ورود | ثبت نام
021-91003139
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 508
  • مدیر سایت
  • 14 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور JVC LX-NZ30 4K DLP

بررسی ویدئو پروژکتور JVC LX-NZ30 4K DLP

1404/03/07

مدل LX-NZ30 جدیدترین پروژکتور DLP است که به مجموعه‌ی ویدئو پروژکتورهای خانگی JVC در سال 2023 اضافه شده است.
این ویدئو پروژکتور خانگی که با HDR سازگار است، توانایی نمایش وضوح 4K UHD (3840 در 2160 پیکسل) را دارد. با قیمت خرده‌فروشی ۳۴۹۹ دلار، وضوح 4K و استفاده از منبع نور لیزری پرقدرت جدید، این پروژکتور وعده‌ی ارائه کیفیت همیشگی JVC را با قیمتی کاملاً رقابتی می‌دهد.

JVC اعلام کرده که روشنایی مدل LX-NZ30 برابر با ۳۳۰۰ انسی لومن  است که نسبت به مدل قبلی این شرکت روشن‌تر است. منبع نور لیزری آن در حالت «توان بالا» (HIGH POWER) برای ۲۰٬۰۰۰ ساعت عمر طراحی شده است؛ یعنی این دستگاه می‌تواند روزانه چند ساعت به مدت یک دهه مورد استفاده قرار گیرد. حتی در حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی (ECO mode)، LX-NZ30 همچنان روشنایی کافی برای فضاهای سرگرمی خانگی – حتی محیط‌هایی با نور محیطی   را فراهم می‌کند.

اگر قصد خرید این مدل را دارید، می‌توانید به صفحه خرید JVC LX-NZ30 سر بزنید و اطلاعات تکمیلی را مشاهده کنید.

روشنایی مدل LX-NZ30 برابر با ۳۳۰۰ انسی لومن

ویدئو پروژکتور JVC LX-NZ30 از ایمیجر معروف D-ILA که معمولاً در پروژکتورهای این شرکت استفاده می‌شود، بهره نمی‌برد.
در عوض، مدل NZ30 از نسل دوم تراشه 0.47 اینچی Digital Micromirror Device (DMD) ساخت شرکت Texas Instruments استفاده می‌کند که به فناوری XPR این شرکت مجهز شده است.

ویدئو پروژکتور JVC LX-NZ30 از ایمیجر D-ILA که به‌طور معمول در محصولات این شرکت به‌کار می‌رود، استفاده نمی‌کند.
در عوض، مدل NZ30 از تراشه‌ی 0.47 اینچی نسل دوم Digital Micromirror Device (DMD) بهره می‌برد که به فناوری XPR شرکت Texas Instruments مجهز است

 

نمای کلی

ویدئو پروژکتور JVC LX-NZ30 نسخه‌ی جدیدی از مدل پیشین LX-NZ3 است. می‌توانید برای مطالعه‌ی بررسی کامل آن مدل، روی لینک مربوطه کلیک کنید.

پروژکتور JVC LX-NZ3 یک دستگاه سینمای خانگی با عملکرد بالا و وضوح 4K UHD/HDR است که از فناوری منبع نور لیزری BLU-Escent ساخت JVC بهره می‌برد. این مدل دارای روشنایی ۳۰۰۰ لومن است و به گونه‌ای طراحی شده که بتواند به‌راحتی با نور محیط رقابت کند؛ به‌طوری که برای تماشای تلویزیون یا فیلم نیازی به تاریک‌کردن اتاق وجود ندارد. همچنین استفاده از منبع نور لیزری، نگرانی در مورد عمر لامپ را از بین می‌برد؛ زیرا عمر آن تا ۲۰٬۰۰۰ ساعت برآورد شده است.

ویدئو پروژکتور JVC LX-NZ30 نسخه‌ی جدیدی از مدل پیشین LX-NZ3

پروژکتور LX-NZ3 ویژگی‌های متعددی برای عملکرد و راحتی دارد؛ از جمله قابلیت Auto Tone Mapping اختصاصی JVC، اپتیک‌های باکیفیت و کنتراست عالی که همگی برای ارائه‌ی بهترین تصویر ممکن در اکثر محیط‌ها طراحی شده‌اند.

در نگاه اول، JVC LX-NZ30 ممکن است شبیه همان مدل قبلی، یعنی LX-NZ3 به نظر برسد. اما با بررسی دقیق‌تر، روشن می‌شود که LX-NZ30 از جنبه‌های مختلف، ارتقایی قابل توجه در زمینه‌ی امکانات و عملکرد نسبت به مدل قبلی محسوب می‌شود. بیایید وارد جزئیات بیشتری شویم.

برای شروع، JVC منبع نور لیزری BLU-Escent پروژکتور را ارتقاء داده است.

ویدئو پروژکتور جدید LX-NZ30 به دیود لیزری آبی ۱۰۵ واتی BLU-Escent مجهز شده که نسبت به مدل قبلی ۱۰ وات توان بیشتری دارد. این افزایش توان باعث شده روشنایی خروجی پروژکتور به ۳۳۰۰ انسی لومن  برسد؛ یعنی ۳۰۰ لومن بیشتر از مدل پیشین که دارای ۳۰۰۰ لومن بود.

ممکن است با خودتان بگویید:
«۳۰۰ لومن اضافه که چیزی نیست!»

اما در واقع، افزایش ۳۰۰ لومن در پروژکتوری که از قبل در محدوده‌ی ۳۰۰۰ لومن قرار دارد، می‌تواند تفاوت قابل توجهی در روشنایی، رنگ و کنتراست ایجاد کند. این منبع نور قوی‌تر همچنین باعث افزایش روشنایی نقطه اوج (Peak Brightness) در هنگام نمایش محتوای HDR می‌شود، که به بهبود تجربه‌ی دیداری کمک می‌کند.

سری ویدئو پروژکتورهای LX-NZ همواره توانسته‌اند کیفیت بالای تصویر را حتی در اتاق‌هایی با نور محیط کنترل‌نشده ارائه دهند، اما مدل جدید LX-NZ30 این عملکرد را یک گام فراتر برده است.

 ویدئو پروژکتور لیزری 4K مدل LX-NZ30

یکی از مهم‌ترین تغییرات در ویدئو پروژکتور لیزری 4K مدل LX-NZ30 این است که JVC وارد دنیای گیمینگ شده و با ارتقاء عملکرد، این دستگاه را برای گیمرها نیز بسیار جذاب کرده است.
JVC قابلیت پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی 120 و 240 هرتز در وضوح 1080p را به این مدل اضافه کرده است. علاوه بر این، در حالت کمترین تأخیر ورودی (Low Latency Mode)، تأخیر این پروژکتور کمتر از ۱.۵ فریم در وضوح 4K و 60 هرتز است؛ این یعنی نمایش تصاویر روان و بدون تأخیر، حتی در صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر از ۱۰۰ اینچ و در نتیجه، تجربه‌ای بی‌نظیر برای گیمینگ در کنار سینمای خانگی.

