ورود | ثبت نام
021-68221
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 587
  • سعید مصباحی
  • 34 مرتبه
مقایسه ویدئو پروژکتور های BenQ HT3550 و BenQ HT5550

مقایسه ویدئو پروژکتور های BenQ HT3550 و BenQ HT5550

1404/05/05

BenQ HT3550 (قیمت پایه ۱۶۹۹ دلار) و BenQ HT5550 (قیمت پایه ۲۶۹۹ دلار) هر دو وضوح تصویر ۴K UHD (3840 x 2160) را با استفاده از تغییر پیکسل، دقت رنگ بالا با کالیبراسیون کارخانه‌ای هنگام ارسال و پشتیبانی از محدوده دینامیکی بالای HDR10 و HLG ارائه می‌دهند. هر دو همچنین بر اساس تراشه ۰.۴۷ اینچی XPR DLP شرکت TI و چرخ‌های رنگی RGBRGB ساخته شده‌اند. اما همانطور که تفاوت قیمت نشان می‌دهد، تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد.

BenQ HT3550 vs BenQ HT5550

همانطور که احتمالاً انتظار دارید، HT5550 گران‌تر تقریباً در هر موردی که این دو با هم تفاوت دارند، مزیت دارد. سوال این است که آیا این مزایا به اندازه کافی برای نیازهای شما قابل توجه هستند که ارزش هزینه اضافی را داشته باشند. در اینجا یک مقایسه نقطه به نقطه ارائه می‌دهیم، با شروع از تأخیر ورودی، موردی که HT3550 یک مزیت کوچک اما واضح دارد، حتی اگر فقط در 4K باشد.

BenQ-HT5550-front-top

BenQ HT5550

تفاوت‌های کلیدی در مشخصات و ویژگی‌ها

تأخیر ورودی.

هر دو ویدئو پروژکتور برای وضوح 1080p تأخیر ورودی اندازه‌گیری شده یکسانی در حدود 60 میلی‌ثانیه دارند که حتی برای بازی‌های معمولی هم کمی کند است. در وضوح 4K، تأخیر اندازه‌گیری شده برای HT5550 حتی کندتر است و به حدود 90 میلی‌ثانیه می‌رسد، اما برای HT3550 به حدود 50 میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد که بسیاری آن را برای بازی‌های معمولی قابل قبول می‌دانند. با این حال، هیچ‌کدام از ویدئو پروژکتورها به تأخیر ورودی 16 میلی‌ثانیه یا کمتر که در سریع‌ترین ویدئو پروژکتورهای بازی یافت می‌شود، نزدیک نمی‌شوند.


گاموت رنگ.

HT5550 پوشش طیف رنگی وسیع‌تری را ارائه می‌دهد، با مشخصات 100٪ گاموت رنگ Rec.709 در حالت Cinema با تنظیم گاموت رنگ گسترده خاموش و 100٪ DCI-P3 در حالت D. Cinema با روشن بودن آن. HT3550 در حالت D. Cinema با طیف رنگی Rec.709، 100٪، در حالت Cinema با روشنایی بالاتر، 97٪ Rec.709 و در نسخه از پیش تعریف شده حالت User با روشنایی 95٪ DCI-P3 رتبه‌بندی شده است.

روشنایی.

HT3550 با روشنایی 2000 انسی لومن در مقایسه با 1800 لومن برای HT5550، رتبه روشنایی کمی بالاتری دارد. با این حال، این به سختی برای دیدن تفاوت کافی است و در آزمایش‌های ما، HT5550 در بیشتر حالت‌های رنگی روشن‌تر از این دو بود.

نسبت کنتراست.

HT5550 نسبت کنتراست بالاتری را ارائه می‌دهد، ۱۰۰۰۰۰:۱ در مقایسه با ۳۰۰۰۰:۱ برای HT3550 (کاملاً روشن/کاملاً خاموش با دیافراگم پویا در هر دو مورد).

محدوده پرتاب.

