ورود | ثبت نام
021-91003139
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 565
  • سعید مصباحی
  • 12 مرتبه
بررسی تلویزیون لیزری هایسنس مدل Hisense 100L10E

بررسی تلویزیون لیزری هایسنس مدل Hisense 100L10E

1404/04/21

شاید در مقایسه با تلویزیون‌های نسل جدید اتاق نشیمن، غول‌پیکر به نظر برسد، اما سری L10E هایسنس یک سیستم سرگرمی همه‌کاره با سیستم صوتی فوق‌العاده، صفحه نمایش ALR عالی و برخی فناوری‌های پیشرفته نمایشگر است.

 

Hisense 100L10E

دو سال گذشته شاهد انفجار عرضه محصولات جدید در میان ویدئو پروژکتورهای اتاق نشیمن فوق کوتاه با موتور لیزری بوده‌ایم. ورود بیش از شش بازیگر جدید، که برخی از آنها اکنون از محصول نسل دوم خود استفاده می‌کنند، به محبوبیت و مشروعیت بخشیدن به این دسته از محصولات کمک کرده است. اما آنچه در میان مصرف‌کنندگان جدیدی که به دنبال خرید UST هستند، نادیده گرفته شده، نقشی است که هایسنس در ایجاد بازاری ایفا کرده است که انبوهی از رقبا را به وجود آورده است. سونی می‌تواند ادعا کند که اولین ویدئو پروژکتور اتاق نشیمن UST با موتور لیزری 4K را تبلیغ کرده است با قیمت آن زمان 50،000 دلار. اما این هایسنس بود که اندکی پس از آن در سال 2016، خط تولید "تلویزیون لیزری" خود را که قابل دسترس‌تر بود، به ایالات متحده منتقل کرد و اساساً در تلاش برای معرفی این مفهوم به مصرف‌کنندگان عمومی تنها ماند. نام "تلویزیون لیزری" اکنون برای توصیف این دسته از محصولات عمومی شده است و سایر برندها ممکن است از تغییرات در این زمینه استفاده کنند، اما هایسنس احتمالاً تنها شرکتی است که حقوق علامت تجاری قانونی برای استفاده از این نام در محصولات و بازاریابی خود ایجاد کرده است.

Hisense-L10E-leftfacing

ویدئو پروژکتور Hisense 100L10E با استانداردهای امروزی UST، با ابعاد ۲۷.۵x۸.۱x۱۶.۴ (WHD) و وزن ۵۰ پوند، یک غول است بدنه ای که یک سیستم صوتی نسبتاً سنگین را در خود جای داده است که بعداً در مورد آن بیشتر صحبت خواهم کرد. قیمت فعلی ۶۹۹۹ دلاری برای بسته ۱۰۰L10E، هزینه یک صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی UST ALR را نشان می‌دهد؛ ۱۲۰L10E با صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی ۷۹۹۹ دلار قیمت دارد. اما در کنار سیستم صوتی ممتاز، جذابیت اصلی این ویدئو پروژکتور، فناوری پیشرفته نمایشگر آن است. این شامل تراشه DLP بزرگتر ۰.۶۶ اینچی ۴K و لیزرهای آبی و قرمز جداگانه با چرخ فسفری می‌شود. اگر اندازه بزرگ ویدئو پروژکتور یک عامل بازدارنده است، Salamander Designs، تولیدکننده معتبر مبلمان صوتی و تصویری، یک محفظه برای این ویدئو پروژکتور می‌فروشد که دارای یک حفره توکار است که ویدئو پروژکتور را در زیر سطح بالایی از دید پنهان می‌کند و به صدا اجازه می‌دهد از یک شبکه در جلو خارج شود.

 

مزایا

سیستم لیزر دوگانه برای طیف وسیع و رنگ‌های آماده‌ی خوب
همراه با صفحه نمایش ALR
سیستم صوتی قوی با ساب ووفر جداگانه و قدرتمند
پلتفرم تلویزیون هوشمند یکپارچه

معایب

بدنه بزرگ و سنگین
فاقد کنترل EOTF/روشنایی برای HDR
برنامه‌های محدود تلویزیون هوشمند
فاقد سه بعدی
تاخیر ورودی متوسط برای بازی

 

