ویدئو پروژکتور Optoma UHD60 که اکنون ۱۷۹۹ دلار قیمت دارد، از چندین جهت در بین ویدئو پروژکتورهای ۴K زیر ۲۰۰۰ دلار بینظیر است: بالاترین میزان لومن (۳۰۰۰)، بالاترین میزان کنتراست (۱,۰۰۰,۰۰۰:۱) و کمترین میزان نویز قابل شنیدن (۲۸ دسیبل) را دارد. و از آنچه تاکنون دیدهایم، میتواند در موقعیتهای خاص روشنترین باشد، میتواند بالاترین کنتراست را داشته باشد و قطعاً بیصداترین واحد در این موج ویدئو پروژکتورهای ۴K با قیمت رقابتی است که اخیراً عرضه شدهاند.
Optoma UHD60 4K

ویدئو پروژکتور Optoma UHD60 از چیپست DLP با اندازه 0.66 اینچ استفاده میکند، در حالی که اکثر پروژکتورهای 4K زیر 2000 دلار از چیپست جدید 0.47 اینچی استفاده میکنند، از جمله ViewSonic PX727-4K (1299 دلار)، Optoma UHD50 (1499 دلار) و BenQ HT2550 (1499 دلار). اگرچه هیچ تفاوت قابل مشاهدهای در جزئیات یا وضوح تصویر بین تراشه 0.66 اینچی و تراشه 0.47 اینچی وجود ندارد، اما تراشه بزرگتر به مهندسان این امکان را میدهد که در صورت تمایل، خروجی نور بالاتری را طراحی کنند. همچنین به طراح انعطافپذیری بیشتری برای دستیابی به کنتراست بالاتر میدهد، زیرا آنها با تعادل بین خروجی لومن و کنتراست کار میکنند.
عملکرد Optoma UHD60
روشنایی.
Optoma UHD60 با 3000 لومن رتبهبندی شده است. با این حال، حالت Bright آن، که در نمونه آزمایشی ما نزدیک به 3000 لومن روشنایی تولید میکند، به طور آشکاری به رنگ سبز است و در بیشتر موارد برای ارائه ویدیو بیفایده است، مگر اینکه با تصویر سبز رنگ مشکلی نداشته باشید. حالتهای از پیش تعیینشده دیگر به اندازه کافی روشن نیستند، اما وفاداری رنگ بسیار بهتری به شما میدهند.
UHD60 دارای ویژگی Brilliant Color است که میتوان آن را از 1 تا 10 تنظیم کرد. تنظیم پیشفرض در همه حالتها به جز Reference، 10 است که در آن روی 1 (خاموش) تنظیم شده است. اشباع رنگ و کنتراست تحت تأثیر این تنظیمات قرار میگیرند. در حالت Reference، روشنایی رنگ 100٪ سفید است. از سوی دیگر، در حالتهایی که Brilliant Color به طور پیشفرض روی حداکثر 10 خود قرار دارد، روشنایی رنگ 55٪ سفید است، بنابراین اشباع رنگ و روشنایی کمتری نسبت به هایلایتهای سفید ایجاد میکند. این میتواند باعث شود عناصر سفید در یک صحنه روشنتر از عناصر رنگی اطراف به نظر برسند.
با کاهش تنظیمات Brilliant Color، روشنایی رنگ حفظ میشود در حالی که رنگ سفید کاهش مییابد. به عنوان مثال، کاهش آن از 10 به 6، خروجی کلی انسی لومن را حدود 17٪ کاهش میدهد، اما رنگ کاهش نمییابد. روشنایی رنگ اکنون به جای 55٪، حدود 70٪ از رنگ سفید را اندازهگیری میکند. با این تغییر، اشباع رنگ و کنتراست افزایش مییابد که تصویر کلی را بهبود میبخشد، به خصوص اگر در یک اتاق تاریک سینما تماشا میکنید.
