ویدئو پروژکتور Optoma UHZ50 ممکن است به عنوان یک ویدئو پروژکتور بازی قدرتمند به بازار عرضه شود که مطمئناً همینطور است اما عملکرد بسیار خوبی را برای تماشای فیلم در شب یا تماشای کارتون در صبح با خانواده ارائه میدهد، همه اینها در یک بسته مقرون به صرفه و لیزری.
Optoma UHZ50

همچنین بخوانید : آیا میتوان از ویدئو پروژکتور برای تماشای روزمره تلویزیون استفاده کرد؟
ویژگیها
ویدئو پروژکتور Optoma UHZ50 یک ویدئو پروژکتور DLP با یک DMD تکی 0.47 اینچی است که از فناوری تغییر پیکسل XPR چهار جهته برای دستیابی به وضوح 4K استفاده میکند. این ویدئو پروژکتور دارای منبع نور لیزری با شدت روشنایی 3000 انسی لومن است (ما 2503 لومن را اندازهگیری کردیم که کاملاً در محدوده 20% ISO21118 پذیرفته شده است). در زمان انجام این بررسی، این ویدئو پروژکتور یکی از ارزانترین ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی 4K با شدت روشنایی 3000 انسی در بازار است فقط ViewSonic LS700 4K (که برای سینمای خانگی مورد توجه قرار نگرفت) قیمت خیابانی پایینتری دارد. . مانند همه ویدئو پروژکتورهای لیزری UHZ50 نیازی به تعویض منبع نور ندارد. موتور نور لیزری تا 30000 ساعت تا رسیدن به نیمی از روشنایی، دوام میآورد.
در مقایسه با ویدئو پروژکتور LED، نور لیزر دو مزیت متمایز دارد. فناوری لیزر در حال حاضر پتانسیل ایجاد تصویر روشنتر با رنگ دقیقتر را دارد، اگرچه LED در این زمینه پیشرفتهایی داشته است (ویدئو پروژکتور LED بنکیو X1300i 1080p خروجی نوری مشابه UHZ50 دارد و جالب خواهد بود که ببینیم آیا اندازهگیریهای نسخه 4K X3000i که به زودی عرضه میشود با آن مطابقت خواهد داشت یا خیر). سطح رنگ سیاه و در نتیجه نسبت کنتراست در سیستمهای لیزری نیز معمولاً بهتر است که میتواند منجر به تصویری با عمق بیشتر شود. نسبت کنتراست به طور خاص قطعاً یکی از مزایای UHZ50 نسبت به ویدئو پروژکتورهای LED اخیر است که من دیدهام که در دستیابی به رنگ سیاه مناسب مشکل داشتهاند.

در طول چند سال گذشته، اپتما تمرکز زیادی روی تولید ویدئو پروژکتورهایی با هدف گیمرهای سینمای خانگی، به ویژه در زمینه تأخیر ورودی کم، داشته است و UHZ50 نیز به همین منوال ادامه میدهد (اگرچه تنظیمات تصویر مخصوص گیمرها را که در بررسی BenQ X1300i به آن پرداختهام، ندارد). با فعال بودن حالت بازی پیشرفته UHZ50، اپتما تأخیر ورودی کم ۱۶.۷ میلیثانیه را با سیگنال ۱۰۸۰p/60Hz - که من ۱۶.۹ میلیثانیه اندازهگیری کردم - و در صورت ارسال سیگنال ۱۰۸۰p/240Hz توسط کامپیوتر، به ۴ میلیثانیه کاهش میدهد. در حالی که این ویدئو پروژکتور قادر به نرخهای نوسازی بالا است، هر سه ورودی HDMI آن نسخه ۲.۰ هستند، بنابراین نرخ نوسازی ۴K به ۶۰ هرتز محدود میشود. (ما شروع به دیدن ویدئو پروژکتورهایی با پهنای باند کامل HDMI 2.1، مانند JVC DLA-NZ7، کردهایم، اما آنها هنوز از حد معمول فاصله دارند.)
