همانند هر مقایسهای بین یک ویدئو پروژکتور DLP مانند BenQ HT5550 با قیمت ۲۶۹۹ دلار و یک ویدئو پروژکتور ۳LCD مشابه مانند Epson Home Cinema 5050UB با قیمت ۲۹۹۹ دلار، بهتر است با این نکته شروع کنیم که بسیاری از تفاوتهای کلیدی بین آنها بر اساس فناوریهای تصویربرداری متفاوتی است که استفاده میکنند.
Epson Home Cinema 5050UB vs BenQ HT5550

BenQ HT5550

Epson Home Cinema 5050UB
هر دو محتوای HDR با کیفیت 4K UHD (3840x2160) را میپذیرند؛ هر دو از HDR10 و HLG، استاندارد نوظهور دامنه دینامیکی بالا برای پخش تلویزیونی، پشتیبانی میکنند؛ و هر دو از نوعی تغییر پیکسل برای قرار دادن پیکسلهای بیشتر روی صفحه نمایش نسبت به تراشههای 1080p اصلی خود استفاده میکنند. اما در حالی که ویدئو پروژکتور DLP مانند BenQ HT5550 از فناوری سوئیچینگ سریع ذاتی در سیستم XPR DLP شرکت Texas Instrument برای قرار دادن چهار مجموعه پیکسل روی صفحه برای هر فریم استفاده میکند و به وضوح کامل 3840x2160 دست مییابد 5050UB تنها نیمی از این تعداد را تولید میکند، با تنها دو مجموعه پیکسل در هر فریم.
نتیجه تا حدودی تعجبآور، اگر تا به حال ندیدهاید که رویکرد اپسون چقدر خوب کار میکند، این است که نیمی از پیکسلهای کمتر میتوانند تصویری تولید کنند که به نظر میرسد دقیقاً به اندازه یک تصویر کامل 3840x2160 جزئیات دارد. این تا حدودی به این دلیل است که محدودیتی در میزان جزئیاتی که چشم انسان میتواند در فواصل مناسب از صفحه نمایش سینمای خانگی با اندازه معمولی ببیند، وجود دارد و تا حدودی به این دلیل است که توانایی یک ویدئو پروژکتور در نمایش جزئیات، به همان اندازه که به تعداد پیکسلها بستگی دارد، به مسائلی مانند کیفیت لنز و کنتراست نیز بستگی دارد.
ویژگیهای کلیدی BenQ HT5550 و Epson HC5050UB
فناوری تصویربرداری.
هر ویدئو پروژکتور یک مزیت کوچک نسبت به دیگری دارد که صرفاً به فناوری تصویربرداری آن بستگی دارد 3LCD برای 5050UB و DLP تک تراشهای برای HT5550.
داشتن یک تراشه جداگانه برای هر رنگ اصلی تضمین میکند که 5050UB نمیتواند مصنوعات رنگینکمانی ایجاد کند، در حالی که HT5550 تک تراشهای میتواند. اگر به این مصنوعات حساسیت خاصی دارید یا نمیدانید که آیا دارید یا نه، بهتر است HT5550 را از منبعی خریداری کنید که بازگشت به تنظیمات را آسان میکند، تا بتوانید خودتان آن را آزمایش کنید.
از سوی دیگر، داشتن یک تراشه واحد که رنگهای اصلی را به ترتیب نمایش میدهد، تضمین میکند که HT5550 نمیتواند رنگهای اصلی را به اشتباه تنظیم کند، که برای هر ویدئو پروژکتور سه تراشهای امکانپذیر است. ویدئو پروژکتور اپسون EPSON Home Cinema 5050UB با تنظیمات سیستم منوی خود برای تنظیم تراشه، این مشکل را برطرف میکند. این مرحله راهاندازی اضافی بالقوه فقط یک کار جزئی است، اما چیزی است که با HT5550 اصلاً لازم نیست نگران آن باشید.
تغییر پیکسل.
همانطور که قبلاً ذکر شد، هر دو ویدئو پروژکتور تراشههای تصویربرداری را با یک آرایه 1080p اصلی با تغییر پیکسل ترکیب میکنند تا وضوح مؤثر روی صفحه را افزایش دهند. و در حالی که چهار مجموعه پیکسل HT5550 برای هر فریم رسماً آن را به عنوان یک ویدئو پروژکتور UHD تحت قوانین انجمن فناوری مصرفکننده مشخص میکند و به نظر میرسد که در جزئیات نسبت به دو مجموعه 5050UB برتری دارد، اما اینطور نیست.
