با وجود افزایش قیمت ۵۰۰ دلاری نسبت به مدل قبلی، ویدئو پروژکتور VPL-VW325ES سونی که در ردهی مبتدی قرار دارد، همچنان ارزانترین ویدئو پروژکتور سینمای خانگی با کیفیت تصویر ۴K را ارائه میدهد و کیفیت تصویر آن با تکیه بر LCoS چشمگیر است.
Sony VPL-VW325ES-B

در حال حاضر خودم را در موقعیت غیرمعمولی میبینم که همزمان نمونههایی از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی 4K سطح مبتدی و گرانترین ویدئو پروژکتور سینمای خانگی سونی را در دست دارم. VPL-VW325ES که ما در اینجا بررسی میکنیم، 5499 دلار قیمت دارد. VPL-GTZ380 که در رده بالاترین مدل قرار دارد، یک ویدئو پروژکتور تجاری پیشگام با روشنایی 10000 لومن است که به عنوان پرچمدار جدید سینمای خانگی نیز عمل میکند. با وزن 112 پوند، حدود سه و نیم برابر سنگینتر از VW325ES و شش و نیم برابر روشنتر است. قیمت آن بدون لنز 80،000 دلار است.
برای یک روزنامهنگار AV که دههها صرف پوشش معرفی محصولات سونی در طیف وسیعی از دستهبندیهای ویدیویی و صوتی کرده است، دوگانگی بین این دو یادآور فرهنگ و تعهد به نوآوری و کیفیتی است که تعداد بسیار کمی از برندها در طول سالها موفق به حفظ آن شدهاند. این روزها ویدئو پروژکتورهای زیادی میبینم و اگرچه بسیاری از آنها کار قابل احترامی در ارائه یک تصویر بزرگ انجام میدهند و ارزش خوبی را برای کاربر نهایی ارائه میدهند، چیزی در مورد بهترین ویدئو پروژکتورها وجود دارد که وقتی آنها را روشن میکنید، به چشم میآید. این یک لحظه "آها!... اوه بله!" است که به شما میگوید در اتاقی هستید که با گروهی هستید که میدانند چه کار میکنند و مدت زیادی است که در آن فعالیت دارند. اگر مثل من هستید و عاشق فناوری هستید، احساسی آرامشبخش و رضایتبخش به شما دست میدهد. و به عنوان یک منتقد، از قبل میدانید که باید خود را برای کمی غم و اندوه آماده کنید، زمانی که ناگزیر زمان بستهبندی و ارسال آن فرا میرسد.
این به این معنی نیست که هیچکدام از این ویدئو پروژکتورها بینقص هستند، یا حتی لزوماً ارزش خرید بالایی دارند مورد دوم چیزی است که هر کدام از ما باید برای خودمان تعریف کنیم. این چیزی است که در این بررسیها بررسی خواهم کرد. اما VPL-VW325ES و VPL-GTZ380 مطمئناً از نظر مهندسی و اجرا در کلاس خاصی قرار دارند. بنابراین، بیایید اکنون از پایینترین سطح طیف شروع کنیم و نگاهی دقیق به VW325ES بیندازیم.
ویژگیها
VPL-VW325ES جایگزین جدید سونی برای VPL-VW295ES است که به نوبه خود در اکتبر ۲۰۱۸ جایگزین VPL-VW285ES به عنوان ارزانترین ویدئو پروژکتور ۴K SXRD بومی این شرکت شد. پس از ثابت نگه داشتن قیمت هر دو مدل قبلی با ۴۹۹۹ دلار، سونی قیمت VW325ES را به ۵۴۹۹ دلار افزایش داده است. و بدین ترتیب پایان رسمی ادعای طولانی مدت سونی مبنی بر ارائه "۴K زیر ۵۰۰۰ دلار" را رقم میزند. حدس میزنم هیچ چیز ابدی نیست.
VW325ES از بیشتر جهات با VPL-VW295ES که دو سال پیش بررسی کردم، یکسان است. ظاهر، ابعاد و وزن بدنه یکسان است، با این تفاوت که مدل جدید یا به رنگ مشکی یا برای اولین بار سفید ارائه میشود. با وزن ۳۱ پوند و بدنه ۸.۱x۱۹.۵۰x۱۸.۲۵ اینچی، یک بسته قابل توجه و محکم است.

میزان روشنایی ۱۵۰۰ انسی لومن نیز بدون تغییر باقی مانده است. این مشخصات با توجه به استانداردهای دو سال پیش به طرز ناامیدکنندهای پایین بود و امروزه با توجه به تمایل عمومی بیشتر به مشاهده در نور محیط و فشار برای اوج روشنایی بالاتر برای HDR، حتی بدتر هم شده است. این موضوع با این واقعیت که حداقل نمونه ما، با وجود تمام تلاشهای من برای بهبود آن، کمی از رسیدن به مشخصات کامل خود عقب ماند و در روشنترین حالت خود، ۱۲۳۳ انسی لومن اندازهگیری شد، بدتر هم میشود. اما انصافاً، این ویدئو پروژکتور به وضوح برای یک سینمای اتاق تاریک طراحی شده است. روی صفحه نمایش مرجع سفید ۹۲ اینچی من با بهره ۱.۳، نه تنها برای HDR رضایتبخش، بلکه برای تماشای تلویزیون در نور محیط متوسط تا روشن، بیش از اندازه کافی قدرت ارائه میداد. صفحه نمایشهای بسیار بزرگتر یا آنهایی که بهره کمتری دارند، طبیعتاً چالش برانگیزتر خواهند بود. سونی حداکثر اندازه تصویر این ویدئو پروژکتور را ۲۰۰ اینچ اعلام کرده است.
همین لنز از VW295ES نیز به ارث رسیده است و مانند قبل، با همه مدلهای سونی به جز مدلهای رده بالای این شرکت که مجهز به لنز ARC-F هستند، مشترک است. اما این کاهش به هیچ وجه یک ضعف نیست. این یک لنز ۱۴ عنصری است که در سراسر آن شیشه به جز عنصر بیرونی وجود دارد که از مواد اکریلیک ساخته شده است تا مزایای طراحی غیرکروی را بدون هزینه هنگفت مربوط به شکلدهی یک عنصر شیشهای غیرکروی فراهم کند. لنزهای غیرکروی وضوح بهتری را در لبهها ارائه میدهند اما تولید آنها گران است، بنابراین این یک اقدام منطقی است که سونی میگوید چیز زیادی را فدا نمیکند.
به طور مشابه، لنز VW325ES همان زوم موتوری ۲.۰۶ برابری مدل قبلی خود را ارائه میدهد، همچنین فوکوس برقی و تغییر لنز برقی سخاوتمندانه در +/-۸۵٪ عمودی و +/-۳۱٪ افقی ارائه میدهد. این ویدئو پروژکتور یک تصویر ۱۰۰ اینچی ۱۶:۹ را با فاصله تقریبی ۱۰.۷۵ تا ۲۲ فوت از صفحه نمایش پخش میکند. میتوانید از ماشین حساب پرتاب پروژکتور سنترال VPL-VW325ES برای مشاهده محدوده فاصله برای اندازه صفحه نمایش خاص خود استفاده کنید. مانند قبل با VW295ES، امکان ذخیره تنظیمات حافظه لنز که ممکن است امکان اجرای نصب ارتفاع تصویر ثابت (CIH) را برای صفحه نمایش با نسبت ۲.۳۵:۱ فراهم کند، وجود ندارد. تنها امکانات در این زمینه، دو تنظیم برای قرار دادن یک لنز آنامورفیک خارجی (۱.۲۴x و ۱.۳۲x) است که بدیهی است یک راه حل پرهزینه (البته برتر) است. حافظههای لنز را میتوان در مدل ارتقا یافته، VPL-VW715ES، که ۹۹۹۹ دلار قیمت دارد، پیدا کرد.

