ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-LRZ35U با نور ثابت و روشنایی بالا، در ابتدا برای مصارف تجاری طراحی شده بود و برای این کار بسیار مناسب است. اما پاناسونیک آن را برای مصارف خانگی نیز عرضه میکند، جایی که ستایش بیشتری را به خود جلب میکند. کاربران کمدقتتر، کیفیت فیلم و ویدئو را به راحتی کافی میدانند، در حالی که علاقهمندان به ویدئو از کمبود کنترلهای لازم برای کالیبراسیون شکایت دارند.
Panasonic PT-LRZ35U

وقتی پاناسونیک، ویدئو پروژکتور PT-LRZ35U با قیمت ۱۶۹۹ دلار (یک ویدئو پروژکتور LED با وضوح تصویر ۱۹۲۰x۱۲۰۰ (WUXGA) و شدت روشنایی ۳۵۰۰ لومن) را برای ما فرستاد، قرار بود به عنوان یک ویدئو پروژکتور تجاری عرضه شود. اما قبل از اینکه بررسی را تمام کنیم، شرکت به ما اطلاع داد که تصمیم گرفته است آن را به عنوان یک ویدئو پروژکتور خانگی نیز به بازار عرضه کند و این اولین مدل پاناسونیک است که مخاطبان عادی را در مدت زمان بسیار طولانی هدف قرار میدهد. پس از آزمایش آن برای هر دو کاربرد، نتیجهگیریهای کلیدی ما را میتوان در سه جمله خلاصه کرد.
اول، برای اتاقهای کنفرانس یا کلاسهای درس، متن واضح، گرافیک پر جنب و جوش و اگر حالت تصویر مناسب را انتخاب کنید تصاویر واقعگرایانه با کیفیت بالا را برای همه چیز از عکس گرفته تا فیلم ارائه میدهد. دوم، برای یک ویدئو پروژکتور تجاری، ویدیو و فیلم را به طور غیرمعمولی خوب مدیریت میکند، که احتمالاً یکی از دلایلی است که پاناسونیک تصمیم گرفت آن را برای مصارف خانگی نیز به بازار عرضه کند. و سوم، اگرچه فاقد برخی از ویژگیهای ضروری برای علاقهمندان به ویدیو است که به شما امکان کالیبراسیون مقیاس خاکستری و رنگ را میدهد، اما دقت رنگ، کنتراست، سطح سیاه و حس سه بعدی را به اندازه کافی خوب ارائه میدهد تا اکثر بینندگان کمتحمل را راضی کند.
به عنوان یک مزیت، حتی تأخیر ورودی نسبتاً کمی را برای ویدئو پروژکتورها با اندازه ۳۳.۱ میلیثانیه ارائه میدهد. گیمرهای حرفهای ویدئو پروژکتوری با نصف این تأخیر یا کمتر میخواهند، اما به راحتی برای بازیهای معمولی به اندازه کافی سریع است. به طور خلاصه، PT-LRZ35U یک انتخاب عالی برای استفاده تجاری است و اگرچه عملکرد سطح بالایی برای سینمای خانگی یا بازی ارائه نمیدهد، اما میتواند به طور بالقوه برای استفاده خانگی نیز به خوبی عمل کند.
مزایا
منبع نور LED RGB گسسته و بدون فیلتر، عمر ویدئو پروژکتور را افزایش میدهد
برای یک ویدئو پروژکتور LED به طور غیرمعمول روشن است
DLP تک تراشهای بدون چرخ رنگ، عملاً اثر رنگینکمانی را از بین میبرد
جابجایی لنز عمودی
سهبعدی Full HD
پورتهای HDMI با CEC سازگار هستند
معایب
تنظیمات محدود برای دقت رنگ و مقیاس خاکستری
حداکثر وضوح ورودی 1920x1200 (WUXGA) است؛ 4K را برای تبدیل به پایین قبول نمیکند
حداکثر میزان لومن 3500 لومن (و روشنایی اندازهگیری شده بالاتر) تا حدودی گمراهکننده است زیرا روشنترین حالت ویدئو پروژکتور، روشنایی را بر اساس تصویر کاهش میدهد.
