ورود | ثبت نام
021-66405099
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 549
  • سعید مصباحی
  • 6 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور ویوسونیک ViewSonic X100-4K

بررسی ویدئو پروژکتور ویوسونیک ViewSonic X100-4K

1404/04/10

سطح سیاهی موتور نور LED ویدئو پروژکتور ViewSonic X100-4K ممکن است علاقه‌مندان به فیلم‌برداری را که فقط در اتاق تاریک تماشا می‌کنند، ناامید کند، اما این ویدئو پروژکتور تصویری با کیفیت بالا برای محیط‌های کم‌نور تا نسبتاً روشن ارائه می‌دهد، به همراه یک منبع نور حالت جامد که نیاز به تعویض لامپ را از بین می‌برد.

 

ViewSonic X100-4K

x100-4k_right

ویدئو پروژکتور ViewSonic X100-4K با قیمت پایه ۱۶۹۹ دلار، یکی از معدود ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی LED است که هم وضوح تصویر ۴K UHD و هم روشنایی بالای ۱۰۰۰ لومن به طور خاص، ۱۲۰۰ انسی یا ۲۹۰۰ ال ای دی لومن چشمگیرتر را ارائه می‌دهد.

مهم‌تر از آن، X100-4K کیفیت تصویر به اندازه‌ای خوب ارائه می‌دهد که ارزش تماشا کردن را دارد. این ویدئو پروژکتور مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورهای LED تمایل دارد تصاویر واقع‌گرایانه با برخی رنگ‌های خارج از محدوده واقع‌گرایانه ایجاد کند، اما حتی با تنظیمات پیش‌فرض هم این کار را با تمام تنظیمات رنگی از پیش تعیین‌شده‌اش انجام نمی‌دهد. همچنین به راحتی می‌توان آن را برای رنگ‌های دقیق‌تر تنظیم کرد. برای علاقه‌مندان جدی، سطح نسبتاً بالای رنگ مشکی بیشتر یک مشکل است، اما این واقعاً به این معنی است که این ویدئو پروژکتور برای مشاهده در نور محیطی کم تا بسیار کم، انتخاب بهتری نسبت به اتاق تاریک است. (بعداً در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.)

 

ویژگی‌ها

X100-4K بر اساس یک منبع نور RGBB LED با عمر مفید ۳۰۰۰۰ ساعت و یک تراشه DLP 0.47 اینچی ساخته شده است که از تغییر سریع پیکسل XPR شرکت TI برای نمایش کامل ۳۸۴۰x۲۱۶۰ پیکسل روی صفحه استفاده می‌کند. این دستگاه از محتوای HDR10 با دامنه دینامیکی بالا پشتیبانی می‌کند و ViewSonic می‌گوید کاربران می‌توانند HLG، استاندارد نوظهور HDR برای پخش تلویزیونی، را از طریق به‌روزرسانی سیستم‌عامل آینده اضافه کنند.

ویدئو پروژکتورهای LED می‌توانند در اتاق‌های تاریک روشن‌تر از آنچه از اندازه‌گیری‌های انسی لومن انتظار دارید، به نظر برسند. با این حال، این مزیت روشنایی ذهنی از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. برای X100-4K، قضاوت من در مورد اندازه تصویر مناسب برای روشنایی نزدیک به توصیه استاندارد برای اندازه‌گیری انسی لومن بود. با روشنایی اندازه‌گیری شده‌ی ۱۰۶۹ انسی لومن در حالت فیلم پس از کالیبراسیون، تصویر روی صفحه نمایش سفید ۹۰ اینچی با بهره ۱.۰ اینچ من برای طیف وسیعی از محیط‌های مشاهده از تاریک تا کم‌نور یا نور محیطی متوسط ​​مناسب بود.

نصب فیزیکی آن ساده است. X100-4K با ابعاد 6.3x16.4x18.2 اینچ (ارتفاع) و وزن 16.9 پوند، یکی از معدود ویدئو پروژکتورهای LED است که برای نصب دائمی سینمای خانگی طراحی شده است. زوم دستی 1.2 برابری و قابلیت تغییر لنز عمودی و افقی آن، انعطاف‌پذیری خوبی را برای نصب روی میز، قفسه کتاب در پشت صندلی یا نصب معکوس روی سقف ارائه می‌دهد. با قرار دادن ویدئو پروژکتور روی میز و تغییر لنز در پایین‌ترین نقطه، پایین تصویر تقریباً 55٪ از ارتفاع تصویر پایین‌تر از خط مرکزی لنز بود. از آن نقطه، توانستم آن را کمی کمتر از 65٪ از ارتفاع تصویر تعریف شده در مشخصات، به بالا تغییر دهم. تغییر افقی، هم در برگه مشخصات و هم در اندازه‌گیری‌های من، +/- 25٪ از عرض تصویر بود.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه می‌توان به چهار پورت HDMI 2.0b، فوکوس برقی و قابلیت اتصال از طریق شبکه سیمی یا وای‌فای با استفاده از دانگل وای‌فای ارائه شده اشاره کرد. هر دو نوع اتصال شبکه به شما امکان می‌دهد از کنترل صوتی از طریق الکسا یا دستیار گوگل یا پخش برنامه‌های Netflix، YouTube و سایر منابع با استفاده از برنامه‌های دانلود شده از فروشگاه برنامه اندروید Aptoide استفاده کنید.

