ورود | ثبت نام
021-91003139
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 479
  • مدیر سایت
  • 56 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور لیزری اپسون پرو سینما Epson Pro Cinema LS12000

بررسی ویدئو پروژکتور لیزری اپسون پرو سینما Epson Pro Cinema LS12000

1404/02/18

اپسون پرو سینما LS12000 که با قیمت ۴۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد، یک سینمای خانگی لیزری سازگار با HDR 4K است. پرو سینما LS12000 از پنل‌های 3LCD 1080P اصلی استفاده می‌کند، اما ویدئو پروژکتور به آخرین نسخه فناوری 4K UHD Pro اپسون مجهز شده است. این ویژگی، فناوری پیشرفته تغییر پیکسل و یک صفحه تغییر پیکسل جدید Precision Glass با سه تراشه LCD با کیفیت بالا را ترکیب می‌کند تا وضوح 4K (3840x2160 پیکسل) را روی صفحه نمایش تولید کند. این مقاله برگرفته از وبسایت projectorreviews.com و به بررسی ویدئو پروژکتور لیزری اپسون پرو سینما Epson Pro Cinema LS12000 می پردازد.

 

 

فهرست محتوا


 

Epson Pro Cinema LS12000

Epson-LS12000B

در حالی که وضوح اصلی در مقابل وضوح تغییر پیکسل هنوز بحث داغی در بین علاقه‌مندان به سینمای خانگی است، فناوری تغییر پیکسل اثبات شده اپسون تصویری را ارائه می‌دهد که به طور قابل توجهی واضح‌تر از یک ویدئو پروژکتور سنتی 1080p اصلی است. LS12000 دارای روشنایی نامی 2700 انسی لومن است و می‌تواند نسبت کنتراست پویای بیش از 2500000:1 را ارائه دهد. اپسون LS12000 همچنین با محتوای HDR10، HDR10+ و HLG سازگار است.

برای بهره‌مندی کامل از قابلیت‌های ویدئو پروژکتور، به دو پورت HDMI 2.1 با سرعت ۴۸ گیگابیت بر ثانیه (HDCP 2.3) مجهز شده است تا بتواند سیگنال‌های 4K HDR را با سرعت حداکثر ۱۲۰ فریم در ثانیه دریافت کند. LS12000 پیشرفته‌ترین ویدئو پروژکتور سری Pro Cinema اپسون تا به امروز است و به گونه‌ای طراحی شده است که عملکرد و ویژگی‌های مورد نیاز سخت‌گیرترین علاقه‌مندان به ویدیو را ارائه دهد. LS12000 گزینه‌ای عالی برای کسی است که می‌خواهد از فیلم‌های HDR و بازی‌های با نرخ فریم بالا در یک اتاق نشیمن یا سینمای خانگی اختصاصی لذت ببرد.

صفحه محصول اپسون پرو سینما LS12000 را در فروشگاه ما ببینید.

 

مشخصات اپسون LS12000

قیمت ۴۹۹۹ دلار
تکنولوژی لیزر ۳LCD
رزولوشن اصلی ۱۹۲۰x۱۰۸۰
روشنایی (طبق ادعای سازنده) ۲۷۰۰
کنتراست ۲,۵۰۰,۰۰۰:۱ (دینامیک)
نسبت زوم لنز ۲.۰۰:۱
جابجایی لنز بله
عمر لامپ ۲۰,۰۰۰ ساعت
وزن ۲۸.۰ گرم
گارانتی ۳ ساله

ویدئو پروژکتور سینمای خانگی اپسون پرو سینما LS12000 یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی لیزری 3LCD سازگار با 4K HDR است. ترکیب منبع نور لیزر با پردازش ویدیوی ارتقا یافته و HDMI 2.1، LS12000 را به جایگزینی شایسته برای اپسون 6050UB با رتبه بالا تبدیل می‌کند. با روشنایی اسمی ۲۷۰۰ لومن که برای تولید یک تصویر HDR خوب روی صفحه نمایش تا ۱۲۰ اینچ و یک تصویر SDR عالی روی صفحه نمایش‌های بسیار بزرگتر بیش از حد کافی است. همانند تمام ویدئو پروژکتورهای ۳LCD اپسون، LS12000 به همان اندازه که لومن سفید تولید می‌کند، لومن رنگی نیز تولید می‌کند که رنگ‌های روشن و پر جنب و جوش را تضمین می‌کند که برای کیفیت تصویر HDR خوب بسیار مهم است.

در حالی که روشنایی مهم است، سیاهی عمیق و کنتراست بالا است که یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی ممتاز را از یک دستگاه استاندارد متمایز می‌کند. LS12000 مانند Epson 6050UB قدیمی‌تر، از بهترین پنل‌های ۳LCD با کنتراست فوق‌العاده بالای ۰.۷۴ اینچی اپسون به همراه فناوری اختصاصی UltraBlack™ آنها استفاده می‌کند تا نسبت کنتراست بومی را ارائه دهد که تعداد کمی از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی رقبا می‌توانند با آن برابری کنند.

Epson-LS12000B-Lifestyle

تنها ویدئو پروژکتور سینمای خانگی Sony SXRD و JVC DILA که از پنل‌های LCoS استفاده می‌کنند، می‌توانند کنتراست بومی مشابه یا بهتری را ارائه دهند. اپسون ادعا می‌کند که وقتی کم‌نور شدن لیزری فعال باشد، LS12000 نسبت کنتراست پویای 2,500,000:1 دارد.

رزولوشن بومی Pro Cinema LS12000، 1080P (1920 x 1080) است. برای ارائه تصویری واضح و شفاف، این ویدئو پروژکتور می‌تواند محتوای 4K60p را بپذیرد و به تراشه PRO-UHD اپسون مجهز است که پیکسل‌های تصویر را برای بهبود 4K تغییر می‌دهد.

برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از اجزای باکیفیت مورد استفاده در LS12000، به یک پردازنده ویدیویی جدید به نام پردازنده تصویر ZX نیز مجهز شده است. این پیشرفته‌ترین پردازنده ویدیویی اپسون است و تنظیم رنگ و کنتراست در زمان واقعی، نگاشت تُن HDR، درون‌یابی فریم و بهبود وضوح را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که محتوای منبع مطابق با آنچه خالق محتوا در نظر داشته، بازتولید می‌شود.

Epson-LS12000-LS11000

ویدئو پروژکتورهای لیزری اپسون 4K PRO UHD

علاوه بر Pro Cinema LS12000 (قیمت پیشنهادی تولیدکننده: ۳۹۹۹.۹۹ دلار)، اپسون Home Cinema LS11000 (قیمت پیشنهادی تولیدکننده: ۳۹۹۹.۹۹ دلار) را نیز معرفی کرده است. با ۱۰۰۰ دلار اضافی، LS1200 روشنایی ادعایی کمی بالاتر، یعنی ۲۷۰۰ لومن، دارد اما کنتراست پویای آن بیش از دو برابر است.

افزایش قابل توجه کنتراست اصلی و پویا به دلیل سیستم تصویربرداری ۳LCD با کنتراست بالای ویژه مورد استفاده در LS12000 است. در چند سال گذشته، اپسون دو سطح مختلف از سیستم‌های تصویربرداری ۳LCD را در ویدئو پروژکتورهای متمرکز بر سینمای خانگی خود ارائه کرده است.

در گذشته، شما یک "UB" را در انتهای شماره مدل (به عنوان مثال Pro Cinema 6050UB) مشاهده می‌کردید که نشان می‌داد ویدئو پروژکتور از فناوری UltraBlack™ اپسون استفاده می‌کند. این سیستم تصویربرداری شامل یک فیلتر جبران اختصاصی است که قطبش نور را کنترل می‌کند و به طور چشمگیری نورهای سرگردان ناخواسته را سرکوب می‌کند تا نسبت کنتراست اصلی و پویای ویدئو پروژکتور را افزایش دهد.

این سیستم UltraBlack™ 3LCD رده بالا یکی از دلایل اصلی است که LS12000 با قیمت ۱۰۰۰ دلار بیشتر از LS11000 به فروش می‌رسد.

در حالی که LS12000 به اندازه کافی روشن است که در اتاقی با نور محیطی بالاتر استفاده شود، معمولاً در فضایی با نور کنترل‌شده مانند یک سینمای خانگی اختصاصی استفاده می‌شود که در آن کاربر می‌تواند از مزایای کنتراست اضافی نهایت استفاده را ببرد.