از نظر ذهنی، بسیاری از کاربران حداکثر تنظیمات Brilliant Color را جذابترین میدانند زیرا (الف) روشنترین است و (ب) هنوز محتوای رنگی به اندازه کافی پر جنب و جوش دارد تا از ضعیف یا کم اشباع به نظر رسیدن جلوگیری شود. این امر به ویژه در مواردی که نور محیطی در اتاق وجود دارد یا شما یک صفحه نمایش به خصوص بزرگ یا با بهره کم تنظیم میکنید، صادق است. با این حال، در یک سینمای تاریک، ممکن است بخواهید با کاهش Brilliant Color به جایی در محدوده 5 تا 7 آزمایش کنید تا افزایش اشباع و کنتراست را به دست آورید. نتایجی که به دست میآورید به اندازه و بهره صفحه نمایش و نوع صفحه نمایش بستگی دارد. اینکه در نهایت کدام تنظیم برای شما جذابتر است، به سلیقه شخصی شما بستگی دارد، بنابراین هیچ تنظیم «ایدهآلی» وجود ندارد. اما به خاطر داشته باشید که تمام اندازهگیریهای انسی لومن در جدول زیر با تنظیم Brilliant Color روی مقدار پیشفرض ۱۰ انجام شده است، به استثنای حالت مرجع که در آن خاموش است.
Optoma UHD60 ANSI Lumens
| اقتصادی |
روشن |
حالت |
| 795 |
1260 |
Cinema |
| 1002 |
1591 |
Vivid |
| 643 |
1021 |
HDR |
| 1707 |
2710 |
Bright |
| 961 |
1525 |
Game |
| 325 |
515 |
Reference |
ویدئو پروژکتور Optoma UHD60 یک حالت Eco دارد که خروجی نور را ۳۷٪ کاهش میدهد. حالت Eco زمانی که Dynamic Black خاموش است، به یک گزینه تبدیل میشود. در دستگاه آزمایشی ما، در حالت Eco، یک سوسو زدن متناوب وجود داشت که نشان میدهد منبع نور یا منبع تغذیه دوست ندارد در آن سطح کار کند. تصویر در هر دو حالت Bright و Dynamic Black پایدار است، که به هر حال دو حالتی هستند که احتمالاً ترجیح میدهید.
افت نور لنز زوم.
UHD60 دارای لنز زوم ۱.۶x است که هنگام تنظیم در انتهای تلهفوتو، ۲۶٪ از حداکثر پتانسیل نور ویدئو پروژکتور را از دست میدهد، که برای لنز زوم با این طول، غیرمعمول نیست. بنابراین اگر میخواهید خروجی نور را به حداکثر برسانید، سعی کنید این ویدئو پروژکتور را به اندازه کافی نزدیک به صفحه نمایش نصب کنید تا از انتهای زاویه بازتر محدوده زوم استفاده کنید.
کیفیت تصویر در SDR.
در حالت Cinema، تصویری روشن، با کنتراست نسبتاً بالا و با تعادل رنگ فوقالعاده خوب در مقایسه با مدلهای رقیبی که دیدهایم، نشان میدهد. سطوح سیاه برای ایجاد عمق مطلوب کافی هستند، اما به اندازه ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی گرانتر عمیق نیستند. با این حال، آنها با سایر گزینهها در این محدوده قیمت قابل رقابت هستند.
چند تغییر کوچک به بهبود کیفیت تصویر کمک میکند. همانطور که در بالا ذکر شد، باید تنظیمات Brilliant Color را امتحان کنید تا ببینید آیا مقدار پیشفرض ۱۰ برای نصب و صفحه نمایش شما بهترین است یا خیر. به طور مشابه، اشباع رنگ در مقدار پیشفرض ۱۸ ممکن است بیش از حد غنی باشد و ارزش پایین آوردن چند درجهای را داشته باشد. یک کنترل Ultra Resolution وجود دارد که به طور پیشفرض روی ۱ در مقیاس ۰ تا ۳ قرار دارد و باید خاموش شود تا نویز به حداقل برسد. وضوح را میتوان بدون ایجاد مصنوعات قابل توجه، چند درجه افزایش داد. اما اینها تنظیمات ترجیحی شخصی هستند و تصویر حتی بدون این تغییرات کاملاً جذاب است.
عملکرد HDR.
