ورود | ثبت نام
021-68221  
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 679
  • سعید مصباحی
  • 26 مرتبه
نقد و بررسی ویدئو پروژکتور والریون ویژن مدل Valerion VisionMaster Max

نقد و بررسی ویدئو پروژکتور والریون ویژن مدل Valerion VisionMaster Max

1404/08/10

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره ویدئو پروژکتور Valerion VisionMaster Max عرضه شد. این ویدئو پروژکتور به عنوان پرچمدار سری ویدئو پروژکتورهای VisionMaster Lifestyle عمل می‌کند و بالاترین سطح عملکرد را در این سری ارائه می‌دهد. مدل Max با تکیه بر ویژگی‌ها و نقاط قوت مدل‌های کوچکتر خود، عملکرد کلی بهبود یافته‌ای را ارائه می‌دهد.

 

Valerion VisionMaster Max

Valerion-VisionMaster-Max_Hero-Image

ویدئو پروژکتور VisionMaster Max که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۴، همزمان با راه‌اندازی کمپین کیک‌استارتر برای سری ویدئو پروژکتورهای VisionMaster معرفی شد، به عنوان مدل پرچمدار این سری فعالیت می‌کند. در حالی که سری VisionMaster عموماً به عنوان یک ویدئو پروژکتور سبک زندگی طبقه‌بندی می‌شود، به لطف مجموعه ویژگی‌ها و عملکرد چشمگیر خود، به عنوان یک گزینه اختصاصی سینمای خانگی نیز به موفقیت چشمگیری دست یافته است.

VisionMaster Max با تکیه بر این پایه، ویژگی‌های برجسته‌ای مانند عنبیه، تغییر لنز عمودی موتوری و عملکرد کنتراست بهبود یافته را معرفی می‌کند. پس از نمایش قوی VisionMaster Pro 2، همانطور که در بررسی ما از ۱۱ مارس ۲۰۲۵ اشاره شد، Max در موقعیتی قرار دارد که از عملکرد Pro 2 پیشی بگیرد و هیجان بیشتری را برای عرضه آن ایجاد کند.

 

مزایا

تغییر لنز عمودی
سیستم عنبیه شش سطحی
نسبت کنتراست عالی
منبع نور لیزر با دوام بالا
کم کردن نور لیزری
HDMI 2.1 با سرعت کامل 48 گیگابیت بر ثانیه
IMAX Enhanced
پشتیبانی از DolbyVision
نگاشت پویای رنگ
زوم اپتیکال
تاخیر کم برای بازی
پشتیبانی از سه بعدی

معایب

تغییر رنگ به دلیل کم کردن نور لیزری (EBL)
مقداری برش در HDR
EBL کمی کند است
ویژگی کاهش RBE ممکن است باعث ایجاد نویز شود

 

ویژگی‌ها

Valerion VisionMaster Max، پس از اندکی تأخیر در زمان عرضه، سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، به دست علاقه‌مندان به ویدئو پروژکتور رسید. این ویدئو پروژکتور که بر اساس پایه‌های Valerion VisionMaster Pro 2 که Projector Central در اوایل سال 2025 آن را بررسی کرده بود، ساخته شده است، با ارائه عملکرد بالاتر با قیمت مناسب 4999 دلار، استانداردها را ارتقا می‌دهد. با این حال، در طول رویداد رونمایی Valerion، این ویدئو پروژکتور با قیمت بسیار جذاب 3999 دلار در دسترس بود تخفیف 1000 دلاری برای کسانی که 100 دلار پیش‌پرداخت می‌کردند. این طرح از 29 سپتامبر 2025 تا 2 نوامبر 2025 ادامه داشت. پس از پایان طرح، قیمت پیشنهادی تولیدکننده برای VisionMaster Max به 4999 دلار بازگشت.

VisionMaster Max دارای مجموعه‌ای از مشخصات چشمگیر است که از منبع نور سه‌گانه لیزری RGB خود، 3500 ایزو لومن را ارائه می‌دهد که پوشش طیف وسیعی از فضای رنگی Rec.2020 و عملکرد روشنایی عالی را ممکن می‌سازد.

در طول آزمایش، VisionMaster Max در حالت استاندارد با فعال بودن تقویت‌کننده روشنایی در تنظیمات High، تا ۳۴۲۱ انسی لومن را اندازه‌گیری کرد فقط ۲.۲۵٪ کمتر از مشخصات منتشر شده. بدون فعال بودن تقویت‌کننده روشنایی، ۲۵۳۳ انسی لومن اندازه‌گیری شد که ۲۵.۹۸٪ کمتر از مشخصات اعلام شده است.

در حالی که ویژگی تقویت‌کننده روشنایی به VisionMaster Max اجازه می‌دهد تا به خروجی لومن تبلیغ شده خود نزدیک شود، یک سوگیری سبز قوی ایجاد می‌کند و آن را برای مشاهده دقیق محتوا نامناسب می‌کند. علاوه بر این، تقویت‌کننده روشنایی به عملکرد عنبیه در VisionMaster Max گره خورده است. این بدان معناست که اگر عنبیه در هر یک از سه حالت موجود خود  سینما ۱، سینما ۲ یا دستی  فعال باشد، تقویت‌کننده روشنایی برای انتخاب در دسترس نخواهد بود.

Valerion-VisionMaster-Max_Lifestyle

ویژن مستر مکس از یک چیپست DLP 0.47 اینچی تگزاس اینسترومنتس به عنوان فناوری نمایشگر خود استفاده می‌کند که با یک منبع نور سه‌گانه لیزری RGB جفت شده و تا 25000 ساعت لذت تماشا را ارائه می‌دهد. ویژن مستر مکس با این چیپست، از نظر فنی یک ویدئو پروژکتور 1080p اصلی است که از تغییر پیکسل برای دستیابی به وضوح کامل UHD 4K (3840 × 2160) با 8.29 میلیون پیکسل استفاده می‌کند.