ویژگی‌ها

هایسنس یکی از تنها دو برند UST است که یک صفحه نمایش ALR را با ویدئو پروژکتورهای خود ارائه می‌دهد، روشی که اکنون اپسون با مدل‌های LS500 خود دنبال می‌کند اما هیچ کس دیگری آن را دنبال نمی‌کند. من این رویکرد را کاملاً تأیید می‌کنم. اگرچه این کار هزینه اولیه را افزایش می‌دهد، اما داشتن صفحه نمایش مناسب با این USTها برای عمل به وعده‌هایشان به عنوان جایگزینی برای تلویزیون‌های روزمره ضروری است. صفحه نمایشی که هایسنس ارائه می‌دهد معادل مواد Elite Aeon CLR است که من در استودیوی خانگی‌ام (در اندازه ۱۰۰ اینچ) دارم و برای این بررسی استفاده کردم. این صفحه نمایش دارای ساختار sawtooth optical است که به شدت نور بالای سر را رد می‌کند و به طور متوسط نور ورودی از طرفین را رد می‌کند و در عین حال نور را از زیر صفحه نمایش مستقیماً به سمت کاربر هدایت می‌کند. این صفحه نمایش‌ها دارای سطح خاکستری تیره با گین ۰.۶ هستند تا کنتراست و سطح سیاه را به طور بسیار موثری افزایش دهند. آنها با این ویدئو پروژکتورها عالی کار می‌کنند، به شرطی که ویدئو پروژکتور به اندازه کافی روشن باشد تا بتواند از افت روشنایی صفحه نمایش در روشنایی اوج در روشنایی محیط شما جلوگیری کند، که مطمئناً در اینجا برای اکثر تنظیمات صادق است.

Hisense-L10E-ALR-screen

هایسنس به همراه ویدئو پروژکتورهای خود، یک پرده نمایش UST مؤثر با قابلیت رد نور محیطی ارائه می‌دهد که دارای ساختار sawtooth optical است.

همانطور که اشاره شد، موتور لیزر دوگانه، L10E را متمایز می‌کند. این ویدئو پروژکتور الترا شورت ترو برای روشنایی ۳۰۰۰ انسی لومن طراحی شده است و از لیزرهای قرمز و آبی به همراه یک چرخ فسفری برای دستیابی به سه رنگ اصلی استفاده می‌کند. این طراحی به ویدئو پروژکتور اجازه می‌دهد تا حداقل ۹۸٪ از کل طیف رنگی DCI-P3 مرتبط با محتوای HDR را ارائه دهد (ما ۱۱۲٪ DCI-P3 را در حالت رنگ HDR Vivid اندازه‌گیری کردیم که معادل ۱۶۷٪ Rec.709 و ۷۶٪ Rec.2020 است). در زمان نگارش این مطلب، تنها LG HU85LA با طراحی سه لیزر قرمز-آبی-آبی و Samsung LSP9T جدید با طراحی لیزر مجزای قرمز-سبز-آبی خود، می‌توانند به عنوان ویدئو پروژکتورهای چند لیزر در این کلاس محصول طبقه‌بندی شوند. اکثر ویدئو پروژکتورهای لیزری باقی‌مانده، از جمله سری جدید Hisense L5، با استفاده از یک لیزر آبی واحد و ترکیبی از اپتیک و یک چرخ فسفری برای تولید رنگ‌های اصلی قرمز و سبز باقی‌مانده، در هزینه صرفه‌جویی می‌کنند. مزیت عملی اصلی داشتن دو یا بهتر است بگوییم سه لیزر، توانایی دستیابی و حفظ روشنایی بالا و طیف رنگی گسترده به طور همزمان است. موتور لیزر در این ویدئو پروژکتور هایسنس برای ۲۵۰۰۰ ساعت استفاده طراحی شده است. باید توجه داشت که اگرچه این ویدئو پروژکتور با سیگنال‌های محدوده دینامیکی بالای HDR10 سازگار است، اما با HLG سازگار نیست.

تراشه DLP بزرگتر 0.66 اینچی نیز در اینجا یک نعمت است. اگر نمی‌دانید، تگزاس اینسترومنتس دو نسخه محبوب از طرح نمایش وضوح 4K خود دارد که از تغییر پیکسل بسیار سریع که توسط نوسان فوق‌العاده سریع میکروآینه‌های تراشه امکان‌پذیر می‌شود، برای نمایش تعداد کامل 3840x2160 پیکسل یک سیگنال ویدیویی UHD روی صفحه در مدت زمان یک فریم ویدیو استفاده می‌کند. همانطور که ما و دیگران بارها گزارش داده‌ایم، تشخیص تفاوت بین این و یک تصویرگر 4K اصلی از فاصله دید معمولی دشوار است. تفاوت‌هایی که مشاهده می‌کنید احتمالاً بیشتر به دلیل تفاوت در اپتیک، پردازش و سایر عوامل است. ارزان‌ترین و محبوب‌ترین راه‌حل 4K DLP تاکنون از یک DMD (دستگاه میکروآینه دیجیتال) 0.47 اینچی، 1920x1080 پیکسلی همراه با تغییر پیکسل چهار فاز استفاده می‌کند. راه‌حل رده‌بالاتر مورد استفاده در اینجا شامل یک DMD 0.66 اینچی با وضوح تصویر اصلی 2716x1528 است که برای نمایش تصویر کامل Ultra HD روی صفحه، تنها به جابجایی پیکسل دو فاز نیاز دارد. در صورت یکسان بودن سایر موارد (اپتیک، پردازش و غیره)، تراشه بزرگتر عموماً به عنوان ارائه دهنده کیفیت تصویر کمی واضح‌تر با کنتراست شاید بهتر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، یکی از معایب آرایه 0.66 اینچی این است که معمولاً با سیگنال‌های سه‌بعدی کامل 1080p سازگار نیست، که این یک ویژگی از قلم افتاده در اینجا است.