زوم ۱.۶ برابری برای HT5550 محدوده پرتاب بیشتری نسبت به زوم ۱.۳ برابری HT3550 ارائه می‌دهد. با این حال، نکته مهم‌تر این است که این دو محدوده به سختی همپوشانی دارند. به عنوان مثال، برای یک تصویر مورب ۱۰۰ اینچی، محدوده فاصله پرتاب برای HT3550 تقریباً ۸.۲۵ تا ۱۰.۷۵ فوت است در حالی که برای HT5550 حدود ۱۰ تا ۱۶ فوت است. بسته به اندازه اتاق، اندازه صفحه نمایش و اینکه آیا محدودیتی در فاصله قرار دادن ویدئو پروژکتور از صفحه نمایش وجود دارد یا خیر، هر یک از این دو می‌تواند برای نیازهای شما بهتر باشد. برای اطلاع از محدوده فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایشی که قصد استفاده از آن را دارید، به محاسبه‌گر پروژکتورسنترال بنکیو HT3550 و محاسبه‌گر پروژکتورسنترال بنکیو HT5550 مراجعه کنید.

BenQ-HT3550-front-top

BenQ HT3550

جابجایی لنز و افست.

با فرض اینکه محدوده فاصله پرتاب هر دو ویدئو پروژکتور برای نیازهای شما مناسب باشد، HT5550 از نظر انعطاف‌پذیری در قرارگیری، بدون شک برنده است. جابجایی عمودی لنز بزرگ آن (+/-60%) به شما این امکان را می‌دهد که آن را روی یک پایه سقفی، روی یک قفسه کتاب متوسط تا بلند در انتهای اتاق یا روی میزی که کمتر از حدود 10% ارتفاع تصویر زیر پایین صفحه نمایش نباشد، قرار دهید. جابجایی افقی +/-23% همچنین آزادی عمل زیادی برای قرار دادن آن در سمت چپ یا راست خط مرکزی عمودی صفحه نمایش ارائه می‌دهد. جابجایی عمودی HT3550 (+10%) برای یک میز کوتاه درست زیر صفحه نمایش یا یک پایه سقفی بالای آن طراحی شده است. جابجایی افقی وجود ندارد.


صدای داخلی.

HT3550 شامل صدای داخلی است که HT5550 فاقد آن است. این برای استفاده از سینمای خانگی، جایی که می‌خواهید از یک سیستم صوتی خارجی استفاده کنید (هر دو جک خروجی صدای آنالوگ و نوری ارائه می‌دهند) مهم نیست. اما اگر ویدئو پروژکتوری می‌خواهید که بتوانید برای تماشای فیلم در حیاط خلوت از آن استفاده کنید، HT3550 شما را مجبور به راه‌اندازی سیستم صوتی جداگانه هم نمی‌کند.

مقایسه پهلو به پهلو

آیریس پویا.

هر دو مدل در ابتدا با یک آیریس پویا عرضه شدند که فقط می‌توانست روی روشن یا خاموش تنظیم شود و اغلب منجر به پمپاژ آشکار (سوسو زدن یا تقریباً سوسو زدن) هنگام تغییر محتوا از تصاویر تاریک به روشن یا برعکس می‌شد. در زمانی که ما آنها را بررسی کردیم، فقط سیستم عامل HT3550 ارتقا یافته بود تا تنظیمات آیریس را به کم، متوسط، زیاد و خاموش تغییر دهد، که تنظیم کم اکثر حواس‌پرتی‌ها را از تنظیم خودکار آیریس حذف می‌کرد. در زمان نگارش این مطلب، سیستم عامل HT5550 ارتقا یافته است تا همان گزینه های تنظیمات را ارائه دهد. برای هر دو مدل، سیستم عامل جدید پمپاژ را در صحنه‌هایی که قبل از ارتقا دیده بودم، حذف کرد.

 

مشاهده 1080p/SDR.

برای مقایسه تصویر در کنار هم، از همان فیلم‌هایی که در بررسی‌های جداگانه مورد بحث قرار گرفتند استفاده کردم و آنها را همزمان با استفاده از یک تقسیم‌کننده روی هر دو ویدئو پروژکتور نمایش دادم. HT3550 رنگ کمی اشباع‌تر برای SDR ارائه داد. این قدرت بیشتر به معنای حس سه‌بعدی بهتر در برخی صحنه‌ها، به ویژه صحنه‌هایی که تحت سلطه رنگ‌های میانی هستند، می‌باشد. با این حال، برخی از رنگ‌ها نیز کمی تیره‌تر از آنچه باید باشند، هستند.

