ویدئو پروژکتور سونی براویا ۷ که در کانالهای نصب سفارشی با نام VPL-XW5100ES نیز شناخته میشود، مدل رده بعدی این شرکت پس از XW5000 است و درست پایینتر از ویدئو پروژکتور براویا ۸ قرار میگیرد. این ویدئو پروژکتور عملکرد اصلاحشدهتر و بهبودیافتهتری ارائه میدهد که نشاندهنده پیشرفت قابل توجهی در عملکرد نسبت به مدل قبلی خود است.
Sony Bravia Projector 7

ویدئو پروژکتور Bravia 7/XW5100ES جدیدترین محصول از سری ویدئو پروژکتورهای Bravia سونی است که طیف ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی ممتاز این شرکت را بیش از پیش تقویت میکند. ویدئو پروژکتور Bravia 7 با مجموعهای از ویژگیها و عملکرد بهبود یافته، با قیمت 9999.99 دلار از قیمت پیشنهادی تولیدکننده عرضه میشود. این ویدئو پروژکتور درست پایینتر از ویدئو پروژکتور Bravia 8 و بالاتر از مدل پایه XW5000 قرار میگیرد و به خریداران بالقوه گزینههای بیشتری برای رفع نیازهایشان ارائه میدهد.
مزایا
منبع نور لیزر حالت جامد با عمر طولانی
پشتیبانی از HDMI 2.1
پوشش خوب گاموت
تأخیر ورودی کم و پشتیبانی از ALLM
پشتیبانی از 4K/120Hz
پشتیبانی از 48Hz
4K بومی
نقشهبرداری بهبود یافته از تُنها
مقیاسبندی نسبت ابعاد
معایب
بدون پشتیبانی از 3D
بدون پشتیبانی از HDR10+
افت کنتراست تک پیکسلی
قیمت بالا
کنترلهای دستی
ویژگیها
ویدئو پروژکتور Bravia 7 که در ژوئیه 2025 با قیمت پیشنهادی تولیدکننده 9999.99 دلار عرضه شد، جدیدترین محصول از خط تولید ویدئو پروژکتورهای Bravia سونی است. ویدئو پروژکتور Bravia 7 با شباهتهایی به XW5000 سونی، طراحی بدنه تقریباً یکسانی را حفظ کرده و در عین حال عملکرد بهتری را ارائه میدهد.
ویدئو پروژکتور Bravia 7 دارای موتور نور لیزری Z-Phosphor سونی است که با پنلهای تصویربرداری SXRD مبتنی بر LCoS جفت شده و وضوح 4K 3840x2160 را با 2200 انسی لومن تولید میکند و تا 20000 ساعت کار بدون نیاز به تعمیر و نگهداری را ارائه میدهد. این باعث میشود که 10٪ روشنتر از XW5000 سطح پایه باشد و با وجود طراحی مشابه، بهبود قابل توجهی در خروجی نور کلی ایجاد کند. در آزمایش ما، ویدئو پروژکتور Bravia 7 با 2108 انسی لومن اندازهگیری شد حدود 4.1٪ کمتر از مشخصات ذکر شده سونی. نسبت کنتراست اندازهگیری شدهی روشن/خاموش کامل (FOFO) آن تقریباً به ۱۴۰۵۶:۱ رسید، اگرچه متأسفانه مشکل افت کنتراست تک پیکسلی همچنان پابرجاست.
ویدئو پروژکتور براویا ۷ شامل لنز فوکوس پیشرفتهی واضح موجود در مدلهای براویا ویدئو پروژکتور ۸ و ۹ نیست. با این حال، تصویری که تولید میکند هنوز بسیار واضح و شفاف است. همچنین کنترلهای دستی لنز را از XW5000، از جمله فوکوس دستی، زوم ۱.۶ برابر، تغییر لنز عمودی با محدودهی تنظیم ±۷۱٪ و تغییر لنز افقی با محدودهی ±۲۵٪، حفظ کرده است. در حالی که تنظیمات فوکوس و زوم دقیق و روان بودند، تغییر لنز عمودی و افقی زمخت به نظر میرسید و به جای تنظیمات دقیق، پرشهای بزرگی ایجاد میکرد. اگرچه تغییر لنز به اندازه کافی عمل میکند، اما اصلاح بیشتر مورد استقبال قرار میگرفت، زیرا کنترلهای روانتر و دقیقتر، قابلیت استفاده را بهبود میبخشیدند. در حالت ایدهآل، با توجه به قیمت ویدئو پروژکتور براویا ۷، کنترلهای لنز موتوری باید استاندارد باشند.

