استفاده از ماشین حساب پروژکتور Christie D16HD-HS از ProjectorCentral تعیین کنید.
ویژگیهای کلیدی کریستی D16HD-HS
وضوح تصویر 1080p (1920x1080) از یک چیپست DLP تکی 0.96 اینچی DMD
14000 انسی لومن، 15750 لومن با رتبه ISO از یک پریز برق 15 آمپر و 115 ولت AC
کنتراست پویا با رتبه 5000:1 با قابلیت RealBlack
منبع نور لیزر با عمر مفید تا 20000 ساعت
فناوری لیزر Christie BoldColor برای افزایش اشباع رنگ و روشنایی
سیستم داخلی warp and blend برای تنظیم ساده نمایشگرهای چند ویدئو پروژکتوری با استفاده از نرمافزار Christie Twist
سازگاری بیشتر با سیستم ترازبندی مبتنی بر دوربین Christie's Mystique
جهت نصب 360 درجه بدون محدودیت
شش گزینه لنز زوم از نسبت پرتاب 0.84 تا 7.0:1
سازگار با حالت سه بعدی کامل (نیاز به فرستنده)
کنترل از طریق RS232، HDBaseT، اترنت، ریموت دستی یا سیمی، و اپلیکیشن Christie Virtual Remote 1DLP برای iOS و اندروید
عملکرد
ویدئو پروژکتور D16HD-HS دارای چندین حالت توان منبع نور است که برای کمک به تطبیق سطح روشنایی با الزامات محیطی و اندازه صفحه نمایش و در صورت امکان، صرفهجویی در انرژی و عمر لیزر در نظر گرفته شده است. حالت توان ثابت، روشنایی کامل ۱۰۰ درصد را برای هر حالت رنگ ارائه میدهد یا میتواند تا ۳۰ درصد تنظیم شود. علاوه بر این، گزینه شدت ثابت در ارتباط با تنظیم توان ثابت کار میکند تا به ویدئو پروژکتور اجازه دهد همان روشنایی و مشخصات رنگ انتخاب شده را در درازمدت حفظ کند و کاهش عمر منبع نور لیزر را در نظر بگیرد. این حالت برای انجام کالیبراسیون مجدد منظم نقطه رنگ به یک حسگر نور متکی است.
حالتهای منبع نور ECO1 و ECO2 به ترتیب روشنایی را از تنظیم توان کامل به ۸۰ درصد و ۵۰ درصد کاهش میدهند. در آزمایشهای ما، آنها نزدیک به این برچسبها اندازهگیری شدند و به ترتیب ۷۸ درصد و ۴۵ درصد روشنایی را کاهش دادند.
حالت اجاره اختصاصی چیزی نیست که در اکثر ویدئو پروژکتورهای تجاری با روشنایی کم ببینید، اما من کاملاً درک میکنم که چرا اینجا وجود دارد. به عنوان یک خانه اجارهای، شما میخواهید سرمایهگذاری خود را در این ویدئو پروژکتور به حداکثر برسانید و این به معنای انجام هر کاری است که میتوانید برای افزایش طول عمر آن انجام دهید. این حالت 80 درصد روشنایی را فراهم میکند تا مشتریان اجارهای شما بیشترین چیزی را که از این دستگاه انتظار دارند، دریافت کنند، در حالی که شما میتوانید در طول زمان سود بیشتری از سرمایهگذاری خود کسب کنید.
در کنار تنظیم روشنایی با حالتهای منبع نور، D16HD-HS طیف گستردهای از تنظیمات مربوط به رنگ و کنتراست را ارائه میدهد. شش حالت رنگ از پیش تعیین شده (آنچه کریستی تنظیمات تصویر مینامد) و یک حالت کاربر وجود دارد که میتواند به طور کامل سفارشی و ذخیره شود. در کنار کنترلهای معمول برای روشنایی، کنتراست و غیره، برخی گزینههای اضافی برای تنظیم دقیق تصویر شامل دمای رنگ، گاما، کنترلهای افزایش و جبران RGB برای مقیاس خاکستری و یک سیستم مدیریت رنگ RGBCMY برای استفاده با ابزارهای کالیبراسیون برای تنظیم رنگ، اشباع و افزایش برای هر دو رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی و رنگهای ثانویه فیروزهای، ارغوانی و زرد است.