بخش عمدهای از اعتبار به لنز با کیفیت بالای 5050UB و فناوری 4K PRO-UHD اپسون مجموعهای از ویژگیهای طراحی شده برای افزایش جزئیات برمیگردد. این دو با هم کار میکنند تا نه تنها توانایی تفکیک جزئیات را افزایش دهند، بلکه آن را تا جایی افزایش دهند که در فاصله دید معمولی، تفاوت بسیار کمی، اگر نگوییم هیچ، بین جزئیات تصویر 5050UB و جزئیاتی که در اکثر ویدئو پروژکتورهای 4K، از جمله به ویژه HT5550، خواهید دید، وجود داشته باشد.
لنزها.
اگرچه بنکیو میگوید لنز تمام شیشهای ۱۱ عنصری و ۶ گروهی HT5550 برای ۴K بهینه شده است، اما ادعای خاصی در مورد کیفیت لنز فراتر از آن ندارد. در مقابل، اپسون لنز تمام شیشهای ۱۵ عنصری موجود در ۵۰۵۰UB را به عنوان لنزی با کیفیت بالا و تقریباً بدون نقاط داغ یا انحرافات رنگی معرفی میکند.
با این اوصاف، هر دو در تنظیمات زاویه دید عریض خود، یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده ۸۴٪ یکسانی را ارائه میدهند. و با تنظیم هر یک در موقعیت تله فوتو کامل، یکنواختی کمی بهتری را برای HT5550 نسبت به ۵۰۵۰UB اندازهگیری کردیم. با این حال، به خاطر داشته باشید که دو تنظیمات تله فوتو کاملاً قابل مقایسه نیستند. HT5550 در مقایسه با زوم ۲.۱ برابری ۵۰۵۰UB، تنها ۱.۶ برابر بزرگنمایی دارد و لنزهایی با دامنه زوم طولانیتر، معمولاً تفاوت بیشتری در یکنواختی روشنایی بین دو حالت افراطی برای تنظیمات زوم دارند.
روشنایی.
با ۲۶۰۰ لومن در مقابل ۱۶۰۰ لومن، مدل ۵۰۵۰UB روشنایی بسیار بالاتری نسبت به HT5550 ارائه میدهد. هر دو در روشنترین حالتهای خود کمی بالاتر از رتبهبندیهایشان اندازهگیری شدند و هر دو از نظر درصد اختلاف بین روشنترین و کمنورترین حالتها، محدوده روشنایی قابل مقایسهای دارند. ما کمنورترین ترکیب حالت رنگی و حالت قدرت ۵۰۵۰UB را ۷۳۹ انسی لومن اندازهگیری کردیم، در حالی که HT5550 این میزان ۴۲۴ لومن است حدود ۲۸٪ از روشنترین در یک مورد و حدود ۲۵٪ در مورد دیگر.
اگرچه همپوشانی زیادی بین این دو محدوده وجود دارد، با مراحل میانی در هر دو مورد که کیفیت تصویر کاملاً قابل استفادهای را ارائه میدهند، تفاوت در محدودهها به ۵۰۵۰UB انعطافپذیری بیشتری برای استفاده با اندازههای بزرگتر صفحه نمایش و در اتاقهایی با نور محیط میدهد. در مواردی که حتی کمترین حالت روشنایی برای 5050UB برای اندازه صفحه نمایش مورد نظر شما بیش از حد روشن است، HT5550 گزینه بهتری خواهد بود.
همچنین به خاطر داشته باشید که فناوری 3LCD 5050UB روشنایی رنگ و روشنایی سفید یکسانی را با تمام تنظیمات رنگی از پیش تعیین شده به آن میدهد. روشنایی رنگ HT5550 از 90٪ یا بیشتر روشنایی سفید آن در حالتهای Vivid TV و Cinema به اندازهای نزدیک که اهمیتی ندارد تا 70٪ تا 76٪ روشنایی در حالتهای دیگر آن متغیر بود، که این تفاوت کافی است تا تصاویر رنگی کمی کمتر از آنچه از یک ویدئو پروژکتور LCD با اندازهگیریهای منطبق برای هر دو انتظار دارید، روشن باشند.
نسبت کنتراست.
ویدئو پروژکتور 5050UB نسبت کنتراست بالاتری را با ضریب 10، یعنی 1,000,000:1 در مقایسه با 100,000:1 برای HT5550 ارائه میدهد. مانند هر مقایسهای بین ادعاهای نسبت کنتراست از تولیدکنندگان مختلف، نباید این اعداد را به عنوان ارزش ظاهری در نظر بگیرید، زیرا هیچ استاندارد صنعتی برای گزارش نسبت کنتراست وجود ندارد. از سوی دیگر، ویدئو پروژکتور 5050UB نسبت کنتراست به وضوح بهتری را روی صفحه نمایش ارائه داد.
