ویدئو پروژکتورهای 4K بنکیو TK850 با قیمت 1699 دلار (که در زمان انتشار این مطلب به صورت تبلیغاتی با قیمت 1499 دلار عرضه میشد) و اوپتوما UHD52ALV با قیمت 1799 دلار، تقریباً به همان اندازه که دو ویدئو پروژکتور میتوانند مستقیماً با هم رقابت کنند، رقابتی هستند. هر دو از نسخههای HDR 10 و HLG HDR پشتیبانی میکنند و هر دو به لطف تراشه 0.47 اینچی TI DLP XPR، وضوح 4K را ارائه میدهند که با استفاده از فناوری تغییر سریع پیکسل TI، 3840x2160 پیکسل را روی صفحه نمایش میدهد. اما مهمترین ویژگی مشترک آنها، پنلهای سفید در چرخهای رنگی آنهاست که با هزینه کمی در دقت رنگ، روشنایی را افزایش میدهند.
BenQ TK850 vs Optoma UHD52ALV

BenQ TK850
افزایش قدرت این پنلهای سفید، هر دو ویدئو پروژکتور را به گزینههای قدرتمندی برای اتاقهایی با نور محیطی تبدیل میکند، جایی که روشنایی بیش از کنتراست یا دقت رنگ فوقالعاده اهمیت دارد. به طور خلاصه، هر دو گزینه بالقوهای برای اتاق نشیمن شما به عنوان جایگزینی برای تلویزیون هستند. و اگر میخواهید اندازه صفحه نمایش بزرگتر از حد معمول در یک سینمای خانگی سنتی داشته باشید، میتوانند در این زمینه نیز خدمت کنند. هر دو دقت رنگ به اندازه کافی خوبی ارائه میدهند، به طوری که اکثر مردم بدون مقایسه پهلو به پهلو با تصویر مرجع، متوجه هیچ خطای رنگی نمیشوند.
لیست طولانی ویژگیهایی که هر دو ویدئو پروژکتور ارائه میدهند شامل لنزهای زوم ۱.۳ برابر، پشتیبانی از تصویر سهبعدی فول اچدی با عینکهای DLP-Link، درونیابی فریم برای روانسازی حرکت، دو پورت HDMI 2.0b با HDCP 2.2، پخشکنندههای داخلی USB برای پخش ویدیوی تا ۴K، صدای استریو داخلی با دو بلندگوی ۵ واتی در هر مورد، و خروجیهای صدای نوری S/PDIF و ۳.۵ میلیمتری برای اتصال به سیستمهای صوتی خارجی است. اما تفاوتهای زیادی نیز دارند.

Optoma UHD52ALV
تفاوتهای کلیدی در مشخصات و ویژگیها
روشنایی.
یکی از تفاوتهای آشکار این است که UHD52ALV روشنتر است، اما مزیت این امتیاز ظریفتر از آن چیزی است که فکر میکنید.
ویدئو پروژکتور Optoma از نظر روشنایی اسمی، با ۳۵۰۰ انسی لومن در مقایسه با ۳۰۰۰ لومن، و همچنین از نظر روشنایی اندازهگیری شده برای روشنترین حالت موجود، با ۲۹۶۵ لومن در مقایسه با ۲۵۴۴ لومن، از BenQ TK850 بهتر است. مهمتر از آن، برای روشنترین حالتهای SDR که دقت رنگ کافی را ارائه میدهند تا اکثر مردم آنها را از همان ابتدا قابل قبول بدانند، روشنایی بالاتری ارائه میدهد. برای UHD52ALV، ما کمی بیش از ۱۸۰۰ لومن برای حالتهای سینما و کاربر اندازهگیری کردیم. برای TK850، ما ۱۵۵۰ لومن برای حالتهای سینما و ورزش اندازهگیری کردیم.
به خاطر داشته باشید که درک روشنایی لگاریتمی است، بنابراین درصد اختلاف برای هر مقایسه مهم است و نه تعداد خام لومنها. علاوه بر این، اختلاف 10٪ یا کمتر آنقدر کم است که قابل توجه نیست، مگر اینکه به تصاویر کنار هم نگاه کنید.
در این حالت، UHD52ALV حدود ۱۶٪ روشنتر از TK850 برای روشنترین حالت و روشنترین حالتهایی که احتمالاً استفاده میشوند، بیش از ۱۰٪ اما نه خیلی بیشتر. انجام محاسبات نشان میدهد که اگر مثلاً به روشنایی تصویر ۵۰ فوت-لمبرت (ft-L) نیاز دارید و یک صفحه نمایش ۱۱۰ اینچی میخواهید، میتوانید آن را با ۱۸۰۰ لومن و صفحه نمایش ۱.۰ گین یا ۱۵۵۰ لومن و صفحه نمایش ۱.۲ گین تهیه کنید. از طرف دیگر، میتوانید با ۱.۰ گین برای ۱۵۵۰ لومن باقی بمانید، اندازه صفحه نمایش را به ۱۰۰ اینچ کاهش دهید و ۵۲ فوت-لمبرت (ft-L) داشته باشید. به طور خلاصه، برای هر اندازه تصویر و گین صفحه نمایش مشخص، Optoma UHD52ALV تصویر روشنتری را در حالتهای قابل مقایسه به شما ارائه میدهد، اما نه آنقدر روشنتر که از نظر عملی اهمیت زیادی داشته باشد.