ویژگیها
PT-LRZ35U یک منبع نور RGB LED با عمر مفید ۲۰۰۰۰ ساعت در حالت تمامقدرت را با یک تراشه DLP با ابعاد ۰.۶۷ اینچ و وضوح ۱۹۲۰x۱۲۰۰ ترکیب میکند. منبع نور RGB و عدم وجود چرخ رنگ، پاناسونیک را بر آن داشته تا با وجود طراحی تک تراشهای، ادعا کند که "عملاً هیچ اثر رنگینکمانی" ندارد. این ویدئو پروژکتور با استفاده از روش آزمایش ISO 21118، تا ۳۵۰۰ لومن روشنایی دارد که اساساً مشابه انسی لومن است. من آن را ۳۶۴۶ انسی لومن اندازهگیری کردم، اما این کمی گمراهکننده است.
مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورها، روشنترین حالت تصویر حالتی که مشخصات ۳۵۰۰ لومن را توجیه میکند حالت پویا نامیده میشود. اما در این مورد، این حالت فقط در نام پویا نیست؛ در اینجا روشنایی را به صورت پویا تنظیم میکند و بسته به محتوای تصویر، آن را تغییر میدهد. بنابراین، در حالی که یک تصویر آزمایشی ۱۰۰ درصد سفید برای اندازهگیریهای انسی در حالت پویا (Dynamic) روشنتر از حالت گرافیکی (Graphic) خواهد بود حالتی که دومین میزان روشنایی انسی اندازهگیری شده را دارد تصاویری که حتی فقط یک مستطیل رنگی به پسزمینه سفید اضافه شده باشند، با استفاده از حالت گرافیکی (Graphic) روشنتر خواهند بود. به طور خلاصه، برای اهداف عملی، حالت گرافیکی روشنترین حالت است و من در ادامه این بررسی از آن به عنوان روشنترین حالت یاد خواهم کرد. من آن را ۲۵۲۸ انسی لومن اندازهگیری کردم که هنوز هم برای یک ویدئو پروژکتور LED به طور غیرمعمول روشن است. همچنین به خاطر داشته باشید که گفته میشود ال ای دی لومن به طور ذهنی روشنتر از لومنهای انسی مبتنی بر لامپ تلقی میشوند.
در دسته نقاط قوت آشکار برای هر کاربردی، منبع نور LED قرار دارد که قرار است تا آخر عمر ویدئو پروژکتور دوام بیاورد. این ویژگی، PT-LRZ35U را از نظر هزینه کل مالکیت با ویدئو پروژکتورهای لامپی که در ابتدا هزینه کمتری دارند اما در طول عمر خود به لامپهای جایگزین گرانقیمت نیاز دارند، قابل مقایسه میکند. همچنین در این دسته، قابلیت تغییر لنز عمودی قرار دارد که نصب را کمی آسانتر میکند.

ویژگیهای مورد توجه ویژه برای استفاده خانگی شامل پشتیبانی از Full HD 3D و سازگاری با CEC برای هر دو پورت HDMI است. CEC به دستگاههای ویدیویی اجازه میدهد تا حدودی یکدیگر را کنترل کنند، بنابراین به عنوان مثال میتوانید یک منبع ویدیویی را با استفاده از ریموت مخصوص آن روشن کنید و اجازه دهید آن دستگاه به ویدئو پروژکتور بگوید که روشن شود یا منبع ورودی خود را تغییر دهد، بدون اینکه مجبور باشید به ریموت ویدئو پروژکتور دست بزنید.
یکی از ویژگیهایی که در PT-LRZ35U وجود ندارد، قابلیت پذیرش ورودی 4K و نمایش آن با وضوح اصلی ویدئو پروژکتور است. همچنین پشتیبانی از HDR نیز وجود ندارد. هیچکدام از این دو ویژگی یک نقص جدی نیستند، اما با وجود ویدئو پروژکتورهای 1080p و WUXGA که هر دو را ارائه میدهند، باید توجه داشته باشید که PT-LRZ35U این ویژگی را ندارد.