ویدئو پروژکتور سونی VPL-VW325ES یکی از اولین ویدئو پروژکتورهای این شرکت است که با رنگ سفید عرضه میشود.
همچنین در این ارتقاء VW295ES، هیچ نوع عنبیه پویا که بتواند به عمیقتر کردن رنگهای مشکی کمک کند، وجود ندارد. همانطور که حدس زدید، این ویژگی را میتوان در VW715ES نیز یافت. با این حال، VW325ES حداقل با سطح مشکی طبیعی عالی پنلهای SXRD مبتنی بر LCoS سونی با اندازه 0.75 اینچ شروع میشود. داشتن سه عدد از آنها یکی برای هر رنگ اصلی به 325ES اجازه میدهد تا دو مشکل رایج در ویدئو پروژکتورهای DLP تک تراشهای را به طور کامل از بین ببرد: روشنایی سفید و رنگی نابرابر و مصنوعات رنگینکمانی. یکی دیگر از مزایای کلی تصویرگرهای LCoS، "ضریب پرکننده" بالا است که از نیاز به فضای کم بین پیکسلها ناشی میشود. با LCoS، تمام سیمهای الکتریکی برای آدرسدهی پیکسلها پشت لایه بازتابنده در پشت تراشه قرار دارند. بنابراین پیکسلهای این ویدئو پروژکتور بسیار کوچک هستند و شبکه بین آنها عملاً با یک تصویر 100 اینچی، غیرقابل تشخیص است.
با وجود این همه امکانات که مستقیماً از VW295ES به ارث رسیدهاند از جمله واضحترین حذفیات آن ممکن است از خود بپرسید که با ۵۰۰ دلار اضافی که برای VW325ES پرداخت میکنید، چه چیزی دریافت میکنید. پاسخ با گنجاندن خانواده پردازنده جدید "X1 برای ویدئو پروژکتور" سونی شروع میشود که منجر به بهروزرسانیهای اخیر تقریباً در هر مدل از خط تولید سینمای خانگی سونی شده است (به استثنای پرچمدار سابق، VPL-VW5000ES با ۵۰۰۰ لومن). پردازنده X1 Ultimate برای ویدئو پروژکتور قدرتمندترین است و در حال حاضر فقط در VPL-GTZ380 یافت میشود، در حالی که بقیه دارای تراشه X1 برای ویدئو پروژکتور هستند. هر دو نسخههای بهینه شده پردازنده X1 هستند که در بهترین تلویزیونهای پنل سونی استفاده میشود. در تمام مدلهای جدید، سرعت و قدرت مغز اضافی، دو ویژگی کلیدی جدید یا بهروز شده را امکانپذیر میکند: Dynamic HDR Enhancer و Super Resolution Reality Creation.
تقویتکنندهی پویای HDR.
همانطور که از نامش پیداست، این یک بهبود پویای فریم به فریم برای نگاشت تُن HDR سونی است، همانطور که اکنون در برخی ویددئو پروژکتورهای دیگر، از جمله مدلهای 4K اصلی JVC و ویدئو پروژکتورهای UST و لیزر برد بلند الجی دیدهایم. یکی از مزایای نگاشت تُن پویا این است که باید حداقل از نظر تئوری نیاز به تنظیم دستی نگاشت تُن ویدئو پروژکتور را برای تطبیق با اوج و میانگین روشنایی متغیر برنامههای مختلف از بین ببرد. مهمتر از آن، باید به طور ایدهآل تصویر را تغییر دهد تا وسیعترین محدودهی دینامیکی ممکن را بین اوج هایلایتها و نواحی تاریکتر تصویر فراهم کند. همانطور که در ارزیابی من در زیر خواهید خواند، اجرای سونی به طور کامل نیاز به استفاده از کنترلها را با تمام فیلمهای مختلف از بین نمیبرد. اما در صورت نیاز از هوش برای کاهش اوج هایلایتها استفاده میکند و با مدلهای بالاتر سونی که به عنبیه یا لیزر پویا مجهز هستند، میتواند سطح سیاه را در صورت لزوم عمیقتر کند.

فناوری Dynamic HDR Enhancer سونی به هر فریم از ویدیو نگاه میکند و سپس ترکیبی از تنظیمات مکانیکی عنبیه و/یا مدولاسیون لیزری (در صورت وجود) را برای عمیقتر کردن رنگهای مشکی اعمال میکند، در حالی که همزمان از طریق پردازش سیگنال، هایلایتهای روشنتری را ایجاد میکند. (منبع عکس: سونی)
مدیریت محصول سونی، خلاصهای از این بررسی 325ES و همچنین بررسی سال گذشته VPL-VW715ES را در اختیار ما قرار داد که در آن به تفصیل شرح داده شد که شرکت انتظار دارد یا میخواهد HDR ویدئو پروژکتور چگونه به نظر برسد. این زمینه مهمی برای تفسیر مشاهدات من در زیر در مورد مشاهده HDR و همچنین برای درک آنچه امروز با هر ویدئو پروژکتور HDR سونی دریافت میکنید، است.
برای پیشزمینه، ابتدا آنچه را که قبلاً در بررسیها و در این مقاله جامع در مورد HDR در مورد چالشهای بازتولید HDR در یک ویدئو پروژکتور گزارش دادهایم، تکرار میکنم. ویدیوی HDR، و به طور خاص فرمت HDR10 که برای اکثر محتواها استفاده شده است، با در نظر گرفتن پنلهای تخت طراحی شده است که قادر به نمایش حداکثر روشنایی نزدیک به 1000 نیت یا بیشتر هستند. در مقابل، ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی معمولاً حداکثر روشنایی حدود 150 نیت دارند، که گاهی اوقات بسته به مشخصات لومن، به 100 نیت نزدیکتر میشوند.
با توجه به اینکه امروزه برخی از محتوای HDR با حداکثر روشنایی ۴۰۰۰ نیت یا بیشتر (و با حداکثر نظری ۱۰۰۰۰ نیت برای HDR10) ارائه میشوند، تلویزیونها و ویدئو پروژکتورهای پنل مصرفی امروزی باید همگی "نقشهبرداری از رنگ" را انجام دهند تا روشنترین نقاط برجسته و عمیقترین سیاهیها را با قابلیتهای نمایشگر تطبیق دهند. بهترین تلویزیونها دارای پیکسلهای خودتاب (مانند OLEDها) یا نورهای پسزمینه کم نور محلی چند منطقهای (مانند تلویزیونهای LCD مبتنی بر LED) هستند تا به تلویزیون اجازه دهند همزمان پیکسلها یا مناطق خاصی را تاریک کند و در عین حال روشنایی سایر پیکسلها را افزایش دهد. این امر آنها را برای HDR بسیار مناسب میکند.
از سوی دیگر، ویدئو پروژکتورها کنترل پیکسلهای جداگانهای دارند، اما در هر لحظه، حداکثر اوج روشنایی اعمال شده توسط لامپ یا لیزر برای کل تصویر ثابت است. به عنوان مثال، میتوانید نور را با یک عنبیه تعدیل کنید یا قدرت لیزر را در لحظات خاص تنظیم کنید تا تصویر را تیرهتر یا روشنتر کنید، اما تمام پیکسلها در آن لحظه تابع هر سطحی هستند که برای خروجی ویدئو پروژکتور انتخاب میشود. در آن مرحله، همه چیز به پردازش و میزان نور موجود که شما اجازه عبور از هر پیکسل را میدهید، بستگی دارد.
با توجه به این محدودیتها، شاهد طیف گستردهای از کاربردهای HDR در ویدئو پروژکتورها بودهایم. اکثر آنها کنترل تنظیم نقشه تنالیته HDR را ارائه میدهند، که در آن بالاترین (روشنترین تنظیمات) اغلب هایلایتها را برای تأثیر بصری چشمگیرتر، به قیمت حفظ جزئیات در اطراف آن نواحی، و گاهی اوقات به قیمت سیاهی عمیق و کنتراست، روشنتر میکند چیزی که اکثر ویدئو پروژکتورها از ابتدا با آن مشکل دارند. بسته به ویدئو پروژکتور، برخی از کنترلها طیف گستردهای از "تغییر" محدوده دینامیکی محدود ویدئو پروژکتور به بالا و پایین مقیاس روشنایی را فراهم میکنند. برخی از کنترلها فقط محدودهی محدودی از تنظیمات را ارائه میدهند.
