ورود | ثبت نام
021-68221
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 586
  • سعید مصباحی
  • 28 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور اپتما Optoma UHD52ALV 4K UHD

بررسی ویدئو پروژکتور اپتما Optoma UHD52ALV 4K UHD

1404/05/04

UHD52ALV با قیمت 1799 دلاری Optoma با ارائه تصویری روشن و عمدتاً با دقت رنگ بالا برای مشاهده در نور کم، با موفقیت معیارهای طراحی خود را برآورده می‌کند و می‌تواند با کمی کاهش رنگ و کنتراست، در یک سینمای تاریک نیز با موفقیت عمل کند. اما علاقه‌مندان و کالیبراتورهای حرفه‌ای باید برای رسیدن به این هدف، آماده عبور از برخی موانع باشند.

Optoma UHD52ALV

UHD52ALV three quarter

ویدئو پروژکتور Optoma UHD52ALV جدیدترین محصول از خط تولید ویدئو پروژکتورهای 4K UHD است که شامل UHD51 و UHD51ALV می‌شود. تفاوت کلیدی بین این مدل‌ها این بود که چرخ رنگ RGBRGB مدل UHD51 دقت رنگ بهتری به آن می‌داد، در حالی که چرخ RGBWRGBW مدل UHD51ALV تصویر روشن‌تری به آن می‌داد. UHD52ALV بر اساس این طراحی ساخته شده است و دارای چرخ RGBWRGBW و روشنایی حتی بالاتر، با 3500 انسی لومن است.

UHD52ALV همچنین به ویژگی‌های هوشمند UHD51ALV می‌افزاید. در کنار پشتیبانی از الکسا و دستیار گوگل برای کنترل صوتی روشن و خاموش کردن دستگاه، پخش‌کننده رسانه 4K UHD داخلی و موارد دیگر، Optoma سازگاری ویدئو پروژکتور را با اپلت‌های IFTTT (اگر این، سپس آن) و InfoWall Optoma تبلیغ می‌کند. IFTTT به شما امکان می‌دهد کارهایی مانند بی‌صدا کردن خودکار ویدئو پروژکتور را هنگام زنگ زدن زنگ هوشمند یا تماس با تلفن هوشمند خود انجام دهید. InfoWall با یک برنامه رایگان کار می‌کند که به شما امکان می‌دهد مجموعه‌ای از کاشی‌ها یا قالب‌های اطلاعاتی سفارشی را تعریف کنید که می‌توانند گزارش‌های آب و هوا، اخبار، تقویم، ویدیوهای یوتیوب یا عکس‌هایی را که به صورت آنلاین ذخیره کرده‌اید، به انتخاب شما نشان دهند.

البته، مهم‌ترین مسئله برای هر ویدئو پروژکتور این است که آیا می‌تواند تصویری ارزشمند برای تماشا به شما ارائه دهد یا خیر. UHD52ALV در این زمینه عملکرد خوبی دارد. با وجود تأکید بر روشنایی به جای دقت رنگ، اکثر حالت‌های رنگ از همان ابتدا بسیار قابل تماشا هستند. و اگرچه برای کالیبره کردن ویدئو پروژکتور باید از برخی موانع عبور کنید (بعداً در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد)، اما در صورت تمایل می‌توانید آن را کالیبره کنید.

ویژگی‌های UHD52ALV
UHD52ALV چرخ رنگ RGBWRGBW خود را با یک تراشه DLP 0.47 اینچی 4K جفت می‌کند که با استفاده از یک آرایه میکروآینه 1080p و تغییر سریع پیکسل XPR شرکت TI، یک تصویر کامل 3840x2160 پیکسل روی صفحه نمایش تولید می‌کند. همچنین از HDR10 و HLG  استاندارد نوظهور HDR برای پخش تلویزیونی پشتیبانی می‌کند. مانند بسیاری از رقبای خود، روشن‌ترین حالت رنگ UHD52ALV یک گرایش آشکار به رنگ سبز نشان می‌دهد. حتی با وجود این گرایش، بسیاری آن را حداقل برای تماشای گاه به گاه در یک روز روشن در اتاقی با پنجره‌های زیاد قابل استفاده می‌دانند. با این حال، روشن‌ترین حالت‌هایی که اکثر مردم می‌خواهند به طور مداوم تماشا کنند، حالت‌های سینما و کاربر هستند. هیچ‌کدام حتی با تنظیمات پیش‌فرض، گرایش رنگی آشکاری ندارند و من هر دو را در حدود 1820 لومن اندازه‌گیری کردم که به اندازه کافی روشن است تا در برابر نور محیطی نسبتاً روشن با یک صفحه نمایش 1.3 اینچی 120 اینچی مقاومت کند. برای یک اتاق تاریک، این ویدئو پروژکتور به اندازه کافی روشن است که یک صفحه نمایش ۱۹۵ اینچی با گین ۱.۰ را با روشنایی ۱۶ فوت-لمبرت (ft-L) که معمولاً برای محتوای SDR توصیه می‌شود، روشن کند.