اگرچه ویدئو پروژکتور Bravia 7 دارای کنترلهای دستی است، اما خوشبختانه سونی یک ویژگی جدید را که در حال حاضر منحصر به این مدل است، اضافه کرده است: مقیاسبندی نسبت تصویر. این ویژگی به تصویر ۱۶:۹ اجازه میدهد تا به طور مناسب در صفحه سینمااسکوپ جا شود.
معمولاً کاربرانی که صفحه سینمااسکوپ دارند و فاقد لنز آنامورفیک یا پردازنده ویدیویی هستند، باید ویدئو پروژکتور را زوم کنند تا عرض صفحه را پر کند. این کار تضمین میکند که فیلمهای اسکوپ به درستی قاببندی شوند. با این حال، هنگام بازگشت به محتوای ۱۶:۹، تصویر از بالا و پایین صفحه نمایش پخش میشود. برای اصلاح این مشکل، کاربران معمولاً به تنظیمات حافظه لنز تکیه میکنند - چیزی که برای ویدئو پروژکتوری که فقط کنترلهای دستی دارد، در دسترس نیست.
اینجاست که مقیاسبندی نسبت تصویر ارزشمند میشود. با یک بار فشار دادن دکمه Aspect روی ریموت، کاربران میتوانند از حالت عادی به مقیاسبندی نسبت تصویر تغییر حالت دهند و فوراً یک تصویر ۱۶:۹ را در صفحه سینمااسکوپ ۲.۳۵:۱ قرار دهند. اگرچه این ویژگی خودکار نیست و در صفحه نمایش ۲.۳۵:۱ با محتوای ۱۶:۹ بهترین عملکرد را دارد، اما هنوز هم یک ویژگی عالی است و واقعاً باید در همه ویدئو پروژکتورها استاندارد باشد.

ویدئو پروژکتور سونی براویا مدل 7 XW5100es در رنگهای مشکی و سفید عرضه میشود.
کسانی که با این سری آشنا هستند، فرم جمع و جور آن را تشخیص میدهند، ابعاد ۱۸.۱۳x۷.۸۸x۱۸.۵۹ اینچ (WHD) و وزن تقریبی ۲۸ پوند، که آن را هم سبک و هم برای نصب همه کاره میکند. ویدئو پروژکتور Bravia 7 نسبت پرتاب ۱.۳۸:۱ تا ۲.۲۱:۱ را ارائه میدهد و شامل اصلاح کیستون گوشه برای کمک به تنظیم دقیق تنظیمات است. با این حال، برای حفظ یکپارچگی تصویر بهینه، معمولاً توصیه میشود از تکیه بر چنین ویژگیهایی خودداری کنید. برای تعیین فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش مورد نظر خود، میتوانید از ماشین حساب ویدئو پروژکتور Sony VPL-XW5100ES ProjectorCentral استفاده کنید.
مشابه ویدئو پروژکتور Bravia 9 که Projector Central در سپتامبر ۲۰۲۴ بررسی کرد، ویدئو پروژکتور Bravia 7 از پردازنده جدید XR سونی برای ویدئو پروژکتورها استفاده میکند و آن را به یک ارتقاء قابل توجه نسبت به XW5000 تبدیل میکند که به پردازنده قدیمیتر X1 Ultimate متکی است. این پیشرفت به ویدئو پروژکتور Bravia 7 مجموعهای از ویژگیهای اصلاحشدهتر و عملکرد بهبود یافته میدهد.
با پردازنده XR، ویدئو پروژکتور Bravia 7 از ویژگیهای پیشرفتهای مانند XR Dynamic Tone Mapping، XR Deep Black، XR Triluminos Pro، XR Clear Image و Enhanced Brightness پشتیبانی میکند. این پردازنده، رنگ، وضوح، نقطه کانونی، کنتراست و حرکت را تجزیه و تحلیل میکند و آنها را به طور یکپارچه ادغام میکند تا عمق و وضوح تصویر بیشتری ارائه دهد.

در مدلهای قبلی ویدئو پروژکتور سونی، نگاشت تُن (tone mapping) ناپایدار بود و اغلب کاربران را ملزم میکرد تا برای دستیابی به بهترین نتایج، تنظیمات را به صورت دستی تنظیم کنند گاهی اوقات هنوز هم برای حل جزئیات دقیق مشکل داشتند. در مقابل، نگاشت تُن پویای XR محتوای دشوار را به طور فوقالعادهای خوب مدیریت میکند. ویدئو پروژکتور Bravia 7 همانند ویدئو پروژکتور Bravia 9 عمل میکند: وقتی HDR Reference در زیرمنوی HDR انتخاب میشود، گزینه نگاشت تُن HDR در منوی Cinema Black Pro غیرفعال میشود.