تصویر تولید شده توسط مکس فوق‌العاده واضح و دقیق است. با این حال، به دلیل اینکه یک دستگاه DLP تک چیپ است، مستعد ابتلا به اثر رنگین‌کمانی است که من در حین تماشا متوجه آن شدم. ویژن مستر مکس شامل یک ویژگی کاهش RBE است که برای به حداقل رساندن این اثر طراحی شده است. اگرچه این ویژگی کمک کرد، اما فعال کردن این ویژگی باعث ایجاد صدای ناله‌ای با فرکانس بالا شد، بنابراین در نهایت تصمیم گرفتم از آن استفاده نکنم. همچنین در حین تماشا و همچنین پخش تصویر روی صفحه نمایش StudioTek 130 G4، لکه‌های خفیف لیزر را مشاهده کردم.

همانطور که قبلاً گفته شد، VisionMaster Max تصویری فوق‌العاده واضح ارائه می‌دهد و از یک سیستم نوری چشمگیر بهره می‌برد که معمولاً در ویدئو پروژکتورهای این کلاس یافت نمی‌شود. این ویدئو پروژکتور دارای محدوده زوم کاملاً نوری افزایش یافته 0.9-2.0:1 است، در مقایسه با Pro 2 که 0.9-1.5:1 بود. در حالی که نسبت پرتاب افزایش یافته یک پیشرفت خوشایند است، اما این محدوده هنوز تا حدودی محدود است. مانند اکثر ویدئو پروژکتورهای سبک زندگی، قرارگیری ویدئو پروژکتور ممکن است برای برخی از کاربران مشکلی ایجاد کند یا نکند.

VisionMaster Max همچنین شامل یک تغییر لنز عمودی کاملاً موتوری بسیار زیاد با انحراف ±105٪ است که تنظیم و ترازبندی را فوق‌العاده آسان می‌کند. با این حال، خوب می‌شد که تغییر لنز افقی نیز در آن گنجانده شده باشد. در حالی که VisionMaster Max فاقد تغییر لنز افقی است، تغییر لنز عمودی موجود در آن روان است و به خوبی کنترل می‌شود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد فوکوس در Max در مقایسه با Pro 2 اصلاح شده است و بسیار روان و دقیق عمل می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته و غیرمعمول در بین ویدئو پروژکتورهای سبک زندگی، سیستم عنبیه شش سطحی VisionMaster Max است. تیغه‌های عنبیه و بدنه داخلی آن با رنگ سیاه پوشانده شده‌اند تا به جذب نورهای مزاحم کمک کنند. هر گام عنبیه، خروجی نور را با درصد کمی کاهش می‌دهد و در هر گام، درصد آن گام کمی بیشتر است و در نهایت هنگام فعال شدن، کنتراست را افزایش می‌دهد. هنگامی که عنبیه به سطح ۶ می‌رسد، به دلیل تغییر در تراز سفیدی، تغییر رنگ رخ می‌دهد. در آزمایش، مصالحه بین افزایش کنتراست و کاهش روشنایی در سطح ۶ ارزشمند نبود. به نظر می‌رسد محدوده ایده‌آل، سطوح ۲ تا ۴ باشد که سطح ۳ بهترین تعادل کلی بین افزایش کنتراست و خروجی نور را ارائه می‌دهد.

Valerion-VisionMaster-Max_Colors

والریون ویژن مستر مکس در دو رنگ عرضه می‌شود.

این ویدئو پروژکتور همچنین شامل دو حالت از پیش تنظیم شده‌ی عنبیه اضافی - سینما ۱ و سینما ۲ - است که به نظر می‌رسد تقریباً با تنظیمات دستی مطابقت دارند یا بین آنها قرار می‌گیرند. سینما ۱ به نظر می‌رسد بین سطوح ۳ و ۴ قرار می‌گیرد، در حالی که سینما ۲ سطح ۶ را منعکس می‌کند.

در نهایت، VisionMaster Max از لنزهای خارجی پشتیبانی می‌کند که امکان افزایش فاصله پرتاب و لنزهای آنامورفیک را برای کاربرانی که از صفحه نمایش CinemaScope استفاده می‌کنند، فراهم می‌کند. اگرچه این لوازم جانبی هنوز در دسترس نیستند و تاریخ انتشار آنها اعلام نشده است، Valerion قصد دارد آنها را به صورت جداگانه برای خرید ارائه دهد.

ویژگی برجسته‌ی Valerion در ویدئو پروژکتورهای VisionMaster خود، فناوری Enhanced Black Level (EBL) است که یک ویژگی چشمگیر است که به ندرت در این کلاس از ویدئو پروژکتورها یافت می‌شود. مشخصات منتشر شده، نسبت کنتراست VisionMaster Max را ۵۰۰۰۰:۱ ذکر می‌کند. با این حال، در آزمایش ما، حداکثر به ۲۸۶۶۰:۱ رسید. اگرچه این مقدار کمتر از رقم اعلام شده است، اما همچنان برای این کلاس از ویدئو پروژکتورها بسیار چشمگیر است. کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند که بسته به حالت تصویر و تنظیمات ۲۱۰۰:۱ و ۴۱۰۰:۱، به نسبت کنتراست بومی (OOTB) دست یابند. با افزایش فاصله پرتاب و استفاده از EBL و دیافراگم با هم، نسبت کنتراست از تقریباً ۱۰۵۰۰:۱ تا حدود ۲۸۵۰۰:۱ متغیر است.