یکی از راههایی که UHZ50 به این تأخیر ورودی کم دست مییابد، خاموش کردن هرگونه عملکرد پردازشی اضافی است . به ویژه موارد منو برای نسبت ابعاد، بزرگنمایی (فقط بزرگنمایی دیجیتال، بزرگنمایی نوری دستی بیتأثیر است)، تغییر تصویر و اصلاح هندسی. اگر قصد دارید با UHZ50 بازی کنید، هنگام راهاندازی دقت بیشتری کنید که مربع و در مرکز صفحه نمایش باشد تا نیازی به تنظیم تصویر دیجیتال نباشد (که به هر حال بهتر است از آن اجتناب کنید زیرا میتوانند بر روشنایی تأثیر منفی بگذارند یا مصنوعات ایجاد کنند). برای اطمینان از اینکه فاصله اتاق شما برای بزرگنمایی ۱.۳ برابر کافی است، حتماً به محاسبهگر فاصله پرتاب Optoma UHZ50 پروژکتورسنترال نگاهی بیندازید. در کنار بزرگنمایی دستی، تنظیم تغییر لنز برای انحراف عمودی نیز وجود دارد که از ۱۰۵ تا ۱۱۵٪ متغیر است.
دو نکتهی دیگر: حالت بازی پیشرفته (Enhanced Gaming) را میتوان برای هر حالت تصویری فعال کرد این حالت به حالت تصویر بازی (Game Picture Mode) وابسته نیست (اگرچه حالت تصویر بازی جزئیات سایه را افزایش میدهد که میتواند برای دیدن دشمنان در بازیهای تیراندازی اول شخص مفید باشد). و فقط برای منابعی که به HDMI 1 متصل هستند در دسترس است. بنابراین اگر بیش از یک کنسول (یا یک کامپیوتر شخصی) دارید، برای تعویض باید از AVR استفاده کنید، یا آماده باشید که کابلهای HDMI را به صورت فیزیکی جابجا کنید. من مورد اول را توصیه میکنم، هم برای سهولت در نصب و هم برای داشتن یک سیستم صوتی قوی. UHZ50 دارای بلندگو است و اگرچه در مواقع ضروری قابل تعمیر هستند، اما صدای آنها نازک است. برای هر نوع غوطهوری شنیداری، به بلندگوهای اضافی نیاز خواهید داشت.
اتفاقاً، فناوری درونیابی حرکتی Optoma، PureMotion، فقط در صفحه اصلی و برای منابع متصل به HDMI 3 در دسترس است. اگر طرفدار درونیابی حرکتی هستید، این میتواند باعث تعویض بیشتر کابل HDMI یا نیاز به اتصال دو کابل HDMI شود. شخصاً اگر روشن باشد، یکی از اولین چیزهایی است که خاموش میکنم و به ندرت از آن برای پخش زنده ورزشهای پرسرعت استفاده کردهام.
در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان در حال پیوستن به موج سیستم عامل اندروید تیوی هستند، اپتما تصمیم گرفته از راهکار خودش استفاده کند. این ویدئو پروژکتور هیچ برنامه از پیش نصب شدهای ندارد، بنابراین هر چیزی که میخواهید باید از اپتما مارکتپلیس دانلود شود. یک سلب مسئولیت بسیار مهم در وبسایت اپتما وجود دارد که من آن را به طور کامل در اینجا ارائه میدهم. "توجه: پروژکتورهای اپتما با یک نسخه سفارشی اندروید اجرا میشوند. سرویسهای گوگل پلی پشتیبانی نمیشوند. همه برنامههای شخص ثالث سازگار نخواهند بود و میتوانند از نظر کیفیت و وضوح متفاوت باشند." رابط کاربری اپتما مارکتپلیس و آن سلب مسئولیت باعث میشود که به نظر برسد نسخه سفارشی اندروید یا Aptoide است که اپتما در گذشته از آن استفاده میکرده، یا حداقل یکی از خویشاوندان نزدیک آن است.