تنظیمات نگاشت تُن HDR شامل حالت ۱، حالت ۲ و حالت ۳ است. هر حالت با تغییر محل شروع فشردهسازی یا رولآف سیگنال، نحوه ردیابی کوانتایزر ادراکی (PQ) را تنظیم میکند:
حالت ۱: با حداقل فشردهسازی، در محدوده میانی، بالاتر را دنبال میکند و جدیدترین تغییر رنگ را ارائه میدهد.
حالت ۲: فشردهسازی بیشتری نسبت به حالت ۱ اضافه میکند، همچنان PQ را بیش از حد دنبال میکند، اما فاقد برآمدگی میانرده است.
حالت ۳: بیشترین فشردهسازی را اعمال میکند، خیلی زودتر خاموش میشود و PQ را دقیقتر دنبال میکند.
کاربران احتمالاً این حالتها را با Dynamic HDR Enhancer جفت میکنند تا تصویر را مطابق با ترجیحات خود تنظیم کنند.
XR Deep Black همیشه هنگام فعال بودن کمنور شدن لیزری فعال است و نمیتوان آن را به صورت دستی تغییر داد. این ویژگی به طور قابل توجهی روشنایی را در مناطق تاریکتر کاهش میدهد در حالی که روشنایی را در مناطق برجسته حفظ میکند و تصویری بسیار پویا با هایلایتهای درخشان و سیاهیهای عمیق ایجاد میکند.
Triluminos Pro که از خط تولید تلویزیونهای Bravia سونی اقتباس شده است، برای تغییر نقشه رنگها برای بهبود اشباع و روشنایی و در عین حال ارائه پوشش طیف رنگی گسترده استفاده میشود. سونی ادعا میکند ۹۵٪ پوشش DCI-P3 را ارائه میدهد. اگرچه اندازهگیریهای ما نشان داد که Bravia Projector 7 کمی از این حد پایینتر است، اما همچنان با پوشش 92.31٪ در برابر اشعه ماوراء بنفش و 90.82٪ در برابر اشعه ایکس، به نتایج چشمگیری دست یافت.
XR Clear با کاهش نویز تصادفی در محتوای با بیتریت پایین، وضوح را بیشتر افزایش میدهد، که به ویژه برای پخشهای با کیفیت پایین که در بسیاری از سرویسها یافت میشوند، مفید است. این همیشه یکی از قویترین حوزههای عملکرد سونی بوده است و Bravia Projector 7 نیز به این سنت ادامه میدهد.

ویدئو پروژکتور Bravia 7 همچنین از HDMI 2.1 با پورتهای HDMI با پهنای باند کامل 12Gbps@4L (48Gbps) پشتیبانی میکند البته بدون DSC (فشردهسازی جریان نمایش). این قابلیت سازگاری با کنسولهای نسل فعلی مانند پلیاستیشن 5 و پلیاستیشن 5 پرو سونی و همچنین ایکسباکس، نینتندو سوییچ/سوییچ 2 و رایانههای شخصی گیمینگ رده بالا را تضمین میکند. ویدئو پروژکتور Bravia 7 با پشتیبانی از 4K در 120 هرتز و ALLM (حالت تأخیر خودکار کم)، انتخابی عالی برای بازی است. تأخیر ورودی در حالت تصویر بازی با فعال بودن کاهش تأخیر ورودی، برای 4K/60 هرتز 20 میلیثانیه و برای 4K/120 هرتز 11 میلیثانیه اندازهگیری شد که رقم چشمگیری است. تغییر به سایر تنظیمات تصویر، مانند مرجع با کاهش تأخیر ورودی، تأخیر را تنها 1-2 میلیثانیه افزایش داد.
علاوه بر این، این ویدئو پروژکتور از 4K/48Hz پشتیبانی میکند که در صورت جفت شدن با دستگاههای منبع سازگار یا پردازندههای ویدیویی که قادر به خروجی سیگنالهای 48Hz هستند، مفید است.
برای اتصال، Bravia Projector 7 دو ورودی HDMI 2.1 (48Gbps، HDCP 2.3)، یک پورت کنترل RS232، یک پورت سرویس USB برای بهروزرسانیهای سیستمعامل، یک مینیجک 3.5 میلیمتری برای تریگر 12 ولت، یک ورودی IR 3.5 میلیمتری و یک پورت LAN RJ45 ارائه میدهد. نکته قابل توجه این است که Bravia Projector 7 از سهبعدی پشتیبانی نمیکند.