سونی در پیادهسازی Dynamic HDR Enhancer خود از ترکیبی از پردازش سیگنال و مدولاسیون یک عنبیه پویا یا لیزر در صورت وجود، برای تقویت هایلایتها و عمیقتر کردن رنگهای مشکی استفاده میکند. در ویدئو پروژکتورهای لیزری خود که هم عنبیه و هم لیزر وجود دارند، میتوانند از ترکیبی از هر دو استفاده کنند که آن را کنترل کنتراست دوگانه مینامند. از این نظر، این فناوری در گسترش واقعی محدوده دینامیکی ویدئو پروژکتور، به جای صرفاً تقویت هایلایتها به قیمت روشنتر کردن نواحی تاریک، عملکرد بهتری نسبت به اکثر ویدئو پروژکتورها دارد.
با این اوصاف، سونی در ارتباطات خود بسیار واضح گفته است که مدیریت این مکانیسمها به گونهای است که تا حد امکان به هدف خالق اثر نزدیک باشد. آنها این را به این صورت تعریف میکنند که به نظرشان، نسخه اصلی یک فیلم وقتی توسط BVM-HX310 خودشان، یک مانیتور حرفهای HDR مسترینگ ۱۰۰۰ نیت که به طور گسترده در هالیوود استفاده میشود، رندر میشود، چگونه به نظر میرسد. اگر در مورد آن فکر کنید، شاید منطقی باشد که یک خالق اثر هرگز نسخه اصلی را که به وضوح بیش از حد روشن است و روشنترین هایلایتها را روی مانیتور خود برش میدهد، امضا نکند. بنابراین الگوریتم سونی به دنبال افزایش روشنایی هایلایتها تا حد امکان بدون ایجاد اشباع بیش از حد و سایه روشن است و سپس سیگنال را بالاتر از آن پخش میکند. در صحنههای کاملاً تاریک با سطح تصویر متوسط پایین که به قدرت کامل لامپ یا لیزر نیاز ندارند، از عنبیه پویا استفاده میکند و/یا خروجی لیزر را کاهش میدهد و در عین حال از پردازش سیگنال برای افزایش روشنایی یا افزایش کنتراست در مناطقی از تصویر که به آن نیاز دارند، استفاده میکند.
نتیجه همه اینها این است که جدیدترین اجرای HDR پویای سونی، چیزی را که آنها رندر منسجمتر، بدون تحریف و واقعیتر یک فیلم میدانند، ارائه میدهد. اما تجربه ما تاکنون این بوده است که این فناوری عموماً در مقایسه با سایر ویدئو پروژکتورهایی که فشار بیشتری بر آن نواحی وارد میکنند، منجر به هایلایتهای کمنورترنیز میشود و همچنین پتانسیل پنهان کردن جزئیات سایه در قسمتهای تاریکتر تصویر یا تیرهتر کردن کلی تصویر را دارد. این موضوع توسط تام نورتون، منتقد ما، در مورد VPL-VW715ES گزارش شده است که هم از پردازش تصویر فریم به فریم قدرتمند برای تقویت هایلایتها و هم از عنبیه پویای ویدئو پروژکتور مبتنی بر لامپ برای ایجاد کف سیاه استفاده میکند.
VPL-VW325ES که نه عنبیه دارد و نه لیزر، لزوماً نسخهای کوتاهشده از این فرآیند را انجام میدهد که در آن فقط از پردازش سیگنال فریم به فریم برای بهینهسازی هر دو ناحیه روشن و تاریک تصویر استفاده میشود. شاید فقدان آیریس و عدم توانایی در کاهش بیشتر رنگهای مشکی به نوعی در تجربه بسیار بهتر من با HDR در VW325ES نسبت به تام با VW715ES نقش مثبتی داشته باشد. در بخش عملکرد در ادامه، در مورد تنظیماتی که استفاده کردم و کار کردند و کار نکردند، بیشتر خواهم گفت، اما همینقدر کافی است که بگویم انتخاب یکی از حالتهای روشنتر ویدئو پروژکتور برای محتوای HDR و سپس انجام تنظیمات لازم در تنظیمات Dynamic HDR Enhancer و کنترل روشنایی، منجر به تصاویری با هایلایتهای قوی و کنتراست بسیار خوب بدون محو شدن جزئیات سایه در یک تکه سیاه شد.

فناوری خلق واقعیت دیجیتال سونی از تشخیص الگو برای شناسایی اشیاء از پایگاه دادهای که طی سالها توسعه یافته و به صورت دورهای بهروزرسانی میشود، استفاده میکند. (منبع عکس: سونی)
موتور افزایش مقیاس و کاهش نویز Reality Creation سونی سالهاست که در تلویزیونها و ویدئو پروژکتورهای این شرکت وجود دارد و همیشه از ویژگیهای قوی نمایشگرهای آن بوده است. در نسخه فعلی خود، تصویر را تجزیه و تحلیل میکند، از تشخیص شیء و الگو برای مقایسه سیگنال با پایگاه دادهای که شرکت طی سالها تولید فیلم توسعه داده است استفاده میکند و از اطلاعات برای تیز کردن شیء در حین تشخیص و حذف نویز دیجیتال استفاده میکند. قدرت پردازش اضافی در تراشه ویدئو پروژکتور X1 امکان نتایج بهتری را با بافتهای بسیار ریز مانند مو نسبت به نسخههای قبلی فراهم میکند از این رو "Super Resolution" به نام آن اضافه شده است. این ویژگی در تمام مدلهای ویدئو پروژکتور با استفاده از پردازنده جدید به کار گرفته شده است. در ادامه در مورد مقیاسبندی عالی ویدئو پروژکتور بحث خواهم کرد.
بهینهساز فوکوس دیجیتال.
سونی از نظر فنی این ویژگی معرفی شده قبلی را به پردازنده جدید متصل نمیکند، اما ذکر آن به عنوان یک ویژگی ارتقا یافته در ویدئو پروژکتورهای رده بالاتر این خط تولید ارزشمند است و ممکن است به نوعی به دلیل پردازش سریعتر بهبود یافته باشد. با این فرض شروع کنید که همه لنزهای ویدئو پروژکتور ذاتاً در مرکز تصویر بیشترین وضوح را دارند و حداقل مقداری از وضوح را به سمت گوشههای تصویر از دست میدهند. بهترین لنزها بیشترین ثبات را دارند و در لبهها افت کیفیت کمتری نشان میدهند.

آشنایی طولانی سونی با لنزهایش به آن اجازه میدهد تا تنظیمات زوم و تغییر لنز را در یک نصب خاص در نظر بگیرد و پیشبینی کند که برای ارائه تصویری کاملاً واضح در کل صفحه نمایش، پردازش در کجا مورد نیاز است. (منبع عکس: سونی)
با این اوصاف، یکی از مزایای سونی که لنزهای مشابه دو نسل قبلی ویدئو پروژکتورها را حفظ کرده است، این است که آنها دقیقاً میدانند که تصویر از کجا و چقدر شروع به تحریف میکند. بنابراین آنها میتوانند موقعیت لنز موتوری را در نظر بگیرند تا مشخص کنند که تصویر دقیقاً از کجا شروع به تار شدن میکند و پردازش را برای اصلاح تخریب نوری اعمال کنند، در نتیجه وضوح گوشهها را بهبود میبخشند و ثبات لبه به لبه بهتری را ارائه میدهند. مانند حافظه لنز و عنبیه پویا، این ویژگی از مدل پایه VW325ES حذف شده است، اما در تمام مدلهای پیشرفتهتر از جمله مدلهایی که از لنز ARC-F استفاده میکنند، یافت میشود. با این وجود، نمونه VW325ES من وضوح فوقالعادهای را نشان داد، حتی در گوشهها. من هرگز دلیلی برای شکایت نداشتم.

