ویدئو پروژکتور لیزری اپسون QL3000 با قابلیت پخش تصاویر 4K و کیفیت 3LCD، با قیمت 15999 دلار (فقط بدنه) به فروش میرسد. منبع نور فسفری لیزر آبی QL3000 از دیودهای لیزری چند آرایهای برای ارائه حداکثر 6000 لومن روشنایی استفاده میکند و آن را برای فضاهای بزرگتر که در آنها به سطوح روشنایی بالاتری برای حفظ کیفیت تصویر نیاز است، مناسب میسازد.
Epson QL3000
QL3000 یک ویدئو پروژکتور با لنز قابل تعویض است، بنابراین کاربران میتوانند از طیف گستردهای از لنزهای قابل تعویض با دقت بالای اپسون، از جمله گزینههای برد کوتاه و بلند، برای فواصل برد و اندازههای مختلف صفحه نمایش، انتخاب کنند. قیمت لنزها از حدود 2000 دلار شروع میشود، بنابراین انتظار میرود حداقل 18000 دلار برای یک سیستم کامل هزینه کنید.
QL3000 بخشی از سری جدید Q آنها است که شامل QB1000 و QL7000 نیز میشود. هر سه مدل سری Q، از جمله QL3000، از پنلهای 3LCD با وضوح 1080P استفاده میکنند، اما به جدیدترین فناوری تغییر پیکسل دو محوره اپسون مجهز شده است تا بتوانند وضوح 4K (3840x2160 پیکسل) را روی صفحه نمایش بازتولید کنند.
از آنجایی که همه ویدئو پروژکتورهای سری Q در کارخانه از قبل کالیبره شدهاند، اپسون QL3000 بازتولید رنگ عالی را ارائه میدهد. عملکرد رنگ از پیش آماده QB1000 چشمگیر است، و خطاهای رنگی معمولاً کمتر از دلتا 2 است که فوقالعاده است.
اپسون QL3000 از فرمتهای HDR مختلف، از جمله HDR10، HDR10+ و HLG پشتیبانی میکند. این ویدئو پروژکتور به پردازنده ویدیویی QZX اپسون مجهز است که نگاشت تنالیته HDR پویا را امکانپذیر میکند. این بدان معناست که محتوای HDR برای حداکثر جزئیات در هایلایتها و سایهها، بدون نیاز به تنظیمات پیشفرض HDR جداگانه برای صحنههای تاریک در مقابل روشن، در لحظه بهینه میشود. QL7000 همچنین میتواند منحنی کنتراست را به صورت پویا تنظیم کند و نور لیزر خروجی را صحنه به صحنه تعدیل کند تا محتوای HDR را بهینه کند.
QL3000 همچنین دارای گواهینامه ISF است که تضمین میکند ویدئو پروژکتور میتواند به صورت حرفهای کالیبره شود تا بهترین کیفیت تصویر ممکن را متناسب با محیط خاص شما ارائه دهد.
QL3000 به دو پورت HDMI 2.1 با سرعت ۴۸ گیگابیت بر ثانیه (HDCP 2.3) مجهز شده است تا گیمرها بتوانند از کنسولها و رایانههای شخصی نسل بعدی که خروجی ۴K با ۱۲۰ فریم در ثانیه دارند، نهایت استفاده را ببرند.
Epson QL3000 به گونهای طراحی شده است که عملکرد سینمای خانگی در سطح مرجع را با روشنایی یک ویدئو پروژکتور تجاری ارائه دهد و آن را به یک محصول منحصر به فرد در بازار ویدئو پروژکتورهای سرگرمی خانگی تبدیل کند.
نمای کلی

اپسون QL3000 برای نصب سینمای خانگی رده بالا و اتاقهای چندمنظوره با کاربریهای متنوع طراحی شده است.
امسال، اپسون از سری ویدئو پروژکتورهای سرگرمی خانگی ممتاز خود به نام سری Q رونمایی کرد. این سری جدید که شامل QB1000، QL3000 و QL7000 میشود، بازتولید رنگ عالی را با روشنایی بینظیر ترکیب میکند تا انعطافپذیری را در انواع فضاهای زندگی و اتاقهای رسانه به حداکثر برساند. ما قبلاً اپسون QB1000 را بررسی کردیم و از عملکرد آن تحت تأثیر قرار گرفتیم. QB1000 به دلیل سطح سیاه بهبود یافته، روشنایی بالاتر و پردازش ویدیوی بهبود یافته، گزینهای عالی برای کسی است که یک سینمای خانگی سنتی تاریک دارد و میخواهد از Pro Cinema LS12000 برنده جایزه اپسون، یک پله بالاتر برود.
حرف "B" در شماره مدل QB1000 نشان میدهد که رنگ این ویدئو پروژکتور، سیاه است. QB1000 روشنایی ۳۳۰۰ لومن ارائه میدهد و از فناوری UltraBlack™ اپسون بهره میبرد که چگالی سیاه را افزایش میدهد تا سیاهی عمیق و غنی را ارائه دهد که به تصویر عمق و واقعگرایی میبخشد.
QL3000 برای استفاده با صفحه نمایشهای بزرگتر طراحی شده است. حرف "L" در مدل نشان میدهد که قابل توجهترین ویژگی ویدئو پروژکتور، خروجی نور آن است. QL3000 میتواند تا 6000 لومن روشنایی ارائه دهد که آن را برای فضاهای بزرگتری که برای حفظ کیفیت تصویر به سطوح روشنایی بالاتری نیاز است، مناسب میکند.
بسیاری از ویدئو پروژکتورهای پریمیوم، رنگ مشکی جوهری را بر روشنایی بالاتر اولویت میدهند. در حالی که این رویکرد در یک سینمای تاریک منطقی است، مزایای رنگ مشکی عمیقتر در اتاقی با هر نور محیطی به سرعت کاهش مییابد. در حالی که رنگ مشکی خوب مهم است، روشنایی بالا برای به حداکثر رساندن کیفیت تصویر یک تصویر نمایش داده شده در اکثر محیطهای مشاهده مهمتر است.
ما این موضوع را به طور مفصل در مقالهای با حمایت اپسون با عنوان سری Q اپسون: چگونه کنتراست بالاتر کیفیت تصویر را در اکثر محیطها بهبود میبخشد، پوشش میدهیم. برای ارائه یک تصویر عالی روی یک صفحه نمایش عظیم در اتاقی با نور محیطی بالا، به میزان زیادی روشنایی نیاز است که بسیار فراتر از توانایی اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی است.