همین نظرات در مورد روشنایی HDR نیز صدق میکند. روی صفحه نمایش سفید ۹۰ اینچی با گین ۱.۰، میزان روشنایی تصویر HDR را برای UHD52ALV به ۲۲۷ نیت رساندم، در حالی که این میزان برای TK850 تا ۱۹۲ نیت بود.
حالت بیصدا.
TK850 حالت بیصدا ارائه میدهد که افزایش مقیاس ورودی ۱۰۸۰p به ۴K را به نفع عملکرد بیصداتر حذف میکند. استفاده از این ویژگی تا حد زیادی مزایای خرید ویدئو پروژکتور ۴K را برای تصویر بهبود یافته از بین میبرد، اما اگر قصد استفاده از حالت بیصدا را دارید، توجه داشته باشید که این حالت، کمنورترین حالت ویدئو پروژکتور نیز هست. UHD52ALV هیچ ویژگی معادلی ندارد.
وضوح.
وضوح اصلی برای هر دو ویدئو پروژکتور ۳۸۴۰x۲۱۶۰ است و هر دو از این وضوح در ۶۰ هرتز پشتیبانی میکنند. اما حداکثر وضوح ورودی برای UHD52ALV یک قدم فراتر میرود و به ۴۰۹۶x۲۱۶۰ در ۳۰ هرتز میرسد.

در بالای BenQ TK850 دکمههای ناوبری منو و تنظیمات زوم و فوکوس دستی قرار دارند.
چرخ رنگ.
چرخ رنگ RGBWRGBW ویدئو پروژکتور UHD52ALV در هر چرخش، دو بار رنگهایش را میچرخاند، در حالی که چرخ RGBW ویدئو پروژکتور TK850 یک بار این کار را انجام میدهد. با فرض یکسان بودن سایر شرایط (و در نظر داشته باشید که عوامل بسیار دیگری نیز دخیل هستند)، این امر سرعت هر توالی رنگ تکرارشونده در ویدئو پروژکتور UHD52ALV را دو برابر میکند تا میزان دیده شدن آثار رنگینکمانی را به حداقل برساند. این احتمالاً حداقل تا حدی مسئول این است که من آثار رنگینکمانی کمتری را با ویدئو پروژکتور UHD52ALV نسبت به TK850 دیدهام.
هوشمند.
ویدئو پروژکتور UHD52ALV چندین ویژگی هوشمند را تحت پوشش فناوری Smart+ شرکت Optoma ارائه میدهد. این ویژگیها شامل کنترل صوتی با استفاده از الکسا و دستیار گوگل؛ سازگاری با IFTTT (اگر این، سپس آن) که به شما امکان میدهد اپلتهای IFTTT را تنظیم کنید؛ و InfoWall شرکت Optoma میشود. این اپلتها به ویدئو پروژکتور اجازه میدهند ترفندهایی مانند بیصدا کردن خودکار صدا را هنگام زنگ زدن درب هوشمند یا تماس با تلفن هوشمند شما انجام دهد. InfoWall با یک برنامه رایگان کار میکند که به شما امکان میدهد مجموعهای سفارشی از کاشیها یا قالبهای اطلاعاتی را تعریف کنید که میتوانند گزارشهای آب و هوا، اخبار، تقویم، ویدیوهای یوتیوب یا عکسهایی را که به صورت آنلاین ذخیره کردهاید، نشان دهند. TK850 هیچ ویژگی هوشمندی ارائه نمیدهد.
نسبت کنتراست.
مشخصات نسبت کنتراست برای این دو ویدئو پروژکتور بیش از یک مرتبه بزرگی متفاوت است: ۵۰۰۰۰۰:۱ برای Optoma UHD52ALV در مقایسه با تنها ۳۰۰۰۰:۱ برای BenQ TK850. اما نباید این اعداد را خیلی جدی بگیرید. تولیدکنندگان مختلف اغلب نسبت کنتراست را به طور متفاوتی اندازهگیری میکنند و یک تولیدکننده واحد اغلب آن را برای ویدئو پروژکتورهای مختلف به طور متفاوتی اندازهگیری میکند.
فراتر از آن، حتی اگر مشخصات هر دو ویدئو پروژکتور به یک روش اندازهگیری شوند، این تفاوت برای مشاهده در نور روشن معنی چندانی نخواهد داشت. نور محیط، رنگ سیاه را محو میکند، تفاوتهای سطح سیاه بین ویدئو پروژکتورها را یکسان میکند و روشنایی را به عامل مهمتری در نسبت کنتراست تبدیل میکند. حتی یک صفحه نمایش با قابلیت دفع نور محیط نیز نمیتواند در مشاهده در نور روشن، کار زیادی برای کنتراست انجام دهد، زیرا دفع نور آن محدود به نوری است که از یک جهت خاص میآید.

عنبیه پویا.