به سراغ سایر ویژگیها میرویم: پنل اتصال کناری در VW325ES از پنل VW295ES که جایگزین آن شده است، تقلید میکند؛ این پنل کوچک است اما برای اکثر برنامهها کافی است. دو پورت HDMI نسخه 2.0b هستند، نه جدیدترین پورتهای HDMI 2.1 که میتوانند از بازیهای 4K با فرکانس 120 هرتز از جدیدترین کنسولهای بازی پشتیبانی کنند. دیدن نسل جدیدی از ویدئو پروژکتورهای سونی که HDMI 2.1 ندارند، ناامیدکننده است. اما این مدل از VW295ES سوئیچ کاهش تأخیر ورودی در منو را به ارث برده است که تأخیر ورودی را از 80 میلیثانیه به تقریباً 27 میلیثانیه با سیگنالهای 4K تا 60 هرتز کاهش میدهد. این دقیقاً قلمرو ویدئو پروژکتورهای بازی نیست، اما بسیار بهتر از اکثر ویدئو پروژکتورها است. متأسفانه، من نتوانستم این مشخصات را به طور کامل تأیید کنم زیرا دستگاه سنجش تأخیر 4K Bodnar ما هنگام ارسال سیگنالهای 4K/60 با ویدئو پروژکتور همگامسازی نمیشد (من همین مشکل را با VW295ES داشتم). اما ما با وضوح تصویر 1080p/60 به زمان 36.2 میلیثانیه رسیدیم. قابلیت کاهش تأخیر ورودی برای هر حالت تصویر از پیش تعیینشدهای در دسترس است و اساساً همان تأثیر را دارد، هرچند که فقط در حالت بازی به طور پیشفرض فعال است.
سایر اتصالات شامل یک پورت USB نوع B مخصوص بهروزرسانیهای میانافزار (بدون پخشکننده رسانه) و برای کنترل، اترنت سیمی، RS232-C، تریگر 12 ولت و ورودیهای IR است. این ویدئو پروژکتور با کیفیت Full HD 3D سازگار است اما به هیچ نوع فرستنده خارجی نیاز ندارد. من هیچ مشکلی با همگامسازی یک جفت عینک شاتر فعال Xpand Vision 3D Glasses Lite RF نداشتم.
ریموت سونی اساساً همان دستهی بزرگ و کاملی است که از زمانهای بسیار قدیم با تمام ویدئو پروژکتورهای این شرکت عرضه شده است. این یک ریموت عالی است دارای نور پسزمینه، با دکمههای بزرگ و با فاصلهی مناسب که دسترسی مستقیم به تقریباً هر تنظیم تصویری را که یک تنظیمکنندهی حرفهای ممکن است بخواهد، فراهم میکند، از جمله کنترل Dynamic HDR Enhancer برای کمک به اصلاح تصویر HDR. به همین ترتیب، این ریموت همچنین شامل دکمههای بزرگ +/- برای تنظیم کنتراست (که با برنامههای HDR به "کنتراست (HDR)" تبدیل میشود) و روشنایی است که از جمله رایجترین موارد استفاده برای بهینهسازی برنامههای مختلف هستند.
عملکرد
حالتهای رنگ.
VPL-VW325ES مانند مدل قبلی خود، در مجموع نه حالت تصویر از پیش تعیینشده برای SDR دارد. من در نهایت روی حالت مرجع تمرکز کردم، که تصویری فوقالعاده دقیق و طبیعی برای مشاهده در اتاق تاریک، درست از همان ابتدا، ارائه میدهد. همه چیز، از رنگهای طبیعی گرفته تا شاخ و برگ و سایر "رنگهای حافظه"، اساساً روی صفحه نمایش مرجع سفید مات ۹۲ اینچی با بهره ۱.۳، درست به نظر میرسید. تغییرات کوچک در کنترل روشنایی و عملکرد تقویتکننده کنتراست سونی، تمام چیزی بود که بر اساس محتوا واقعاً لمس کردم.
در نهایت، من اندازهگیریها را با نرمافزار کالیبراسیون Calman از Portrait Displays انجام دادم و تأیید کردم که ۳۲۵ES در حالت مرجع بدون کالیبراسیون، اندازهگیریهای بسیار خوبی انجام میدهد، اگرچه برخی از کارها با کنترلهای مقیاس خاکستری ۲ نقطهای و سیستم مدیریت رنگ کامل RBGCMY برای رنگهای اولیه و ثانویه به من اجازه داد تا تقریباً هرگونه خطایی را به صفر برسانم. برای این حالت، من به دمای رنگ پیشفرض D65 پایبند ماندم (نه گزینه وجود دارد که برخی از آنها تکراری هستند) و در نهایت کنترل روشنایی را از ۵۰ پیشفرض به ۳۶ کاهش دادم تا منحنی گامای ایدهآل را در تاریکترین بخش مقیاس به دست آورم. با محتوای واقعی، این تنظیم به طرز دلپذیری سیاه بود اما جزئیات سایه به طور غیرطبیعی خرد شده بود، بنابراین با بیشتر محتوا، در نهایت بین ۴۲ تا ۵۰ قرار گرفتم تا همه چیز درست به نظر برسد. پس از کالیبراسیون، اوج سفیدی را در صفحه نمایش ۹۲ اینچی با قطر مورب/افزایش ۱.۳، ۳۹.۲ فوت-لامبرت یا معادل ۳۰.۲ فوت-طول در صفحه نمایش با افزایش ۱.۰ اندازهگیری کردم.
VW325ES سیگنالهای HDR را تشخیص میدهد و به طور خودکار به نسخه HDR از هر یک از نه حالت تصویری که آخرین بار در آن بودید، میرود. هیچ حالت HDR اختصاصی واحدی مانند اکثر ویدئو پروژکتورهای دیگر وجود ندارد. بنابراین اگر در حال تماشای حالت مرجع با SDR هستید و یک دیسک HDR را وارد میکنید، به حالت HDR مرجع تغییر میکند. با این حال، HDR مرجع برای HDR مؤثر بیش از حد تاریک بود سایهها را پنهان میکرد و تقریباً هیچ کاری برای اوج روشنایی انجام نمیداد. کسلکننده و بیروح بود، دقیقاً برعکس کاری که حالت مرجع معمولی با SDR انجام میداد.

در نهایت حالت Bright Cinema (HDR) را به عنوان یک جایگزین بسیار قویتر که هنوز رنگهای اساساً دقیقی داشت، انتخاب کردم. مجبور شدم به صورت دستی به این حالت HDR ترجیحی و کالیبره شده جداگانهام تغییر دهم، اما تفاوت آنقدر قابل توجه بود که هیچ شانسی برای فراموش کردن تعویض وجود نداشت. من هرگز مقیاس خاکستری یا نقاط رنگی را کالیبره نکردم، اما تنظیمات ذهنی را به صورت چشمی انجام دادم تا همه چیز مطابق سلیقهام باشد. این حالت را با دمای رنگ پیشفرض D75 (که حدود 7300 کلوین بود) رها کردم تا کمی رنگ سفید را برجستهتر و خنثیتر از D65 که به عنوان مرجع استفاده میشد، به دست آورم و گاهی اوقات از دمای رنگ Custom 5 استفاده میکردم که دفترچه راهنما آن را به عنوان "تنظیمی که روشنایی را اولویتبندی میکند" توصیف میکند. همچنین حدود 7300 کلوین بود، اما روشنایی آن به طور قابل توجهی بالاتر از تنظیمات معمولی D75 بود.