Pro Cinema LS11000 Pro Cinema LS12000 ویژگی
۳۹۹۹ دلار ۴۹۹۹ دلار قیمت
1,200,000:1 2,500,000:1 کنتراست پویا
۲۵۰۰ انسی لومن ۲۷۰۰ انسی لومن روشنایی
1080X1920 1080X1920 رزولوشن
دارد دارد 4K PRO UHD
ندارد دارد Cinema Kit
سفید مشکی رنگ بدنه
2 سال 3 سال گارانتی

 

از آنجایی که احتمالاً ویدئو پروژکتور Pro Cinema LS12000 در یک اتاق تاریک روی سقف نصب خواهد شد، دارای یک قاب مشکی است در حالی که قاب LS11000 سفید است. LS12000 همچنین با یک کیت نصب سقفی ارائه می‌شود که شامل یک پایه سقفی و یک پوشش کابل است. برای پاسخگویی به نیازهای علاقه‌مندان به سینمای خانگی که اغلب صفحه نمایش‌های 2:35:1 را انتخاب می‌کنند، LS12000 شامل تنظیمات حالت نسبت تصویر اضافی برای سازگاری با لنزهای آنامورفیک شخص ثالث است.

از آنجایی که LS12000 یک مدل Pro Cinema است، شامل سه سال گارانتی با سه سال تعویض سریع می‌شود. گارانتی یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی مانند LS11000 دو سال است.

LS12000 یکی از اولین ویدئو پروژکتورهای اپسون است که با HDR10+ سازگار است. LS12000 شامل ورودی‌های HDMI 2.1 (HDCP 2.3) با سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه برای پشتیبانی از محتوای HDR 4K@120P از جدیدترین کنسول‌های بازی است.

نکات برجسته
قیمت اصلی ۴۹۹۹ دلار
پنل‌های ۳LCD با وضوح تصویر ۱۰۸۰P (۱۹۲۰x۱۰۸۰)
۴K PRO UHD
۲۷۰۰ ANSI لومنز
عمر لیزر ۲۰۰۰۰ ساعت
نسبت کنتراست ۲,۵۰۰,۰۰۰:۱ (دینامیک)
لنز چند عنصری تمام شیشه‌ای
سازگار با HDR10+/HDR10/HLG
دو ورودی HDMI 2.1 (HDCP 2.3) با سرعت ۴۸ گیگابیت بر ثانیه
زوم، فوکوس و تغییر لنز موتوری
کنترل‌های کامل کالیبراسیون
۳ سال گارانتی تعویض پیشرفته

ویژگی‌های قابل توجه

تغییر پیکسل پیشرفته 4K

یک ویدئو پروژکتور 4K اصلی دارای وضوح اصلی 4096 در 2160 (8.8 میلیون پیکسل) یا 3840 در 2160 (8.3 میلیون پیکسل) است. در حالی که Epson Pro Cinema LS12000 وضوح اصلی 1920 در 1080 (2.1 میلیون پیکسل) دارد، ویدئو پروژکتور از تغییر پیکسل برای نمایش 3840 در 2160 روی صفحه استفاده می‌کند.

نسخه جدید 4K PRO UHD اپسون (تغییر پیکسل) که در LS12000 استفاده شده است، به دلیل صفحه شیشه‌ای Precision Shift جدید که سریع‌تر و بی‌صداتر است، به طور قابل توجهی بهتر از نسخه‌های قبلی است. تصویر هر پیکسل به سرعت 1/4 پیکسل به صورت مورب و افقی تغییر می‌کند و به هر پیکسل اجازه می‌دهد کار چهار پیکسل را انجام دهد.

Epson-LS12000B-Precision-Shift-Glass-Plate

صفحه شیشه‌ای جدید Precision Shift سریع‌تر و بی‌صداتر است و پیکسل‌های قابل مشاهده روی صفحه را چهار برابر کرده و به ۸.۳ میلیون پیکسل می‌رساند.

 

این نسخه جدید، پیکسل‌های قابل مشاهده روی صفحه را چهار برابر می‌کند، در حالی که ویدئو پروژکتورهای قبلی اپسون با قابلیت تغییر پیکسل مانند 6050UB فقط آنها را دو برابر می‌کردند. LS12000 می‌تواند 8.3 میلیون پیکسل را روی صفحه نمایش دهد، در حالی که مدل‌های قدیمی اپسون مانند 6050UB و LS10500 فقط می‌توانستند 4.1 میلیون پیکسل را بازتولید کنند.

وقتی صحبت از تغییر پیکسل می‌شود، سریع‌تر بهتر است. لرزش پیکسل آنقدر سریع انجام می‌شود که چشمان شما را فریب می‌دهد و باعث می‌شود چهار برابر وضوح اصلی واقعی LS12000 را ببینید. در واقع، سیستم جدید آنقدر سریع است که تغییر پیکسل با نرخ‌های تازه‌سازی تا 120 هرتز پشتیبانی می‌شود. این خبر خوبی برای گیمرهایی است که جدیدترین کنسول‌های بازی مانند پلی‌استیشن 5 یا ایکس‌باکس سری X را دارند.

Epson-4K-PRO-UHD-Logo

آخرین نسخه 4K PRO UHD، 8.3 میلیون پیکسل را روی صفحه نمایش ارائه می‌دهد.

من این فرصت را داشتم که چندین ویدئو پروژکتور مدرن 3LCD و DLP با قابلیت تغییر پیکسل را با ویدئو پروژکتورهای 4K SXRD و DiLA مقایسه کنم.

هنگام مشاهده از فاصله دید معمولی، تشخیص تصویر 4K با تغییر پیکسل تولید شده توسط LS12000 و تصویری که روی یک ویدئو پروژکتور 4K نمایش داده می‌شود، دشوار است.

عواملی مانند کنتراست بالاتر و اپتیک بهتر معمولاً تأثیر بیشتری بر وضوح تصویر نسبت به وضوح تصویر ویدئو پروژکتور دارند.

تنها زمانی که با استفاده از الگوهای آزمایشی، مقایسه‌ای پهلو به پهلو بین یک ویدئو پروژکتور 4K واقعی و یک ویدئو پروژکتور با قابلیت تغییر پیکسل انجام دهید، تفاوت وضوح واقعاً قابل توجه خواهد بود. در بسیاری از موارد، محتوا، از جمله فیلم‌ها، فاقد جزئیات دقیق مورد نیاز است یا تصویر آنقدر دور دیده می‌شود که تفاوت بین 4K و تغییر پیکسل قابل درک نیست.

همچنین، به خاطر داشته باشید که ویدئو پروژکتورهای 4K اصلی به طور قابل توجهی گران‌تر از ویدئو پروژکتورهای HD با قابلیت تغییر پیکسل هستند. به عنوان مثال، ویدئو پروژکتور جدید JVC NZ7 (با قیمت 6999 دلار) که یک ویدئو پروژکتور 4K اصلی مبتنی بر لامپ با 1900 لومن روشنایی بسیار خوب است، حدود دو هزار دلار گران‌تر از ویدئو پروژکتور LS12000 اپسون با منبع نور لیزری روشن‌تر (با قیمت 4999 دلار) است. برای بسیاری از مشتریان، روشنایی بالاتر و سال‌ها کارکرد بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، به شرط استفاده از منابع لیزری، مزیت بزرگتری نسبت به وضوح 4K اصلی است.

LS12000 همراه با پردازش تصویر خوب، در تقلید از محتوای 4K اصلی بسیار خوب عمل می‌کند. علاوه بر این، LS12000 از یک لنز ۱۲ عنصری با کیفیت بالا برای ارائه تصویری واضح و شفاف بهره می‌برد.

پنل‌های 3LCD با کنتراست بالا

ویدئو پروژکتور پرو سینما LS12000 پرچمدار ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی اپسون است، بنابراین شامل سه تصویرگر LCD با کنتراست بالا 0.74 اینچی است. این پنل‌های 3LCD یک گام از مدل‌های سینمای خانگی آنها جلوتر هستند.

3LCD-image

LS12000 مجهز به پنل‌های 3LCD است.

همانند تمام ویدئو پروژکتورهای 3LCD اپسون، LS12000 به همان اندازه که لومن سفید تولید می‌کند، لومن رنگی نیز تولید می‌کند که رنگ‌های روشن و زنده‌ای را تضمین می‌کند که برای کیفیت تصویر HDR خوب بسیار مهم است.