نسبت کنتراست 30,000:1 تلویزیون TK850 مبتنی بر استفاده از عنبیه پویای آن است که به طور خودکار بر اساس تصویر فعلی تنظیم میشود تا صحنههای تاریک را تاریکتر و صحنههای روشن را تا حد امکان روشن کند. تنظیمات کم، متوسط، زیاد و خاموش به شما امکان میدهد آن را به دلخواه تنظیم کنید. UHD52ALV فاقد عنبیه پویا است، اما حالت سیاه پویا را ارائه میدهد که قرار است با تنظیم سطح قدرت، همان تأثیر را بر روشنایی داشته باشد. سیاه پویا فقط تنظیمات روشن و خاموش دارد. دقیقاً مانند رتبهبندی نسبت کنتراست TK850، مشخصات 500,000:1 تلویزیون UHD52ALV بر اساس کنتراست با سیاه پویای روشن است. توجه داشته باشید که میتوانید از عنبیه پویای TK850 در حالت قدرت کامل یا اقتصادی استفاده کنید. حالت سیاه پویای UHD52ALV فقط با قدرت کامل در دسترس است.
جزئیات و وضوح لنز/تصویر.
بنکیو در وبسایت خود، آرایه لنز ۱۰ عنصری و ۸ گروهی TK850 را به عنوان یک لنز دقیق و باکیفیت ۴K معرفی میکند که از «شیشه با بالاترین درجه برای کیفیت تصویر برتر» استفاده میکند. اپتما هیچ ادعای خاصی در مورد لنز خود ندارد، اما از فناوری UltraDetail خود میگوید که به گفتهی آنها، تضمین میکند تصویر «به طور دقیق بازتولید شود... تا تصویری شفاف و بسیار واضح ارائه دهد.» در مشاهدهی تصاویر در کنار هم، هیچ تفاوتی در جزئیات یا وضوح تصویر مشاهده نکردم، مگر در مواردی که یکی از ویدئو پروژکتورها کنتراست به اندازهی کافی بالاتری ارائه میداد تا جزئیات بهتر به چشم بیایند.
دقت رنگ.
هیچکدام از این ویدئو پروژکتورها نمیتوانند درجه بالایی از دقت رنگ را ارائه دهند و در عین حال روشنایی کافی را برای مشاهده در نور کم یا برای صفحه نمایش بزرگتر از حد معمول در تاریکی حفظ کنند. با این حال، هر دو دقت رنگی را با تنظیمات پیشفرض ارائه میدهند که برای اکثر مردم بیش از حد قابل قبول است. تعداد کمی حتی بدون تصویر مرجع برای مقایسه، متوجه هرگونه خطای رنگی میشوند.
بزرگترین تفاوت بین این دو ویدئو پروژکتور در این زمینه این است که اگر میخواهید بهترین دقت رنگ ممکن را از آنها دریافت کنید، کالیبراسیون TK850 بسیار آسانتر است. UHD52ALV موانع غیرضروری را به این فرآیند اضافه میکند، از جمله نیاز همانطور که در بررسی UHD52ALV به تفصیل شرح داده شده است برای هر منبع ویدیویی که استفاده میکنید، باید تنظیمات را به صورت دستی دوباره وارد کنید.
همچنین توجه داشته باشید که ما نتوانستیم هیچ تنظیماتی برای UHD52ALV پیدا کنیم که به آن اجازه دهد به اندازهگیری هدف کلی مورد نظر برای خطاهای رنگی برسد. ما توانستیم TK850 را تنها با تنظیماتی که روشنایی را تا ۴۲۹ لومن کاهش میدادند، تا آن سطح کالیبره کنیم دقیقاً برای یک صفحه نمایش ۹۰ اینچی با بهره ۱.۰ در یک اتاق تاریک کافی است.

زوم دستی و تغییر لنز علاوه بر پد جهتیابی منو، در بالای Optoma UHD52ALV قابل مشاهده است.
تأخیر ورودی.
تأخیر ورودی حتی برای بازیهای معمولی در هر دو ویدئو پروژکتور کمی کند است. برای وضوح 1080p، تأخیر اندازهگیری شده برای TK850، تا 82 میلیثانیه و برای UHD52ALV، تنها کمی بهتر و 75 میلیثانیه بود. برای وضوح 4K، تأخیر اندازهگیری شده برای TK850، تا 86.5 میلیثانیه بود. ویدئو پروژکتور Optoma، متر Bodnar 4K/1080p ما را در وضوح 4K تشخیص نداد، اما Optoma میگوید که تأخیر باید در وضوح 4K و 1080p یکسان باشد حدود 75 میلیثانیه.
جابجایی لنز و تغییر لنز.
هر دو ویدئو پروژکتور دارای جابجایی لنز و جابجایی لنز هستند که برای بهترین عملکرد با ویدئو پروژکتور در یک پایه سقفی یا روی میز درست زیر پایین صفحه نمایش طراحی شدهاند. با این حال، UHD52ALV مزیت کمی در سهولت نصب دارد و به شما امکان میدهد تصویر را به صورت عمودی تا 15٪ از ارتفاع تصویر آن تغییر دهید، در مقایسه با 10٪ برای TK850.
عمر لامپ و هزینه.