عبارت UB در نام 5050UB به فناوری UltraBlack اپسون اشاره دارد که از مجموعهای از فیلترهای پلاریزه اختصاصی در مسیر نور برای کاهش قابل توجه نورهای مزاحم استفاده میکند. نتیجه، سطح سیاه پایینتر و کنتراست افزایش یافته در مقایسه با یک ویدئو پروژکتور مشابه بدون آن است. در آزمایشهای کنار هم ما، ویدئو پروژکتور 5050UB هم با محتوای SDR و هم HDR، سیاهی تیرهتری نسبت به HT5550 ارائه داد و هم با محتوای SDR، کنتراست به طور قابل توجهی بهتری داشت.

طیف رنگ.
هر دو ویدئو پروژکتور در حالتهای رنگی سینمای دیجیتال خود (که HT5550 در منوهای خود به عنوان D.Cinema نشان میدهد) دارای ۱۰۰٪ طیف رنگ DCI-P3 هستند. 5050UB از حالت سینمای دیجیتال خود برای محتوای UHD HDR استفاده میکند و اساساً طیف کامل DCI-P3 را ارائه میدهد. HT5550 با محتوای HDR10 به حالت HDR10 خود تغییر میکند که به گفته بنکیو، پوشش ۱۰۰٪ DCI-P3 را فقط با خاموش بودن Brilliant Color ارائه میدهد. تنظیم پیشفرض و توصیهشده، برای تصویر روشنتر، Brilliant Color روشن است که پوشش DCI-P3 ادعا شده را به ۸۶٪ کاهش میدهد.
محدوده پرتاب.
زوم ۲.۱ برابری برای 5050UB محدوده پرتاب بیشتری نسبت به زوم ۱.۶ برابری برای HT5550 ارائه میدهد. برای یک تصویر مورب ۱۰۰ اینچی، محدوده فاصله پرتاب برای HT5550 تقریباً ۱۰ تا ۱۵.۸ فوت است در حالی که برای 5050UB حدود ۹.۸ تا ۲۰.۷۵ فوت است. برای یافتن محدودههای اندازه صفحه نمایشی که قصد استفاده از آن را دارید، ماشین حساب ویدئو پروژکتور BenQ HT5550 و ماشین حساب ویدئو پروژکتور Epson Home Cinema 5050UB را در ProjectorCentral بررسی کنید.
کنترل لنز:
تغییر، افست و حافظه.
هر دو ویدئو پروژکتور از نظر انعطافپذیری در نصب امتیاز خوبی دارند، اما ۵۰۵۰UB امکانات بیشتری ارائه میدهد. هر دو قابلیت تغییر لنز را ارائه میدهند که به شما امکان میدهد آنها را روی پایه سقفی، روی قفسه کتاب در انتهای اتاق یا روی میز زیر صفحه نمایش قرار دهید، و همچنین آنها را به طور قابل توجهی در سمت چپ یا راست خط وسط عمودی صفحه نمایش قرار دهید. با این حال، 5050UB هم تغییر لنز عمودی بزرگتری (+/-96٪ در مقایسه با +/-60٪) و هم تغییر افقی بزرگتری (+/-47٪ در مقایسه با +/-23٪) ارائه میدهد که انعطافپذیری بیشتری نسبت به HT5550 به آن میدهد.
فراتر از آن، 5050UB در مقایسه با کنترل دستی HT5550، کنترل برقی برای زوم، تغییر مکان و فوکوس ارائه میدهد. همچنین 10 موقعیت حافظه اضافه میکند، بنابراین میتوانید به راحتی از آن برای تنظیم ارتفاع تصویر ثابت (CIH) استفاده کنید تا بدون نیاز به لنز آنامورفیک، بین نسبتهای تصویر 16:9 و 2.4:1 جابجا شوید.

ابعاد فیزیکی.
اگرچه هر دو ویدئو پروژکتور بنکیو در درجه اول برای نصب دائمی و نه موقت در نظر گرفته شدهاند، اما BenQ کمی کوچکتر (تقریباً 7x19x14 اینچ) و سبکتر (14.3 پوند) است که باعث میشود در هنگام نصب راحتتر و تا حدودی کمتر از Epson (تقریباً 8x21x18 اینچ، 24.7 پوند) مزاحمت ایجاد کند. در صورت وجود چنین ظاهری، ممکن است در برخی محیطها معنیدار باشد که BenQ HT5550 فقط در رنگ مشکی عرضه میشود، در حالی که Epson 5050UB فقط در رنگ سفید عرضه میشود (اگرچه محصول خواهر گرانتر و مشابه آن، Epson ProCinema 6050UB، دارای یک قاب مشکی است).
