ورود | ثبت نام
021-68221
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 548
  • سعید مصباحی
  • 52 مرتبه
مقایسه ویدئو پروژکتور VAVA 4K در مقابل Optoma CinemaX P2

مقایسه ویدئو پروژکتور VAVA 4K در مقابل Optoma CinemaX P2

1404/04/09

با وجود معرفی‌های اخیر چندین ویدئو پروژکتور لیزری 4K UST، مدل VAVA VA-LT002 ​​که به طور غیررسمی با نام VAVA 4K شناخته می‌شود، همچنان ارزان‌ترین گزینه در کلاس خود است. این ویدئو پروژکتور با قیمت پایه و قیمت فروش خیابانی 2799 دلار عرضه می‌شود، اگرچه VAVA فروش‌های ویژه تعطیلات را با قیمت 1960 دلار برگزار کرده است. از نظر قیمت، ویدئو پروژکتورهای پیشرفته‌تر VAVA در حال حاضر Optoma CinemaX P2 با قیمت 3299 دلار و Samsung LSP7T با قیمت 3499 دلار هستند. Hisense 100L5F با قیمت پایه 3999 دلار به همراه یک صفحه نمایش 100 اینچی UST ALR عرضه می‌شود. 

 

ویدئو پروژکتور VAVA 4K در مقابل Optoma CinemaX P2

جای تعجب نیست که ما ایمیل‌های مکرری دریافت می‌کنیم که در مورد تفاوت‌های بین VAVA و Optoma P2 و می‌پرسند کدام بهتر است. این سوال با اینکه آیا قیمت بالای P2، تا ۵۰۰ دلار در یک روز عادی بدون تخفیف، ارزش این مبلغ را دارد یا خیر، متفاوت است. من با بیان همین نکته که Optoma تقریباً از همه نظر، به خصوص کیفیت تصویر، ویدئو پروژکتور بهتری است، برخی از شما را از خواندن یک بررسی طولانی معاف می‌کنم. من همچنین قویاً معتقدم که تفاوت‌های کلی بین این ویدئو پروژکتورها در تصویر، ویژگی‌ها و ارگونومی، هزینه اضافی برای P2 را توجیه می‌کند. اینکه آیا برای شما ارزشش را دارد یا خیر، به این بستگی دارد که برای چه چیزی ارزش قائل هستید.

Optoma-CinemaxP2-top-angle

Optoma CinemaX P2

تحلیل من در اینجا بر اساس تجربه قبلی‌ام در بررسی هر دو ویدئو پروژکتور و ارزیابی‌های جدید هر مدل با سیستم عامل فعلی آن است که بر روی یک صفحه نمایش 100 اینچی Elite Aeon CLR با قابلیت رد نور محیط نمایش داده شده است. به عنوان بخشی از آزمایش، من به طور همزمان تصاویر SDR و HDR یکسان را برای هر دو ویدئو پروژکتور روی صفحه نمایش مقایسه کردم. Aeon CLR، مانند اکثر صفحه نمایش‌های UST ALR، دارای ساختار نوری است که نور را مستقیماً از زیر صفحه نمایش دریافت کرده و آن را مستقیماً به بیننده منعکس می‌کند و در عین حال نور محیط بالای سر را رد می‌کند. جنس صفحه نمایش خاکستری تیره با بهره 0.6 است، بنابراین مقدار قابل توجهی از اوج روشنایی را از دست می‌دهد که با عمق استثنایی رنگ سیاه و بهبود کنتراست در هر دو شرایط نور محیطی بالا و تاریکی جبران می‌شود.

 

VAVA projector front angle

مشخصات و ویژگی‌های کلیدی

طراحی.

 ویدئو پروژکتور واوا VAVA 4K  و  ویدئو پروژکتور اپتما OPTOMA CinemaX P2  هر دو دارای طراحی کنسول مدرن هستند. VAVA عرض و ابعاد کلی کمی کوچکتری دارد و با گوشه‌های گرد خود ظاهری اسکاندیناویایی‌تر دارد. Optoma را می‌توان با جلوپنجره محدب جلویی‌اش، از فناوری پیشرفته‌تری در نظر گرفت. VAVA در رنگ‌های سفید یا مشکی موجود است، در حالی که Optoma کاملاً سفید است. این فقط به سلیقه شما بستگی دارد که کدام ویدئو پروژکتور را از نظر زیبایی‌شناسی ترجیح می‌دهید.

 

لنز و فاصله پرتاب.

برای یک ویدئو پروژکتور UST، نسبت پرتاب لنز، فاصله‌ای را که ویدئو پروژکتور باید برای اندازه تصویر مشخص از صفحه نمایش قرار گیرد، تعیین می‌کند. نسبت پرتاب کوتاه‌تر به این معنی است که ویدئو پروژکتور می‌تواند نزدیک‌تر قرار گیرد، که مطلوب‌تر است و میزان فاصله‌ای را که ممکن است برای کشیدن مبلمان راحتی خود از دیوار نیاز داشته باشید، محدود می‌کند. نکته منفی این است که نسبت پرتاب کوتاه‌تر، حفظ یکنواختی کامل فوکوس، به خصوص در گوشه‌های بالای صفحه نمایش را دشوارتر می‌کند.

لنز VAVA نسبت پرتاب 0.23:1 دارد و تصویری با قطر 100 اینچ و نسبت تصویر 16:9 ایجاد می‌کند که در آن، شبکه جلویی ویدئو پروژکتور رو به مخاطب، حدود 22 اینچ از صفحه نمایش فاصله دارد. لنز Optoma نسبت پرتاب کمی بلندتر 0.25:1 دارد و تصویری 100 اینچی ایجاد می‌کند که در آن، شبکه جلویی ویدئو پروژکتور رو به مخاطب، حدود 25 اینچ از صفحه نمایش فاصله دارد. هر دو در مکانی قرار دارند که یک میز تلویزیون استاندارد باید یک صفحه نمایش 100 اینچی را در خود جای دهد، بدون اینکه نیاز باشد مبلمان را به طور قابل توجهی از دیوار دور کنید.

هر دو ویدئو پروژکتور دارای فوکوس موتوری با مکانیزم‌های دانه‌ای هستند که به لنز اجازه می‌دهد به راحتی به صفر برسد. اپتما از اپتیک دقیق ویدئو پروژکتور خود تعریف می‌کند و اغلب در آزمایش‌های من تصویر واضح‌تری ارائه می‌داد و یکنواختی فوکوس بهتری در بیشتر ناحیه تصویر نسبت به VAVA داشت. توجه داشته باشید که اپتما می‌تواند هنگام مشاهده محتوای زنده نیز فوکوس کند، در حالی که VAVA از شما می‌خواهد که هر محتوایی را که مشاهده می‌کنید، رها کنید تا بر اساس یک الگوی آزمایشی فوکوس شود. این می‌تواند مانعی برای متمرکز کردن ویدئو پروژکتور بر روی آنچه تماشا می‌کنید باشد. برای آزمایش‌هایم، سخت تلاش کردم تا مطمئن شوم که لنز VAVA تا حد امکان برای مرکز تصویر بهینه شده است و با این حال احساس کردم که در بسیاری از صحنه‌ها، اما نه همه آنها، تصویر کمی نرم‌تری دارد.

CinemaX P2_silhouette

روشنایی و حداکثر اندازه تصویر.

Optoma P2 دارای روشنایی بالاتری معادل ۳۰۰۰ انسی لومن است در حالی که VAVA با ۲۵۰۰ انسی لومن مشخص شده است، که تفاوت قابل توجه ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. البته، روشنایی تصویر به تنظیمات ویدئو پروژکتور و به خصوص اندازه صفحه نمایش نیز بستگی دارد. هر چه تصویر بزرگتر باشد، تصویر با روشنایی کمتری نمایش داده می‌شود.

مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورهای UST اتاق نشیمن رقیب موجود در بازار امروز، Optoma برای تصویر ۱۶:۹ با قطر حدود ۸۰ تا ۱۲۰ اینچ (از نظر فنی، در مشخصات ۸۵ تا ۱۲۰ اینچ است) طراحی شده است. VAVA در ارائه تصاویر با قطر ۸۰ تا ۱۵۰ اینچ منحصر به فرد است. اگرچه ممکن است اندازه تصویر ۱۵۰ اینچی برای خریداران بالقوه جذاب به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که VAVA باید این تصویر بزرگ را با یکی از کم‌نورترین موتورهای لیزری موجود در این کلاس محصول نمایش دهد، محدودیتی که می‌تواند هنگام مشاهده در نور محیطی زیاد به وجود آید. همچنین در نظر داشته باشید که برای استفاده به عنوان جایگزین تلویزیون روزمره، استفاده از یک صفحه نمایش مخصوص UST ALR برای هر دوی این ویدئو پروژکتورها اکیداً توصیه می‌شود و به جز برخی گزینه‌های سفارشی گران‌قیمت که احتمالاً از هزینه ویدئو پروژکتور بیشتر می‌شوند، این صفحه نمایش‌ها در حال حاضر فقط در اندازه‌های اسمی ۱۰۰ و ۱۲۰ اینچی موجود هستند. در نهایت، شایان ذکر است که قرار دادن VAVA برای تصویر ۱۵۰ اینچی مستلزم آن است که آن را با پنجره مشبک جلویی حدود ۳۳ اینچ به داخل اتاق و در ارتفاع بسیار پایین‌تری نسبت به یک کنسول معمولی قرار دهید تا تصویر روی اکثر دیوارها جا شود.

هر دو ویدئو پروژکتور لیزری  از یک موتور نور لیزر آبی با چرخ فسفری و چرخ رنگ استفاده می‌کنند. VAVA عمری معادل ۲۵۰۰۰ ساعت دارد در حالی که Optoma، مانند اکثر رقبا، عمری معادل ۲۰۰۰۰ ساعت دارد. گارانتی ویدئو پروژکتور VAVA یک سال و Optoma دو سال است.

 

فرمت پخش.

VAVA هم نصب رومیزی ویدئو پروژکتور جلو و هم عقب و همچنین پخش جلو و عقب از یک پایه سقفی معکوس را ارائه می‌دهد. Optoma صرفاً یک راهکار نصب روی میز با گزینه‌های پخش جلو یا عقب است. توجه داشته باشید که استفاده از هر ویدئو پروژکتور UST برای پخش از عقب، امکان استفاده از صفحه نمایش UST با قابلیت رد نور محیط برای افزایش عملکرد کنتراست را از بین می‌برد، اگرچه نصب ویدئو پروژکتورهای عقب ذاتاً روشنایی را برای مشاهده نور محیط حفظ می‌کنند. پخش از عقب همچنین استفاده از هرگونه سیستم صوتی داخلی را منتفی می‌کند، زیرا ساندبار یکپارچه به جای مخاطب، رو به محفظه پخش عقب خواهد بود.

VAVA-Jes1

درون‌یابی فریم.

اپتما دارای ویژگی جبران حرکت درون‌یابی فریم PureMotion با سه تنظیم فعال است که در آزمایش‌هایم برای کاهش لرزش حرکت، آن را تا حدودی مؤثر یافتم. VAVA هیچ ویژگی FI ندارد.

اقتصاد و گزینه‌های منو.

هر دو ویدئو پروژکتور با ریموت‌های بلوتوث کوچک و جمع‌وجور عرضه می‌شوند که طرح دکمه‌های آنها به‌طور شگفت‌انگیزی مشابه است (که نشان می‌دهد ویدئو پروژکتورها احتمالاً از یک کارخانه OEM می‌آیند یا از قطعاتی استفاده می‌کنند که از یک منبع تهیه شده‌اند، هرچند در غیر این صورت متفاوت هستند). ریموت پلاستیکی VAVA کمی بزرگتر است و راحت‌تر در دست من قرار می‌گیرد و اگرچه فاقد دکمه‌های دارای نور پس‌زمینه موجود در دسته اپتما است، اما پس از یادگیری، به راحتی در تاریکی قابل استفاده بود. به یک جفت باتری AAA نیاز دارد.

P2-remote1a

ریموت مشکی و فلزی برس‌خورده‌ی اپتما از طریق پورت USB در پایین قابل شارژ است که می‌توانید آن را به هر شارژر USB یا پورت USB تغذیه‌شده روی ویدئو پروژکتور وصل کنید. اگرچه ریموت اپتما دسترسی فوری‌تری به چندین عملکرد کلیدی از جمله دکمه‌ای برای دسترسی مستقیم به فوکوس تغذیه‌شده ارائه می‌دهد، اما یکی از کمبودهای بزرگ آن، دکمه‌ی بی‌صدا کردن (Mute) برای سیستم بلندگوی داخلی است. بی‌صدا کردن سیستم ابتدا نیاز به فراخوانی منوی دسترسی سریع با یک فشار دکمه دارد، جایی که بی‌صدا کردن معمولاً اولین گزینه‌ی پیش‌فرض است.

بررسی اولیه‌ی ما از VAVA 4K تعدادی از ایرادات و کاستی‌های بالقوه تأثیرگذار در رابط کاربری را شناسایی کرد که امیدوار بودم تا الان با به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل برطرف شده باشند. متأسفانه، این اتفاق نیفتاد.

دو منوی گیج‌کننده و تکراری برای تنظیمات تصویر، که هیچ‌کدام دیگری را دنبال نمی‌کنند و هر دو تصویری را که می‌خواهید تنظیم کنید، هنگام دسترسی مسدود می‌کنند. این بدان معناست که منوی کشویی پارامترهای تصویر تنها منویی که به شما امکان می‌دهد هنگام انجام تنظیمات روی تصویر بمانید هنوز باید کاملاً خارج شود تا بتوانید تأثیر حتی اساسی‌ترین تغییرات را ارزیابی کنید.

VAVA-remote

ویدئو پروژکتور Optoma P2 نیز به طور مشابه یک منوی اصلی و یک «منوی سریع» کشویی ارائه می‌دهد تا دسترسی سریع به برخی تنظیمات تصویر و سایر تنظیمات را فراهم کند، که هر دو به درستی تغییرات در دیگری را در صورت لزوم ردیابی می‌کنند. هنگامی که کنترل‌های خاص تصویر، مانند روشنایی یا حالت تصویر HDR، از منوهای آن انتخاب می‌شوند، ویدئو پروژکتور یک نمایشگر باریک در پایین تصویر ارائه می‌دهد تا در حین انجام تنظیمات دلخواه روی صفحه، مزاحم نباشد. این روشی است که اکثر ویدئو پروژکتورها و تلویزیون‌ها کار می‌کنند.

یکی از نقاط ضعف مهم VAVA این است که فقط یک پیش‌تنظیم تصویر قابل تنظیم ارائه می‌دهد که تغییراتی را که شما در کنترل‌های اساسی مانند روشنایی، کنتراست، اشباع رنگ و رنگ‌مایه (که در اینجا Saturation و Tone نامیده می‌شوند) ایجاد می‌کنید، حفظ می‌کند. حافظه‌های تنظیماتی که تغییرات شما را ذخیره می‌کنند، در این ویدئو پروژکتورهای UST برای تنظیم حالت‌های تصویر اختصاصی برای مشاهده در اتاق روشن و اتاق تاریک بسیار مهم هستند، که نمی‌توان آنها را در یک تنظیم واحد به طور کامل بهینه کرد. در مورد VAVA، آنها همچنین مورد نیاز هستند زیرا هیچ یک از حالت‌های تصویر آماده در VAVA کیفیت تصویر قابل قبولی را بدون تنظیمات ارائه نمی‌دهند. در نتیجه، شما فقط می‌توانید یک حالت تصویر را برای مشاهده در اتاق روشن یا تاریک تنظیم کنید، اما نمی‌توانید هر دو را با هم تنظیم کنید. به طور مشابه، VAVA هیچ حافظه تنظیمات اختصاصی برای HDR ندارد، که معمولاً در سایر نمایشگرهای سازگار با HDR نیز یافت می‌شود.