عملکرد
حالتهای رنگ.
ویدئو پروژکتور براویا ۷ طیف گستردهای از تنظیمات تصویر را برای SDR و HDR ارائه میدهد. این تنظیمات شامل Cinema Film 1، Cinema Film 2، Reference، TV، Photo، Game، Bright Cinema، Bright TV، User و IMAX Enhanced میشود که در مجموع ۲۰ حالت از پیش تنظیم شده را شامل میشود. در حالی که نامهای تنظیمات از پیش تعیین شده در SDR و HDR مشترک هستند، هر حالت را میتوان بسته به محدوده دینامیکی به طور مستقل تنظیم کرد.
سونی در ویدئو پروژکتور براویا ۷، درست مانند ویدئو پروژکتورهای براویا ۸ و ۹، دقت تصویر آماده به کار (OOTB) را در اولویت قرار داده است. این رویکرد از تحقیقات آنها ناشی میشود که نشان میدهد ۹۰٪ از نصبها کالیبره نشده و به تنظیمات کارخانه متکی هستند. سونی همچنین از یک CMF (عملکرد تطبیق رنگ) متفاوت برای هماهنگی با مانیتورهای مرجع BVM-310 خود استفاده میکند، که مدتی است انجام میدهند. با این اوصاف، ویدئو پروژکتور Bravia 7، مانند سایر ویدئو پروژکتورهای سونی، هنوز از کالیبراسیون بهره میبرد به خصوص برای تنظیم دقیق تراز سفیدی و اصلاح رنگ آبی اضافی که در محدوده میانی طیف خاکستری ظاهر میشود.
این ویدئو پروژکتور مجموعهای کامل از ابزارهای تنظیم، از جمله کنترلهای اولیه برای کنتراست، روشنایی، رنگ و وضوح را ارائه میدهد. همچنین کنترلهای 2 نقطهای Gain و Bias را برای تنظیم نقطه سفید، همراه با یک CMS کامل (سیستم مدیریت رنگ) برای رنگ، اشباع و روشنایی ارائه میدهد. برای کاربران پیشرفته، نرمافزار Projector Calibration Pro سونی نیز پشتیبانی میشود. تنظیمات دمای رنگ به صورت جهانی در تمام حالتهای تصویر و محدودههای دینامیکی اعمال میشود، به این معنی که تغییرات اعمال شده در D65 در SDR در صورت انتخاب دمای رنگ یکسان، به HDR نیز منتقل میشود.
گزینههای گامای چندگانه، از 1.8 تا 2.6، به همراه چهار تنظیم از پیش تعیین شده اضافی با برچسبهای گاما 7 تا گاما 10 در دسترس هستند. با این حال، سطوح گامای اندازهگیری شده تمایل به کمی انحراف از مقادیر از پیش تعریف شده خود داشتند. اصلاح گاما نیز در حالتهای تصویر HDR در دسترس قرار گرفته است.
ویدئو پروژکتور براویا ۷، OOTB را مشابه سایر ویدئو پروژکتورهای سونی که قبلاً با آنها کار کردهام، اندازهگیری کرد. این ویدئو پروژکتورها اغلب صرف نظر از CMF مورد استفاده، آبی بیش از حد از حدود ۱۵٪ تا ۸۵٪ را نشان میدهند. تنظیمات پیشفرض تصویر مانند Cinema Film، Reference یا User بهترین نقاط شروع را برای دستیابی به تصویر دقیقتر فراهم میکنند. با این حال، اگرچه عملکرد OOTB به طور کلی خوب بود، تصویر همچنان آبی بیش از حد قابل توجهی را نشان میداد.
من ویدئو پروژکتور براویا ۷ را با نرمافزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک اسپکترورادیومتر Colorimetry Research CR-300، یک رنگسنج Colorimetry Research CR-100 و یک ژنراتور Murideo 8K Seven کالیبره کردم. ویدئو پروژکتور براویا ۷ هم برای اندازه صفحه نمایش مورب ۱۰۰ اینچی و هم برای اندازه صفحه نمایش مورب سینماسکوپ ۱۳۵ اینچی روی یک صفحه نمایش ویدئو پروژکتور Stewart Filmscreen StudioTek 130 G4 کالیبره شد. من اندازهگیریهای معمول خود را برای تأیید آنچه در مشاهده OOTB قبل از کالیبراسیون دیدم، انجام دادم.