به عنوان مثال، در صحنه آغازین فیلم لا لا لند، آسمان با HT3550 کمی آبی‌تر و تیره‌تر بود و لباس زرد روشن یکی از رقصندگان هم کمی تیره‌تر و هم کمی متفاوت از آنچه باید باشد، بود که باعث می‌شد رنگ نسبت به HT5550 دقت و جنب و جوش کمتری داشته باشد. علاوه بر این، HT5550 کنتراست بهتری ارائه می‌داد که حس سه‌بعدی بیشتری را به اکثر صحنه‌ها به ویژه صحنه‌های تاریک‌تر و همچنین جزئیات سایه بهتری می‌داد.

LaLaLand-4

با محتوای SDR، HT3550 رنگ‌های اشباع‌شده‌تری را در فیلم‌هایی مانند La La Land نشان داد، اگرچه HT5550 سطح سیاه و کنتراست بهتری داشت. (عکس: Lionsgate)

محدودیت‌های HT3550 برای کنتراست، عمدتاً در صحنه‌های چالش‌برانگیز شب خود را نشان داد، جایی که می‌توانستم آن را طوری تنظیم کنم که سیاهی تیره و رضایت‌بخشی را نشان دهد یا جزئیات سایه را نشان دهد، اما نه هر دو را همزمان. در یک صحنه شب، جایی که شخصیت‌های اصلی در جاده‌ای که با چراغ‌های خیابان روشن شده است، راه می‌روند، HT5550 درختان تکی را در سیاهی تیره جنگل‌های کنار جاده نشان داد. نمی‌توانستم 3550 را طوری تنظیم کنم که آنها را نشان دهد، بدون اینکه تصویر شروع به محو شدن کند.

نکته مهم این است که HT5550 دقت رنگ، کنتراست و جزئیات سایه بهتری را برای SDR ارائه می‌دهد، اما مزایای آن در هر صحنه‌ای خود را نشان نمی‌دهد و بدون اندازه‌گیری، مقایسه در کنار هم یا دانستن اینکه صحنه باید چگونه باشد، قابل تشخیص نیستند. فوکوس هر دو ویدئو پروژکتور در کل صفحه نمایش یکسان بود، و HT5550 تصویر واضح‌تری ارائه می‌داد. اما اگرچه تفاوت در وضوح با تصاویر گرافیکی با خطوط ریز به راحتی قابل مشاهده بود، اما برای تصاویر واقع‌گرایانه کافی نبود.

مشاهده UHD/HDR

. HT5550 و HT3550 سطوح مشابهی از دقت رنگ را با محتوای 4K/HDR ارائه دادند و تفاوت‌های کمتری بین آنها در مشاهده در کنار هم نسبت به محتوای SDR وجود داشت. در صحنه آغازین با نسخه 4K HDR فیلم La La Land، لباس زرد روشن که در بالا به آن اشاره شد، رنگ و روشنایی تقریباً یکسانی با هر دو داشت. هنوز هم تفاوت‌هایی بین این دو وجود داشت، آبی‌ها در HT3550 کمی تیره‌تر و رنگ پوست در Batman v Superman کمی قرمزتر بود. اما رنگ با هر دو ویدئو پروژکتور به یک اندازه پر جنب و جوش و اشباع شده بود و در مواردی که تفاوت داشتند، باید اندازه‌گیری انجام دهید تا بفهمید کدام یک خاموش است.

BvS BenQ faceoff

اگرچه اختلافات کوچکی وجود داشت، اما روی هم رفته رنگ‌ها در فیلم‌های HDR مانند بتمن علیه سوپرمن در هر دو ویدئو پروژکتور به طور مشابه پر جنب و جوش و دقیق به نظر می‌رسیدند. (عکس: برادران وارنر)

برتری HT5550 در کنتراست، سطح سیاهی و جزئیات سایه با HDR حتی بیشتر از SDR بود. در صحنه‌ای از فیلم La La Land که شخصیت‌های اصلی در جاده‌ای که با چراغ‌های خیابان روشن شده است، راه می‌روند و با تنظیم متوسط روشنایی HDR در HT5550، HT5550 جزئیات سایه را در منطقه جنگلی نزدیک جاده حفظ کرد. همین منطقه حتی با روشن‌ترین تنظیمات HDR در HT3550 با یک تکه سیاه تقریباً یکپارچه ادغام شد تنظیماتی که جزئیات را در هایلایت‌ها در صحنه‌های روشن‌تر نیز از بین می‌برد.