اندازه جمع و جور ۵.۱x۱۵.۴x۱۱.۱ اینچ (HWD) و وزن ۱۱.۷۵ پوند، حمل و نقل UHD52ALV را در حین نصب آسان می‌کند. همچنین حمل آن از اتاقی به اتاق دیگر یا به حیاط خلوت آسان است، جایی که می‌توانید از جفت بلندگوهای استریو ۵ واتی داخلی استفاده کنید یا به یک سیستم صوتی خارجی متصل شوید.

همچنین زوم دستی ۱.۳ برابری و تغییر لنز عمودی به آسان شدن نصب کمک می‌کند. با در نظر گرفتن تغییر، افست لنز برای نصب سقفی یا برای یک سطح صاف کمی پایین‌تر از پایین صفحه نمایش مناسب‌تر است. با قرار دادن ویدئو پروژکتور روی میز و تغییر در پایین‌ترین نقطه، تصویر چند درصد از ارتفاع تصویر بالاتر از خط مرکزی لنز بود. از آن نقطه، می‌توانید تصویر را تقریباً ۱۵٪ از ارتفاع آن به بالا تغییر دهید. محاسبه‌گر پرتاب پروژکتور سنترال Optoma UHD52ALV می‌تواند به شما بگوید که آیا محدوده زوم برای اندازه صفحه نمایش و فاصله پرتاب شما کافی خواهد بود یا خیر.

UHD52ALV front

 

در اینجا لیست کامل‌تری از ویژگی‌های کلیدی Optoma UHD52ALV آمده است:

رزولوشن اصلی 3840x2160 (4K UHD) با تراشه DLP XPR 0.47 اینچی
ورودی تا 3840x2160 را در 60 هرتز یا 4096x2160 را در 30 هرتز می‌پذیرد
میزان روشنایی 3500 انسی لومن، که در 2965 انسی لومن اندازه‌گیری شده است
چرخ رنگ RGBWRGBW
فناوری Optoma Smart+ با کنترل صوتی از طریق الکسا و دستیار گوگل، پشتیبانی از IFTTT، پشتیبانی از InfoWall
HDR با چهار حالت روشنایی؛ سازگار با HDR10 و HLG
نسبت کنتراست ۵۰۰۰۰۰:۱ با حالت سیاه پویا
درون‌یابی فریم (فقط محتوای دوبعدی) برای حرکت روان
دو پورت HDMI 2.0b (با HDCP 2.2) برای پشتیبانی از 4K UHD و HDR
لنز با زوم ۱.۳ برابر
جابجایی عمودی لنز: جابجایی کامل ۱۵٪ از ارتفاع تصویر

سه بعدی فول اچ دی با عینک DLP-Link
عمر لامپ ۴۰۰۰ ساعت با قدرت کامل، ۱۰۰۰۰ ساعت در حالت اکو، ۱۵۰۰۰ ساعت در حالت مشکی پویا؛ لامپ‌های جایگزین ۲۴۹ دلار هستند.
دو بلندگوی استریوی داخلی ۵ واتی؛ از طریق استریوی آنالوگ ۳.۵ میلی‌متری یا خروجی اپتیکال S/PDIF به سیستم‌های صوتی خارجی متصل می‌شوند.
پخش‌کننده رسانه USB داخلی برای پخش ویدیوی تا ۴K
پشتیبانی از نمایش بی‌سیم از دستگاه‌های تلفن همراه
همراه با یک دانگل Wi-Fi ارائه می‌شود؛ می‌توانید دانگل دوم را خریداری کنید و آنها را همزمان به یک دستگاه تلفن همراه و یک شبکه (برای کنترل الکسا یا دستیار گوگل) متصل کنید.
۱ سال گارانتی؛ ۹۰ روز ضمانت لامپ

عملکرد

حالت‌های رنگ.