عمر لامپ برای هر دو ویدئو پروژکتور مشابه است، ۴۰۰۰ ساعت در حالت تمامقدرت، ۱۰۰۰۰ ساعت در حالت اقتصادی و ۱۵۰۰۰ ساعت در حالت سیاه پویا (Dynamic Black) مدل UHD52ALV یا حالت هوشمند (SmartEco) مدل TK850. با این حال، TK850 از نظر هزینه تعویض لامپ برتری دارد، ۱۴۹ دلار در مقایسه با ۲۴۹ دلار.
نمایشگر بیسیم.
هر دو از نمایش بیسیم از دستگاههای تلفن همراه پشتیبانی میکنند. UHD52ALV با یک دانگل Wi-Fi ارائه میشود. همچنین میتوانید یکی دیگر خریداری کنید و از هر دو به طور همزمان استفاده کنید، با یکی به صورت بیسیم به یک دستگاه تلفن همراه و با دیگری به یک شبکه برای الکسا یا دستیار گوگل متصل شوید. بنکیو یک دانگل HDMI اختیاری برای اتصال بیسیم به دستگاههای تلفن همراه ارائه میدهد.
گارانتی.
TK850 برای ۳ سال گارانتی و ۱ سال گارانتی برای لامپ امتیاز کسب میکند. UHD52ALV فقط ۱ سال گارانتی با ۹۰ روز گارانتی برای لامپ دارد.
مقایسه تصاویر

مشاهده 1080p/SDR.
برای مقایسههای پهلو به پهلو، ابتدا هر دو ویدئو پروژکتور را کالیبره کردم. برای محتوای SDR با کیفیت 1080p، دستیابی به بهترین دقت رنگ از BenQ TK850 روشنایی را به 429 لومن کاهش داد. در واقع استفاده از آن به این روش، انتخاب ویدئو پروژکتوری که شامل پنل سفید برای افزایش روشنایی باشد را بیمعنی میکرد و همچنین TK850 را در مقایسه با تصویر بسیار روشنتر UHD52ALV در موقعیت بسیار نامطلوبی قرار میداد. به همین دلیل، تنظیمات Brilliant Color را دوباره تنظیم کردم تا تفاوت روشنایی را برای محتوای SDR به حداقل برسانم.
توجه داشته باشید که تنظیم پیشفرض Brilliant Color در TK850، اندازه 10 است. برای دستیابی به بهترین دقت رنگ که بهتر از آن چیزی بود که من با UHD52ALV میتوانستم به دست آورم مجبور شدم Brilliant Color را خاموش کنم. برای آزمایشهای پهلو به پهلو در یک اتاق تاریک، سطح قدرت UHD52ALV را روی Eco تنظیم کردم و تنظیمات Brilliant Color را برای TK850 به 4 افزایش دادم که به هر دو تصویر سطح روشنایی تقریباً مشابهی داد.
تنظیم تنظیمات Brilliant Color همچنین به تصویر TK850 کمی گرایش به رنگ سبز داد، اما این تغییر به اندازهای کم بود که اکثر مردم بدون تصویر مرجع برای مقایسه متوجه آن نمیشدند و به اندازهای نبود که رنگها را در هیچ یک از فیلمهایی که با آنها آزمایش کردم، غیرواقعی جلوه دهد.
همچنین به خاطر داشته باشید که کاهش درجه تغییر رنگ برای TK850 یا حذف کامل آن، به سادگی با کاهش تنظیمات Brilliant Color امکانپذیر است، بنابراین میتوانید آن را با هر میزان دلخواهی بین روشنایی تصویر و دقت رنگ تنظیم کنید. و حتی با تنظیم Brilliant Color روی 10، خطاهای رنگ بیشتر از بهترین دقت رنگی که توانستم با UHD52ALV به دست آورم، که کمی تغییر رنگ به قرمز داشت، نبود.
برای مقایسههای کنار هم، انواع دیسکهای Blu-ray و همچنین فیلمها و برنامههای تلویزیونی فیلمبرداری شده در Netflix را تماشا کردم. در همه موارد برای SDR، HDR و 3D با استفاده از یک تقسیمکننده، توانستم تصاویر را به طور همزمان ببینم. من همچنین مقایسهها را در یک اتاق تاریک، یک اتاق کمنور با تنها یک چراغ زمینی روشن، و در نور محیطی معمولتر برای یک اتاق خانوادگی در شب انجام دادم دو شرایط نوری آخر، شرایط واقعی هستند که هر دو ویدئو پروژکتور برای آنها در نظر گرفته شدهاند.
در یک اتاق تاریک، هیچ تفاوتی در سطح سیاهی یا جزئیات سایه و هیچ تفاوت ثابتی در کنتراست ندیدم. در صحنه تاریک همیشگی من در فیلم بتمن علیه سوپرمن، جایی که بروس وین جوان به غار خفاش سقوط میکند، هر دو تصویر سطوح سیاهی و جزئیات سایه تقریباً یکسانی را در سنگهای کمنور نشان دادند. تنها تفاوت قابل توجه بین این دو، کنتراست کمی بهتر UHD52ALV به لطف بازتابهای روشنتر در چشمهای خفاشها بود.