همچنین توجه داشته باشید که HT3550 به حداکثر عمق رنگ ۸ بیتی در ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ با فرکانس ۶۰ هرتز محدود شده است. اگرچه من هیچ مصنوعات نواری در هیچ یک از محتوای ویدیویی و فیلمی که با آن آزمایش کردم، ندیدم، اما نشانه‌هایی از نواری شدن را در انیمیشن آزمایشی ۱۰ بیتی HDR Grayscale قابل دانلود ProjectorCentral مشاهده کردم که پردازش ۱۰ بیتی را از ورودی به تصویر تأیید می‌کند. HT5550 چنین محدودیتی در عمق رنگ ندارد و در انیمیشن آزمایشی ما هیچ نواری از رنگ نشان نداد. همانند محتوای 1080p، وقتی تصویری با خطوط ریز را تماشا کردم یا پخش را متوقف کردم و با دقت به جزئیات دقیق نگاه کردم، توانستم فوکوس واضح‌تر HT5550 را ببینم. با این حال، هنگام تماشای فیلم یا ویدیو، تفاوت آشکار نبود.

BenQ-HT5550-lens-shift-controls

کنترل‌های تغییر لنز BenQ HT5550

مشاهده سه‌بعدی.

هر دو ویدئو پروژکتور از کیفیت Full HD 3D پشتیبانی می‌کنند و هر دو تصاویر بسیار باکیفیتی را با رنگ‌های اشباع‌شده زیبا نمایش می‌دهند. در آزمایش‌هایم هیچ تداخلی با هیچ‌کدام ندیدم و فقط سطح معمول مصنوعات حرکتی مرتبط با سه‌بعدی برای ویدئو پروژکتورهای نسل فعلی را مشاهده کردم. هر دو به اندازه کافی روشن هستند تا مشاهده سه‌بعدی راحت در تاریکی با تصویر 90 اینچی با نسبت تصویر 16:9 و صفحه نمایش 1.0-gain داشته باشند.


نتیجه‌گیری

اگر ترکیب اتاق و اندازه صفحه نمایش مورد نظر شما محدودیت‌هایی در فاصله قرار دادن ویدئو پروژکتور از صفحه نمایش ایجاد می‌کند، انتخاب بین BenQ HT3550 و HT5550، با برد فاصله پرتاب بیشتر، می‌تواند به سادگی انتخاب ویدئو پروژکتوری با برد فاصله پرتاب متناسب با نیازهای شما باشد. اگر فاصله پرتاب محدودیتی نباشد، انتخاب سخت‌تر می‌شود.


HT3550 دو مزیت جزئی به شکل صدای داخلی و تأخیر ورودی کمی کمتر ارائه می‌دهد. بلندگوهای داخلی اگر ویدئو پروژکتوری می‌خواهید که بتوانید برای تماشای فیلم به حیاط خلوت ببرید، آن را به انتخاب بهتری تبدیل می‌کنند. و اگرچه هیچ‌کدام از این ویدئو پروژکتورها آن سطح از تأخیر ورودی که یک گیمر حرفه‌ای می‌خواهد را ارائه نمی‌دهند، HT3550 به لطف تأخیر کمتر با ورودی 4K، برای بازی‌های معمولی مناسب‌تر است.

BenQ-HT3550-Top

کنترل‌های منوهای HT3550 در بالای پروژکتور قرار دارند.

اگر صرفاً برای سینمای خانگی ویدئو پروژکتور می‌خواهید، HT5550 در مقایسه با HT3550 از نظر کیفیت پیشرفت چشمگیری دارد، با دقت رنگ، کنتراست، جزئیات سایه و سطح سیاهی بهتر، و همچنین حس سه‌بعدی بهتری در اکثر صحنه‌ها. اما با قیمت ۲۶۹۹ دلار، کیفیت آن در مقایسه با ارزشی که کیفیت HT3550 با قیمت ۱۴۹۹ دلار نشان می‌دهد، کمتر چشمگیر است.