میزان تأخیر ورودی (Input Lag) در حالت‌های مختلف:

4K@60Hz → حدود ۲۵ میلی‌ثانیه

1080p@60Hz → حدود ۲۵ میلی‌ثانیه

1080p@120Hz → حدود ۱۲.۵ میلی‌ثانیه

1080p@240Hz → حدود ۶.۲۵ میلی‌ثانیه

JVC برای بهبود ارتباط با رایانه‌های شخصی، درگاه جدید DisplayPort را اضافه کرده که اتصال سریع و بدون تأخیر را فراهم می‌کند. همچنین، یک درگاه USB نوع C پرسرعت نیز به این مدل افزوده شده است.
درگاه‌های HDMI 2.0 موجود، DisplayPort و USB-C همگی از محتوای 4K HDR پشتیبانی می‌کنند.

علاوه بر این، JVC یک پورت LAN سیمی جدید را در کنار اتصال RS232 اضافه کرده است. این ویژگی جدید اجازه می‌دهد ویدئو پروژکتور را به شبکه‌ی سیمی متصل کرده و از قابلیت‌های مدیریت و کنترل پیشرفته آن بهره‌مند شوید.

پروژکتور JVC LX-NZ30 با فرمت‌های HDR10 و HLG

پروژکتور JVC LX-NZ30 با فرمت‌های HDR10 و HLG سازگار است و از نسخه‌ای ساده‌تر از قابلیت Auto Tone Mapping اختصاصی JVC بهره می‌برد.

ما در سایت Projector Reviews بارها گفته‌ایم و باز هم تأکید می‌کنیم:
نمایش محتوای HDR با پروژکتور کار آسانی نیست.
محتوای HDR مصرفی (مانند بلوری 4K یا محتوای استریم شده) معمولاً برای نمایشگرهای تخت (مثل تلویزیون‌ها) طراحی و مستر شده‌اند، نه برای پروژکتورها. این محتوا معمولاً در سطوح روشنایی بین ۱۰۰۰ نیت (حدود ۲۹۲ فِلمبرت) تا ۴۰۰۰ نیت (حدود ۱۱۶۷ فِلمبرت) تولید می‌شود.

اما خبر بد اینکه پروژکتورهای خانگی معمولاً توانایی تولید بین ۱۰۰ نیت (۲۹ ف‌ل) تا ۲۰۰ نیت (۵۸ ف‌ل) را دارند. بنابراین، هیچ پروژکتور خانگی‌ای نمی‌تواند تمام سطوح روشنایی موجود در محتوای HDR را بازتولید کند. به همین دلیل، پروژکتورهای HDR از Tone Mapping استفاده می‌کنند؛ یعنی نوعی پردازش که بین حفظ جزئیات بخش‌های روشن تصویر و حفظ روشنایی کلی صحنه تعادل ایجاد می‌کند.

JVC یکی از معدود شرکت‌هایی است که توانسته Tone Mapping خودکار را نه‌تنها عملی کند، بلکه به‌خوبی آن را پیاده‌سازی کند.
پروژکتورهای D-ILA این شرکت به دلیل همین تخصص در Tone Mapping، عملکرد درخشانی دارند — و حالا همین سیستم پردازش HDR پیشرفته در مدل LX-NZ30 نیز دیده می‌شود.

ویدئو پروژکتور خانگی LX-NZ30

این پروژکتور قادر است از اطلاعات متادیتای Max CLL (حداکثر سطح روشنایی محتوا) و Max FALL (میانگین حداکثر روشنایی فریم) که در محتوای HDR تعبیه شده‌اند استفاده کند تا عملکرد HDR را بهینه کند. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از قابلیت MAPPING LEVEL ADJUSTMENT به‌صورت دستی محتوای HDR را تنظیم و شخصی‌سازی کنند.

همچنین مانند مدل قبلی یعنی LX-NZ3، پروژکتور NZ30 به حالت تصویری Hybrid Log Gamma (HLG) مجهز است تا برای پخش زنده‌های HDR در آینده نیز آماده باشد.

با اینکه LX-NZ30 فاقد قابلیت Dynamic HDR Tone Mapping (تنظیم دینامیک HDR) است که در پروژکتورهای سطح بالاتر 4K D-ILA شرکت JVC وجود دارد، اما سیستم Auto Tone Mapping این مدل نیز توانسته به‌طور قابل توجهی کیفیت بازتولید محتوای HDR را افزایش دهد.

 

اصلاح اعوجاج هندسی و نصب آسان‌تر

از ویژگی‌های مهم دیگر این مدل، قابلیت‌های جدید اصلاح اعوجاج هندسی (Geometric Distortion Correction) است که نصب ویدئو پروژکتور را در محیط‌های پیچیده بسیار راحت‌تر کرده است. این قابلیت شامل مجموعه‌ای از تنظیمات آنالوگ و دیجیتال است که برای سازگاری با انواع موقعیت‌های نصب طراحی شده‌اند.

مانند مدل قبلی، این ویدئو پروژکتور دارای لنز با قابلیت شیفت افقی و عمودی و بزرگ‌نمایی (Zoom) است، اما اکنون این لنزها مجهز به امکانات پیشرفته‌تری برای اصلاح اعوجاج هستند  از جمله:

تنظیم چهار گوشه تصویر (Four-Corner Adjustment)

اصلاح پیشرفته انحنا یا وارپینگ تصویر (Advanced Warping Correction)

این امکانات باعث می‌شود بتوانید تصویر را به‌دقت بر روی سطوح غیرمستقیم یا ناهموار تنظیم کنید، بدون اینکه نیاز به تغییر فیزیکی محل نصب پروژکتور داشته باشید.

 

مقایسه مدل‌های پروژکتور 4K DLP شرکت JVC:

ویژگی JVC LX-UH1B/W JVC LX-NZ3B/W

JVC LX-NZ30N/W

قیمت ۲۴۹۹ دلار ۳۶۹۹ دلار

۳۴۹۹ دلار

رزولوشن 4K e-shift 4K e-shift 4K e-shift
منبع نور لامپ لیزر BLU-Escent

لیزر BLU-Escent

روشنایی ۲۰۰۰ انسی لومن  ۳۰۰۰ انسی لومن 

۳۳۰۰ انسی لومن 

کنتراست داینامیک ۱۰۰٬۰۰۰:۱ بی‌نهایت:۱ بی‌نهایت:۱
زوم لنز 1.6x 1.6x 1.6x
نوع چیپ تصویر 0.47" DMD (1920x1080) 0.47" DMD (1920x1080) 0.47" DMD (1920x1080)

 

نکات مهم:

هر سه مدل از تکنولوژی 4K e-shift بهره می‌برند، به این معنا که رزولوشن واقعی فول اچ‌دی است اما با تکنیکی خاص تصویر به سطح 4K ارتقاء داده می‌شود.

LX-NZ3 و LX-NZ30 هر دو از منبع نوری لیزری BLU-Escent با عمر بالا (۲۰٬۰۰۰ ساعت) استفاده می‌کنند، در حالی‌که LX-UH1 از لامپ معمولی بهره می‌برد.

روشنایی در LX-NZ30 از دو مدل دیگر بیشتر است و برای محیط‌هایی با نور محیطی بیشتر مناسب‌تر است.