در مقابل، Optoma P2 درست مانند اکثر ویدئو پروژکتورها و تلویزیون‌ها عمل می‌کند و تغییرات تنظیمات را در هر یک از حالت‌های تصویر جداگانه خود حفظ می‌کند. بنابراین می‌توانید یک حالت را برای اتاق تاریک، یک حالت را برای مشاهده در اتاق روشن انتخاب و تنظیم کنید و همچنین یک تنظیم اختصاصی برای حالت HDR ویدئو پروژکتور که هنگام تشخیص محتوای HDR فعال می‌شود و دیگری را برای حالت سه‌بعدی ذخیره کنید. P2 همچنین مجموعه‌ای کامل از تنظیمات تصویر رنگی و خاکستری را ارائه می‌دهد که تا حد زیادی در VAVA وجود ندارد. ین کنترل‌ها عمدتاً برای کالیبراتورهایی با ابزارهای اندازه‌گیری رنگ مفید هستند، اما در مورد VAVA، آنها برای اصلاح نادرستی‌های آشکار در تصویر اولیه VAVA مورد نیاز هستند.

در همین راستا، VAVA هیچ تنظیم HDR Brightness یا گاما برای در نظر گرفتن تفاوت‌های روشنایی عناوین مختلف HDR ندارد. این تقریباً یک الزام برای بهینه‌سازی مشاهده HDR است، به جز داشتن یک طرح نگاشت تنالیته پویای HDR که در برخی از ویدئو پروژکتورهای سطح بالاتر امروزی یافت می‌شود. در مقایسه، Optoma دارای یک کنترل حالت تصویر HDR چهار وضعیتی است که دامنه کافی برای بهینه‌سازی کامل تصویر برای همه عناوین HDR به جز بسیار روشن‌ترین و پرت‌ترین آنها را فراهم می‌کند.

VAVA دو تنظیم روشنایی برای موتور نور خود دارد. تغییر از حالت استاندارد به حالت روشن، افزایش 18 درصدی روشنایی را ایجاد می‌کند. با این حال، حالت روشن را نمی‌توان به عنوان پیش‌فرض تنظیم کرد. اگر آن را انتخاب کنید، ویدئو پروژکتور به طور خودکار دوباره به روشنایی استاندارد برمی‌گردد و شما را ملزم می‌کند که هر بار منو را دوباره بررسی کرده و آن را روی روشن تنظیم کنید. در مقایسه، Optoma P2 دارای کنترل توان متغیر است که می‌تواند برای کاهش روشنایی از ۱۰۰٪ تا ۵۰٪ با گام‌های ۵٪ استفاده شود، و همچنین دارای دو تنظیم کنتراست Dynamic Black است که توان را به صورت پویا برای در نظر گرفتن صحنه‌های تاریک تغییر می‌دهد. در حالی که این تنظیمات Dynamic Black برای کاهش سطح سیاهی در محتوای تاریک مؤثر هستند، متوجه شدم که برخی از رنگ‌های غیرمنتظره و واضح را به تصویر منتقل می‌کنند، بنابراین به ندرت از آنها استفاده می‌کنم. هرگونه تغییری که در تنظیمات توان لیزر در هر حالت تصویر ایجاد شود، در حافظه ذخیره می‌شود.

 

سیستم صوتی.

هر دو ویدئو پروژکتور دارای یک ساندبار استریوی یکپارچه هستند که می‌توان آن را طبق استانداردهای ویدئو پروژکتور یا حتی تلویزیون عالی دانست و اکثر کاربران آن را برای نیازهای خود، به جز سیستم صدای فراگیر کامل، بیش از حد کافی می‌دانند. سیستم صوتی VAVA توسط شرکت صوتی Harman Kardon مهندسی شده است، در حالی که P2 توسط شرکت صوتی خواهر Optoma، NuForce، توسعه داده شده است. این یکی از حوزه‌هایی است که VAVA به دلیل عملکرد بهتر در حالت آماده به کار، مورد تحسین قرار می‌گیرد. سیستم ۶۰ واتی آن (۳۰ وات در هر کانال) به طور قابل توجهی بلندتر از سیستم ۴۰ واتی P2 (۲۰ وات در هر کانال) صدا می‌دهد، جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهد و همچنین صدای متعادل‌تری با انتهای پایینی کامل‌تر دارد که باعث می‌شود Optoma در مقایسه با آن، باریک‌تر به نظر برسد.

Optoma-CinemaX-P2-audio system

ساندبار داخلی Optoma CinemaX P2 فوق‌العاده است، اما اگر ساب‌ووفر به آن اضافه نشود، VAVA صدای بلندتر و کامل‌تری تولید می‌کند.

با این اوصاف، هیچ‌کدام از این سیستم‌ها نمی‌توانند واقعاً بیس پویای یک موسیقی متن فیلم اکشن را ارائه دهند، و مشخص شد که Optoma به تنهایی امکان اتصال یک ساب‌ووفر برقی جداگانه از خروجی صدای آنالوگ خود را فراهم می‌کند که صدای آن با بلندگوهای جلویی هماهنگ می‌شود. با اضافه شدن یک ساب‌ووفر، سیستم صوتی Optoma به طور قابل توجهی بهبود یافته و به سیستمی کامل‌تر و به طور قابل توجهی پویاتر تبدیل می‌شود.


هر دو ویدئو پروژکتور دارای صدای بلوتوث هستند، بنابراین می‌توانید موسیقی را از یک برنامه تلفن هوشمند به سیستم بلندگو پخش کنید. با این حال، فقط VAVA می‌تواند به عنوان یک فرستنده بلوتوث نیز عمل کند تا به شما امکان دهد یک جفت هدفون بلوتوث را برای تماشای آخر شب متصل کنید.

 

فناوری هوشمند.

هم VAVA و هم Optoma پلتفرم‌های تلویزیون هوشمندی دارند که به برنامه‌های فروشگاه استریمینگ Aptoide مبتنی بر اندروید متکی هستند. همانطور که در بررسی‌های چندین ویدئو پروژکتور که این پلتفرم را به اشتراک می‌گذارند، گزارش داده‌ایم، به نظر نمی‌رسد که هر برنامه Aptoide با هر ویدئو پروژکتوری کار کند و برنامه‌های مربوط به سرویس‌های اشتراکی اصلی که احتمالاً بیشتر به آنها اهمیت می‌دهید Netflix و Amazon Prime اگر اصلاً کار کنند، عملکرد ضعیفی با وضوح کمتر از 4K کامل ارائه می‌دهند. با هر ویدئو پروژکتور، باید یک دانگل یا باکس استریمینگ ارزان Roku، Amazon Firestick، AppleTV یا Nvidia اضافه کنید.

هر دو ویدئو پروژکتور، قابلیت آینه‌سازی (میرورینگ) صفحه نمایش از دستگاه‌های تلفن همراه و حافظه داخلی برای ذخیره برخی از عکس‌ها یا ویدیوهای شخصی شما در ویدئو پروژکتور برای پخش را ارائه می‌دهند. اما Optoma برخی ویژگی‌های هوشمند اضافی را ارائه می‌دهد که VAVA ندارد، از جمله ترکیبی متوسط ​​از دستورات صوتی از طریق Alexa یا Google Assistant و سازگاری با روال‌های اتوماسیون خانگی IFTTT. همچنین یک محافظ صفحه نمایش دیجیتال هنری زیبا در Optoma و یک برنامه SmartFit وجود دارد که علاوه بر تصحیح هندسی دستی، به شما امکان می‌دهد از دوربین تلفن هوشمند خود برای قرار دادن خودکار تصویر در محل مورد نظر در طول راه‌اندازی استفاده کنید. VAVA فقط مدار تصحیح دستی خود را دارد. در هر صورت، ما همیشه توصیه می‌کنیم که تصویر را فقط با استفاده از حرکت فیزیکی ویدئو پروژکتور قرار دهید و در صورت امکان از استفاده از کیستون یا سایر تصحیح هندسی خودداری کنید تا بهترین کیفیت تصویر را حفظ کنید.