نکتهی عالی در مورد HDR در ویدئو پروژکتورها به طور کلی این است که مانند ظاهر خشن و بیش از حد پردازششدهی HDR در تلویزیونهای صفحه تخت به نظر نمیرسد. HDR، جدیدترین ترفند طراحی شده برای منسوخ کردن تلویزیونی که دو سال پیش خریداری کردهاید، مطمئناً چشمگیر است و مصرفکنندگان را در فروشگاههای BestBuy و Costco خیره میکند. اما به خوبی ساییده نمیشود، به خصوص روی یک صفحه نمایش بزرگ ۱۲۰ اینچی. چرا؟ در بیشتر موارد، به طرز گیجکنندهای مصنوعی به نظر میرسد. خوشبختانه، کیفیت نور منعکسشدهای که از یک ویدئو پروژکتور + صفحه نمایش در یک سینمای خانگی (مانند یک سینمای تجاری) دریافت میکنید، دارای ظرافت است که از تابش خیرهکننده تلویزیون دریافت نمیکنید. کیفیت این نور، ماهیت مصنوعی HDR را کاهش میدهد، همانطور که ویدئو پروژکتور نواحی موضعی تصویر ویدیویی را مانند تلویزیون تقویت یا تاریک نمیکند.
تصویر HDR UHD60 از همان ابتدا واقعاً چشمگیر است. تعادل رنگ فوقالعاده خوبی دارد، کنتراست بسیار بالایی دارد و (حیاتیتر) کاملاً طبیعی به نظر میرسد. بهترین پیادهسازیهای HDR در ویدئو پروژکتورهای جلویی، کنتراست کلی و محدوده دینامیکی تصویر را فراتر از آنچه در SDR خواهد بود، بهبود میبخشند، بدون اینکه آن را دستکاریشده دیجیتالی جلوه دهند، و این چیزی است که ما در UHD60 میبینیم. آخرین چیزی که میخواهید هنگام تماشای فیلم به آن فکر کنید این است که "وای، به این HDR نگاه کن". هر زمان که خود فناوری ویدیو حواس شما را از خودتان پرت کند غوطهوری در فیلم شکست خورده است. با UHD60، اپتما به تعادل طبیعی و پیچیدهای با HDR دست یافته است.
همانطور که در جای دیگری از این سایت اشاره شد، ویدئو پروژکتورها معمولاً از تنظیمات کنتراست، روشنایی و اشباع برای تطبیق با هر دیسک یا منبع HDR جداگانه بهره میبرند. اگر اشباع در یک دیسک خاص بیش از حد به نظر میرسد، لحظهای وقت بگذارید و کنترل اشباع را پایین بکشید و غیره. این تقصیر ویدئو پروژکتور نیست، بلکه سطوح خروجی غیر استاندارد منابع است. و هنگامی که تصویر را تنظیم کردید، یک تجربه ویدیویی جذاب و عمیقاً جذاب خواهید داشت، بنابراین ارزش تلاش برای ایجاد چند تغییر را دارد، زمانی که به نظر میرسد هر منبع HDR جدید به آن نیاز دارد.
وضوح تصویر.
در UHD60، لنز در دو سوم میانی تصویر بسیار واضح است و به سمت کنارهها و گوشهها تا حدودی نرم میشود. با این حال، تجربه مشاهده ذهنی، تصویری بسیار واضح در کل صفحه نمایش است، زیرا چشم به ندرت روی کنارهها یا گوشههای یک تصویر صفحه نمایش بزرگ تمرکز میکند؛ حتی وقتی این اتفاق میافتد، نرمی به اندازه کافی ظریف است که در محتوای ویدیویی معمولی تار به نظر نمیرسد. مشکل فوکوس بیشتر هنگام مشاهده یک الگوی آزمایشی، یک تصویر گرافیکی ثابت یا یک صفحه گسترده مالی قابل تشخیص است.
یکنواختی روشنایی.
UHD60 در انتهای زاویه دید عریض 64٪ و در انتهای تله فوتو 74٪ یکنواختی روشنایی را ثبت میکند. تصویر تا حدودی در امتداد کنارهها محو میشود، اگرچه این فقط در یک الگوی آزمایشی بیشتر قابل مشاهده است. معمولاً در فیلم زنده یا تصاویر ویدیویی متوجه این موضوع نمیشویم زیرا چشم روی مرکز تصویر تمرکز میکند و حتی از میزان روشنایی تصویر در لبهها آگاه نیستیم. (برای درک بهتر، ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی CRT قدیمی و کلاسیک که مردم دهها هزار دلار برای آنها هزینه میکردند، معمولاً بیش از ۵۰٪ یکنواختی ایجاد نمیکردند.)