مدل‌های NZ3 و NZ30 دارای کنتراست داینامیک بی‌نهایت هستند، که به معنای عملکرد بهتر در نمایش رنگ‌های تیره و مشکی در صحنه‌های سینمایی است.

هر سه مدل از چیپ 0.47 اینچی DMD با رزولوشن اصلی 1920x1080 پیکسل استفاده می‌کنند.

اگر برایتان گیمینگ، HDR قوی‌تر، و روشنایی بالاتر اهمیت دارد، JVC LX-NZ30 انتخاب بهتری نسبت به دو مدل دیگر است.

 

نکات برجسته پروژکتور JVC LX-NZ30

 دستگاه تصویری: نسل دوم چیپ ۰.۴۷ اینچی DMD از Texas Instruments با فناوری XPR برای نمایش 4K e-shift

 رزولوشن: نمایش تصویر 4K واقعی (۳,۸۴۰ × ۲,۱۶۰ پیکسل به صورت e-shift)

 روشنایی: ۳,۳۰۰ انسی لومن 

 عمر منبع نور لیزری: ۲۰,۰۰۰ ساعت (در حالت قدرت بالا)

 کنتراست: بی‌نهایت (∞:1) با فناوری کاهنده دینامیک نور لیزر

 عملکرد و گیمینگ

 تأخیر ورودی کم:

4K با نرخ ۶۰ هرتز → ۲۵ میلی‌ثانیه

1080p با نرخ ۶۰ هرتز → ۲۵ میلی‌ثانیه

1080p با نرخ ۱۲۰ هرتز → ۱۲.۵ میلی‌ثانیه

1080p با نرخ ۲۴۰ هرتز → ۶.۲۵ میلی‌ثانیه

 پشتیبانی از نرخ فریم بالا برای تجربه بازی روان و بدون تأخیر

 اتصالات و لنز

 نسبت زوم لنز: ۱.۶ به ۱

 جابجایی لنز (Lens Shift): ۶۰٪ عمودی و ۲۳٪ افقی

 درگاه‌ها:

دو درگاه HDMI با پشتیبانی از HDCP 2.3

درگاه DisplayPort 1.2

درگاه USB Type-C (اتصال مستقیم به کامپیوتر و پشتیبانی از محتوای 4K HDR)

اتصال RS232 و شبکه کابلی برای کنترل و مدیریت پیشرفته

 پشتیبانی HDR و پردازش تصویر

 پشتیبانی از HDR: HDR10 و HLG

 تنظیم خودکار تون نقشه HDR (Auto Tone Mapping): بهینه‌سازی تصویر HDR بر اساس متادیتای MaxCLL و MaxFALL

 قابلیت‌های تصحیح تصویر:

تنظیم حالت وارپینگ (Warping)

اصلاح چهار گوشه تصویر

 

سخت‌افزار

شاسی (بدنه)

شاسی (بدنه) JVC LX-NZ30

از نظر ظاهری، JVC LX-NZ30 جدید کاملاً مشابه مدل قبلی خود است. ابعاد این پروژکتور برابر با ۱۵ ۷/۸ × ۱۳ ۱/۸ × ۵ ۱/۴ اینچ (۴۰۵ × ۱۴۵.۸ × ۳۴۱ میلی‌متر) و وزن آن ۱۳.۰۱ پوند (۵.۹ کیلوگرم) است. سال گذشته، این شاسی برای یک پروژکتور DLP با این مشخصات، نسبتاً کوچک و سبک محسوب می‌شد، اما در سال ۲۰۲۳ و در مقایسه با پروژکتورهای DLP جدیدتر و روشن‌تر، در میان اندازه‌های متوسط قرار می‌گیرد. همچنین، LX-NZ30 از پروژکتورهای JVC D-ILA کوچکتر است.

مثل مدل قبلی، این ویدئو پروژکتور در دو رنگ مشکی و سفید عرضه می‌شود. هنگام نگاه به نمای جلوی LX-NZ30، بدنه جلو کمی خمیده است و لنز در سمت راست قرار دارد که کنترل‌های زوم و فوکوس دستی اطراف آن قرار گرفته‌اند. در سمت چپ لنز، حسگر مادون قرمز (IR) قرار دارد.

در قسمت بالایی و درست بالای لنز، ولوم‌های تنظیم افقی و عمودی لنز قرار دارند. یک پنل کنترل ساده و سه چراغ نشانگر نیز در قسمت بالایی عقب دستگاه تعبیه شده‌اند. دریچه خروج هوای گرم در سمت چپ ویدئو پروژکتور و دریچه ورود هوا در سمت راست قرار دارد. همه ورودی‌ها و اتصال‌ها در پشت دستگاه قرار گرفته‌اند.

پنل کنترل

پنل کنترل LX-NZ30 استاندارد است و شامل دکمه‌های زیر می‌باشد:

دکمه POWER (روشن/خاموش) در سمت چپ

دکمه MENU و دکمه HIDE (مخفی کردن تصویر)

چهار دکمه جهت‌نما برای حرکت در منوها

دکمه OK/ENTER در مرکز

دکمه INPUT برای تغییر منبع ورودی

دکمه BACK برای بازگشت به مرحله قبلی منو

اتصالات و قابلیت‌ها

اتصالات و قابلیت‌ها

JVC در مدل جدید نسبت به سال قبل چند ارتقاء مهم اضافه کرده است:

اضافه شدن درگاه DisplayPort جدید برای اتصال سریع و با تأخیر کم به کامپیوتر

ارتقاء درگاه‌های HDMI 2.0 به HDCP 2.3

 

بهبود نرخ فریم و کاهش تأخیر ورودی

ویدئو پروژکتور تنها دو ورودی HDMI دارد و از HDMI ARC یا eARC پشتیبانی نمی‌کند. فرض من این است که JVC انتظار دارد LX-NZ30 به یک گیرنده صوتی تصویری (A/V Receiver) متصل شود تا مدیریت سوئیچینگ ویدئو عمدتاً از طریق آن انجام شود.

برای کنترل‌های سنتی، یک پورت سریال RS-232C (کانکتور DB9) و یک پورت USB برای سرویس و به‌روزرسانی نرم‌افزار در دسترس است. همچنین یک اتصال USB Type-C جدید برای اتصال مستقیم لپ‌تاپ (فقط با کابل USB-C به USB-C) و پورت‌های HDMI که از محتوای 4K HDR پشتیبانی می‌کنند، وجود دارد.
JVC همچنین یک اتصال LAN سیمی اضافه کرده و پورت USB Type-A را از 1.5 آمپر به 2.5 آمپر ارتقاء داده است. همچنین یک خروجی تریگر ۱۲ ولتی برای کنترل پرده نمایش یا سایه‌های موتوردار وجود دارد.

نکات دیگر

پروژکتور LX-NZ30 فاقد سرویس‌های استریم داخلی و قابلیت‌های هوشمند تعبیه‌شده است، بنابراین کاربران باید دستگاه‌های رسانه‌ای خارجی مانند Apple TV یا Roku را به آن متصل کنند. از آنجایی که این پروژکتور برای استفاده در سیستم‌های سینمای خانگی طراحی شده، بلندگوی داخلی ندارد و باید از سیستم صوتی جداگانه استفاده شود.