ما در بررسی‌های دیگر گزارش داده‌ایم که برنامه‌های Aptoide برای سرویس‌های پخش اصلی، جایگزین کافی برای برنامه‌های پخش رسانه‌ای Roku، Amazon یا Apple 4K نیستند. از آزمایش من مشخص نیست که آیا این موضوع در مورد X100-4K نیز صادق است یا خیر، که من آن را با استفاده از برنامه‌های پخش YouTube و ABC آزمایش کردم، اما نه با هیچ برنامه اشتراک پولی 4K. یک نشانه امیدوارکننده این است که در آزمایش‌های من، توانستم برنامه‌ها را نصب کنم و از طریق آنها حرکت کنم تا ویدیو را برای تماشای محتوای 1080p بدون هیچ مشکلی انتخاب کنم. به نظر می‌رسید ویدیوی 4K یوتیوب با وضوح مناسب و با رنگ اشباع شده و پر جنب و جوش نمایش داده می‌شود، اما بارها و بارها در چرخش دوربین برای چیزی کمتر از یک ثانیه متوقف شد. متأسفانه، هیچ راهی وجود ندارد که بفهمیم آیا توقف‌های مکرر به دلیل برنامه‌های Aptoide بوده یا مشکل پهنای باند در اتصال اینترنت من.

توجه داشته باشید که می‌توانید برای نمایش صفحه نمایش به دستگاه‌های iOS یا اندروید نیز متصل شوید و از طریق به‌روزرسانی‌های بی‌سیم (OTA) سیستم عامل را ارتقا دهید. به‌طور پیش‌فرض، ویدئو پروژکتور طوری تنظیم شده است که هنگام روشن شدن، به‌روزرسانی‌ها را بررسی کند و در صورت یافتن، از شما بپرسد که آیا می‌خواهید سیستم عامل را به‌روزرسانی کنید یا خیر.

x100-4k_front

اگرچه اکثر مردم می‌خواهند به یک سیستم صوتی خارجی متصل شوند، که احتمالاً از خروجی‌های آنالوگ استریو ۳.۵ میلی‌متری یا نوری S/PDIF استفاده می‌کند، اما X100-4K شامل یک جفت بلندگوی استریوی ۲۰ واتی Harmon Kardon داخلی است که می‌تواند یک اتاق بزرگ خانوادگی را با کیفیت صدای به اندازه کافی خوب و قابل استفاده پر کند.

در اینجا لیست کامل‌تری از ویژگی‌های کلیدی ViewSonic X100-4K آمده است:

وضوح تصویر اصلی (و حداکثر) 3840x2160 با تراشه DLP XPR 0.47 اینچی
2900 ال ای دی لومن ، 1200 انسی لومن  اندازه‌گیری شده در 1115 انسی لومن 
منبع نور LED RGBB؛ 30000 ساعت عمر مفید
ویژگی‌های هوشمند شامل کنترل صوتی از طریق الکسا و دستیار گوگل
پلتفرم پخش وب داخلی برای برنامه‌هایی مانند Netflix و Hulu از فروشگاه Aptoide مبتنی بر اندروید
سازگار با HDR10؛ سازگاری با HLG با به‌روزرسانی سیستم عامل در آینده برنامه‌ریزی شده است
نسبت کنتراست پویا با امتیاز 3000000:1
درون‌یابی فریم برای 2D و 3D برای حرکت روان
چهار پورت HDMI 2.0b (با HDCP 2.2)
لنز با زوم 1.2 برابر
فوکوس خودکار
جابجایی لنز عمودی و افقی؛ جابجایی کامل 65٪ از ارتفاع تصویر، +/-25٪ از عرض تصویر
سه‌بعدی Full HD با عینک DLP-Link

دو بلندگوی استریوی 20 واتی هارمن کاردون؛ اتصال به سیستم‌های صوتی خارجی با استفاده از پورت آنالوگ 3.5 میلی‌متری یا پورت اپتیکال S/PDIF

پخش ویدیوی 4K از حافظه USB با پخش‌کننده داخلی USB

دانگل Wi-Fi شامل می‌شود
3 سال گارانتی؛ 1 سال گارانتی منبع نور

x100-4k_left

عملکرد

حالت‌های رنگ.

X100-4K چهار حالت از پیش تعیین‌شده رنگ برای SDR به علاوه دو حالت کاربر ارائه می‌دهد. اگر مایل به پرداخت هزینه برای کالیبراسیون حرفه‌ای هستید، از اضافه کردن حالت‌های ISF روز و شب به لیست نیز پشتیبانی می‌کند. می‌توانید هر حالت را به طور مستقل برای هر ورودی تنظیم کنید، اما توجه داشته باشید که برخی از تنظیمات جهانی هستند. به عنوان مثال، تنظیمات Frame Interpolation را برای هر پورت HDMI تغییر دهید، و برای همه حالت‌های رنگ برای همه پورت‌ها تغییر می‌کند.