اپسون QL3000 میتواند حتی در نور محیط، تصویری روشن و رنگارنگ ارائه دهد.
در طول سالها، اپسون به طور چشمگیری روشنایی مدلهای حرفهای خود را افزایش داده و در عین حال اندازه بدنه دستگاه و مصرف برق آن را کاهش داده است. آنها از تجربه به دست آمده از ساخت ویدئو پروژکتورهای حرفهای جمع و جور و با روشنایی بالا برای ایجاد ویدئو پروژکتورهای سرگرمی خانگی با روشنایی بالا استفاده کردهاند که در مقایسه با سایر مدلهای ویدئو پروژکتور ممتاز، تجربه HDR متمایزی را ارائه میدهند.
در حالی که پنلهای LCOS کنتراست بومی بالایی ارائه میدهند، پنلهای 3LCD در به حداکثر رساندن خروجی منبع نور ویدئو پروژکتور عملکرد بهتری دارند. به همین دلیل است که QL3000 دارای روشنایی اسمی 6000 لومن است که تقریباً دو برابر اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی ممتاز است. به دلیل روشنایی بالاتر QL3000، کنتراست درک شده هنگام مشاهده محتوای دنیای واقعی یا الگوی تست کنتراست ANSI، به ویژه در اتاقی با نور محیط، به طور قابل توجهی بالاتر به نظر میرسد.
QL3000 از سه پنل LCD 1.04 اینچی 1080p (3LCD) استفاده میکند که در ترکیب با فناوری تغییر پیکسل دو محوره اپسون، میتواند وضوح تصویر 4K UHD (3840×2160) را روی صفحه نمایش ارائه دهد. اپسون برای تمایز این ویدئو پروژکتور جدید، مانند QL3000، از ویدئو پروژکتورهای قدیمیتر تغییر پیکسل تک محوره اپسون، از یک لوگوی 4K جدید استفاده میکند.
قیمت اصلی QL3000، تا 15999 دلار است که شامل مجموعه لنز نمیشود و به صورت جداگانه فروخته میشود. QL3000 با طیف گستردهای از لنزهای باکیفیت اپسون که از تغییر مکان، زوم و فوکوس موتوری پشتیبانی میکنند، سازگار است. این رویکرد ماژولار، انعطافپذیری نصب بیشتری نسبت به یک ویدئو پروژکتور با لنز ثابت ارائه میدهد.
QL3000 به دو پورت HDMI 2.1 (HDCP 2.3) با سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه مجهز شده است که به آن امکان میدهد سیگنالهای 4K HDR را تا 120 فریم در ثانیه دریافت کند. QL3000 دارای حالت تأخیر خودکار کم (ALLM) است تا هنگام شناسایی خودکار سیگنال بازی، تأخیر ورودی را به حداقل برساند. با فعال بودن حالت «پردازش سریع تصویر»، تأخیر ورودی اندازهگیری شده در سری QL حدود ۲۱ میلیثانیه در وضوح ۴K/120Hz است. اگرچه به اندازه یک مانیتور مخصوص بازی سریع نیست، اما برای یک ویدئو پروژکتور سرگرمی خانگی بسیار قابل توجه است.

| مقایسه مدلهای سری Q اپسون |
| QL7000 |
QL3000 |
QB1000 |
مدل |
| ۳۲۹۹۹.۹۵ دلار (بدون لنز) |
۱۵،۹۹۹.۹۵ دلار (بدون لنز) |
۷۹۹۹.۹۵ دلار |
قیمت |
| 4K (3840x2160) |
4K (3840x2160) |
4K (3840x2160) |
وضوح نمایش داده شده |
| لیزر |
لیزر |
لیزر |
منبع نور |
| ۱۰۰۰۰ لومن |
۶۰۰۰ لومن |
۳۳۰۰ لومن |
روشنایی |
| ۵،۰۰۰،۰۰۰:۱ |
۵،۰۰۰،۰۰۰:۱ |
۵،۰۰۰،۰۰۰:۱ |
کنتراست پویا |
| قابل تعویض |
قابل تعویض |
زوم موتوری |
مونتاژ لنز |
| قابل تعویض |
قابل تعویض |
۲.۱:۱ (±۹۶/۳٪V، ±۴۷.۱٪H) |
زوم (جابجایی لنز) |
سری Q شامل QB1000، QL3000 و QL7000 میشود. QL3000 با قیمت پیشنهادی تولیدکننده حدود ۱۵۹۹۹ دلار (بدون احتساب لنز) از نظر قیمت و خروجی بالاتر از QB1000 و پایینتر از QL7000 پرچمدار قرار میگیرد. QB1000 (با قیمت پیشنهادی تولیدکننده ۷۹۹۹ دلار) ۳۰۰۰ لومن روشنایی ارائه میدهد و شامل یک لنز ثابت داخلی است. این ویدئو پروژکتور از فناوری Ultra Black اپسون و قابلیت تغییر لنز محدود موتوری بهره میبرد. در حالی که QB1000 برای اتاقهای تاریک و سینماهای خانگی ایدهآل است، QL3000 برای فضاهای رسانهای روشن مناسبتر است.
QL3000 روشنایی را به ۶۰۰۰ لومن افزایش میدهد و یک سیستم لنز قابل تعویض با تنظیمات کاملاً موتوری را معرفی میکند. ویدئو پروژکتور پرچمدار QL7000 که ۳۲۹۹۹ دلار (بدون احتساب لنز) قیمت دارد، دارای روشنایی ۱۰۰۰۰ لومن است که آن را برای صفحه نمایشهای بسیار بزرگ یا محیطهای با نور محیطی بالا ایدهآل میکند.
به طور خلاصه، ویدئو پروژکتور اپسون QL3000 به دلیل روشنایی، بازتولید رنگ و انعطافپذیری در نصب، متمایز است. اگر سالن سینمایی با صفحه نمایش بسیار بزرگ (بیش از ۱۵۰ اینچ) یا اتاق چند منظوره با نور محیطی دارید، این ویدئو پروژکتور انتخاب بسیار خوبی است. این ویدئو پروژکتور تصویر ۴K بسیار واضحی با دینامیک HDR عالی و عملکرد بازی بسیار خوبی ارائه میدهد.
سختافزار
بدنه