 

مجموعه لنز (Lens Assembly)

مجموعه لنز lx nz30

از نظر انعطاف‌پذیری در جای‌گذاری، LX-NZ30 دارای زوم ۱.۶ برابر است که محدوده زوم بسیار خوبی محسوب می‌شود. بیشتر پروژکتورهای سینمای خانگی دارای لنز زوم با نسبت بین ۱.۱:۱ تا ۱.۶:۱ هستند که بسته به برند و مدل متفاوت است.

در جدول زیر، فاصله‌های پرتاب تصویر (Throw Distance) برای پر کردن صفحه نمایش با قطر قطر مورب بین ۸۰ اینچ تا ۲۰۰ اینچ و نسبت تصویر ۱۶:۹ آمده است. این اندازه‌ها از جلوی لنز پروژکتور تا جلوی صفحه نمایش اندازه‌گیری شده‌اند.

 جدول فاصله‌های پرتاب تصویر

لنزهای NZ-30 عملکرد بسیار خوبی دارند و هیچ اعوجاج رنگی (Chromatic Aberration) قابل مشاهده‌ای در تصویر پروژکتور وجود ندارد. همچنین فوکوس تصویر بسیار تمیز و دقیق است که تنها در لبه‌های دور صفحه کمی نرم‌تر می‌شود.

پروژکتور LX-NZ30 میزان قابل قبولی شیفت لنز به صورت آنالوگ در جهت افقی و عمودی ارائه می‌دهد که باعث افزایش انعطاف‌پذیری نصب پروژکتور می‌شود بدون اینکه کاهش کیفیت یا عملکردی که معمولاً در اصلاحات هندسی دیجیتال رخ می‌دهد را به همراه داشته باشد. اگرچه ما قویاً توصیه می‌کنیم پروژکتور را به صورت کاملاً تراز و بدون استفاده از اصلاحات دیجیتال نصب کنید، اما می‌دانیم که همیشه این امکان وجود ندارد.

به یاد داشته باشید که مانند اکثر پروژکتورها، هرچقدر شیفت افقی بیشتر باشد، میزان تنظیم عمودی قابل استفاده کمتر خواهد بود.

 

فاصله پرتاب برای صفحه نمایش با نسبت تصویر 16:9

اندازه صفحه (قطر مورب) حداقل فاصله پرتاب (اینچ / میلی‌متر)

حداکثر فاصله پرتاب (اینچ / میلی‌متر)

۸۰ اینچ ۱۲۴.۴ اینچ (۳۱۶۰ میلی‌متر)

۲۵۳.۹ اینچ (۶۴۵۰ میلی‌متر)

۱۱۰ اینچ ۱۳۷.۴ اینچ (۳۴۹۰ میلی‌متر)

۲۷۹.۵ اینچ (۷۱۰۰ میلی‌متر)

۱۲۰ اینچ ۱۵۰ اینچ (۳۸۱۰ میلی‌متر)

۳۰۵.۱ اینچ (۷۷۵۰ میلی‌متر)

۱۳۰ اینچ ۱۶۲.۶ اینچ (۴۱۳۰ میلی‌متر)

۳۰۵.۷ اینچ (۸۴۰۰ میلی‌متر)

۱۴۰ اینچ ۱۷۵.۲ اینچ (۴۴۵۰ میلی‌متر)

۳۵۶.۳ اینچ (۹۰۵۰ میلی‌متر)

۱۵۰ اینچ ۱۸۷.۸ اینچ (۴۷۷۰ میلی‌متر)

۳۸۱.۹ اینچ (۹۷۰۰ میلی‌متر)

۲۰۰ اینچ ۲۲۵.۶ اینچ (۵۷۳۰ میلی‌متر)

۴۵۸.۷ اینچ (۱۱۶۵۰ میلی‌متر)

 

فاصله پرتاب برای صفحه نمایش با نسبت تصویر 2.35:1

اندازه صفحه (قطر مورب) حداقل فاصله پرتاب (اینچ / میلی‌متر)

حداکثر فاصله پرتاب (اینچ / میلی‌متر)

۱۰۰ اینچ ۱۳۱.۵ اینچ (۳۳۴۰ میلی‌متر)

۲۶۸.۱ اینچ (۶۸۱۰ میلی‌متر)

۱۱۰ اینچ ۱۴۴.۹ اینچ (۳۶۸۰ میلی‌متر)

۲۹۵.۳ اینچ (۷۵۰۰ میلی‌متر)

۱۲۰ اینچ ۱۵۸.۳ اینچ (۴۰۲۰ میلی‌متر)

۳۲۲ اینچ (۸۱۸۰ میلی‌متر)

۱۳۰ اینچ ۱۷۱.۷ اینچ (۴۳۶۰ میلی‌متر)

۳۴۹.۲ اینچ (۸۸۷۰ میلی‌متر)

۱۴۰ اینچ ۱۸۵ اینچ (۴۷۰۰ میلی‌متر)

۳۷۶.۴ اینچ (۹۵۶۰ میلی‌متر)

۱۵۰ اینچ ۱۹۸.۴ اینچ (۵۰۴۰ میلی‌متر)

۴۰۳.۱ اینچ (۱۰۲۴۰ میلی‌متر)

۱۸۰ اینچ ۲۳۸.۲ اینچ (۶۰۵۰ میلی‌متر)

۴۸۴.۳ اینچ (۱۲۳۰۰ میلی‌متر)

 

علاوه بر قابلیت تغییر مکان (لنز شیفت) عمودی تا ۶۰٪ و افقی تا ۲۳٪، شرکت JVC ابزارهای قدرتمند تصحیح دیجیتال تصویر را نیز در این پروژکتور قرار داده است که شامل تصحیح کیستون دیجیتال، تنظیم چهار گوشه و تصحیح وارپینگ (Warping) می‌شود. این امکانات باعث می‌شوند تصویر به صورت هندسی دقیق و بدون اعوجاج، حتی در شرایط پیچیده‌ی نصب یا شکل نامنظم صفحه نمایش، ارائه شود.

قابلیت وارپینگ اجازه می‌دهد تصاویر به‌صورت طبیعی و مطابق با فرم صفحه نمایش نمایش داده شوند. این کار با جابجا کردن نقاط تلاقی خطوط عمودی و افقی انجام می‌شود تا اعوجاج تصویر هنگام پرتاب روی سطوح ناهموار، یا صفحات استوانه‌ای یا کروی، اصلاح شود. برخی از این ویژگی‌های جدید شبیه به امکاناتی هستند که در پروژکتورهای دیجیتال ساینیج (تبلیغاتی) دیده می‌شود، اما توجه داشته باشید که این تنظیمات به کاربران امکان می‌دهند پروژکتور را برای نصب در سینمای خمیده یا تجربه بازی‌های همه‌جانبه (Immersive) هم به کار ببرند.

همچنین JVC نسبت‌های تصویر جدیدی به قابلیت‌های پروژکتور اضافه کرده است. علاوه بر نسبت‌های متداول ۱۶:۹، ۴:۳ و ۱۶:۱۰، اکنون نسبت ۲.۳۵:۱ نیز در دسترس است. این پروژکتور همچنین قابلیت نمایش تصویر به صورت نیتیو (Native) در نسبت‌های ۴:۳ و ۱۶:۹ را دارد.