تأخیر ورودی:
UHD60 دارای تأخیر ورودی ۶۳ میلیثانیه با فعال بودن Dynamic Black و ۵۶ میلیثانیه با غیرفعال بودن Dynamic Black است.
صدای فن.
UHD60 دارای نرخ نویز قابل شنیدن ۲۸ دسیبل است که کمترین میزان در بین ویدئو پروژکتورهای ۴K زیر ۲۰۰۰ دلار است. این مشخصات نشان دهنده تفاوت واقعی در نویز فن بین UHD60 و رقبای آن است. در نهایت، اگر به نویز فن حساسیت خاصی دارید، عاشق UHD60 خواهید شد.
مصنوعات رنگینکمانی.
UHD60 دارای چرخ RGBCY است. با این پیکربندی، ممکن است گاهی اوقات رنگینکمانها را ببینید. هنگام تماشای فیلم/ویدئوی معمولی، برای من آنها کمیاب هستند و به سطح حواسپرتی نمیرسند. برخی افراد هرگز مصنوعات رنگینکمانی نمیبینند، برخی آنها را گاهی اوقات میبینند و از آنها ناراحت نمیشوند، برخی آنها را حواسپرتکننده میدانند. اگر حساسیت خود را به رنگینکمانها نمیدانید، UHD60 را از فروشندهای با سیاست بازگشت دوستانه بخرید و خودتان آن را آزمایش کنید.
صدای داخلی.
UHD60 دارای دو بلندگوی 4 واتی است. صدا نسبتاً بلند است و دامنه باس خوبی برای یک سیستم داخلی دارد، به طور کلی تقریباً به خوبی چیزی است که از یک ویدئو پروژکتور شنیدهایم. این برای استفاده قابل حمل یا شب فیلم در حیاط خلوت مفید است. برای سینمای خانگی جدی، اگر نمیخواهید سیستم فراگیر کامل را انتخاب کنید، یک ساندبار خارجی را در نظر بگیرید. این ویدئو پروژکتور به صدای بزرگتری نسبت به هر چیزی که خود ویدئو پروژکتور میتواند تولید کند، نیاز دارد.
عمر لامپ.
در حال حاضر، اپتما اعلام کرده است که UHD60 در حالت تمامقدرت ۴۰۰۰ ساعت، در حالت اقتصادی ۱۰۰۰۰ ساعت و در حالت مشکی پویا ۱۵۰۰۰ ساعت عمر مفید خواهد داشت.
لامپهای جایگزین.
قیمت لامپ جدید برای UHD60 در حال حاضر ۱۹۹ دلار است.
گارانتی.
اپتما UHD60 به صورت استاندارد با ۲ سال گارانتی عرضه میشود.
راه اندازی اپتما UHD60
لنز زوم ۱.۶ برابری مفید Optoma UHD60، فاصله پرتاب تصویر بین ۱۲ تا کمی بیشتر از ۱۹ فوت را برای رسیدن به یک صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی فراهم میکند. اگر صفحه نمایش شما بزرگتر یا کوچکتر است، برای اطلاع از محدوده فاصله، محاسبهگر پروژکتور Optoma UHD60 را بررسی کنید.
این بدان معناست که اگر صندلیهای شما در فاصله ۱.۲ یا ۱.۳ برابر عرض صفحه نمایش قرار دارند، که حدود ۱۰ تا ۱۲ فوت از یک صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی میشود، ویدئو پروژکتور در پشت یا روی صندلیها قرار خواهد گرفت. از آنجایی که صدای فن بسیار کم است، نیازی به نگرانی در مورد ایزوله کردن دستگاه ندارید و استفاده از انتهای زاویه بازتر زوم، خروجی نور را به حداکثر میرساند. نصب سقفی روی صندلیها یا درست پشت آنها منطقی است.
UHD60 دارای زاویه پرتاب داخلی و تغییر لنز متوسط است. در حداقل موقعیت تغییر لنز، خط مرکزی لنز لبه پایین تصویر نمایش داده شده را قطع میکند. از آن موقعیت میتوانید از تغییر لنز برای بالا بردن تصویر حدود ۲۰٪ از ارتفاع تصویر استفاده کنید (یا اگر به سقف نصب شده است، حدود ۲۰٪ آن را کاهش دهید). اساساً، تغییر لنز یک ویژگی ایدهآل برای نصب ویدئو پروژکتور روی سقف است.
