ورود | ثبت نام
021-66405099
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 541
  • سعید مصباحی
  • 11 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور لیزری پاناسونیک Panasonic PT-RCQ10

بررسی ویدئو پروژکتور لیزری پاناسونیک Panasonic PT-RCQ10

1404/04/04

PT-RCQ10 به عنوان پیشرفته‌ترین ویدئو پروژکتور DLP پاناسونیک برای سالن‌های بزرگ، کیفیت تصویر شگفت‌انگیزی را با توجه به روشنایی‌اش ارائه می‌دهد، به همراه تمام امکانات قابل تصور برای ساده‌سازی راه‌اندازی و عملیات روزانه. با قیمت فعلی خود با لنز زوم استاندارد، در کلاس 10000 لومن، ارزش فوق‌العاده‌ای نیز دارد.

Panasonic PT-RCQ10

Panasonic-RCQ10-white-right

ویدئو پروژکتور Panasonic PT-RCQ10 با روشنایی 10000 انسی لومن، درست پایین‌تر از ویدئو پروژکتور PT-RZ120 با روشنایی 12000 لومن و در صدر خانواده ویدئو پروژکتورهای نصبی تک تراشه DLP پاناسونیک قرار می‌گیرد. این ویدئو پروژکتور با قیمت معمولی حدود 14850 دلار بدون لنز یا کمی بیشتر با لنز زوم استاندارد با قیمت حدود 15050 دلار، به شدت با سایر ویدئو پروژکتورهای لیزری DLP با وضوح WUXGA در این کلاس روشنایی رقابت می‌کند. همین امر به تنهایی می‌تواند آن را برای بازارهای آموزش عالی، عبادت، ارائه کنفرانس، اجاره یا صحنه‌سازی و سایر بازارهای بزرگ که این ویدئو پروژکتور برای آنها در نظر گرفته شده است، جذاب کند. اما همانطور که خواهیم دید، PT-RCQ10 همچنین از فناوری تصویر پیشرفته، ویژگی‌های راه‌اندازی و راحتی‌های عملیاتی برخوردار است. مدل خواهر آن، PT-RCQ80، همین ویژگی‌ها را در همان گزینه‌های بدنه با روشنایی 8000 انسی لومن ارائه می‌دهد.

مزایا
آماده برای پخش 4K با وضوح بهبود یافته از طریق تغییر پیکسل
کیفیت رنگ و تصویر استثنایی در روشنایی بالا
امکانات گسترده برای راه‌اندازی، تنظیم و عملیات
بدنه جمع و جور و سبک برای کلاس روشنایی خود
معایب
بدون پخش کننده رسانه USB داخلی
بدون پردازش HDR برای محتوای 4K
بدون سازگاری کامل با 3D

ویژگی‌ها

با ابعاد تقریبی ۱۹.۶x۷.۹x۲۱.۲ اینچ (WHD) بدون لنز، PT-RCQ10 جزو ویدئو پروژکتورهای جمع‌وجور در کلاس خود است، اما با وزن ۵۱.۶ پوند (بدون لنز)، جزو سبک‌ترین‌ها نیز می‌باشد. گزینه‌های منو برای پخش از جلو یا عقب از روی پایه‌های روکار یا سقفی وجود دارد و از پخش پرتره پشتیبانی می‌کند. این ویدئو پروژکتور در دو رنگ مشکی یا سفید عرضه می‌شود و همانطور که در بالا ذکر شد، بدون لنز یا مجهز به زوم ET-DLE170 این شرکت عرضه می‌شود. این لنز که ما آن را همراه با ویدئو پروژکتور آزمایش کردیم، نسبت پرتاب ۱.۷۱-۲.۴۱:۱ دارد و زوم، تغییر و فوکوس موتوری را از طریق ریموت کنترل ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، یک تصویر ۱۰۰ اینچی با نسبت ابعاد ۱۶:۱۰ را از فاصله حدود ۱۲.۱ تا ۱۶.۳ فوت و یک تصویر ۲۰۰ اینچی با نسبت ابعاد ۱۶:۱۰ را از فاصله ۲۴.۲ تا ۳۴.۱ فوت پخش می‌کند. پاناسونیک در مجموع ۱۱ لنز برای سری RCQ ارائه می‌دهد که از یک لنز زوم فوق‌العاده کوتاه‌برد غیرمعمول با نسبت پرتاب ۰.۲۸۰:۱-۰.۲۹۹:۱ (ET-DLE020) تا یک لنز زوم بلند با نسبت پرتاب ۵.۳۶-۸.۵۸:۱ متغیر است. می‌توانید فاصله پرتاب را برای اندازه تصویر برنامه‌ریزی‌شده خود با هر یک از لنزها در ماشین‌حساب پرتاب Panasonic PT-RCQ10 ProjectorCentral بررسی کنید.

برای انعطاف‌پذیری بیشتر، انتخاب ورودی ویدئو پروژکتور به لطف وجود یک پورت کشویی برای کارت رابط SLOT NX ماژولار، هم هوشمندانه و هم قابل ارتقا است. پنل اتصال (همراه با کلید برق اصلی و یک صفحه کلید کنترل) در پنل سمت راست و روبروی صفحه نمایش قرار دارد. PT-RCQ10 از ابتدا دارای یک ورودی HDMI، DVI-D و SDI به علاوه یک کانکتور RJ45 HDBaseT (که پاناسونیک آن را DIGITAL LINK می‌نامد) برای سیگنال‌های راه دور و اجرای کنترل است. کارت‌های اختیاری امکان اضافه کردن یک جفت ورودی DisplayPort یا پورت‌های اضافی HDMI، DVD-I یا 12G-SDI یا 12G-SDI را فراهم می‌کنند.