 

منوها
سیستم منوی LX-NZ30 نسبت به مدل‌های 4K DILA جی‌وی‌سی ساده‌تر و کم‌پیچیده‌تر است. منوی کلی LX-NZ30 به خوبی سازماندهی شده و کار با آن آسان است. تصاویر منو که در این بخش نشان داده شده‌اند، تنها بخشی کوچک از تمام زیرمنوهای موجود را نمایش می‌دهند. من سعی کردم چند بخش مهم و پرکاربرد مانند تصویر، تنظیمات و شبکه را نیز نشان دهم. اگرچه اندازه فونت منو کمی کوچک است، اما همچنان از فاصله معمول به خوبی قابل خواندن است. همچنین موقعیت نمایش منو قابل جابجایی است.

سیستم منوی LX-NZ30

عملکرد

بازتولید رنگ

تن رنگ کلی پروژکتور JVC LX-NZ30 به سمت گرمی طیف رنگ‌ها تمایل دارد که برای بیشتر کاربران احتمالاً مثبت خواهد بود. کیفیت تصویر این پروژکتور بسیار عالی است. من هیچ مشکل آشکاری در دقت رنگ مشاهده نکردم، مگر در حالت DYNAMIC که همانند معمول کمی به سمت رنگ‌های آبی متمایل است.

بازتولید رنگ

حالت‌های CINEMA و NATURAL دقیق‌ترین حالت‌های پیش‌فرض برای محتوای SDR هستند. هر دو این حالت‌ها روشنایی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند تا سطح سیاهی بهتر شود و تجربه‌ای نزدیک به حالت فیلمساز برای کاربر فراهم کنند. حالت CINEMA همچنین کم‌ترین میزان روشنایی را دارد. دو حالت قابل تنظیم برای کاربر نیز وجود دارد که می‌توانند برای نگهداری تنظیمات سفارشی یا پس از کالیبراسیون حرفه‌ای استفاده شوند.

تصاویر بالا نمونه‌هایی از نحوه نمایش رنگ در این پروژکتور را نشان می‌دهند. من همچنین چند تصویر از محتوای HDR و SDR را آورده‌ام. وقتی این تصاویر را به صورت حضوری مشاهده کنید، رنگ‌ها و تن پوست بهتر از این تصاویر خواهند بود.

تصاویر مربوط به ویدئوها و عکس‌ها با رزولوشن 4K و HD هستند. مانند همه تصاویر ما، این‌ها نیز نیاز به تنظیم رنگ دارند و به همین دلیل به خوبی تصویری که پروژکتور تولید می‌کند نیستند.

بسیاری از محتواها به دلایل مختلف فقط در کیفیت Full HD موجود هستند. یکی از دلایل این است که برخی سریال‌ها یا فیلم‌ها فقط نسخه 4K ندارند. همچنین برخی سرویس‌های استریم مانند نتفلیکس، بسته‌هایی ارائه می‌دهند که فقط کیفیت HD دارند و برای مشاهده محتوای 4K باید بسته بالاتری خریداری کرد.

آپ‌اسکیلینگ (ارتقاء رزولوشن) پروژکتور JVC LX-NZ30 بسیار خوب است. محتوای 720p و 1080p عالی به نظر می‌رسیدند. حتی برخی DVD های با کیفیت بهتر که روی این پروژکتور اجرا کردم، قابل تماشا بودند.

هر روز تعداد بیشتری از Blu-ray UHD و استریم‌ها 4K کدگذاری شده با HDR10 ارائه می‌کنند، اما اکثر محتواهای استریم هنوز فقط در SDR موجود هستند. بیشتر محتواهایی که روی LX-NZ30 تماشا کردم، تصاویر 4K شارپ و با جزئیات خوب ارائه می‌کردند.

ما وقت گذاشتیم و پروژکتور JVC LX-NZ30 را کالیبره کردیم. چون اتاق و جنس صفحه نمایش به شدت روی کیفیت کلی تصویر تاثیر می‌گذارند، توصیه نمی‌کنم تنظیمات کالیبراسیون شخص دیگری را کپی کنید. اگر اتاق شما روشن‌تر یا تاریک‌تر باشد یا رنگ دیوارها متفاوت باشد، احتمالاً تنظیمات شما متفاوت خواهد بود. همچنین مشخصات رنگ پروژکتورها ممکن است متفاوت باشد. بنابراین استفاده از تنظیمات دیگران ممکن است باعث کاهش کیفیت تصویر شود. با این حال، من نتایج قبل و بعد از کالیبراسیون در اتاق و صفحه نمایش خودم را ارائه می‌دهم.

حتی اگر کالیبراسیون حرفه‌ای ندارید، می‌توانید با استفاده از چندین الگوی آزمایشی رایگان (در سایت و کانال یوتیوب Murideo) به راحتی تنظیمات روشنایی (Brightness)، کنتراست (Contrast) و وضوح (Sharpness) را برای اتاق خود بهینه کنید. ویدیوی ما درباره استفاده از این الگوهای تست را می‌توانید با عنوان "Optimize The Image of a Projector or TV Using Free Murideo Test Patterns" در یوتیوب مشاهده کنید. همچنین Murideo راهنمای نوشتاری را در بخش منابع سایت خود دارد.

برای تست دقت رنگ پروژکتور از نرم‌افزار کالیبراسیون رنگ Portrait Displays Calman استفاده می‌کنیم.

ما کیفیت تصویر پیش‌فرض پروژکتور را بهتر از حد متوسط ارزیابی می‌کنیم. من حالت USER-1 را برای تماشای محتوای SDR در اتاقی با نور محیط کم کالیبره کردم.

تست کالیبراسیون

دمای رنگ اندازه‌گیری‌شده در تمام حالت‌های تصویر پیش‌فرض تنها چند صد درجه بالاتر از هدف D65 (۶۵۰۰ کلوین) بود. گامای پیش‌کالیبراسیون حدود ۲.۱ اندازه‌گیری شد که کمی روشن‌تر از هدف ۲.۲ من است.

مانند بسیاری از پروژکتورهای مجهز به لیزر فسفر آبی، تصویر هنگام مشاهده الگوی تست خاکستری چند مرحله‌ای یا محتوای روشن‌تر کمی سرد به نظر می‌رسید. مشاهدات من با اندازه‌گیری‌ها نیز تأیید شد، زیرا نشان داد که رنگ‌های سبز و آبی بیش از حد تأکید شده‌اند و رنگ قرمز کمی کمتر است. با این حال، میانگین دلتا E در خاکستری فقط ۳.۲ بود که برای یک پروژکتور DLP در این بازه قیمتی بسیار خوب است.

پیگیری رنگی (Color Tracking) پروژکتور در حالت پیش‌فرض متوسط بود، اما هر مشکلی می‌تواند با استفاده از تنظیمات CMS پروژکتور در زمان کالیبراسیون به سرعت اصلاح شود.