از جمله امکانات غیرمعمولتر، تنظیم سرعت چرخ رنگ برای چرخ رنگ RGBY چهار قسمتی است. تنظیم ۲X طول عمر ویدئو پروژکتور را افزایش داده و نویز را کاهش میدهد، در حالی که تنظیم ۳X سرعت چرخ را افزایش میدهد تا جلوههای رنگینکمانی را کاهش داده یا از بین ببرد. تنظیم دوم به خوبی کار کرد، زیرا من در طول ارزیابی خود عملاً هیچ رنگینکمانی ندیدم، با وجود اینکه این یک ویدئو پروژکتور DLP تک تراشهای است اگرچه آزمایشهای من با تنظیم ۲X نیز هیچ مشکل رنگینکمانی آشکاری ایجاد نکرد.

به طور کلی، D16HD-HS برای ویدئو پروژکتوری با چنین خروجی نور فوقالعادهای، کنتراست بسیار خوبی ارائه میداد و حتی در نور محیطی نسبتاً زیاد، تصاویر واضحی ارائه میداد. مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورهای لیزری دیگر، کریستی نیز تنظیماتی را برای افزایش کنتراست و سطح سیاهی ارائه میدهد، اما این تنظیمات فقط تا حدی مؤثر بودهاند. DynamicBlack محتوای ورودی را ارزیابی میکند و سطوح سیاهی را به حداقل میرساند و به صورت الکترونیکی Gain را افزایش میدهد و به عملکردی دست مییابد که تا حدودی شبیه به عملکرد عنبیه پویا در ویدئو پروژکتور لامپی است. تنظیماتی برای سرعت، قدرت و سطح وجود دارد، اما تنها با تنظیم این موارد در حداکثر یا نزدیک به حداکثر، تفاوت واقعاً قابل توجهی در محتوای تاریک مشاهده کردم و همانطور که گاهی اوقات با عنبیه پویا اتفاق میافتد، این با زمان تأخیر قابل توجه بین عملکرد روی صفحه و زمان اعمال اثر همراه بود. تنظیمات پایینتر که جلوهای تدریجیتر و تأخیر کمتر قابل توجه را اعمال میکردند، حداقل با حرکات سریع یا تغییرات سریع صحنه، بسیار کمتر مفید بودند. ارزشش را دارد که تنظیمات را بر اساس هر محتوایی که نمایش میدهید، امتحان کنید، اما من عموماً طرفدار جلوههایی از این دست نیستم، زیرا آنها میتوانند به جای انجام وظایفشان به طور نامحسوس، توجه را به خود جلب کنند.
RealBlack تنظیماتی است که به سادگی نور لیزر را هنگام نمایش محتوای سیاه خاموش میکند. اگر هیچ نوری تابیده نشود، مطمئناً سیاهی عمیقتری خواهید داشت. با این حال، هیچ محتوای واقعی ۱۰۰ درصد سیاه (یا نزدیک به آن) نیست، به جز الگوهای آزمایشی سیاه، وقفههای صحنه فیلم یا شاید وقفههای بین برنامهها و تبلیغات در پخش تلویزیونی. این ویژگی فقط زمانی فعال میشود که ویدئو پروژکتور سیگنال کاملاً سیاه یا تقریباً سیاه (بسته به تنظیمات) را ببیند، و حتی پیکسلهای نسبتاً روشن که در هر جایی از صفحه نمایش ظاهر میشوند، لیزر را همراه با حداقل میزان روشنایی دوباره روشن میکنند. اگرچه ویژگیهایی مانند این ممکن است به سازنده کمک کند تا به مشخصات نسبت کنتراست پایینتری دست یابد، من به کاربران نهایی هشدار میدهم که انتظار زیادی از آن نداشته باشند.
در ادامه، مروری بر حالتهای رنگی D16HD-HS با تنظیمات پیشفرض آنها ارائه شده است.
ویدئو.
این حالت برای کاربردهای سینمایی در نظر گرفته شده است و در نهایت حالت مورد علاقه من برای تماشای فیلمهای HD شد، حتی بیشتر از حالت REC709 برای محتوای HD. رنگ پوست دقیق است و چهرهها صاف هستند، عاری از هرگونه لبههای ناهموار، نواربندی یا پردازش تصویر مصنوعی که میتواند آنها را غیرطبیعی جلوه دهد. نسبت روشنایی و کنتراست کلی از حداکثر کاهش یافته است تا تصویری دلپذیرتر برای چشمان ما فراهم کند. در حالی که سطح جزئیات ممکن است در مقایسه با حالتهای دیگر کمی ملایمتر باشد، اما هنوز وضوح زیادی وجود دارد، بنابراین تصاویر نرم یا تار به نظر نمیرسند.