Panasonic-PT-RCQ10-FrontTop

پاناسونیک RCQ10 با قاب مشکی (PT-RCQ10BU) یا سفید (PT-RCQ10WU) موجود است.

همچنین در پنل اتصال، ورودی و خروجی همگام‌سازی BNC برای تنظیمات چند ویدئو پروژکتور وجود دارد تا امکان همگام‌سازی کنتراست پویا و عملکردهای شاتر فراهم شود؛ یک پورت کنترل سریال RS-232C، یک ترمینال USB برای اتصال یک ماژول بی‌سیم اختیاری یا تأمین برق 5 ولت DC 500 میلی‌آمپر به یک دستگاه جانبی (هیچ پورت USB برای پخش رسانه‌های ذخیره شده از یک فلش مموری وجود ندارد)، یک ورودی ریموت 3.5 میلی‌متری که اتصال کابلی اختیاری از ریموت مادون قرمز را می‌پذیرد (به‌علاوه یک جک Remote Out برای اتصال زنجیره‌ای به ویدئو پروژکتور دوم) و یک کانکتور RJ45 دوم اختصاص داده شده برای LAN. کانکتور DIGITAL LINK همچنین می‌تواند در صورتی که از قابلیت HDBaseT استفاده نمی‌کنید، به عنوان اتصال LAN دوم تعیین شود. این ویدئو پروژکتور با چندین پروتکل شبکه رایج از جمله PJ Link، Crestron Connected و Art-Net سازگار است.

پاناسونیک دو پیشرفت کلیدی در کیفیت تصویر برای PT-RCQ10 را تبلیغ می‌کند. اولین مورد، تغییر پیکسل است که وضوح ظاهری روی صفحه نمایش سیگنال‌های بالاتر و فراتر از وضوح اصلی را بهبود می‌بخشد گزینه‌ای که قبلاً فقط به عنوان Quad Pixel Drive در برخی از مدل‌های ۳ تراشه‌ای پاناسونیک برای سالن‌های بزرگ موجود بود. در این مورد، Smooth Pixel Drive پاناسونیک پیکسل‌ها را از یک DMD اصلی ۱۹۲۰x۱۲۰۰ گرفته و آنها را به صورت مورب به اندازه نیم پیکسل تغییر می‌دهد تا مجموع روی صفحه را به ۴.۶ میلیون نقطه نور دو برابر کند. وضوح با سیگنال‌های ۴K در ۲۷۱۵x۱۶۹۷ ذکر شده است. ما در بخش عملکرد در زیر در مورد نحوه کار آن با سیگنال‌های ۱۰۸۰p و ۴K بحث خواهیم کرد، اما همینقدر کافی است که بگوییم این یک مزیت مؤثر برای تصاویر بزرگتر است. جزئیات نیز با جدیدترین پردازش تصویر Detail Clarity پاناسونیک افزایش یافته است.

همچنین از هماهنگ‌کننده‌ی رنگ غنی پاناسونیک استفاده می‌شود، که اصطلاح بازاریابی برای توصیف یک طرح فیلتر بازطراحی‌شده روی چرخ رنگ است که نسبت نور قرمز ورودی به تراشه‌ی تصویربرداری را در مقایسه با طرح‌های قبلی افزایش می‌دهد. استفاده از یک بخش بزرگتر برای رنگ قرمز، وضوح اشیاء قرمز را افزایش می‌دهد و در عین حال تعادل رنگ سفید و رنگ پوست را نیز بهبود می‌بخشد. آنچه از مشاهده می‌توانم بگویم این است که، همانطور که در زیر توضیح داده شده است، PT-RCQ10 به دلیل دقت رنگ کلی و کیفیت تصویر حتی در روشنایی کامل قابل توجه بود. کیفیت تصویر بیشتر توسط مدار کنتراست پویای ویدئو پروژکتور که خروجی لیزر را در زمان واقعی تنظیم می‌کند تا صحنه‌های روشن یا تاریک را بهتر تطبیق دهد، تقویت می‌شود.

PanasonicRichColorHarmonizer

موتور لیزر از یک جفت ماژول دیود لیزر آبی همراه با یک چرخ فسفری و چرخ رنگ استفاده می‌کند. این یک طراحی آب‌بندی شده است و نیازی به تمیز کردن یا تعویض فیلتر در طول عمر نامی 20000 ساعته ندارد و این ویدئو پروژکتور را در شرایط عادی به یک ویدئو پروژکتور واقعاً بی‌نیاز از تعمیر و نگهداری تبدیل می‌کند. اگر به روشنایی کامل نیاز ندارید، طول عمر مورد انتظار را می‌توان با حالت عملیاتی ECO به 24000 ساعت افزایش داد، یا با انتخاب روشنایی کمتر با نوار لغزنده متغیر خروجی نور، حتی بیشتر. (میزان خروجی لومن اندازه‌گیری شده برای هر یک از حالت‌ها و تنظیمات توان در پیوست اندازه‌گیری‌ها در انتهای بررسی یافت می‌شود.) موتور لیزر امکان جهت‌گیری کامل 360 درجه در هر محور را فراهم می‌کند و ویدئو پروژکتور برای عملکرد 24 ساعته و 7 روز هفته برای تطبیق با نصب تابلوهای تبلیغاتی یا نظارت تصویری رتبه‌بندی شده است.