در حالی که عملکرد کنتراست با EBL فعال چشمگیر است، هنوز برخی اشکالات وجود دارد که نشان می‌دهد این ویژگی نیاز به اصلاح بیشتری دارد. با شروع از EBL Low، به نظر می‌رسد فعال‌سازی کندتر است و عملکرد آن گاهی اوقات قابل مشاهده بود. اگرچه خیلی حواس‌پرت‌کننده نیست، اما قابل توجه بود و من هنوز هم می‌توانستم تغییر رنگ جزئی را حس کنم. با EBL High، فعال‌سازی سریع‌تر بود، اما این با تغییر رنگ برجسته‌تر و افزایش برش در هایلایت‌ها و عناصر روشن روی صفحه همراه بود. از جنبه مثبت، به نظر می‌رسد که پیاده‌سازی در مقایسه با تجربه من با Pro 2 تا حدودی بهبود یافته است. در نهایت، من با استفاده از EBL Low در ترکیب با تنظیمات دیافراگم ۳، بهترین تعادل را پیدا کردم.

VisionMaster Max درست مانند Pro 2، پوشش گاموت بسیار خوبی از فضای رنگی Rec. 2020 ارائه می‌دهد. مشخصات منتشر شده Valerion پوشش ۱۱۰٪ Rec. 2020 را فهرست می‌کند؛ با این حال، اندازه‌گیری‌های ما پوشش واقعی ۹۴.۳۲٪ (xy) و ۹۶.۶۶٪ (uv) را نشان داد که بهبود کمی نسبت به Pro 2 است. نگاشت رنگ برای Rec. 2020 و همچنین برای P3 در سال ۲۰۲۰ و ۷۰۹ در سال ۲۰۲۰ که هر دو در اندازه‌گیری ۱۰۰٪ برای گاموت‌های رنگی مربوطه خود بودند، کاملاً خوب بود.

Valerion-VisionMaster-Max_Lifestyle

ویژن مستر مکس از فرمت‌های دالبی ویژن و HDR10+ به همراه راهکار نگاشت پویای تُنِ خودِ والریون پشتیبانی می‌کند. در حالی که هر سه عملکرد خوبی دارند، راهکار DTM در ویژن مستر مکس با محتوای ۲۰۰۰ نیت بالاتر، کمی برش تصویر نشان داد و جزئیات هایلایت مورد انتظار را به طور کامل نمایش نداد. با این حال، محتوای ۱۰۰۰ نیت را به طور بسیار مؤثر مدیریت کرد. با وجود برخی برش‌ها، عملکرد کلی HDR قوی بود و از بسیاری از پیاده‌سازی‌های نگاشت پویای تُنِ موجود در اکثر ویدئو پروژکتورهای سبک زندگی امروزی بهتر عمل می‌کرد.


ویژن مستر مکس ۱۶.۵ پوند وزن دارد و ابعاد آن ۱۰.۲ در ۷.۳ در ۹.۲ اینچ (WHD) است که آن را کمی بزرگتر از پرو ۲ می‌کند. به عنوان یک ویدئو پروژکتور سبک زندگی، ویژن مستر مکس را می‌توان به لطف اندازه جمع و جورش، بدون مشکل زیادی در مکان‌های مختلف قرار داد. مکس با زوم اپتیکال و تغییر لنز عمودی موتوری، انعطاف‌پذیری بیشتری در قرارگیری و فاصله پرتاب ارائه می‌دهد. این ویدئو پروژکتور می‌تواند تصاویر را از ۴۰ اینچ تا ۳۰۰ اینچ به صورت مورب پخش کند، بنابراین کاربران باید نصب خود را بر این اساس برنامه‌ریزی کنند. اگرچه مدل مکس شامل تصحیح کیستون دستی و خودکار و همچنین تصحیح ذوزنقه‌ای است، اما معمولاً توصیه می‌شود برای حفظ کیفیت تصویر بهینه، تا حد امکان از استفاده از این ویژگی‌ها خودداری کنید. برای تعیین فاصله پرتاب مناسب برای اندازه صفحه نمایش مورد نظر خود، می‌توانید از ماشین حساب پروژکتور پروژکتورسنترال والریون VisionMaster Max استفاده کنید.

VisionMaster Max دارای یک جفت بلندگوی استریوی داخلی ۱۲ واتی است که عملکرد شگفت‌انگیزی دارند و مکس را برای تنظیمات موقت مناسب می‌کنند. با پشتیبانی از DTS:X و Dolby Atmos و همچنین eARC، مکس باید نیازهای اکثر کاربران را برآورده کند اگرچه در حالت ایده‌آل، برای عملکرد صوتی بهینه با یک سیستم صوتی خارجی اختصاصی جفت می‌شود.

VisionMaster Max روی گوگل تی‌وی با سیستم عامل اندروید تی‌وی ۱۲ اجرا می‌شود، نسخه‌ای بهبود یافته از سیستم عامل که عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌های قبلی ارائه می‌دهد. پلتفرم گوگل تی‌وی همچنین امکان دسترسی به کروم‌کست، ایرپلی، اسکرین میرورینگ و فروشگاه گوگل پلی را فراهم می‌کند که شامل نسخه‌های تایید شده نتفلیکس، یوتیوب، پرایم ویدیو، دیزنی پلاس، مکس و موارد دیگر می‌شود. علاوه بر این، این نسخه از گوگل تی‌وی به درستی دامنه دینامیکی را مدیریت می‌کند و به طور خودکار فضای رنگی مناسب را بر اساس محتوای در حال مشاهده اعمال می‌کند.

VisionMaster Max به لطف تأخیر کم خود، یک ویدئو پروژکتور بازی بسیار توانمند است. بسته به نرخ فریم خروجی، می‌توان از آن برای بازی‌های معمولی و نیمه رقابتی استفاده کرد. Valerion Max عملکردی قابل مقایسه با ویدئو پروژکتورهای بازی اختصاصی ارائه می‌دهد، به طوری که Valerion تأخیر آن را ۴ میلی‌ثانیه برای ۱۰۸۰p/۲۴۰ هرتز، ۸ میلی‌ثانیه برای ۱۰۸۰p/۱۲۰ هرتز و ۱۵ میلی‌ثانیه برای ۴K/۶۰ هرتز ذکر کرده است.