LS12000 از بهترین پنل‌های 3LCD با کنتراست فوق‌العاده بالای اپسون، مشابه واحدهای موجود در Epson 6050UB قدیمی‌تر و برنده جایزه، استفاده می‌کند تا نسبت کنتراستی را ارائه دهد که تعداد کمی از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی رقبا می‌توانند با آن برابری کنند.

اگرچه اپسون نسبت کنتراست اصلی LS12000 را ذکر نکرده است، اما بر اساس مشاهدات من، به نظر می‌رسد کنتراست آن با ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی ممتازی مانند Sony VPL-VW325ES و JVC DLA-NP5 که ویدئو پروژکتورهای مجهز به LCoS هستند، رقابت می‌کند. ترکیب این پنل‌های 3LCD ارتقا یافته با مدولاسیون نور لیزر دقیق، منجر به نسبت کنتراست دینامیکی 2,500,000:1 می‌شود.

منبع نور لیزر

LS12000 دارای یک موتور نور فسفری لیزر آبی است. بخشی از خروجی لیزر آبی به فسفر زرد برخورد می‌کند که عناصر رنگی قرمز و سبز را تولید می‌کند، در حالی که بقیه نور خروجی لیزر آبی، مولفه آبی را مدیریت می‌کند. مانند همه ویدئو پروژکتورهای 3LCD، از یک منشور دو رنگ برای ترکیب مجدد سه رنگ مختلف در یک تصویر رنگی کامل استفاده می‌شود.

Epson-LS12000B-3LCD-panels

منبع نور فسفری لیزر آبی اپسون

اپسون می‌گوید منبع نور لیزر در LS12000 با حداکثر توان، عمر مفید 20000 ساعت را دارد. این بدان معناست که دارندگان می‌توانند از چندین سال کارکرد تقریباً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری لذت ببرند.

همانطور که بارها اشاره کردیم، کنتراست اصلی LS12000 برای یک ویدئو پروژکتور لیزری  LCD فوق‌العاده است، اما کنتراست دینامیک ویدئو پروژکتور را می‌توان با تنظیم دقیق و سریع روشنایی نور لیزر، تا حد زیادی بهبود بخشید. به عنوان مثال، هنگامی که LS1200 با یک "قاب سیاه" از اطلاعات مواجه می‌شود، می‌تواند موتور لیزر را به طور کامل خاموش کند و یک قاب سیاه واقعی را نمایش دهد.

LS12000 شامل عنبیه پویا نیست، اما کاهش نور لیزر پویا سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد و باعث می‌شود کاربرد آن کمتر مورد توجه قرار گیرد.

ورودی‌های HDMI 2.1 با سرعت ۴۸ گیگابایت بر ثانیه

پشتیبانی از 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه

اپسون LS12000 شامل دو ورودی HDMI 2.1 با سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه است تا بتوانند هم 8K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و هم 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه را پشتیبانی کنند. باید توجه داشته باشیم که اگرچه ورودی‌ها می‌توانند تا 48 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کنند، ورودی‌ها/خروجی‌های HDMI موجود در اکثر گیرنده‌های A/V، سوئیچرهای ویدیویی و کنسول‌های بازی به 40 گیگابیت بر ثانیه محدود می‌شوند. این خوب است زیرا اطلاعات ویدیویی در یک سیگنال 48 گیگابیت بر ثانیه بسیار فراتر از قابلیت‌های پنل‌ها/تصویرگرهای 10 بیتی موجود در تلویزیون‌ها و ویدئو پروژکتورهای مصرفی از جمله LS12000 است.

Epson-LS12000-4K120-Gaming

دو ورودی HDMI با سرعت ۴۸ گیگابیت بر ثانیه، از کیفیت ۴K HDR با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

در حال حاضر، محتوای ویدیویی 8K یا نرخ فریم بالا زیادی در دسترس نیست، اما 4K با نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه می‌تواند به ارائه یک تجربه بازی با کیفیت بالا و روان از یک کامپیوتر گیمینگ رده بالا و همچنین جدیدترین کنسول‌های بازی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس کمک کند. همچنین، هنگام بازی 4K با نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه، زمان تاخیر ورودی کمتر از 20 میلی‌ثانیه است.

eARC (کانال بازگشت صدای پیشرفته)

علاوه بر این، اگر تصمیم دارید یک سیستم بازی را مستقیماً به ویدئو پروژکتور وصل کنید، یکی از ورودی‌های HDMI مدل LS12000 از ARC (کانال بازگشت صدا) و eARC (کانال بازگشت صدای پیشرفته) پشتیبانی می‌کند.

در حالی که فرمت HDMI ARC (کانال بازگشت صدا) از صدای چند کاناله، از جمله Dolby Atmos، پشتیبانی می‌کند، به دلیل محدودیت‌های پهنای باند، سیگنال صوتی فشرده‌ای مانند Dolby Digital Plus را ارائه می‌دهد.

آخرین نسخه از بازگشت صدای HDMI، eARC (کانال بازگشت صدای پیشرفته) است که می‌تواند پهنای باند بسیار بالاتری را منتقل کند و همچنین از فرمت‌های فراگیر صدای غیرفشرده مانند Dolby TrueHD و DTS Master Audio پشتیبانی می‌کند. این تضمین می‌کند که سیستم صوتی خارجی حداکثر کیفیت سیگنال صوتی را از منبعی که مستقیماً به ویدئو پروژکتور متصل است، دریافت می‌کند.

سازگار با HDR – HDR10+، HDR10 و HLG

HDR بهبود قابل توجهی در محدوده دینامیکی و همچنین رنگ ایجاد می‌کند. این فناوری به شما امکان می‌دهد جزئیات بیشتری را در سایه‌ها و مناطق روشن مشاهده کنید و رنگ‌های اشباع‌شده و واقعی‌تری را ارائه می‌دهد.

دو استاندارد HDR وجود دارد که اولین استاندارد PQ (ST2084) است. در حالی که سه نوع PQ وجود دارد، اکثر ویدئو پروژکتورها فقط با HDR10 سازگار هستند که معمولاً برای دیسک‌های Blu-ray UHD (فیلم‌های 4K) و محتوای ضبط شده پخش جریانی استفاده می‌شود.

HDR10-Logo

LS12000 از HDR10+ پشتیبانی می‌کند.

ویدئو پروژکتور Pro Cinema LS12000 یکی از اولین ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی اپسون است که از HDR10+ پشتیبانی می‌کند. مانند HDR10 رایج‌تر، هر دو HDR10+ و Dolby Vision نیز مبتنی بر PQ (کوانتیزاسیون ادراکی) هستند که به نام ST2084 نیز شناخته می‌شود. تنها تفاوت بین این سه فرمت مبتنی بر PQ، نوع فراداده HDR است که به نمایشگر ویدیویی ارائه می‌شود تا به آن در نگاشت تُن محتوای HDR برای تطبیق با قابلیت‌های روشنایی نمایشگر کمک کند.

در حالی که فراداده در محتوای HDR10 ایستا است، در محتوای HDR10+ و همچنین Dolby Vision، این فراداده پویا است. از آنجایی که اطلاعات روشنایی برای هر صحنه به عنوان فراداده پویا در محتوا تعبیه شده است، نگاشت تُن می‌تواند صحنه به صحنه یا فریم به فریم بهینه شود. این به ویدئو پروژکتور کمک می‌کند تا تصاویر HDR را به طور دقیق همانطور که سازندگان در نظر دارند، بازتولید کند.


در حالی که HDR10 و Dolby Vision روش اصلی توزیع محتوای HDR در حال حاضر هستند، Amazon Prime Video پشتیبانی از HDR10+ را اعلام کرده است. همچنین تعداد محدودی از دیسک‌های Blu-ray 4K UHD موجود است و تعداد محدودی از پخش‌کننده‌های UHD BD از شرکت‌هایی مانند Panasonic از آن پشتیبانی می‌کنند.

استاندارد دوم HDR، HLG (Hybrid Log-Gamma) است و برای پخش زنده توسعه داده شده است.

Pro Cinema LS12000 از HDR10+ و HDR10 و HLG پشتیبانی می‌کند. LS12000 از دالبی ویژن پشتیبانی نمی‌کند، اما بیشتر محتوای دالبی ویژن یا با HDR10 سازگار است یا در دسترس است، بنابراین دارندگان می‌توانند از ۹۹٪ محتوای HDR موجود در بازار در حال حاضر و در آینده لذت ببرند.