در صحنههایی که رنگهای میانی غالب بودند، هر دو کنتراست تقریباً مشابهی را در تمام صحنهها ارائه دادند، و هر کدام بسته به نورپردازی هر تصویر، کنتراست کمی بهتری نسبت به دیگری داشتند. برای محتوایی که من با آنها آزمایش کردم از جمله مریخی، زندگی مخفی حیوانات خانگی و اولین قسمت لوسیفر در نتفلیکس Optoma UHD52ALV در صحنههای بیشتری کنتراست بهتری داشت، اما نه در همه صحنهها و نه خیلی زیاد. هیچکدام سطح کنتراستی که به تصویر ظاهری سهبعدی میدهد را نداشتند.
هر دو ویدئو پروژکتور به تنهایی از نظر دقت رنگ، کنتراست و سطح سیاهی به اندازه کافی خوب بودند، به طوری که اکثر مردم تصویر را بیش از حد قابل قبول و بدون نقص آشکار ارزیابی کردند. اما برای مشاهده در اتاق تاریک، هیچ کدام از آنها به پای ویدئو پروژکتورهایی که در درجه اول برای سینمای خانگی سنتی طراحی شدهاند، نمیرسند.
توجه داشته باشید که در جابجایی نگاهم به جلو و عقب بین تصاویر که تمایل به ایجاد مصنوعات رنگین کمان از حرکت چشم دارد من مصنوعات با هر دو ویدئو پروژکتور را در صحنه هایی با کنتراست بالا دیدم ، اما آنها طولانی تر بودند و با تصویر Benq بیشتر بودند. اگر به خصوص در مورد مصنوعات رنگین کمان حساس نیستید و یا زحمت نمی کشید ، این مهم نخواهد بود ، اما اگر باشید ، ممکن است.
در روشنایی کم نور ، تفاوت در تضاد بین این دو ناپدید شد. به عنوان مثال ، در یک صحنه نوار در اوایل خلبان لوسیفر ، با لوسیفر تا حدی با توجه به کانون توجه ، اختلاف کنتراست از کمی طرفداری از UHD52ALV به وجود آمد و به هیچ وجه وقتی که لامپ کف را روشن کردم ، هیچ تفاوتی وجود ندارد.
برای آزمایش در نور بیشتر، از جمله نورافکنهای سقفی، روشنایی هر دو ویدئو پروژکتور را نیز افزایش دادم تا بتوانند در برابر نور بهتر مقاومت کنند. برای TK850، این به معنای تنظیم Brilliant Color روی 10 بود. تغییر رنگ سبز هنوز به اندازهای نبود که کاملاً مشهود باشد، اما در نمای کناری، رنگهای طبیعی با تصویر UHD52ALV طبیعیتر به نظر میرسیدند.
برای UHD52ALV، افزایش روشنایی به معنای تغییر به حالت قدرت کامل یا همان سیاه پویای روشن بود که به آن مزیت فوقالعادهای میداد. حتی در حالت اقتصادی، تصویر UHD52ALV کمی روشنتر از TK850 بود، به خصوص در صحنههای تاریکتر مانند عکسهای شبانه از خیابانهای شهر، زمانی که دوست لوسیفر مورد اصابت گلوله قرار میگیرد. تغییر ویدئو پروژکتور Optoma به Bright یا Dynamic Black فقط تفاوت روشنایی بین این دو را افزایش داد.
در نهایت، فیلمها با هر دو ویدئو پروژکتور با چراغهای روشن به طرز چشمگیری قابل تماشا بودند، اما UHD52ALV به طور قابل توجهی روشنتر بود و کنتراست قابل توجهی بهتری را هم در صحنههای تاریک و هم در صحنههای روشنتر، مانند عروسی در فضای باز که لوسیفر آن را قطع میکند، ارائه میداد.
توجه داشته باشید که تکرار این آزمایشها با استفاده از یک صفحه نمایش 110 اینچی Screen Innovations Slate 1.2 ALR (با گین 1.2) کنتراست درک شده هر دو ویدئو پروژکتور را در نور محیط بهبود بخشید و باعث شد روشنایی بالاتر UHD52ALV مزیت کمتری داشته باشد. به طور دقیقتر، کنتراست هر دو ویدئو پروژکتور را بهبود بخشید، اما تصویر TK850 را بیشتر بهبود بخشید، بنابراین تفاوت قابل توجهی بین این دو وجود نداشت. بسته به اندازه صفحه نمایش، استفاده از صفحه نمایش ALR همچنین میتواند نیاز به افزایش سطح رنگ درخشان TK850 و تغییر رنگ سبز همراه با آن را از بین ببرد.

Optoma UHD52ALV
مشاهده UHD/HDR.
باور عمومی این است که اکثر ویدئو پروژکتورها به اندازه کافی روشن نیستند تا محتوای HDR در برابر نور محیطی در اندازه تصویری که احتمالاً از یک ویدئو پروژکتور انتظار دارید، مقاومت کند. با توجه به این موضوع، من تنظیماتی را برای مشاهده UHD/HDR انتخاب کردم که تا حد امکان روشنایی هر ویدئو پروژکتور را افزایش دهد و در صحنههای تاریک، سیاهی را تا حد امکان تیره کند.