CinemaX P2 lifestyle

صدای فن.

هر دو ویدئو پروژکتور به طرز هوشمندانه‌ای با چندین فن کوچک برای کشیدن هوا طراحی شده‌اند که منجر به صدای نسبتاً کمی می‌شود. من متوجه شدم که هر دو فوق‌العاده بی‌صدا هستند و صدای فن هیچ‌کدام احتمالاً در طول موسیقی متن شنیده نمی‌شود یا برای بینندگان مزاحمت ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه به حالت ارتفاع بالا برای Optoma نیاز داشته باشید. هیچ حالت ارتفاع بالا اختصاصی در VAVA وجود ندارد، اما به طور خودکار سرعت فن (و صدا) را در صورت نیاز بر اساس سنسورهای حرارتی خود افزایش می‌دهد.

 

تاخیر ورودی.

هیچ‌کدام از این ویدئو پروژکتورهای UST را نباید با یک ویدئو پروژکتور بازی اشتباه گرفت. تاخیر ورودی اندازه‌گیری شده VAVA در آزمایش‌های ما برای سیگنال‌های 1080p/60، تا 98.1 میلی‌ثانیه و برای سیگنال‌های 2160p/60، تا 100.8میلی‌ثانیه بود. این تاخیر بین عملکرد کنترلر و پاسخ روی صفحه، احتمالاً حتی در بازی‌های معمولی نیز قابل توجه است. Optoma دارای یک حالت بازی است که می‌توان آن را از منو فعال کرد و تأخیر ورودی معمولاً بالای آن را به میزان اندازه‌گیری شده ۶۶.۵ میلی‌ثانیه برای ۱۰۸۰p/60 و ۶۹.۲ میلی‌ثانیه برای ۲۱۶۰p/60 کاهش می‌دهد. فعال کردن این حالت، مدار تصحیح هندسی ویدئو پروژکتور را غیرفعال می‌کند. این زمان تأخیر برای بازی‌های تک نفره معمولی به اندازه کافی سریع است، اگرچه بازی‌های چند نفره رقابتی بهتر است توسط ویدئو پروژکتوری ارائه شوند که بتواند به ۱۶.۸ میلی‌ثانیه یا کمتر برسد، همانطور که در سریع‌ترین ویدئو پروژکتورهای بازی یافت می‌شود.

 

رنگین‌کمان.

من به رنگین‌کمان‌ها حساسیت خاصی ندارم، اما با هر دو ویدئو پروژکتور تعداد بسیار کمی دیدم، حتی با محتوای سیاه و سفید که تمایل به نمایان‌تر کردن آنها دارد، و اغلب آنها را فقط در نوری که از لنز می‌تابد و نه روی تصویر صفحه نمایش، دیدم. با این حال، هر دو ویدئو پروژکتور به یک چرخ رنگ متکی هستند، بنابراین هشدار معمول ما اعمال می‌شود: اگر به رنگین‌کمان‌ها حساسیت دارید یا مطمئن نیستید که دارید، از خرده‌فروشی خرید کنید که بازگشت شما را بپذیرد یا با شما همکاری کند.

 

مقایسه تصاویر

مشاهده SDR.

انتشارات و وب‌سایت‌های نقد تخصصی مانند ProjectorCentral قضاوت‌های ما در مورد کیفیت تصویر سینمای خانگی را بر اساس توانایی نمایشگر در ارائه تصویری دقیق و خارج از چارچوب، مطابق با استانداردهای پذیرفته‌شده تولید فیلم و تلویزیون، انجام می‌دهند. این فقط یک خودستایی فنی نیست این استانداردها تضمین می‌کنند که، صرف نظر از هرگونه انحراف عمدی توسط خالق محتوا، یک پیراهن سفید، سفید به نظر برسد و رنگ و نحوه نمایش مناظر روزمره مانند شاخ و برگ، تابلوی ایست قرمز، تاکسی یا اتوبوس مدرسه "زرد" و به ویژه رنگ پوست، درست به نظر برسد.

VAVA-Jes2

در این حوزه از دقت تصویر اولیه است که Optoma P2 و VAVA 4K به طرز چشمگیری از هم متفاوت هستند. Optoma با حالت رنگ مرجع خود، تصویری تقریباً بی‌نقص و مناسب برای مشاهده در اتاق تاریک و با حالت سینمایی خود (پس از برخی تنظیمات جزئی ذهنی) تصویری بسیار قابل مشاهده برای مشاهده در نور محیطی اتاق روشن ارائه می‌دهد. VAVA 4K در هر یک از حالت‌های تصویر خود، تصویری از نظر ذهنی و قابل اندازه‌گیری نادرست ارائه می‌دهد و برای نزدیک شدن به تصویر درست، به کالیبراسیون حرفه‌ای با کمک ابزار نیاز دارد. در آن مرحله، از اکثر جهات تصویر نسبتاً خوبی تولید می‌کند، اما حتی در آن زمان، فقدان تنظیمات رنگ کلیدی و حافظه تنظیمات ویدئو پروژکتور، مانع از اصلاح کامل آن می‌شود و لذت بردن مداوم از یک تصویر ایده‌آل را در شرایط نوری مختلف یا با انواع مختلف محتوا برای کاربر غیرممکن می‌سازد.

منصفانه بگوییم، VAVA اساساً یک ویدئو پروژکتور 4K با ساختار محکم و عملکرد خوب است که موتور لیزری و چرخ رنگ سه قسمتی آن طیف چشمگیری از رنگ‌ها را به دست می‌آورند. مشخصات آن ادعا می‌کند که به ۸۵٪ از وسعت رنگ NTSC می‌رسد، که وسعت رنگی وسیع‌تری نسبت به فضای رنگی Rec.709 مورد استفاده برای HDTV است اما از وسعت رنگی DCI-P3 که در حال حاضر محدودیت‌های اکثر برنامه‌های ۴K را تعریف می‌کند، کوچکتر است. با استفاده از نرم‌افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک مولد سیگنال Murideo Six-G و یک اسپکتروفتومتر X-Rite i1Pro 2، حجم رنگ VAVA را ۱۳۳٪ Rec.709، ۹۰٪ DCI-P3 و ۶۱٪ Rec.2020 اندازه‌گیری کردم. این مقدار از اندازه‌گیری‌های Optoma P2 که ۱۱۶٪ Rec.709، ۷۹٪ DCI-P3 و ۵۳٪ Rec.2020 است، فراتر می‌رود (تفاوتی که تا حدودی با رتبه روشنایی بالاتر P2 و دشواری گسترش محدوده رنگ با افزایش لومن توضیح داده می‌شود).

بنابراین، استخوان‌بندی ویدئو پروژکتور خوب است و با تنظیم کارخانه‌ای مناسب، می‌تواند محصولی با عملکرد بسیار بالا و قیمت بسیار پایین باشد. متأسفانه، در هر یک از حالت‌های رنگ، VAVA توسط مهندسانش نه برای دقت، بلکه برای بهینه‌سازی روشنایی و اشباع رنگ، و به‌ویژه برای برجسته کردن رنگ قرمز تنظیم شده است. اکثر تلویزیون‌ها و ویدئو پروژکتورها دارای حالت‌های تصویری هستند که روشنایی و رنگ را برای تطبیق با انواع محتوای خاص مانند بازی‌های ویدیویی یا ورزشی یا برای جلب توجه خریداران خرده‌فروشی ناآشنا در میان دیواری پر از پنل‌های تخت رقیب، افزایش می‌دهند. با این حال، این حالت‌ها معمولاً با یک یا دو حالت اساساً دقیق همراه هستند. این حالت‌ها در اینجا یافت نمی‌شوند.