اندازهگیریهای پیش از کالیبراسیون ویدئو پروژکتور Bravia 7 در حالت تصویر مرجع، با استفاده از دمای رنگ D65 و گاما 2.4، نشان داد که نقطه سفید OOTB خاموش است و بیش از حد به سمت آبی متمایل است. این امر باعث عدم دقت رنگ و کمی اشباع بیش از حد شد. با وجود این، میانگین کلی DeltaE بین 2.7dE و 3.6dE در یک پیمایش 21 نقطهای خاکستری، یک بررسیکننده رنگ 150+ گسترده و پیمایشهای اشباع متغیر بود. عملکرد HDR به خوبی ردیابی شد اما همان آبی اضافی را نشان داد که دوباره بر رنگ تأثیر گذاشت. پوشش گاموت برای P3، 92.31٪ (uv) و 90.82٪ (xy) اندازهگیری شد که در کل عالی است.
برای کاربرانی که قصد کالیبراسیون ویدئو پروژکتور Bravia 7 را دارند، اکیداً توصیه میکنم از تجهیزات سطح مرجع به ویژه یک اسپکترورادیومتر با دقت 4.5 نانومتر یا بهتر برای دستیابی به دقیقترین نتایج با منبع نور لیزر استفاده کنند.

من نقطه سفید خاکستری خنثی D65 استاندارد صنعتی را هدف قرار دادم و از Projector Calibrator Pro برای تنظیم تعادل رنگ سفید چند نقطهای، گاما و CMS استفاده کردم. این تنظیمات، آبی اضافی را اصلاح کرد و ردیابی گاما که کمی ناهماهنگ بود را بهبود بخشید.
خطاهای DeltaE پس از کالیبراسیون برای SDR بهبود یافت و میانگین مقیاس خاکستری را به 0.9dE رساند، میانگین Color Checker برای 150+ برابر با 1.4dE بود و فرایند اشباع به طور متوسط 1dE بودند. کالیبراسیون پس از کالیبراسیون برای HDR نیز به طور مشابه با خطاهای کمی بالاتر نزدیک به 100٪ قرمز و سبز اشباع شده، از آنجایی که Bravia Projector 7 به دلیل عدم پوشش کامل P3 قادر به تولید آن محدوده نیست، بهبود یافت.
دستگاههایی که من برای بررسی کالیبراسیون پس از محتوا استفاده کردم، Apple TV 4K، سرور فیلم Kaleidescape Terra Prime و رایانه بازی پیشرفته مجهز به پردازنده 9950X3D و پردازنده گرافیکی RTX-5090 بودند.
1080p/SDR.
من تماشای سریال را با محتوای SDR شروع کردم و قسمت دوم فصل اول سریال «آخرین پادشاهی» را در Apple TV 4K انتخاب کردم. در کل، سریال عالی به نظر میرسید. تصویر واضح و شفاف بود، با جزئیات سایه قوی و رنگهای طبیعی پوست. صحنههای تاریکتر به خوبی پردازش شده بودند و کنتراست خوبی را نشان میدادند مانند لحظهای که شمشیر اوترد ساخته میشود و پسزمینه تاریک توسط درخشش کوره روشن میشود. رنگها به خوبی بازتولید شدند، به خصوص در سکانسی که اوترد و بریدا برای فرار از تعقیبکنندگانشان در شهر میدوند؛ رنگهای سبز ظریفی از شاخ و برگهای محدود در مقابل محیط خودنمایی میکردند. در کل، کیفیت تصویر چشمگیر بود.
4K/HDR10.
من تماشای HDR خود را با قسمت سوم فصل دوم سریال «ونزدی» در Apple TV 4K شروع کردم. من به تازگی تماشای این قسمتها را در A95L QD-OLED تمام کرده بودم، بنابراین جزئیات هنوز در ذهنم تازه بودند. من قسمت سوم را به طور خاص به دلیل تنوع در مکانها انتخاب کردم.

ویدئو پروژکتور سونی براویا مدل 7 XW5100es در زمان پخش در روز ، تصویری واضح و رنگی دقیق ارائه داد (منبع عکس: MGM Television)
ویدئو پروژکتور براویا ۷ از ابتدا تا انتها در این نمایش بسیار خوب عمل کرد. تصویر واضح و پرجزئیات بود و رنگها را به طور دقیق بازتولید میکرد. این موضوع در صحنهی آغازین، زمانی که مورتیسیا، ونزدی را در طبقهی بالا گیر انداخت، کاملاً مشهود بود قرمزهای تیرهی ملافهها به زیبایی خودنمایی میکردند. بعداً، سبزیهای جنگل در کمپ جریکو با دقت یکسانی رندر شدند. در صحنهای که پاگسلی تابوت را تخلیه میکند و با ونزدی صحبت میکند، ویدئو پروژکتور براویا ۷ ابرهای آسمان را با تمایز عالی به تصویر کشید و تغییرات ظریفی بین سفید و آبی ملایم را آشکار کرد.