سیستم عامل Optoma کمی بهتر از آخرین سیستم عامل Aptoide است که من استفاده کردم. برای مثال، Netflix به طور قابل توجهی بهتر از گزینه وضوح پایین قبلی به نظر میرسد (UHZ50 چیزی را که من گمان میکنم سیگنال 1080p است به 4K تبدیل میکند، زیرا کمی نرمتر از همان برنامه در Roku Ultimate من به نظر میرسد). اما پیمایش در منوهای برنامهها ناامیدکننده است، به خصوص به این دلیل که کنترل از راه دور Optoma برای عمل به عنوان یک کنترل از راه دور پخش جریانی طراحی نشده است و کنترلهای انتقال را ندارد. فراتر از این اشتباه، من از اینکه Optoma تصمیم گرفته یک کنترل از راه دور کوچکتر و نازکتر را در آن قرار دهد، خوشم میآید. این کنترل از دکمههای زیادی پر نشده و نور پس زمینه خوبی دارد که با فشار دادن یک دکمه فعال میشود. آیا به عنوان یک کنترل از راه دور پخش جریانی به خوبی عمل میکند؟ خیر. اما Optoma Marketplace به عنوان یک سرویس پخش جریانی به خوبی عمل نمیکند، بنابراین توصیه میکنم آماده خرید یک Roku، Amazon Fire، Apple TV یا Chromecast باشید (و آن را به نسخه 4K تبدیل کنید تا از وضوح UHZ50 استفاده کنید).
در پشت Optoma UHZ50 مجموعهی خوبی از اتصالات وجود دارد. این دستگاه دارای سه ورودی HDMI 2.0 با HDCP 2.2 (HDMI1 دارای eARC است و امکان بازی پیشرفته را فراهم میکند، در حالی که HDMI 3 دارای PureMotion است)، سه USB 2.0 (یکی برای بهروزرسانیهای سیستمعامل)، یک خروجی اپتیکال دیجیتال، خروجی صدای آنالوگ 3.5 میلیمتری، RS-232، تریگر 12 ولت و همگامسازی سهبعدی برای یک فرستنده RF خارجی است. همچنین یک دانگل بیسیم برای اتصال به یکی از پورتهای USB برای فعال کردن اتصال بیسیم وجود دارد.
با ویدئو پروژکتورهای پرفروش آشنا شوید: مقایسه بهترین ویدئو پروژکتورهای لیزری بازار ایران
عملکرد
حالتهای رنگ.
Optoma UHZ50 دارای هفت حالت تصویر SDR است . سینما، HDR Sim.، بازی، مرجع، روشن، کاربر و سهبعدی و همچنین HDR و HLG به راحتی در دسترس هستند. یک کالیبراتور ISF میتواند حالتهای تصویر ISF Day، ISF Night و ISF 3D را برای کالیبراسیون باز کند که سپس میتوان آن را قفل کرد تا از تنظیمات اشتباه (و هزینههای کالیبراسیون اضافی) جلوگیری شود.

حالت تصویر روشن به سمت سبز متمایل است. این اغلب در مورد روشنترین حالت ویدئو پروژکتور صدق میکند، زیرا ما رنگ سبز را روشنتر از قرمز و آبی میبینیم و اگرچه این شدیدترین رنگ سبزی نیست که دیدهام، اما تُن رنگپریدهای را بر همه چیز ایحاد می کند. حالتهای سینما (کمی آبی با ردیابی بهتر مقیاس خاکستری) و مرجع (کمی سبز با دقت نقطه رنگ بهتر) گزینههای اولیه بهتری هستند. و اگرچه هر دو قابل تماشا هستند، من کالیبراسیون را برای بهبود مقیاس خاکستری و آبی بیش از حد اشباع توصیه میکنم. UHZ50 دارای کنترلهای بهره و بایاس برای تعادل رنگ سفید/مقیاس خاکستری و تنظیمات نقطه رنگ RGBCMYW برای ایجاد یک تصویر بسیار دقیق است.
کالیبراسیون کمی بین مقیاس خاکستری و رنگ در نوسان بود. پس از بررسی ویدئو پروژکتور در حالت تصویر کاربر با استفاده از نرمافزار کالیبراسیون رنگ Calman از Portrait Displays، اسپکتروفتومتر X-Rite i1 Pro 3 و مولد الگوی Murideo Six-G، تمام نقاط رنگی مقدار deltaE برابر با 2.8 یا کمتر را نشان دادند، و قرمز، سبز، فیروزهای، سرخابی و زرد 1.8 یا کمتر بودند. مقیاس خاکستری عمدتاً در deltaE برابر با 3 یا کمتر بود، به جز بین 60 تا 80 درصد سفید که در آن ویدئو پروژکتور بالاتر از 4 dE قرار گرفت و کمی به سرخابی متمایل شد. این حد وسط من بود. مقیاس خاکستری را میتوان به ضرر رنگ و برعکس بهبود داد. هر دو تنظیمات Film و گاما 2.0 نزدیکترین ردیابی را به منحنی BT.1886 دارند و برای اتاقی با نور کنترلشده بهترین هستند. اگر نور محیطی کمی دارید، تنظیمات Video و 1.8 (که هر دو به 2.0 نزدیکتر هستند) میتوانند راهحل خوبی باشند. تنظیمات SDR من را میتوانید در بخش تنظیمات کالیبره شده در زیر بیابید، اما مثل همیشه فقط از آنها به عنوان نقطه شروع استفاده کنید زیرا ممکن است تفاوتهای قابل توجهی بین نمونههای محصول وجود داشته باشد.