Valerion-VisionMaster-Max_Lifestyle

 

اندازه‌گیری‌های ما که در حالت‌های پاسخ فوری بازی، حالت نرخ نوسازی بالا و حالت توربو DLP انجام شد، به شرح زیر بود:

1080p/60Hz:  میلی‌ثانیه 18
1080p/120Hz:  میلی‌ثانیه 11
1080p/240Hz: میلی‌ثانیه 5
4K/60Hz: میلی‌ثانیه 18
4K/120Hz: میلی‌ثانیه 11

در مجموع، این نتایج عالی هستند و تأیید می‌کنند که Valerion Max می‌تواند یک تجربه بازی فوق‌العاده را ارائه دهد.

پنل ورودی/خروجی پشتی VisionMaster Max پشت دری پنهان شده است که به سمت پایین باز می‌شود تا کانکتورها و ورودی برق را نشان دهد. در حالی که این طراحی در حالت بسته ظاهری تمیز و ساده ارائه می‌دهد، در هنگام استفاده باید باز بماند تا به اتصال برق دسترسی پیدا کنید.

Valerion-VisionMaster-Max_Remote-Control

 

پیکربندی ورودی/خروجی Valerion Max شامل سه پورت HDMI است: دو پورت HDMI 2.1 با پهنای باند کامل که از ۴۸ گیگابیت بر ثانیه با ۱۲G @ 4L برای FRL در پورت‌های ۱ و ۲ پشتیبانی می‌کنند و یک پورت HDMI 2.1 سوم که از eARC پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، دو پورت USB وجود دارد: یکی USB 3.0 Type-A و دیگری USB 2.0 Type-A که هر دو از پخش رسانه و انتقال برق پشتیبانی می‌کنند.

کاربران همچنین یک خروجی صدای نوری S/PDIF و یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری را نیز خواهند یافت. در نهایت، VisionMaster Max شامل یک پورت اترنت ۱ گیگابیت بر ثانیه RJ-45 است که از آنجایی که بسیاری از دستگاه‌های این کلاس فقط اتصال ۱۰۰Base-T را ارائه می‌دهند، یک ویژگی خوشایند است.

کنترل از راه دور موجود دارای نور پس زمینه جزئی است و با فشار دادن هر دکمه‌ای روشن می‌شود. این ریموت واکنش‌پذیر است و عملکرد خوبی دارد و دکمه‌های دسترسی سریع برای برنامه‌های محبوب پخش داخلی، کنترل صوتی، فوکوس خودکار و یک دکمه هوش مصنوعی برای دسترسی به ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. ترجیح می‌دادم که ریموت کاملاً دارای نور پس‌زمینه باشد و یک دکمه قابل تنظیم داشته باشد که کاربران بتوانند آن را به عملکرد یا ویژگی دلخواه خود اختصاص دهند. در نهایت، VisionMaster Max از پخش سه‌بعدی پشتیبانی می‌کند و در این زمینه عملکرد خوبی دارد و تصویری روشن ارائه می‌دهد به‌خصوص وقتی با عینک‌های Valerion جفت می‌شود، که به طرز محسوسی به اندازه سایر عینک‌های سه‌بعدی که استفاده کرده‌ام، تاریک نیستند.

 

عملکرد

VisionMaster Max طیف گسترده‌ای از حالت‌های تصویر را برای محتوای SDR و HDR ارائه می‌دهد. این تلویزیون در مجموع شامل هفت حالت تصویر برای SDR، هشت حالت برای HDR، سه حالت برای Dolby Vision و چهار حالت برای HDR10+ است. هر حالت تصویر را می‌توان به طور مستقل و با تنظیمات حافظه خاص خود پیکربندی کرد و به کاربران امکان می‌دهد تنظیمات تصویر را به طور جداگانه برای مشاهده SDR و HDR تنظیم کنند.

برای SDR، حالت‌های تصویر موجود شامل Vivid، Standard، Sports، PC/Game، Energy Saving، Theater و Filmmaker است. حالت‌های HDR10 نام‌های یکسانی دارند اما از پیشوند "HDR" استفاده می‌کنند. با این حال، PC/Game به HDR Game تغییر نام داده شده است و یک حالت IMAX Enhanced اضافی نیز موجود است. حالت‌های تصویر HDR10+ از یک قرارداد نامگذاری مشابه با پیشوند "HDR10+" پیروی می‌کنند و شامل Vivid، Game، Standard و Theater می‌شوند. Dolby Vision حالت‌های تصویر Bright، Dark و Custom را ارائه می‌دهد.

هنگام استفاده از پلتفرم هوشمند داخلی Google TV، حالت‌های تصویر PC/Game و HDR Game برای انتخاب در دسترس نیستند.

VisionMaster Max مجموعه‌ای کامل از کنترل‌های کالیبراسیون را ارائه می‌دهد که به بینندگان امکان می‌دهد تنظیمات استاندارد تصویر مانند کنتراست، سطح سیاهی، رنگ و وضوح را تنظیم کنند. علاوه بر این، گزینه‌های پیشرفته‌ای برای تعادل رنگ سفید و مدیریت رنگ از طریق تنظیمات افست و گین، تنظیم تعادل رنگ سفید 20 نقطه‌ای، کنترل‌های گاما و یک سیستم مدیریت رنگ (CMS) برای تنظیم دقیق رنگ، اشباع و روشنایی در هر دو رنگ اصلی و فرعی ارائه می‌دهد.

Valerion-VisionMaster-Max_Lifestyle

VisionMaster Max شامل چهار حالت از پیش تنظیم شده گاما - 2.0، 2.2، 2.4 و BT.1886 - است که همگی به طور دقیق اهداف مربوطه خود را ردیابی می‌کنند. این حالت‌ها را می‌توان با استفاده از کنترل‌های گامای 20 نقطه‌ای موجود در VisionMaster Max، بیشتر اصلاح کرد.