در واقع، کاملاً برعکس است. من از وضوح بصری تماشای فیلم در این ویدئو پروژکتور شگفتزده شدم. به ویژه جزئیات در تصاویر متحرک دیدنی است. من از صحنههای متنوعی از بلوری 1080p فیلم سرود کریسمس (نسخه انیمیشن فوقالعاده واقعی دیزنی از سال 2009 با صدای جیم کری در نقش اسکروج) استفاده کردم تا نه تنها کنتراست کلی، بلکه جزئیات و اشباع رنگ و سرزندگی را نیز ارزیابی کنم. حتی از فواصل دید مناسب، بافت پوست روی صورت سرخ اسکروج، با چین و چروکها و سبیلهای نازک و موهای بینیاش، فوقالعاده چشمگیر بود. جزئیاتی مانند بافت لباس، ترکهای برخی از تختههای چوبی یا برگهای درختان نیز به طور مشابه قابل توجه بودند. میزان کنترلی که برای تنظیم دقیق تصویر ارائه میشود نیز نکتهی مثبتی است، اگرچه حالت ویدیو در حالت پیشفرض خود، تصویر کلی دلپذیری را بدون افزایش بیش از حد اشباع رنگ یا از بین بردن رنگهای سیاه ارائه میداد. تصویر طبیعی به نظر میرسید و تماشای راحت را برای ساعتها فراهم میکرد.

نمایشگر کریستی D16HD-HS انیمیشن فوقالعاده واقعی «سرود کریسمس» را با جزئیات باورنکردنی و رنگهای طبیعی به نمایش گذاشت. (عکس: دیزنی)
برای مرجع، دمای رنگ در حالت ویدئو روی ۶۰۰۰ کلوین، از خنثی تا کمی گرم، تنظیم شده است و این حالت در نمونه ما در تنظیمات پیشفرض خود، ۱۰۶۴۵ انسی لومن یا حدود ۷۰ درصد از حداکثر روشنایی را ارائه میدهد. در حالی که با تغییر حالت به حالت روشن انسی، افزایش خوبی در حداکثر روشنایی خواهید داشت، اما این افزایش به قیمت از دست رفتن مقداری از دقت رنگ و تن پوست تمام میشود. اگر میخواهید دلپذیرترین تصویر را داشته باشید که تا حد امکان به منبع تصویر وفادار باشد، حالت ویدئو احتمالاً همان چیزی است که میخواهید.
روشن.
این حالت که برای اندازه تصویر بزرگ و/یا کاربردهای روشنایی بالا طراحی شده است، از ۱۰۰ درصد روشنایی ویدئو پروژکتور (که همانطور که اشاره شد، در نمونه ما ۱۶۲۵۰ انسی لومن اندازهگیری شد) استفاده میکند و دمای رنگ کمی خنکتر ۷۵۰۰ کلوین را به شما میدهد. با این حال، اگرچه از نظر نور، "تمام" همه چیزهایی را که ویدئو پروژکتور ارائه میدهد، نمایش میدهد، اما تصویر کلی و رنگ پوست تا حدودی به رنگ سبز متمایل بودند، همانطور که اغلب در روشنترین حالت تصویر ویدئو پروژکتور دیده میشود. اگرچه با منبع تصویر دقیق نبود، اما مانند برخی از ویدئو پروژکتورها (که حتی ممکن است در روشنترین حالت خود غیرقابل تماشا باشند) بیش از حد حواسپرتکننده نبود و اکثر بینندگان احتمالاً هرگز این تفاوت را بدون مقایسه تصویر با سایر حالتهای تصویر درک نمیکنند. میتوانید در این حالت برای ارائهها یا حتی برخی از محتوای ویدیویی، نتیجه نسبتاً خوبی را انتظار داشته باشید، که میتواند به شما در صرفهجویی در هزینه یا به حداکثر رساندن تأثیر تولید خود با "گسترش" قابلیتهای خود به اندازه صفحه نمایش بزرگتر از آنچه معمولاً مشخص میکنید، کمک کند. با این حال، برای بهترین نتیجه در تماشای فیلم، اکثر کاربران میخواهند از حالت ویدیو همانطور که در بالا توضیح داده شد استفاده کنند.