TI DLP

برای محتوای SDR، حالت فیلم دقیق‌ترین رنگ را با تنظیمات پیش‌فرض ارائه داد. مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورها، اگر نگوییم اکثر آنها، همه حالت‌های رنگ دیگر  Brightest، TV و Gaming برای اهداف دیگری غیر از تماشای فیلم طراحی شده‌اند و تغییرات قابل توجه تا واضحی در رنگ حداقل برای برخی از رنگ‌ها نشان دادند که در این مورد بیشتر در نارنجی و قرمز قابل مشاهده است. اندازه‌گیری‌ها با استفاده از نرم‌افزار کالیبراسیون رنگ Calman نمایش پرتره، یک مولد سیگنال Murideo Six-G و یک طیف‌سنج نوری X-Rite i1Pro2 این مشاهدات ذهنی را تأیید کردند.

هیچ‌کدام از حالت‌ها کنتراست یا حس سه‌بعدی خوبی در صحنه‌های تاریک ارائه ندادند، عمدتاً به این دلیل که سطح سیاه به اندازه کافی پایین نبود تا نسبت کنتراست بالایی را ارائه دهد. حالت فیلم در این امتیاز سوم از چهار شد. با این حال، دقت رنگ بهتر آن، هم برای استفاده مستقیم از ویدئو پروژکتور و هم به عنوان نقطه شروع کالیبراسیون، آن را به انتخاب ارجح تبدیل کرد.

حتی با تنظیمات پیش‌فرض حالت فیلم، اکثر رنگ‌ها روی صفحه سفید من نزدیک به آنچه باید باشند بودند. چهار مورد از شش خوانش Delta E برای رنگ اندازه‌گیری میزان فاصله شش رنگ اصلی و فرعی از هدف  بسیار پایین‌تر از حداکثر مطلوب 3 بودند، که در آن هرگونه خطای رنگی ناچیز است. سه مورد از آنها حتی زیر 2 بودند. و دو اندازه‌گیری بالاتر از آن محدوده فقط 3.2 و 4.9 بودند.

من گامای آماده را ۱.۸۹ اندازه‌گیری کردم، کمی پایین‌تر از برچسب ۲.۲ تنظیم پیش‌فرض. تغییر تنظیمات به ۲.۵ نزدیک‌ترین تطابق را با هدف ۲.۴ برای یک اتاق تاریک داشت و پس از کالیبراسیون، عدد قابل قبول ۲.۲۵ را نشان داد.

تنظیم روشنایی (سطح سیاهی) باید کمی پایین‌تر می‌آمد که منجر به تیره‌تر شدن رنگ‌های سیاه می‌شد هرچند هنوز به اندازه کافی تاریک نبود، در حالی که کنتراست (اوج سفیدی) باید چند پله بالاتر می‌رفت. تغییر تنظیمات نقطه رنگ برای پایین آوردن دو خوانش کمی بالای Delta E به زیر ۳ - و همچنین کاهش بیشتر خطا برای چهار رنگ اصلی و فرعی دیگر  زمان زیادی طول نکشید. تعادل پیش‌فرض مقیاس خاکستری RGB نیز قبل از کالیبراسیون خیلی خوب نبود و به راحتی قابل تنظیم بود تا حتی بهتر شود. من دمای رنگ را با تنظیمات پیش‌فرض ۶۳۸۲ کلوین اندازه‌گیری کردم که نزدیک به ۶۵۰۰ کلوین مورد نظر است. خوانش نهایی پس از تنظیم Gain و Offset قرمز، سبز و آبی، تقریباً ۶۳۶۰ کلوین بود.

x100-4k_lensshift

دو دکمه‌ی تغییر لنز دستی و یک دکمه‌ی تنظیم فوکوس در بالای ViewSonic X100-4K قرار دارند.

قبل از کالیبراسیون، با قدرت کامل، روشنایی تصویر را روی صفحه نمایش سفید ۹۰ اینچی با بهره ۱.۰، در ۴۷.۶ فوت-لامبرت (ft-L) اندازه‌گیری کردم. تغییر به حالت Eco، روشنایی را به ۳۰ ft-L کاهش داد، که معمولاً برای یک اتاق تاریک مناسب‌تر در نظر گرفته می‌شود. حالت Eco همچنین سطح سیاهی را کاهش داد که کنتراست را در صحنه‌های تاریک بهبود بخشید. با این حال، در صحنه‌های روشن به کنتراست آسیب رساند، احتمالاً به دلیل نسبت کنتراست پایین‌تر به دلیل روشنایی کمتر.

در نهایت برای مشاهده به حالت Dynamic Black 2 تغییر دادم که تقریباً مشابه حالت Full Power برای صحنه‌های روشن به نظر می‌رسید، در حالی که در صحنه‌های تاریک، سیاهی تیره‌تر و کنتراست کمی بهتری ارائه می‌داد. توجه داشته باشید که روشنایی سفید در حالت Dynamic Black 2 نیز مانند حالت Full Power است. اگرچه این روشن‌تر از توصیه‌های SMPTE برای یک اتاق تاریک است، اما در محدوده‌ای است که برخی ترجیح می‌دهند.