UHD52ALV پنج حالت از پیش تعیین‌شده رنگ برای SDR به علاوه یک حالت کاربری ارائه می‌دهد. علاوه بر این، یک حالت برای HDR10، HLG و 3D به همراه یک حالت کاربری جداگانه برای 3D وجود دارد. با استفاده از تنظیمات پیش‌فرض، حالت کاربری SDR نتایج تقریباً یکسانی با حالت سینمایی در هر دو آزمایش ذهنی و اندازه‌گیری‌ها با استفاده از نرم‌افزار Portrait Displays Calman، یک مولد سیگنال Murideo Six-G و یک طیف‌سنج نوری X-Rite i1Pro2 ارائه داد.

بهتر است از حالت Bright به دلیل تمایل آشکار به رنگ سبز اجتناب شود. حالت‌های Cinema، HDR SIM، Game و Reference همگی با تنظیمات پیش‌فرض، دقت رنگ کافی و مناسبی ارائه می‌دهند، بنابراین اکثر مردم آنها را بیش از حد قابل قبول ارزیابی می‌کنند.

همانطور که توسط نرم‌افزار CalMAN گزارش شده است، حالت‌های Cinema و User از همان ابتدا تعادل RGB خوبی ارائه دادند و تنها کمی تمایل به رنگ سبز در سطوح روشنایی بالاتر داشتند. این مورد در آزمایش‌های مشاهده قبل از کالیبراسیون من در برخی از رنگ‌های آسمان آبی که به فیروزه‌ای نزدیک می‌شدند، به سختی قابل توجه بود. با این حال، این تمایل برای اکثر مردم آنقدر آزاردهنده نیست که آزاردهنده باشد.

UHD52ALV_Remote

اندازه‌گیری‌های هر دو حالت HDR SIM و Game، یک سوگیری آبی را نشان داد، که من می‌توانستم آن را در کلیپی از ساحل کارائیب ببینم، جایی که اقیانوس آبی در حالت Cinema در مقایسه با چیزی که به آبی کبالت با حالت‌های HDR SIM و Game نزدیک می‌شود، بسیار واقعی‌تر به نظر می‌رسید. در اینجا نیز، رنگ‌ها به اندازه‌ای متفاوت نبودند که برای اکثر مردم مشکل‌ساز باشند. حالت مرجع بهترین دقت رنگ را داشت، با کمی سوگیری قرمز. با این حال، من آن را تنها ۶۹۱ لومن اندازه‌گیری کردم، که هدف خرید ویدئو پروژکتوری را که به اندازه کافی روشن است تا در اتاقی با نور محیطی استفاده شود، نقض می‌کند.

حالت‌های Cinema و HDR SIM بهترین کنتراست را ارائه دادند، در حالی که حالت Cinema بهترین عملکرد را در حفظ تدریجی‌های ظریف داشت، که به عنوان مثال، نمای نزدیک چهره‌ها را بیشتر به صورت سه‌بعدی نشان می‌دهد.

در دسته اخبار بدی که باید در کنار اخبار خوب بپذیرید، UHD52ALV به وضوح برای افرادی که به کالیبراسیون ویدئو پروژکتور خود اهمیت می‌دهند، طراحی نشده است. اگر تنظیمات را برای یک حالت رنگ مشخص با یک منبع HDMI متصل تنظیم کنید، ویدئو پروژکتور منبع را به خاطر می‌سپارد و از آن تنظیمات فقط برای آن دستگاه استفاده می‌کند. اگر یک منبع ویدیویی متفاوت را به همان ورودی متصل کنید، تمام تنظیمات به حالت پیش‌فرض خود برمی‌گردند. اگر به مؤلفه منبع اصلی برگردید، تنظیمات سفارشی دوباره ظاهر می‌شوند.

این حافظه تنظیمات خاص دستگاه به شما امکان می‌دهد تصویر را برای منابع مختلف به طور متفاوت تنظیم کنید. با این حال، کالیبراسیون با استفاده از نرم‌افزار CalMAN و یک مولد الگو یا رایانه به عنوان منبع ویدیو، نیاز به علامت‌گذاری یا عکاسی از تمام تنظیمات منوی کالیبره شده نهایی شما دارد تا بتوانید پس از اتصال مجدد پخش‌کننده دیسک، گیرنده دیجیتال یا منبع دیگر، آنها را به صورت دستی دوباره به ورودی اعمال کنید.

معمولاً باید این فرآیند خسته‌کننده را برای هر ورودی HDMI که کالیبره می‌کنید، تکرار کنید. البته استثناهایی هم وجود دارد، همانطور که وقتی پخش‌کننده‌ی بلوری‌ام را به یک دستگاه FiOS تغییر دادم و دیدم تنظیمات حفظ شده‌اند، متوجه شدم، اما نمی‌توانید روی این حساب کنید که ویدئو پروژکتور دو منبع تصادفی را یکسان ببیند. اپتما این را به عنوان یک اشتباه طراحی تایید کرد که مطمئناً در مدل‌های آینده برطرف خواهد شد و ممکن است در UHD52ALV نیز با یک به‌روزرسانی میان‌افزار برطرف شود.