علاوه بر این، شخصیتهایی با رنگ پوست طبیعیتر با دقت چشمگیری بازتولید شدند که نقاط قوت ویدئو پروژکتور را بیشتر نشان میدهد.
۴K/HDR10.
سپس، فیلمهای Black Panther و Zero Dark Thirty را از طریق Kaleidescape تماشا کردم. هر دو فیلم به خوبی ارائه شدند و به وضوح بهبود سونی در نگاشت رنگها را در مقایسه با سریهای قبلی خود نشان دادند و عملکردی برابر با ویدئو پروژکتور براویا ۹ که قبلاً بررسی کرده بودم، داشتند.
برای پلنگ سیاه، در طول مقدمه روی حملهی کاروان تمرکز کردم. این سکانس بسیار تاریک اما پویا است، با درخششهای روشن تیراندازی. ویدئو پروژکتور Bravia 7 توانست جزئیات دقیق سایهها را بدون از بین بردن رنگ سیاه یا محو کردن تصویر، به خوبی نمایش دهد.

ویدئو پروژکتور سونی براویا ۷ مدل XW5100es نسبت به مدلهای قبلی، نگاشت تُن بهبود یافتهای ارائه میدهد (منبع عکس: مارول استودیوز)
سپس صحنه پرواز در دره را در فیلم «سی دقیقه پس از نیمهشب» تماشا کردم. این صحنه هم یکی دیگر از صحنههای بسیار تاریک است که مدلهای قبلی سونی اغلب در آن مشکل داشتند. خوشبختانه، ویدئو پروژکتور براویا ۷ دوام آورد و تصویری دقیق ارائه داد که بافت دیوارهای دره را در طول پرواز حفظ میکرد. همچنین انتقال از نمای بیرونی تاریکتر به فضای داخلی روشنتر مرکز فرماندهی و هلیکوپترها را به نرمی و بدون افت کیفیت یا اثرات کمنوری قابل توجه انجام داد.
بازی با کیفیت 4K/120.
در آخر، تصمیم گرفتم دو بازی مختلفی را که اخیراً انجام میدادم، امتحان کنم. اولین بازی Wu Chang: Fallen Feathers روی کامپیوتر با استفاده از 9950X3D و RTX 5090 بود. من آن را با کیفیت SDR و 4K/120Hz بازی کردم. بازی هم با جزئیات واضح عالی به نظر میرسید و هم واکنشپذیری خوبی داشت. در ابتدا، چون روی یک OLED با تأخیر بسیار کم بازی میکردم، کمی سخت بود که جاخالی بدهم. با این حال، به لطف تأخیر کم Bravia Projector 7 در 4K/120Hz، به راحتی توانستم با افزایش جزئی تأخیر کنار بیایم.
بعد، Assassin's Creed Shadows را با کیفیت HDR و 4K/120Hz بازی کردم. بار دیگر، Bravia Projector 7 عملکرد بسیار خوبی داشت. با زمانبندی آسانتر بازی برای دفع حمله و جاخالی دادن، تغییر از OLED به Projector 7 روان بود و در کل یک تجربه عالی ارائه داد. با این اوصاف، متوجه شدم که برخی از هایلایتها در HDR، به خصوص مانند طلوع آفتاب، در مقایسه با نحوه نمایش آنها در یک OLED با روشنایی بالا که از HGIG پشتیبانی میکند، کمی متفاوت به نظر میرسند، اگرچه تصویر هنوز هم بسیار خوب به نظر میرسد.
نتیجهگیری

ویدئو پروژکتور براویا ۷ سونی، به لطف نگاشت تُن بهبود یافته، قابلیتهای بازی و ویژگیهای متفکرانهای مانند مقیاسبندی نسبت تصویر عملکردی که پویدئو روژکتورهای بیشتری باید ارائه دهند، از جمله ویدئو پروژکتورهای براویا ۸ و ۹ خود سونی تصویری چشمگیر و عملکردی قوی ارائه میدهد.