برای ورودی HDR، منوها همان لیست حالت‌های از پیش تعیین شده برای SDR را ارائه می‌دهند، از جمله حالت‌های ISF در صورتی که آنها را اجرا کرده باشید. با این حال، تنظیمات HDR و SDR مستقل از یکدیگر هستند. برای هر حالت و پورت ورودی مشخص، ویدئو پروژکتور به طور خودکار بین تنظیمات SDR و HDR تغییر می‌کند تا با منبع فعلی مطابقت داشته باشد.

با استفاده از تنظیمات پیش‌فرض، هیچ‌کدام از چهار حالت HDR دقت رنگ یا کنتراست خوبی ارائه ندادند. هر چهار حالت برای رنگ‌های اولیه و ثانویه با Delta Es دو رقمی خطا داشتند و برای صحنه‌هایی که من با آنها آشنا هستم، رنگ‌ها با آنچه که من می‌دانم باید به نظر برسند، مطابقت نداشتند. در حالت تلویزیون، برخی از رنگ‌ها در فیلم‌ها و ویدیوها، به ویژه قرمزها، خارج از محدوده واقع‌بینانه بودند. هر چهار حالت همچنین تصاویر را در فیلم‌ها بیش از حد روشن می‌کردند. برای بازی، روشنایی بالاتر می‌تواند یک مزیت باشد، زیرا می‌تواند به شما امکان دهد چیزی را در مناطق تاریک سریع‌تر ببینید. با این حال، فیلم‌ها را از تأثیر بصری چشمگیر و واقع‌گرایی محروم می‌کند صحنه‌های شب به نظر می‌رسیدند که در نور روز روشن فیلمبرداری شده‌اند. حتی بدتر از آن، برخی از صحنه‌هایی که روشن‌تر بودند، رنگ‌پریده به نظر می‌رسیدند و برخی دیگر نزدیک به آن بودند.

x100-4k_remote

بدون هیچ حالت ایده‌آلی برای شروع کالیبراسیون HDR، حالت فیلم را انتخاب کردم. این حالت بهترین دقت رنگ را ارائه نمی‌داد و در جلوگیری از روشن شدن بیش از حد صحنه‌های تاریک یا روشن، بهترین عملکرد را نداشت، اما به نظر من بهترین تعادل را بین چهار حالت برای نحوه‌ی مدیریت صحنه‌های تاریک و روشن داشت.


پس از کالیبراسیون، دقت رنگ‌های اصلی و فرعی به طور قابل توجهی بهبود یافت. توانستم Delta E را برای یک رنگ اصلی و یک رنگ فرعی به سطح مطلوب کمتر از ۳ و برای چهار رنگ دیگر به محدوده‌ی ۴.۱ تا ۶.۸ برسانم. همچنین توانستم با تغییر تنظیمات گاما از حالت پیش‌فرض ۲.۲ به ۲.۳۵، روشنایی ناخواسته‌ی صحنه‌های تاریک و روشن را کاهش دهم. روشنایی اندازه‌گیری شده کمی کمتر از SDR بود، ۱۳۴.۸ نیت (۳۹.۳ ft-L).

به خاطر داشته باشید که اگرچه X100-4K از HDR10 پشتیبانی می‌کند، اما از ارائه طیف رنگی گسترده DCI-P3 که در اکثر محتوای HDR امروزی یافت می‌شود، قاصر است. ویوسونیک بر اساس پوشش مساحت در یک برش دوبعدی از این طیف، پوشش 125 درصدی از طیف رنگی Rec.709 HDTV را برای آن ارزیابی می‌کند. پس از کالیبراسیون، حجم رنگ را برای SDR با پوشش 120.9 درصدی Rec.709 اندازه‌گیری کردم. اندازه‌گیری برای HDR پس از کالیبراسیون، 125 درصد Rec.709 (85 درصد DCI-P3، 57.5 درصد Rec.2020) بود.

مشاهده 1080p/SDR.

پس از کالیبراسیون، دقت رنگ برای مشاهده 1080p/SDR خوب بود، اما ویدئو پروژکتور برای رسیدن به بهترین تصویر به برخی تنظیمات اضافی نیاز داشت. اولین قدم من این بود که تأیید کنم همانطور که ViewSonic ادعا می‌کند هر دو حالت Dynamic Black power کنتراست به مراتب بهتری نسبت به حالت‌های Full یا Eco power ارائه می‌دهند. برای آزمایش‌هایم، از Dynamic Black 2 استفاده کردم، زیرا به لطف به‌روزرسانی سیستم عامل برای رسیدگی به نحوه مدیریت جزئیات سطح پایین ویدئو پروژکتور ویوسونیک  ViewSonic در طول ارزیابی ما ارسال کرد کنتراست بهتری بین دو حالت Dynamic برای صحنه‌های تاریک ارائه داد. فقط تفاوت ظریفی بین این دو حالت در صحنه‌های روشن وجود داشت.