علاوه بر این، برای این نوع یا سایر انواع برنامه‌های کاربردی با ماموریت حیاتی، مانند رویدادهای سرگرمی در مکان‌های بزرگ و نصب پارک‌های موضوعی، پاناسونیک یک مدار افزونگی تعبیه کرده است که از طراحی لیزر دو ماژوله بهره می‌برد اگر یکی از آنها از کار بیفتد، دیگری به جبران کمبود کمک می‌کند و از دست دادن روشنایی و یکنواختی رنگ را به حداقل می‌رساند. فراتر از این، تنظیمات ورودی پشتیبان به کاربران این امکان را می‌دهد که یک منبع پشتیبان ثانویه را اجرا کنند که در صورت تاریک شدن منبع اصلی، ویدئو پروژکتور به طور خودکار و سریع به آن سوئیچ شود. این امر به ویژه برای تصاویر ترکیبی چند ویدئو پروژکتور که در آن از دست دادن تصویر باعث ایجاد شکاف آشکار می‌شود، آرامش‌بخش است.
 

Panasonic-PTRCQ10Remote

انگار همه اینها کافی نیست، پاناسونیک مجموعه‌ای از ویژگی‌های نرم‌افزاری را برای تنظیم و کار با PT-RCQ10 توسعه داده است که از طریق رایانه‌ها یا دستگاه‌های تلفن همراه در همان شبکه قابل دسترسی هستند. این ویژگی‌ها علاوه بر کنترل معمول LAN، شامل یک برنامه کنترل هوشمند ویدئو پروژکتور برای دستگاه‌های iOS و اندروید هستند که امکان طیف وسیعی از تنظیمات را فراهم می‌کند و می‌توان از آن برای فوکوس خودکار ویدئو پروژکتور با دوربین دستگاه تلفن همراه استفاده کرد. این ویدئو پروژکتور همچنین با عملکردهای NFC دستگاه هوشمند سازگار است که امکان اتصال به ویدئو پروژکتور را با یک ضربه روی حسگر پنل بالایی آن فراهم می‌کند تا تنظیمات خواندن یا نوشتن را در دستگاه انجام دهید. نرم‌افزار MultiMonitoring & Control PC پاناسونیک به شما امکان می‌دهد تا حداکثر 2048 ویدئو پروژکتور را به طور همزمان مدیریت و نظارت کنید و نرم‌افزار Early Warning هشدارها و اعلان‌های خطای دستگاه را در کنار سایر اطلاعات ارائه می‌دهد. نرم‌افزار Geometry Manager Pro به تصحیح هندسه و ترکیب در تنظیمات چند صفحه‌ای کمک می‌کند و ارتقاءهایی را برای ماسک پیشرفته و تنظیمات دوربین ارائه می‌دهد. همچنین نرم‌افزار انتقال لوگو وجود دارد تا ویدئو  پروژکتور به طور خودکار با گرافیک یک شرکت یا رویداد بوت شود.

به لطف موتور لیزری، PT-RCQ10 راه‌اندازی سریعی را ارائه می‌دهد و در حدود ۱۴ ثانیه از حالت خاموش کامل به منبع تغذیه‌ی فعال متصل روی صفحه نمایش می‌رسد. این دستگاه بلافاصله پس از فعال شدن حالت آماده به کار، تصویر را خاموش می‌کند و در آزمایش‌های ما، فن معمولاً حدود ۱۰ ثانیه بعد از روشن شدن، از کار افتاد. گزینه‌ی منوی راه‌اندازی سریع، ویدئو پروژکتور را در حال کار نگه می‌دارد و آماده‌ی پاسخگویی برای راه‌اندازی مجدد فوری برای مدت زمان قابل تنظیم توسط کاربر تا ۹۰ دقیقه است.

در اینجا لیستی از برخی از ویژگی‌های کلیدی PT-RCQ10 آمده است:

روشنایی ۱۰۰۰۰ انسی لومن
موتور لیزر آب‌بندی شده Solid Shine با ۲۰۰۰۰ ساعت استفاده بدون نیاز به تعمیر و نگهداری
طراحی DLP تک تراشه‌ای با DMD بومی WUXGA
سازگار با سیگنال ۴K
سازگار با سیگنال ۱۰۸۰p/۱۲۰ هرتز
درایو پیکسل روان تعداد پیکسل‌های روی صفحه را به ۲۷۱۵x۱۶۹۷ دو برابر می‌کند
هماهنگ‌کننده رنگ غنی برای بهبود رنگ پوست و تعادل رنگ
پردازش کنتراست کنترل نور پویا
قابلیت توسعه برد رابط Slot NX برای HDMI، ۱۲G-SDI، فیبر نوری ۱۲G-SDI، DisplayPort و DVI-D
ورودی DIGITAL LINK HDBaseT
برنامه کنترل هوشمند ویدئو پروژکتور با اتصال NFC و فوکوس خودکار با استفاده از دوربین تلفن هوشمند
سازگاری با نرم‌افزارهای MultiMonitoring & Control PC، Geometry Manager Pro و Logo Transfer
پشتیبانی از چند صفحه برای ترکیب لبه‌ها، تطبیق رنگ و بزرگنمایی دیجیتال
نصب ۳۶۰ درجه در تمام محورها
۲۴/۷ عملیات
مدار افزونگی ایمن در برابر خرابی و عملکرد ورودی سیگنال پشتیبان ثانویه برای نصب‌های حساس
۱۱ گزینه لنز
سیستم نمای نور روز به جلوگیری از تصاویر رنگ‌پریده در نور محیطی بالا کمک می‌کند
همگام‌سازی کنتراست و همگام‌سازی شاتر به ایجاد پیاده‌سازی‌های یکپارچه و چند ویدئو پروژکتوری کمک می‌کنند
موجود در بدنه سیاه یا سفید
۳ سال گارانتی (۳ سال یا ۱۲۰۰۰ ساعت برای اجزای روشنایی، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد)