حالت تصویر: User 1
دمای رنگ: ۶۸۰۴ کلوین
گاما: ۲.۱
میانگین دلتا E در خاکستری: ۳.۲
میانگین دلتا E در پیگیری رنگ: ۶.۱

پس از کالیبراسیون رنگی و خاکستری:

ما دمای رنگ پروژکتور را روی مقدار پیش‌فرض ۶۵۰۰ کلوین نگه داشتیم. برای بهبود خاکستری (تعادل RGB)، با استفاده از تنظیمات دو نقطه‌ای (2pt WB) دستگاه، بهره سبز (Green Gain) و بهره آبی (Blue Gain) را کاهش دادم و بهره قرمز (Red Gain) را افزایش دادم که باعث بهبود قابل توجهی در خاکستری شد. پس از این تنظیمات، دمای رنگ بسیار نزدیک به D65 (۶۵۰۰ کلوین) بود.

برای رسیدن به هدف گاما ۲.۲، تنظیم گاما روی مقدار پیش‌فرض ۲.۲ باقی ماند و فقط روشنایی (Brightness) کمی کاهش داده شد.

اندازه‌گیری طیف رنگ‌ها نشان داد که رنگ قرمز کمی اشباع‌شده است و در رنگ‌های ماژنتا و فیروزه‌ای کمی تغییر رنگ وجود داشت. LX-NZ30 دارای تنظیمات CMS است که برای بهبود پیگیری رنگ از آن استفاده کردیم.

حالت تصویر: User 1
دمای رنگ: ۶۴۸۹ کلوین
گاما: ۲.۱۹
میانگین دلتا E خاکستری: ۱.۸
میانگین دلتا E پیگیری رنگ: ۱.۵

دلتا E به عنوان معیاری برای دقت خاکستری/رنگ، مقادیری زیر ۳ را «عالی» و غیر قابل تشخیص توسط چشم انسان می‌داند. پس از کالیبراسیون، مقادیر خاکستری و پیگیری رنگ در LX-NZ30 به زیر ۲ رسید.

مانند حالت SDR، هنگام تماشای محتوای HDR نیز کمی تأکید بیش از حد روی رنگ سبز دیده شد که باعث سرد شدن تصویر می‌شد. با این حال، تنظیمات دو نقطه‌ای خاکستری، تعادل RGB خوبی ایجاد کرد.

اگرچه کالیبراسیون بهبود قابل توجهی در بازتولید رنگ داشت، کیفیت تصویر SDR و HDR پروژکتور LX-NZ30 حتی بدون کالیبراسیون نیز بهتر از بیشتر پروژکتورهای DLP در این رده قیمتی بود.

 

روشنایی

روشنایی

دو نکته درباره JVC LX-NZ30 وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. اول اینکه تصاویر این پروژکتور کمی تمایل به سردی رنگ دارند. این موضوع در تمامی حالت‌های تصویر پیش‌فرض به میزانی وجود دارد. دوم اینکه، با اینکه نتایج اندازه‌گیری روشنایی توسط من بسیار خوب بود و چشم من آن را تایید می‌کرد، اما تصویر کلی که این پروژکتور تولید می‌کرد به نظر نمی‌رسید به اندازه‌ای که از یک پروژکتور DLP با روشنایی ۳۰۰۰ لومِن ANSI انتظار می‌رود، پویا و زنده باشد.

من نمی‌گویم که تصویر این ویدئو پروژکتور روشن نیست، چرا که هست. پروژکتور به اندازه کافی روشن بود که بتوان در اتاقی با نور محیط متوسط از آن استفاده کرد. نمی‌توانم بهتر از این توصیف کنم که تصاویر تولید شده توسط LX-NZ30 بسیار خنثی (neutral) هستند. در ادامه چند نمونه از آنچه می‌خواهم بگویم را در عکس‌هایم قرار خواهم داد.

روشنایی اعلام‌شده JVC LX-NZ30 برابر ۳۳۰۰ انسی لومِن است. این پروژکتور چقدر به هدف روشنایی ۳۳۰۰ انسی لومِن  نزدیک شد؟ من حالت تصویر پروژکتور را روی DYNAMIC که حالت روشنایی آن است قرار دادم و ۳ تا ۴ بار اندازه‌گیری انجام دادم، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد خارج از مرکز لنز.

در حالت بزرگنمایی باز (wide zoom) و با توان لامپ NORMAL (تمام قدرت)، روشنایی LX-NZ30 برابر ۳۳۹۰ انسی لومِن  اندازه‌گیری شد که مطابق با ادعای JVC است.

 

حالت‌های تصویر SDR پروژکتور JVC LX-NZ30

حالت تصویر

روشنایی اندازه‌گیری شده (انسی لومِن )

Natural 2175
Cinema

2282

Dynamic

3390

Gaming

2256

Animation

2181

USER 1-2

2174

 

حالت‌های تصویر HDR پروژکتور JVC LX-NZ30

حالت تصویر روشنایی اندازه‌گیری شده (انسی لومِن )
Natural

1356

Cinema 1570
Dynamic 2070
Gaming 1651
Animation 1359
USER 1

1315

USER 2

1315

 

HDR (دامنه دینامیکی بالا)

میزان محتوای استریم شده با HDR، چه فیلم و چه تلویزیون، به شکل چشمگیری افزایش یافته است. HDR می‌تواند گستره رنگی گسترده‌تر و جزئیات بهتر در روشنایی‌های بالا و سایه‌ها را برای محتوایی که با دامنه دینامیکی بالا رمزگذاری شده ارائه دهد. گستره رنگی بزرگ JVC LX-NZ30 به کاربران تجربه رنگی غنی‌ای می‌دهد، هرچند با بیشتر محتوا کمی تمایل به رنگ‌های گرم دارد. به طور کلی، JVC LX-NZ30 تصویری عالی و قابل قبول تولید می‌کند که من آن را دوست دارم.

پروژکتور JVC LX-NZ30 به کاربران اجازه می‌دهد روشنایی در محتوای HDR را با استفاده از حالت HDR BRIGHTNESS تنظیم کنند. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از HDR BRIGHTNESS سطح روشنایی را براساس نوع صفحه نمایش، اندازه و محیط اتاق تغییر دهند. حالت HDR BRIGHTNESS ترکیبی از تون مپینگ (tone mapping) و کم کردن نور منبع نور است و عملکرد بسیار خوبی دارد.

با وجود اینکه کارکرد با HDR برای یک پروژکتور سخت است، روشنایی ۳۳۰۰ لومِن این پروژکتور به LX-NZ30 کمک کرد تا تصویر HDR خوبی تولید کند. تون مپینگ خودکار پروژکتور بهبود قابل توجهی در تصویر HDR ایجاد کرد. این پروژکتور DLP از JVC تعادل خوبی بین روشنایی صفحه نمایش و تولید جزئیات روشنایی‌های برجسته برقرار می‌کند. من نیازی به تنظیم دستی تون مپینگ هنگام مشاهده محتوای HDR نداشتم.

 

سطح سیاهی و جزئیات سایه‌ها

سطح سیاهی پروژکتور LX-NZ30

اگر انتظار دارید که سطح سیاهی پروژکتور LX-NZ30 با پروژکتور JVC 4K DILA یکی باشد، ناامید خواهید شد. LX-NZ30 یک پروژکتور DLP است و نمی‌تواند کنتراست طبیعی مدل‌های DILA را به‌دست آورد. این پروژکتور دارای قابلیت تنظیم دینامیکی نور لیزر است تا کنتراست ظاهری را افزایش دهد، اما حتی با این قابلیت، سیاهی‌های آن بیشتر به خاکستری تیره می‌زنند. نمایش اسلایدی که در بالا مشاهده کردید، تصویر خوبی از آنچه در تست دیدم به شما می‌دهد.