درون‌یابی فریم

هر شرکت ویدیویی نوعی فناوری دارد که برای کاهش تاری حرکت و بهبود وضوح محتوای سریع طراحی شده است. درون‌یابی فریم، فریم‌های تصویر متوالی را مقایسه می‌کند و فریم‌های تصویر میانی را بین آنها قرار می‌دهد که منجر به ویدیوی روان و سریع می‌شود. در حالی که اکثر تولیدکنندگان نام اختصاصی به آن می‌دهند، اپسون LS12000 این ویژگی را فقط به عنوان درون‌یابی فریم در منوی خود فهرست می‌کند.

من هرگز استفاده از آن را هنگام تماشای فیلم توصیه نمی‌کنم زیرا ویدیویی شبیه به "soap opera" ایجاد می‌کند که قصد کارگردان را تغییر می‌دهد. در حالی که پردازش حرکت معمولاً برای محتوای فیلم 24P لازم نیست، CFI می‌تواند هنگام تماشای ورزش مفید باشد.

در حالی که من معمولاً درون‌یابی فریم را هنگام تماشای تلویزیون HD معمولی روشن نمی‌کنم، وقتی محتوای ورزشی پخش می‌شود، قطعاً حرکت روان‌تر و واضح‌تر یک مزیت دارد. نکته خوب این است که این ویژگی شامل تنظیمات متعددی است، بنابراین می‌توانید جلوه را مطابق با سلیقه شخصی خود تنظیم کنید.

در ویدئو پروژکتورهای قبلی اپسون با قابلیت تغییر پیکسل، این ویژگی را نمی‌توان با تغییر پیکسل ترکیب کرد، بنابراین فقط هنگام تماشای محتوای 1080P با قابلیت بهبود 4K خاموش در دسترس است. نسخه ویدئو پروژکتور 4K UHD PRO به اندازه کافی سریع نبود که بتواند دو برابر فریم‌های بصری و تغییر پیکسل را همزمان نمایش دهد.

با این حال، نسخه جدیدتر و بسیار سریع‌تر فناوری 4K UHD PRO اپسون که در LS12000 تعبیه شده است، امکان تغییر همزمان پیکسل و درون‌یابی فریم را برای محتوای زیر 120 هرتز فراهم می‌کند.

درون‌یابی فریم فقط زمانی در دسترس است که IMAGE PROCESSING در منوی ویدئو پروژکتور روی Fine تنظیم شده باشد. وقتی IMAGE PROCESSING روی Fast تنظیم شده باشد، ویژگی‌هایی مانند درون‌یابی فریم، کاهش نویز و کاهش نویز MPEG غیرفعال می‌شوند تا تأخیر ورودی هنگام بازی به حداقل 20 میلی‌ثانیه کاهش یابد.

سخت‌افزار

اگرچه LS12000 از بسیاری از ویدئو پروژکتورهای DLP تک تراشه‌ای بزرگتر است، اما از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی 4K موجود در بازار جمع‌وجورتر است. LS12000 تقریباً 20.5x21.9x16 اینچ ابعاد و حدود 28 پوند وزن دارد.

Epson-LS12000-Sample-Left

لنز ویدئو پروژکتور در مرکز پنل جلویی قرار دارد. در سمت راست و چپ پنل لنز، دریچه‌های خروجی هوا قرار دارند. پنجره مربوط به گیرنده ریموت مادون قرمز نیز در سمت راست پایین پنل جلویی قرار دارد. بالای ویدئو پروژکتور دارای چراغ‌های وضعیت است. در سمت چپ بدنه ، یک دریچه ورودی هوا وجود دارد. در سمت راست بدنه، به همراه دکمه‌های روشن/خاموش و ورودی، یک دریچه ورودی هوای دیگر وجود دارد که توسط یک فیلتر هوا پوشانده شده است.

قسمت پشتی ویدئو پروژکتور، کانکتور برق، یک گیرنده ریموت مادون قرمز دوم، ورودی‌ها و اتصالات را به همراه پنل کنترل ویدئو پروژکتور در خود جای داده است.

Epson-LS12000-Connections

LS12000 شامل دو ورودی HDMI 2.1 با سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه است.

دو ورودی HDMI 2.1 (HDCP 2.3) با سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه وجود دارد که از 4K HDR با حداکثر سرعت 120 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند. یک اتصال LAN و یک خروجی ماشه 12 ولتی وجود دارد که می‌تواند برای کنترل صفحه نمایش، لنز آنامورفیک یا پرده‌های موتوری استفاده شود.

یک پورت سریال RS-232C سنتی (کانکتور DB9) نیز برای فرمان و کنترل "قدیمی" گنجانده شده است. همچنین یک پورت سرویس و یک نقطه اتصال کابل امنیتی وجود دارد. یک ورودی USB-A با 5 ولت - 2.0 آمپر وجود دارد که خروجی کافی برای روشن/شارژ یک پخش‌کننده رسانه در حال پخش است. اتصال USB دوم، پورت برق 300 میلی‌آمپر است که برای روشن/شارژ کردن یک کابل HDMI مسی یا نوری فعال طراحی شده است.

مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی جدیدتر، بسیاری از ورودی‌های قدیمی "قدیمی" از جمله ورودی VGA یا ویدیوی کامپوننت و S-Video از بین رفته‌اند.

Epson-LS12000-Control-Panel

 

کنترل پنل پرو سینما LS12000 ساده است، اما اکثر مردم فقط برای تنظیمات اولیه از کنترل پنل استفاده می‌کنند و سپس برای این نوع عملکردها به کنترل از راه دور یا سیستم اتوماسیون خانگی متکی هستند.

یک دکمه منو به همراه یک دکمه ESC وجود دارد که شما را در منو یک سطح به عقب می‌برد. می‌توانید از چهار فلش برای پیمایش در منوی ویدئو پروژکتور با دکمه Enter که در مرکز قرار دارد استفاده کنید. با فشار دادن دکمه لنز، عملکردهای لنز زوم، شیفت و فوکوس موتوری تغییر می‌کند.

لنز

Epson-LS12000-lens

مونتاژ لنز سینمایی اپسون VRX

لنز سینمایی اپسون VRX که در LS12000 استفاده شده است، دارای ساختار لنز شیشه‌ای دقیق ۱۵ عنصری است. این لنز به گونه‌ای طراحی شده است که نشت نور را از بین ببرد و یکنواختی فوکوس عالی را در لبه به لبه ارائه دهد و در عین حال وضوح تصویر را به حداکثر برساند. لنز اپسون LS12000 دارای محدوده زوم ۲:۱ است. در زیر فواصل پرتاب LS12000 برای پر کردن یک صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی ۱۶:۹ (از جلوی لنز تا صفحه نمایش اندازه‌گیری شده است) آمده است:

نزدیک‌ترین: ۱۱۸ اینچ (۳۰۰ سانتی‌متر)

دورترین: ۲۴۸ اینچ (۶۳۰ سانتی‌متر)

LS12000، مانند اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی ممتاز مبتنی بر ۳LCD و LCoS، محدوده تغییر لنز خوبی را ارائه می‌دهد در حالی که اکثر ویدئو پروژکتورهای DLP معمولاً کمتر ارائه می‌دهند.

تغییر لنز: -/+۹۶.۳٪ عمودی و -/+۴۷.۱٪ افقی

تغییر لنز عمودی و افقی عالی است اگر نمی‌توانید لنز ویدئو پروژکتور را با مرکز صفحه نمایش (از چپ به راست) تنظیم کنید. فقط به یاد داشته باشید، مانند اکثر ویدئو پروژکتورها، هرچه از تغییر افقی بیشتری استفاده کنید، تنظیم عمودی کمتری در دسترس خواهید داشت.