عملکرد

PT-RCQ10 دارای هفت حالت تصویر است: پویا، گرافیکی، استاندارد، سینمایی، طبیعی، REC709 و DICOM SIM. در کمال تعجب، به خصوص برای چنین ویدئو پروژکتوری با روشنایی 10000 لومن، همه حالت‌ها به جز حالت DICOM SIM که برای ارائه‌های اشعه ایکس در نظر گرفته شده است، تصویری با دقت رنگ ذهنی ارائه می‌دهند که برای محتوای واقع‌گرایانه مانند عکس، ویدیو یا فیلم، فراتر از حد قابل قبول است. این شامل روشن‌ترین حالت است که در بسیاری از ویدئو پروژکتورهای تجاری، یک چیز بی‌مصرف است که فقط برای برآورده کردن مشخصات روشنایی در نظر گرفته شده است یا به سختی فقط برای ارائه‌های مبتنی بر متن در نور شدید مناسب است.

در واقع، همه حالت‌ها آنقدر خوب به نظر می‌رسیدند و از نظر کیفیت تصویر نسبتاً نزدیک به یکدیگر بودند که من قدم غیرمعمولی برداشتم و اندازه‌گیری‌های رنگ را با نرم‌افزار کالیبراسیون Calman از Portrait Displays که معمولاً برای بررسی ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی خود در نظر می‌گیریم، انجام دادم. همانطور که از مشاهده مشاهدات حدس می‌زدم، گذشته از تفاوت در روشنایی کلی (و نحوه برخورد آنها با هایلایت‌های روشن)، حالت‌ها در درجه اول در تراز سفیدی (رنگ/رنگ‌آمیزی سیگنال‌های سفید ۱۰۰٪ و همچنین ردیابی مقیاس خاکستری در کل محدوده روشنایی) و کنتراست ذهنی آنها متفاوت بودند، که تا حد زیادی توسط تنظیم گامای پیش‌فرض برای هر حالت تعیین می‌شد. اما هیچ یک از نقاط سفید آنقدر از سفید خنثی فاصله نداشتند که خارج از محدوده قابل قبول باشند. علاوه بر این، در تمام حالت‌ها، نقاط رنگی که طیف رنگ را تعریف می‌کنند، برای یک تصویر کلاسیک Rec.709 که با فضای رنگی برای تولید فیلم و تلویزیون HDTV و همچنین فضای رنگی sRGB مورد استفاده در برخی از عکاسی‌های حرفه‌ای مطابقت دارد، به طور معقولی نزدیک به دقیق بودند. برخی از تفاوت‌های بیشتر به دلیل تفاوت در اشباع رنگ بود. اما رنگ‌های حافظه شاخ و برگ، رنگ پوست، آسمان آبی و اشیاء رایج مانند اتوبوس مدرسه زرد یا علامت توقف قرمز واقعی به نظر می‌رسیدند و تا حد زیادی در حالت‌های مختلف سازگار بودند، حتی اگر در حالت‌های کم‌نورتر طبیعی‌تر به نظر می‌رسیدند.

من همچنین مقایسه‌های A/B از ویژگی تغییر پیکسل Smooth Pixel Drive با محتوای ارائه متن زیاد از یک کامپیوتر و با فیلم‌های 1080p و 4K از دیسک انجام دادم. این ویژگی برای ترکیب مرزهای جداکننده پیکسل‌ها در آرایه WUXGA DMD بومی طراحی شده است و با متن روی یک پس‌زمینه سفید که از نزدیک مشاهده می‌شد، کمی از دست دادن وضوح مرزهای پیکسل‌های منفرد وجود داشت که تمایل به نرم کردن لبه‌های کاراکترهای الفبایی و کاهش وضوح آنها داشت. این تأثیری است که قبلاً با طرح‌های تغییر پیکسل در ویدئو پروژکتورهای دیگر دیده‌ام. بنابراین، مواقعی وجود دارد که کاربران ممکن است بسته به محتوا و اندازه تصویر و فاصله مشاهده، این ویژگی را غیرفعال کنند.

Pansonic-PTRCQ10-lifestyle2

از سوی دیگر، در عکس‌ها و فیلم‌های ۲۴ هرتزی مبتنی بر فیلم، استفاده از Smooth Pixel Drive به طور قابل توجهی باعث کاهش لبه‌های مورب کاراکترهای بزرگ الفبایی عددی و سایر اشیاء شد و در عین حال اساساً اثر درپوش صفحه نمایش را که در غیر این صورت قابل مشاهده بود، از بین برد و این کار را بدون از دست دادن جزئیات تصویر انجام داد. هر دو فیلم Blu-ray با وضوح ۱۰۸۰p و ۳۸۴۰x۲۱۶۰ UHD از ساختار پیکسلی روان‌تر و کمتر قابل مشاهده‌ای که من در ویدئو پروژکتورهای با وضوح کامل ۴K به آن عادت دارم، لذت بردند. همانطور که انتظار می‌رود، نسخه‌های ۴K Blu-ray نیز از جزئیات اضافی ذاتی در انتقال ۴K اصلی بهره‌مند شدند که لنز عالی ET-DLE170 آن را با وضوح و هماهنگی لبه به لبه ارائه می‌داد. مزایای ترکیب پیکسل Smooth Pixel Drive از فاصله دور کمتر مشهود بود، اما با تصاویر با اندازه کوچکتر، این ویژگی قطعاً تجربه مشاهده را برای هر کسی که نزدیک به صفحه نمایش نشسته است بهبود می‌بخشد و با توجه به اینکه تصاویر بزرگتر احتمالاً توسط یک ویدئو پروژکتور ۱۰۰۰۰ لومنی ارائه می‌شوند، باید برای بخش بیشتری از مخاطبان مفید باشد.