حداکثر وضوح ورودی.
حداکثر وضوح ورودی برای 5050UB ، تا 4096x2160 است که مشخصات کامل DCI 4K را پوشش میدهد. برای HT5550، حداکثر 3840x2160 یا مشخصات UHD است. این تفاوت برای تماشای محتوای UHD امروزی اهمیتی نخواهد داشت.
پشتیبانی از ISF
. HT5550 تنها مدل از بین این دو مدل است که از حالت شب و روز ISF قفلشونده پشتیبانی میکند.
سطح روشنایی HDR.
مدل HT5550 پنج سطح روشنایی HDR را برای تطبیق نقشه رنگ HDR با محتوای خاص ارائه میدهد. 5050UB یک اسلایدر با 16 سطح برای تنظیم دقیق تنظیمات ارائه میدهد.
درونیابی فریم.
هر دو ویدئو پروژکتور سه سطح درونیابی فریم (FI) برای روانسازی حرکت ارائه میدهند، اما درونیابی فریم HT5550 از این دو مفیدتر است. درونیابی فریم 5050UB به هیچ وجه با ورودی 4K در دسترس نیست. این دستگاه با ورودی 1080p/24 Hz برای تماشای فیلم در دسترس است، اما این برای بسیاری از افرادی که جلوههای نمایشی FI را در فیلمها حواسپرتکننده میدانند، مفید نخواهد بود. همچنین میتوانید از آن با ورودی 1080p/60Hz استفاده کنید، اما فقط در صورتی که 4K Enhancement را خاموش کنید. و بین این دو ویژگی، متوجه شدم که 4K Enhancement جلوه بصری بیشتری به تصویر اضافه میکند. بنابراین، به عنوان یک موضوع عملی، احتمالاً نمیخواهید از درونیابی فریم 5050UB در مواقعی که کار میکند استفاده کنید و نمیتوانید در مواقعی که میخواهید از آن استفاده کنید به جز برای Full HD 3D که در بخش مشاهده 3D در مورد آن صحبت خواهم کرد.
HT5550 هیچ یک از این محدودیتها را ندارد و همین امر باعث میشود که در این امتیاز برای محتوایی که FI در آن مطلوبتر است، برتری داشته باشد: بازی، تماشای ورزش و تماشای ویدیوی زنده و ضبط شده از پخش، گیرنده دیجیتال یا منبع پخش.
تاخیر ورودی.
تاخیر ورودی اندازهگیری شده 5050UB به طور قابل توجهی سریعتر از تاخیر HT5550 در همه موارد بود، برای ورودی 4K، بسته به حالت رنگ، 22 تا 29 میلیثانیه و برای ورودی 1080p، از 28 تا 29 میلیثانیه. تاخیرها در هر دو رزولوشن برای گیمرهای حرفهای کمی کند است، اما برای بازیهای معمولی به راحتی کافی است. HT5550 برای ورودی 4K، از 88 تا 91 میلیثانیه داشت که حتی گیمرهای معمولی نیز ممکن است آن را خیلی کند بدانند، و برای ورودی 1080p، از 60 تا 65 میلیثانیه.
لامپ.
لامپ HT5550 هم طول عمر بالاتری دارد و هم هزینه تعویض کمتری نسبت به لامپ 5050UB. این لامپ در حالت عادی 4000 ساعت و در حالتهای اقتصادی و SmartEco 10000 ساعت عمر میکند، در حالی که اپسون در حالت پرقدرت 3500 ساعت، در حالت متوسط 4000 ساعت و در حالت اقتصادی 5000 ساعت عمر میکند. هزینه تعویض لامپ BenQ HT5550 تا 149 دلار است در حالی که اپسون 5050UB قیمت 299 دلار هزینه دارد.
صدا.
HT5550 هر دو خروجی صدای ۳.۵ میلیمتری و نوری S/PDIF را ارائه میدهد که به شما امکان میدهد صدا را از طریق ویدئو پروژکتور هدایت کنید تا به راحتی منابع صوتی را به همراه منابع ویدیویی تغییر دهید. 5050UB هیچ خروجی صوتی ندارد. هیچ یک از ویدئو پروژکتورها بلندگوهای داخلی ندارند.
گارانتی.
قیمت HT5550 شامل دوره گارانتی طولانیتری برای ویدئو پروژکتور (۳ سال به جای ۲ سال ۵۰۵۰UB) و لامپ (۱ سال به جای ۹۰ روز) است.
مقایسه تصویر بنکیو HT5550 در مقابل اپسون HC5050UB
مشاهده 1080p/SDR.