HDR دو تنظیم اختصاصی دارد، حالت تصویر HDR و روشنایی HDR. چهار گزینه حالت تصویر HDR - روشن، استاندارد، فیلم و جزئیات - تنظیمات دقیقی برای اشباع رنگ و جزئیات هستند. در بیشتر مواقعی که فیلم را تماشا میکردم، ترجیح میدادم آن را روی استاندارد (پیشفرض) نگه دارم که تعادل خوبی را در تصویر حفظ میکرد. روشنایی HDR یک اسلایدر 11 نقطهای از 0 تا 10 است که روشنایی کلی را تغییر میدهد. پایینترین نقطه اسلایدر میتواند بسیار کم نور شود و جزئیات سایه را از دست بدهد، در حالی که بالای آن (حدود 8 و بالاتر) میتواند با مواد روشن، بیش از حد روشن به نظر برسد. به نظر من، 7 به اندازه کافی جلوه بیشتری داشت. کالیبراسیون HDR در ویدئو پروژکتورها میتواند کمی دقیق باشد، بنابراین تصمیم گرفتم تنظیمات آماده را حفظ کنم.
تماشای SDR.
مطمئن نیستم که به این خاطر است که دو سال است در خانه گیر افتادهام و منتظر بازگشت به رستوران و غذا خوردن در بیرون هستم، اما به هر حال به برنامههای آشپزی علاقهمند شدهام. اخیراً به تماشای برخی از قسمتهای این فصل از برنامهی «نمایش بزرگ پخت و پز بریتانیا» برگشتهام. هنگام تماشای نمایشهای خیرهکنندهی «هفتهی کیک»، متوجه شدم که بزاق دهانم راه افتاده است. میگویند ما اول با چشمانمان غذا میخوریم و UHZ50 قطعاً ضیافتی را به نمایش گذاشت. رنگهای تزئینی کیکها بسیار برجسته بودند و جزئیات، رطوبت داخل کیک را برجستهتر میکرد.
روشنایی UHZ50 در برابر نور محیط به خوبی مقاومت میکند. برای یک کودک شش ساله، بسیاری از تماشای گاه به گاه کارتونها در طول روز با پردههای باز است. در گذشته ویدئو پروژکتورهای زیادی را بررسی کردهام که پسرم بلافاصله درخواست بسته ماندن پردهها را داشته است، اما این اتفاق هرگز با Optoma نیفتاده است. در حالت تصویر سینما، رنگهای Nature Cat و Bluey هنوز زنده هستند و تصویر رنگپریده به نظر نمیرسد. با این حال، برای هر چیزی که صحنههای تاریک زیادی دارد، بهتر است دوباره پردهها را بکشید یا تا عصر صبر کنید، اما این یک قانون کلی خوب برای هر ویدئو پروژکتوری است.

با وجود محتوای تیرهتر، ممکن است وسوسه شوید که از حالت روشنایی پویای سیاه برای افزایش کنتراست استفاده کنید، اما من این کار را توصیه نمیکنم. گاهی اوقات وقتی این حالت روشن است، تغییر ظریفی در تُن رنگ وجود دارد و مواقعی نیز میتوانید عملکرد آن را مشاهده کنید، به خصوص زمانی که تصویر به سمت سیاهی محو میشود. محو شدن رنگ همیشه روان نیست و در عوض، مراحل مشخصی قابل مشاهده است.
نمایش HDR.