در حالی که ویدئو پروژکتور براویا ۷ عملکرد خوبی دارد، به دلیل قیمتش، موقعیت چالشبرانگیزی در بازار دارد. هنگام سنجش قیمت به عملکرد در این محدوده لومن، رقابت شدید است. چندین مدل در همان محدوده قیمت، روشنایی کمی یا به طور قابل توجهی بالاتر را ارائه میدهند و در عین حال ویژگیهایی مانند نگاشت تُن پویا، پشتیبانی از HDR10+ و کنترلهای کاملاً موتوری را نیز ارائه میدهند گاهی اوقات با قیمت مشابه یا حتی پایینتر. این امر انتخاب را برای خریداران بالقوه دشوارتر میکند.
با این اوصاف، ویدئو پروژکتور براویا ۷ نقاط قوت منحصر به فردی دارد که هم برای صاحبان جدید و هم برای طرفداران قدیمی جذاب خواهد بود. این ویدئو پروژکتور کمترین تأخیر ورودی را در کلاس خود با تنها ۱۱ میلیثانیه هنگام اجرای ۴K با سرعت ۱۲۰ هرتز، همراه با پشتیبانی از ALLM (حالت تأخیر خودکار کم) ارائه میدهد. پوشش طیف رنگی گسترده، مقیاسبندی نسبت تصویر که به دلیل کنترلهای دستی برای صفحه نمایشهای اسکوپ بسیار مهم است، و پشتیبانی از ۴۸ هرتز، جذابیت آن را دو چندان میکند. علاوه بر این، پردازنده XR سونی، پردازش تصویر مورد توجه این برند را به تجربهای جدید میآورد چیزی که بسیاری از کاربران برای آن ارزش زیادی قائل هستند.
براویا ویدئو پروژکتور ۷ که به عنوان یک گام بالاتر از XW5000 قرار میگیرد، بدون نیاز به جهش به براویا ویدئو پروژکتور ۸، عملکرد بیشتری را ارائه میدهد و آن را به یک انتخاب میانردهی مطمئن برای علاقهمندان به سونی تبدیل میکند که بدون نیاز به ورود به سطح بعدی، عملکرد بالاتری میخواهند.
هنوز جای پیشرفت وجود دارد. اگر کنترلهای دستی در نسخههای بعدی باقی بمانند، تغییر لنز میتواند از تنظیمات روانتر و دقیقتری بهرهمند شود. با این حال، در این سطح قیمت، کنترلهای کاملاً موتوری انتظار مناسبتری خواهند بود و همچنین برخی از ویژگیهای مشابه را با سایر پیشنهادات حفظ میکنند.
در نهایت، ویدئو پروژکتور Bravia 7 یک ویدئو پروژکتور عالی است که نسبت به XW5000 بهبود یافته و اصلاح شده است و یک گزینه متعادل در بین محصولات سینمای خانگی ممتاز سونی ارائه میدهد. با این اوصاف، خریداران بالقوه باید مدلهای رقیب در این رده را با دقت بررسی کنند، زیرا ارزش نسبت به عملکرد به طور ویژه رقابتی است.
اندازهگیریها
روشنایی.
ویدئو پروژکتور براویا ۷ دارای روشنایی ۲۲۰۰ انسی لومن است. روشنترین حالت تصویر موجود، سینمای روشن است. اندازهگیریهای ما ۲۱۰۸ انسی لومن را نشان داد که کمتر از ۴.۱٪ کمتر از مشخصات ذکر شده سونی است.
Sony Bravia Projector 7/VPL-XW5100ES ANSI Lumens
حداکثر خروجی لیزر |
حالتهای SDR/HDR |
1982 |
Cinema Film 1 |
1897 |
Cinema Film 2 |
1918 |
Reference |
1982 |
TV |
1813 |
Photo |
1918 |
Game |
2108 |
Bright Cinema |
2024 |
Bright TV |
1939 |
User |
1939 |
IMAX Enhanced |
افت نور لنز زوم.
افت نور ویدئو پروژکتور Bravia 7 هنگام تغییر از عریضترین حالت زوم به طولانیترین حالت تلهفوتو، ۱۳٪ بود.
یکنواختی روشنایی.
ویدئو پروژکتور Bravia 7 که یک تصویر مورب ۱۰۰ اینچی را نمایش میدهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده ۹۳٪ در هر دو حالت زوم زاویه باز و زوم تلهفوتو شد. روشنترین قسمت صفحه نمایش، مرکز میانی و کمنورترین قسمت، بالا سمت چپ بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه سفید کامل قابل توجه نبود.
صدای فن.