پس از کالیبره کردن هر دو ویدئو پروژکتور، آنها را از طریق یک اسپلیتر به یک پخشکننده بلوری برای مشاهده کنار هم متصل کردم.
با بررسی HT5550 و همچنین مقایسه 5050UB با Epson Home Cinema 4010، قبل از اینکه چیزی را به برق وصل کنم میدانستم که هر دو دقت رنگ خوبی دارند. همچنین میدانستم که HT5550 کنتراست و سطوح سیاه بسیار خوبی ارائه میدهد و فناوری UltraBlack اپسون در 5050UB سطوح سیاه تیرهتری را ارائه میدهد. حتی با دانستن همه این موارد از قبل، هنوز هم از اینکه 5050UB با محتوای 1080p SDR از نظر سطح سیاه، جزئیات سایه، کنتراست و حس سهبعدی چقدر بهتر عمل میکند، شگفتزده شدم.
برای تصاویری با پسزمینه سیاه و تنها بخشهای کوچکی از صفحه روشن، مانند میدان ستارهای در فیلم مریخی پشت عنوان فیلم، یا تصویر بعدی که فقط با یک میدان ستارهای شروع میشود و به آرامی به پایین حرکت میکند تا زمین را نشان دهد، 5050UB سیاهی به مراتب تیرهتری ارائه میدهد که باعث میشود سیاه HT5550 در مقایسه با آن خاکستری تیره به نظر برسد. همچنین سفیدیهای روشنتری ارائه میدهد، و این دو نهایت، تأثیر بصری بسیار چشمگیرتری ایجاد میکنند. این تفاوت به اندازهای بود که حتی در سطوح پایین نور محیط نیز قابل توجه بود.
یکی از صحنههای تاریک مورد علاقه من در اوایل فیلم بتمن علیه سوپرمن است، زمانی که بروس وین جوان به غار خفاشها سقوط میکند. 5050UB کنتراست چشمگیری را ارائه میدهد که خفاشهای منفرد را با چشمانشان که نقاط نورانی را منعکس میکنند، به علاوه سطح سیاهی تیرهتر نسبت به HT5550، جزئیات سایه بیشتر و حس سهبعدی بهتری را نشان میدهد. HT5550 تودهای از خفاشهای نه چندان مشخص و بازتابهای کمنورتر از چشمان آنها را با کنتراست پایین نشان میدهد.
5050UB همچنین در اکثر صحنههای دیگر، از تاریک تا میانه و روشن، کنتراست و حس سهبعدی بهتری ارائه داد، از جمله، برای مثال، لحظهای در فیلم بتمن علیه سوپرمن که دو غواص مقداری کریپتونیت پیدا کردهاند را به ساحل میآورند. همین مزیت در تمام طول فیلم کازینو رویال و نسخه دوبعدی فیلم موج نهایی تاهیتی صادق بود. در صحنههای گاه به گاه، HT5550 از نظر کنتراست با 5050UB برابری میکرد یا حتی از آن بهتر بود. اما در بیشتر فیلمهایی که نگاه کردم، 5050UB اغلب اوقات عملکرد بهتری داشت.
هر دو ویدئو پروژکتور دقت رنگ ثابتی ارائه دادند. با تمام فیلمهایی که قبلاً ذکر شد و موارد دیگر، اکثر رنگها در بیشتر صحنهها در هر دو ویدئو پروژکتور تقریباً یکسان بودند. با این حال، با وجود تطابق رنگ نزدیک در رنگ، اشباع و روشنایی، رنگ 5050UB در صورت لزوم کمی اشباعتر بود. این تفاوت به ویژه در فیلم لا لا لند که پر از رنگهای بسیار اشباع و روشن است، قابل توجه بود. همچنین سایههای ظریف بیشتری مراحل میانی در درجهبندیها را حفظ کرده است که به عنوان مثال به نمای نزدیک چهرهها کمک میکند تا ظاهری سهبعدیتر داشته باشند.
این دو ویدئو پروژکتور از نظر وضوح تصویر کاملاً مشابه هستند، حداقل اگر قابلیت بهبود کیفیت تصویر 4K مدل 5050UB به همراه یکی از حالتهای پیشتنظیم تصویر بالاتر آن روشن باشد. توجه داشته باشید که انتخاب سطح پیشتنظیم تصویر خیلی بالا برای 5050UB میتواند باعث ایجاد مصنوعات در برخی محتوا شود، اما حتی در بالاترین سطح، من فقط در چند صحنه متوجه مصنوعات شدم و فقط به این دلیل که میدانستم کجا باید آنها را جستجو کنم. همچنین میتوانید وضوح HT5550 را با کنترل بهبود پیکسل 4K تا 15 مرحلهای آن افزایش دهید، اما در تنظیمات حتی کمی بالاتر از 3، مصنوعاتی که اضافه میکند، واضحتر از 5050UB است.