نبرد شمشیر نوری بین لوک اسکایواکر و کایلو رن در سیاره کریت یکی از لحظات سینمایی مورد علاقه من در فیلم آخرین جدای (فیلمی پر از صحنههای زیبا و خوشساخت) است. یک خورشید زرد درخشان در پشت واکرهای در حال حرکت میدرخشد که UHZ50 آن را با روشنایی عالی نمایش میدهد، قرمزی سطح سیاره هنگامی که پای کایلو نمک سفید را کنار میزند، پر جنب و جوش است و جزئیات در لباسهای لوک و کایلو عالی است. رنگ پوستها همگی دقیق به نظر میرسند، بدون رنگپریدگی شدید یا آفتابسوختگیهای ناخواسته.

رنگهای دقیق و جزئیات عالی Optoma UHZ50 زیبایی سینمایی نبرد شمشیر نوری بین لوک اسکایواکر و کایلو رن در فیلم آخرین جدای را به نمایش گذاشت. (منبع عکس: دیزنی)
میزان تأثیر اسلایدر HDR Brightness بر تصویر ثابت نبود. همانطور که در بخش بالا توضیح دادم، در فیلم The Last Jedi (که از طریق Roku Ultimate من در Disney+ پخش میشد) طیف بسیار شدیدی از تصویر کمنور تا بیش از حد روشن وجود داشت. اما در فیلم Blade Runner 2049 که با Blu-ray توسط LG UP870 من (با سرعت 24 فریم در ثانیه) پخش میشد، تنظیمات به 3 (از 7) تغییر کرد و هیچ تأثیری بر روشنایی تصویر نداشت. با این وجود، تصویر عالی به نظر میرسید. این فیلم به شدت تاریک است و نمایش صحیح آن برای ویدئو پروژکتورها دشوار است، اما UHZ50 کار واقعاً خوبی انجام داد. فضای داخلی تاریک خانه Sapper Morton در ابتدای فیلم جزئیات سایه بسیار خوبی داشت، تا جایی که به راحتی میتوانستم نقصهای سطح رنگشده دیوار را ببینم و عمق خوبی به اتاق داده شده بود. برخلاف آنچه در نمایشگرهای کوچکتر دیده میشود، تصویر صاف به نظر نمیرسید.
ویدئو پروژکتور در صحنه کوره، زمانی که K اسب حکاکیشده را پیدا میکند، کمی مشکل بیشتری داشت، اما فقط در برخی از نماهای تاریک وسیعتر. جزئیات هنوز در سطح فلزی کوره قابل مشاهده است، زیرا K در مقابل آن خم شده است.
بازی.
هیچ چیز کاملاً شبیه تاب خوردن در ساختمانهای شهر نیویورک در شب در بازی Spider-Man: Miles Morales نیست. Insomniac کار فوقالعادهای با گرافیک و کنترلهای این بازی انجام داده است، پریدن از یک ساختمان به ساختمان بعدی بسیار شهودی است. حرکت روان است و جزئیات زیادی در PS5 وجود دارد. حتی با 60 هرتز (بالاترین نرخ تازهسازی برای بازی) هنگام مبارزه با مجرمان هیچ تأخیری احساس نکردم (که در Miles Morales از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نبرد برای تکمیل برخی حرکات عالی به زمانبندی ترکیبی متکی است). مهم است که به یاد داشته باشید قبل از بازی Enhanced Gaming را روشن کنید زیرا حالت خودکار با تأخیر کم وجود ندارد. تأخیر با خاموش بودن آن به هیچ وجه وحشتناک نیست (در حدود 30 ثانیه)، اما با روشن بودن آن هنوز هم میتوانید تفاوت را احساس کنید.

هنگام بازی کردن یک بازی در حالت ۱۲۰ هرتز روی ایکسباکس سری ایکس (تا زمانی که تنظیمات را به ۱۰۸۰p/120Hz تغییر دهید و HDR را خاموش کنید)، مانند Psychonauts 2، همه چیز خوب و سریع است. حرکت روان است و رنگهای روشن و اغراقآمیز بازی در UHZ50 عالی به نظر میرسند. همین را میتوان برای Sea of Thieves گفت، اما من ترجیح دادم HDR را دوباره فعال کنم (که آن را در حالت ۴K قرار میدهد و ۱۲۰Hz را غیرفعال میکند). این به گرافیک بازی، به ویژه جزئیات و هایلایتهای دریا، میافزاید.
نمای سهبعدی.