ویدئو پروژکتور Bravia 7 از نظر نویز صوتی ۲۴ دسیبل رتبهبندی شده است. با استفاده از نرمافزار Room EQ Wizard و یک میکروفون Umik-1 در اتاق سینمای من با کف نویز محیطی ۳۳.۳ دسیبل، ویدئو پروژکتور Bravia 7 در تنظیم حداکثر توان لیزر (اندازهگیریها در فاصله ۳ فوت انجام شد) میزان دسیبل زیر را اندازهگیری کرد:
توان لیزر: حداکثر
عقب: ۳۴.۹ دسیبل
چپ: ۳۵.۱ دسیبل
جلو: ۳۴.۶ دسیبل
راست: ۳۵.۷ دسیبل
بالا: ۳۴.۹ دسیبل
تأخیر ورودی.
اندازهگیریهای تأخیر ورودی با استفاده از حالت تصویر بازی با کاهش تأخیر ورودی روی روشن، با هر دو HDR Tone Mapping و Dynamic HDR Enhancer هم روشن و هم خاموش انجام شد که نتایج مشابهی را به همراه داشت.
1080p/60Hz = 28ms
1080p/120Hz = 11ms
4k/60Hz = 20ms
4k/120Hz = 11ms
اتصالات
HDMI 2.1 (x2; HDCP 2.3; 48Gbps FRL: 12G@4L)
RJ45 LAN 10BASE-T/100BASE-TX
RS-232C
1 Mini Jack (3.5mm DC12v trigger)
IR in port (3.5mm)
USB 2.0 Type A (service/firmware updates - no media playback)
تنظیمات نهایی
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هر شخص ثالث، پتانسیل قابل توجه برای تغییرات نمونه به نمونه، و همچنین اندازهها و مواد مختلف صفحه نمایش، نورپردازی، استفاده از لامپ یا سایر عوامل محیطی که میتوانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند را در نظر نمیگیرد. ویدئو پروژکتورها همیشه باید در فضای شخصی کاربر کالیبره شوند و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است برای برخی نقطه شروع مفیدی باشد. همیشه قبل از انجام تنظیمات، تنظیمات فعلی خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت تمایل به آنها بازگردید. برای آشنایی با هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
SDR
Calib. Preset: Reference
Reality Creation: On
Resolution: 13
Noise Filtering: Min
D.Focus Optimizer: Off
Cinema Black Pro
Laser Light Setting
Dynamic Control: Limited
Output: 60
Dynamic HDR Enhancer: Off
Motionflow: True Cinema
Contrast: Max
Brightness: 50
Color: 50
Hue: 50
Color Temp: D65
R Gain: -1
G Gain: 0
B Gain: -1
R Bias: 0
G Bias: 0
B Bias: 0
Sharpness: 50
Expert Setting
NR: Off
Smooth Gradation: Low
Gama Correction: 2.4
Color Correction: On
مدیریت رنگ
Brightness |
Saturation |
Hue |
رنگ |
0 |
5 |
3 |
قرمز |
0 |
6 |
0 |
سبز |
0 |
0 |
2- |
آبی |
0 |
5 |
1- |
فیروزهای |
0 |
2- |
1 |
سرخابی |
0 |
5 |
3- |
زرد |
HDR: Auto
Color Space: Custom
Red
Cyan - Red: 5
Magenta - Green: -4
Green
Cyan - Red: 0
Magenta - Green: 0
Blue
Cyan - Red: 0
Magenta - Green: 0
Input Lag Reduction: Off
HDR
Calib. Preset: Cinema Film 1
Reality Creation: On
Resolution: 13
Noise Filtering: Min
D.Focus Optimizer: Off
Cinema Black Pro
Laser Light Setting
Dynamic Control: Limited
Output: Max
Dynamic HDR Enhancer: Middle
HDR Tone Mapping: Mode 3
Motionflow: True Cinema
Contrast: Max
Brightness: 50
Color: 50
Hue: 50
Color Temp: Custom 3
R Gain: 2
G Gain: 0
B Gain: -19
R Bias: 0
G Bias: 0
B Bias: 0
Sharpness: 50
Expert Setting
NR: Off
Smooth Gradation: Low
Gama Correction: Off
Color Correction: On
مدیریت رنگ
Brightness |
Saturation |
Hue |
رنگ |
0 |
0 |
2 |
قرمز |
0 |
2 |
0 |
سبز |
0 |
1- |
0 |
آبی |
0 |
2 |
2- |
فیروزهای |
0 |
3- |
2 |
سرخابی |
0 |
6 |
4 |
زرد |
HDR: Auto > HDR10/HLG
Color Space: Custom
Red
Cyan - Red: 7
Magenta - Green: -1
Green
Cyan - Red: -9
Magenta - Green: 15
Blue
Cyan - Red: -4
Magenta - Green: -2
Input Lag Reduction: Off