فراتر از این، کنترل کنتراست (HDR) را دارید که قبل از اینکه واقعاً شروع به خاموش کردن هایلایتها کند، اوج سفیدی را تا حدی بالا میبرد. تنظیم پیشفرض روی ۸۰ در مقیاس ۰-۱۰۰ است و معمولاً متوجه شدم که بسته به محتوا، محدوده ۷۵-۸۰ بهترین نتیجه را میدهد. همچنین بلافاصله و به طور قابل توجهی کنترل روشنایی را افزایش دادم تا از سایههای تیره و کدر که جوهری اما غیرطبیعی بودند و جزئیات سایه را بیش از حد از بین میبردند، جلوگیری کنم. تنظیم پیشفرض ۵۰ است، اما در نهایت روشنایی را برای عناوین HDR متوسط روی حدود ۷۰-۷۵ تنظیم کردم. اگرچه سطح سیاهی را افزایش داد، اما بهترین تعادل بصری و کنتراست کلی را روی صفحه نمایش من فراهم کرد. در نهایت، تنظیم رنگ را از ۵۰ پیشفرض به ۴۵ کاهش دادم تا کمی از اشباع بیش از حد رنگهای قرمز و چهرههای سفیدپوستان کاسته شود.ویدئو پروژکتور در این حالت و حالتهای HDR مرجع آن با فضای رنگی فعال BT.2020، گاموت DCI-P3 را ۸۰-۸۲٪ اندازهگیری کرد و حتی با این تغییر، رنگهای قرمز و سایر رنگها را بسیار قوی و اشباع شده دیدم.
وقتی روی هر حالتی برای HDR تنظیم شدید، کنترلهای دیگری فراتر از اسلایدر کنتراست (HDR) وجود دارد که روی نقشه تُن تأثیر میگذارند. چشمگیرترین آنها منوی Dynamic HDR Enhancer (که مستقیماً از ریموت قابل دسترسی است) است که حالتهای خاموش، کم، متوسط و زیاد را ارائه میدهد. با بالا رفتن در مقیاس، به تدریج نقاط اوج هر صحنه مشخص را روشنتر میکنید، البته بدون اینکه سطح سیاهی یا روشنایی کلی به طور قابل توجهی افزایش یابد، همانطور که در کنترل HDR در بسیاری از ویدئو پروژکتورها اتفاق میافتد که صرفاً محدوده دینامیکی موجود را در مقیاس روشنایی بالا و پایین میبرند. فکر میکنم در ویدئو پروژکتورهای رده بالای سونی با عنبیه یا لیزر، بسته به محتوا، ممکن است شاهد عمیقتر شدن رنگ سیاه نیز باشید.
من ترجیح میدهم HDR من در کنار نقاط اوج روشنتر با تأثیر بیشتر باشد و اگر برای رسیدن به آن لازم باشد، از دست دادن جزئی جزئیات اهمیتی نمیدهم. بنابراین متوجه شدم که موقعیت پیشفرض تنظیمات متوسط و بالا برای سلیقه من با عناوین HDR با اوج روشنایی معمولی ۱۰۰۰ نیت خوب عمل میکند. گاهی اوقات، تنظیمات بالا کمی فشار بیش از حد ایجاد میکردند، اما این چیز خوبی است به این معنی است که سیستم توانایی فراتر رفتن از مرز قابل قبول را دارد و همیشه میتوانید آن را کمی به عقب برگردانید.
علاوه بر این، یک گزینه اختصاصی "HDR Reference" در منوی جداگانه حالت HDR وجود دارد که میتوانید بین HDR 10، HLG، HDR Reference یا حالت پیشفرض AUTO یکی را انتخاب کنید. حالت HDR Reference به گونهای طراحی شده است که به نظر سونی، بهترین نقشه رنگ را برای عناوین HDR با حداکثر روشنایی (MaxCLL) 1000 نیت ارائه میدهد، که برای بسیاری از عناوین رایج است. در VW325ES، معمولاً تأثیر نامحسوسی روی این عناوین داشت که در درجه اول هایلایتها را کمی کاهش میداد تا درجهبندیها و جزئیات ظریف حفظ شوند. کنترل Dynamic HDR Enhancer در این حالت در حالت میانی قفل شده بود. من HDR Reference را برای بیشتر زمان مشاهدهام غیرفعال گذاشتم و فقط از کنترل دوم برای تنظیم دقیق HDR به سلیقهام استفاده کردم. پس از تنظیمات و با تنظیم Dynamic HDR Enhancer روی High، حداکثر 190 نیت/55.3 و را روی صفحه نمایش 92 اینچی/1.3 گین یا معادل 146 نیت/42.5 فوت-لیتر را روی یک بازتابنده 1.0 گین اندازهگیری کردم. باز هم، صفحه نمایشهای بزرگتر یا آنهایی که بهره کمتری دارند، روشنایی کمتری را نشان میدهند.

تماشای SDR.
هر چقدر هم که با قاطعیت بگویم: سونی در این ویدئو پروژکتور، کیفیت تصویر 1080p SDR را به طور کامل ارائه میدهد. طیف گستردهای از کلیپهای آزمایشی مورد علاقهام که در حالت مرجع تماشا کردم، آنقدر خوب به نظر میرسیدند که به سرعت مجذوب تماشای بیشتر و بیشتر هر فیلم شدم بدون صدا، که در طول ارزیابیها فقط برای جلوگیری از این نوع حواسپرتی، آن را قطع میکنم. به همین خوبی بود.
رنگهای قوی استفاده شده برای لباسها و صحنهها در فیلم لا لا لند، از صفحه کاغذ بیرون زده و کاملاً دقیق بودند، حتی در مواردی که دیدهام ویدئو پروژکتورهای دیگر آنها را نادیده میگیرند یک لباس زرد که شاید کمی نارنجی میشود؛ یک ماشین پلیس لاجوردی که برخی ویدئو پروژکتورها آن را به سمت بنفش هل میدهند، یا قرمزهای بیش از حد اشباع شده که کارتونی به نظر میرسند.
رنگ پوست سرخ شخصیت اصلی فیلم «فراموشی» (Oblivion) جک هارپر (با بازی تام کروز) و پوست رنگپریده و تقریباً ابریشمی شریک زندگیاش ویکتوریا، به طرز زیبایی به تصویر کشیده شدهاند، همانطور که صحنههای خیرهکنندهی فضای باز بسیاری که زمینهای بیابانی، صخرههای پراکنده، درههای کوهستانی سرسبز و آسمان آبی پر جنب و جوش را نشان میدهند، به زیبایی به تصویر کشیده شدهاند. در «روز انتخاب بازیکن»، رنگهای آشنای تیم NFL که روی کلاههای ایمنی، کاپشنها و دکور استادیومها دیده میشود، همگی به واقعیت نزدیک بودند و چمن سبز زمینهای تمرین کاملاً مناسب و جذاب به نظر میرسید.
کنتراست و ابعاد کلی تصویر نیز به لطف مشکی عمیق و طبیعی تصویرگرهای SXRD واقعاً برجسته بود. بخش بزرگی از جذابیت این ویدئو پروژکتور این است که اشیاء به خوبی از کف سیاه جدا میشوند، حتی اگر نوارهای جعبهای دقیقاً در قاب مخملی روی صفحه نمایش من ناپدید نشوند. به طور خاص، صحنههای ترکیبی معمولی با عناصر تاریک و روشن واقعاً حس عمق و ابعاد شگفتانگیزی داشتند.