ویژگی سطح سیاه پیشرفته (EBL) دو تنظیم، کم و زیاد، و همچنین می‌تواند به طور کامل غیرفعال شود. برای فعال کردن EBL، درخشندگی لیزر باید روی سطح 6 یا بالاتر تنظیم شود. هر تنظیمی زیر 6 این ویژگی را غیرفعال می‌کند. هنگام فعال شدن، EBL عملکرد کنتراست کلی دستگاه را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. با این حال، همانطور که قبلاً ذکر شد، برخی از کاربران ممکن است هنگام فعال بودن آن متوجه مصنوعات شوند.

تنظیمات کم کندتر فعال می‌شود، که می‌تواند عملکرد آن را برای برخی از بینندگان قابل توجه‌تر کند، اما تغییر رنگ ظریف‌تری ایجاد می‌کند و برش کمتری در هایلایت‌های تصویر دارد. تنظیم زیاد سریع‌تر فعال می‌شود اما تغییر رنگ قوی‌تر و برش هایلایت بیشتری را ایجاد می‌کند. در حالی که این ویژگی مؤثر است، می‌تواند از اصلاحات اضافی بهره‌مند شود. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که در مقایسه با زمانی که در ابتدا VisionMaster Pro 2 را بررسی کردم، به طور کلی بهبود یافته است.

در طول آزمایش، هنگام استفاده از EBL، تنظیمات Low را ترجیح دادم، زیرا مصنوعات ایجاد شده توسط تنظیمات High برای سلیقه من بیش از حد حواس‌پرت‌کننده بودند.

Valerion-VisionMaster-Max_Lifestyle-3

از همان ابتدا، VisionMaster Max خوب به نظر می‌رسید، هرچند نقطه سفید آن نیاز به تنظیم داشت، زیرا تصویر کمی با رنگ قرمز بیش از حد، غیر طبیعی به نظر می‌رسید. با شروع از حالت تصویر Filmmaker، گزینه‌های دمای رنگ موجود را بررسی کردم. هیچ‌کدام تعادل مورد نظر را ارائه ندادند و هر کدام یا خیلی آبی یا خیلی قرمز به نظر می‌رسیدند. در نهایت، Warm 1 بهترین نقطه شروع را برای تماشای محتوا، چه در حالت‌های تصویر Filmmaker و چه در حالت تصویر Theater، فراهم کرد.

علاوه بر این، کاربرانی که قصد کالیبراسیون VisionMaster Max را دارند، باید استفاده از یک تابع تطبیق رنگ (CMF) متفاوت را در نظر بگیرند، که از نظر ادراکی نمایشگر را با مرجع دیگری یا نقطه سفید جایگزین مورد نظر خود تطبیق می‌دهد، زیرا هدف قرار دادن مختصات استاندارد D65 ممکن است نتیجه بصری دقیقی ایجاد نکند.

من VisionMaster Max را با نرم‌افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک اسپکترورادیومتر Colorimetry Research CR-300، یک رنگ‌سنج Colorimetry Research CR-100 و یک ژنراتور Murideo 8K Seven کالیبره کردم. VisionMaster Max روی پرده نمایش Stewart Filmscreen StudioTek 130 G4 با اندازه صفحه نمایش مورب ۱۰۰ اینچ کالیبره شد.

Valerion-VisionMaster-Max_Lifestyle

اندازه‌گیری‌های پیش از کالیبراسیون برای VisionMaster Max با استفاده از حالت تصویر Filmmaker، خطاهای dE بالایی را در OOTB نشان داد. (DeltaE معیاری است که برای تعیین خطاهای قابل مشاهده استفاده می‌شود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE برابر با ۳ قابل مشاهده است، هر چیزی بیش از ۲.۳ برای چشمان آموزش دیده تفاوت قابل توجهی است و هر چیزی کمتر از ۲.۳ در حالت ایده‌آل نباید با چشم دیده شود.) میانگین قرائت‌ها برای SDR برای میانگین‌های Grayscale به دلیل قرمز بیش از حد در تصویر، ۸.۴dE بود، با ۱۰٪ اشباع، به طور متوسط ​​۴.۴dE و با Color Checker استاندارد که تقریباً ۴۷ تکه را اندازه‌گیری می‌کند، به طور متوسط ​​۲.۴dE بود. در حالی که خطاها زیاد به نظر می‌رسند، در درجه اول به دلیل نقطه سفید است که در نهایت بر رنگ و اشباع تمام رنگ‌ها تأثیر می‌گذارد. HDR به طور متوسط ​​۸.۵dE در Grayscale، ۸.۱dE در Color Checker و ۷.۱dE برای ۲۰٪ اشباع در BT.2020 بود.


پوشش گاموت VisionMaster Max برای DCI-P3، 99.28% xy و 99.63% uv اندازه‌گیری شد، در حالی که پوشش BT.2020، 94.32% xy و 96.66% uv اندازه‌گیری شد. همانطور که قبلاً گفته شد، بسته به تنظیمات، نسبت کنتراست اصلی Valeion Max بین 2100:1 و 4100:1 است، زیرا حداکثر نسبت کنتراست اصلی که من توانستم به آن دست یابم 4143:1 بود. هنگام استفاده از EBL به همراه Iris، حداکثر کنتراست دینامیکی که توانستم به آن دست یابم 28660:1 بود.

من با استفاده از کنترل‌های Gain، نقطه سفید خاکستری خنثی D65 استاندارد صنعتی را هدف قرار دادم و از کنترل‌های کامل CMS برای کالیبراسیون استفاده کردم. با این حال، به دلیل نحوه درک بصری D65، تصمیم گرفتم VisionMaster Max را از نظر ادراکی مطابقت دهم و با یک هدف سفارشی کالیبره کنم.