سهبعدی در Optoma UHZ50 عالی به نظر میرسد. وقتی اسکات در ابتدای فصل ۱۵ فیلم Ant-Man در ماشین پلیس نشسته است، عمق زیادی وجود دارد - از شیشه جلو گرفته تا صندلیهای جلو و عقب و پنجره عقب، میتوانید جدایی بین هر لایه را ببینید. این موضوع در اتاق کسی نیز ادامه دارد، زیرا او با Yellowjacket روی قطار اسباببازی مبارزه میکند و اسباببازیهای پرتابشده از تصویر خارج میشوند. همچنین در حالت سهبعدی روشنایی کافی وجود دارد که انفجارها همچنان ظاهر میشوند.
من از عینکهای DLP-Link استفاده کردم و مشکلی با از دست دادن همگامسازی نداشتم، اما اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، یک خروجی همگامسازی سهبعدی نیز روی ویدئو پروژکتور برای یک فرستنده RF خارجی وجود دارد.
نتیجهگیری
مدتی است که فناوریهای حالت جامد به عنوان آینده ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی فراگیر دیده میشوند و شکی نیست که ویدئو پروژکتورهای لامپی در بازارهای پایه و میانرده در حال کنار رفتن هستند. LEDها گزینه غالب حالت جامد زیر ۳۰۰۰ دلار بودهاند، مگر اینکه به دنبال یک ویدئو پروژکتور پرتاب فوقالعاده کوتاه باشید. اما هزینه همه ویدئو پروژکتورهای لیزری در حال کاهش است و مزایای خود را نسبت به LED به همراه دارند . یعنی خروجی لومن بالاتر با سطح سیاه بهتر. Optoma UHZ50 در هر دو مورد ارائه میشود.
عملکرد اولیه UHZ50 بسیار خوب است (اگرچه کالیبراسیون در این سطح قیمت همیشه برای به حداکثر رساندن سرمایهگذاری شما توصیه میشود). دقت رنگ و مقیاس خاکستری ویدئو پروژکتور را میتوان به خوبی تنظیم کرد (اگرچه با کمی مصالحه بر سر اولویت رنگ در مقابل مقیاس خاکستری)، جزئیات ۴K عالی است، برای بازی تأخیر ورودی فوقالعاده کمی دارد و عملکرد HDR آن از ویدئو پروژکتورهای LED در کلاس خود بهتر است. با این حال، قطعاً به یک بلندگو برای جفت شدن با آن نیاز خواهید داشت. گیمرها هنوز هم از نبود HDMI 2.1 یک سال پس از انتشار کنسولهای نسل بعدی ابراز تاسف خواهند کرد (و من درد شما را درک میکنم)، اما یک ویدئو پروژکتور HDMI 2.1 با قیمت زیر ۳۰۰۰ دلار هنوز کمی دور از دسترس است. یک رقیب بالقوه ارزشمند برای بازی ۴K LED در راه است (BenQ X3000i)، اما در حال حاضر و برای آیندهای قابل پیشبینی، Optoma UHZ50 برخی از بهترین ویدئو پروژکتورهای بازی سینمای خانگی را از نظر ارزش در مقابل عملکرد ارائه میدهد.
اندازهگیریها
روشنایی.
حالت تصویر روشن با حالت روشنایی Constant Power 100%، تا 2503 انسی لومن خروجی میدهد که 83.4٪ از 3000 انسی لومن Optoma و در محدوده تلورانس 20٪ مشخصات ISO21118 است. روشنایی رنگ (با Brilliant Color در 10) 59.2٪ از سفید است.
با یک میدان سفید کامل، Dynamic Black روشنایی را 1.7٪ کاهش میدهد، اما یک ته رنگ بنفش اضافه میکند و با مواد دنیای واقعی، مراحل قابل مشاهدهای برای تنظیم روشنایی آن و مقداری سوسو زدن هنگام کار وجود دارد. حالت Eco Power روشنایی را 19٪ و Constant Luminance روشنایی را 12.8٪ کاهش میدهد. Constant Power را میتوان با افزایش 5٪ از 100٪ تا 50٪ تنظیم کرد. خروجی روشنایی به طور مداوم حدود ۲.۵٪ بالاتر از درصد ذکر شده اندازهگیری شد، به جز تنظیمات ۵۵٪ و ۵۰٪ که خروجی ۵۵٪ را ۱٪ در هر طرف قرار میدهند.