تماشای 4K UHD/HDR.
برای تماشای UHD HDR همچنین در کنار هم با استفاده از یک تقسیمکننده علاوه بر کالیبره کردن ویدئو پروژکتورها، تنظیمات روشنایی HDR را نیز در هر ویدئو پروژکتور تنظیم کردم تا آن را برای هر فیلم بهینه کنم. این یک مرحله ضروری است، زیرا هیچ استانداردی وجود ندارد که همه فیلمها از آن پیروی کنند. تنظیماتی که انتخاب میکنید میتواند تا حد زیادی بر کنتراست، حس سهبعدی بودن، نحوه نمایش جزئیات سایه توسط ویدئو پروژکتور در صحنههای تاریک و اینکه آیا تصویر در صحنههای روشنتر رنگپریده به نظر میرسد یا خیر، تأثیر بگذارد.
با تنظیمات نهایی هر ویدئو پروژکتور، تفاوت بسیار کمتری در سطح سیاهی و جزئیات سایه بین این دو برای HDR نسبت به SDR وجود داشت. 5050UB هنوز هم برای هر دو برتری بسیار کمی داشت، اما برای دیدن آن در غار خفاش اولیه در بتمن علیه سوپرمن، به عنوان مثال، مجبور شدم پخش را متوقف کنم و با دقت بین دو تصویر به جلو و عقب نگاه کنم. وقتی اجازه دادم صحنه بدون توقف پخش شود، تقریباً غیرممکن بود که آن را ببینم، و آنقدر ظریف بود که در مقایسه A/B متوجه آن نشده بودم.
5050UB همچنان از مزیت رنگهای مشکی تیرهتر با HDR برخوردار است، اما این تفاوت فقط در صحنههایی با رنگ مشکی کامل، مانند میدانهای ستارهای در فیلم مریخی، خود را نشان میدهد و به هیچ وجه به اندازه SDR آشکار نیست.
در محتوای HDR نیز اساساً هیچ تفاوتی بین این دو از نظر کنتراست و حس سهبعدی وجود نداشت. هر ویدئو پروژکتور گاهی اوقات برای یک یا دو ثانیه از دیگری در هر دو امتیاز پیشی میگرفت، اما آن لحظات زودگذر به طور مساوی بین این دو تقسیم میشد. بیشتر اوقات، هر دو با هم برابر بودند.
مانند محتوای SDR، هر دو ویدئو پروژکتور دقت رنگ خوبی را با HDR ارائه دادند و بیشتر رنگها در بیشتر صحنهها بین این دو بسیار نزدیک بود. همچنین مانند محتوای SDR با کیفیت 1080p، هیچ تفاوت قابل توجهی بین این دو از نظر جزئیات یا وضوح وجود نداشت.
مشاهده سهبعدی.
هر دو مدل HT5550 و 5050UB از کیفیت Full HD 3D پشتیبانی میکنند، در حالی که HT5550 فقط از عینکهای DLP-Link و 5050UB فقط از عینکهای RF پشتیبانی میکنند. من هیچ تداخلی با هیچکدام ندیدم و فقط سطح معمول مصنوعات حرکتی مربوط به سهبعدی را برای ویدئو پروژکتورهای نسل فعلی مشاهده کردم. این مصنوعات در 5050UB کمی واضحتر بودند، اما میتوانید با روشن کردن درونیابی فریم، آن را جبران کنید. جالب اینجاست که FI مدل HT5550 برای حالت سهبعدی در دسترس نیست و این باعث میشود که FI مدل 5050UB تنها زمانی که از مزیت برخوردار است، برای مشاهده سهبعدی در دسترس باشد.
5050UB دو حالت سهبعدی ارائه میدهد در حالی که HT5550 فقط یک حالت دارد. حالت سینمای سهبعدی اپسون کمی از روشنایی را برای دقت رنگ بهتر فدا میکند، در حالی که 3D Dynamic کمی از دقت رنگ را برای روشنایی بالاتر فدا میکند. برداشت ذهنی من این است که دقت رنگ در هر دو حالت به اندازه کافی خوب بود که اکثر مردم آن را قابل قبول بدانند، به خصوص پس از کمی تغییر. همین امر در مورد تنها حالت سه بعدی BenQ HT5550 نیز صادق است.