VW325ES در نمایش کلی محتوای تاریک نیز فوقالعاده بود. بله، دوست داشتم یک دیافراگم پویای خوب داشته باشم تا در صحنههای خیلی تاریک، آنها را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد، اما واقعاً از اینکه سونی چقدر خوب صحنههای شکنجه من را حتی بدون دیافراگم مدیریت کرد، شگفتزده و خوشحال شدم. تصویر مرگخواران روی صخرهای مهتابی در ابتدای فصل ۱۲ در هری پاتر و یادگاران مرگ قسمت ۲، به جذابترین تصویری که تا به حال دیدهام، تبدیل شد. چهرههای پیروان ولدمورت از میان رداهای سیاهشان و آسمان شب به روشنی نمایان بودند و میتوانستم سایههای دره پایین را به خوبی ببینم و زمینی را که بسیاری از ویدئو پروژکتورها بدون بالا بردن کنترل روشنایی تا سطح محو شدن نمیتوانند نمایش دهند، تشخیص دهم. و هیچ مه خاکستری واضحی روی تصویر وجود نداشت که معمولاً وقتی پروژکتورها با این کلیپ مطابقت ندارند، رخ میدهد. به طور مشابه، سکانس غار اولیه در پرومتئوس، سطوح سیاه و جزئیات سایه خوبی را نشان داد، باز هم بدون هیچ اثری از مه. یکی از صحنههای ابتدایی فیلم Bladerunner 2049 که در یک کلبه تاریک اتفاق میافتد، با بیرون کشیدن جزئیات از سایهها و جلوگیری از مه وحشتناک، فوقالعاده خوب عمل کرده است.

جزئیات در سایههای خانهی ساپر مورتون در ابتدای فیلم بلید رانر ۲۰۴۹، یک فیلم چالشبرانگیز HDR برای ویدئو پروژکتورها، بدون هیچ گونه تاری و ابهامی قابل مشاهده بود. (منبع عکس: وارنر برادرز پیکچرز)
قبلاً اشاره کردم که VW325ES فوقالعاده واضح به نظر میرسد. از نظر اپتیکی، لنز در الگوی تست نقطهای که برای تنظیم دقیق فوکوس استفاده کردم، تقریباً یکنواختی گوشه به گوشه کاملی را نشان داد و تنها کوچکترین لکه هندسی در سمت راست صفحه نمایش مشاهده شد. این در واقع عملکرد بهتری نسبت به نمونه VPL-VW295ES که دو سال پیش بررسی کردم، داشت. این نمونه لکههای بیشتری را در همان ناحیه نشان میداد اما همچنان بسیار خوب بود.
شاید چشمگیرتر این باشد که تغییر مقیاس از محتوای 1080 خطی به آرایه 4K اصلی ویدئو پروژکتور در تنظیمات پیشفرض برای عملکرد Super Resolution Reality Creation واقعاً فوقالعاده بود. از نظر جزئیات، انتقال خوب Blu-ray با کیفیت 1080p در فاصله دید 10 فوتی من عملاً از محتوای 4K اصلی غیرقابل تشخیص بود. حتی اخبار و ورزشهای 1080i از دستگاه کابلی مزخرف من، بهتر از چیزی که به خاطر دارم دیدهام به نظر میرسیدند، با کاهش قابل توجه (هرچند نه حذف کامل) نویز در اطراف کاراکترهای الفبایی-عددی و تصویری فوقالعاده واضح و پایدار که باز هم رنگها و تونالیتههای خوبی را نشان میداد.
تماشای HDR.
در طول تستهای SDR، چند فصل آخر فیلم «اولین انسان»، داستان دوران نیل آرمسترانگ در برنامه فضانوردی که منجر به اولین فرود بر ماه شد، را تماشا کردم. به لطف کنتراست عالی ویدئو پروژکتور، ترکیب فضای داخلی تاریک در ماژولهای Command و Lunar Excursion که با هایلایتهای روشن از پنجرهها مشخص شده بودند، به طرز شگفتانگیزی سهبعدی به نظر میرسیدند، همانطور که مناظر ماه که به طرز باورنکردنی روشن و در برابر سیاهی فضا نشان داده شده بودند، نیز به همین شکل بودند. بیصبرانه منتظر بودم تا انتقال HDR را فعال کنم. اما در ابتدا از اینکه دیسک 4K در نسخه HDR حالت مرجع که در SDR بسیار خوب به نظر میرسید، چقدر افتضاح و تخت به نظر میرسید، شگفتزده شدم. با خودم فکر کردم که آیا اصرار سونی بر «پیروی از خالق» منجر به همان مشکلاتی میشود که تام نورتون با HDR خیلی تاریک در VPL-VW715ES تجربه کرد؟

به لطف کنتراست عالی 325ES، لباسهای فضایی در برابر سیاهی فضا، ابعاد بسیار خوبی داشتند. (منبع عکس: Universal Pictures)
خوشبختانه، تغییر به حالت Bright Cinema HDR و انجام سایر تنظیمات ذکر شده در بالا، تجربه HDR بسیار قوی و رضایتبخشی را در اکثر عناوین به من داد، بدون اینکه به طور چشمگیری سیاهی و کنتراست عالی ویدئو پروژکتور را از بین ببرد. با این حال، SDR آنقدر خوب به نظر میرسید که تصمیم گرفتم یک پخشکننده دیسک دوم راهاندازی کنم و به طور غیررسمی صحنههای مشابه از همان فیلمها را در نسخههای HDR آنها مقایسه کنم، با استفاده از Bright Cinema HDR در یک ورودی HDMI و حالت مرجع برای انتقال SDR در ورودی دیگر. چند ثانیه طول کشید تا ورودیها تغییر کنند، اما این یک تست A/B نسبتاً مؤثر بود.
هر چقدر هم که SDR فوقالعاده به نظر برسد، میتوانم گزارش دهم که در هر مورد، نسخه HDR از نظر محدوده دینامیکی و تأثیر، SDR را ارائه داده و از آن پیشی گرفته است. در فیلم La La Land، یک نقاشی دیواری نقاشی شده که پرتقالهای کالیفرنیایی را در کنار ساختمانی غرق در آفتاب بعد از ظهر تبلیغ میکرد، میوه پرتقال و یک آسمان آبی عمیق و سبکوار را نشان میداد که به طرز چشمگیری از صفحه نمایش بیرون میزدند، با بازتابهای بافتدار از رنگ براق. در SDR عالی به نظر میرسید، اما در SDR واقعاً زنده بود. جلوههای ظریفتر، مانند نور خورشید که از پنجره به داخل میتابید و دیواری از یادگاریهای موسیقی را که روی هم چیده شده بودند، روشن میکرد، به لطف هایلایتهای روشن و کنتراست سهبعدی، طبیعیتر و قانعکنندهتر به نظر میرسیدند. من تجربههای مشابهی را در تماشای صحنههای مورد علاقهام از فیلم First Man از جمله سکانسهای تاریک LEM و Oblivion داشتم.
در بیشتر موارد، هایلایتهای فوقالعاده روشن مانند غروب خورشید توسط پردازش Dynamic HDR Enhancer به خوبی مدیریت میشدند، اگرچه در این حالت Bright Cinema HDR، حتی در تنظیمات میانی، میتوانستند فراتر از حد انتظار خوب باشند. با این حال، غروب خورشید کمی روشن در صحنهای از Oblivion، جزئیات سایه در ابرها در پیشزمینه پایین قاب را دست نخورده باقی گذاشت. با این وجود، محدودیتهای سیستم توسط The Meg، یک آزمایش HDR جدی با اوج ۴۰۰۰ نیت و روشنایی متوسط ۱۱۹۳ نیت، آشکار شد. من به سادگی نتوانستم هیچ تنظیماتی در حالت Bright Cinema HDR پیدا کنم که بازتابهای خورشید روی آبهای آزاد را به طور کامل حذف نکند و بخش خوبی از تصویر را از بین نبرد. رفتن به حالت Cinema Film 1 HDR با روشنایی کمتر، این عنوان نامتعارف را تحت کنترل درآورد و وقتی آن را تنظیم کردم، عالی به نظر رسید.
نمایش سهبعدی.
انگار اوضاع نمیتوانست بهتر از این شود، تصویر سهبعدی VPL-VW325ES فوقالعاده خوب بود. نه به اندازه مثلاً Epson LS500 با ۴۰۰۰ لومن که مدتی پیش بررسی کردم، روشن و واضح. اما اگرچه سهبعدی به وضوح به دلیل تعداد لومن ناچیز ویدئو پروژکتور محدود میشود، اما برای نمایش در اتاق تاریک بیش از حد قابل قبول بود و من اغلب رنگی به این دقت یا کنتراستی به خوبی از طریق عینک نمیبینم.