همانطور که اشاره کردم، بزرگترین مشکل تصویر VAVA این است که در هر یک از حالت‌های رنگی خود، رنگ قرمز را بیش از حد برجسته می‌کند. حتی در بهترین حالت از پیش تعیین‌شده (حالت فیلم)، رنگ‌های پوست سفیدپوستان به طور غیرطبیعی می‌درخشند و بیش از حد به نارنجی یا صورتی یا چیزی بین این دو متمایل می‌شوند. این اثرات حتی در تصاویر آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار با پوست قهوه‌ای نیز مشهود است و تشخیص تفاوت‌های ظریف بین رنگ‌های پوست سفیدپوستان را دشوار می‌کند، چه برسد به تفاوت‌های واضح بین سفیدپوستان و افراد آسیایی یا سایر اقوام با پوست روشن‌تر. به دلایلی، متوجه شدم که فشار رنگ قرمز در محتوای ویدیویی، مانند چهره گویندگان اخبار در گیرنده کابلی من، بسیار بیشتر از فیلم‌های 24 فریم در ثانیه در Blu-ray است - اگرچه هنوز هم به راحتی قابل مشاهده بود. با توجه به آشنایی دقیق ما با رنگ‌های پوست در زندگی واقعی، چهره‌هایی که با آفتاب سوختگی دائمی می‌درخشند یا رنگ قرمز، صورتی یا نارنجی بیش از حد نشان می‌دهند که معمولاً در طبیعت نمی‌بینیم، به ویژه پس از مشاهده آزاردهنده هستند. فشار قرمز روی VAVA همچنین باعث می‌شود برخی از اشیاء قرمز تیره، مانند تابلوی ایست یا کلاه قرمزی، در مقایسه با ویدئو پروژکتوری که رنگ دقیق‌تری تولید می‌کند، کمی به نارنجی متمایل شوند، حتی اگر باعث شود بیشتر از صفحه نمایش بیرون بزنند.

یک انتخاب نامتعارف دیگر در تنظیم کارخانه‌ای تصویر VAVA وجود دارد که آن را در تضاد با استانداردهای تولید و نمایش صنعتی قرار می‌دهد و آن این است که به طور غیرطبیعی روشنایی را در بخش عمده‌ای از طیف خاکستری افزایش می‌دهد. مطمئنم که برای بسیاری این حرف‌ها نامفهوم به نظر می‌رسد، اما چیزی است که به وضوح روی صفحه نمایش قابل مشاهده است. بدون اینکه خیلی وارد جزئیات فنی شویم، همینقدر کافی است که بگوییم چهره‌ها، به طور خاص، در نهایت نسبت به بقیه تصویر (صرف نظر از هرگونه تغییر رنگ قرمز) کمی روشن‌تر از آنچه که باید باشند، به نظر می‌رسند. در نتیجه، آنها کمی بیشتر از صفحه نمایش بیرون می‌زنند، اما از کاهش جزئی کنتراست رنج می‌برند و نسبت به ویدئو پروژکتوری که به درستی تنظیم شده است، رنگ‌پریده‌تر و بی‌روح‌تر به نظر می‌رسند.


برای نشان دادن بهتر تفاوت‌ها در کیفیت تصویر، مقایسه‌ی پیش‌کالیبراسیون Calman و عکس‌های فوری خارج از جعبه برای حالت مرجع Optoma CinemaX P2 با تنظیم پیش‌فرض دمای رنگ استاندارد آن و حالت فیلم خارج از جعبه‌ی VAVA با تنظیم دمای رنگ گرم، که ترکیبی بود که بهترین کیفیت تصویر ذهنی و بهترین اندازه‌گیری‌ها را در آن ویدئو پروژکتور به همراه داشت، ارزشمند است. مقادیر زیر همگی بر اساس اهداف استاندارد HDTV برای محتوای SDR، از جمله نقطه سفید خاکستری خنثی D65، منحنی گاما 2.2 که در تولید اکثر محتوای قدیمی استفاده می‌شود و طیف رنگی Rec. 709 هستند.

OptomaP2-Ref Mode-StandardCT-GrayscaleOnly

VAVA-MovieWarmCT-CalmanGrayscale

این تصاویر، تعادل مقیاس خاکستری RGB هر ویدئو پروژکتور را نشان می‌دهند که رنگ سفید را تعیین می‌کند. سه رنگ در حالت ایده‌آل باید به طور مساوی ردیابی شوند و روی خط ۱۰۰ در سراسر محدوده روشنایی کامل ویدئو پروژکتور، روی یکدیگر قرار گیرند. منحنی درخشندگی نشان می‌دهد که با افزایش روشنایی سیگنال، ویدئو پروژکتور چقدر به نمایش روشنایی تعیین‌شده روی صفحه نمایش نزدیک می‌شود. دقت بالای این دو عامل در نمودار Optoma به ارقام پایین DeltaE در جدول داده‌ها کمک می‌کند، که در سراسر مقیاس خاکستری کامل از روشنایی ۱۰٪ تا ۱۰۰٪ زیر ۳ هستند و نشان دهنده نتیجه‌ای غیرقابل تشخیص از عالی هستند. مقیاس خاکستری VAVA مقدار قابل توجهی از رنگ آبی را به همراه درخشندگی بیش از حد روشن در بیشتر مقیاس خاکستری نشان می‌دهد که به ارقام بالای DeltaE آن کمک می‌کند. هر چیزی بین ۳ DeltaE (برخی می‌گویند ۴ DeltaE) و ۵ DeltaE به طور بالقوه با چشم قابل تشخیص است اما احتمالاً توسط یک بیننده معمولی متوجه آن نمی‌شود. هر چیزی که نزدیک یا بالای ۱۰ DeltaE باشد، حتی برای بینندگان بی‌تجربه ممکن است آزاردهنده باشد.

OptomaP2-RefwStandardCT-CIE-GamutLum

VAVA-MoviewWarm-CIE-GamutLum

نمودارهای رنگ CIE نشان می‌دهند که ویدئو پروژکتورها چقدر به رنگ و اشباع صحیح Rec.709 برای رنگ‌های اصلی قرمز-سبز-آبی و فیروزه‌ای-ارغوانی-زرد نزدیک شده‌اند. نمودار Optoma نشان می‌دهد که تقریباً برای هر رنگ به اهداف خود می‌رسد، به جز آبی که استثنا است (که من متوجه شده‌ام یک خطای مکرر است که در بین چندین ویدئو پروژکتور با یک موتور نور لیزر آبی دیده می‌شود). VAVA در کل رنگ‌ها را تا حدودی بیش از حد اشباع و خارج از رنگ نشان می‌دهد. چیزی که نمودار دو بعدی CIE نمی‌تواند نشان دهد این است که هر رنگ چقدر به روشنایی تعیین شده خود، که در نمودار Gamut Luminance نشان داده شده است، نزدیک می‌شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که بهینه‌سازی رنگ‌های اصلی RGB برای روشنایی و رنگ‌های ثانویه CMY برای رنگ، بسیار مهم است. نقاط رنگی دقیق Optoma و اندازه‌گیری‌های نسبتاً دقیق روشنایی، همانطور که در جداول داده‌های RGBCMY در نمودارهای قبلی مشاهده می‌شود، به دلتاهای پایین کمک می‌کنند. نقاط رنگی نادرست VAVA (از جمله نقطه سفید که سه رنگ در آن همگرا می‌شوند) همراه با خوانش‌های نادرست روشنایی آن، DeltaE نسبتاً ضعیفی را برای چندین رنگ ایجاد می‌کند. متأسفانه، VAVA فاقد CMS (سیستم مدیریت رنگ) است تا به کالیبراتورها اجازه دهد خطاهای رنگ، اشباع یا روشنایی را اصلاح کنند.