تفاوت بزرگتر بین مشاهده سه بعدی در این دو ویدئو پروژکتور در سطح روشنایی است. ویدئو پروژکتورهای 3LCD اپسون معمولاً حالتهای سه بعدی بسیار روشنتری نسبت به روشنترین حالت دو بعدی خود نسبت به ویدئو پروژکتورهای DLP ارائه میدهند و 5050UB حتی در حالتهای دو بعدی نیز روشنتر از HT5550 است. بنابراین جای تعجب نیست که تصویر سه بعدی روشنتری نیز ارائه میدهد. حتی حالت سینمای سه بعدی آن به طور قابل توجهی روشنتر است. حالت پویای سه بعدی کاملاً در سطح متفاوتی قرار دارد.
در بررسی HT5550، اشاره کردم که آن را برای مشاهده راحت در تاریکی با تصویر 90 اینچی روی صفحه نمایش گین 1.0 به اندازه کافی روشن یافتم، اما حتی سطح پایین نور محیط نیز تصویر را محو میکرد. ویدئو پروژکتور 5050UB میتواند در نور محیط با اندازه تصویر یکسان و با صفحه نمایش 1.0 اینچی، مقاومت کند یا یک صفحه نمایش بزرگتر را در تاریکی روشن کند به خصوص صفحه نمایشی با گین 1.2 یا 1.3 اینچی.
نتیجه گیری
با قیمتهای فعلی آنها 2699 دلار برای BenQ HT5550 در مقابل 2999 دلار برای Epson Home Cinema 5050UB مدل 5050UB به وضوح امکانات بیشتری نسبت به قیمتش ارائه میدهد. اما این به آن معنا نیست که مزایای آن برای شما معنیدار باشد یا ارزش 300 دلار اضافی را داشته باشد.
از جمله مزایای HC5050UB میتوان به محدوده زوم و تغییر بزرگتر نسبت به HT5550؛ زوم، تغییر و فوکوس خودکار (و حافظههای لنز مرتبط برای تنظیمات CIH)؛ و روشنایی قابل توجه بالاتر آن از جمله برای Full HD 3D برای روشن کردن اندازه صفحه نمایش بزرگتر اشاره کرد.
ویدئو پروژکتور Epson همچنین عملکرد سطح سیاه و کنتراست به طور قابل توجهی بهتری را با محتوای SDR 1080p ارائه میدهد، اما برای فیلمهای HDR10 تقریباً هیچ تفاوتی در این امتیاز وجود نداشت و در دقت رنگ کلی و وضوح تصویر آنها با محتوای SDR 1080p یا UHD HDR تفاوت کمی یا هیچ تفاوتی وجود نداشت. و HC5050 زمان تأخیر ورودی کمتری داشت که ممکن است برای گیمرها ارزشمند باشد.
با این اوصاف، BenQ HT5550 دامنه تغییر لنز و زوم قابل توجهی را نیز ارائه میدهد و مزایای دیگری نیز دارد، مانند بدنه کوچکتر و سبکتر (و تیرهتر) که ممکن است برای محیط نصب شما مناسبتر باشد، ویژگی Frame Interpolation بسیار مفیدتر برای روان کردن حرکت در مواقعی که واقعاً به آن نیاز دارید، و گارانتیهای طولانیتر - از جمله برای لامپ و تعویض ارزانتر لامپ که به معنای هزینه کلی کمتر است. عمر طولانیتر لامپ HT5550 در حالتهای معادل نیز میتواند در این زمینه مفید باشد، اگرچه این به اندازه صفحه نمایش شما بستگی دارد روشنایی کمتر آن ممکن است باعث شود که برای صفحه نمایش با همان اندازهای که 5050UB میتواند در حالتهای Medium یا ECO خود روشن کند، نیاز به روشن کردن آن در حالت تمام قدرت داشته باشید.
برای برخی، تصمیم بین این دو ساده خواهد بود. اگر قصد دارید یک صفحه نمایش ۲.۴:۱ داشته باشید و میخواهید بتوانید نسبت ابعاد را با فشار یک دکمه تغییر دهید، اپسون تنها انتخاب شما خواهد بود. به همین ترتیب، اگر زیاد فیلمهای سهبعدی تماشا میکنید، روشنایی اضافی اپسون مزیت قابل توجهی برای شما به ارمغان میآورد که ارزش هزینه اضافی را دارد. اگر مشکلی با پرداخت کمی بیشتر برای عملکرد کنتراست بهتر با محتوای ۱۰۸۰p ندارید، همینطور است. از طرف دیگر، اگر قصد ندارید از CIH استفاده کنید، به ذخیره روشنایی اضافی اپسون برای شرایط مشاهده یا اندازه صفحه نمایش خود نیازی ندارید و لنز زوم و شیفت BenQ برای نیازهای شما کافی است، BenQ HT5550 را گزینهای مناسب خواهید یافت که میتواند در کوتاهمدت و بلندمدت در هزینههای شما صرفهجویی کند.