پیشرفته.
اگر به نمایش تصاویر با رنگهای واضح و بسیار اشباع نیاز دارید، این حالت برای شما مناسب است. من تصور میکنم که این حالت در عبادتگاههایی که از پسزمینههای رنگارنگ برای اسلایدهای عبادت یا پیام استفاده میکنند، محیطهای آموزشی که رسانه زیادی دارند، و موزهها یا سایر فضاهایی که میخواهید تأثیر رنگ را به حداکثر برسانید، کاربرد خواهد داشت. این حالت چیزی نزدیک به روشنایی کامل ویدئو پروژکتور (16068 انسی لومن در اندازهگیریهای ما) را با تنظیمات پیشفرض خود ارائه میدهد. با این حال، توجه داشته باشید که تغییر در هر یک از دو حالت قدرت ECO تأثیر مستقیمتری بر تصاویر شما نسبت به سایر حالتها دارد، و با کاهش روشنایی، افت بصری قابل توجهی را به همراه دارد.

REC709.
این حالت حتی بیشتر از حالت ویدئو، برای مطابقت با استاندارد HDTV تعیین شده در نظر گرفته شده است. اگر در درجه اول از ویدئو پروژکتور در یک بار ورزشی یا محیط دیگری که منبع اصلی ویدئوی HD است استفاده میکنید، این میتواند مفید باشد. دمای رنگ پیشفرض روی استاندارد صنعتی خنثی D65 (6500 کلوین) تنظیم شده و روشنایی روی 80 درصد یا 12101 انسی لومن اندازهگیری شده در نمونه ما تنظیم شده است. اگر محیط اطراف به روشنایی بیشتری نیاز دارد که حالت ویدئو نمیتواند آن را برآورده کند، REC709 گزینه خوبی را ارائه میدهد. در نهایت، این حالت تقریباً به ویدئو نزدیک است، اگرچه آن حالت یک رنگ بسیار ظریف قهوهای مانند ارائه میداد که به نظر من برای اکثر محتوای فیلم بهتر بود.
DICOM SIM.
این حالت از مشخصات تصویر استاندارد صنعت پزشکی برای ارائه اشعه ایکس و سایر تصاویر سیاه و سفید با کنتراست بالا که در زمینههای پزشکی استفاده میشوند، پیروی میکند. شما شاهد کاهش چشمگیر روشنایی کلی به 60 درصد (10494 لومن در اندازهگیریهای ما) و تغییر دمای رنگ به 7500 کلوین، همراه با تنظیمات گاما/مقیاس خاکستری خواهید بود که به برجسته کردن جزئیات مهم در این نوع تصاویر کمک میکند. توجه داشته باشید که تنظیم پیشفرض کریستی برای DICOM SIM همچنین با ارائه صفحات گسترده و ارائهها با ارائه روشنایی و کنتراست بالا، نتایج بسیار خوبی ارائه داد و به طرز شگفتآوری، با توجه به هدف مورد نظرش رنگها را با دقت بالایی نسبت به نسخه اصلی بر اساس محتوایی که با آن آشنا بودم، بازتولید کرد. پس از بررسی هر حالت رنگ، متوجه شدم که در بیشتر محتوای تست ارائه، این حالت بهترین ترکیب روشنایی و دقت رنگ خوب را دارد. ممکن است بخواهید از آن به عنوان جایگزینی برای حالت Bright برای ارائهها استفاده کنید، زمانی که حداکثر روشنایی ویدئو پروژکتور مورد نیاز نیست، اگرچه برای صفحات گسترده و مطالب کاملاً سیاه روی سفید، حالت Bright احتمالاً مفیدترین خواهد بود.
ترکیب.
حالت ترکیب برای ترکیب تصاویر از چندین ویدئو پروژکتور برای یک تصویر بزرگ یا هنگام ترکیب ویدئو پروژکتورها برای روشنایی بیشتر استفاده میشود. برای کمک به حذف نقاط روشن در منطقه ترکیب، روشنایی به ۸۵ درصد (۱۳۵۵۷ لومن اندازهگیری شده) کاهش مییابد و دمای رنگ روی ۷۰۰۰ کلوین تنظیم میشود. با داشتن تنها یک نمونه ویدئو پروژکتور، نتوانستم این عملکردها را آزمایش کنم.
کاربر.