کیفیت لنز در L10E بسیار خوب است، اگرچه هیچ کنترل فوکوس مکانیکی یا منویی در هیچ کجا وجود ندارد. با صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی‌ام، همیشه جزئیات مرکز صفحه نمایش را واضح و گوشه‌های بالا را کمی خارج از فوکوس می‌دیدم. این تقریباً در تمام USTهایی که تا به امروز آزمایش کرده‌ایم رایج است، اگرچه آنها این اثر را با درجات مختلفی نشان می‌دهند. به نظر من این یکی از این نظر تقریباً متوسط است، اگرچه مواقعی وجود دارد، مانند برنامه‌های خبری که گرافیک‌های الفبایی-عددی در گوشه‌های بالای صفحه دارند، که در آنها بیشتر قابل توجه است.

Hisense-L10E-remote

بیشتر ویدئو پروژکتورهای خانگی امروزی از هایسنس در ارائه نوعی پلتفرم تلویزیون هوشمند پیروی کرده‌اند. سری جدیدتر L5 این شرکت، پلتفرم گوگل تی‌وی مبتنی بر اندروید را که برخی دیگر از سازندگان ویدئو پروژکتور نیز اکنون از آن استفاده می‌کنند، ادغام می‌کند، اما سری L10 دارای یک پلتفرم اختصاصی قدیمی‌تر توسعه‌یافته توسط هایسنس است. این ویدئو پروژکتور دارای برنامه‌های سازگار با 4K برای نتفلیکس، آمازون پرایم ویدیو و یوتیوب است که همگی به خوبی کار می‌کنند، اگرچه من نتوانستم ویدئو پروژکتور را وادار کنم که Flag HDR را در برنامه‌های پخش شده توسط آمازون که می‌دانم HDR هستند، تشخیص دهد. در هر صورت، ارائه برنامه‌های پراکنده نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از یک پخش‌کننده رسانه‌ای خارجی Roku، آمازون یا Apple TV استفاده کنند. هایسنس همچنین یک تیونر تلویزیون دیجیتال داخلی برای ضبط سیگنال‌های HDTV خارج از هوا با آنتن ارائه می‌دهد که در بین ویدئو پروژکتورهای خانگی نادر است و در این عصر قطع سیم، یک مزیت خوب محسوب می‌شود.

این ویدئو پروژکتور با دستورات صوتی آمازون الکسا سازگار است که می‌توانند توسط میکروفونی روی ریموت کنترل بلوتوث/مادون قرمز براق با اندازه (از نظر من) مناسب فعال شوند. به عنوان مثال، می‌توانید از الکسا برای روشن کردن ویدئو پروژکتور، تغییر صدا یا تغییر ورودی‌ها و همچنین کار با سایر دستگاه‌های هوشمند خانگی متصل خود استفاده کنید. این ویدئو پروژکتور همچنین به هر بلندگوی دارای الکسا پاسخ می‌دهد. ریموت کنترل نور پس زمینه ندارد، اما دکمه‌های نسبتاً کم آن به راحتی و به سرعت قابل یادگیری هستند. با این حال، دسترسی به منوها برای تنظیمات تصویر به دلیل عدم وجود دکمه‌های دسترسی مستقیم کمی دشوار بود.

سیستم صوتی این ویدئو پروژکتور، اثری چشمگیر برای هر ویدئو پروژکتوری است. این دستگاه که توسط هارمن کاردون مهندسی و برندسازی شده است، حجم صدای قابل توجهی را ارائه می‌دهد و با ساب ووفر بی‌سیم جفت‌شده‌اش، صدای کاملاً متعادلی را ارائه می‌دهد. بلندگوهای اصلی با توان ۴۰ وات کار می‌کنند. ساب ووفر با توان ۶۰ وات کار می‌کند و در یک کابینت ستونی شکل قرار گرفته است. در فضای من، در حجم صدای بالا کمی بم می‌شد، اما توانستم سطح آن را در منوی صدای ویدئو پروژکتور تنظیم کنم و همچنین تنظیمات EQ را روی صدا اعمال کنم، همچنین هر یک از سه حالت پردازش صدای dbx-TV را می‌توانم انتخاب کنم. یکی از این حالت‌ها، Total Sonics، با افزایش بیس/میان‌برد، به صدا غنا می‌بخشد. همچنین یک حالت صدای فراگیر مصنوعی برای افزایش وسعت صدا و یک عملکرد اکولایزر صدا برای متعادل کردن صداهای بلند ناشی از تبلیغات یا فشرده‌سازی اوج‌های دینامیک برای تماشای آخر شب وجود دارد. من به طور کلی کیفیت صدا را برای فضای دید نسبتاً بزرگ و باز خود به اندازه کافی بلند و پویا یافتم و از داشتن ساب ووفر خارجی برای افزودن غنای مورد نیاز به صدا قدردانی می‌کنم. عملکرد آن از نظر وسعت، دینامیک یا عملکرد باس عمیق به استاندارد یک گیرنده AV و بلندگوهای معمولی نمی‌رسد، اما در رده یک ساندبار ۲.۱ کاناله خوب و مقرون به صرفه قرار می‌گیرد. اکثریت قریب به اتفاق بینندگان آن را بیش از حد رضایت‌بخش خواهند یافت.