توجه داشته باشید که اگرچه PT-RCQ10 سیگنال‌ها را با وضوح کامل DCI-4K و 3840x2160 UHD، تا نرخ فریم 60 هرتز می‌پذیرد، اما پرچم HDR (دامنه دینامیکی بالا) را در دیسک‌های Blu-ray UHD تشخیص نمی‌دهد و هیچ حالت HDR برای نگاشت تُن ندارد. در نتیجه، یک پخش‌کننده Blu-ray UHD یا سایر دستگاه‌های منبع 4K معمولاً HDR را قبل از ارسال سیگنال به ویدئو پروژکتور، در وضوح اصلی برنامه به محدوده دینامیکی استاندارد (SDR) تبدیل می‌کند. تصاویر Blu-ray HDR که به این ترتیب تبدیل شده‌اند، به لطف روشنایی فوق‌العاده و کنتراست عموماً عالی، همچنان در ویدئو پروژکتور فوق‌العاده و گیرا به نظر می‌رسند، اگرچه با 10000 لومن روشنایی، ناامیدکننده بود که نتوانستیم ببینیم PT-RCQ10 با محتوای HDR نگاشت تُن چه کاری می‌تواند انجام دهد.

همچنین، PT-RCQ10 به طور مشابه فاقد سازگاری کامل با فناوری سه‌بعدی است که احتمالاً می‌تواند آن را از برخی از شبیه‌سازی‌ها، تحقیق و توسعه یا تأسیسات سرگرمی حذف کند.

در اینجا خلاصه‌ای از هر حالت تصویر، به همراه اندازه‌گیری‌های لومن که با ویدئو پروژکتور در حالت لیزر با قدرت عادی (کامل) پیش‌فرض آن انجام شده است، آورده شده است. اندازه‌گیری‌های کامل روشنایی در پیوست انتهای بررسی آمده است.
 

پویا.

حالت پویا، روشن‌ترین حالت PT-RCQ10 است که در آن مشخصات انسی لومن خود را ایجاد می‌کند. (از نظر فنی، پاناسونیک با مشخصات به‌روزتر ISO21118 لومن اندازه‌گیری می‌کند اما نتیجه را به عنوان انسی تبلیغ می‌کند که از همان تکنیک اندازه‌گیری استفاده می‌کند.) من در این حالت ۹۱۰۶ لومن یا ۹۱٪ از مشخصات کامل و در محدوده ۱۰٪ تلرانس انسی اندازه‌گیری کردم. جای تعجب نیست که این حالت و حالت گرافیکی بالاترین دمای رنگ را برای رنگ سفید در بین همه حالت‌ها داشتند که در حدود ۸۰۰۰ کلوین بود، که به رنگ سفید سایه آبی به طور قابل توجهی سردتری می‌دهد که در نور محیط به خوبی کار می‌کند اما از نقطه سفید استاندارد تولید صنعتی ۶۵۰۰ کلوین (D65) فاصله چندانی نداشت تا استفاده از آن را با محتوای ویدیویی و فیلم از بین ببرد. تنظیم گامای پیش‌فرض برای مطالب ارائه مبتنی بر متن به خوبی کار می‌کرد و تنظیمات کنترل گاما و سایر تنظیمات تصویر به شما این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز، کنتراست تصویر را برای انواع دیگر محتوا افزایش دهید.


نکته قابل توجه در مورد این حالت این بود که گذشته از تراز سفیدی خنک‌تر، هیچ یک از سایه‌های سبز یا فیروزه‌ای که معمولاً در ویدئو پروژکتورها در روشن‌ترین حالت خود می‌بینیم، در آن وجود نداشت، چه برسد به یک مدل DLP تک تراشه‌ای در این کلاس روشنایی 10000 لومن. مطمئن نیستم چه چیزی در این موفقیت نقش داشته است، اگرچه در صفحه وب توسعه‌دهندگان که برخی از نوآوری‌های PT-RCQ10 را شرح می‌دهد، مهندسان در مورد چگونگی ترکیب هماهنگ‌کننده رنگ غنی و قرمزهای پانچ شده آن با پردازش پاناسونیک برای ارائه تراز رنگی بهتر بحث می‌کنند. آنچه مسلم است این است که توانایی استفاده از روشنایی کامل ویدئو پروژکتور (یا چیزی نزدیک به آن) با تقریباً هر نوع محتوایی، درجه‌ای غیرمعمول از انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد.

گرافیک.

حالت گرافیک با ۸۱۰۹ لومن اندازه‌گیری شده، دومین حالت روشن بود و تراز سفیدی سردی مشابه حالت دینامیک داشت. گامای پیش‌فرض آن به آنچه در محتوای تلویزیون یا فیلم معمولی می‌بینیم نزدیک‌تر بود و بنابراین تصویر مناسب‌تری برای مواد گرافیکی ترکیبی که شامل محتوای عکاسی نیز می‌شد، ارائه می‌داد. در دفترچه راهنما به عنوان حالتی که در کارخانه برای اتصال به رایانه شخصی تنظیم شده است، توصیف شده است.