UHD52ALV top

زوم دستی و تغییر لنز علاوه بر پد جهت‌یابی منو، در بالای Optoma UHD52ALV قابل مشاهده است.

برای آزمایش‌های مشاهده، ویدئو پروژکتور را کالیبره کردم و تنظیمات را دوباره در حالت کاربر وارد کردم. با توجه به اینکه CalMAN نتایج تقریباً یکسانی را برای حالت کاربر و سینما با تنظیمات پیش‌فرض گزارش کرد، کالیبراسیون برای هر دو نیز باید تقریباً یکسان باشد.


اگرچه تنظیمات پیش‌فرض تعادل RGB و مقیاس خاکستری خوبی ارائه می‌داد، اما این موضوع در مورد دقت رنگ صادق نبود. رنگ به اندازه‌ای نبود که اکثر مردم را آزار دهد، اما خطای اندازه‌گیری شده بسیار بالاتر از آن چیزی بود که هر کسی که در مورد دقت رنگ جدی است، می‌خواهد. نمره هدف برای خطاهای Delta E اندازه‌گیری میزان فاصله یک رنگ از ایده‌آل حداکثر ۳ تا ۴ است که به اندازه کافی کم است تا مشاهده تفاوت تقریباً غیرممکن شود، مگر اینکه تکه‌های رنگ را در کنار هم قرار دهید. نمرات حالت کاربر برای رنگ‌های اولیه و ثانویه از کمی کمتر از ۹ تا بیش از ۲۵ متغیر بود، که برای آشکار شدن در مقایسه با یک تصویر مرجع کافی است، اما برای اکثر مردم بدون آن کافی نیست که متوجه شوند.

بنابراین، بیشتر کالیبراسیون من بر دقت رنگ متمرکز بود و تنظیمات مدیریت رنگ برای رنگ، اشباع و بهره برای هر رنگ اصلی و فرعی را تنظیم کردم. من نتوانستم Delta Es را به هدف ۳ یا کمتر کاهش دهم، اما آنها را به طور قابل توجهی کاهش دادم، به محدوده‌ای کمی بیش از ۴ تا کمی بیش از ۸. کالیبراسیون همچنین باعث افزایش جزئی خطاهای مقیاس خاکستری در سطوح تاریک‌تر و در عین حال کاهش خطاها در سطوح روشن‌تر شد. روشنایی تصویر روی صفحه سفید ۹۰ اینچی من با بهره ۱.۰ پس از کالیبراسیون، پس از فعال کردن حالت ECO power، تا ۳۷.۲ فوت-لمبرت بود. دمای رنگ درست زیر هدف ۶۵۰۰ کلوین قرار گرفت. استفاده از تنظیم قدرت Bright در حالت User منجر به اندازه‌گیری حداکثر سفیدی ۶۵.۲ فوت-لمبرت شد که برای مشاهده در نور محیط بیش از حد مناسب است اما برای کالیبراسیون اتاق تاریک من خیلی زیاد است.

برای ورودی HDR، ویدئو پروژکتور را به حالت Bright power تنظیم مجدد کردم و از قدرت آتش اضافی استقبال کردم زیرا ویدئو پروژکتورها در رسیدن به حداکثر سفیدی که HDR در اندازه‌های تصویر مورد انتظار نیاز دارد، مشکل دارند. من با تنظیم رنگ، اشباع و بهره، میزان روشنایی و بایاس خاکستری را تنظیم کردم و دقت رنگ را کمی بهبود بخشیدم. میزان روشنایی اندازه‌گیری شده پس از کالیبراسیون ۲۲۷ نیت (۶۶ فوت-لامبرت) بود.

توجه داشته باشید که جدا از نیاز به وارد کردن مجدد تنظیمات به صورت دستی، کالیبراسیون UHD52ALV می‌تواند خسته‌کننده باشد. هیچ راهی برای جلوگیری از اتمام زمان منو در حالی که منتظر هستید تا ببینید آخرین تنظیم شما چه تاثیری بر اندازه‌گیری داشته است، وجود ندارد. و هنگامی که از صفحه نمایش ناپدید می‌شود، ۱۶ بار فشار دادن دکمه طول می‌کشد تا به سیستم مدیریت رنگ برگردید. Optoma می‌گوید که قصد دارد گزینه تنظیم زمان اتمام منو را در به‌روزرسانی سیستم‌عامل اضافه کند.