Hisense-L10E-Salamander

شرکت سازنده مبلمان Salamander Designs، جاکتابی‌هایی با محفظه توکار برای ویدئو پروژکتور تولید می‌کند.

اگر سیستم صوتی خارجی را انتخاب کنید، گزینه‌های مختلفی را در جک پک مجهز پنل پشتی خواهید یافت. چهار ورودی HDMI شامل دو پورت ۱۸ گیگابیت در ثانیه نسخه ۲.۰b است که سیگنال‌های ۴K/۶۰ هرتز را پشتیبانی می‌کند؛ دو ورودی دیگر ۱۰.۲ گیگابیت در ثانیه هستند و حداکثر تا ۴K/۳۰ خروجی دارند. همچنین یک ورودی VGA با یک جک صوتی استریو آنالوگ متصل و دو پورت USB وجود دارد که می‌توانند یک پخش‌کننده رسانه یکپارچه را از یک فلش مموری تغذیه کنند. ورودی آنتن فوق‌الذکر در پنل اتصال کوچک در سمت راست قرار دارد. خروجی‌های صوتی شامل ARC در یکی از پورت‌های HDMI، خروجی دیجیتال نوری و جک‌های آنالوگ RCA استریو است. و یک عملکرد خروجی بلوتوث، با کنترل همگام‌سازی صوتی، برای تغذیه بلندگو یا هدفون بی‌سیم خارجی وجود دارد. یک پورت سریال RS232C کنترل را فراهم می‌کند و یک جک اترنت RJ45 به شما امکان می‌دهد در صورت کافی نبودن وای‌فای داخلی، به یک شبکه سیمی متصل شوید. گزینه‌های نصب ویدئو پروژکتور شامل تنظیماتی برای نصب رومیزی یا سقفی معکوس است؛ بدون پخش از پشت. مانند اکثر ویدئو پروژکتورهای UST، زوم یا تغییر لنز وجود ندارد، اما با لنز نامشخص و نسبتاً کوتاه‌برد خود، L10E یک صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی را با پنل پشتی رو به صفحه نمایش تقریباً ۲۰ سانتی‌متر از سطح صفحه نمایش پر می‌کند. با در نظر گرفتن عمق ویدئو پروژکتور، شبکه جلویی رو به مخاطب حدود ۲۴.۵ سانتی‌متر از دیوار فاصله خواهد داشت. در صورت نیاز، اصلاح هندسی در دسترس است، اما ما همیشه توصیه می‌کنیم مبلمان و ویدئو پروژکتور را تراز کنید و آن را به صورت فیزیکی در موقعیت مناسب قرار دهید تا از هرگونه افت کیفیت تصویر که ممکن است هنگام استفاده از این روش‌های دیجیتال رخ دهد، جلوگیری شود.

 

عملکرد

حالت‌های رنگ.

L10E طیف گسترده‌ای از حالت‌های تصویر و کنترل‌های خوبی برای کالیبراسیون ارائه می‌دهد. برای محدوده دینامیکی استاندارد (SDR)، گزینه‌های حالت شامل Vivid، Standard، Theater، Game، Sports و Calibrated می‌شود. برای HDR، نسخه‌های HDR از همان حالت‌ها را دریافت می‌کنید.

همچنین یک اسلایدر 20 حالته برای تنظیم سطح نور وجود دارد که می‌تواند برای تنظیم خروجی کلی لیزر برای هر حالت مشخص استفاده شود.