حالت کاربر امکان ایجاد یک حالت تصویر سفارشی توسط کاربر را فراهم میکند. علاوه بر این، تنظیمات انجام شده در هر یک از حالتهای تصویر پیشفرض دیگر در حافظه ذخیره میشوند.
نتیجهگیری
ویدئو پروژکتور Christie D16HD-HS یک دستگاه قدرتمند و خوشساخت است که حتی در محیطهایی که کنترل کمی روی نور محیط روی صفحه نمایش خود دارید، عملکرد خوبی دارد. ما این دستگاه را روی یک صفحه نمایش سفید مات معمولی در یک سالن اجتماعات کلیسا که دارای چراغهای LED سقفی و نور فلورسنت بود، آزمایش کردیم. در حالی که بیشتر آزمایشها با خاموش بودن همه چراغها انجام شد، من از تصویری که ویدئو پروژکتور با چراغهای LED سقفی روشن ارائه میداد، تحت تأثیر قرار گرفتم و حتی تصویر رنگپریدهتری که با اضافه کردن نور فلورسنت حاصل شد، هنوز برای تصاویر با کنتراست بالا یا برنامههایی که محتوای سیاه روی سفید زیادی را نمایش میدهند، کافی بود.
علاوه بر این، واقعاً نمیتوانم به اندازه کافی بر وضوح و شفافیتی که این ویدئو پروژکتور با لنز انتخابی ما ارائه میدهد، بهویژه در تصاویر با جزئیات دقیق، تأکید کنم. همچنین در مورد دقت رنگ و روشنایی نیز ناامیدکننده نیست. رنگهای طبیعی و واقعی به نظر میرسند و هرگز احساس نمیکنید که ویدئو پروژکتور چیزی را در تصویر فدا میکند. و با وجود اینکه این یک ویدئو پروژکتور DLP تک تراشه است، من هیچ مشکل یا نگرانی در مورد مصنوعات رنگینکمانی نداشتم.
D16HD-HS انتخابی ایدهآل برای عبادتگاهها، سالنهای اجتماعات، مراکز درمانی، اجارهای، موزهها یا تقریباً هر جایی است که به دقت رنگ خوبی نیاز دارید و به روشنایی بالا برای غلبه بر سطوح کم تا نسبتاً زیاد نور محیطی یا ارائه اندازه تصویر فوقالعاده بزرگ نیاز دارید. علاوه بر این، قابلیت اتصال آن به یک پریز برق استاندارد ۱۱۰ ولت AC و ۱۵ آمپر به این معنی است که میتوان آن را تقریباً در هر جایی بدون نیاز به اجرای خطوط برق اختصاصی نصب کرد، که امکان ارائه ۱۴۰۰۰ لومن را در مکانهایی فراهم میکند که در غیر این صورت ممکن است نتوانند از چنین روشنایی بالایی بهرهمند شوند. برای کاربردهایی که ویژگیهای منحصر به فرد آن با این هزینه مطابقت دارد، میتوانم آن را اکیداً توصیه کنم.
اندازهگیریها
روشنایی.
با استفاده از حالت تصویر روشن در تنظیمات پیشفرض طبق توصیه کریستی، و با لنز زوم مدل 140-110103-01 با نسبت پرتاب 1.5-2.0:1 که روی وسیعترین حالت زوم تنظیم شده بود، نمونه آزمایشی ما 16520 انسی لومن را نشان داد که بسیار بالاتر از 14000 انسی لومن است که کریستی در مشخصات خود ذکر کرده است. (توجه داشته باشید که ویدئو پروژکتور همچنین برای 15570 ایزو لومن رتبهبندی شده است که از همان روش اندازهگیری 9 نقطهای تعریف شده توسط انسی استفاده میکند اما میانگین اندازهگیریها را در تعداد زیادی از نمونههای تولیدی انجام میدهد. این معمولاً با انعکاس واحدهای تولیدی که از حداقل رتبهبندی روشنایی انسی فراتر میروند، اعداد را کمی افزایش میدهد.)
اعمال کنترل توان ثابت ویدئو پروژکتور امکان تنظیم روشنایی را از 100 درصد تا 30 درصد حداکثر فراهم میکند.
تنظیم ECO1 روشنایی را در هر حالت رنگی 78 درصد کاهش داد. تنظیم ECO2 روشنایی را در هر حالت 45 درصد کاهش داد.