مشاهده با کیفیت 1080p/SDR.

همانطور که قابل پیش‌بینی است، برای ویدئو پروژکتوری که برای استفاده در نور محیط طراحی شده است، کنتراست و سطح سیاهی UHD52ALV برای مشاهده با کیفیت 1080p/SDR در یک اتاق تاریک، ایده‌آل نیست. با این حال، بهتر از آن چیزی است که انتظار دارید.

در فیلمی مانند آرگو، که تقریباً تمام صحنه‌ها با رنگ‌های میانی و تعداد زیادی نمای نزدیک و نماهای متوسط از صحبت افراد تشکیل شده است، رنگ‌ها برای همه چیز، از رنگ‌های گوشتی گرفته تا یک ساختمان آجری قرمز، از یونیفرم‌های سبز زیتونی تفنگداران دریایی که از سفارت محافظت می‌کنند، تا کیسه‌های شن قهوه‌ای کثیف، همگی کاملاً دقیق به نظر می‌رسیدند و نمای نزدیک از چهره‌ها، نوعی سایه‌زنی ظریف را حفظ می‌کرد که حس سه‌بعدی بودن را به خوبی القا می‌کند. حتی صحنه‌هایی که توجه را به فیلمبرداری جلب می‌کنند مانند آسمان سپیده دم پشت سیلوئت یک مسجد در صبح سفر بازگشت به ایالات متحده تمام تأثیر بصری دراماتیکی را که قرار است نشان دهند، حفظ می‌کنند.

در فیلم‌هایی با صحنه‌های تاریک، مانند بتمن آغاز می‌کند، وقتی بروس وین به غار بتمن سقوط می‌کند، رنگ‌های سیاه کاملاً سیاه نیستند. با این حال، آنها با نوارهای کادر حروف که تصویر را قاب می‌کنند، مطابقت دارند و به اندازه کافی تیره هستند که طبق اکثر استانداردها، به طور رضایت‌بخشی سیاه به نظر برسند، به خصوص اگر از حالت Bright power استفاده کنید یا Dynamic Black را روشن کنید. هر دو حالت باعث می‌شوند که هایلایت‌هایی که نور خورشید از بالا به آنها می‌تابد، بسیار روشن‌تر به نظر برسند و کنتراست را افزایش دهند. مهم‌تر از آن، در اتاقی با نور محیطی که در نهایت، هدف این ویدئو پروژکتور است تقریباً مطمئناً تفاوتی بین سطح سیاه UHD52ALV و سطح سیاه ویدئو پروژکتوری با رنگ سیاه تیره‌تر نخواهید دید.

UHD52ALV Batman Begins

غار بتمن در فیلم «بتمن آغاز می‌کند» یک آزمایش صحنه تاریک دشوار است و UHD52ALV نتایج رضایت‌بخشی را نشان می‌دهد، به خصوص با فعال بودن حالت سیاه پویا. (منبع: تصاویر برادران وارنر)

کاستی‌های صحنه‌های کم‌نور فقط در سخت‌ترین کلیپ‌ها مشهود است. یکی از صحنه‌های تاریک مورد علاقه من برای آزمایش، در فیلم «لا لا لند» است، جایی که دو شخصیت اصلی در شب در جاده‌ای قدم می‌زنند، در حالی که چراغ‌های خیابان جاده و یک منطقه جنگلی تاریک در کنار آن را روشن می‌کنند. من نتوانستم هیچ تنظیماتی پیدا کنم که سطح کنتراست، سه‌بعدی بودن یا جزئیات سایه‌ای را که از آن صحنه انتظار دارم، ایجاد کند. و وقتی سطح نور محیط را از تاریک به کم‌نور افزایش دادم، تصویر حتی وقتی ویدئو پروژکتور را روی حالت Bright power تنظیم کردم، رنگ‌پریده به نظر می‌رسید.

در صحنه‌های دیگر در فیلم «لا لا لند»، که بیشتر آنها مربوط به رنگ‌های درخشان و چشم‌نواز است مانند آهنگ و رقص آغازین در یک بزرگراه پر از ماشین‌های متوقف شده رنگ‌ها کاملاً دقیق بودند، اما تصویر کمی کنتراست کمی داشت. با این حال، در اتاقی با سطح متوسطی از نور محیط، کنتراست حداقل با آنچه که من در نور محیط با ویدئو پروژکتورهایی که کنتراست بهتری در تاریکی ارائه می‌دهند، می‌بینم، مطابقت داشت.