همانطور که در بررسی اولیه ما گزارش شد، کالیبراسیون دستگاه من با استفاده از تنظیم اشباع رنگ VAVA و کنترل‌های RGB Gain آن تنها کنترل‌های پیشرفته موجود به قابل تماشا کردن آن کمک زیادی کرد، هرچند که در اینجا کاملاً به اندازه حالت مرجع آماده به کار یا کالیبره شده Optoma روی صفحه نمایش نبود. (تنظیمات کالیبره شده نهایی من برای هر دو ویدئو پروژکتور را در پایان بررسی خواهید یافت.) مقایسه پهلو به پهلو نشان داد که ویدئو پروژکتورها از اکثر جهات تا حد زیادی یکسان هستند. تفاوت‌های جزئی در رنگ آبی وجود داشت، به عنوان مثال، تصاویر آسمان روز در VAVA کمی اشباع‌تر (هرچند لزوماً دقیق‌تر) بود. همچنین تفاوت‌های جزئی در رنگ سفید وجود داشت که در هر دو ویدئو پروژکتور در محدوده قابل قبول بودند، اما در VAVA کمی گرم‌تر (قرمزتر) در مقایسه با تنظیم خنثی‌تر و کمی سردتر Optoma بودند. اما چهره‌ها در VAVA هنوز به طور قابل توجهی روشن‌تر و کمی صورتی-نارنجی بودند. این موضوع در همه زمان‌ها قابل مشاهده بود، اما به ویژه در فیلم «لا لا لند» در پوست بسیار روشن بازیگر نقش اول زن، اما استون، کاملاً مشهود بود. همین امر در مورد رنگ‌های مختلف پوست در انتقال عالی Blu-ray فیلم «آپولو ۱۳» و در یک نمای خاص از فیلم «لوسی» که ردیفی از شرکت‌کنندگان چند قومیتی کنفرانس را نشان می‌دهد که همگی به طور همزمان به دوربین نگاه می‌کنند، نیز صدق می‌کند. در مقام مقایسه، پایبندی Optoma به رنگ دقیق و منحنی گامای مناسب، هایلایت‌های صورت را کمتر برجسته، دقیق‌تر و غنی‌تر و سایه‌ها را کمی تیره‌تر کرد که همه این‌ها باعث شد چهره‌ها در اکثر صحنه‌ها طبیعی‌تر و سه‌بعدی‌تر به نظر برسند.

Apollo 13 capsule

تفاوت ظریف رنگ پوست فضانوردان آپولو ۱۳، آزمون خوبی برای دقت رنگ بود. (منبع عکس: یونیورسال پیکچرز)

سطوح سیاهی در اکثر صحنه‌های با روشنایی ترکیبی، مانند تصویری در فیلم آپولو ۱۳ که ماه را در دوردست در مقابل یک میدان ستاره‌ای تاریک با نقاط نور پراکنده نشان می‌دهد، در هر دو ویدئو پروژکتور نسبتاً به طور مساوی مطابقت داشتند، حتی با خاموش بودن تنظیمات سیاه پویای اپتما. در محتوای عمدتاً تاریک، مانند آنچه در فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ یافت می‌شود، هر دو ویدئو پروژکتور با توجه به روشنایی بالای خود کار قابل تحسینی انجام دادند، اگرچه اپتما برای بهترین ظاهر خود نیاز به استفاده از ویژگی سیاه پویای خود (با رنگ‌آمیزی ذکر شده) داشت.

همانطور که در بالا ذکر شد، اغلب متوجه می‌شدم که اپتما به طور کلی تصویر واضح‌تری ارائه می‌دهد، اگرچه این در هر صحنه آشکار نبود و ممکن است هم به ویژگی‌های اپتیک و هم به تفاوت در کنتراست میان‌رنگی مربوط باشد که می‌تواند بر درک جزئیات تأثیر بگذارد. پس از آزمایش با کنترل وضوح هر ویدئو پروژکتور، متوجه شدم که این موضوع را نمی‌توان با هیچ تفاوتی در آن تنظیمات توجیه کرد (که در واقع در اپتما آن را خاموش کردم تا هرگونه اثر مصنوعی بهبود لبه را از بین ببرم). همچنین هنگام مشاهده تصاویر تمام صفحه متوجه شدم که Optoma فوکوس بهتری (هرچند هنوز کامل نیست) را به گوشه‌های بالا سمت راست تصویر حفظ می‌کند، جایی که اکثر USTها مقداری از وضوح تصویر را از دست می‌دهند.

مشاهده HDR.

VAVA 4K با محتوای HDR10 با محدوده دینامیکی بالا سازگار است، در حالی که Optoma هم HDR10 و هم فرمت HLG که هنوز هم غیرمعمول است را می‌پذیرد (من دومی را آزمایش نکردم). ویدئو پروژکتورها به‌محض شناسایی محتوای HDR از طریق سیگنال ویدئو، به‌طور خودکار تنظیمات تصویر را برای نمایش بهتر فعال می‌کنند. Optoma به یک حالت تصویر HDR اختصاصی با تنظیمات ذخیره شده خود تغییر حالت می‌دهد، در حالی که VAVA در آخرین حالت تصویر انتخاب شده باقی می‌ماند و منحنی گاما نگاشت شده با تن HDR (EOTF) خود را روی تصویر می‌پوشاند.

حتی قبل از هرگونه کالیبراسیون، تصویر HDR VAVA کنتراست چشمگیری را با رندر خوب هایلایت‌ها نشان می‌داد و همانطور که با HDR انتظار می‌رود، تصویر به طور قابل توجهی سه‌بعدی‌تر و جذاب‌تر از فیلم‌های مشابه در SDR به نظر می‌رسید. همانند پخش SDR، حالت فیلم با تنظیم دمای رنگ استاندارد گرم یا گاهی اوقات سردتر، بهترین تصویر را از ابتدا ارائه می‌داد.

اما تصویر اولیه VAVA و حتی تصویر از حالت سفارشی‌سازی کالیبره شده من با دمای رنگ سفارشی، هنوز چهره اما استون در فیلم La La Land را تا حدی صورتی-نارنجی نشان می‌داد که در مقایسه با حالت HDR کالیبره نشده Optoma (به دلیل کمی تضعیف کنترل رنگ آن) کاملاً غیرطبیعی و آشکار بود. در اینجا نیز، به غیر از رنگ پوست، اکثر تصاویر در هر دو ویدئو پروژکتور از نظر رنگ یکسان یا نزدیک به نظر می‌رسیدند، اگرچه تفاوت در نگاشت رنگ HDR هر ویدئو پروژکتور بسته به صحنه، برخی تفاوت‌ها را در کنتراست ایجاد می‌کرد. در مواردی که تفاوت‌های دیگری در رنگ‌ها رخ می‌داد، نامحسوس بودند و در صورت عدم مقایسه مستقیم، آزاردهنده نبودند. برای مثال، در یک نمای نزدیک از شخصیت اما، میا، و معشوقه‌اش سباستین (با بازی رایان گاسلینگ) در حالی که از یک استودیوی فیلم‌سازی بازدید می‌کنند، پیراهن سفید میا در کنار سفید کمی سرد و خنثی‌تر نمایش داده شده توسط اوپتوما، تُن گرم‌تر/صورتی‌تری را نشان می‌دهد و پیراهن زرد کم‌رنگ سب، کمی نارنجی دارد که اوپتوما و سایر نمایشگرهای کالیبره شده‌ای که دیده‌ام، آن را نشان نمی‌دهند. تصویری از یک ماشین گشت پلیموث فیوری نیویورک سیتی مربوط به دهه ۷۰ میلادی در همان سالن فیلم، تُن آبی روشن دقیق‌تری را در VAVA نشان داد، بدون اینکه کمی رنگ سبز توسط اوپتوما به آن اضافه شده باشد.