از همان ابتدا، متوجه شدم که حالت تصویر SDR Theater با کمی تنظیم جزئی، تصویر بسیار خوبی برای مشاهده در اتاق تاریک ارائه می‌دهد. تنظیم دمای رنگ پایین آن برای سلیقه من کمی بیش از حد گرم/صورتی بود و کلیک کردن روی Mid-Low، تُن‌های طبیعی‌تر و سفیدی بیشتری ایجاد می‌کرد و به تصویر جلوه بیشتری می‌بخشید. همچنین، افزایش کنترل روشنایی (سطح سیاهی) و همچنین کنتراست (اوج سفیدی) به افزایش جذابیت تصویر در عین حفظ رنگ‌های اساساً دقیق کمک زیادی کرد. همچنین یک کنترل HDMI Dynamic Range وجود دارد که معمولاً باید روی حالت خودکار خوب کار کند، اما به دلایلی که احتمالاً مربوط به عدم ارتباط صحیح HDMI EDID است، باید روی حالت عریض تنظیم می‌شد تا طیف کامل روشنایی ویدئو پروژکتور را با گیرنده کابل من فراهم کند. من آن را روی حالت عریض تنظیم کردم و گذاشتم بماند.

برای HDR، حالت HDR Theater با تنظیمات مشابه چشمی برای ارائه تصویری قوی‌تر و با کنتراست بالاتر، به همان اندازه ماهرانه عمل کرد. در هر دو حالت، تمایلی وجود داشت که برخی از رنگ‌های قرمز بسیار عمیق، کمی غیرطبیعی از صفحه نمایش بیرون بزنند، که ثابت شد نتیجه اشباع بیش از حد رنگ قرمز اولیه و مقداری لکه لیزری است که می‌تواند به برخی از رنگ‌ها (معمولاً قرمز) درخششی کمی مرواریدی بدهد.

Hisense-L10E-front

برای تماشای تلویزیون در اتاق روشن SDR، حالت استاندارد روشنایی بیشتر و رنگ سفید سردتر/واضح‌تری را از همان ابتدا ارائه می‌داد و در برابر نور بالای قوطی‌های نوری استودیوی من که از فاصله سه فوتی جلوی صفحه نمایش به پایین می‌تابیدند و یک آزمایش نور محیطی واقعی را نشان می‌دادند، بسیار خوب عمل می‌کرد. در برخی از برنامه‌های پخش، کمی بیش از حد اشباع به نظر می‌رسید، اما چیزی نبود که به راحتی با تنظیم جزئی تنظیمات رنگ قابل کنترل نباشد.

حالت‌های تئاتر و کالیبره شده هر دو از نظر ظاهری و اندازه‌گیری تقریباً یکسان بودند و من تئاتر را برای کالیبراسیون ابزار اتاق تاریک SDR انتخاب کردم. همانطور که اشاره شد، L10E دارای تنظیمات تراز سفیدی RGB دو نقطه‌ای یا ده نقطه‌ای و همچنین یک سیستم مدیریت رنگ کامل برای تنظیم رنگ، اشباع و روشنایی برای رنگ‌های اصلی RGB و رنگ‌های ثانویه CMY است. تنظیمات نهایی کالیبره شده من در بخش اندازه‌گیری‌ها در انتهای بررسی آمده است.

قبل از تنظیم، حالت تئاتر یک مقیاس خاکستری را نشان می‌داد که به طور قابل توجهی در رنگ سبز کمبود داشت و منجر به افزایش رنگ قرمز و یک رنگ گرم (مایل به صورتی) شد. خطاهای اندازه‌گیری DeltaE که زیر ۳ غیرقابل تشخیص در نظر گرفته می‌شوند، بین ۵ تا ۱۰ بودند که بدترین آنها نقطه سفید ۱۰۰٪ بود. نتیجه پس از کالیبراسیون، Delta3 را برای همه سطوح روشنایی زیر ۳ و برای اکثر سطوح زیر ۲ نشان داد.

رنگ‌های اصلی RGB و ثانویه CMY در ابتدا همگی ۵ یا کمتر اندازه‌گیری شدند، اما هر دو رنگ قرمز و آبی بیش از حد اشباع را نشان دادند. کالیبراسیون تا نقاط اشباع ۱۰۰٪ کار ساده‌ای بود، اما بررسی‌های اشباع با آن تنظیمات نشان داد که ویدئو پروژکتور در نقاط اشباع ۲۰٪، ۴۰٪، ۶۰٪ و ۸۰٪ رنگ‌ها را به خوبی ردیابی نمی‌کند، که منجر به اشباع نشدن و ناهماهنگی بیشتر رنگ‌های L10E شد. من کالیبراسیون را تا نقاط اشباع ۶۰٪ انجام دادم، که منجر به نتایج عالی در همه جا شد، اما در ۱۰۰٪، جایی که اشباع بیش از حد قرمز و آبی به طور کامل قابل کنترل نبود. نتیجه نهایی پس از کالیبراسیون، DeltaE کمتر از ۳ برای همه رنگ‌ها به جز آبی و فیروزه‌ای بود که به ترتیب خطاهای ۷.۱ و ۴.۱ را اندازه‌گیری کردند. اینها هنوز خطاهای کوچکی هستند که تشخیص آنها در نگاه اول تقریباً غیرممکن است.