برای UHD52ALV، این به معنای روشن کردن Dynamic Black بود که اساساً حالت قدرت کامل با تنظیمات قدرت خودکار برای شبیهسازی عنبیه خودکار است. برای TK850، از حالت قدرت کامل استفاده کردم، Brilliant Color را روی مقدار پیشفرض 10 گذاشتم و Dynamic Iris را با استفاده از تنظیمات Low روشن کردم. همچنین روشنایی HDR را برای هر فیلمی که با آن آزمایش کردم، و همچنین برای هر سطح نور، در صورت نیاز تنظیم کردم.
در یک اتاق تاریک، TK850 در هر فیلمی که با آن آزمایش کردم، از جمله برخی از فیلمهایی که پر از صحنههای تاریک بودند، از جمله بتمن در برابر سوپرمن، کنتراست، سطح سیاهی و حس سهبعدی بهتری نسبت به UHD52ALV ارائه داد. برخی دیگر با رنگهای پر جنب و جوش ساخته شدهاند، که مهمترین آنها «لا لا لند» است؛ و برخی دیگر با رنگهای ملایمتر، از جمله «ورود» و حتی فیلمهای انیمیشن، از جمله «زندگی مخفی حیوانات خانگی».
.jpg)
ابعاد تمام مواد در یک اتاق تاریک، از جمله فیلم رنگارنگ لا لا لند، در BenQ TK850 بهتر بود. (منبع: Lionsgate)
برتری TK850 از همان اولین عکسی که در اولین صحنهای که بررسی کردم، کاملاً مشهود بود، صحنهی تشییع جنازه در افتتاحیهی فیلم بتمن علیه سوپرمن، که در آن تابوت در چمنی پر از برگهای مردهی نارنجی-قهوهای حمل میشود. تصویر TK850 کنتراست بسیار بهتری نسبت به این دو داشت که حس فوکوس واضحتر و سهبعدی بودن بهتری را نیز به آن میداد. هر برگ روی زمین از چمن متمایز بود و تابوت سیاه هم تیرهتر از تصویر UHD52ALV بود و هم درخشش مشکی پیانویی خود را بهتر نشان میداد.
به طور مشابه، وقتی بروس وین جوان در جایی که بعدها در فیلم بتمن علیه سوپرمن به غار خفاش تبدیل میشود، سقوط میکند، سیلوئت پسر در حال سقوط با نور پسزمینه در تصویر TK850 بسیار تیرهتر بود و نور پسزمینه به طرز چشمگیری روشنتر بود. و در صحنهی تاریک همیشگی من برای آزمایش، که خفاشهای بیشماری را وارونه نشان میداد، هیچ مقایسهای بین این دو وجود نداشت. TK850 تصویری چشمگیر ارائه داد، با مشکی بسیار تیرهتر از نسخه UHD52ALV و حس سهبعدی به طور قابل توجهی بهتر.
تفاوت رنگ بین دو ویدئو پروژکتور قابل توجه نبود. رنگها در محتوای HDR بیشتر از محتوای SDR به هم نزدیک بودند. و تا جایی که تفاوت داشتند، تفاوتها از شاتی به شات دیگر متفاوت بود. مهمتر اینکه، مانند محتوای SDR، رنگها با هر دو ویدئو پروژکتور برای مشاهده عادی بیش از حد قابل قبول بودند و تفاوتها فقط به این دلیل آشکار بودند که دو تصویر در کنار هم قرار داشتند.
رنگها نیز در هر دو ویدئو پروژکتور، همانطور که در فیلم «لا لا لند» نشان داده شد، پر جنب و جوش و اشباع شده بودند. نکته قابل توجه این است که هر دو ویدئو پروژکتور در نمایش رنگ زرد، رنگی که ویدئو پروژکتورهای DLP اغلب با آن مشکل دارند، عملکرد خوبی داشتند. با این حال، رنگ زرد UHD52ALV برای لباسها در صحنه رقص در بزرگراه، زردی دقیقتر و روشنتر از نسخه کمی تیرهتر TK850 بود.
در نور کم، روشنایی بالاتر UHD52ALV تقریباً به اندازه رنگ سیاه ذاتاً تیرهتر TK850 برای کنتراست اهمیت پیدا کرد. با توجه به اینکه سطوح سیاه تا حدودی توسط نور محیط محو شده بودند، TK850 تقریباً هیچ مزیتی در کنتراست، سطح سیاه یا سه بعدی بودن در صحنههای روشن نداشت. به عنوان مثال، دیگر هیچ حس جزئیات واضحتری در تصویر TK850 برای صحنه تشییع جنازه در فضای باز وجود نداشت و تابوت سیاه برای هر دو ویدئو پروژکتور تقریباً یکسان به نظر میرسید.