خطاهای DeltaE پس از کالیبراسیون برای هر دو حالت SDR و HDR بهبود یافت. در حالت تصویر Filmmaker برای SDR، میانگین نهایی مقیاس خاکستری 0.6dE با حداکثر 1.3dE بود. یک Color Checker بزرگ با بیش از 150 رنگ، میانگین 1.3dE با حداکثر 4.5dE را اندازه‌گیری کرد. جابجایی اشباع با افزایش 5٪، میانگین 1.1dE و حداکثر 3.8dE را نشان داد.

نتایج HDR پس از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر HDR Filmmaker، میانگین 5.2dE را برای مقیاس خاکستری نشان داد، در حالی که بررسی کننده رنگ میانگین 3.1dE و جابجایی اشباع 20٪ در BT.2020 به طور متوسط ​​6.3dE بود.

VisionMaster Max همچنین همچنان عدم اشباع مشاهده شده در Pro 2 از قرمز و آبی را در روشنایی کم نشان می‌دهد. این منجر به عدم اشباع شدید این رنگ‌ها در 10٪ محرک و کمتر می‌شود.

دستگاه‌هایی که برای بررسی کالیبراسیون پس از محتوا استفاده کردم، یک پخش‌کننده بلوری Oppo UDP-203 و AppleTV 4K بودند.

1080p/SDR.

اولین فیلمی که با کیفیت SDR تماشا کردم، فیلم The Wolf of Wall Street با فرمت Blu-ray بود. والریون در این فیلم عملکرد خوبی داشت و رنگ‌ها را به خوبی بازتولید می‌کرد و رنگ پوست را طبیعی نشان می‌داد. این موضوع به ویژه در صحنه مهمانی ساحلی که پس از مکالمه جردن با پدرش، مکس، در دفترش در مورد ازدواج اتفاق می‌افتد، مشهود بود. شرکت‌کنندگان مختلف مهمانی طبیعی به نظر می‌رسیدند و رنگ لباس‌هایشان به طور دقیق رندر شده بود. تصویر همچنین بسیار واضح و با جزئیات بود. تنها اندکی از اثر رنگین‌کمان در طول رانندگی جردن و نائومی از شام، به ویژه هنگام عبور از پل، قابل مشاهده بود، زیرا هایلایت‌های جزئی روی ماشین و چراغ‌های تصادفی در خیابان، این اثر بسیار ملایم را نشان می‌دادند. در کل، والریون مکس عملکرد خوبی داشت.

Valerion-VisionMaster-Max_Wolf-of-Wall-Street

 

4K/HDR10/DolbyVision.

مشابه زمانی که VisionMaster Pro2 را بررسی کردم، با بررسی همان آزمایش‌هایی که قبلاً با VisionMaster Max با استفاده از دیسک معیار HDR Spears & Munsil، جلد 4 انجام داده بودم، شروع کردم. با مشاهده همان الگوهای آزمایش، آزمایش را با عملکرد تک پیکسلی شروع کردم. درست مانند Pro2 Max با EBL خاموش، انتقال از یک صفحه کاملاً سیاه به یک پیکسل باعث افزایش جزئی در کف سیاه شد. با EBL روشن چه روی Low تنظیم شده باشد و چه High کف سیاه پایدار ماند. علاوه بر این، هنگام تغییر از صفحه سیاه به صفحه رنگی یا سفید کامل، هنگام فعال شدن EBL، یک تغییر رنگ مختصر رخ داد. در حالی که EBL Low کندتر بود که فعال شدن آن را آشکارتر می‌کرد، تغییر رنگ کمتری داشت در حالی که High برای فعال شدن سریع‌تر بود، تغییر رنگ آشکارتری را نشان می‌داد.

بعداً الگوهای Starfield را مشاهده کردم. این الگوها دارای یک دایره سیاه در وسط صفحه هستند که توسط یک میدان ستاره احاطه شده است که به تدریج با پیشرفت، ستاره‌های بیشتری به دست می‌آورد. درست مانند Pro2 با EBL خاموش، بین هر مجموعه میدان ستاره‌ای که ظاهر می‌شد، گذار بسیار مشخصی وجود داشت. با EBL روشن، گذار روان بود و کف سیاه را حفظ می‌کرد.

در نهایت، بخش‌های مونتاژ و رنگ پوست را مشاهده کردم. رنگ پوست در تمام سوژه‌های نشان داده شده به خوبی نمایش داده شده و دقیق به نظر می‌رسید.

مونتاژ با درجه روشنایی ۱۰۰۰ نیت بهترین عملکرد را داشت، اگرچه در تمام درجه‌ها، مقدار زیادی برش در تصویر وجود داشت و سه اسب بیشتر از همه برجسته بودند. درجه DolbyVision عملکرد بهتری داشت و جزئیات بیشتری را در برف در پیش‌زمینه نشان می‌داد.

4K/HDR10.

فیلم بعدی که تماشا کردم، فیلم La La Land با کیفیت HDR و از طریق بلوری 4K UHD بود. چندین صحنه آشنا را برای ارزیابی انتخاب کردم و والریون عملکرد بسیار خوبی داشت.

اولین صحنه‌ای که دیدم، مهمانی بهاری در استخر بود، سکانسی پر جنب و جوش و رنگارنگ. همه چیز مطابق انتظار ظاهر شد از لباس میا گرفته تا شاخ و برگ سبز در حیاط و جا بطری شراب به شکل ماهی با رنگ قرمز اشباع شده.

Valerion-VisionMaster-Max_La-La-Land

ویدئو پروژکتور Valerion VisionMaster Max در این صحنه از فیلم La La Land، رنگ‌های مشکی غنی و غلیظ را بدون هیچ تغییر روشنایی یا ناپایداری نمایش داد (منبع عکس: Lionsgate)

صحنه بعدی زمانی بود که سباستین با گروه «پیامبران» اجرا می‌کند. این سکانس در تاریکی مطلق شروع می‌شود و سپس نورافکنی روی سباستین می‌تابد و پس از او کیث (جان لجند) و بقیه گروه. ویدئو پروژکتور به خوبی از پس این صحنه برآمد و کف سیاه عمیق را بدون هیچ گونه افزایش یا نوسان روشنایی قابل توجهی در طول محو شدن از صحنه قبلی و انتقال به نورافکن‌ها حفظ کرد.