همانند HDR، حالت سهبعدی خاصی وجود ندارد و میتوانید از هر حالت رنگی موجود، پخش سهبعدی را شروع کنید. من حالت بازی را انتخاب کردم که خروجی لومن مشابهی با حالت Bright Cinema ارائه میداد تا یک حالت سهبعدی اختصاصی ایجاد کنم و صحنههایی از Pixels را تماشا کردم تا چند تغییر ایجاد کنم که روشنایی و کنتراست آن را بهینه کند. (تنظیمات نهایی کالیبره شده من را در انتهای نقد خواهید یافت.)
پیکسلها یک وسیله نقلیه احمقانه اما سرگرمکننده از آدام سندلر است که در آن شخصیتها و موجودات بازیهای ویدیویی مورد علاقه شما از دهه ۸۰ زنده میشوند و به زمین حمله میکنند. این یک آزمایش سهبعدی خوب است زیرا گذشته از جلوههای سهبعدی خوب، بازیگران زنده را در محیطهای مدرن و با نورپردازی خوب با انیمیشن CGI ترکیب میکند. رنگ پوست طبیعی به نظر میرسید و به طرز شگفتآوری به خوبی ترسیم شده بود، و رنگهایی برای چیزهایی مانند یک مکان آجری قرمز، کاخ سفید در واشنگتن دی سی و چمن سبز روی چمن کاخ سفید، با وجود عینک، همگی درست به نظر میرسیدند. هیچ رنگ سبز یا رنگ دیگری که حواس بیننده را پرت کند، وجود نداشت. همین امر در مورد زرد اشباع شده زیبا از یک Pac-Man غول پیکر که در خیابانها میدود و قرمز تیره یک Donkey Kong بزرگ که در قسمت آخر ظاهر میشود، نیز صدق میکند.
نتیجهگیری
با وجود اینکه سونی قیمت ویدئو پروژکتور 4K سطح پایه خود را 500 دلار افزایش داده و در عین حال برخی از ویژگیهای کلیدی مانند عنبیه پویا را حفظ کرده است، به سختی میتوان ایراد جدی به VPL-VW325ES گرفت. تصویر آن فوقالعاده واضح است، رنگ آن به طرز غنی اشباع شده و دقیق با تنظیم کم یا بدون تنظیم است و کنتراست و سیاهی طبیعی آن از همه بهتر است. نگاشت تُن HDR آن، با وجود آنچه که من احساس میکنم رویکرد سنگین و شاید بیش از حد محافظهکارانه سونی از ابتدا است، در واقع عالی به نظر میرسید و وقتی تنظیماتی را پیدا کردم که با سلیقه من مطابقت داشت، در سطح بالایی قرار گرفت. این ویدئو پروژکتور ممکن است قدرت ارائه که برخی افراد برای صفحه نمایشهای بسیار بزرگتر از 100 اینچ یا برای مشاهده منظم در نور محیطی بالا میخواهند، نداشته باشد. اما اگر در محدوده قابلیتهای آن بمانید، تصور اینکه کسی جز سختگیرترین منتقدان عاشق VW325ES نشود، دشوار است.
با این اوصاف، با قیمت 5499 دلار، ویدئو پروژکتور ارزانی نیست تنها ارزانترینویدئو پروژکتور 4K اصلی موجود در حال حاضر است. با این قیمت، این ویدئو پروژکتور نسبت بهویدئو پروژکتور بعدی سونی، VPL-VW715 با قیمت ۱۰۰۰۰ دلار، یک گام بلند محسوب میشود. از سوی دیگر، تنها ۵۰۰ دلار دیگر با ویدئو پروژکتور ۵۹۹۹ دلاری JVC، DLA-NX5، که اخیراً آن را نیز به طور مطلوب بررسی کردیم، فاصله دارد. این ویدئو پروژکتور که به طور مشابه از تصویرگرهای LCoS که به دلیل رنگ مشکی طبیعی پایینشان شناخته میشوند، استفاده میکند، دارای ۳۰۰ لومن روشنایی بیشتر، یک عنبیه پویا برای افزایش کنتراست و نگاشت رنگ پویای Frame Adapt مورد توجه JVC است. بدون مقایسهی کنار هم برای دیدن اینکه ویدئو پروژکتورها با SDR، HDR و ۳D چگونه با یکدیگر رقابت میکنند، نمیتوانیم قضاوت کنیم که کدام یک بهتر است. اما حداقل روی کاغذ، به نظر میرسد JVC ارزش افزودهی زیادی را با قیمت نه چندان بیشتر ارائه میدهد، که این امر تصمیم گیری را برای کسانی که توانایی خرید هر کدام را دارند، دشوار میکند.
گذشته از این، نمیتوان انکار کرد که این ویدئو پروژکتور سونی در کلاس خاصی از ویدئو پروژکتورها قرار میگیرد و همچنان در این ردهی بالا و کمیاب، ارزش خرید خوبی دارد. سونی صرف نظر از اینکه VW295ES را ارتقا داده است، چه با ویژگیهای جدید و چه با اصلاحات دیگری که توسط پردازندهی قدرتمندتر انجام شده است، کاملاً موفق شده است که عملکرد کمی بیشتری را در سطح پایین به سطح بالا ارائه دهد. VPL-VW325ES یک قطعهی مهندسی چشمگیر و یک ویدئو پروژکتور زیبا است.
اندازهگیریها
روشنایی.
نه حالت پیشفرض تصویر در سونی VPL-VW325ES معمولاً شبیه به هم به نظر میرسند (که میتوان گفت اساساً دقیق هستند) و خروجی نوری را ارائه میدهند که در محدودهی باریکی قرار میگیرد. روشنترین نوری که از ویدئو پروژکتور در حالت SDR با لنز زوم در عریضترین حالت و الگوی سفید ۲۵۵ سطح دیجیتال کامل که ویدئو پروژکتور را تغذیه میکند، دریافت کردم، ۱۲۳۳ انسی لومن در حالت سینمایی روشن بود، اگرچه حالتهای Bright TV و Game اساساً یکسان بودند. این حدود ۸۲٪ از مشخصات ۱۵۰۰ لومنی ارزیابی شده است. حالت مرجع، که دقیقترین حالت اولیه بود، ۱۱۱۵ لومن اندازهگیری شد. اعداد برای حالتهای مشابه در HDR به اندازه کافی به اعداد SDR نزدیک بودند تا در محدودهی تحمل خطای ابزار دقیق قرار گیرند.
تمام حالتهای تصویر به طور پیشفرض روی تنظیم High برای کنترل لامپ قرار دارند. فعال کردن تنظیم Low برای هر حالت منجر به کاهش ۲۸ درصدی اندازهگیری شده در خروجی نور میشود.
میزان انسی لومن اندازهگیری شده برای تمام حالتهای SDR و HDR در زیر نشان داده شده است.
Sony VPL-VW325ES ANSI Lumens
کم |
زیاد |
حالت SDR |
888 |
1,233 |
Bright Cinema |
812 |
1,128 |
Cinema Film 1 |
852 |
1,183 |
Cinema Film 2 |
803 |
1,115 |
Reference |
865 |
1,202 |
TV |
722 |
1,003 |
Photo |
881 |
1,224 |
Game |
880 |
1,222 |
Bright TV |
808 |
1,122 |
User |
|
حالت HDR |
881 |
1,224 |
Bright Cinema |
822 |
1,141 |
Cinema Film 1 |
827 |
1,148 |
Cinema Film 2 |
823 |
1,143 |
Reference |
887 |
1,231 |
TV |
737 |
1,023 |
Photo |
888 |
1,233 |
Game |
888 |
1,233 |
Bright TV |
823 |
1,143 |
User |
کاهش نور لنز زوم.