نسبت تصویر ۱۶:۹ فاصله پرتاب

 

افست از مرکز لنز فاصله پرتاب اندازه صفحه نمایش مورب
۷۱.۷- تا ۲۲.۷ اینچ (۱۸۲- تا ۵۸ سانتی‌متر) ۱۱۸ تا ۲۴۸ اینچ (۳۰۰ تا ۶۳۰ سانتی‌متر) ۱۰۰ اینچ
۱۰۷.۶- تا ۳۴ اینچ (۲۷۳- تا ۸۶ سانتی‌متر) ۱۷۸ تا ۳۷۳ اینچ (۴۵۲ تا ۹۴۷ سانتی‌متر) ۱۵۰ اینچ
۱۴۳.۴- تا ۴۵.۴ اینچ (۳۶۴- تا ۱۱۵ سانتی‌متر) ۲۳۸ تا ۴۹۸ اینچ (۶۰۴ تا ۱۲۶۴ سانتی‌متر) ۲۰۰ اینچ
۱۷۹.۳- تا ۵۶.۷ اینچ (۴۵۵- تا ۱۴۴ سانتی‌متر) ۲۹۷ تا ۶۲۳ اینچ (۷۵۶ تا ۱۵۸۲ سانتی‌متر) ۲۵۰ اینچ

 

تنظیم بیشتر لنز (زوم و تغییر) انعطاف‌پذیری نصب را افزایش می‌دهد و استفاده از ویدئو پروژکتورهایی مانند LS12000 را در کاربردهای متنوع از جمله نصب سقفی یا قفسه‌ای آسان می‌کند.

Epson-LS12000-Sample-Lens-cover-closed

پوشش لنز موتوری هنگام روشن و خاموش شدن دستگاه باز و بسته می‌شود

LS12000 همچنین به یک پوشش لنز موتوری مجهز است که هنگام روشن و خاموش شدن ویدئو پروژکتور به طور خودکار باز و بسته می‌شود. این یک ویژگی عالی است زیرا به تمیز و عاری از گرد و غبار نگه داشتن لنز کمک می‌کند.

ریموت کنترل

Epson-LS12000-Remote-Control

پرو سینما LS12000 شامل یک کنترل از راه دور بزرگ با نور پس زمینه است. دکمه‌های ورودی منبع به همراه تمام دکمه‌های معمولی که معمولاً برای پیمایش منوی ویدئو پروژکتور استفاده می‌شوند، در اختیار شما قرار دارد.

علاوه بر این، چندین دکمه برای دسترسی مستقیم به بسیاری از تنظیمات تصویر ویدئو پروژکتور از جمله حالت‌های رنگ، خروجی نور، بهبود تصویر، درون‌یابی فریم و تنظیمات CMS وجود دارد که فقط چند مورد از آنها را نام بردم. خوب بود که برای انجام رایج‌ترین تنظیمات، مجبور نبودیم چندین لایه منو را بررسی کنیم.

از آنجایی که LS12000 فاقد نگاشت تُن HDR پویا است، دکمه HDR به ویژه برای انجام تنظیمات سریع و آنی در منوی تنظیمات HDR10/HDR10+ مناسب است تا نوسانات زیاد در روشنایی صحنه HDR را جبران کند.

برای مشتریانی که صفحه نمایش ۲.۳۵:۱ دارند، دو دکمه حافظه لنز وجود دارد تا هنگام تغییر از صفحه عریض به محتوای ۱۶:۹، موقعیت تصویر را به سرعت تنظیم کنند. حتی دکمه‌هایی برای کنترل پخش دستگاه‌های متصل که از استاندارد HDMI CEC پشتیبانی می‌کنند، وجود دارد. در حالی که تعداد زیادی دکمه وجود داشت، به دلیل اندازه آن، کنترل از راه دور شلوغ به نظر نمی‌رسید.

منو

تصاویر منوی نشان داده شده در این بخش تنها تعداد کمی از زیرمنوهای موجود را نشان می‌دهند. من سعی کردم چند بخش قابل توجه‌تر موجود در زیرمنوها (تصویر، تنظیمات، شبکه و غیره) را نشان دهم.

Epson-LS12000-Menu

LS12000 منویی گسترده اما منظم دارد

سیستم منوی LS12000 به خوبی سازماندهی شده و پیمایش در آن آسان است. تنظیمات زیادی در صفحات متعدد وجود دارد، بنابراین من دوست دارم که بسیاری از تنظیمات تصویر را می‌توان مستقیماً از طریق دکمه‌های مجزا روی کنترل از راه دور دسترسی داشت.

نویز قابل شنیدن

اگرچه ما صدای قابل شنیدن را اندازه‌گیری نمی‌کنیم، اما به نظر می‌رسد این ویدئو پروژکتور LS12000 در مقایسه با اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی، کم‌صداتر است. میزان صدا با سایر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی ممتاز از تولیدکنندگانی مانند سونی و JVC برابری می‌کند.

هنگام تغییر از حالت ECO (22 دسی‌بل) به حالت High (30 دسی‌بل)، افزایش قابل توجهی در صدای فن وجود دارد. از آنجایی که بدنه  LS12000 به اندازه کافی بزرگ است تا از فن‌های بزرگتر و کندتر استفاده کند، این امر به خفه کردن صدای اگزوز کمک می‌کند. بیشتر اوقات، حتی هنگام تماشای HDR، صدای فن LS12000 را مزاحم ندیدم.

عملکرد

بازتولید رنگ

من کیفیت تصویر Epson Pro Cinema LS12000 را از همان ابتدا عالی ارزیابی می‌کنم. اکثر حالت‌های تصویر دقیق بودند. از بین چهار حالت تصویر SDR از پیش تعیین‌شده مختلف موجود، حالت NATURAL دقیق‌ترین بود.

Epson-LS12000-Color

بازتولید رنگ Epson LS12000 از همان ابتدا عالی بود.

سینما و سینما روشن هر دو تصویر خوبی تولید کردند، اما دمای رنگ کمی سردتر بود. علاوه بر این، سینما روشن همچنین روشنایی بیشتری را با کنتراست افزایش یافته ارائه داد که می‌تواند در اتاقی با نور محیطی کم مفید باشد.

حالت VIVID روشن‌ترین حالت بود، اما کمترین دقت را نیز داشت. در حالت آماده به کار. ممکن است مواقعی مانند تماشای یک رویداد ورزشی در طول روز وجود داشته باشد که روشنایی اضافی ارائه شده توسط حالت VIVID ارزش فداکاری را داشته باشد.

برای دستیابی به بهترین تصویر SDR آماده به کار، حالت NATURAL را انتخاب کردم که دمای رنگ آن به هدف ۶۵۰۰ کلوین من نزدیک‌تر بود. در این حالت، قدرت نور روی ۷۵٪ تنظیم می‌شود، اما اگر روشنایی بیشتری مورد نظر باشد، افزایش قدرت نور به ۱۰۰٪ تأثیر بسیار کمی بر بازتولید رنگ دارد.

Epson-LS12000-PQ

چه به محتوای SDR نگاه کنیم و چه HDR، بازتولید رنگ بسیار خوب بود. اکثر کاربران از کیفیت تصویر Epson LS12000 از همان ابتدا راضی بودند. با این حال، مانند همه ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی، من برای کالیبراسیون دستگاه وقت گذاشتم.

از آنجایی که جنس اتاق و صفحه نمایش شما تأثیر زیادی بر تصویر کلی دارد، استفاده از تنظیمات کالیبراسیون شخص دیگری را توصیه نمی‌کنم. اگر اتاق شما روشن‌تر/تیره‌تر است یا دیوارهای شما رنگ متفاوتی دارند، کپی کردن نتایج شخص دیگری در واقع می‌تواند به جای بهبود کیفیت تصویر، به آن آسیب برساند.

به عنوان مثال، من نتایج قبل و بعد کالیبراسیون را برای اتاق و صفحه نمایش خاص خودم آورده‌ام. برای آزمایش دقت رنگ ویدئو پروژکتور، ما از نرم‌افزار کالیبراسیون رنگ Calman Portrait Displays استفاده می‌کنیم.

ردیابی رنگ و مقیاس خاکستری قبل از کالیبراسیون

Epson-LS12000-Calibration-Pre-Results

حالت تصویر طبیعی (NATURAL) ویدئو پروژکتور بسیار نزدیک به دمای رنگ هدف من یعنی ۶۵۰۰ کلوین بود. علاوه بر مقیاس خاکستری بسیار دقیق، پوشش رنگی ویدئو پروژکتور نیز از همان ابتدا فوق‌العاده بود. در نهایت، کالیبراسیون اولیه اندازه‌گیری گاما بسیار نزدیک به هدف من یعنی ۲.۲ بود.

ما حالت طبیعی را برای مشاهده SDR در اتاقی با نور محیطی کم کالیبره کردیم.