من همچنین گاما را تنظیم کردم. اگرچه تنظیماتی که برای کالیبراسیون استفاده کردم، اندازه‌گیری را به گامای هدف مناسب روی کاغذ نزدیک‌تر کرد، اما صحنه‌های تاریک من جزئیات سایه زیادی را از دست دادند. در یک صحنه تاریک در LaLa Land، جایی که میا و سباستین در نزدیکی یک منطقه جنگلی تاریک در امتداد جاده‌ای که توسط چراغ‌های خیابان روشن شده است، قدم می‌زنند، تنظیمات کالیبره شده تمام جزئیات چهره آنها را از دست داد. به همین ترتیب، در فیلم بتمن علیه سوپرمن، وقتی بروس وینِ پسربچه برای اولین بار خفاش‌هایی را که وارونه در غار خفاش اولیه آویزان هستند، می‌بیند، صحنه بیش از حد تاریک بوده و جزئیات سایه، کنتراست و حس سه‌بعدی بودن را از دست داده است.

EnolaHolmes-Netflix

دقت رنگ SDR بسیار عالی به نظر می‌رسید، از جمله سبزینگی واقعی و آسمان آبی در Enola Holmes. (منبع عکس: Netflix)

 

تغییر تنظیمات گاما از ۲.۵ به ۲.۳۵، جزئیات سایه، کنتراست و سه بعدی بودن را در صحنه‌های تاریک بهبود بخشید، بدون اینکه صحنه‌های روشن را رنگ‌پریده نشان دهد. تغییر آن به ۲.۲، آن را حتی بیشتر بهبود بخشید و صحنه‌های تاریک و روشن را با کنتراستی بیش از حد قابل قبول باقی گذاشت. رنگ‌های سیاه با هیچ تنظیم گامایی به طور رضایت‌بخشی تاریک نبودند و هنوز هم مقداری از جزئیات سایه از بین رفته بود، اما تصویر بسیار قابل مشاهده‌تر بود.

به عنوان مثال، در صحنه غار خفاش، چیزی شبیه به یک قاب سیاه در اطراف خفاش‌ها وجود دارد. سطح بالای سیاهی، بخشی از تأثیر بصری صحنه را از بین برد، اما کنتراست به اندازه کافی خوب بود تا بیشتر خفاش‌ها را به صورت جداگانه نشان دهد، به طوری که نور منعکس شده از چشمان آنها به صورت نقاط نورانی درخشان دیده می‌شد. و کنتراست به اندازه کافی خوب بود تا همچنان حس سه بعدی بودن را به تصویر بدهد.

خبر خوب این است که دقت رنگ در هر صحنه‌ای که با آن آشنا هستم، از جمله رنگ‌های پر جنب و جوش پراکنده در سراسر فیلم لا لا لند و رنگ‌های ظریف‌تر در فیلم آرگو، دقیق بود. برای فیلم‌هایی که با آنها آشنا نیستم، رنگ‌ها از ابتدا تا انتها کاملاً واقع‌گرایانه بودند، از جمله سرسبزی و آسمان آبی در حومه (احتمالاً) بریتانیا و خیابان‌های لندن قبل از اتومبیل در Enola Holmes در Netflix.

من همچنین X100-4K را با نور محیط آزمایش کردم. جای تعجب نیست که روشن کردن چراغ‌های سقفی در اتاق  همانطور که ممکن است در شب در یک اتاق نشیمن انجام دهید کنتراست را از بین برد و رنگ را روی صفحه نمایش ۹۰ اینچی من محو کرد. با این حال، وقتی به جای آن یک لامپ زمینی تکی روشن کردم، کنتراست و اشباع رنگ به خوبی حفظ شدند. وقتی در یک اتاق نشیمن واقعی به یک صفحه نمایش سفید ۸۰ اینچی با گین ۱.۰ تغییر دادم، تصویر به راحتی به اندازه کافی روشن بود که در شب در برابر چراغ‌های سقفی روشن مقاومت کند و در یک روز ابری با نوری که از پنجره‌ها می‌تابید، کاملاً قابل مشاهده بود.

LaLaLand-4

رنگ‌ها در فیلم «لا لا لند» زنده و دقیق به نظر می‌رسیدند. (منبع عکس: Lionsgate)

در ادامه، نگاهی به تصویر هم در اتاق تاریک و هم در نور محیط روی صفحه نمایش Screen Innovations Slate 1.2 ALR خودم انداختم  بیشتر برای دیدن تأثیر ماده صفحه خاکستری بر سطح سیاهی و کنتراست در هر دو سطح روشنایی تا اینکه ببینم حذف خوب نور محیط چقدر به بهبود تصویر کمک می‌کند. مانند هر ویدئو پروژکتوری، ماده صفحه خاکستری کمی کنتراست و سطح سیاهی را بهبود بخشید، اما در اتاق تاریک برای راضی کردن یک علاقه‌مند جدی به سینمای خانگی کافی نبود.