اسکن کردن نسخه HDR فیلم آکوامن نیز تفاوت‌های مشابهی را نشان داد. رنگ‌های سفید در VAVA کمی گرم‌تر به نظر می‌رسیدند و رنگ‌های پوست قرمز/نارنجی در مقایسه با سفیدهای خنثی‌تر و معمولاً چهره‌های طبیعی‌تر در Optoma، اگرچه لحظاتی وجود داشت که نحوه‌ی پردازش VAVA به صحنه تصویر زیباتری می‌داد. در نزدیکی ابتدای فیلم، نمایی خیره‌کننده از ملکه آتلانا (با بازی نیکول کیدمن) وجود داشت که در آن ترکیب رنگ‌های میانی تقویت‌شده‌ی VAVA و نقشه‌ی رنگ HDR با هم کار کردند تا نورپردازی مناسبی ایجاد کنند که پوست مرواریدگون او را دقیق‌تر و طبیعی‌تر نشان دهد، در حالی که Optoma محدوده‌ی دینامیکی وسیع‌تری را نشان می‌داد که سایه‌ها را عمیق‌تر می‌کرد اما در نهایت، حتی پس از تلاش برای بهینه‌سازی آن با تنظیمات حالت تصویر HDR متفاوت، کمی کمتر جذاب و واقعی به نظر می‌رسید.

VAVA Optoma Aquaman

هر دو ویدئو پروژکتور در فیلم‌هایی مانند آکوامن، چه در حالت SDR و چه در حالت HDR، عملکرد رضایت‌بخشی در نمایش سطوح سیاه داشتند. (منبع عکس: برادران وارنر)

همانطور که با SDR متوجه شدم، سطوح سیاه HDR در هر دو ویدئو پروژکتور به طرز رضایت‌بخشی تاریک بودند. صحنه ابتدایی فیلم آکوامن، که رعد و برق شبانه خشمگینی را با امواج توفنده در برابر ساحل صخره‌ای به تصویر می‌کشد، آسمانی تاریک و مناسب را به نمایش گذاشت و رعد و برق‌های زنجیره‌ای و فلاش‌های وحشی نور را با صدای انفجاری احشایی در هر دو پخش کرد.

مشاهده سه‌بعدی.

هر دو ویدئو پروژکتور با استفاده از عینک‌های DLP-Link موجود در بازار، تصاویر سه‌بعدی کامل 1080p را از یک پخش‌کننده Blu-ray پخش می‌کنند. فقط Optoma به طور خودکار آن را تشخیص داده و به حالت سه‌بعدی خود تغییر می‌دهد. در VAVA باید به گزینه منوی سه‌بعدی بروید و بر اساس نوع سه‌بعدی استفاده شده در دیسک، انتخاب مناسبی انجام دهید، سپس منوی سه‌بعدی را به حالت خاموش برگردانید تا پخش دوبعدی بازیابی شود.

به نظر می‌رسد پخش سه‌بعدی در VAVA نسبت به اولین تلاش شرکت که در بررسی اصلی‌ام به آن اشاره کردم، تا حدودی بهبود یافته است. به نظر کمی روشن‌تر از چیزی بود که به خاطر دارم و با تنظیمات توانستم تصویری جذاب‌تر برای مشاهده در اتاق تاریک نسبت به اولین تجربه‌ام ایجاد کنم، اما تصویر هنوز هم ته رنگ قرمز واضحی را که در بررسی‌ام به آن اشاره کردم و با هیچ تنظیم تصویر موجود قابل حذف نبود، دارد. این به ویژه در سکانس حافظه سیاه و سفید در ابتدای فیلم The Walk قابل توجه بود. از سوی دیگر، حالت سه‌بعدی آماده Optoma از همان ابتدا کمی روشن‌تر بود و ته رنگ سبز کمی ایجاد می‌کرد که با کم کردن کنترل Green Gain در منوی تنظیمات رنگ، به راحتی قابل کاهش بود. این منجر به یک تصویر سه‌بعدی نسبتاً قوی با رنگ و تن پوست دقیق و قابل قبول در هر دو Pixels (که ترکیبی از اکشن زنده و انیمیشن را نشان می‌دهد) و The Walk شد. همچنین سکانس سیاه و سفید فیلم The Walk را با خنثی بودن مناسبی ارائه داد.

VAVA projector front

 

نتیجه‌گیری

تفاوت ۵۰۰ دلاری بین ویدئو پروژکتورهای لیزری VAVA 4K و Optoma CinemaxP2 ممکن است زیاد به نظر برسد، اما تفاوت زیادی در طراحی و عملکرد اولیه این محصولات وجود دارد. به اعتقاد VAVA، سابقه به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل این شرکت نشان می‌دهد که آنها در گوش دادن به نظرات کاربران خود و بهبود کیفیت تصویر ویدئو پروژکتور و رفع اشکالات ارگونومیک در طول زمان جدی هستند. جدیدترین به‌روزرسانی تابستان گذشته به مسائلی مانند عملکرد صحیح HDMI-CEC، بهینه‌سازی اتصال HDMI ARC و تنظیم کنترل فن برای کاهش بیشتر نویز در برخی سناریوها پرداخت. به‌روزرسانی‌های قبلی مستقیماً به کیفیت تصویر SDR و HDR پرداختند.


ارزیابی من هنگام بررسی این ویدئو پروژکتور در ماه آوریل این بود که VAVA 4K یک ویدئو پروژکتور برای اولین بار از یک برند جدید است که استخوان‌بندی خوبی دارد اما به اندازه کافی دارای اشکالات کوچک است که باعث می‌شود مانند یک محصول ناتمام از یک تولیدکننده بی‌تجربه به نظر برسد. این نظر هنوز هم هشت ماه پس از ظاهری جدید صادق است، اگرچه با توجه به قیمت اولیه پایین آن برای این دسته، جایگاه خود را در جهان دارد. با کمی کار و تخصص در تنظیمات آن، می‌تواند تصویری قابل قبول برای بسیاری از بینندگان ارائه دهد. و من متوجه شده‌ام که تعداد زیادی از خریداران ویدئو پروژکتور برای اولین بار وجود دارند که از تصویر فوق‌العاده گسترده و خارج از چارچوب آن، اگر تحت تأثیر قرار نگیرند، خوشحال خواهند شد و به هیچ وجه از عدم قابلیت تنظیم و ویژگی‌های ارگونومیک آن ناراحت نخواهند شد. به عنوان یک مبلغ ویدئو پروژکتور، من هنوز ترجیح می‌دهم کسی VAVA را با تمام مزایا و معایبش بخرد و از مزایای تصویر بزرگ آن به جای خرید یک تلویزیون صفحه تخت ۷۵ اینچی لذت ببرد.

اما برای تکرار یافته‌های قبلی‌ام، VAVA 4K در حال حاضر ویدئو پروژکتوری برای علاقه‌مندان به فیلم نیست، حتی در زمینه جایگزینی تلویزیون‌های روزمره. این ویدئو پروژکتور نه تصویر دقیقی را از ابتدا ارائه می‌دهد به خصوص در رندر بحرانی چهره‌ها و نه حافظه‌های کنترل و تنظیماتی را که معمولاً در تقریباً هر ویدئو پروژکتور دیگری یافت می‌شود و به کسی اجازه می‌دهد به آن دست یابد، ارائه می‌دهد. من هنوز امیدوارم که این موضوع با به‌روزرسانی‌های آینده تغییر کند.

اما در حال حاضر، شکی نیست که Optoma CinemaX P2 ارزش بهتری را ارائه می‌دهد. در این جفت ویدئو پروژکتور خاص، 500 دلار اضافی که برای خرید Optoma خرج می‌کنید، در طول عمر 20000 ساعت ویدئو پروژکتور، معادل 2.5 سنت در ساعت است. با برشمردن تفاوت‌ها، این سرمایه‌گذاری دو حالت تصویر از ابتدا به خوبی تنظیم شده برای تماشای روزانه در اتاق تاریک و اتاق روشن را برای شما به ارمغان می‌آورد. امکان سفارشی‌سازی هر حالت تصویر به دلخواه شما و حفظ تغییرات ویدئو پروژکتور. یک سیستم مدیریت رنگ (CMS) و مجموعه‌ای کامل از کنترل‌های RGB Gain و Bias و یک کنترل Gamma برای کالیبراسیون حرفه‌ای در صورت نیاز؛ یک کنترل حالت تصویر HDR برای تطبیق آسان با تفاوت‌های محتوای HDR و سلیقه‌های بصری؛ سازگاری با محتوای HLG HDR در صورت نیاز؛ یک حالت سه‌بعدی قابل استفاده (و قابل تنظیم جداگانه)؛ یک حالت بازی با تأخیر ورودی مناسب برای بازی‌های معمولی؛ یک ویژگی Frame Interpolation؛ و یک تصویر با وضوح ظریف‌تر در بسیاری از صحنه‌ها. شما از درجه متوسطی از کیفیت صدای اولیه که با VAVA دریافت می‌کردید، دست خواهید کشید، اما این امکان را به دست می‌آورید که یک ساب ووفر را به سیستم صوتی Optoma متصل کنید تا آن را به چیزی فراتر از آن ارتقا دهید.