حالت تصویر: طبیعی
دمای رنگ: ۶۷۴۲ کلوین
میانگین ردیابی رنگ dE: ۰.۸۴
میانگین مقیاس خاکستری dE: ۳.۵۲
گاما: ۲.۱۱

ردیابی رنگ و مقیاس خاکستری پس از کالیبراسیون

Epson-LS12000-Calibration-Post-Results

 

دمای رنگ از قبل خیلی نزدیک به ۶۵۰۰ کلوین ما بود، بنابراین دمای رنگ (COLOR TEMP) را روی پیش‌فرض ۶۵۰۰ کلوین گذاشتیم. برای تولید طیف خاکستری خوب (تعادل RGB)، من BLUE GAIN و GREEN GAIN را کاهش دادم و یک تنظیم کوچک روی GREEN OFFSET انجام دادم. این منجر به دمای رنگ بسیار نزدیک‌تر به هدف من یعنی ۶۵۰۰ کلوین شد.

ما تنظیمات GAMMA را روی Custom قرار دادیم و چند تنظیم چند نقطه‌ای انجام دادیم تا به اندازه‌گیری گامای ۲.۲ مسطح‌تری برسیم.

در حالی که LS12000 تنظیمات CMS را ارائه می‌دهد، پس از تنظیم مقیاس خاکستری ویدئو پروژکتور، میانگین dE ردیابی رنگ فقط ۰.۸۴ بود، بنابراین واقعاً نیازی به انجام هیچ تنظیمی نیست.

حالت تصویر: نچرال
دمای رنگ: ۶۴۸۸ کلوین
میانگین dE ردیابی رنگ: ۰.۸۴
میانگین dE مقیاس خاکستری: ۰.۷۵
گاما: ۲.۱۶

دلتا E به عنوان معیاری برای دقت در مقیاس خاکستری/رنگ، عدد ۳ و کمتر، «عالی» و غیرقابل مشاهده توسط چشم انسان در نظر گرفته می‌شود. حتی قبل از کالیبراسیون، LS12000 میانگین dE مقیاس خاکستری حدود ۳.۵ داشت که خوب است. پس از کالیبراسیون، میانگین dE رنگ ویدئو پروژکتور فقط ۰.۷۵ بود که فوق‌العاده است.

تصویر اکثر ویدئو پروژکتورهایی که از منبع نور لیزر فسفر آبی استفاده می‌کنند، معمولاً از همان ابتدا خیلی سرد است، اما LS12000 به هدف ۶۵۰۰ کلوین من بسیار نزدیک بود.

ممکن است متوجه شده باشید که اندازه‌گیری‌های ردیابی رنگ در تصاویر قبل و بعد از کالیبراسیون بالا تقریباً یکسان به نظر می‌رسند. دلیل این امر این است که پس از تنظیم تعادل RGB، ردیابی رنگ با میانگین dE فقط ۰.۸۴ فوق‌العاده بود، بنابراین نیازی به انجام تنظیمات CMS زیادی احساس نکردیم. ما فقط اشباع رنگ قرمز، آبی و سرخابی را کمی افزایش دادیم.

ردیابی رنگ و مقیاس خاکستری HDR پس از کالیبراسیون

Epson-LS12000-HDR-Calibration-Post-Results

اندازه‌گیری‌های HDR پس از کالیبره کردن SDR عالی بودند

مانند SDR، بازتولید رنگ و مقیاس خاکستری حالت Natural هنگام مشاهده محتوای HDR از همان ابتدا بسیار خوب بود. با این حال، تنظیم سریع BLUE GAIN تعادل RGB (Grayscale) خوبی ایجاد کرد. ردیابی رنگ DCI-P3 نیز عالی بود.

LS12000 نگاشت تُن HDR پویا ندارد، با این حال، یک دکمه HDR روی کنترل از راه دور وجود دارد. این امر به ویژه برای انجام تنظیمات سریع و آنی در منوی تنظیمات HDR10/HDR10+ برای جبران نوسانات زیاد در روشنایی صحنه HDR مناسب است.

از طریق کنترل از راه دور، به ده حافظه تنظیم تصویر قابل تنظیم نیز دسترسی دارید. از این حافظه‌ها می‌توان برای ذخیره تنظیمات تصویر پس از کالیبراسیون مانند حالت‌های «SDR Bright»، «SDR Dark Room» و «HDR» استفاده کرد.
در حالی که پس از کالیبراسیون، بهبودهایی در تصویر مشاهده شد، اما تفاوت چشمگیر نبود. رنگ‌ها و رنگ پوست به محض روشن کردن دستگاه عالی به نظر می‌رسیدند. من از کیفیت تصویر LS12000 چه کالیبره شده باشد و چه نباشد، راضی خواهم بود.

روشنایی

Epson-LS12000-Bright

LS12000 دارای روشنایی مرتبط 2700 انسی لومن است.

ویدئو پروژکتور Pro Cinema LS12000 دارای روشنایی ۲۷۰۰ لومن است و مانند اکثر ویدئو پروژکتورهای اپسون، در روشن‌ترین حالت خود، ویدئو پروژکتور روشنایی نزدیک به ادعای سازنده را ارائه می‌دهد.

ما روشن‌ترین حالت آن، DYNAMIC، را در زاویه دید عریض اندازه‌گیری کردیم - این با دیافراگم کاملاً باز است، بنابراین بیشترین میزان نور از آن عبور می‌کند. ما ۳-۴ بار اندازه‌گیری را در حدود ۱۵-۲۰٪ از مرکز لنز انجام دادیم.

روشنایی Epson Pro Cinema LS12000 (زوم عریض، حالت پویا): ۲۶۷۳ لومن

حالت DYNAMIC در زوم عریض ۲۶۷۳ لومن اندازه‌گیری کرد و در عین حال کیفیت تصویر اولیه خوبی را ارائه داد. ما همچنین سایر حالت‌های تصویر از پیش تعیین شده را با خروجی نور ۱۰۰٪ اندازه‌گیری کردیم.

روشنایی در هر حالت تصویر

دمای رنگ لومن (خروجی نور ۱۰۰٪) حالت رنگ
7561K 2673 Dynamic
9701K 1789 Vivid
7817K 1897 Bright Cinema
7627K 1834 Cinema
6742K 1805 Natural

Epson-LS12000-PQ

در حالی که بسیاری از ویدئو پروژکتورهای DLP با قابلیت 4K در این بازه قیمتی می‌توانند حداکثر روشنایی بالاتری تولید کنند، مزیت روشنایی آنها به سرعت پس از کالیبره شدن این ویدئو پروژکتورها از بین می‌رود.

علاوه بر این، ویدئو پروژکتورهای DLP تک تراشه‌ای که خروجی نور رنگی نسبتاً کمی دارند (در مقایسه با خروجی نور سفید) اغلب رنگ‌های غنی و روشنی تولید نمی‌کنند. با این حال، LS12000 می‌تواند مقدار برابری از رنگ و لومن سفید را ارائه دهد. این امر تضمین می‌کند که رنگ‌های روشن لباس تیم مورد علاقه شما پر جنب و جوش و واقعی به نظر برسند.

سطح سیاهی و جزئیات سایه

در محیط‌های تاریک، توانایی تولید کنتراست بیشتر، مزیت بزرگی محسوب می‌شود. کنتراست ذاتی ویدئو پروژکتور Pro Cinema LS12000 بسیار بالاتر از حد متوسط ​​بود. هنگامی که ویژگی کنتراست پویا فعال می‌شود، نسبت کنتراست پویای LS12000 تنها 2,500,000:1 است.

Epson-LS12000-Contrast

پنل‌های 3LCD با کنتراست بالا، سطح رنگ مشکی عالی و جزئیات سایه را ارائه می‌دادند.

در حالی که سطح سیاهی عالی بود، جزئیات در قسمت‌های تاریک صفحه نمایش هنوز قابل مشاهده بودند. به نظر من سیاهی و کنتراست با مدل‌های Sony SXRD و JVC DILA که ویدئو پروژکتورهای مجهز به LCoS هستند، برابری می‌کند. تعداد بسیار کمی ویدئو پروژکتور DLP تک تراشه‌ای وجود دارد که بتوانند با کنتراست اصلی LS12000 مطابقت داشته باشند.

در اتاقی با نور محیطی بالاتر، از آنجایی که چشمان ما حساسیت کمتری به سیاهی دارند، مزیت کنتراست به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. در یک اتاق روشن، روشنایی بالاتر، سطح کنتراست بالاتری را فراهم می‌کند. روشنایی نامی Pro Cinema LS12000 با ۲۷۰۰ لومن، باعث می‌شود تصاویر SDR/HDR در اتاق خانواده یا اتاق بازی بسیار جذاب باشند.