پاناسونیک مدل PT-LRZ35U را در وبسایت خود به عنوان یک ویدئو پروژکتور قابل حمل فهرست کرده است. اما اگرچه به اندازه کافی کوچک است که بتوان آن را از اتاقی به اتاق دیگر حمل کرد یا برای تماشای فیلم به حیاط خلوت برد، اما اندازه و وزن آن به گونهای است که اغلب به صورت دائمی نصب میشود، با ابعاد ۴.۹x۱۴.۷۵x۱۲.۴ اینچ و وزن ۱۴.۸ پوند.
زوم دستی ۱.۳ برابری و تغییر کوچک عمودی لنز، انعطافپذیری را برای موقعیتیابی ارائه میدهد. محدوده تغییر به گونهای طراحی شده است که با ویدئو پروژکتور روی یک سطح صاف تقریباً هم ارتفاع با پایین صفحه نمایش، روی یک قفسه کتاب کمی بلندتر در پشت محل نشستن یا به صورت وارونه در یک پایه سقفی، بهترین عملکرد را داشته باشد. با قرار دادن ویدئو پروژکتور روی میز و تغییر در پایینترین نقطه، پایین تصویر تقریباً ۱۱٪ از ارتفاع تصویر پایینتر از خط مرکزی لنز بود. در بالای تغییر، پایین تصویر فقط کمی بالاتر از مرکز لنز بود، که باعث میشود تغییر اندازهگیری شده با تغییر ۱۰٪ تعریف شده در مشخصات مطابقت داشته باشد، اما کمی بیشتر از آن باشد.
اگر از خروجی استریو آنالوگ ۳.۵ میلیمتری برای اتصال به سیستم صوتی خارجی استفاده نمیکنید یا از گیرنده A/V که سیگنالهای صوتی را مستقیماً از هر منبعی میپذیرد استفاده نمیکنید PT-LRZ35U شامل یک بلندگوی مونو ۱۰ واتی داخلی است. کیفیت صدا کمی ضعیف است، اما به اندازه کافی خوب است که قابل استفاده باشد، با حجم صدای بالا که برای پر کردن یک اتاق کنفرانس متوسط، کلاس درس یا اتاق خانوادگی بزرگ کافی است.
همچنین توجه داشته باشید که به لطف پشتیبانی ویدئو پروژکتور از عملکرد ۲۴/۷/۳۶۵ و بدون فیلتر بودن و عملاً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری برای ۲۰۰۰۰ ساعت عمر منبع نور، PT-LRZ35U میتواند انتخاب خوبی برای تابلوهای دیجیتال و نمایشگرها در موزهها و فروشگاههای خردهفروشی باشد. همچنین در حداقل برخی از کاربردهایی که نیاز به جهتگیریهای غیرمعمول دارند، با پشتیبانی از جهتگیری ۳۶۰ درجه عمودی یا افقی اما نه هر دو به طور همزمان، قابل استفاده است. (پاناسونیک میگوید میتوان آن را با انحراف از محور عمودی و بدون آسیب احتمالی به ویدئو پروژکتور نصب کرد، اما عدم تنظیم کیستون افقی مانع از اصلاح هندسی با کنترلهای خود ویدئو پروژکتور میشود.)
در اینجا لیست کاملی از ویژگیهای کلیدی Panasonic PT-LRZ35U آورده شده است:
وضوح تصویر (و حداکثر) ۱۹۲۰x۱۲۰۰ با تراشه DLP 0.67 اینچی
۳۵۰۰ لومن با رتبهبندی ISO 21118؛ در حالت تصویر پویا ۳۶۳۶ انسی لومن و در حالت گرافیکی ۲۵۲۸ انسی لومن اندازهگیری شده است.
منبع نور RGB LED بدون چرخ رنگ و عملاً بدون مصنوعات رنگینکمانی
تقریباً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری در طول عمر نامی ۲۰۰۰۰ ساعت برای منبع نور
از جهتگیری ۳۶۰ درجه در حالت پیچ یا رول پشتیبانی میکند، اما برای انحراف پشتیبانی نمیکند.
از عملکرد ۲۴/۷/۳۶۵ پشتیبانی میکند.