نکته مثبت این بود که من فقط چند مورد مصنوعات رنگین‌کمانی با UHD52ALV دیدم و همه آنها در صحنه سیاه و سفید با کنتراست بالا بودند که من دقیقاً به این دلیل از آن استفاده می‌کنم که تمایل به برجسته کردن مصنوعات دارد.

درون‌یابی فریم (FI) که علاوه بر حالت خاموش، سه سطح دارد، از نسخه‌های موجود در بسیاری از ویدئو پروژکتورها نیز بهتر است. حتی بدون روشن کردن FI، در کلیپ‌هایی که به طور خاص مستعد نمایش آن هستند، لرزش کمتری نسبت به حالت معمول دیدم. تنظیمات Low تقریباً لرزش را به طور کامل صاف کرد و فقط کمی مصنوعات FI به آن اضافه شد. تنظیمات Middle حرکت را حتی نرم‌تر کرد، اما مصنوعات واضح‌تر و کمی جلوه‌های آبکی به آن اضافه کرد. تنظیمات High علاوه بر صافی بیشتر، مصنوعات حرکتی و soap opera بیشتری اضافه کرد، اما هیچ‌کدام به اندازه حالت‌های High FI برخی از ویدئو پروژکتورها واضح نبودند.

مشاهده UHD/HDR.

UHD52ALV از قاعده کلی ویدئو پروژکتورها مبنی بر اینکه محتوای 4K UHD با HDR در اتاق‌های تاریک یا کم‌نور بهتر دیده می‌شود، مصون نیست. با این حال، تصویری به اندازه کافی روشن ارائه می‌دهد تا استاندارد میزان کم‌نور بودن را بالا ببرد، حداقل اگر مایل باشید برای صحنه‌های تاریک بسیار دشوار، کمی تخفیف قائل شوید.

در آزمایش‌های من، ویدئو پروژکتور جزئیات سایه، کنتراست و حس سه‌بعدی بسیار بهتری را با نسخه‌های HDR فیلم‌ها نسبت به نسخه‌های SDR ارائه داد. به عنوان مثال، در صحنه اولیه سقوط به غار بتمن در فیلم بتمن آغاز می‌کند، جزئیات بسیار بیشتری در مناطق تاریک در نسخه HDR و سایه‌های ظریف‌تری را نشان داد. و اگرچه ممکن است سطح سیاهی تیره‌تر از نسخه SDR نبوده باشد، اما به دلیل کنتراست و منحنی تُن بهتر، تیره‌تر به نظر می‌رسید.

این بهبود برای صحنه تاریک‌تر در فیلم لا لا لند بسیار چشمگیرتر بود، به طوری که نسخه HDR، سیاهی تیره‌تری به همراه جزئیات سایه‌ای که در نسخه SDR وجود نداشت را نشان می‌داد. کنتراست بهتر همچنین به تصویر کمک کرد تا در برابر نور محیط بهتر بایستد، اگرچه حتی در نور کم نیز تا حدودی رنگ‌پریده به نظر می‌رسید.

صحنه‌های روشن‌تر در تمام فیلم‌هایی که من نمونه‌برداری کردم، همان رنگ‌های دقیق نسخه‌های SDR را حفظ کردند، با کمی سرزندگی بیشتر برای برخی رنگ‌ها و افزایش جزئی کنتراست. کنتراست بهتر، ظاهری سه‌بعدی‌تر به هر صحنه بخشید و باعث شد که گاهی اوقات، لکه‌های رنگی بسیار پر جنب و جوش‌تری ایجاد شود.

UHD52ALV Argo

در فیلم آرگو، به لطف کنتراست کمی بیشتر، صحنه‌ها در HDR ابعاد بیشتری داشتند. (منبع: تصاویر برادران وارنر)

این ویدئو پروژکتور چهار تنظیم روشنایی HDR ارائه می‌دهد: جزئیات، فیلم، روشن و استاندارد. مانند هر ویدئو پروژکتور HDR دیگری، باید بسته به محتوا و سطح نور محیط، تنظیمات را آزمایش کنید و احتمالاً تغییر دهید. برای فیلم‌هایی که من بررسی کردم، متوجه شدم که فیلم و استاندارد در اتاق تاریک بهترین عملکرد را دارند و روشن با نور محیط بهترین عملکرد را دارد.