QL3000 دارای طراحی بدنه هندسی آیندهنگرانه با رویه چندضلعی و دریچههای تهویه بزرگ در طرفین و جلو است. این ویدئو پروژکتور در دو رنگ مشکی (QL3000B) و سفید (QL3000W) موجود است تا با سقف تاریک سینما یا اتاق رسانه سفید هماهنگ شود.
با وجود روشنایی بالا، اپسون توانسته QL3000 را برای کلاس خود نسبتاً جمع و جور نگه دارد. وزن QL3000 حدود 46.5 پوند و مساحت آن تقریباً 22.4 اینچ مربع و ارتفاع آن 7.5 اینچ است. در حالی که از بسیاری از ویدئو پروژکتورهای DLP 4K با روشنایی 6000 لومن بزرگتر است، تقریباً به اندازه ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی سه تراشهای سطح بالا مانند JVC NZ800 یا Sony BRAVIA Projector 8 است.
ترکیب روشنایی بالا، اندازه متوسط و عملکرد بیصدا به این معنی است که QL3000 را میتوان در سینماهای خانگی اختصاصی، اتاقهای نشیمن یا فضاهای رسانهای حتی در نور محیطی کم تا متوسط استفاده کرد. یک دریچه ورودی هوا در کنار لنز مرکزی نصب شده برای سیستم خنککننده وجود دارد. پنل جلویی همچنین دارای یک حسگر IR و LEDهای نشانگر وضعیت است. دریچههای ورودی و خروجی در کنار بدنه قرار دارند.
در حالی که ما نویز صوتی را طبق مشخصات محصول اپسون اندازهگیری نمیکنیم، QL3000 با وجود دو برابر روشنایی بیشتر، از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی پریمیوم مشابه، ساکتتر است. سیستم خنککننده از یک لوله حرارتی محفظه بخار و فنها برای مدیریت دمای لیزر استفاده میکند. در حالت قدرت کامل، صدای فن حدود ۲۸ دسیبل (حالت عادی) است که با توجه به خروجی لومن ویدئو پروژکتور بسیار بیصدا است و در حالت بیصدا به ۲۶ دسیبل کاهش مییابد.
در بیشتر موارد، نصابها ویدئو پروژکتور را پشت سر حضار یا در یک طاقچه نصب میکنند تا هرگونه صدای فن را برای بینندگان بیشتر کاهش دهند. با تنظیم خروجی نور ویدئو پروژکتور روی ۸۰٪ به طور پیشفرض، من به سختی میتوانستم صدای QL1000 را از حالت نشسته در فاصله ۸ فوتی بشنوم.

تمام کانکتورها در پنل پشتی قرار دارند که میتوان آن را با یک پنل چفتشونده پوشاند تا سیمها پنهان شوند. QL3000 شامل دو ورودی HDMI 2.1 با سرعت ۴۸ گیگابیت بر ثانیه (HDCP 2.3) است، بنابراین میتواند سیگنالهای ۴K تا ۱۲۰ هرتز را بپذیرد، که QL300000 را به گزینهای عالی برای بازیهای با نرخ فریم بالای ۴K تبدیل میکند. یکی از ورودیهای HDMI از eARC/ARC پشتیبانی میکند که امکان ارسال صدای با وضوح کامل (از جمله فرمتهای Dolby Atmos و DTS: X) را از طریق کابل HDMI به گیرنده AV شما فراهم میکند، بنابراین بدون نیاز به کابل صوتی جداگانه، صدای با کیفیت بالا دریافت خواهید کرد.
یک USB Type-A (5 ولت، ۲.۰ آمپر) برای بهروزرسانیهای سیستم عامل وجود دارد و همچنین میتواند استیکهای استریم یا سایر دستگاههای USB را تغذیه کند. یک پورت USB Type-A دوم (برای HDMI نوری، ۳۰۰ میلیآمپر) وجود دارد که میتواند برق یک کابل HDMI نوری فعال را تأمین کند. سایر اتصالات شامل یک پورت سرویس Mini-USB (نوع B) و یک خروجی تریگر ۱۲ ولتی (جک مینی ۳.۵ میلیمتری) است که میتواند یک سیگنال ۱۲ ولتی (۲۰۰ میلیآمپر) را برای فعال کردن یک صفحه نمایش موتوردار هنگام روشن بودن ویدئو پروژکتور ارسال کند.

برای ادغام با سیستمهای اتوماسیون خانگی، QL3000 شامل یک پورت LAN RJ-45 برای کنترل از طریق IP و یک پورت سریال استاندارد RS-232C (DB-9) برای سیستمهای کنترل (Crestron، Control4 و غیره) است. همچنین میتوانید از رابط کنترل وب اپسون از طریق LAN برای تنظیم تنظیمات از طریق مرورگر استفاده کنید.
یک صفحه کلید کنترل اولیه در پشت ویدئو پروژکتور وجود دارد که شامل دکمه روشن/خاموش، منو، escape، ماشه تنظیم لنز، فلشهای جهتدار و یک کلید Enter است. در حالی که اکثر کاربران برای تغییر تنظیمات به ریموت متکی هستند، خوب است که بدنه QL3000 شامل کنترلهایی است که میتوانند برای انجام تنظیمات سریع در مواقعی که ریموت در دسترس نیست، استفاده شوند.