نرم‌افزار Calman به دلیل روشنایی بسیار پایین‌تر ویدئو پروژکتورها در مقایسه با پنل‌های تختی که نرم‌افزار برای آنها طراحی شده است، در ارائه اندازه‌گیری‌های معنادار برای HDR محدود است، اگرچه می‌تواند تصویر مفیدی از نقاط رنگی و تعادل RGB در مقیاس خاکستری ارائه دهد. حالت HDR Theater از نظر من بهترین بود و نقاط رنگی را نسبتاً نزدیک به محدودیت‌های 100٪ DCI-P3 ارائه می‌داد، هرچند باز هم رنگ قرمز کمی فراتر از نقطه مورد نظر بود. مقیاس خاکستری به جز ناحیه بین 50٪ تا 70٪ که اکثر ویدئو پروژکتورها هنگام مواجهه با آن در منحنی EOTF ناهنجاری‌هایی را نشان می‌دهند به طور معقولی ردیابی شد و سپس از 70٪ تا 100٪ کمی قرمز شد. من تصمیم گرفتم دمای رنگ را یک درجه بالاتر از پایین به پایین-میانه تنظیم کنم تا آنچه را که به نظر من گرمای بیش از حد در سفیدی‌ها بود، حذف کنم و سپس فقط تنظیمات روشنایی و کنتراست را در عناوین جداگانه برای بهینه‌سازی کنتراست انجام دادم. توجه داشته باشید که برخلاف اکثر ویدئو پروژکتورهای HDR که دارای کنترل تنظیم برای HDR EOTF هستند تا تعادل بین روشنایی هایلایت و حفظ جزئیات را در عناوین مختلف برقرار کنند، هایسنس چنین کنترلی ندارد. خوشبختانه، تصویر HDR حاصل از آن در اکثر فیلم‌ها عالی به نظر می‌رسید.

اتاق تاریک SDR.

با تکمیل کالیبراسیون، هایسنس طیف خاکستری اساساً خنثی، فلش تن به خوبی مشخص شده و رنگ‌های "حافظه‌ای" طبیعی را روی آسمان و شاخ و برگ‌ها به نمایش گذاشت. به خصوص قرمزهای تیره با سایه‌ای خاص مانند جعبه ابزار قرمز در صحنه‌ای در فورد در مقابل فراری، هنوز هم فقط کمی درخشش اضافی داشتند که باعث می‌شد از صفحه نمایش بیرون بزنند. اما آنقدر فاحش نبود که آزاردهنده باشد و برخی از بینندگان ممکن است این اثر را به عنوان واقع‌گرایی بیشتر درک کنند. قرمزهای دیگر، مانند ژاکت قرمزی که میا، بازیگر مشتاق، در یک تست بازیگری با تم قرمز در فیلم لا لا لند پوشیده بود، یا کیف دستی قرمز روشن او در صحنه‌ای دیگر، هنوز هم بدون جذابیت اضافی، جذابیت طبیعی داشتند.

Hisense-10L10E-lifestyle

 

صحنه‌ای در فیلم «لا لا لند» از میا (اما استون) و معشوقه‌اش سباستین (رایان گاسلینگ) که در حال قدم زدن در سالن سینما هستند، رنگ پوست فوق‌العاده خیره‌کننده و طبیعی بازیگران را به نمایش گذاشت. پوست بسیار روشن میا درخشان بود و به خوبی از پوست سرخ‌تر سباستین متمایز شده بود، و استفاده‌ی ملایمی از رژگونه روی صورتش که قبلاً در بسیاری از نمایش‌ها ندیده بودم، به راحتی توسط ویدئو پروژکتور آشکار شد. همچنین تفاوت ظریف در رنگ‌ها بین پیراهن سفید میا و پیراهن زرد کم‌رنگ و زیرپیراهنی سفید سب که از یقه قابل مشاهده بود، به خوبی انجام شد. و یک ماشین پلیس آبی-لاجوردی شهر نیویورک مربوط به دهه‌ی ۱۹۷۰، با وجود خطای اندازه‌گیری جزئی و حل نشده در رنگ اصلی آبی، دقیقاً همانطور که باید به نظر می‌رسید.

جزئیات کنتراست و سایه در حد استاندارد ویدئو پروژکتور مرجع JVC من نبودند، اما در واقع برای چنین ویدئو پروژکتور لیزری روشنی بسیار خوب بودند. در صحنه‌ای از پخش مجدد سریال «قله دانته» که در آن شخصیت‌ها با چراغ قوه در حال گشت و گذار در یک کلبه تاریک هستند، تمام جزئیات سایه‌ها به خوبی آشکار شد. صحنه‌های شکنجه تاریک و خشن مانند ابتدای فصل ۱۲ در «هری پاتر و یادگاران مرگ» قسمت دوم، که در آن مرگ‌خواران برای حمله به هاگوارتز شبانه روی صخره‌ای مهتابی جمع می‌شوند، میله‌های صندوق پستی را نشان می‌داد که روشن‌تر از چیزی بودند که من دوست داشتم و مه کلی بیشتری نسبت به آنچه که با رنگ‌های مشکی پیشرفته به دست می‌آورید، داشتند، اما L10E هنوز هم کار بسیار خوبی در بیرون کشیدن جزئیات در ناحیه تاریک پشت صخره و جلوه دادن به چهره‌های مهتابی انجام داد.