کیفیت تصویر SDR

اکثر برنامه‌های تلویزیونی و پخش‌های زنده حداقل برای چند سال دیگر با کیفیت HD پخش خواهند شد، بنابراین ارتقاء کیفیت 4K هنوز بسیار مهم است. به لطف پردازنده جدید ZX اپسون، این ویدئو پروژکتور در ارتقاء کیفیت عالی عمل کرد. چه در حال تماشای محتوای ورزشی 720P از ESPN باشم و چه در حال تماشای محتوای Blu-ray با کیفیت 1080p، کیفیت تصویر بسیار خوب به نظر می‌رسید.
بیشتر فیلم‌های 4K جزئیات دقیقی ندارند که تفاوت بین تماشای 4K SDR و HD ارتقاء یافته را به طور قابل توجهی نشان دهند. شما حتی می‌توانید میزان جزئیات نمایش داده شده را با استفاده از یکی از حالت‌های از پیش تعیین شده تصویر یا تنظیمات Super resolution / Detail Enhancements تنظیم دقیق کنید.
پردازنده ZX همراه با تغییر پیکسل سریع‌تر و بهبود یافته، منجر به درون‌یابی بهتر فریم برای حرکت واضح‌تر و روان‌تر می‌شود، این امر هنگام تماشای ورزش‌های زنده مزایای واقعی دارد. LS12000 می‌تواند 2673 انسی لومن تولید کند که امکان تماشای ورزش‌های زنده یا برنامه‌های تلویزیونی را در طول روز در اتاقی با نور محیطی بالاتر فراهم می‌کند. با اینکه من یک تلویزیون صفحه تخت ۷۵ اینچی در اتاق رسانه‌ام دارم، برای تماشای تلویزیون در طول روز روی تلویزیون ۱۲۰ اینچی Screen Innovations Slate ALR خودم، از LS12000 استفاده می‌کنم.

Epson-LS12000-SDR-PQ-4

محتوای 4K SDR و HD با کیفیت بالا، از همان ابتدا فوق‌العاده به نظر می‌رسیدند.

 

در حالی که بیشتر محتوای بلوری UHD با فرمت HDR10 در دسترس است، بسیاری از محتوای استریمینگ 4K هنوز فقط 4K SDR هستند. LS12000 در ارائه تصویر 4K با جزئیات بالا عملکرد خوبی داشت. LS12000 به آخرین نسخه تغییر پیکسل اپسون (4K PRO UHD) مجهز است، بنابراین در شبیه‌سازی محتوای 4K اصلی عملکرد بسیار خوبی دارد.

اگر مقایسه‌ با یک ویدئو پروژکتور 4K اصلی انجام دهید، تفاوت وضوح ممکن است از نزدیک و با نگاه به الگوهای تست 4K قابل مشاهده باشد. با این حال، بعید است که تماشای اکثر فیلم‌ها، محتوای استریم یا پخش، به خصوص از فاصله دید معمولی، قابل توجه باشد.

کیفیت تصویر HDR

با معرفی تلویزیون 4K اپل، میزان محتوای فیلم HDR به طور چشمگیری افزایش یافته است. محتوای 4K HDR می‌تواند فضای رنگی گسترده‌تری را با جزئیات سایه روشن بهتر ارائه دهد، اما حتی روشن‌ترین ویدئو پروژکتورهای HDR نیز در بازتولید دقیق HDR با مشکل مواجه می‌شوند.

Epson-LS12000-HDR

اگرچه LS12000 به نگاشت تُن HDR پویا مجهز نیست، اما محتوای HDR10 در LS12000 بسیار خوب به نظر می‌رسید.

 

پرو سینما LS12000، مانند اکثر پویدئو روژکتورهای HDR، از نگاشت تُن استفاده می‌کند که تلاش می‌کند جزئیات هایلایت‌های روشن را حفظ کرده و روشنایی تمام صفحه مناسبی را ارائه دهد. پرو سینما LS12000 دارای تنظیماتی است، بنابراین می‌توانید نگاشت تُن HDR ویدئو پروژکتور را به صورت دستی تغییر دهید تا با سلیقه شما مطابقت داشته باشد. افزایش تنظیمات HDR10/HDR10+ باعث می‌شود هایلایت‌های روشن با کاهش روشنایی کلی صفحه نمایش، بیشتر قابل مشاهده باشند.

به عنوان مثال، تصاویر زیر از فیلم Meg گرفته شده است که پخش آن در HDR10 چالش برانگیز است. آنها نشان می‌دهند که چگونه افزایش تنظیمات HDR10/HDR10+ از 8 به 13، تعداد هایلایت‌های بریده شده را کاهش می‌دهد و ابرهای آسمان را قابل مشاهده‌تر می‌کند.

Increasing HDR10/HDR10+ Setting

افزایش تنظیمات HDR10/HDR10+ باعث کاهش جزئیات هایلایت‌های روشن (ابرها در آسمان) می‌شود و در نتیجه روشنایی کلی صفحه نمایش را کاهش می‌دهد.

 

اگرچه LS12000 قابلیت نگاشت پویای رنگ HDR10+ را ندارد، اما برای اکثر محتوای HDR10، من تنظیمات HDR10/HDR10+ را روی عدد ۹ انتخاب می‌کنم، زیرا بهترین تعادل بین جزئیات هایلایت و روشنایی صفحه را روی صفحه سفید مات ۱۰۰ اینچی در آزمایشگاه من ارائه می‌داد.

اپسون LS12000 می‌تواند ۸۷٪ از DCI-P3 را بازتولید کند. در حالی که برخی از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی مجهز به فیلترهای رنگی می‌توانند طیف رنگی وسیع‌تری را بازتولید کنند، رنگ‌ها همچنان غنی و پر جنب و جوش به نظر می‌رسند.

استفاده از فیلتر رنگی روی ویدئو پروژکتور می‌تواند روشنایی کلی دستگاه را ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش دهد. هنگام مشاهده HDR، فکر می‌کنم مزایای روشنایی بالاتر بر مزایای بازتولید طیف رنگی وسیع‌تر غلبه می‌کند، بنابراین معمولاً از فیلتر رنگ استفاده نمی‌کنم.

از آنجایی که Pro Cinema LS12000 یک ویدئو پروژکتور ۳LCD است، برخلاف اکثر ویدئو پروژکتورهای تک تراشه‌ای، می‌تواند مقدار مساوی لومن رنگ را به عنوان لومن سفید بازتولید کند که منجر به حجم رنگ بالاتر می‌شود که این نیز مفید است. هنگام مشاهده HDR.

خلاصه

تغییر پیکسل بهبود یافته 4K، سازگاری با HDR همراه با روشنایی بالای ارائه شده توسط منبع نور لیزری، Pro Cinema LS12000 را به یک محصول ارزشمند تبدیل می‌کند. توانایی ارائه روشنایی 2700 لومن، تضمین می‌کند که محتوای HDR و SDR حتی در اتاق‌هایی با نور محیطی بالاتر نیز خوب به نظر برسد.

در حالی که منبع نور فسفر لیزر آبی روشنایی بالایی را ارائه می‌دهد، پنل‌های 3LCD با کنتراست بالا، سطح سیاه عالی و جزئیات سایه عالی تولید می‌کنند.

LS12000 دارای دو پورت HDMI 2.1 (48 گیگابیت بر ثانیه) است، بنابراین می‌تواند محتوای HDR 4K/120fps را بپذیرد. همچنین می‌تواند نه HDR10 و HLG، بلکه HDR10+ را نیز پخش کند، بنابراین می‌توانید از محتوای HDR از پیش ضبط شده و زنده لذت ببرید.

Epson-LS12000-4K120-Gaming

ورودی‌های HDMI با سرعت ۴۸ گیگابیت بر ثانیه از بازی با کیفیت ۴K HDR با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

فناوری اثبات‌شده‌ی تغییر پیکسل اپسون بهبود یافته است، بنابراین وضوح قابل مشاهده‌تری نسبت به یک ویدئو پروژکتور استاندارد 1080P 3LCD ارائه می‌دهد. یک صفحه شیشه‌ای Precision Shift جدید وجود دارد که سریع‌تر و بی‌صداتر است و می‌تواند دو برابر وضوح روی صفحه نمایش ویدئو پروژکتورهای قدیمی‌تر تغییر پیکسل اپسون Pro Cinema مانند مدل‌های برنده‌ی جایزه 6050UB و LS10500 را بازتولید کند. تغییر پیکسل آنقدر سریع است که تشخیص بین یک ویدئو پروژکتور 4K اصلی و LS12000 دشوار است.