نمودار زیر اندازهگیریهای انسی لومن را در حالتهای Full Power، ECO1 و ECO2 برای هر یک از تنظیمات تصویر نشان میدهد.
Christie D16HD-HS ANSI Lumens
ECO2 |
ECO1 |
100% |
حالت |
7,434 |
12,886 |
16,520 |
Bright |
4,790 |
8,303 |
10,645 |
Video |
7,231 |
12,533 |
16,068 |
Enhanced |
5,445 |
9,439 |
12,101 |
REC709 |
4,723 |
8,186 |
10,495 |
DICOM SIM |
6,101 |
10,575 |
13,558 |
Blending |
7,163 |
12,416 |
15,918 |
User |
کاهش نور لنز زوم.
با برگرداندن لنز 140-110103-01 به حداکثر تنظیمات تلهفوتو در حالت Bright با قدرت کامل، میزان روشنایی 14889 انسی لومن اندازهگیری شد که معادل کاهش نور حدود 9٪ است.
یکنواختی روشنایی. اندازهگیریهای من نشان داد که در زوم واید، یکنواختی روشنایی 89٪ و در حداکثر تلهفوتو، 85٪ است. این نتیجه عالی است و من هرگز هیچ گونه لکه داغ یا سایه روشن از هر نوع، صرف نظر از تغییرات محتوا یا پیکربندی، مشاهده نکردم.
صدای فن.
کریستی میزان صدای قابل شنیدن در D16HD-HS را در حالت قدرت کامل 45 دسیبلآمپر و در حالت ECO 39 دسیبلآمپر ارزیابی میکند. اگرچه این میزان هنگام ایستادن درست در کنار ویدئو پروژکتور نسبتاً زیاد است، اما رایجترین مورد استفاده برای این ویدئو پروژکتور، موقعیت نصب بسیار دور از بینندگان خواهد بود. این امر باید منجر به سطح صدای قابل قبولی شود که به طور قابل توجهی در فعالیتهایی که در یک فضای مشخص اتفاق میافتد، تداخل ایجاد نکند یا حواس بیننده را از آن پرت نکند. با این حال، همانطور که در بررسی اشاره شد، یک گزینه منو برای کمک به کاهش سطح نویز وجود دارد به دنبال سرعت چرخ رنگ باشید و "2x" را انتخاب کنید تا صدای فن به طور قابل توجهی کاهش یابد، هرچند که احتمال افزایش بروز جلوههای رنگینکمانی وجود دارد. با این حال، اگر انتظار میرود ویدئو پروژکتور در نزدیکی بینندگان در یک محیط صمیمی یا آرام باشد به عنوان مثال، یک نمایشگاه موزهای که شامل فاصله پرتاب کوتاه یا در یک محیط آموزشی یا تجاری است که برخی از بینندگان ممکن است به ویدئو پروژکتور نزدیکتر باشند من نوعی عایق صوتی یا قرار دادن آن در یک اتاق یا فضای جداگانه با تهویه مناسب را توصیه میکنم.
فعال کردن حالت High Altitude که در ارتفاعات بالای ۲۰۰۰ متر (تقریباً ۶۵۰۰ فوت) توصیه میشود، به طور قابل توجهی صدای فن را افزایش میدهد و اگر ویدئو پروژکتور نتواند در فاصله خوبی از بینندگان قرار گیرد، احتمالاً به نوعی عایق صوتی نیز نیاز خواهد داشت.
تاخیر ورودی.
با استفاده از یک دستگاه سنجش تاخیر Bodnar 1080p با حالت تصویر روشن، میزان تاخیر ورودی به طور متوسط ۷۵.۲ میلیثانیه (در ۳ اندازهگیری مجزا) اندازهگیری شد. این مقدار برای برخی از شبیهسازیهایی که به زمان پاسخ سریع نیاز ندارند، مناسب است، اگرچه بسیار بالاتر از چیزی است که گیمرهای حرفهای از یک نمایشگر میخواهند. بازیهای معمولی قابل قبول خواهند بود، اما در هر صورت، این مورد استفاده برای چنین ویدئو پروژکتوری بعید است.
اتصالات

HDMI version 2.0b, HDCP 2.2 (x2)
HDMI output (monitor loop-through)
3G-SDI (BNC)
3G-SDI output (monitor loop-through) BNC
DVI-D (digital only)
HD15 VGA
USB (type A), for image viewer or WiFi dongle (optional)
HDBaseT (RJ45)