من به طور خاص به آثار رنگین‌کمانی DLP حساس نیستم، اما با این ویدئو پروژکتور متوجه رنگین‌کمان‌های نسبتاً مکرری شدم، بنابراین از این نظر آن را بالاتر از حد متوسط ارزیابی می‌کنم. اگر به رنگین‌کمان حساس هستید یا نمی‌دانید که هستید یا نه، توصیه معمول ما این است که از خرده‌فروشی خرید کنید که در صورت نیاز در مورد مرجوعی با شما همکاری کند.

مشاهده HDR.

با وجود عدم کالیبراسیون کامل HDR، اکثر صحنه‌های تست HDR من در L10E به طرز خیره‌کننده و رضایت‌بخشی طبیعی و دقیق به نظر می‌رسیدند. در Oblivion، تصویری از جک هارپر (تام کروز) در مخفیگاه کوهستانی‌اش، رنگ‌های زیبایی از شاخ و برگ، چهره‌های سنگی گرانیتی طبیعی و رنگ پوست صورت قانع‌کننده‌ای را در حالی که جک در آفتاب استراحت می‌کند، نشان داد. صحنه‌های نسخه HDR آپولو ۱۳ نیز با رنگ‌های غنی و اشباع شده، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسیدند. تصویری از همسر یک فضانورد که لباس سفیدی در آفتاب در گالری پرتاب پوشیده بود، به طور واضح از صفحه نمایش بیرون زد و اتصالات و حلقه‌های فلزی شلنگ قرمز و آبی روی لباس‌های فضایی فضانوردان نیز ابعاد بسیار خوبی را به نمایش گذاشتند. اینجا هم رنگ پوست طبیعی بود و بیش از حد قرمز یا اشباع شده نبود.

طیف گسترده‌ای از فیلم‌های HDR که تماشا کردم، با روشنایی بالا، اما نه خیلی زیاد، رندر می‌شدند، هرچند مواقعی بود که از تنظیم روشنایی HDR برای کمی افزایش روشنایی به قیمت از دست رفتن برخی جزئیات در مناطق اطراف، استقبال می‌کردم. از سوی دیگر، گاهی اوقات، عنوان‌های غیرمعمول، مانند فیلم بسیار روشن The Meg، نشان می‌دادند که L10E می‌تواند در برخی صحنه‌های روشن بسیار چالش‌برانگیز در دریاهای آفتابی و باز، تا حدی رنگ‌پریده شود. اما L10E در بیشتر صحنه‌های متعادل‌تر عالی به نظر می‌رسید و حتی با این آزمایش سخت، هرگز به هیچ وجه غیرقابل تماشا نبود.

 

بازی.

بر اساس اندازه‌گیری‌های تأخیر ورودی، حالت بازی L10E از برخی پردازش‌ها برای بهبود تأخیر ورودی صرف نظر می‌کند، که در حالت‌های دیگر با سیگنال‌های 1080/60 هرتز تا 77 میلی‌ثانیه بالا بود. اما حتی در حالت بازی، تأخیر هرگز به کمتر از 55.1 میلی‌ثانیه نرسید، که برای بازی‌های معمولی به اندازه کافی کم است، اما توسط گیمرهای رقابتی در برخی از بازی‌های تیراندازی اول شخص یا RPG قابل توجه خواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

هایسنس L10E با محدودیت‌هایی همراه است که ممکن است برای برخی از خریداران تأثیرگذار باشد. اندازه بزرگ آن در مقایسه با UST های جدیدتر ممکن است برای برخی مانع باشد و فقدان قابلیت سه‌بعدی و تأخیر ورودی متوسط برای بازی می‌تواند دیگران را منصرف کند. پلتفرم استریم آن نیز محدودتر از اکثر تلویزیون‌های مدرن است، اما این در مورد بسیاری از ویدئو پروژکتورهای استریم امروزی صادق است و به راحتی با یک دانگل ارزان قیمت شخص ثالث قابل حل است.