X100-4K امتیاز متفاوتی برای مصنوعات رنگین‌کمانی کسب می‌کند. من فقط چند مورد دیدم، اما آنها از آنچه که در مدل‌های LED انتظار داشتم، واضح‌تر بودند. مانند هر ویدئو پروژکتور DLP تک تراشه‌ای، اگر از مصنوعات رنگین‌کمانی اذیت می‌شوید، یا نمی‌دانید که آیا هستید، حتماً از فروشنده‌ای خرید کنید که امکان بازگشت آسان را فراهم می‌کند، تا بتوانید خودتان در مورد مشکل قضاوت کنید.

توجه داشته باشید که درون‌یابی فریم (FI) که به طور پیش‌فرض خاموش بود، سه سطح ارائه می‌دهد. با هر دو کیفیت 1080p SDR و 4K HDR، سطح پایین، لرزش تصویر را به طور قابل توجهی کاهش داد و جلوه ویدیویی دیجیتال واضحی ایجاد کرد. هر دو در هر مرحله تا سطح متوسط ​​و بالا افزایش می‌یابند. احتمالاً می‌خواهید این ویژگی را برای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی فیلمبرداری شده خاموش کنید، اما شاید بخواهید از آن برای برنامه‌های زنده و ضبط شده، از جمله ورزش، استفاده کنید. FI همچنین با حالت سه‌بعدی کار می‌کند.

ViewSonic_X100-4K-back

 

مشاهده UHD/HDR.

HDR در X100-4K لزوماً به دلیل سطح بالای سیاه و طیف رنگی که تنها کمی بیشتر از Rec.709 را پوشش می‌دهد، محدود شده است. با این حال، با ورودی HDR نسبت به برخی ویدئو پروژکتورها، با ارائه تصویری بسیار قابل تماشا با روشنایی کلی تقریباً مشابه SDR، عملکرد بسیار بهتری دارد.

تمام نظرات مربوط به مشاهده SDR در مورد کنتراست، سطح سیاه و مزایای استفاده از یکی از حالت‌های قدرت سیاه پویا، در مورد مشاهده HDR نیز صدق می‌کند. علاوه بر این، توجه داشته باشید که برخلاف اکثر ویدئو پروژکتورهای دارای HDR، X100-4K کنترل روشنایی HDR با برچسب ندارد که بتوانید برای هر فیلم تنظیم کنید تا تغییرات در نحوه پیاده‌سازی HDR را جبران کند. و اگرچه معادل آن را در قالب تنظیمات کم، متوسط ​​و زیاد برای EOTF ارائه می‌دهد، اما من این تنظیمات را مفید نیافتم. من تفاوت بسیار کمی بین تنظیمات متوسط ​​و زیاد در صحنه‌های تاریک یا روشن دیدم و تنظیم کم، کنتراست قابل توجهی را در صحنه‌های تاریک برای فیلم‌هایی که با آنها امتحان کردم، ارائه داد.

توجه داشته باشید که ویوسونیک اعلام کرده است که قصد دارد تنظیمات بیشتری را برای بهبود نگاشت رنگ HDR ویدئو پروژکتور 4K  در به‌روزرسانی‌های آینده‌ی سیستم‌عامل انجام دهد. اما در عین حال، متوجه شدم که کنترل استاندارد گاما برای تنظیم تغییرات بین فیلم‌ها بسیار مفیدتر از کنترل EOTF است. تنظیم گاما ۲.۵ برای اکثر فیلم‌های HDR بهترین عملکرد را داشت، اما برخی از آن‌ها با تنظیم ۲.۳۵ بهتر به نظر می‌رسیدند.

تفاوت کلیدی در کیفیت تصویر بین نمایش SDR و HDR برای X100-4K در دقت رنگ است. در فیلم‌هایی که من هم در SDR و هم در HDR تماشا کردم، رنگ‌ها در HDR کمی اشباع‌تر بودند و برخی از رنگ‌ها کمی متفاوت بودند. به عنوان مثال، در صحنه ابتدایی فیلم La La Land، رنگ‌ها پر جنب و جوش و چشم‌نواز بودند، اما آبی‌ها کمی روشن‌تر و قرمزها کمی نارنجی‌تر از آنچه که باید باشند، بودند. و در فیلم Batman v. Superman، صحنه‌ای که کریپتونیت نجات‌یافته به ساحل منتقل می‌شود، بسیار کمی به زرد متمایل شده بود آنقدر جزئی که شک دارم اگر با آن صحنه آشنا نبودم، متوجه آن می‌شدم.

با این اوصاف، تغییرات رنگ به اندازه‌ای کم بود که رنگ‌های طبیعی و رنگ‌های حافظه مانند چمن و آسمان به خوبی در محدوده واقع‌گرایانه به نظر می‌رسیدند. در صحنه‌هایی که با آنها آشنا نیستم، هیچ رنگی را که به طور مشکوکی غیر طبیعی به نظر برسد، مشاهده نکردم.