صحنه آخری که من آزمایش کردم زمانی بود که سباستین وارد بار خود می‌شود و از کنار پوستر میا عبور می‌کند. وقتی چشمانم به سرعت صفحه را اسکن کردند، نور چراغ‌های خیابان سمت راست، یک اثر رنگین‌کمانی ملایم را نشان داد ظریف، اما قابل توجه. در داخل کلوپ، این اثر به دلیل نورهای کوچک متعدد، آشکارتر شد. پس از انتقال به سکانس رویایی، رنگ‌ها مطابق انتظار ظاهر شدند، با قرمزهای اشباع شده عمیق در تم کریسمس بار، درست قبل از اینکه از در پشتی خارج شوند.


به غیر از RBE جزئی مشاهده شده، والریون مکس نمایش بسیار خوبی از فیلم ارائه داد.


سه بعدی.

آخرین فیلمی که تماشا کردم Tron: Legacy به صورت سه بعدی بود. عمق تصاویر در چندین صحنه خوب بود، مثلاً وقتی سم در حال آماده شدن برای بازی‌ها در حین تیراندازی از بالا بود. علاوه بر این، وقتی کلو در حال تماشای بازی‌ها بود، داشبورد/کنسول شناور او در حالت سه‌بعدی عمق خوبی داشت. هیچ تداخل قابل مشاهده‌ای وجود نداشت و روشنایی کلی با تنظیم لیزر روی ۱۰ خوب بود. والریون یک تجربه سه‌بعدی لذت‌بخش را ارائه داد که اکثر بینندگان از آن راضی خواهند بود.

نتیجه‌گیری

درست مانند VisionMaster Pro 2، VisionMaster Max یک ویدئو پروژکتور قوی است که عملکرد سینمای خانگی قوی ارائه می‌دهد. در حالی که Max در مقایسه با Pro 2 عملکرد بالاتری ارائه می‌دهد، Valerion توانسته قیمت را معقول نگه دارد و آن را در موقعیت جالبی قرار دهد که کاربران ممکن است آن را در کنار برخی از برندهای بزرگتر و جاافتاده‌تر در نظر بگیرند، اما در عین حال Pro 2 مقرون به صرفه‌تر را انتخاب می‌کنند زیرا عملکرد بین این دو بسیار مشابه است.

Max با داشتن عنبیه، تغییر لنز عمودی موتوری، عملکرد کنتراست قوی، پوشش طیف رنگی گسترده، EBL، قابلیت‌های بازی چشمگیر و عملکرد HDR قوی، به عنوان یک ویدئو پروژکتور با ویژگی‌های کامل برجسته است و به حق نیز همینطور است. اگرچه در بسیاری از زمینه‌ها برتری دارد و از چندین رقیب در کلاس خود (و حتی برخی از مدل‌های بزرگتر و گران‌تر) بهتر عمل می‌کند، اما هنوز جای اصلاح دارد.

زمینه‌های بهبود شامل اصلاح پیاده‌سازی EBL، رفع مشکلات برش HDR، اصلاح تغییرات رنگ گاه به گاه و اطمینان از مطابقت ویدئو پروژکتور با مشخصات کنتراست منتشر شده آن است. این عوامل، به ویژه با توجه به نسبت قیمت به عملکرد هر دو مدل، تصمیم گیری جالبی را برای خریداران بالقوه هنگام مقایسه مکس با پرو ۲ رقم می‌زند.

در نهایت، مکس پایه و اساس محکمی دارد و با اصلاحات بیشتر، می‌تواند به ویدئو پروژکتوری تبدیل شود که بسیاری از کاربران منتظر آن بوده‌اند. عملکرد آن در حال حاضر چشمگیر است و برای کسانی که می‌توانند الزامات فاصله پرتاب آن را برآورده کنند، گزینه جذابی است که اکثر آنها از داشتن آن هیجان زده خواهند شد.

اندازه‌گیری‌ها

روشنایی.

والریون ویژن مستر مکس برای ۳۵۰۰ ایزو لومن رتبه‌بندی شده است. روشن‌ترین حالت تصویر، استاندارد با استفاده از تقویت‌کننده روشنایی در تنظیمات High است که با استفاده از اندازه‌گیری میانگین ۹ نقطه‌ای تعریف شده در ISO و استانداردهای ANSI که اخیراً بازنشسته شده‌اند، ۳۴۲۱ لومن اندازه‌گیری شد. این نتیجه ۲.۲۵٪ کمتر از مشخصات ذکر شده والریون است. با این حال، این حالت تصویر به دلیل سوگیری شدید به رنگ سبز برای مشاهده محتوا مناسب نیست. استاندارد بدون فعال بودن تقویت‌کننده روشنایی، ۲۵۳۳ انسی لومن اندازه‌گیری شد که تقریباً ۲۷٪ کمتر از مشخصات ذکر شده والریون است، در حالی که تقویت‌کننده روشنایی Low، تا ۳۰۷۹ انسی لومن اندازه‌گیری شد.

Valerion VisionMaster Max ANSI Lumens

Laser Power 100 HDR/SDR
3421 Standard (Brightness Enhancer High)
2517 Vivid / HDR Vivid
2533 Standard / HDR Standard
2066 Sports / HDR Sports
2085 PC/Game / HDR Game
1754 Energy Saving / HDR Energy Saving
2192 Theater / HDR Theater
2205 Filmmaker / HDR Filmmaker
2254 IMAX Mode

کاهش نور لنز زوم.

کاهش نور VisionMaster Max هنگام تغییر از عریض‌ترین حالت زوم به طولانی‌ترین حالت تله‌فوتو، ۱۱.۶۴٪ بود.