استاندارد.

حالت استاندارد ۶۸۳۰ لومن اندازه‌گیری شد و یکی از چهار حالت باقی‌مانده است که برای عکس‌ها و محتوای ویدیو/فیلم مناسب است. پاناسونیک، حالت استاندارد را به عنوان حالتی مناسب برای "تصاویر متحرک به طور کلی" توصیف می‌کند. در کنار اینکه از حالت‌های دینامیک یا گرافیکی روشنایی کمتری دارد، رنگ‌های سفید آن فقط کمی گرم‌تر (به سمت قرمز) بود. کنتراست کلی عالی بود و باز هم، بسیار یادآور یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی سنتی بود. این حالت با تغییر از گامای پیش‌فرض خود به تنظیمات ۲.۲ پروژکتور، به طور ذهنی با اکثر محتوای فیلم سازگار بود.

سینما.

حالت سینما، با ۶۶۶۰ لومن، کم‌نورترین حالت از همان ابتدا بود و همانطور که از نامش پیداست برای محتوای فیلم در نظر گرفته شده است. تراز سفیدی آن به طور قابل توجهی گرم‌تر (صورتی‌تر) از اکثر حالت‌های دیگر بود، که برای حالت‌های رنگی که محتوای فیلم را هدف قرار می‌دهند غیرمعمول نیست، و در ترکیب با گاما و سایر تنظیمات پیش‌فرض، در کل ظاهری ملایم‌تر ارائه می‌داد.

Panasonic-PT-RCQ10-Top

 

طبیعی.

حالت طبیعی به عنوان حالتی مناسب برای استفاده در محیط‌های تاریک توصیف می‌شود. این حالت ۶۹۳۱ لومن روشنایی داشت، با رنگ‌های سفیدی که به طور مشخصی سردتر از سینما بودند و در واقع به استاندارد صنعت تولید D65 نزدیک‌تر بودند. از نظر ذهنی، در مقایسه با سینما، وضوح مطلوبی را به تصویر بازمی‌گرداند.

REC709.

در تنظیمات پیش‌فرض کارخانه، این حالت قرار است با محتوای HDTV که با استاندارد رنگ پخش Rec.709 مطابقت دارد، سازگار باشد. این حالت ۶۷۷۳ لومن روشنایی داشت. تعادل رنگ سفید آن از نظر ذهنی کمی گرم‌تر بود نه به گرمی حالت سینما، و نه به سردی حالت‌های طبیعی و استاندارد، که هر دو نزدیک به نقطه سفید D65 اندازه‌گیری شده‌اند. فیلم‌هایی که در محیط تاریک پخش می‌شدند با تغییر گامای این حالت از پیش‌فرض به تنظیم ۲.۲ که با این محتوا بهتر همسو است، سود می‌بردند. حالت پیش‌فرض، اگرچه نامی ندارد، اما به وضوح گامای پایین‌تری داشت. اما حتی در تنظیمات پیش‌فرض کامل، REC709 (همراه با حالت طبیعی) طبیعی‌ترین رنگ‌های پوست را داشت.

DICOM SIM.

این حالت با ۶۷۳۴ لومن روشنایی، از منحنی گامای تعیین‌شده توسط استاندارد Grayscale بخش ۱۴ تصویربرداری و ارتباطات دیجیتال در پزشکی (DICOM) پیروی می‌کند. این حالت برای ارائه‌های پزشکی مناسب است، اما مانند سایر ویدئو پروژکتورهایی که حالت‌های شبیه‌سازی DICOM دارند، برای تشخیص در نظر گرفته نشده است.

حالت ارائه ترجیحی.

جای تعجب نیست که حالت گرافیکی با روشنایی بسیار بالای ۸۱۰۹ لومن، بهترین حالت برای ارائه‌های معمولی پاورپوینت یا PDF با متن ترکیبی گرافیکی و سیاه و سفید بود که از لپ‌تاپ من ارائه می‌شد. حالت پویا نیز در صورت نیاز به روشنایی بیشتر، انتخاب قابل قبولی برای ارائه‌ها است.

Panasonic-PT-RCQ10-LeftFacing

حالت ترجیحی ویدیو/فیلم.

همانطور که اشاره شد، چندین حالت، تصویر بسیار خوبی برای تصاویر متحرک ارائه می‌دادند. برای تنظیمات تاریک یا کم‌نور، در نهایت حالت طبیعی (Natural) را با تنظیم کنتراست پویا (Dynamic Contrast) که از تنظیمات پیش‌فرض ۲ به ۳ افزایش یافته بود، یا گاهی اوقات تنظیم Rec.709 را با گامای ۲.۲ از پیش‌فرض ترجیح دادم که مقداری عمق را در نواحی تاریک‌تر تصاویر بازیابی می‌کرد. همانطور که اشاره شد، Rec.709 (با گامای ۲.۲) ترسیم کمی بهتر از رنگ‌های طبیعی (Natural) ارائه می‌داد، اما سفیدهای خنثی و واضح Natural به تصویر بُعد بیشتری می‌بخشید.

برای مشاهده در اتاق روشن، حالت استاندارد (Standard)، با روشنایی تقریباً مشابه Natural و سفیدی با تُن مشابه، به نظر می‌رسید که به خوبی یا بهتر از نور محیط عمل می‌کند و قبل از هرگونه تنظیم، کمی اشباع رنگ اضافی ارائه می‌دهد.