از سوی دیگر، گذشته از این محدودیت‌ها، از برخی جنبه‌های کلیدی دیگر نیز رقیب قدرتمندی است. این ویدئو پروژکتور مزایای معماری لیزر دوگانه برای طیف رنگی گسترده، تنظیم دقیق رنگ از ابتدا و کنترل‌هایی برای بهبود بیشتر تصویر با کالیبراسیون در صورت تمایل را ارائه می‌دهد. همراهی آن با یک صفحه نمایش عالی ALR UST خرید را ساده می‌کند و سیستم صوتی عالی هارمن کاردون آن با یک ساب ووفر خارجی برای تقویت باس با یک پلتفرم استریم داخلی و تیونر تلویزیون دیجیتال یکپارچه ترکیب می‌شود تا واقعاً آن را به یک راه‌حل همه‌کاره تبدیل کند. این موارد در کنار هم باید آن را در فهرست کوتاه بسیاری از افرادی قرار دهد که به دنبال تعویض تلویزیون ۶۵ اینچی خود با یک ویدئو پروژکتور ۱۰۰ اینچی یا بیشتر برای اتاق نشیمن هستند.

 

اندازه‌گیری‌ها

روشنایی.

اندازه‌گیری روشنایی هر ویدئو پروژکتور UST که با یک کنتور دستی انجام می‌شود، همانطور که ما در ProjectorCentral انجام می‌دهیم، به دلیل زاویه شدید نور، تداخل سایه از بدنه کنتور و نوسان زیاد در خوانش‌ها که با تفاوت‌های کوچک در موقعیت سنسور رخ می‌دهد، در معرض خطاهای قابل توجهی است. اگرچه استفاده من از یک جیگ طراحی شده سفارشی با سنسور جدا از بدنه کنتور به کاهش احتمال خطا کمک می‌کند، اما اندازه‌گیری‌های ما هنوز هم باید با احتیاط انجام شود.

با این اوصاف، من در حالت Vivid، که روشن‌ترین حالت در بین هر حالت SDR یا HDR است، در تنظیمات پیش‌فرض آن از جمله حداکثر تنظیم سطح نور 20، اساساً با مشخصات مربوط به رتبه‌بندی 3000 لومن، 3098 انسی لومن اندازه‌گیری کردم. انسی لومن‌های برای هر یک از حالت‌های تصویر SDR دیگر، همچنین با تنظیمات پیش‌فرض، در زیر نشان داده شده است.

Hisense L10E ANSI Lumens

لومن حالت
3,098 Vivid
3,023 Standard
3,040 Energy Saving
1,665 Theater
3,091 Game
3,040 Sport
1,661 Calibrated

یکنواختی روشنایی: ۷۶.۳٪

کمترین تأخیر ورودی. حالت بازی، ۱۰۸۰p/60: ۵۵.۱ میلی‌ثانیه. (ما نتوانستیم با دستگاه اندازه‌گیری خود، اندازه‌گیری برای ۴K/60 را انجام دهیم.)

اتصالات

Hisense-L10E-connections

HDMI 2.0b (x2) با HDCP 2.2
HDMI 1.4a (x2)
USB نوع A (x2)
ورودی VGA
ورودی صدای استریو آنالوگ 3.5 میلی‌متری
RS232C برای کنترل

شبکه اترنت RJ45
خروجی صدای اپتیکال
خروجی صدای استریو RCA
ورودی آنتن RF (کواکسیال)
مینی USB (فقط سرویس)

تنظیمات کالیبره شده.

تنظیمات تصویر کالیبره شده از هر شخص ثالث، پتانسیل قابل توجه برای تغییرات نمونه به نمونه، و همچنین اندازه‌ها و مواد مختلف صفحه نمایش، نورپردازی، استفاده از لامپ یا سایر عوامل محیطی که می‌توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند را در نظر نمی‌گیرد. ویدئو پروژکتورها همیشه باید در فضای شخصی کاربر کالیبره شوند و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است برای برخی نقطه شروع مفیدی باشد. همیشه قبل از انجام تنظیمات، تنظیمات فعلی خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت تمایل به آنها بازگردید. برای آشنایی با هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.

SDR

Light Level: 20
Picture Mode: Theater
Contrast: 49
Brightness: 52
Color: 42
Tint: 0
Sharpness: 2
Picture Size: Wide
HDMI 2.0 Format: Enhanced

Advanced Picture Options
Overscan: Off
Color Temp: Mid-Low
Motion Enhancement: Off
Judder Reduction: 0
Digital Noise Reduction: Medium
Active Contrast: Off (or as needed)
Color Space: Auto

گزینه‌های پیشرفته تصویر: کالیبراسیون
تنظیم‌کننده رنگ

Flesh Tone زرد سرخابی فیروزه‌ای آبی سبز قرمز  
0 1- 0 0 1- 0 0 Hue
0 0 1 2 0 4 2 Saturation
0 0 2 2 1- 1- 1 Brightness

 

تراز سفیدی

آبی سبز قرمز  
4- 2- 11- Gain
2- 1 1- Offset

تنظیم گاما: ۲

HDR

آزمون‌ها در حالت HDR Theater با تنظیمات جزئی در تنظیمات پیش‌فرض انجام شد.

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.