سیلوئت سیاه بروس وین در حال سقوط برای TK850 هنوز کمی تاریکتر و نور روشن کمی روشنتر بود، اما مجبور شدم فیلم را متوقف کنم و با دقت نگاه کنم تا مطمئن شوم. و تصویری که خفاشهای آویزان همراه با چشمان درخشان و جزئیات سایه در اصل ترکیبی از دو ویدئو پروژکتور بود تا اینکه عناوین از صفحه نمایش ناپدید شدند و تصویر را به اندازه کافی تاریک کردند تا عنبیه خودکار TK850 وارد عمل شود. در آن مرحله، سطح سیاهی در تصویر TK850 کمی تاریکتر و کنتراست کمی بهتر از تصویر UHD52ALV شد.
در روشنایی بیشتر، برتری کنتراست به UHD52ALV منتقل شد، به طوری که کنتراست تصاویر کنار هم در بیشتر صحنهها با هم مطابقت داشت و UHD52ALV در صحنههایی که تفاوت وجود داشت، کنتراست بهتری ارائه میداد. حتی در صحنه تاریک غار خفاش، تفاوت قابل توجهی بین دو ویدئو پروژکتور وجود نداشت.

BenQ TK850
همچنین توجه داشته باشید که وقتی آزمایشهای روشنایی را با استفاده از صفحه نمایش ALR انجام دادم، کنتراست برای هر دو ویدئو پروژکتور بهبود یافت. با این حال، تنها تفاوتی که در تصاویر آنها نسبت به یکدیگر ایجاد کرد، افزایش بیشتر مزیت کنتراست UHD52ALV در صحنههایی بود که از قبل کنتراست بهتری بین این دو ارائه میداد.
مشاهده سهبعدی.
هر دو TK850 و UHD52ALV از Full HD 3D پشتیبانی میکنند. هر دو تصاویر بسیار قابل مشاهده با رنگ اشباع ارائه میدهند و من در آزمایشهایم هیچ تداخلی با هیچکدام ندیدم. با این حال، من فقط سطح معمولی از مصنوعات حرکتی مرتبط با سهبعدی را برای ویدئو پروژکتورهای نسل فعلی با TK850 دیدم و آنها را کمی بیشتر با UHD52ALV دیدم. از سوی دیگر، روشنایی بالاتر UHD52ALV به سهبعدی نیز گسترش مییابد، که مسلماً برای ویدئو پروژکتوری که برای استفاده در روشنایی در نظر گرفته شده است، مهمتر است. ویژگی درونیابی فریم (FI) هیچکدام از ویدئو پروژکتورها برای محتوای سهبعدی در دسترس نیست.
نتیجهگیری
هر دو ویدئو پروژکتور BenQ TK850 و Optoma UHD52ALV در برخی شرایط، کیفیت تصویر بهتری نسبت به دیگری ارائه میدهند و به طور خاصتر، کنتراست، سطح سیاهی، جزئیات سایه و وضوح تصویر بهتری نسبت به دیگری دارند. این امر انتخاب بین آنها را کمی پیچیده میکند. شاید بهتر باشد ابتدا تصمیم بگیرید که از چه نوع صفحه نمایشی استفاده خواهید کرد یک صفحه نمایش استاندارد یا یک صفحه نمایش ALR و سپس سطح نور محیطی که انتظار دارید ویدئو پروژکتور در آن استفاده شود و اینکه آیا کیفیت تصویر با 1080p SDR یا 4K HDR برای شما مهمتر است را در نظر بگیرید.
با یک صفحه نمایش استاندارد، هر دو ویدئو پروژکتور در آزمایشهای من از نظر کیفیت تصویر 1080p SDR با نور محیطی تاریک و کم نور، از نزدیک با هم مطابقت داشتند، اگرچه UHD52ALV در تاریکترین صحنههای تاریک، هنگام مشاهده با نور محیطی کم یا بدون نور، کمی برتری در کنتراست داشت. با این حال، در نور محیطی نسبتاً روشن، مزیت آشکار UHD52ALV در روشنایی نیز به طور قابل توجهی به کنتراست بهتر تبدیل شد. همه اینها باعث میشود UHD52ALV صرف نظر از سطح نور محیط، برای محتوای SDR با کیفیت 1080p برابر یا بهتر از TK850 باشد.
چیزی که انتخاب را سختتر میکند این است که این موضوع برای محتوای 4K HDR صادق نیست. در آزمایشهای من، TK850 در اتاق تاریک کنتراست، سطح سیاهی و سهبعدیسازی به طور قابل توجهی بهتری ارائه داد و در هر سه مورد با نور کم، عملکرد کمی بهتری داشت. تنها در نور محیطی روشنتر بود که روشنایی بالاتر UHD52ALV به آن برتری میداد.

بنابراین اگر قصد دارید از ویدئو پروژکتور با یک صفحه نمایش استاندارد در نور نسبتاً روشن استفاده کنید، یا بیشتر به کیفیت تصویر 1080p SDR اهمیت میدهید، UHD52ALV برتری دارد. اگر قصد دارید نور را کم کنید، به خصوص برای شبهای فیلمبرداری 4K HDR، BenQ TK850 کیفیت تصویر به مراتب بهتری را برای محتوای 4K HDR به شما ارائه میدهد، که ممکن است آن را مهمتر از کنتراست کمی پایینتر برای ورودی 1080p SDR بدانید.