نسبت کنتراست پویا ۳۰۰۰۰:۱
هر دو پورت HDMI (۱.۴b با HDCP 1.4) از CEC پشتیبانی میکنند.
لنز با زوم ۱.۳ برابر
تغییر لنز عمودی؛ تغییر کامل در ۱۰٪ از ارتفاع تصویر
سهبعدی کامل HD با عینک DLP-Link
بلندگوی مونو ۱۰ واتی داخلی؛ با استفاده از خروجی آنالوگ استریو ۳.۵ میلیمتری به سیستمهای صوتی خارجی متصل میشود.
نرمافزار مانیتورینگ و کنترل پاناسونیک به صورت رایگان قابل دانلود است، به همراه قابلیتهای هشدار زودهنگام که میتوانید ۹۰ روز قبل از خرید به صورت رایگان امتحان کنید (قیمت بر اساس مدت زمان و تعداد دستگاهها تعیین میشود)
پشتیبانی از Crestron Connected، AMX و PJ Link
۳ سال/۲۰۰۰۰ ساعت گارانتی برای ویدئو پروژکتور و منبع نور

عملکرد
حالتهای رنگ.
PT-LRZ35U نه حالت از پیش تعیینشده رنگ به علاوه یک حالت کاربر و یک حالت سهبعدی ارائه میدهد. از نه حالت از پیش تعیینشده رنگ اول، یکی DICOM SIM است که برای آموزش پزشکی یا ارائهها در نظر گرفته شده است و هشت حالت برای انتخاب بیشتر اهداف باقی میماند.
در آزمایش ذهنی من، تغییر رنگ قابل توجهی در هر حالت از پیش تعریفشده مشاهده کردم که با اندازهگیریها با استفاده از نرمافزار کالیبراسیون رنگ Calman از Portrait Displays، یک مولد سیگنال Murideo Six-G و یک طیفسنج نوری X-Rite i1Pro2 تأیید کردم.
حالتهای گرافیکی، استاندارد و تخته سفید همگی تمایل به رنگ سبز نشان دادند.
با این حال، حتی حالت گرافیکی که واضحترین تغییر را داشت، دقت رنگ کافی برای گرافیک ارائه میداد، به طوری که تعداد کمی، اگر نگوییم هیچ، در استفاده از آن برای ارائه تردید میکنند، به خصوص از آنجایی که این حالت روشنترین حالت از بین سه حالت با هر نوع محتوای واقعی است. حالت گرافیکی همراه با استاندارد همچنین اشباع رنگ بهتری نسبت به حالت تخته سفید ارائه میداد. برای تصاویر واقعگرایانه، تمایل به رنگ سبز در هر سه حالت کافی بود تا رنگ پوست کمی نامتعادل به نظر برسد.
حالت پویا (Dynamic mode) تغییر رنگ آبی را نشان میداد که اکثر مردم آن را به اندازه تغییر رنگ سبز آزاردهنده نمیدانند. با این حال، از نظر ذهنی، رنگهای موجود در گرافیک در مجموعه آزمایش من از نظر رنگ مشابه حالت استاندارد بودند و همچنین اشباع کمتری داشتند. با تصاویر واقعگرایانه، تغییر رنگ برای جابجایی رنگهای گوشتی به خارج از محدوده واقعگرایانه کافی بود.
حالتهای طبیعی (Natural)، سینما (Cinema) و REC709 تغییر رنگ زرد یا به طور دقیقتر، سطح قابل توجهی بالاتر برای قرمز و سبز نسبت به آبی را طبق اندازهگیریهای تعادل مقیاس خاکستری RGB من نشان دادند. طبیعی (Natural) بهترین دقت رنگ را در بین این سه حالت و یکی از بهترینها در بین همه حالتها داشت، اما به برخی از تصاویر گرافیکی ته رنگ زرد اضافه میکرد و تصاویر واقعگرایانه با نور روشن را کمی رنگپریده نشان میداد.