اپسون QB3000 همانند سایر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی اپسون، دارای ریموت کنترل تمامسایز است. طول آن حدود 8 اینچ است و برای دید در سینمای تاریک، دارای نور پسزمینه است. با وجود دکمههای زیاد، اندازه بزرگ ریموت کنترل مانع از احساس تنگی فضا میشود. ریموت کنترل با دکمههای ورودی مستقیم و روشن/خاموش در بالا و به دنبال آن مجموعهای برای پیمایش منو (پد جهتدار، Enter، Menu، Esc) به خوبی سازماندهی شده است.
دکمههای دسترسی مستقیم برای چندین تنظیم تصویر، مانند انتخاب حالت رنگ، تنظیم HDR، سطح بهبود تصویر و درونیابی فریم وجود دارد. تعداد زیاد کلیدهای میانبر به معنای جستجوی کمتر در منوهای روی صفحه است که علاقهمندان هنگام انجام تنظیمات در حال اجرا یا کالیبراسیون از آن قدردانی خواهند کرد.
همچنین یک صفحه کلید کنترل پایه در سمت راست پشتی ویدئو پروژکتور وجود دارد: این صفحه کلید شامل دکمههای پاور، منو، escape، ماشه تنظیم لنز و فلشهای جهتدار با کلید enter است. این دکمهها به شما امکان میدهند در صورت عدم دسترسی به ریموت، در منوها پیمایش کنید یا لنز موتوری را تنظیم کنید.
با فشردن دکمهی «لنز» روی دستگاه (یا ریموت)، ویدئو پروژکتور بین حالتهای تنظیم فوکوس، زوم و شیفت جابجا میشود و میتوان با استفاده از کلیدهای جهتنما، ترازبندی تصویر را به طور دقیق تنظیم کرد. در حالی که اکثر کاربران برای انجام تنظیمات به ریموت متکی هستند، خوب است که اپسون دکمههای فیزیکی را به عنوان پشتیبان برای راهاندازی اولیه یا در صورت گم شدن ریموت ارائه میدهد.
اپسون QL3000 از چندین لنز اپسون با کیفیت بالا پشتیبانی میکند و ادغام ویدئو پروژکتور را در طیف وسیعی از محیطها آسان میکند. QL3000 دارای یک پایه لنز بزرگ است که طیف گستردهای از لنزهای اپسون اختیاری (که جداگانه فروخته میشوند) را در خود جای میدهد. تعویض لنزها ساده است: اهرم رهاسازی را میچرخانید، لنز را خارج میکنید و لنز جدید را تا زمانی که کلیک کند، وارد میکنید.
مجموعه لنزهای اپسون برای سری Q شامل گزینههای فوق کوتاه برد، چندین زوم کوتاه و متوسط و بلند برد میشود. لنز زوم میان برد ELPLM15 شماره 2 اغلب برای بسیاری از نصبها به عنوان "لنز استاندارد" در نظر گرفته میشود. این لنز هنگام جفت شدن با QL3000 دارای زوم 1.0 تا 1.6 برابر است که نسبت پرتاب 1.52 تا 2.47 را به همراه دارد. همچنین در QL3000، ±64٪ عمودی / ±16٪ افقی را ارائه میدهد. برد پرتاب لنزهای اپسون بسته به نوع سری ویدئو پروژکتور متفاوت است. در زیر فاصله پرتاب چندین لنز هنگام استفاده با QL3000 آمده است.

| لنزهای سازگار با اپسون QL3000 |
| نسبت پرتاب |
محدوده زوم |
شماره قطعه |
پرتاب لنز |
| 0.34 |
ثابت |
ELPLX02s |
Ultra Throw |
| 0.56 – 0.46 |
1.2x |
ELPLU03 |
Short #1 |
| 0.75 -0.62 |
1.2x |
ELPLU04 |
Short #2 |
| 1.04 – 0.74 |
1.4x |
ELPLW05 |
Wide #1 |
| 1.57 -1.15 |
1.4x |
ELPLW06 |
Wide #2 |
| 1.17 - 0.83 |
1.6x |
ELPLM08 |
Middle #1 |
| 2.47 -1.52 |
1.6x |
ELPLM15 |
Middle #2 |
| 3.59 -2.34 |
1.5x |
ELPLM10 |
Middle #3 |
| 5.23 – 3.42 |
1.5x |
ELPLM11 |
Middle #4 |
| 7.16 -5.09 |
1.4x |
ELPLL08 |
Long |
بیشتر مجموعه لنز شامل مقدار خوبی از تغییر لنز افقی/عمودی نیز میشود، بنابراین میتوانید QL3000 را به طور قابل توجهی خارج از مرکز صفحه نمایش نصب کنید و تصویر را کاملاً تراز کنید. تمام تنظیمات لنز، از جمله فوکوس، زوم و تغییر، موتوری هستند و میتوانند از طریق ریموت یا پنل کنترل در پشت دستگاه کنترل شوند.
QL3000 همچنین از حداکثر 10 حافظه موقعیت لنز پشتیبانی میکند: میتوانید تنظیمات زوم/فوکوس/تغییر سفارشی را ذخیره کنید (به عنوان مثال، یکی برای محتوای 16:9 و دیگری برای فیلمهای سینمااسکوپ و آنها را با فشار یک دکمه فراخوانی کنید. هنگام انتخاب لنز، مطمئن شوید که نسبت پرتاب و محدوده زوم مناسبی دارد تا هر دو نسبت ابعاد را از فاصله پرتاب ویدئو پروژکتور در خود جای دهد. برای آسانتر کردن انتخاب لنز مناسب برای کاربرد شما، اپسون یک شبیهساز فاصله پرتاب ویدئو پروژکتور دارد.