در تمام این حالت‌ها، PT-RCQ10 و فناوری هماهنگ‌کننده رنگ آن به وعده خود در مورد رنگ‌های قرمز دقیق و جذاب در صحنه‌های مورد استفاده‌ای که برای بررسی این موضوع استفاده می‌کنم، عمل کردند. یکی از این کلیپ‌ها در نسخه بلوری عالی فیلم «لا لا لند» است، فیلمی که از نظر موضوعی از همان سایه‌های قرمز، آبی، زرد و سبز عمیقاً اشباع‌شده در سراسر صحنه و لباس استفاده می‌کند. در یک لحظه، شخصیت اصلی زن، میا (با بازی اما استونِ روشن‌پوست) به پشت روی تختش تکیه می‌دهد و روی ترکیبی از بالش‌های قرمز رنگ قرار گرفته است که پاناسونیک به طرز چشمگیری بدون هیچ اشاره‌ای به خمیدگی نارنجی که اغلب با ویدئو پروژکتورهای Rec.709-gamut دیده می‌شود و فاقد دسترسی به این نوع اشیاء قرمز اشباع‌شده هستند، ارائه داده است.

LaLaLand-MiaRoom3a-Lionsgate

بازتولید چشمگیر رنگ‌های قرمز در تلویزیون پاناسونیک PT-RCQ10 در فیلم «لا لا لند» به نمایش گذاشته شد، فیلمی که رنگ‌های عمیقاً اشباع‌شده را در سراسر فیلم برجسته می‌کند. (منبع عکس: Lionsgate)
از طرف دیگر، اگرچه من به آثار رنگین‌کمانی مرتبط با طرح‌های DLP تک تراشه‌ای که از چرخ رنگ متوالی استفاده می‌کنند، حساسیت خاصی ندارم، اما گاهی اوقات در طول ارزیابی‌ام برخی از آنها را دیدم، عمدتاً با کاراکترهای سفید که روی صفحه سیاه قرار گرفته‌اند. اما در غیر این صورت واقعاً نمی‌توانستم هیچ شرایط یا نوع محتوای خاصی را که باعث آشکار شدن آنها شود، شناسایی کنم. این اتفاق در بسیاری از ساعات استفاده نادر بود و هیچ نگرانی برای من ایجاد نکرد.

نتیجه‌گیری

پاناسونیک PT-RCQ10 پیشرفت‌های تکنولوژیکی را ارائه می‌دهد که به آن کمک می‌کند تصاویری با کیفیت فوق‌العاده عالی برای کلاس روشنایی خود در بین ویدئو پروژکتورهای DLP تک تراشه‌ای ارائه دهد، از جمله حالتی که می‌تواند از روشنایی کامل ویدئو پروژکتور بدون ایجاد هیچ گونه سایه سبز یا آبی قابل توجهی بهره ببرد. این در هر ویدئو پروژکتوری که ادعای چنین تعداد لومن بالایی را دارد، نادر است. این ویژگی، مجموعه‌ای از ویژگی‌های اختصاصی را برای کمک به راه‌اندازی و عملیات روزانه به آن اضافه می‌کند.

ترکیب کامل ویژگی‌های PT-RCQ10 باید آن را به عنوان یک ویدئو پروژکتور ممتاز که ارزش پرداخت کمی بیشتر را دارد، واجد شرایط کند، اما با قیمتی کمی بیش از ۱۵۰۰۰ دلار با لنز زوم استاندارد، از نظر قیمت به ارزان‌ترین ویدئو پروژکتور WUXGA با ۱۰۰۰۰ لومن که در حال حاضر در پایگاه داده ProjectorCentral یافت می‌شود، نزدیک است یکی دیگر از مدل‌های DLP تک تراشه‌ای که بدون لنز عرضه می‌شود و مجموعه‌ای کاملاً قابل مقایسه از ویژگی‌ها و نوآوری‌ها را ارائه نمی‌دهد. شاید بتوان برای کیفیت تصویر بهتر در این کلاس روشنایی، هزینه بیشتری صرف کرد، اما در حال حاضر تصور ارزش بهتر برای مدارس، موزه‌ها، بارهای ورزشی، پارک‌های تفریحی و عبادتگاه‌ها که کیفیت تصویر خوب و بودجه‌ی قابل افزایش را در صدر فهرست معیارهای خرید خود قرار می‌دهند، دشوار است.

اندازه‌گیری‌ها

روشنایی.

مدل PT-RCQ10 بر اساس استاندارد ISO21118، تا 10000 لومن روشنایی دارد که به همان تکنیک اندازه‌گیری میانگین 9 نقطه‌ای مورد استفاده برای استاندارد انسی قبل از آن متکی است. با تنظیم لنز زوم ET-DLE170 در بازترین حالت خود، اندازه‌گیری‌های انسی ما در روشن‌ترین حالت دینامیک ویدئو پروژکتور و حالت عملیاتی تنظیم شده روی نرمال (100%) قدرت، 9106 لومن را نشان داد. این مقدار در محدوده 10% تحمل انسی پذیرفته شده است.