REC709 برخی از رنگها را در گرافیک بیش از حد پر جنب و جوش و برخی دیگر را کمی تیره میکرد. همچنین برخی از رنگها را در تصاویر واقعگرایانه به ویژه رنگ پوست کمی نامرتب و نزدیک به کدر به نظر میرساند. سینما (Cinema) برخی از رنگها را در گرافیک حتی پر جنب و جوشتر از REC709 نزدیک به رنگهای DayGlo نشان میداد. همچنین تمایل داشت رنگها را در تصاویر واقعگرایانه بیش از حد اشباع کند و جزئیات سایه را از دست بدهد.
در نهایت، حالت Blackboard کمی به رنگ قرمز متمایل شده بود. این به نفع آن بود، زیرا به رنگ پوست ظاهری بسیار واقعیتر از هر حالت دیگری میداد. چند عکس در مجموعه عکسهای آزمایشی من وجود داشت که حالت Natural آنها را بهتر پردازش میکرد بهویژه عکسی از یک کاسه میوه که شامل پرتقال است و حالت Blackboard آن را کمی بیش از حد قرمز رندر کرد. اما در اکثریت قریب به اتفاق تصاویر آزمایشی، رنگ در حالت Blackboard به دقت نزدیکتر بود.

اکثر مردم هر یک از این هشت حالت رنگی را حداقل برای ارائههایی که شامل تصاویر واقعگرایانه نیستند، قابل قبول میدانند. این باعث میشود Graphics، روشنترین حالت با محتوای زنده، انتخاب ترجیحی ما برای ارائههایی باشد که شامل عکس، ویدیو یا فیلم نیستند. وقتی هر یک از این حالتها چه برای ارائههای تجاری، نمایش عکس یا تماشای فیلم گنجانده شده باشد، انتخاب ترجیحی Blackboard است. این روشنترین حالت بدون تغییر رنگ سبز قابل توجه است و طبیعیترین رنگهای پوست را در بین هر حالتی ارائه میدهد.
با توجه به عدم وجود سیستم مدیریت رنگ یا هر راهی برای تنظیم مقیاس خاکستری به غیر از روشنایی، کنتراست و گاما، کار زیادی برای کالیبراسیون ویدئو پروژکتور نمیتوانید انجام دهید. پس از انتخاب Blackboard به عنوان حالت ترجیحی برای ویدیو و فیلم، روشنایی و کنتراست را با استفاده از تصاویر آزمایشی مناسب تنظیم کردم، سپس از Calman برای اندازهگیری با هر یک از تغییرات تنظیم دمای رنگ کم، متوسط و زیاد هر دو با دو حالت روشن و خاموش Brilliant Color استفاده کردم.
با هر دو حالت تنظیم رنگ درخشان، تعادل RGB، خطاهای مقیاس خاکستری و تا حد کمتری خطاهای رنگی برای رنگهای اصلی و فرعی در هر مرحله از تنظیم دمای رنگ از پایین، به استاندارد، به بالا بهبود یافت و بالا را به انتخاب واضحی تبدیل کرد. انتخاب تنظیمات رنگ درخشان چندان ساده نیست. روشن گذاشتن آن نتایج بهتری برای تعادل RGB و مقیاس خاکستری به همراه داشت، اما خاموش کردن آن دقت رنگ را برای رنگهای اصلی و فرعی بهبود بخشید و خوانشهای روشنایی را نیز به هدف خود نزدیکتر کرد.