دلایل قانع‌کننده‌تر برای انتخاب HT5550 این است که انعطاف‌پذیری بسیار بهتری در محل قرارگیری ارائه می‌دهد، با زوم ۱.۶ برابر و تغییر لنز که به شما امکان می‌دهد آن را روی سقف، روی میز یا روی قفسه کتاب در پشت اتاق قرار دهید. اگر به این ویژگی‌ها نیاز دارید، آنها همراه با افزایش کیفیت تصویر هزینه اضافی را توجیه می‌کنند. در غیر این صورت، HT3550 با توجه به قیمت، امکانات بیشتری ارائه می‌دهد و کیفیت تصویر استثنایی را ارائه می‌دهد.

اتصالات و اندازه‌گیری‌ها

BenQ_HT5550_Back

BenQ HT5550 connections

BenQ-HT3550-Connections

BenQ HT3550 connections

BenQ HT3550 و HT5550 هر دو موارد زیر را ارائه می‌دهند:

HDMI 2.0b، HDCP 2.2 (x2)
USB نوع A 3.0 (قابلیت پخش رسانه و ارتقاء سیستم عامل)
USB نوع A (فقط برای تغذیه)
USB نوع Mini B (قابلیت ارتقاء سیستم عامل)
تریگر DC 12v (جک مینی 3.5 میلی‌متری)
گیرنده IR (x2، جلو/بالا)
خروجی صدا (x2، جک مینی استریو 3.5 میلی‌متری و S/PDIF نوری)
RS-232 (D-sub 9 پین، نری؛ برای کنترل)

BenQ HT5550 موارد زیر را اضافه می‌کند:

USB نوع A 2.0 (قابلیت خواندن رسانه و ارتقاء سیستم عامل)
LAN (RJ-45، 10BaseT، 100BaseTX؛ فقط برای کنترل)
ورودی سیمی ریموت (جک مینی 3.5 میلی‌متری)

روشنایی.

با تنظیم لنز زوم برای هر ویدئو پروژکتور روی وسیع‌ترین زاویه، میزان روشنایی انسی لومن اندازه‌گیری شده برای حالت‌های نرمال (قدرت کامل) و اقتصادی در هر حالت رنگی برای هر ویدئو پروژکتور به شرح زیر بود:

BenQ HT3550 ANSI Lumens

اقتصادی نرمال حالت
1202 1575 Bright
541 708 Vivid TV
599 785 Cinema (REC. 709)
422 553 D.Cinema
559 732 Silence

 

BenQ HT5550 ANSI Lumens

اقتصادی نرمال حالت
1113 1634 Bright
835 1226 Vivid TV
612 899 Cinema (REC. 709)
424 622 D.Cinema
769 1184 Silence

اندازه‌گیری‌های کلیدی برای هر ویدئو پروژکتور به شرح زیر بود:

BenQ HT5550 BenQ HT3550 اندازه‌گیری
۱۵٪ ۸٪ افت نور لنز زوم
۸۴٪ ۶۳٪ یکنواختی روشنایی (زوم عریض)
۸۳٪ ۶۷٪ یکنواختی روشنایی (تله فوتو کامل)
۸۸-۹۱ میلی‌ثانیه ۴۷-۵۱ میلی‌ثانیه کمترین میزان تأخیر ورودی اندازه‌گیری شده (4K)
۶۰-۶۵ میلی‌ثانیه ۶۰-۶۱ میلی‌ثانیه کمترین میزان تأخیر ورودی اندازه‌گیری شده (1080p)
۳۲ دسی‌بل/۲۶ دسی‌بل 30 دسی‌بل/28 دسی‌بل

میزان نویز فن (عادی/اقتصادی)

 

مقایسه صدای فن.

همانطور که رتبه‌بندی‌های صدا نشان می‌دهد، صدای فن HT3550 در حالت عادی کمی آرام‌تر و در حالت اقتصادی کمی بلندتر است. با این حال، این تفاوت به اندازه‌ای نیست که به هیچ یک از ویدئو پروژکتورها در هیچ یک از تنظیمات قدرت، مزیت واقعی بدهد. هر دو نوع صدای ثابتی را ارائه می‌دهند که برای هر کسی که به صدا حساسیت خاصی ندارد، در پس‌زمینه محو می‌شود. حالت بی‌صدا (Silent Mode) صدا را به اندازه کافی کم نمی‌کند تا تفاوت زیادی در هیچ یک از ویدئو پروژکتورها ایجاد کند. و حالت ارتفاع بالا (High Height Mode) در هر دو مورد به اندازه‌ای بلند است که اکثر مردم نوعی عایق صوتی می‌خواهند.

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.