از آنجایی که صدای فن بسیار کم است و جریان اگزوز و اتلاف گرما مشکلی ایجاد نمیکند، میتوانید ویدئو پروژکتور را روی یک میز کوتاه بین صندلیها نیز قرار دهید و مطمئن شوید که حداقل ۶ اینچ از هر دو طرف فاصله داشته باشد. به خاطر داشته باشید که لبه پایینی تصویر نمایش داده شده در سطح لنز خواهد بود و اگر به دنبال یک صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی هستید، نمیخواهید آن را خیلی بالا روی دیوار قرار دهید.
از طرف دیگر، قرار دادن UHD60 روی قفسه عقب به طوری که بالای سر مخاطبان نمایش داده شود، کمی مشکلسازتر است. در بیشتر موارد سینمای خانگی، تصویر را خیلی بالا روی دیوار قرار میدهد. باید ویدئو پروژکتور را به سمت پایین کج کنید و هیچ تنظیم کیستون در این دستگاه برای جبران اعوجاج حاصل وجود ندارد.

محدودیتهای Optoma UHD60
وضوح فوقالعاده.
ویژگی وضوح فوقالعاده برای افزودن جزئیات و وضوح تصویر در نظر گرفته شده است، اما نویز را تا حدی تشدید میکند که مشکلساز میشود، به خصوص در HDR. ما دریافتیم که بهترین کیفیت کلی تصویر با خاموش بودن این ویژگی خاص حاصل میشود. در حال حاضر، همیشه به صورت پیشفرض روی ۱ است که یک تنظیم پایین است اما از نظر ما هنوز هم مفید نیست.
سوسو زدن حالت اقتصادی.
درخشندگی تصویر در حالت اقتصادی ناپایدار است. از استفاده از حالت اقتصادی خودداری کنید و Bright یا Dynamic Black را انتخاب کنید (که در تئوری ۱۵۰۰۰ ساعت عمر لامپ به شما میدهد). خبر خوب این است که از آنجایی که صدای فن حتی در حالت روشن بسیار کم است و در صورت لزوم میتوانید با کاهش تنظیمات Brilliant Color، خروجی لومن را کاهش دهید، هیچ دلیلی برای استفاده از حالت اقتصادی وجود ندارد.
بدون سهبعدی.
هیچ یک از ویدئو پروژکتورهای ۴K ارزان قیمت در وضوح ۴K سهبعدی ندارند و اکثر آنها حتی برای ۱۰۸۰p هم سهبعدی ندارند. این یکی از آنهاست. اگر میخواهید تصویر سهبعدی را در جای دیگری ببینید.
تنظیم کیستون لازم نیست. مطمئن شوید که ویدئو پروژکتور خود را با دقت نسبت به پرده نمایش قرار میدهید، به طوری که خط مرکزی لنز عمود بر صفحه نمایش باشد. هرگونه کج شدن پرده نمایش که منجر به تصویر ذوزنقهای شود، با تنظیم کیستون قابل اصلاح نیست.
آثار رنگینکمانی.
اگرچه رنگینکمانها در این ویدئو پروژکتور فرکانس نسبتاً پایینی دارند، اما وجود ندارند. کسانی که به این آثار حساس هستند ممکن است آنها را حواسپرتکننده بدانند. به خاطر داشته باشید که فرکانس رنگینکمان مستقیماً با حرکت چشم بیننده مرتبط است. نشستن بسیار نزدیک به صفحه نمایش، حرکت چشم و در نتیجه تمایل به دیدن رنگینکمانها را به حداکثر میرساند، در حالی که نشستن کمی عقبتر، آن را به حداقل میرساند.
اندازه و کیفیت ساخت.
UHD60 از اکثر ویدئو پروژکتورهای 4K زیر 2000 دلار بزرگتر است. خبر خوب این است که فاکتور شکل بزرگتر به صدای بسیار کم فن کمک میکند ویدئو پروژکتورهای کوچکتر معمولاً بلندتر هستند زیرا فضای کمتری برای خنثی کردن صدا وجود دارد.