خلاصه اینکه، چیزی که شما برای آن پول می‌دهید، تجربه طولانی Optoma در ساخت محصولات بی‌نظیری است که کیفیت تصویر خوب، سهولت استفاده، ویژگی‌ها و سفارشی‌سازی را ارائه می‌دهند، همان چیزی که علاقه‌مندان مدت‌هاست از اکثر برندهای معتبر ویدئو پروژکتور انتظار دارند. این ویژگی‌ها در اینجا در یک مرکز سرگرمی آماده به کار قرار گرفته‌اند که به خوبی هدف دوگانه خود را که ارائه جایگزینی برای تلویزیون روزمره و یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی مناسب برای اتاق تاریک برای دوستداران فیلم است، برآورده می‌کند. این ترکیب طراحی خوب و عملکرد فوق‌العاده خوب اولیه در ویدئو پروژکتوری که قیمت آن هنوز هم در نزدیکی پایین‌ترین سطح محصولات این کلاس قرار دارد است که به CinemaX P2 کمک کرد تا عنوان نادر انتخاب سردبیر ما را کسب کند. اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، این گزینه بهتر از دو گزینه دیگر است و ما همچنان آن را به شدت توصیه می‌کنیم.

 

اندازه‌گیری‌ها

Optoma CinemaX P2 ANSI Lumens

روشنایی ۱۰۰٪ حالت تصویر
1,747 Cinema
1,990 HDR Sim
1,995 Game
1,273 Reference
2,864 Bright
1,730 User


Optoma CinemaX P1 Brightness (Ft-L)

دمای رنگ (K) روشنایی فوت-لا (گین ۱.۰) روشنایی فوت-لا (گین ۰.۶) حالت/دمای رنگ
7,790 33.8 20.3 Cinema/Standard
9,270 38.8 23.3 HDR Sim/Cool
9,180 38.6 23.2 Game/Cool
6,020 24.3 14.6 Reference/Standard
12,020 53.0 31.8 Bright/Cold
7,730 34.5 20.7 User/Standard
7,690 34.7 20.8 HDR**/Standard

اندازه‌گیری‌های Ft-L و Color Temp از روی یک صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۹ و بهره ۰.۶ با تنظیمات پیش‌فرض ویدئو پروژکتور انجام شده است. ارقام روشنایی بهره ۱.۰ تخمینی محاسبه شده‌اند. همه حالت‌ها برای قدرت لیزر به طور پیش‌فرض روی حالت روشنایی ۱۰۰٪ قرار دارند.

** با حالت پیش‌فرض Film HDR Brightness.

Brigbtness-VAVA 4K.

در روشن‌ترین تنظیمات VAVA 4K - تنظیمات پیش‌فرض رنگ استاندارد با تنظیمات پیش‌فرض دمای رنگ استاندارد و با تنظیم کنترل روشنایی قدرت لیزر روی High ویدئو پروژکتور ۲۷۰۸ انسی لومن روشنایی را اندازه‌گیری کرد. با توجه به توصیه‌های فوق، این مقدار باید با کمی تردید در نظر گرفته شود. اما همینقدر کافی است که بگوییم VA-LT002 ​​بسیار روشن بود و شکی در مورد رسیدن به مشخصات ۲۵۰۰ انسی لومن خود باقی نمی‌گذارد. این موضوع با اندازه‌گیری‌های روشنایی (بر حسب فوت-لامبرت) که از مرکز صفحه نمایش سفید مات با بهره ۱.۳ من از فاصله دید ۱۰ فوتی با یک رنگ‌سنج Klein K10 که به سمت صفحه نمایش نشانه گرفته شده بود، انجام شد، بیشتر تأیید شد. روشنایی منعکس شده به بیننده برای هر حالت رنگی در زیر به همراه دمای رنگ سفید در هر یک از تنظیمات پیش‌فرض دمای رنگ نشان داده شده است. توجه داشته باشید که اندازه‌گیری‌ها تقریباً برای هر حالت یکسان بودند و سایر تنظیمات به جز کنتراست، روشنایی و دمای رنگ، تفاوت‌های بصری را در نظر می‌گیرند.

توجه داشته باشید که اندازه‌گیری‌های خارج از صفحه نمایش زیر از بررسی اولیه ما، از یک صفحه نمایش سفید مات ۹۲ اینچی با بهره ۱.۳ در مقابل صفحه نمایش ALR بزرگتر ۱۰۰ اینچی با بهره ۰.۶ که برای آزمایش مقایسه ما و اندازه‌گیری‌های بررسی اولیه ما برای Optoma P2 همانطور که در بالا نشان داده شده است، استفاده شده است، گرفته شده است. تصویر کوچکتر و بهره بالاتر، اعداد به طور قابل توجهی بالاتر را با وجود مشخصات روشنایی ۲۰٪ کمتر VAVA، توضیح می‌دهد.

VAVA 4K Brightness (Ft-L)

دمای رنگ (K) روشنایی (ft-L) حالت / دمای رنگ
9,290 54.8 Standard / Standard
9,680 41.3 Standard / Cool
6,460 44.1 Standard / Warm
9,320 50.9 Standard / Movie
9,680 38.1 Movie / Cool
6,120 41.4 Movie / Warm
9,310 54.8 Colorful / Standard
9,690 41.4 Colorful / Cool
6,460 44.1 Colorful / Warm
9,320 54.9 Sport / Standard
9,700 41.4 Sport / Cool
6,460 41.1 Sport / Warm
9,880 54.8 PC / Standard
9,700 41.4 PC / Cool
6,460 44.5 PC/ Warm

 

اندازه‌گیری‌های Ft-L و دمای رنگ از روی یک صفحه نمایش سفید با قطر ۹۲ اینچ، نسبت تصویر ۱۶:۹، بهره ۱.۳ با تنظیمات پیش‌فرض ویدئو پروژکتور گرفته شده است.

در حالت رنگ استاندارد با تنظیم دمای رنگ استاندارد، تغییر کنترل روشنایی توان لیزر از High به حالت پیش‌فرض توان استاندارد، خروجی نور منعکس شده روی صفحه را از ۵۵.۶ Ft-L به ۴۵.۷ Ft-L کاهش داد، که حدود ۱۸٪ کاهش را نشان می‌دهد. با این حال، دمای رنگ نیز از ۹۳۴۰ کلوین به ۶۲۸۰ کلوین تغییر کرد و در هر صورت، تفاوت مشاهده شده روی صفحه نمایش در بهترین حالت با محتوای زنده حداقل بود.

اتصالات

Optoma CinemaX P2

OptomaCinemaxP2-Connections-rear-side

HDMI 2.0b (3 عدد) با HDCP 2.2، یکی با ARC
خروجی صدای دیجیتال اپتیکال S/PDIF (Toslink)
خروجی صدای استریو آنالوگ (3.5 میلی‌متری)

بلوتوث بی‌سیم
USB نوع A 2.0 (پخش‌کننده رسانه 4K)
USB نوع A 2.0 (پخش‌کننده رسانه، برق)
USB نوع A (سیستم‌عامل و سرویس)
اترنت (RJ-45)

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.