یکنواختی روشنایی.

Valerion VisionMaster Max که یک تصویر مورب ۱۰۰ اینچی را نمایش می‌دهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازه‌گیری شده ۹۲٪ در هر دو حالت زوم زاویه باز و زوم تله‌فوتو شد. روشن‌ترین قسمت صفحه نمایش، مرکز میانی و کم‌نورترین قسمت، بالای سمت چپ بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه سفید کامل قابل توجه نبود.

صدای فن.

Valerion صدای فن را در حالت عادی ۲۸ دسی‌بل ارزیابی می‌کند. با استفاده از نرم‌افزار Room EQ Wizard و میکروفون Umik-1، کف صدای محیط اتاق سینمای من ۳۳.۳ دسی‌بل است. VisionMaster Max در تنظیمات قدرت لیزر زیر در فاصله ۳ فوت، در دسی‌بل زیر اندازه‌گیری شد.

لیزر ۱۰۰٪ معمولی
عقب: ۳۴.۸ دسی‌بل
چپ: ۳۴.۷ دسی‌بل
راست: ۳۵.۳ دسی‌بل
جلو: ۳۵.۱ دسی‌بل

تأخیر ورودی.

اندازه‌گیری‌های تأخیر ورودی با استفاده از پاسخ فوری بازی، حالت نرخ تازه‌سازی بالا و DLP Turbo انجام شد.

۱۰۸۰p/۶۰ DLP Turbo = میلی‌ثانیه ۱۸
۱۰۸۰p/۱۲۰ حالت نرخ تازه‌سازی بالا و DLP Turbo = میلی‌ثانیه ۱۲
۱۰۸۰p/۲۴۰ حالت نرخ تازه‌سازی بالا و DLP Turbo = میلی‌ثانیه ۵
۴K/۶۰ DLP Turbo =  میلی‌ثانیه۱۸

حالت نرخ نوسازی بالای 4K/120 و DLP Turbo = میلی‌ثانیه ۱۲

اتصالات

Valerion-VisionMaster-Max_Connections

HDMI 2.1 (x2؛ HDCP 2.3؛ 48 گیگابیت بر ثانیه FRL: 12G@4L)
HDMI 2.0 (x1؛ HDCP 2.3؛ eARC HDMI 3)
RJ45 LAN 1Gbps
USB 3.0 نوع A (تحویل برق؛ پخش رسانه)

USB 2.0 نوع A (انتقال برق؛ پخش رسانه)
صدای اپتیکال SPDIF
جک هدفون 3.5 میلی‌متری
وای‌فای 6e
بلوتوث 5.2

تنظیمات نهایی

تنظیمات تصویر کالیبره شده از هر شخص ثالث، پتانسیل قابل توجه برای تغییرات نمونه به نمونه، و همچنین اندازه‌ها و مواد مختلف صفحه نمایش، نورپردازی، استفاده از لامپ یا سایر عوامل محیطی که می‌توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند را در نظر نمی‌گیرد. ویدئو پروژکتورها همیشه باید در فضای شخصی کاربر کالیبره شوند و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است برای برخی نقطه شروع مفیدی باشد. همیشه قبل از انجام تنظیمات، تنظیمات فعلی خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت تمایل به آنها بازگردید. برای آشنایی با هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.

Iris: Manual
Iris Level: 3

SDR
Picture Mode: Filmmaker

General

Laser Luminance: 4 (6 if using EBL)
Enhanced Black Level: Off or Low
Contrast: 40
Black Level 0
Dark Detail: Off
Gamma: 2.4
Active Contrast: Off
Brightness Enhancer: Off

Color

Color: 50
Hue: 0
Color Temperature: Warm 1
Color Space: Auto
Dynamic Color Enhancer: Off

Clarity

Sharpness: 0
Smooth Gradient: Low
Super Resolution: On
Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off
Motion Enhancement: Off

تنظیمات کالیبراسیون

Color Tuner

Brightness Saturation Hue رنگ
0 0 0 Red
0 1 0 Green
0 0 1- Blue
0 0 1- Yellow
0 1- 0 Cyan
0 0 0 Magenta
0 0 0 Flesh Tone


White Balance

2-Point

Gain Offset  
4- 0 قرمز
1 0 سبز
3- 0 آبی


20-Point

آبی سبز قرمز سطح
0 1 4- سطح ۵
0 1 2- سطح ۱۰
1- 1- 1- سطح ۱۵
2- 0 0 سطح ۳۰
0 1- 2 سطح ۱۰۰

کالیبراسیون گاما

سود سطح ورودی
2- ۵٪
6- ۱۰٪
3- ۱۵٪
3- ۲۰٪
1- ۲۵٪
1- ۳۰٪
1- ۳۵٪
1- ۵۰٪
1 ۶۰٪
1 ۶۵٪
1 ۷۰٪
1- ۷۵٪
1- ۸۰٪

HDR
Picture Mode:
Filmmaker

General

Laser Luminance: 10
Enhanced Black Level: Low (or Off)
Contrast: 50 (or 45 if too much clipping)
Black Level 0
Dark Detail: Off
Gamma: ST2084
Active Contrast: Off
Brightness Enhancer: Off
Dynamic Tone Mapping: On

Color

Color: 50
Hue: 0
Color Temperature: Warm 1
Color Space: Auto
Dynamic Color Enhancer: Off

Clarity

Sharpness: 0
Smooth Gradient: Low
Super Resolution: On
Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off
Motion Enhancement: Off

Calibration Settings

Color Tuner

 

Brightness Saturation Hue رنگ
0 1 1 Red
0 4 0 Green
0 0 1- Blue
0 1 1 Yellow
0 3 0 Cyan
1 0 0 Magenta
0 0 0 Flesh Tone

White Balance
2-Point

 

Gain Offset  
13- 0 قرمز
0 0 سبز
5- 0 آبی

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.