متوجه شدم که سطح سیاهی این پروژکتور کمی ضعیف‌تر از چند پروژکتور DLP دیگر با همین ویژگی‌ها و در همین رنج قیمت است که قبلاً بررسی کرده‌ام. سیاهی‌ها به وضوح خاکستری تیره بودند، حتی زمانی که از صفحه نمایش ALR استفاده می‌کردم. استفاده از صفحه نمایش ALR با این پروژکتور ضروری است تا بهترین عملکرد در سطوح تاریک را به دست آورید.

مانند مدل قبلی NZ3، شرکت JVC پروژکتور LX-NZ30 را برای استفاده در محیط‌هایی با نور محیطی بالاتر طراحی کرده است، جایی که احتمالاً نمی‌توانید عمق کامل سیاهی‌های بسیار عمیق را به خوبی درک کنید. در چنین محیط‌هایی، عمر طولانی‌تر و نگهداری کم پروژکتورهای لیزری مبتنی بر DLP مانند این مدل، مزیت بیشتری دارند.

 

صدای قابل شنیدن

سطح صدای LX-NZ3 قابل توجه بود ولی در حالت ECO پروژکتور باعث ایجاد مزاحمت نمی‌شد، اما صدای LX-NZ30 هنگام تغییر از حالت ECO به حالت NORMAL به‌طور چشمگیری افزایش یافت. این پروژکتور، ساکت‌ترین پروژکتور با روشنایی ۳۰۰۰ لومِن ANSI نیست که من بررسی کرده‌ام، اما مگر اینکه مستقیماً پشت پروژکتور بنشینید (که ممکن است ولی بعید است هنگام پخش محتوا)، صدای فن در حالت‌های روشنایی بالاتر پروژکتور آزاردهنده نیست.

 

خلاصه

JVC LX-NZ30

JVC LX-NZ30 دومین پروژکتور در سری NZ شرکت JVC است و یکی از سه پروژکتور فعلی موجود برای فروش به شمار می‌رود. JVC عمدتاً به‌خاطر پروژکتورهای DILA 4K و اکنون 8K شناخته شده است، اما پروژکتورهای DLP با کیفیت بالا و قیمت پایین‌تری نیز ارائه می‌دهد تا گزینه‌های بیشتری برای مصرف‌کنندگان فراهم کند. ارزان‌ترین پروژکتور DILA حدود ۷۰۰۰ دلار قیمت دارد، در حالی که قیمت پایه LX-NZ30 برابر با ۳۴۹۹ دلار است و این مدل به‌وضوح روشنایی بیشتری دارد.

LX-NZ30 دارای لنز با کیفیت بالای JVC است و تصویر پروژکتور شده در نسبت تصویر 16:9 می‌تواند از ۸۰ تا ۲۰۰ اینچ متغیر باشد. این پروژکتور برای نصب سریع و آسان طراحی شده است و به کمک ابزارهای تنظیم فیزیکی مختلف، از جمله کنترل شیفت لنز افقی و عمودی، دو پایه قابل تنظیم، کنترل زوم آنالوگ، تنظیم دیجیتال کی‌استون و تنظیمات چهارگوشه، این کار را آسان می‌کند. JVC حتی نسبت تصویر ۲.۵:۱ را نیز به این پروژکتور اضافه کرده است.

وقتی کاربران پروژکتور JVC LX-NZ30 را خریداری می‌کنند، تجربه و تخصص تثبیت شده JVC در حوزه پروجکشن و قابلیت‌های فنی آن را دریافت می‌کنند. این تجربه به کاربران روشنایی لیزر فسفری BLU-Escent سطح بالا با توان ۳۳۰۰ لومِن و عمر عملیاتی ۲۰۰۰۰ ساعت بدون نگرانی از تعویض لامپ ارائه می‌دهد.

مانند پروژکتورهای DILA شرکت JVC، جدیدترین پروژکتور سری NZ از فناوری e-Shift JVC برای افزایش وضوح مدل‌های XPR یا شیفت پیکسل شرکت Texas Instruments بهره می‌برد تا محتوای 4K اصلی را شبیه‌سازی کند و تصویری فوق‌العاده 4K UHD نمایش دهد. وقتی این پروژکتور را در کنار یک پروژکتور 4K واقعی قرار دهید، تفاوت وضوح برای اکثر افراد قابل تشخیص نیست. تراشه DLP تک چیپ NZ30 و موتور نور لیزری آن برای بیش از یک دهه کارکرد تقریباً بدون نیاز به نگهداری طراحی شده‌اند.

دوست داشتم بگویم عملکرد سطح سیاهی این پروژکتور به خوبی پروژکتورهای سطح بالاتر JVC است، اما اینطور نیست. می‌توانم بگویم عملکرد سطح سیاهی این پروژکتور در حد معمول پروژکتورهای DLP است و بیشتر به خاکستری تیره می‌زند تا سیاه مطلق، حتی با استفاده از یک صفحه نمایش ALR عالی که شدیداً توصیه می‌کنم.

JVC به عملکرد هر یک از حالت‌های تصویر پیش‌فرض این پروژکتور توجه کرده است که دو حالت آن قابل تنظیم توسط کاربر هستند. LX-NZ30 تصویری گرم و زیبا تولید می‌کند که با چند استثنا، برایم خوشایند بود. کیفیت تصویر این پروژکتور در حالت آماده به کار بسیار خوب است و هیچ مشکل بارزی در آن مشاهده نکردم.

LX-NZ30 اکنون دارای حالت GAMING است که به کاربران اجازه می‌دهد محتوای بازی 4K را با تاخیر ورودی ۲۵ میلی‌ثانیه در ۶۰ فریم بر ثانیه نمایش دهند. با این بهبود قابل توجه در تاخیر ورودی، NZ-30 می‌تواند بازی‌های 1080P را تا نرخ ۲۴۰ هرتز و تاخیر ۶.۲۵ میلی‌ثانیه نمایش دهد (1080P 60fps با ۲۵ میلی‌ثانیه، 120fps با ۱۲.۵ میلی‌ثانیه و 240fps با ۶.۲۵ میلی‌ثانیه). LX-NZ30 با پروژکتورهای مخصوص بازی شرکت‌هایی مانند BenQ و Optima رقابت می‌کند.

حالت‌های تصویر پیش‌فرض CINEMA و NATURAL دقیق‌ترین حالت‌ها برای محتوای SDR به صورت آماده به کار هستند. هر دوی این حالت‌ها روشنایی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند تا سطح سیاهی بهتری ارائه دهند و تجربه‌ای شبیه به حالت FILMMAKER به کاربر بدهند. حالت NATURAL کمترین میزان روشنایی را دارد. اگر به دنبال پروژکتوری برای تماشای عمده محتوای SDR در اتاقی با نور محیطی زیاد هستید، LX-NZ30 می‌تواند بهترین ارزش را در رنج قیمت خود از یک سازنده پروژکتور پرمیوم ارائه دهد.