همچنین انیمیشن آزمایشی ۱۰ بیتی HDR Grayscale پروژکتورسنترال را اجرا کردم که پردازش ۱۰ بیتی را از ورودی تا تصویر تأیید می‌کند. در چرخ خاکستری تیره (سطح IRE ویدیو از سیاه تا ۲۰)، نوارهای بسیار ظریفی را دیدم  در سطحی که باید از فاصله دید معمولی به صفحه نمایش نزدیک‌تر می‌بودم تا مطمئن شوم که آنجاست  از تقریباً ۱۲٪ تا ۷۵٪ از سیاه تا خاکستری (از نیمه راه بین ۱ و ۲ در یک ساعت تا ۹). ۱۰٪ تا ۱۲٪ اول سیاه خالص بود. با این حال، از فاصله دید معمولی، چرخ تیره در ۱۰٪ یا ۱۲٪ اول مانند سیاه خالص به نظر می‌رسید و پس از آن تنها یک اشاره به پله‌های شیب به سختی قابل مشاهده بود.

مشاهده سه‌بعدی.

X100-4K از تصاویر سه‌بعدی Full HD با استفاده از عینک‌های DLP-Link پشتیبانی می‌کند، اما من با چندین مشکل با آن مواجه شدم، از جمله مشکل در همگام‌سازی مطمئن هر یک از چهار مجموعه عینک  از جمله عینکی که توسط ViewSonic ارائه شده است با سیگنال. علاوه بر این، هر بار که منبع را از سه‌بعدی به دوبعدی تغییر می‌دادم، یک نوار عمودی از پیکسل‌ها از وسط تصویر به انتهای سمت چپ منتقل می‌شد و تنها راهی که می‌توانستم برای بازیابی تصویر پیدا کنم، خاموش و روشن کردن مجدد ویدئو پروژکتور بود. در زمان نگارش این مطلب، ViewSonic نتوانسته هیچ یک از این مشکلات را دوباره ایجاد کند. با این حال، هنوز در حال بررسی هر دو است و انتظار دارد که در صورت نیاز به رفع مشکل از طریق به‌روزرسانی OTA، بتوانید آن را دانلود کنید.

در آزمایش سه بعدی محدودی که توانستم انجام دهم، روشنایی به طور واضحی کمتر از حالت دو بعدی بود (همانطور که حداقل تا حدی مورد نیاز فناوری است). و اگرچه با توجه به پنجره دید کوتاهی که قبل از از دست دادن همگام‌سازی عینک داشتم، اطمینان از این موضوع دشوار بود، اما به نظر می‌رسید که برای مشاهده در اتاق تاریک به اندازه کافی روشن است. من در آزمایش‌هایم هیچ تداخلی ندیدم، اما مصنوعات حرکتی مربوط به سه بعدی واضح‌تر از اکثر ویدئو پروژکتورهای سه بعدی نسل فعلی بودند. متأسفانه، نتوانستم عینک‌ها را به اندازه کافی قابل اعتماد همگام نگه دارم تا FI را در حالت سه بعدی آزمایش کنم.

نتیجه‌گیری

وب‌سایت ViewSonic از میزان روشنایی 2900 ال ای دی لومنی X100-4K تعریف می‌کند. این نشان می‌دهد که این ویدئو پروژکتور برای اتاق‌هایی با نور محیطی زیاد طراحی شده است، اما نماینده ViewSonic که من با او صحبت کردم، صدای کم سیستم خنک‌کننده دو فن را به عنوان یک نقطه قوت خاص برای استفاده از آن در یک سینمای خانگی سنتی تاریک نیز ذکر کرد. بسیاری از کاربران موافق خواهند بود، اگرچه علاقه‌مندان به ویدیوهای پرمشغله ممکن است نادیده گرفتن سطح سیاهی بیش از حد بالا و از دست دادن جزئیات سایه را دشوار بیابند. در حقیقت، نقطه مطلوب X100-4K بین این دو حد قرار دارد. اتاقی با نور محیطی کم تا متوسط، سیاهی‌های تیره را در هر ویدئو پروژکتوری از بین می‌برد، که باعث می‌شود سطح سیاهی بالای X100-4K مشکلی ایجاد نکند. و بر اساس آزمایش‌های من، به اندازه کافی روشن است که یک صفحه نمایش 100 اینچی با قطر 1.2 اینچ و گین 1.2 را در نور محیطی کم تا متوسط، یا یک صفحه نمایش 90 اینچی را در سطح نور بالاتر، اما همچنان متوسط، روشن کند.

حتی با تنظیمات پیش‌فرض، اکثر مردم حالت فیلم را به عنوان حالت ارائه دقت رنگ کافی برای مشاهده SDR ارزیابی می‌کنند، اما همچنان از تغییر به یکی از حالت‌های سیاه پویا و تنظیم تنظیمات روشنایی و گاما سود خواهند برد. با این حال، برای مشاهده HDR، دقت رنگ پیش‌فرض در همه حالت‌ها به اندازه کافی دور از ذهن است که حداقل در برخی صحنه‌ها با برخی رنگ‌ها مواجه شوید، به این معنی که احتمالاً می‌خواهید آن را کالیبره کنید. این امر باعث می‌شود X100-4K برای کسانی که ویدئو پروژکتوری می‌خواهند که بتوانند مستقیماً از آن استفاده کنند، توصیه نشود، اما همچنان انتخاب خوبی برای هر کسی است که کالیبراسیون یا پرداخت هزینه برای انجام آن را مهم نمی‌داند.