با صفحه نمایش ALR از شرکت Screen Innovations، که از جنس صفحه نمایش خاکستری Slate 1.2-gain ساخت SI استفاده میکند، قدرت نسبی هر ویدئو پروژکتور برای مشاهده در نور روشن کمی تغییر میکند. برای محتوای SDR 1080p در آزمایشهای من، صفحه نمایش ALR شکاف کنتراست بین UHD52ALV و TK850 را برای مشاهده در نور روشن به طور قابل توجهی کاهش داد. و تنها تفاوتی که برای محتوای 4K HDR ایجاد کرد، افزایش مزیت کنتراست UHD52ALV در نور محیطی روشنتر بود.
به طور خلاصه، اگر صفحه نمایش ALR دارید و قصد دارید هنگام تماشای محتوای 4K HDR، حتی گاهی اوقات، چراغها را کم نور یا خاموش کنید، استدلال برای انتخاب TK850 با توجه به تفاوت کمتر کنتراست در وضوح 1080p بین دو ویدئو پروژکتور هنگام استفاده با صفحه نمایش ALR، حتی قویتر میشود. با این حال، برای روشنایی روشنتر، UHD52ALV همچنان در آزمایشهای من برای SDR 1080p با صفحه نمایش ALR برتری داشت و همچنین مزیت کنتراست خود را برای 4K UHD افزایش داد. بنابراین اگر انتظار دارید که به ندرت یا هرگز چراغها را کم نور کنید، UHD52ALV انتخاب واضحی است.
اندازهگیریها
BenQ TK850 ANSI Lumens
اقتصادی |
عادی |
حالت |
1359 |
2544 |
Bright |
998 |
1476 |
Living Room |
1042 |
1542 |
Cinema |
1067 |
1579 |
Sports |
755 |
1117 |
Silence |
Optoma UHD52ALV ANSI Lumens
اقتصادی |
عادی |
حالت |
1959 |
2965 |
Bright |
1225 |
1820 |
Cinema |
826 |
1268 |
HDR SIM |
1031 |
1576 |
Game |
451 |
691 |
Reference |
1188 |
1822 |
User |
اندازهگیریهای کلیدی اضافی برای هر ویدئو پروژکتور به شرح زیر بود:
Optoma UHD52ALV |
BenQ TK850 |
اندازهگیری |
۱۴٪ |
۹٪ |
Zoom Lens Light Loss |
۶۶٪ |
۶۷٪ |
Brightness Uniformity (Wide Zoom) |
۷۲٪ |
۶۷٪ |
Brightness Uniformity (Full Telephoto) |
موجود نیست |
۸۶.۵ میلیثانیه |
Lowest Measured Input Lag (4K) |
۷۵ میلیثانیه |
۸۲-۸۳ میلیثانیه |
Lowest Measured Input Lag (1080p) |
۲۹ دسیبل/۲۵ دسیبل |
30 دسیبل/28 دسیبل |
Fan Noise rating (Normal/Economic) |
مقایسه صدای فن.
UHD52ALV در حالت قدرت کامل، سطح دسیبل کمی پایینتری نسبت به TK850 و در حالت اکو (Eco) سطح بسیار پایینتری دارد، اما توصیف کلی صدای فن آنها برای هر دو ویدئو پروژکتور یکسان است. هر دو نوعی صدای ثابت ارائه میدهند که برای هر کسی که به نویز حساس نیست، به خصوص در یک اتاق نشیمن با نویز محیطی، در پسزمینه محو میشود و هر دو نیز در حالت اقتصادی (Economic) به جای حالت عادی، کمصداتر هستند.
با روشن بودن حالت ارتفاع بالا (High Altitude)، UHD52ALV کمی مزیت دارد. در حالت اکو (Eco) با روشن بودن حالت ارتفاع بالا، کسانی که به نویز فن حساس هستند، ممکن است بخواهند نوعی عایق صوتی اعمال کنند، اما بسیاری از مردم آن را ضروری نمیدانند. در حالت قدرت کامل با روشن بودن حالت ارتفاع بالا، اکثر مردم میخواهند عایق صوتی را در نظر بگیرند. در TK850، حالت ارتفاع بالا به اندازه کافی بلند است که اکثر مردم نوعی عایق صوتی را با هر دو حالت قدرت میخواهند.
اتصالات
بنکیو TK850:

HDMI 2.0b (x2, both with HDCP 2.2)
USB Type A 3.0 (media reader and firmware upgrades)
USB Type A (power only)
USB Type Mini B (firmware upgrades)
DC 12v trigger (3.5mm mini jack)
Audio out (x2, 3.5mm stereo mini Jack, S/PDIF optical)
RS-232 (D-sub 9 pin, male; for control)
Optoma UHD52ALV:

HDMI 2.0b (x2, both with HDCP 2.2)
VGA in
USB A (reads files from USB memory; 3.0 to support 4K player)
USB A 0 (for Alexa/Google Assistant Wi-Fi adapter)
LAN (network Control, Alexa/Google Assistant, firmware updates)
3.5mm stereo in.
3.5mm stereo out
S/PDIF optical audio out (2 channel only)
12V Trigger
RS-232 (control)
USB A (Firmware upgrades/service)
USB A (for Wi-Fi adapter for PCs and mobile devices)