در زمینه عملکرد HDR، این پروژکتور بسیار خوب عمل می‌کند و یکی از بهترین حالت‌های HDR را که در پروژکتورهای DLP دیده‌ام ارائه می‌دهد. مانند مدل LX-NZ3، JVC تلاش زیادی کرده تا کیفیت کلی محتوای HDR را با استفاده از الگوریتم‌های اختصاصی خود برای تنظیم خودکار تون (auto-tone mapping) بهبود ببخشد. این الگوریتم‌ها با استفاده از اطلاعات روشنایی میانگین و اوج روشنایی که در متادیتای HDR10 وجود دارد، بهترین تصویر HDR ممکن را ارائه می‌دهند، بدون نیاز به تنظیمات دستی هنگام مشاهده محتوا.

در کل، من از عملکرد تصویر LX-NZ30 بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم.

 

رقابت

Epson Home Cinema LS11000 | قیمت MSRP: ۳,۹۹۹ دلار

در مقایسه با Epson LS11000، پروژکتور JVC LX-NZ30 حدود ۷۰۰ لومن روشنایی ANSI بیشتری دارد و ۵۰۰ دلار ارزان‌تر به فروش می‌رسد. اما LS11000 از سنسورهای 3LCD سه‌چیپی اپسون استفاده می‌کند که میزان رنگ و روشنایی سفید برابر تولید می‌کنند. منبع نور لیزری با روشنایی ۲۵۰۰ انسی لومن  در LS11000 عملکرد رنگی بسیار خوبی از ابتدا ارائه می‌دهد بدون اینکه مشکلاتی مثل رنگین‌کمان یا سایر مشکلات روشنایی رنگ که در بسیاری از پروژکتورهای DLP دیده می‌شود، مشاهده شود. پنل‌های 3LCD به کار رفته در LS11000 همچنین سطوح سیاهی عمیق‌تر و کنتراست بومی بالاتری را ارائه می‌دهند.

اپسون این مدل را به دو ورودی HDMI 2.1 مجهز کرده که سیگنال‌های 4K HDR با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را پذیرفته و تأخیر ورودی زیر ۲۰ میلی‌ثانیه برای تجربه بازی روان و با کیفیت بالا ارائه می‌دهد. LS11000 از کنسول‌های نسل جدید بازی مانند پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس و همچنین کامپیوترهای بازی پشتیبانی می‌کند.

نسخه جدید فناوری 4K PRO-UHD (شیفت پیکسل) که در LS800 استفاده شده به طور قابل توجهی بهتر از نسخه‌های قبلی است. این نسخه سریع‌تر و کم‌صدا‌تر عمل می‌کند، در حالی که پروژکتور به سرعت یک چهارم پیکسل را به صورت مورب و افقی شیفت می‌دهد و این کار سریع‌تر از دید انسان انجام می‌شود. این نسخه 4K PRO-UHD تعداد پیکسل‌های قابل مشاهده روی صفحه را چهار برابر می‌کند و اجازه می‌دهد هر پیکسل کار چهار پیکسل را هنگام نمایش تصویر 4K انجام دهد.

با وجود بهبود چشمگیر شیفت پیکسل در 3LCD طی سال‌های اخیر، هنوز وضوح و شارپنس صفحه نمایش آن به اندازه پروژکتورهای 4K بومی یا DLP مجهز به XPR مانند JVC LX-NZ30 نیست.

 

LG GRU510N 4K UHD | قیمت MSRP: ۳,۹۹۹ دلار

پروژکتور LG GRU510N نیز در روشنایی از JVC برتری دارد و با روشنایی چشمگیر ۵۰۰۰ لومن ANSI در مقابل ۳۳۰۰ لومن ANSI مدل NZ30 عرضه می‌شود. LG GRU510N یک پروژکتور 4K UHD (رزولوشن ۳,۸۴۰ در ۲,۱۶۰) از نوع DLP با روشنایی لیزر-فسفر است که عمر کاری ۲۰,۰۰۰ ساعت بدون نیاز به نگهداری را تضمین می‌کند. مانند JVC، این مدل LG از HDR10 و HLG با تون‌مپینگ دینامیک HDR پشتیبانی کرده و مجهز به شیفت لنز افقی و عمودی همراه با تصحیح هندسی ۱۲ نقطه‌ای است.

این پروژکتور LG مدل قدیمی‌تری است ولی هنوز برای خرید در دسترس است. کیفیت تصویر کلی آن مشابه JVC است. قیمت MSRP آن ۳۹۹۹ دلار است ولی معمولاً با حدود ۳۴۹۹ دلار قابل خرید است که این موضوع آن را جایگزین جذابی برای JVC می‌کند.

نقاط قوت (PROS)

رزولوشن 4K UHD که جزئیات بسیار خوبی حتی در تصاویر بسیار بزرگ ارائه می‌دهد

لیزر ۱۰۵ وات که روشنایی اعلام‌شده ۳۳۰۰ انسی لومن را تأمین می‌کند

عمر عملکرد ۲۰,۰۰۰ ساعت و تقریبا بدون نیاز به نگهداری

حالت بازی (GAME mode) با پشتیبانی 4K 60fps با تأخیر ورودی ۲۵ میلی‌ثانیه و 1080P در نرخ‌های ۶۰، ۱۲۰ و ۲۴۰ هرتز با تأخیرهای ۲۵، ۱۲.۵ و ۶.۲۵ میلی‌ثانیه

درگاه USB Type-C و DisplayPort 1.2 برای اتصال آسان به کامپیوتر

اتصال LAN (RJ-45، 10BASE-T/100BASE-TX) برای مدیریت و کنترل

حالت‌های جدید تنظیم انحراف (WARPING) و تنظیم گوشه‌ها (CORNER ADJUSTMENT) برای سطوح غیرمتداول مانند پرده‌های منحنی

پردازش ۱۰ بیت که پالت رنگ گسترده‌ای ارائه می‌دهد

قیمت MSRP برابر ۳,۴۹۹ دلار که کمتر از مدل قبلی است

نسل دوم تراشه DMD 0.47 اینچی Texas Instruments با فناوری XPR

نمایش 4K (3840x2160) با استفاده از یک چیپ DLP (1920x1080x4) و فناوری e-Shift JVC

کنتراست دینامیک لیزری ∞1

نسبت زوم لنز 1.6:1 برای نصب انعطاف‌پذیر

سازگاری با HDR10/HLG و تون‌مپینگ خودکار JVC

شیفت لنز: ۶۰٪ عمودی و ۲۳٪ افقی

وزن: ۱۳.۰۱ پوند (۵.۹ کیلوگرم)

گارانتی: ۱ سال قطعات و خدمات

نقاط ضعف (CONS)

سطوح سیاهی متوسط و بیشتر به خاکستری تیره تمایل دارد و یا با جزئیات کم یا اصلاً جزئیات دیده نمی‌شود

صدای فن نسبت به پروژکتورهای مشابه بیشتر است

اسپیکر داخلی ندارد

از ARC یا eARC پشتیبانی نمی‌کند

امکانات هوشمند داخلی یا سرویس‌های استریم ندارد.

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.