اندازه‌گیری‌ها

روشنایی.

با تنظیم لنز زوم ۱.۲x روی بازترین حالت زاویه، اندازه‌گیری‌های روشنایی برای هر حالت رنگ با استفاده از سطوح قدرت کامل و اقتصادی به شرح زیر بود:

Eco Full حالت
715 1,115 Brightest
644 1,006 TV
666 1,039 Movie
697 1,088 Gaming

 

کاهش نور لنز زوم:

لنز فقط ۱.۲ برابر زوم ارائه می‌دهد که برای تأثیرگذاری بر روشنایی در تنظیمات تله فوتو کامل کافی نیست.

یکنواختی روشنایی (حداکثر زاویه دید عریض): ۸۵٪

کمترین تأخیر ورودی اندازه‌گیری شده (۴K): ۶۷ میلی‌ثانیه در ۶۰ هرتز

کمترین تأخیر ورودی اندازه‌گیری شده (۱۰۸۰p): ۶۷ میلی‌ثانیه در ۶۰ هرتز

صدای فن:

ویوسونیک در X100-4K از یک جفت فن برای کاهش صدا استفاده می‌کند و میزان آن را در حالت قدرت کامل ۲۳ دسی‌بل و در حالت اقتصادی ۲۰ دسی‌بل ارزیابی می‌کند. می‌توانید در لحظات آرام در یک اتاق کوچک آن را بشنوید، اما حتی در حالت قدرت کامل نیز صدای ثابتی است که تمایل به محو شدن در پس‌زمینه دارد، به خصوص در اتاقی با سر و صدای محیطی. ویوسونیک استفاده از حالت ارتفاع بالا (High Altitude) را در ارتفاع ۴۹۲۱ فوت و بالاتر توصیه می‌کند. با روشن بودن این حالت، صدای فن کمی بلندتر می‌شود، اما هنوز برای اکثر افراد آزاردهنده نیست.

اتصالات

x100-4k_connections

HDMI 2.0b (x4) با HDCP 2.2
VGA/ورودی کامپوننت
USB 3.0 نوع A (خواندن فایل‌ها از حافظه USB با پخش‌کننده ویدیوی 4K)
USB 2.0 نوع A (برای دانگل اختیاری WiFi، خواندن فایل‌ها از حافظه؛ سرویس)
LAN RJ45 (x2)، یکی برای اتصال شبکه، یکی برای کنترل LAN)

ورودی استریو ۳.۵ میلی‌متری
خروجی استریو ۳.۵ میلی‌متری
خروجی صدای اپتیکال S/PDIF
تریگر ۱۲ ولت (x2)
RS-232 (کنترل)
میکرو USB (کنترل و سرویس)

تنظیمات کالیبره شده

تنظیمات تصویر کالیبره شده از هر شخص ثالث، پتانسیل قابل توجه برای تغییرات نمونه به نمونه، و همچنین اندازه‌ها و مواد مختلف صفحه نمایش، نورپردازی، استفاده از لامپ یا سایر عوامل محیطی که می‌توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند را در نظر نمی‌گیرد.ویدئو پروژکتورها همیشه باید در فضای شخصی کاربر کالیبره شوند و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است برای برخی نقطه شروع مفیدی باشد. همیشه قبل از انجام تنظیمات، تنظیمات فعلی خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت تمایل به آنها بازگردید. برای آشنایی با هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.

SDR
Display Mode: Movie
Brightness: 51
Contrast: 6
Tint: 0
Saturation: 100
Sharpness: 15
Gamma 2.2

Color Temp
Red Gain: 98
Green Gain: 100
Blue Gain: 100

Red Bias: 100
Green Bias: 100
Blue Bias: 100

Color Management:
Red
H17, S99, G118
Green
H19, S103, G81
Blue
H-21, S100, G83
Cyan
H22, S123, G99
Magenta
H59, S85, G123
Yellow
H-34, S95, G100

Light Source Level: Dynamic Black 2
Frame Interpolation: Off

HDR
Display Mode: Movie
Brightness: 45
Contrast: 0
Tint: 0
Saturation: 80
Sharpness: 15
Gamma 2.5

Color Temp
Red Gain: 98
Green Gain: 100
Blue Gain: 100

Red Bias: 100
Green Bias: 100
Blue Bias: 100

 

Color Management:
Red

H17, S99, G189
Green
H279, S103, 179
Blue
H-29, S100, G156
Cyan
H-1, S136, G195
Magenta
H10, S136, G195
Yellow
H3, S98, G195

Light Source Level: Dynamic Black 2
HDR: Auto
EOTF: Low
Frame Interpolation: Off

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.