سیستم منوی روی صفحه نمایش QL3000 برای هر کسی که از ویدئو پروژکتورهای اخیر اپسون استفاده کرده باشد، آشنا خواهد بود. این یک منوی متنی ساده است (با دسته بندی های منطقی: تصویر، سیگنال، تنظیمات، حافظه و غیره). همانطور که از ویدئو پروژکتوری در این کلاس انتظار میرود، اپسون کنترلهای تصویر و گزینههای کالیبراسیون گستردهای را ارائه میدهد.
شما سیستم مدیریت رنگ (CMS) کامل را برای تنظیم رنگ، اشباع و روشنایی رنگهای اصلی و فرعی (RGBCMY) دریافت میکنید. کنترلهای دقیق تراز سفیدی، از جمله تنظیم دو نقطهای و (در منوی حرفهای ویدئو پروژکتور) تنظیم ۱۳ نقطهای خاکستری/گاما برای تنظیم دمای رنگ در سراسر محدوده، وجود دارد. این ویدئو پروژکتور چندین تنظیمات گاما و گزینه سفارشیسازی منحنی گاما را ارائه میدهد.
QL3000 همچنین شامل یک سیستم منوی مبتنی بر وب است که به کاربران امکان میدهد از راه دور از طریق لپتاپ یا دستگاه تلفن همراه متصل به همان شبکه به تنظیمات ویدئو پروژکتور دسترسی داشته باشند و آنها را کنترل کنند. این امر نیاز به کنترل از راه دور یا خط دید مستقیم به ویدئو پروژکتور را از بین میبرد. پس از اتصال ویدئو پروژکتور به شبکه، باید آدرس IP ویدئو پروژکتور QL3000 را در مرورگر وب لپتاپ یا دستگاه تلفن همراه خود وارد کنید تا به منوهای ساده و پیشرفته دسترسی پیدا کنید.

اپسون QL3000 شامل یک سیستم منوی مبتنی بر وب است که میتوان از طریق یک مرورگر وب به آن دسترسی داشت.
برای نصابها و یکپارچهسازان حرفهای، یک سیستم مبتنی بر وب، فرآیند راهاندازی را با فعال کردن تنظیماتی مانند تراز لنز، فوکوس و اصلاح کیستون از راه دور، ساده میکند، که به ویژه هنگامی که ویدئو پروژکتور روی سقف یا در مکان صعبالعبور دیگری نصب شده است، مفید است. رابط وب شامل تمام گزینههای پیکربندی پیشرفته، از جمله ابزارهای کالیبراسیون دقیق است. علاوه بر این، پروژکتور را میتوان در یک سیستم شبکهای گستردهتر ادغام کرد و امکان نظارت متمرکز، تشخیص از راه دور و حتی هشدارهای خودکار را در صورت بروز خطا یا نیاز به تعمیر و نگهداری فراهم کرد.
عملکرد
بازتولید رنگ

از آنجایی که QL3000 از قبل کالیبره شده است، بازتولید رنگ اولیه دستگاه عالی است. چهار حالت تصویر SDR از پیش تعیین شده وجود دارد. حالت طبیعی (NATURAL) دقیقترین حالت تصویر است.
در حالت طبیعی (NATURAL)، اکثر بهبودهای تصویر ویدئو پروژکتور خاموش هستند؛ تغییر آن به سینما (CINEMA) چندین تنظیم را فعال میکند، از جمله کنتراست پویا (Dynamic Contrast)، گامای تطبیقی صحنه (Scene Adaptive Gamma)، درونیابی فریم (Frame Interpolation) و بهبود تصویر (Image Enhancement) که از حالت از پیش تعیین شده ۱ به حالت از پیش تعیین شده ۲ تغییر میکند. دمای رنگ حالت سینما (CINEMA) کمی سردتر از حالت طبیعی است و بهبودهای اضافی منجر به افزایش قابل توجه کنتراست و وضوح میشود.
دمای رنگ حالت VIVID سرد است و رنگ اشباعتر و کنتراست تقویت شدهتری دارد. این حالت برای تماشای محتوا در زیر نور محیطی گرم مناسب است. حالت پویا (DYNAMIC) به دلیل تصویر سردتر با گرایش سبز، روشنترین حالت بود، اما همچنین به دلیل تصویر سردتر با گرایش سبز، کمترین دقت را داشت. با این حال، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد، مانند تماشای یک رویداد ورزشی در طول روز، که روشنایی اضافی ممکن است ارزش فدا کردن دقت رنگ را داشته باشد.
علاوه بر چهار حالت تصویر از پیش تعیین شده، QL3000 همچنین شامل ده حافظه تنظیمات قابل تنظیم توسط کاربر است. این حافظهها میتوانند تنظیمات تصویر را پس از کالیبراسیون، مانند حالتهای روز و شب برای SDR و HDR، ذخیره کنند. هنگام مشاهده SDR، حالت NATURAL را انتخاب کردم و تنظیم کنتراست پویا را روی Normal قرار دادم.
برای آزمایش، اندازهگیری و تنظیم تصویر QL3000، از رنگسنج Klein K10-A، مولد الگوی آزمایش Murideo Six-G و نرمافزار کالیبراسیون رنگ Portrait Displays Calman استفاده کردم.