برخی آزمایشهای ذهنی دیگر نشان داد که اگرچه تنظیم روشن، روشنایی را مطابق انتظار افزایش داد و همچنین کنتراست و جزئیات سایه را در صحنههای تاریک بهبود بخشید به لطف نسبت کنتراست بالاتر بین مناطق روشن و تاریک اما صحنههای روشن را نیز رنگپریده نشان داد. تغییر تنظیم به خاموش، رنگها را در صحنههایی که با آنها آشنا هستم به آنچه که میدانم باید به نظر برسند نزدیکتر کرد و کنتراست بسیار بهتری را به صحنههای روشن اضافه کرد. و با وجود کنتراست پایینتر و از دست دادن جزئیات سایه در صحنههای تاریک در مقایسه با روشن بودن رنگ درخشان، تنظیم خاموش نیز صحنههای تاریک را به طور قابل قبولی مدیریت کرد. همه اینها باعث شد که من برای آزمایشهای نهایی مشاهده، رنگ درخشان را خاموش کنم. با استفاده از تنظیمات توان نرمال (توان کامل)، ویدئو پروژکتور PT-LRZ35U با روشنایی ۲۵۲۸ لومن در حالت گرافیکی انتخاب ترجیحی ما برای ارائهها به اندازهای روشن است که میتواند یک صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۱۰ و بهره ۱.۰ را در نور محیطی متوسط روشن کند و روشنایی تصویر ۵۱ فوت-لامبرت را تولید کند. با استفاده از روشنایی ۲۱۱۱ لومن در حالت تخته سیاه انتخاب ترجیحی ما برای فیلم و ویدیو میتواند با استفاده از یک صفحه نمایش ۱۱۵ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۹، تصویری با روشنایی مشابه ارائه دهد.
مشاهده با کیفیت 1080p/SDR.
برای فیلمها، دقت رنگ، کنتراست، سطح سیاهی، جزئیات سایه و حس سهبعدی بودن، همگی به اندازه کافی خوب توصیف شدهاند، به طوری که اکثر کاربران متوجه چیزی برای شکایت نمیشوند، اما به اندازه کافی خوب نیستند که علاقهمندان به ویدیو را راضی کنند. در صحنههایی که با آنها آشنا هستم، میتوانستم رنگهایی را تشخیص دهم که دقیقاً آن چیزی نبودند که میدانستم باید باشند مانند رنگهای کمی نامتعادل برای اقیانوس، آسمان و تُنهای بدنی وقتی هواپیمای جیمز باند در باهاما در کازینو رویال فرود میآید و بعداً در امتداد ساحل رانندگی میکند، یا قرمزها، آبیها و زردهای کمی پر جنب و جوش در صحنه رقص آغازین در لا لا لند. اما هیچکدام از محدوده واقعبینانه خارج نبودند.

رنگهای آشنا در کازینو رویال، مانند تُنهای رنگی و اقیانوس آبی، کاملاً بازتولید نشده بودند، اما همچنان واقعگرایانه به نظر میرسیدند. (منبع عکس: سونی پیکچرز)
به طور مشابه، در صحنه تاریک همیشگی من در فیلم بتمن علیه سوپرمن زمانی که بروس وین در کودکی برای اولین بار کلونی خفاشها را در جایی که بعداً به غار خفاش تبدیل میشود، میبیند سطح سیاهی به اندازه ایدهآل تاریک نبود و برخی از جزئیات سایه از بین رفته بود، اما هیچ یک از این مشکلات به اندازه کافی واضح نبودند که اکثر مردم اگر از قبل با صحنه آشنا نباشند، متوجه آن شوند.
همچنین وقتی یک چراغ زمینی در اتاق روشن کردم، تصویر روی صفحه سفید ۹۰ اینچی و ۱.۰ گین من به خوبی حفظ شد. و به جز صحنه غار حتی با نور محیطی تا حدودی روشنتر نیز حفظ شد و وقتی چراغ زمینی را به سمت صفحه نمایش گرفتم و چراغهای سقفی را روشن کردم، فقط رنگ کمی شسته شده ارائه داد. با آن سطح نور، صحنه تاریک غار خفاش کاملاً شسته شده بود، اما به خاطر داشته باشید که صحنههای کمی در فیلمها تا این حد تاریک هستند.
همچنین توجه داشته باشید که وقتی به صفحه نمایش Screen Innovations Slate 1.2 ALR خود تغییر دادم، جنس صفحه خاکستری سطح سیاهی را بهبود بخشید و کنتراست را هم در اتاق تاریک و هم با نور محیطی به طور قابل توجهی افزایش داد. وقتی چراغهای کف و سقف را روشن کردم، صفحه نمایش ALR از رنگپریدگی رنگ در صحنههای روشن جلوگیری کرد و حتی صحنه غار خفاش را قابل تماشا کرد.