طبق مشخصات، تنظیم حالت قدرت روی ECO باید 80% روشنایی کامل را ارائه دهد. ویدئو پروژکتور روشنایی بسیار نزدیک به 79.5% را اندازه‌گیری کرد. حالت Quiet 1 که نویز را کاهش می‌دهد اما همان روشنایی را حفظ می‌کند، نیز 79.5% اندازه‌گیری شد. حالت Quiet 2 که باید با 64% روشنایی مرتبط باشد، 64.2% اندازه‌گیری شد. حالت کاربر امکان تنظیم حداکثر سه تنظیم توان سفارشی را فراهم می‌کند که می‌توانند روی هر روشنایی تا ۸.۰٪ با گام‌های ۰.۱٪ تنظیم شوند. با تنظیم روی ۵۰٪، روشنایی اندازه‌گیری شده ۴۷.۷٪ از روشنایی کامل و در ۲۵٪، روشنایی اندازه‌گیری شده ۲۴.۴٪ بود.

در زیر تمام حالت‌های تصویر و میزان خروجی لومن مورد انتظار در هر تنظیم توان بر اساس اندازه‌گیری‌های ما آمده است.

Panasonic PT-RCQ10 ANSI Lumens

Quiet 2 Quiet 1 Eco Normal MODE
5,846 7,239 7,239 9,106 Dynamic
5,206 6,447 6,447 8,109 Graphic
4,385 5,430 5,430 6,830 Standard
4,276 5,295 5,295 6,660 Cinema
4,450 5,510 5,510 6,931 Natural
4,348 2,377 2,377 6,773 REC709
4,323 5,353 5,353 6,734 DICOM SIM

 

کاهش نور لنز زوم.

با زوم استاندارد ET-DLE170 با نسبت پرتاب 1.71-2.41:1، تغییر لنز از بازترین حالت زوم به طولانی‌ترین حالت تله فوتو منجر به کاهش 12.5 درصدی روشنایی شد.

یکنواختی روشنایی.

با تنظیم لنز ET-DLE170 در بازترین حالت زوم، یکنواختی روشنایی 89.9 درصد اندازه‌گیری شد. در حالت تله فوتو بلند، این مقدار به 82.3 درصد کاهش یافت. این عملکرد بسیار خوب تا عالی است و هیچ نقطه کانونی یا سایه روشن قابل تشخیصی روی صفحه نمایش چه در الگوهای آزمایشی که این موارد را نشان می‌دهند و چه در هر محتوای زنده دیگری، مشاهده نشد.

صدای فن.

در شرایط اندازه‌گیری آزمایشگاهی، PT-RCQ10 در حالت قدرت معمولی 43 دسی‌بل، در حالت قدرت بی‌صدا 1 40 دسی‌بل و در حالت قدرت بی‌صدا 2 38 دسی‌بل نویز دارد. این برای یک ویدئو پروژکتور ۱۰۰۰۰ لومنی غیرمنتظره نیست و مطمئناً وقتی نزدیک بدنه ایستاده‌اید، قابل توجه است. اندازه‌گیری‌های تصادفی در استودیوی تست من (سطح نویز پس‌زمینه ۲۹.۹ دسی‌بل) از تقریباً ۵ فوت جلوتر و حتی با ویدئو پروژکتور ثبت شده در ۴۶.۵ دسی‌بل در حالت عادی، ۴۶.۴ دسی‌بل در حالت بی‌صدا ۱ و ۴۲.۲ دسی‌بل در حالت بی‌صدا ۲ گرفته شده است.

PT-RCQ10 حالت ارتفاع بالا اختصاصی ندارد، اما فشار و شرایط گرمای داخلی خود را رصد می‌کند و ممکن است روشنایی را بر این اساس کاهش دهد تا در برخی تنظیمات از خود محافظت کند. این ویدئو پروژکتور برای استفاده در ارتفاع ۴۲۰۰ متر (۱۳۷۸۰ فوت) یا بالاتر طراحی نشده است.

تأخیر ورودی.

من از یک دستگاه اندازه‌گیری تأخیر Bodnar 4K برای اندازه‌گیری تأخیر ورودی PT-RCQ10 از ورودی HDMI آن استفاده کردم. با سیگنال‌های 3840x2160p/60 Hz یا 1920x1080/60 Hz، در دو حالت تصویری که آزمایش کردم، پویا و طبیعی، 30.1 میلی‌ثانیه اندازه‌گیری شد. با سیگنال‌های 3840x2160p/30 Hz یا 1920x1080p/30 Hz، تأخیر در هر دو حالت دو برابر شد و به 59.4 میلی‌ثانیه رسید.

اتصالات

PanasonicPT-RCQ10-Connections

ورودی SDI (BNC، 3G/HD)
HDMI (با HDCP 2.2، تا 4K/60)
DVI-D (با HDCP)
ورودی سریال RS-232C (D-sub 9 پین مادگی)
خروجی سریال RS-232C (D-sub 9 پین نری)
ورودی ریموت (3.5 میلی‌متری)
ورودی ریموت (D-sub 9 پین)
خروجی ریموت (3.5 میلی‌متری)
ورودی همگام‌سازی چند ویدئو پروژکتور (BNC)

خروجی همگام‌سازی چند ویدئو پروژکتور (BNC)
LAN (RJ-45)
DIGITAL LINK HDBaseT (RJ-45؛ می‌تواند به عنوان پورت LAN نیز استفاده شود)
USB نوع A (برای دانگل LAN بی‌سیم، منبع تغذیه (DC 5V، 500MA) یا شبیه‌سازی تنظیمات به چندین ویدئو پروژکتور)
اسلات توسعه SLOT NX (سازگار با کارت‌های HDMI، DVI-D، DisplayPort، 12G-SDI و فیبر نوری 12G-SDI)

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.