از آنجایی که جنس اتاق و صفحه نمایش شما به طور قابل توجهی بر تصویر کلی تأثیر میگذارد، توصیه نمیکنیم از تنظیمات کالیبراسیون شخص دیگری استفاده کنید. اگر اتاق شما روشنتر یا تیرهتر است یا دیوارهای شما رنگ متفاوتی دارند، کپی کردن نتایج شخص دیگری میتواند ضرر بیشتری نسبت به فایده داشته باشد.
اگر میخواهید تنظیمات سریعی برای بهبود کیفیت تصویر ویدئو پروژکتور اتاق خود انجام دهید، ویدیوی ما با عنوان «بهینهسازی تصویر ویدئو پروژکتور یا تلویزیون با استفاده از الگوهای آزمایشی رایگان Murideo» را بررسی کنید. با این حال، در زیر نتایج کالیبراسیون قبل و بعد در اتاق من آمده است.
ردیابی رنگ و مقیاس خاکستری قبل از کالیبراسیون

من حالت طبیعی (NATURAL) را انتخاب میکنم تا اندازهگیری و تنظیم کنم. قبل از کالیبراسیون اولیه، دمای رنگ ۶۵۳۶ کلوین بود که نزدیک به هدف من یعنی ۶۵۰۰ کلوین است. گاما حدود ۲.۱۷ بود که نزدیک به هدف معمول من برای یک اتاق رسانه است. قبل از کالیبراسیون، میانگین خطای دلتا در مقیاس خاکستری ۲.۴ و خطای دلتا در فرآیند اشباع رنگ فقط ۱.۲۸ بود که بسیار خوب است.
بیشتر بینندگان از بازتولید رنگ آن راضی خواهند بود، اما QL3000 شامل مجموعهای گسترده از تنظیمات تصویر است که میتواند برای بهینهسازی تصویر ویدئو پروژکتور برای محیط خاص شما مورد استفاده قرار گیرد.
قبل از کالیبراسیون، اوج روشنایی حالت طبیعی (NATURAL) در صفحه نمایش سینمااسکوپ ۱۶۰ اینچی با بهره ۱.۱، حدود ۳۰۹ نیت بود که حتی در نور محیطی کم تا متوسط، تصویر SDR و HDR پر جنب و جوشی را ارائه میداد.
حالت تصویر: طبیعی (NATURAL)
گاما: ۲.۱۷
دمای رنگ: ۶۵۳۶ کلوین
میانگین dE خاکستری: ۲.۴
میانگین dE ردیابی رنگ: ۱.۲۸
ردیابی رنگ و مقیاس خاکستری پس از کالیبراسیون

تنظیمات گامای پیشفرض برای حالت NATURAL، گامای تقریباً ثابت ۲.۲ تولید میکرد. برای کسانی که گامای ۲.۴ میخواهند، تنها کاری که باید انجام دهند این است که تنظیمات گاما را به ۲.۴ تغییر دهند.
از آنجایی که دمای رنگ اندازهگیری شده از قبل به هدف من یعنی ۶۵۰۰ کلوین نزدیک بود، تنظیمات Color Temp را در حالت پیشفرض ۶۵۰۰ کلوین گذاشتم. برای تولید طیف خاکستری بهتر (تعادل RGB)، تنظیمات Red Gain و Blue Gain را کمی افزایش دادم. این منجر به دمای رنگی شد که حتی به هدف من یعنی ۶۵۰۰ کلوین نزدیکتر بود.
در حالی که میتوانید تنظیمات CMS ویدئو پروژکتور را انجام دهید، اما لازم نیست زیرا ردیابی رنگ از همان ابتدا عالی بود. برای بهبود اندازهگیریها، برخی تنظیمات CMS را انجام دادم، اما تفاوت قابل مشاهده نبود. روشنایی پس از کالیبراسیون ۲۷۳ نیت بود.
حالت تصویر: طبیعی
گاما: ۲.۱۹
دمای رنگ: ۶۴۹۵ کلوین
میانگین dE خاکستری: ۱.۲
میانگین dE ردیابی رنگ: ۱.۰
از آنجایی که QL3000 یک مدل ممتاز است، اپسون برای تنظیم QL3000 در کارخانه وقت گذاشته است، بنابراین مقیاس خاکستری و بازتولید رنگ ویدئو پروژکتور از همان ابتدا عالی بود. در حالی که بسیاری از علاقهمندان QL3000 را برای بهینهسازی تصویر آن برای محیط اتاق کالیبره میکنند، اکثر کاربران از تنظیمات تصویر پیشفرض ویدئو پروژکتور کاملاً راضی خواهند بود.
ردیابی رنگ HDR و مقیاس خاکستری

QL3000 میتواند حدود ۸۷٪ از طیف رنگی DCI-P3 را بازتولید کند. اگرچه نمیتواند طیف رنگی عظیم یک ویدئو پروژکتور DLP سهلیزری را تولید کند، اما یک ویدئو پروژکتور ۳LCD است، بنابراین میتواند به اندازه لومنهای سفید، لومنهای رنگی تولید کند، بنابراین رنگها همچنان روشن و اشباع شده به نظر میرسند.
هنگام مشاهده محتوای HDR، حالت NATURAL را انتخاب کردم، ویژگی Dynamic Tone Mapping را فعال کردم و تنظیمات Dynamic Contrast را روی Normal قرار دادم. اگر ویژگی HDR Dynamic Tone Mapping فعال نباشد، میتوانید از دکمه HDR در پایین کنترل از راه دور برای تغییر سریع منحنی HDR tone Mapping اعمال شده بر سیگنال استفاده کنید. افزایش عدد این تنظیم، جزئیات هایلایت را بیشتر نمایان میکند اما روشنایی صفحه را کاهش میدهد.
تنظیماتی مانند کنتراست، روشنایی، CMS و RGB برای نسخههای HDR و SDR آن حالت تصویر اعمال میشوند. پس از کالیبره شدن حالت NATURAL برای SDR، مقیاس خاکستری حالت هنگام مشاهده HDR کاملاً دقیق بود.
روشنایی