نکته مثبت این است که PT-LRZ35U در جلوگیری از ایجاد تصاویر رنگینکمانی بسیار عالی عمل کرد و اساساً ادعای ویدئو پروژکتور پاناسونیک را برآورده کرد. من این تصاویر را به راحتی میبینم، اما در تمام مدتی که صرف آزمایش کردم، فقط دو نشانه گذرا از رنگینکمان دیدم. با این حال، هشدار استاندارد ما برای هر ویدئو پروژکتور DLP تک تراشهای اعمال میشود. اگر از دیدن تصاویر رنگینکمانی اذیت میشوید، یا نمیدانید که آیا اذیت میشوید یا نه، حتماً از فروشندهای خرید کنید که امکان مرجوع کردن آسان را فراهم میکند، تا بتوانید خودتان در مورد مشکل قضاوت کنید. از سوی دیگر، حتی در حالت بیصدای ویدئو پروژکتور، صدای فن در لحظات آرام از هر جایی در یک اتاق بزرگ خانوادگی مشهود بود و کیفیتی داشت که معمولاً برجسته است.
مشاهده سهبعدی.
PT-LRZ35U از تصاویر سهبعدی Full HD با استفاده از عینکهای DLP-Link پشتیبانی میکند. حالت سهبعدی آن برای مشاهده راحت روی صفحه نمایش ۹۰ اینچی سفید ۱.۰ اینچی من در یک اتاق تاریک به اندازه کافی روشن بود و در سطوح کم تا متوسط نور محیط، اگرچه تا حدودی محو شده بود، اما همچنان قابل تماشا بود. من در آزمایشهایم هیچ تداخلی ندیدم و مصنوعات حرکتی مربوط به سهبعدی فقط در سطح معمول ویدئو پروژکتورهای سهبعدی نسل فعلی بودند. توجه داشته باشید که نمیتوانید تنظیمات Brilliant Color را در حالت سهبعدی تغییر دهید، اما میتوانید کنترلهای رنگ (اشباع) و رنگ و همچنین روشنایی و کنتراست را تنظیم کنید.
نتیجهگیری
ویدئو پروژکتور Panasonic PT-LRZ35U به عنوان یک ویدئو پروژکتور اتاق کنفرانس یا کلاس درس، رقیب قدرتمندی است. وضوح تصویر ۱۹۲۰x۱۲۰۰ و فوکوس دقیق آن، متن بسیار خوانایی را ارائه میدهد و رنگهای اشباعشدهای را برای گرافیک به همراه دقت رنگ و کنتراست خوب برای تصاویر واقعگرایانه از عکس گرفته تا ویدیو و فیلم ارائه میدهد. همچنین به اندازه کافی روشن است که یک صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۱۰ و بهره ۱.۰ را در نور محیطی متوسط در حالت ترجیحی ما برای ارائهها روشن کند، و همچنین یک تصویر ۱۱۵ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۹ را در حالت ترجیحی ما برای ویدیو و فیلم به همان اندازه روشن کند.
فراتر از آن، این ویدئو پروژکتور تمام مزایای یک منبع نور حالت جامد را که برای ماندگاری ویدئو پروژکتور در نظر گرفته شده است، دارد، از جمله عدم نیاز به تعمیر و نگهداری در طول عمر ۲۰۰۰۰ ساعته خود و حذف هزینه لامپهای تعویضی دو ویژگی که هر کسی از آن استقبال میکند و به ویژه برای کاربردهایی مانند تابلوها و نمایشگرهای خردهفروشی و موزه مهم است.
دلیل استفاده خانگی به اندازه کافی قوی نیست، اما هنوز هم منطقی است. دقت رنگ، کنتراست، جزئیات سایه و سطح مشکی همگی به اندازه کافی خوب هستند تا اکثر کاربران عادی را راضی کنند؛ روشنایی به اندازه کافی بالا است که در برابر نور محیط مقاومت کند؛ و تأخیر ورودی برای بازیهای معمولی بیش از حد سریع است.