Optoma UHZ50 ANSI Lumens
CL 85% |
Eco |
Dynamic Black |
CP 100% |
حالت |
1,053 |
979 |
1,186 |
1,194 |
Cinema |
1,485 |
1,381 |
1,672 |
1,684 |
HDR Sim |
1,479 |
1,375 |
1,665 |
1,677 |
Game |
929 |
863 |
1,046 |
1,053 |
Reference |
2,186 |
2,032 |
2,461 |
2,503 |
Bright |
1,684 |
1,565 |
1,896 |
1,909 |
User |
کاهش نور لنز زوم.
از وسیعترین زوم تا حداکثر تنظیمات تلهفوتو، خروجی نور در حالت روشن به ۲۱۰۵ انسی لومن کاهش یافت یعنی ۱۶٪ کاهش نور.
یکنواختی روشنایی.
یکنواختی روشنایی در هر دو حالت عریضترین و تلهفوتو، ۷۸٪ اندازهگیری شد و بیشترین تفاوت بین قسمتهای میانی بالا و پایین سمت راست صفحه نمایش بود که با تصویر کاملاً سفید قابل مشاهده بود. من هنگام تماشای محتوا یا بازی کردن متوجه این تفاوت نشدم.
تاخیر ورودی.
UHZ50 با سیگنالهای ۱۰۸۰p در ۶۰ هرتز و ۴K در ۶۰ هرتز با فعال بودن Enhanced Gaming، تاخیر ورودی ۱۶.۹ میلیثانیه را اندازهگیری کرد (بدون فعال بودن Enhanced Gaming، این مقدار ۳۳.۶ میلیثانیه بود). یک سیگنال ۱۰۸۰p/۱۲۰ هرتز تاخیر ورودی ۸.۵ میلیثانیه داشت.
صدای فن.
ویدئو پروژکتور Optoma UHZ50 با استفاده از استاندارد چند نقطهای در یک محیط با کنترل صدا، برای سطح صدای معمول ۲۷ دسیبل و حداکثر ۲۹ دسیبل رتبهبندی شده است. با تنظیم حالت تصویر روی سینما و حالت روشنایی روی Constant Power 100% در اتاق نشیمن من که سطح نویز ۲۹.۵ دسیبل دارد، سطح نویز ۳۴ دسیبل را از فاصله ۳ فوت زیر پروژکتور نصب شده روی سقف اندازهگیری کردم. تغییر به Eco نویز را به ۳۲.۵ دسیبل کاهش داد. هنگام تماشا هرگز متوجه نشدم که نویز حواسپرتی ایجاد کند.
اتصالات

HDMI 2.0 (x3, one with eARC)
USB (x3)
Digital optical out
3.5 mm analog audio out
RS-232
Ethernet
12V trigger
3D sync
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هر شخص ثالث، پتانسیل قابل توجه برای تغییرات نمونه به نمونه، و همچنین اندازهها و مواد مختلف صفحه نمایش، نورپردازی، استفاده از لامپ یا سایر عوامل محیطی که میتوانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند را در نظر نمیگیرد.ویدئو پروژکتورها همیشه باید در فضای شخصی کاربر کالیبره شوند و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است برای برخی نقطه شروع مفیدی باشد. همیشه قبل از انجام تنظیمات، تنظیمات فعلی خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت تمایل به آنها بازگردید. برای آشنایی با هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
تنظیمات SDR کالیبره شده برای نمونه من در اتاق تاریکم شامل موارد زیر است. تنظیمات HDR در حالت پیشفرض خود باقی ماندهاند.
SDR
Display Mode: Cinema
Brightness: -12
Contrast: -2
Sharpness: 5
Color: 8
Tint: 0
Gamma: Film
Color Settings
BrilliantColor: 10
Color Temperature: Standard
Color Matching
Red
Hue: -1
Saturation: -1
Gain: 13
Green
Hue: -15
Saturation: -1
Gain: 25
Blue
Hue: -12
Saturation: -3
Gain: 0
Cyan
Hue: -25
Saturation: -7
Gain: 22
Yellow
Hue: -12
Saturation: -3
Gain: 1
Magenta
Hue: -3
Saturation: -7
Gain: 3
White
R: 5
G: 0
B: 5
RGB Gain/Bias
Red Gain: -4
Green Gain: 0
Blue Gain: -9
Red Bias: 0
Green Bias: 0
Blue Bias: 0
Brightness Mode: Constant Power 100%