ویدئو پروژکتور QL3000 دارای روشنایی اسمی ۶۰۰۰ لومن است. برای تخمین حداکثر روشنایی ویدئو پروژکتور، دستگاه را روی روشنترین حالت آن، DYNAMIC، قرار دادم. خروجی نور لیزر را روی ۱۰۰٪ (عادی) تنظیم کردم و ۳-۴ بار با فاصله حدود ۱۵-۲۰٪ از مرکز لنز، نور را اندازهگیری کردم.
روشنایی ویدئو پروژکتور Epson QL3000 (حالت پویا با زوم عریض): ۶۳۹۲ لومن
در حالت پویا، ۶۳۹۲ لومن اندازهگیری شد که بالاتر از روشنایی اسمی دستگاه است. به دلیل ۳LCD و منبع نور لیزر کارآمد، QL3000 میتواند بدون نیاز به مدارهای پرقدرت خاص یا خنککنندههای عجیب و غریب، به حداکثر روشنایی خود دست یابد.
| حالتهای تصویر: روشنایی و دمای رنگ |
| دمای رنگ متوسط |
روشنایی اندازهگیری شده (لومن) |
حالت تصویر |
| 7088K |
6392 |
Dynamic |
| 8907K |
5211 |
Vivid |
| 7380K |
5098 |
Cinema |
| 6536K |
4844 |
Natural |
ویدئو پروژکتورهای سرگرمی خانگی بسیار کمی وجود دارند که بتوانند با خروجی نور QL3000 مطابقت داشته باشند، چه برسد به اینکه روشنایی بالای خود را پس از کالیبره شدن حفظ کنند. اکثر ویدئو پروژکتورهایی با روشنایی مشابه، واحدهای DLP تک تراشهای هستند که خروجی نور رنگی نسبتاً کمی دارند (در مقایسه با خروجی نور سفید)، بنابراین رنگها به اندازه ویدئو پروژکتورهای 3LCD مانند QL3000 پر جنب و جوش به نظر نمیرسند.
به دلیل خروجی نور بالا، QL3000 میتواند بیش از 300 نیت (cd/m2) را روی صفحه نمایش سینمااسکوپ 160 اینچی ما تولید کند. اگرچه این روشنایی بیشتر از میزان مورد نیاز برای مشاهده SDR است، اما روشنایی بالاتر باعث میشود HDR بسیار بهتر به نظر برسد. هنگامی که روشنایی بالا با نگاشت موثر Dynamic HDR Tone ترکیب میشود، رنگها حتی در نور محیطی کم تا متوسط، غنی و واقعی به نظر میرسند.
از آنجایی که QL3000 بسیار روشن است، ممکن است هنگام مشاهده SDR در یک اتاق کاملاً تاریک، بیش از حد روشن یا خسته کننده به نظر برسد. در این موارد، کاربران ممکن است بخواهند خروجی نور لیزر را کم کنند. برای مثال، مالکی که یک صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی با گین ۱.۳ دارد، ممکن است QL3000 را با ۵۰٪ قدرت اجرا کند و همچنان روشنایی کافی برای هایلایتهای HDR داشته باشد، به علاوه اینکه صدای فن کمتر و رنگهای مشکی عمیقتری نیز دارد.
سطح سیاهی و جزئیات سایه

اپسون در برگه مشخصات خود، کنتراست اصلی QL3000 را ذکر نکرده است. سطح سیاهی و کنتراست اصلی QL3000 از اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی DLP در فضای من بهتر است. با استفاده از یک آزمایش متوالی، من ۳۱۲۰:۱ را اندازهگیری کردم که خوب است اما عالی نیست.
این دستگاه شامل کم نور شدن لیزر پویای مؤثر است، بنابراین QL3000 دارای رتبه کنتراست پویای ۵،۰۰۰،۰۰۰:۱ است. هنگام استفاده از همان فرآیند اندازهگیری متوالی، کنتراست پویای دستگاه تقریباً بینهایت بود. QL3000 همچنین شامل یک ویژگی گامای تطبیقی صحنه است که محتوای تصویر را تجزیه و تحلیل میکند و منحنی گاما را در زمان واقعی تطبیق میدهد. این میتواند هنگام مشاهده صحنههای HDR یا SDR که بسیار تاریک یا بسیار روشن هستند، برای استخراج جزئیات بیشتر هایلایت یا سایه مفید باشد.
من چندین ویدئو پروژکتور مجهز به LCOS را بررسی کردهام که سطح سیاهی بهتر و کنتراست اصلی بالاتری را ارائه میدهند، اما این تفاوتها فقط هنگام تماشای صحنههای تاریک در یک فضای تاریک مفید هستند. من وقت گذاشتم و مقایسهای پهلو به پهلو بین ویدئو پروژکتورهای Epson QL3000 و JVC NZ700 انجام دادم. وقتی در حال تماشای صحنههای تاریک و چالشبرانگیز در فیلمهایی مانند بتمن، ۱۹۱۷ و بلید رانر ۲۰۴۹ هستم، توانایی تولید رنگهای مشکی عمیق در سینمای تاریک مزیت بزرگی محسوب میشود.
با این حال، هنگام تماشای صحنههای تاریک در اتاق رسانه تحت هر نور محیطی یا صحنههای روشن در هر محیطی، مزایای سطوح مشکی بهتر ویدئو پروژکتور JVC به میزان زیادی کاهش مییابد، زیرا چشمان ما حساسیت کمتری به رنگهای مشکی دارند. برای بررسی بیشتر این موضوع، مقاله ما با عنوان «سری Q اپسون: چگونه کنتراست بالاتر کیفیت تصویر را در اکثر محیطها بهبود میبخشد» را بررسی کنید.
بنابراین، اگرچه QL3000 نمیتواند با سطوح مشکی عمیق ارائه شده توسط ویدئو پروژکتورهای JVC یا سونی مبتنی بر LCOS برابری کند، اما اکثر مشتریان از سطوح مشکی این دستگاه، به ویژه هنگامی که با روشنایی قابل توجهی بیشتر ترکیب میشوند، بسیار راضی خواهند بود.
محدوده دینامیکی استاندارد
QL3000 به پردازنده تصویر جدید QZX اپسون مجهز شده است، بنابراین در ارتقاء کیفیت محتوای HD عملکرد بسیار خوبی داشته است. در حالی که QL1000 از پنلهای 1080p اصلی استفاده میکند، از فناوری تغییر پیکسل دو محوره برای ارائه وضوح 4K روی صفحه استفاده میکند. نسخه جدید تغییر پیکسل که در QL300 استفاده شده است، به طور قابل توجهی بهتر از نسخههای قبلی است.
این نسخه جدید پیکسلهای قابل مشاهده روی صفحه را چهار برابر میکند، در حالی که ویدئو پروژکتورهای قبلی تغییر پیکسل اپسون فقط آنها را دو برابر میکردند. QL3000 میتواند 8.3 میلیون پیکسل را روی صفحه نمایش دهد، در حالی که مدلهای قدیمیتر Epson 4K Pro UHD فقط میتوانستند حدود 4 میلیون پیکسل را بازتولید کنند. همچنین یک تنظیم Super-resolution وجود دارد که جزئیات دقیق را افزایش میدهد.