در انیمیشن آزمایشی ۱۰ بیتی HDR Grayscale پروژکتورسنترال ، که پردازش ۱۰ بیتی را از ورودی تا تصویر تأیید می‌کند، کمی نامحسوس از نواربندی در چرخ خاکستری تیره (سطح IRE ویدیو تا ۲۰) در رنگ‌های تیره‌تر، درست قبل از اینکه به سیاهی نزدیک شوند، دیدم. این اثر به اندازه‌ای ظریف بود که اگر به طور خاص به دنبال آن نبودم، می‌توانستم به راحتی آن را از دست بدهم. در هیچ یک از فیلم‌هایی که با آنها آزمایش کردم، متوجه هیچ نواربندی نشدم.

مشاهده سه‌بعدی.

UHD52ALV از Full HD 3D با استفاده از عینک‌های DLP-Link پشتیبانی می‌کند. مانند حالت سه‌بعدی در اکثر ویدئو پروژکتورها، روشنایی تصویر برای حالت سه‌بعدی کمتر از هر یک از حالت‌های دوبعدی است. حتی در یک اتاق تاریک، تصویر روی صفحه سفید ۹۰ اینچی با گین ۱.۰ من به اندازه‌ای کم‌نور بود که باعث می‌شد برخی صحنه‌ها تاریک‌تر از آنچه باید به نظر برسند، اگرچه هنوز به اندازه کافی روشن بود که قابل تماشا باشد. مشکل بالقوه‌تر این است که مصنوعات حرکتی مربوط به سه‌بعدی، اگر بدتر از چند سال پیش نباشد، در مقایسه با اکثر ویدئو پروژکتورهای سه‌بعدی نسل فعلی، آشکارتر بودند. از جنبه مثبت، من هیچ تداخلی در آزمایش‌هایم ندیدم و می‌توانید حالت سه‌بعدی و حالت کاربر را به‌طور جداگانه سفارشی کنید، مثلاً یکی را برای مشاهده در اتاق تاریک و دیگری را برای نور محیط بهینه کنید. توجه داشته باشید که ویژگی درون‌یابی فریم (FI) برای محتوای سه‌بعدی در دسترس نیست.

نتیجه‌گیری

روشنایی بالای UHD52ALV همراه با ویژگی‌های راحتی مانند کنترل صوتی و InfoWall Optoma، مدل UHD52ALV را به گزینه‌ای مناسب‌تر برای اتاق نشیمن نسبت به سینمای خانگی سنتی تبدیل می‌کند، هرچند که می‌تواند در هر دو حالت کار کند. در آزمایش‌های من، حالت سینما به اندازه کافی روشن بود تا یک صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی با گین ۱.۳ را در نور محیطی متوسط روشن کند. در اتاق نشیمن من، با استفاده از یک صفحه نمایش سفید ۸۰ اینچی با گین ۱.۰ در کنار پنجره، به اندازه کافی روشن بود تا تصویری کاملاً قابل تماشا در روز و تصویری چشمگیر با کنتراست و سطوح سیاه خوب و دقت رنگ کافی با روشن بودن همه چراغ‌ها در شب تولید کند.


تنظیمات پیش‌فرض، چه برای محتوای ۱۰۸۰p SDR و چه برای محتوای ۴K HDR، رنگ‌های دقیقی را ارائه می‌دهند که فقط کسانی که چشمان تیزبینی دارند، می‌توانند هرگونه مشکل رنگی را تشخیص دهند، چه برسد به اینکه آنها را آزاردهنده بدانند. می‌توانید برای دقت بیشتر کالیبره کنید، اما اگر از مولد سیگنال یا کامپیوتر برای الگوهای کالیبراسیون استفاده می‌کنید، برای دردسرهای اتمام مکرر زمان منوها و مرحله اضافی ورود مجدد دستی تنظیمات آماده باشید.

برای کسانی که می‌خواهند ویدئو پروژکتور خود را کالیبره کنند، همه این‌ها باعث می‌شود UHD52ALV یک توصیه واجد شرایط باشد، البته محدود به کسانی که حاضرند برای رسیدن به بهترین کیفیت تصویر، چند مانع را تحمل کنند. اما صرف نظر کردن از مرحله کالیبراسیون، راه‌اندازی را آسان می‌کند و شما همچنان تصویری بسیار قابل تماشا خواهید داشت. برای هر کسی که می‌خواهد ویدئو پروژکتور را مستقیماً از جعبه استفاده کند چه با چراغ‌های روشن در یک اتاق نشیمن و چه در یک سینمای خانگی سنتی تاریک با اندازه صفحه نمایش بزرگتر از حد معمول Optoma UHD52ALV با قیمت 1799 دلار، بدون هیچ قید و شرطی توصیه می‌شود. رتبه‌بندی‌های مثبت ستاره‌ای و جایزه بسیار توصیه‌شده ما، عملکرد عالی و آماده به کار آن را برای سناریویی که برای آن طراحی شده است تماشای روشن در هر اتاقی که در غیر این صورت ممکن است یک تلویزیون صفحه بزرگ پیدا کنید نشان می‌دهد.