اتصالات بنکیو HT5550

HDMI 2.0b, HDCP 2.2 (x2)
USB Type A (5V/2.5A power only)
USB Type A 2.0 (media reader and firmware upgrades)
USB Type A 3.0 (media reader and firmware upgrades)
USB Type Mini B (for firmware upgrades)
Audio out(3.5mm mini jack)
Audio out (S/PDIF optical)
LAN (RJ-45, 10BaseT, 100BaseTX; for control only)
RS-232 (D-sub 9 pin)
DC 12v trigger (3.5mm mini jack)
IR In (3.5 mm mini jack)
اتصالات Epson Home Cinema 5050UB

HDMI 2.0b, HDCP 2.2 (x2)
USB Type A (for optical HDMI cable 300 mA max. power supply only)
USB Type A (for wireless and firmware)
Mini USB Type B (service only)
LAN (RJ-45)
Computer/D-sub 15 pin
RS-232c (D-sub 9-pin)
DC 12v trigger (3.5mm mini jack)
اندازهگیریها
روشنایی.
HT5550 حالتهای نرمال (قدرت کامل) و اقتصادی را ارائه میدهد. Epson 5050UB حالتهای معادل High و ECO را به همراه یک حالت Medium ارائه میدهد. با تنظیم لنز روی زاویه دید کامل در هر دو حالت، میزان انسی لومن اندازهگیری شده برای هر ویدئو پروژکتور در هر ترکیبی از حالت رنگ و سطح قدرت به شرح زیر بود:
BenQ HT550 ANSI Lumens
اقتصادی |
عادی |
حالت |
1,113 |
1,634 |
Bright |
835 |
1,226 |
Vivid TV |
612 |
899 |
Cinema (REC.709) |
424 |
622 |
D. Cinema |
769 |
1,184 |
Silence |
Epson Home Cinema 5050UB ANSI Lumens
ECO |
Medium |
High |
حالت |
1,916 |
2,061 |
2,635 |
Dynamic |
1,435 |
1,542 |
1,972 |
Bright Cinema |
1,438 |
1,547 |
1,979 |
Natural |
739 |
795 |
1,016 |
Cinema |
1,272 |
1,368 |
1,749 |
B&W Cinema |
770 |
828 |
1,058 |
Digital Cinema |
سایر اندازهگیریهای کلیدی به شرح زیر بود:
Epson HC5050UB |
BenQ HT5550 |
اندازهگیری |
۲۸٪ |
۱۵٪ |
افت نور لنز زوم |
۸۴٪ |
۸۴٪ |
یکنواختی روشنایی (زوم عریض) |
۷۹٪ |
۸۳٪ |
یکنواختی روشنایی (تله فوتو کامل) |
۲۲-۲۹ میلیثانیه |
۸۸-۹۱ میلیثانیه |
کمترین میزان تأخیر ورودی اندازهگیری شده (4K) |
۲۸-۲۹ میلیثانیه |
۶۰-۶۵ میلیثانیه |
کمترین میزان تأخیر ورودی اندازهگیری شده (1080p) |
صدای فن.
میزان صدای فن BenQ برای HT5550 در حالت عادی ۳۲ دسیبل و در حالت اقتصادی ۲۶ دسیبل است. میزان صدای فن Epson برای 5050UB در حالت پرقدرت مشابه ۳۱ دسیبل است، اما در حالت اقتصادی به طور قابل توجهی کمتر و ۲۰ دسیبل است. همانطور که از میزان صدا انتظار میرود، در یک اتاق کوچک تا متوسط، حالتهای پرقدرت برای هر دو ویدئو پروژکتور و حالت اقتصادی برای HT5550 در لحظات آرام قابل توجه بودند، در حالی که حالتهای متوسط و اقتصادی 5050UB به سختی شنیده میشدند.
توصیهها برای حالت ارتفاع بالا، ۴۹۲۱ فوت یا بالاتر برای HT5550 و کمی بالاتر از ۵۰۰۰ فوت برای 5050UB است. اگر نیاز به استفاده از حالت ارتفاع بالا با تنظیم قدرت در HT5550 یا با تنظیم قدرت بالا در 5050UB دارید، ممکن است بخواهید نوعی عایق صوتی را در نظر بگیرید. یک راه جایگزین برای ویدئو پروژکتور 5050UB این است که از لنز زوم 2.1x برای قرار دادن ویدئو پروژکتور در فاصله دورتری از بینندگان استفاده کنید (با فرض اینکه اتاق به اندازه کافی بزرگ باشد).