یکی از کاستیهای اصلی این ویدئو پروژکتور که احتمالاً علاقهمندان به ویدیو را ناامید میکند این است که با حالت رنگی کالیبره شده بر اساس استاندارد Rec.709 HDTV (علیرغم داشتن حالتی که برای آن برچسبگذاری شده است) از جعبه خارج نمیشود و کنترلهای منوی مورد نیاز برای کالیبراسیون را ارائه نمیدهد. با این حال، اکثر کاربران عادی کیفیت تصویر را حتی برای مشاهده در یک اتاق تاریک با تنظیمات سینمای خانگی به اندازه کافی خوب میدانند. و توجه داشته باشید که این کاستی چیزی از نقاط قوت PT-LRZ35U برای تجارت و آموزش کم نمیکند. برای این کاربردها، به راحتی میتوان آن را در لیست کوتاه خود قرار داد.
اندازهگیریها
روشنایی.
با تنظیم لنز با زوم ۱.۳ برابر در بازترین حالت زاویه، اندازهگیریهای روشنایی برای هر حالت تصویر در حالتهای نرمال، اقتصادی و کممصرف به شرح زیر بود:
Panasonic PT-LRZ35U
Quiet |
Eco |
Normal |
Mode |
2,527 |
3,045 |
3,646 |
Dynamic |
1,752 |
2,111 |
2,528 |
Graphic |
1,608 |
1,938 |
2,321 |
Standard |
1,349 |
1,626 |
1,946 |
Cinema |
1,354 |
1,632 |
1,954 |
Natural |
1,354 |
1,632 |
1,954 |
REC709 |
1,323 |
1,594 |
1,909 |
DICOM SIM |
1,463 |
1,763 |
2,111 |
Blackboard |
1,681 |
2,026 |
2,426 |
Whiteboard |
کاهش نور لنز زوم:
تنظیم لنز زوم ۱.۳ برابر روی تنظیمات تله فوتو کامل، روشنایی را تنها ۵ درصد کاهش میدهد آنقدر کم که قابل توجه نیست یا هنگام انتخاب فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش، مشکلی ایجاد نمیکند.
یکنواختی روشنایی (حداکثر زاویه دید باز): ۹۱٪
یکنواختی روشنایی (حداکثر تلهفوتو): ۹۰٪
کمترین تأخیر ورودی اندازهگیری شده (۱۰۸۰p): ۳۳.۱ میلیثانیه در ۶۰ هرتز
صدای فن:
پاناسونیک، PT-LRZ35U را در حالت عادی ۳۵ دسیبل، در حالت اقتصادی ۲۷ دسیبل و در حالت بیصدا ۲۴ دسیبل ارزیابی میکند. همچنین دو حالت ارتفاع بالا وجود دارد، High 1 که از ارتفاع ۴۵۹۳ فوت توصیه میشود و High 2 که از ارتفاع ۶۸۹۰ فوت و بالاتر توصیه میشود، با حداکثر ارتفاع ۸۸۵۸ فوت در حالت قدرت عادی یا ۱۳۷۸۰ فوت در حالتهای اقتصادی یا بیصدا.
حتی در حالت بیصدا، میتوانید صدای فن را در لحظات آرام از هر جایی در یک اتاق خانوادگی بزرگ یا اتاق کنفرانس کوچک تا متوسط بشنوید و کیفیت صدا به گونهای است که به جای محو شدن در پسزمینه، تمایل به برجسته شدن دارد. حتی کسانی که معمولاً از صدای فن ناراحت نمیشوند، ممکن است بخواهند نوعی ایزولاسیون صوتی را در حالتهای بیصدا، اقتصادی و عادی در نظر بگیرند و تقریباً هر کسی باید آن را با هر دو حالت ارتفاع بالا در نظر بگیرد.
اتصالات

HDMI 1.4b (HDCP 1.4) با پشتیبانی از CEC (x2)
ورودی VGA/کامپوننت (x2)
خروجی VGA/کامپوننت
ورودی ویدئو کامپوزیت
ورودی استریو 3.5 میلیمتری (x2)
خروجی استریو ۳.۵ میلیمتری
میکرو USB (فقط برای سرویس)
USB 2.0 نوع A (فقط برای برق)
RS-232 (کنترل)
RJ45 LAN (برای کنترل از طریق شبکه)