در حالی که مجموعه لنز موتوری Pro Cinema LS12000 از یک ساختار چند عنصری با کیفیت بالا برای تضمین یک تصویر واضح و شفاف روی صفحه نمایش استفاده می‌کند.

به طور کلی، LS12000 تعادل خوبی از عملکرد و ارزش را ارائه می‌دهد. این ثابت می‌کند که یک تصویر خوب نمایش داده شده لزوماً نباید خیلی گران باشد. فقط یک پرده نمایش اضافه کنید و با کمتر از 6000 دلار در مجموع، می‌توانید یک تجربه سینمای خانگی جذاب را به هر اتاقی بیاورید.

Epson-LS12000-features

پرو سینما LS12000 تعادل خوبی بین عملکرد و ارزش ایجاد می‌کند. بله، اپسون ویدئو پروژکتورهایی با سطح سیاهی بهتر، کنتراست بالاتر و ویژگی‌های بیشتر می‌فروشد، اما پرو سینما LS12000 برای این مشتریان طراحی نشده است.

همانطور که قبلاً اشاره کردم، بسیاری از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی رده بالا مانند سینمای خانگی LS12000 سطح سیاهی بهتر و کنتراست بالاتری دارند که در یک سینمای تاریک یا اتاقی با کنترل روشنایی مفید است.

Epson-LS12000-PQ

پنل‌های 3LCD با کنتراست بالا، سطح سیاه عالی و جزئیات سایه عالی ارائه می‌دهند.

 

در یک اتاق خانوادگی یا اتاق بازی، که احتمالاً روشنایی از سطح سیاهی مهم‌تر است، روشنایی نامی ۲۷۰۰ لومنی ویدئو پروژکتور Pro Cinema LS12000 تضمین می‌کند که تصاویر حتی در اتاق‌هایی با نور محیطی بالا نیز برجسته باشند.


Pro Cinema LS12000 از لنزهای با کیفیت بالا با قابلیت تغییر فوکوس و زوم موتوری استفاده می‌کند. این ویدئو پروژکتور همچنین شامل حافظه لنز است، بنابراین موقعیت تصویر (بزرگنمایی، تغییر، فوکوس) را می‌توان بر اساس نسبت ابعاد محتوا با لمس یک دکمه تنظیم کرد. حافظه‌های لنز موتوری هنگام استفاده از صفحه ماسک یا لنز آنامورفیک خارجی حیاتی هستند.
یکی از ویژگی‌هایی که از LS12000 حذف شده است، پشتیبانی از سه‌بعدی است. در حالی که اکثر استودیوهای فیلم‌سازی توزیع محتوای سه‌بعدی مصرفی را به منظور تمرکز بر HDR متوقف کرده‌اند، علاقه‌مندان زیادی با مجموعه‌های بزرگی از مواد سه‌بعدی وجود دارند. اکثر تولیدکنندگان تلویزیون‌های صفحه تخت چند سال پیش پشتیبانی از سه‌بعدی را متوقف کردند، بنابراین تنها مسئله زمان بود که تولیدکنندگان ویدئو پروژکتور نیز پشتیبانی از این فرمت را متوقف کنند. با این حال، بسیاری از علاقه‌مندان به سینمای خانگی دلتنگ این ویژگی خواهند شد.


اپسون پرو سینما LS12000 شامل اکثر ویژگی‌هایی است که مشتریانی که به دنبال یک سینمای خانگی درجه یک هستند، با قیمتی بسیار پایین‌تر از مدل‌های رقابتی سونی و JVC به آن نیاز دارند. در حال حاضر، برای یک ویدئو پروژکتور لیزری 4K LCoS مانند DLA-NZ7 باید دو برابر قیمت LS12000 هزینه کنید. هدف نهایی اپسون ارائه بهترین کیفیت با توجه به قیمت پرداختی است و من معتقدم که آنها در این امر موفق بوده‌اند.

Epson-LS12000-LS11000

پرو سینما LS12000 (4999 دلار) و هوم سینما LS1100 (3999 دلار)

برای کسانی که بودجه کمتری دارند، اپسون همچنین Home Cinema LS11000 را معرفی کرده است که با قیمت ۳۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد. با ۱۰۰۰ دلار اضافی، Pro Cinema LS12000 روشنایی ادعایی کمی بالاتر ۲۷۰۰ لومن و کنتراست پویا و بومی بیش از دو برابر دارد. همچنین شامل تنظیمات حالت نسبت تصویر اضافی برای سازگاری با لنزهای آنامورفیک شخص ثالث است.

سطح رنگ مشکی ویدئو پروژکتور Pro Cinema LS12000 بهتر و کنتراست آن بالاتر از کنتراست Home Cinema LS11000 است، اما این موارد فقط در یک سینمای تاریک یا اتاقی با کنترل نور زیاد مفید هستند. Home Cinema LS11000 گزینه بسیار خوبی برای کسی است که می‌خواهد از فیلم‌های HDR و بازی‌های با نرخ فریم بالا در یک اتاق خانوادگی یا فضای چند منظوره لذت ببرد.

در کل ما از LS12000 فوق‌العاده تحت تأثیر قرار گرفتیم و خوشحال می‌شوم که این ویدئو پروژکتور را به عنوان بخشی از سیستم سینمای خانگی شخصی خود داشته باشم. با توجه به عملکرد، مجموعه ویژگی‌ها و قیمت مناسب، ما به Epson Pro Cinema LS12000 جایزه محصول داغ را می‌دهیم.

برای کسانی که بودجه کمتری دارند، اپسون همچنین Home Cinema LS11000 را معرفی کرده است که با قیمت ۳۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد. با ۱۰۰۰ دلار اضافی، Pro Cinema LS12000 روشنایی ادعایی کمی بالاتر ۲۷۰۰ لومن و کنتراست پویا و بومی بیش از دو برابر دارد. همچنین شامل تنظیمات حالت نسبت تصویر اضافی برای سازگاری با لنزهای آنامورفیک شخص ثالث است.

سطح رنگ مشکی ویدئو پروژکتور Pro Cinema LS12000 بهتر و کنتراست آن بالاتر از کنتراست Home Cinema LS11000 است، اما این موارد فقط در یک سینمای تاریک یا اتاقی با کنترل نور زیاد مفید هستند. Home Cinema LS11000 گزینه بسیار خوبی برای کسی است که می‌خواهد از فیلم‌های HDR و بازی‌های با نرخ فریم بالا در یک اتاق خانوادگی یا فضای چند منظوره لذت ببرد.

در کل ما از LS12000 فوق‌العاده تحت تأثیر قرار گرفتیم و خوشحال می‌شوم که این ویدئو پروژکتور را به عنوان بخشی از سیستم سینمای خانگی شخصی خود داشته باشم. هیم.

مزایا و معایب اپسون پرو سینما LS12000

مزایا

۲۴۰۰ لومن (رنگی و سفید)
منبع نور لیزر با عمر ۲۰۰۰۰ ساعت
پنل‌های ۳LCD بومی ۱۰۸۰P
آخرین نسخه ۴K PRO UHD، ۸.۳ میلیون پیکسل قابل مشاهده روی صفحه نمایش ارائه می‌دهد
سطح سیاه و جزئیات سایه عالی
پشتیبانی از HDR10+
رنگ عالی از ابتدا (کنترل‌های کالیبراسیون موجود است)
HDCP دوگانه ۲.۱ (۴۸ گیگابیت بر ثانیه) سازگار با محتوای HDR با کیفیت ۴K@120p
عملکرد حرکتی خوب و ارتقاء به ۴K
حافظه تنظیمات تصویر (۹ حافظه)
گارانتی ۳ ساله قطعات/کار

معایب

از ۳D پشتیبانی نمی‌شود
فاقد نگاشت تون HDR پویا

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
  • drfarzad

    1404/02/22 08:30:39
    • 0
    • 0
    خیلی حرفه ای و همه چی تمومه واقعا تلوزیون حرفی در برابرش نداره فقط اینکه قیمتش با پول ما زیاد