اندازه‌گیری‌ها

روشنایی.

با تنظیم لنز با بزرگنمایی ۱.۳ برابر در بازترین حالت زاویه، اندازه‌گیری‌های روشنایی برای هر دو حالت روشن و اقتصادی در هر حالت رنگی به شرح زیر بود:

Optoma UHD52ALV ANSI Lumens

اقتصادی روشن حالت
1959 2965 Bright
1225 1820 Cinema
826 1268 HDR SIM
1031 1576 Game
451 691 Reference
1188 1822 User

توجه داشته باشید که نمی‌توانید همزمان از حالت Eco و Dynamic Black استفاده کنید، قابلیتی که قرار است همان اثر auto-iris را داشته باشد، اما با تنظیم سطح قدرت، روشنایی را تغییر می‌دهد.

کاهش نور لنز زوم.

تنظیم کامل تله‌فوتو برای لنز زوم ۱.۳ برابر، روشنایی را حدود ۱۴٪ کاهش می‌دهد.

یکنواختی روشنایی (حداکثر زاویه باز). ۶۶٪

یکنواختی روشنایی (حداکثر تله‌فوتو). ۷۲٪

روشنایی رنگ.

با تنظیمات پیش‌فرض، روشنایی رنگ اندازه‌گیری شده برای همه حالت‌های رنگی به جز یک حالت، بین ۴۰٪ تا ۶۰٪ روشنایی سفید بود. این تفاوت به اندازه‌ای است که تصاویر رنگی ممکن است به اندازه‌ای که از اندازه‌گیری‌های روشنایی انسی انتظار دارید، روشن نباشند. حالت مرجع استثنا است که برای روشنایی سفید و رنگی تطابق نزدیکی داشت.

تاخیر ورودی کمترین تاخیر ورودی اندازه‌گیری شده برای سیگنال ۱۰۸۰p، تا ۷۵ میلی‌ثانیه بود. ویدئو پروژکتور، دستگاه اندازه‌گیری Bodnar 4K که ما در آزمایش‌هایمان استفاده می‌کنیم را شناسایی نکرد، اما Optoma می‌گوید که باید همان چیزی باشد که ما برای ورودی‌های 1080p اندازه‌گیری کردیم.

صدای فن.

صدای فن UHD52ALV در حالت تمام قدرت ۲۹ دسی‌بل و در حالت اقتصادی ۲۵ دسی‌بل است. می‌توانید آن را در لحظات آرام در یک اتاق کوچک بشنوید، اما حتی در حالت تمام قدرت هم صدای بم و یکنواختی دارد که تمایل به محو شدن در پس‌زمینه دارد، به خصوص در یک اتاق نشیمن با سر و صدای محیطی. اپتما توصیه می‌کند در ارتفاع ۵۰۰۰ فوت و بالاتر از حالت ارتفاع بالا استفاده کنید. با روشن بودن حالت ارتفاع بالا، حالت اقتصادی به اندازه کافی بلند است که کسانی که به صدای فن حساس هستند، ممکن است بخواهند نوعی عایق صوتی اعمال کنند. با حالت تمام قدرت، اکثر مردم این کار را خواهند کرد.

اتصالات

UHD52ALV connections

 

HDMI 2.0b با HDCP 2.2 (x2)
ورودی VGA
USB A (خواندن فایل‌ها از حافظه USB؛ 3.0 برای پشتیبانی از پخش‌کننده 4K)
USB A (برای آداپتور Wi-Fi الکسا/دستیار گوگل)
USB A (ارتقاء/سرویس میان‌افزار)
USB A (برای آداپتور Wi-Fi برای رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های تلفن همراه)

LAN (کنترل شبکه، الکسا/دستیار گوگل، به‌روزرسانی‌های میان‌افزار)
ورودی استریو آنالوگ ۳.۵ میلی‌متری
خروجی استریو آنالوگ ۳.۵ میلی‌متری
خروجی صدای اپتیکال S/PDIF (فقط ۲ کانال)
تریگر ۱۲ ولت
RS-232 (کنترل)

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.