جابجایی زوم ۲.۰۶ برابری از عریضترین حالت به بلندترین حالت تلهفوتو، منجر به کاهش نور ۲۰.۱ درصدی شد. این عدد برای چنین زوم بلندی معقول است، اگرچه با توجه به روشنایی تا حدودی محدود ویدئو پروژکتور، نصب ویدئو پروژکتور تا حد امکان نزدیک به صفحه نمایش عاقلانه است.
یکنواختی روشنایی: ۸۷.۶٪
درونیابی فریم.
پردازش جریان حرکت ویدئو پروژکتور علاوه بر خاموش، سه حالت دارد که شامل سینمای واقعی، صاف بالا و صاف پایین میشود. صاف بالا وضوح حرکت را در چرخشهای سریع بسیار بهبود میبخشد، اما درخشندگی قابل توجهی به تصویر به شکل soap opera effect ویدیویی میدهد. صاف پایین کمتر چشمگیر است، اما در این زمینه هنوز قابل توجه است و برای چرخشهای آهستهتر مناسب است. به نظر میرسد سینمای واقعی تأثیر کمی بر لرزش یا لکه دارد، اما هیچ مصنوعات قابل توجهی به تصویر اضافه نمیکند. من بیشتر این کنترل را خاموش یا در حالت سینمای واقعی آن گذاشتم، اگرچه حالت صاف بالا برای تماشای ورزش مفید بود.
تأخیر ورودی.
مانند مدل قبلی خود VPL-VW295ES سونی، VW325ES مجهز به یک کلید کاهش تأخیر ورودی است که میتواند با هر حالت تصویری فعال شود. این کلید فقط به طور پیشفرض در حالت بازی فعال است. با خاموش بودن کاهش تأخیر ورودی، حالت بازی (به عنوان مثال) تأخیر ورودی ۱۳۸.۴ میلیثانیه را با سیگنال ۱۰۸۰p/60 اندازهگیری کرد. با زدن این کلید، تأخیر ورودی ۳۶.۲ میلیثانیه به دست آمد. نتایج در حالتهای دیگر نیز مشابه بود. حالت بازی با سیگنال ۲۱۶۰p/60 و کاهش تأخیر ورودی خاموش، تأخیر ۷۵.۲ میلیثانیه را اندازهگیری کرد. دستگاه سنجش تأخیر Bodnar 4K ما هنگام روشن بودن کاهش تأخیر ورودی با ویدئو پروژکتور همگامسازی نمیشد، اما سونی میگوید با سیگنالهای ۲۱۶۰p/60 تقریباً ۲۷ میلیثانیه انتظار میرود. این روزها، سریعترین ویدئو پروژکتورهای بازی تأخیر ورودی کمتر از ۱۰ میلیثانیه دارند، اما هر مقداری کمتر از ۳۰ میلیثانیه هنوز هم بسیار بهتر از اکثر ویدئو پروژکتورها است و برای اکثر گیمرها مناسب است.
صدای فن.
مانند VPL-VW295ES که پیش از آن عرضه شده بود، سونی VW325ES را در حالت لامپ کم، در شرایط آزمایشگاهی و احتمالاً با استفاده از اندازهگیری استاندارد صنعتی که میانگین صدا را از چندین موقعیت محاسبه میکند، در حالت لامپ کم، 26 دسیبل نویز فن ارزیابی میکند. در اندازهگیریهای معمولی من در دنیای واقعی که در اتاقی با نویز پسزمینه 27 دسیبل، در فاصله 5 فوت و کمی پایینتر از ویدئو پروژکتور (برای شبیهسازی نصب سقفی در بالا و پشت شنونده) انجام دادم، در حالت لامپ پرقدرت که در طول تست من استفاده میشد، 36 دسیبل نویز اندازهگیری کردم. نویز صدای بم دلپذیری داشت و نه حواسپرتکننده بود و نه در هیچ قسمتی از موسیقی متن قابل توجه بود. در حالت لامپ کم صدا، نویز به 32 دسیبل کاهش یافت.
سونی حالت High Altitude را در ارتفاع ۴۹۰۰ فوت (۱۵۰۰ متر) یا بالاتر توصیه میکند. صدای فن ۴۲ دسیبل اندازهگیری شد و به اندازهای حواسپرتکننده بود که باید ایزولاسیون صوتی یا قرار دادن دستگاه در فاصله دورتر از بینندگان را در نظر گرفت.
اتصالات

HDMI 2.0b (دو عدد، هر دو با HDCP 2.2)
USB نوع A (برای بهروزرسانیهای میانافزار)
IR In (مینی جک 3.5 میلیمتری)
LAN (RJ-45، 10BaseT، 100BaseTX)
RS-232c (9 پین D-sub)
ماشه 12 ولت (مینی جک 3.5 میلی متری، 100 میلی آمپر)
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هر شخص ثالث، پتانسیل قابل توجه برای تغییرات نمونه به نمونه، و همچنین اندازهها و مواد مختلف صفحه نمایش، نورپردازی، استفاده از لامپ یا سایر عوامل محیطی که میتوانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند را در نظر نمیگیرد. ویدئو پروژکتورها همیشه باید در فضای شخصی کاربر کالیبره شوند و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است برای برخی نقطه شروع مفیدی باشد. همیشه قبل از انجام تنظیمات، تنظیمات فعلی خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت تمایل به آنها بازگردید. برای آشنایی با هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
SDR
Picture Mode: Reference
Reality Creation On
Resolution: 20
Noise Filtering: 10
Cinema Black Pro
Contrast Enhancer: Off or to taste
Lamp Control: High
Motion Flow: True Cinema
Contrast: Max 100
Brightness: 42 or to taste
Color: 50
Hue: 50
Color Temp: D65
Gain: R -4, G 0, B8
Bias: R3, G0, B-3
Sharpness: 50
EXPERT SETTING
NR: Off
MPEG NR: Off
Smooth Gradation: Off
Gamma Correction: Off
Color Correction:
Red: Hue-1, Saturation1, Brightness1
Green: Hue14, Saturation8, Brightness0
Blue: Hue-2, Saturation-1, Brighness-2
Cyan: Hue0, Saturation0, Brightness0
Magenta: Hue5, Saturation0, Brightness2
Yellow: Hue0, Saturation-8, Brightness0
Clear White: Off
Color Space: BT.709
Input Lag Reduction: Off
Dynamic Range
HDMI1: Auto
HDMI2: Auto
HDMI Signal Format: Enhanced
HDR
Picture Mode: HDR Bright Cinema
Reality Creation: On
Resolution: 50
Noise Filtering: 10
Cinema Black Pro
Contrast Enhancer: Middle or to taste
Lamp Control: High
Motion Flow: True Cinema
Contrast (HDR): 76
Brightness: 74 or to taste
Color: 45
Hue: 45
Color Temp: D75 or Custom 5
Sharpness: 50
EXPERT SETTING
NR: Off
MPEG NR: Off
Smooth Gradation: Low
Gamma Correction: Off
Clear White: Off
HDR: HDR 10
Color Space: BT.2020
Input Lag Reduction: Off
Dynamic Range
HDMI1: Auto
HDMI2: Auto
HDMI Signal Format: Enhanced
3D
Picture Mode: Game
Reality Creation: On
Database: Normal
Resolution: 20
Noise Filtering: 10
Cinema Black Pro
Contrast Enhancer: High
Lamp Control: High
Motion Flow: Smooth High (to reduce flicker and add brightness) or to taste
Contrast: Max
Brightness: 50
Color: 55
Hue: 50
Color Temp: Custom 5
Sharpness: 50
EXPERT SETTING
Gamma Correction: 2.0
Color Correction: Off
Clear White: Off
xvColor: Off
Color Space: BT.709
Input Lag Reduction: On
FUNCTION MENU
3D Settings
2D-3D Display Sel. 3D (Auto)
3D Depth Adjust: 1 or to taste
Dynamic Range
HDMI1: Auto (options: Limited, Full)
HDMI2: Auto
HDMI Signal Format: Enhanced (options Standard, Enhanced)