UHD60 نسبت به دستگاههای رقیب، بدنه نازکتر و شکنندهتری دارد. دکمه تغییر لنز ارزان است به اندازه کافی برای استفاده، اما کیفیت ساخت بالایی ندارد. بنابراین واضح است که Optoma هزینهها را در کیفیت کلی ساخت کاهش داده است. از طرف دیگر، اکثر ویدئو پروژکتورهای 4K دیگر زیر 2000 دلار اصلاً قابلیت تغییر لنز ندارند. قاب دستگاه تاثیری بر کیفیت تصویر ندارد، بنابراین پس از نصب، اهمیت چندانی ندارد.
نتیجهگیری
Optoma UHD60 مزایای بسیار کلیدی از جمله کنتراست بالا، سطح مشکی ثابت، کالیبراسیون رنگ خوب از همان ابتدا که به راحتی میتوان آن را به عملکرد HDR قوی و برجسته تغییر داد و صدای فن بسیار کم ارائه میدهد. به طور خاص، رنگهای طبیعی گرم، سالم و طبیعی به نظر میرسند و فاقد رنگ آبی سردی هستند که برخی از دستگاههای رقیب از همان ابتدا نشان میدهند. به طور خلاصه، تماشای این ویدئو پروژکتور سرگرمکننده و لذت بردن از آن آسان است. فراتر از این، لنز زوم ۱.۶ برابری و تغییر لنز آن، این ویدئو پروژکتور را در انتخاب گزینههای نصب و در واقع انجام نصب، انعطافپذیرتر از اکثر رقبای ۴K میکند.
عدم فوکوس دقیق در گوشهها و کنارههای تصویر آشکارا نامطلوب است، اما عملاً نمیتوان گفت که این مشکل چقدر جدی است. میتوانید آن را در الگوی تست شبکهای ببینید. اما هنگام تماشای فیلم متوجه آن نمیشوید زیرا کنارهها و گوشههای تصویر به ندرت جایی هستند که چشم به آن نگاه میکند و به هر حال، ویدیوی تمامحرکت ذاتاً دقت کمتری نسبت به الگوی تست گرافیکی دارد. بنابراین، تجربه مشاهده ذهنی تصویر به طور کلی، هنگامی که در درام یک فیلم غوطهور میشوید، تصویری غنی و با کنتراست قوی با وضوح جزئیات بالا است که بدون شک واضح به نظر میرسد. در مورد موضوع فیلم/ویدئو، کنتراست، تعادل رنگ و اشباع رنگ، عوامل مهمتری در کیفیت کلی تصویر درک شده نسبت به مشکل فوکوس هستند که در این دستگاه میبینیم. اکثر مردم میتوانند نسخه نمایشی UHD60 را تماشا کنند و هرگز از آن آگاه نشوند، مگر اینکه این بررسی را خوانده باشند.
در نهایت، همه این ویدئو پروژکتورهای 4K جدید در محدوده قیمت زیر 2000 دلار، نشاندهنده ارزشهای رقابتی هستند. هیچکدام از آنها (تا اینجا) بینقص نیستند هر کدام دارای نقصهای مشکلساز و ویژگیهای از دست رفته هستند. با توجه به عجلهای که صنعت برای ایجاد سهم بازار در فضای 4K دارد، این موضوع تعجبآور نیست. اما همه اینها محصولات هیجانانگیزی هستند که هر کدام نسبت به رقبای خود مزایایی دارند و همه آنها از ارزشهای برجستهای برخوردارند، به این معنا که وضوح 4K به سرعت در حال کاهش قیمت است.
وقتی صحبت از Optoma UHD60 میشود، نقاط قوت آن کنتراست، تعادل رنگ، HDR طبیعی قوی، محدوده زوم، تغییر لنز و صدای فن فوقالعاده بیصدا است. در هر یک از این جنبهها، از رقبای 4K پیشی میگیرد و بنابراین یک پیشنهاد ارزش منحصر به فرد ارائه میدهد. گرفتن یک تصویر جذاب و دلپذیر از UHD60 بسیار آسانتر از برخی از مدلهای رقیب است. اگر خریداران میتوانستند تمام ویدئو پروژکتورهای 4K زیر 2000 دلار را در کنار هم ببینند، گمان میکنیم که UHD60 به دلیل کیفیت تصویر کلی و ذهنیاش، در بیشتر مواقع انتخاب میشد.