هنوز هم تفاوت قابل توجهی در وضوح بین QL1000 با پیکسلهای جابجا شده و یک ویدئو پروژکتور 4K اصلی JVC یا سونی هنگام مشاهده الگوهای تست وضوح و برخی از فیلمهای با جزئیات بسیار بالا وجود دارد. با این حال، اکثر محتوای فیلم و پخش، جزئیات کافی برای مشاهده تفاوت بین تصویر 4K و پیکسلهای جابجا شده از فاصله دید معمولی را ندارند.
QL3000 شامل یک درونیابی فریم با حالتهای مختلف (کم، معمولی، زیاد) است که میتواند حرکت را در صحنههای اکشن سریع و ورزش بدون ایجاد مصنوعات خیرهکننده، روان کند. اپسون QL3000 از سهبعدی پشتیبانی نمیکند، اما محتوای سهبعدی زیادی به جز برخی از بلوریها و بازیهای قدیمیتر در دسترس نیست، بنابراین اکثر کاربران این ویژگی را از دست نخواهند داد.
محدوده دینامیکی بالا

محتوای HDR مصرفی برای تلویزیونهای صفحه تخت روشنتر بهینه شده است، بنابراین اغلب کسلکننده و بیروح به نظر میرسد. به دلیل کمبود روشنایی، بسیاری از ویدئو پروژکتورهای HDR در بازتولید دقیق HDR با مشکل مواجه هستند. QL3000 به دلیل پردازنده جدید QZX خود، شامل Dynamic Tone Mapping است. این ویژگی محتوای HDR را صحنه به صحنه تجزیه و تحلیل میکند و منحنی نگاشت تنالیته و نور لیزر ویدئو پروژکتور را به صورت بلادرنگ تنظیم میکند. هدف این است که جزئیات در هایلایتهای روشن حفظ شود و در عین حال جزئیات سایه نیز بدون نیاز مداوم کاربر به تغییر تنظیمات روشنایی HDR، نمایش داده شود. QL3000 از فرمت HDR10+ یا Dolby Vision که شامل ابردادههای HDR پویا است، پشتیبانی نمیکند، اما نگاشت تنالیته پویای HDR به هدف نهایی مشابهی دست مییابد.
در حالی که نگاشت تنالیته QL3000 خوب است، Frame Adapt HDR JVC و XR Dynamic Tone Mapping سونی در حفظ جزئیات هایلایت عملکرد بهتری داشتند. با این حال، روشنایی بالاتر QL3000 میزان نگاشت تُن (tone mapping) مورد نیاز برای محتوای HDR را نیز کاهش میدهد، بنابراین تصویر احتمالاً به آنچه سازنده در نظر داشته نزدیکتر به نظر میرسد. به عنوان مثال، صحنههای HDR با نور روز روشن یا انعکاس روی کروم، در QL3000 تأثیرگذارتر به نظر میرسند زیرا لازم نیست آنها را به شدت نگاشت تُن (tone mapping) کنند.

اپسون QL3000 به پردازنده جدید QZX مجهز شده است که امکان نگاشت رنگ پویای HDR را فراهم میکند.
من متوجه شدهام که HDR وقتی بالای ۲۰۰ نیت (cd/m2) نمایش داده میشود، بهتر به نظر میرسد. دلیلش این است که رنگهای روشنتر، اشباعتر به نظر میرسند. اکثر سینماهای خانگی فقط میتوانند این میزان روشنایی را در صفحه نمایشهای کوچکتر از ۱۲۰ اینچ به دست آورند.
معمولاً، من از صفحه نمایش ۱۰۰ یا ۱۲۰ اینچی در آزمایشگاهم برای ارزیابی ویدئو پروژکتورها استفاده میکنم، اما این صفحه نمایشها به اندازه کافی بزرگ نیستند تا مزایای خروجی نور QL3000 را به طور کامل درک کنم. از آنجایی که به یک صفحه نمایش سینمااسکوپ ۱۶۰ اینچی Stewart Filmscreen MicroPerf X² THX Ultra بزرگتر دسترسی دارم، تصمیم گرفتم از آن صفحه نمایش برای این بررسی استفاده کنم. در آن صفحه نمایش، QL3000 در دقیقترین حالت تصویر خود بیش از ۳۰۰ نیت (cd/m2) ارائه میدهد.
من چند اسکرین شات از صفحه نمایش ۱۶۰ اینچی گرفتم تا تفاوت بصری بین Epson QL3000 با ۶۰۰۰ لومن و JVC NZ900 با ۳۳۰۰ لومن را نشان دهم. در یک رویداد، اپسون دو صفحه نمایش ۱۳۰ اینچی نصب کرد، بنابراین فرصتی پیش آمد تا تصویر HDR ارائه شده توسط QL3000 را با یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی ۳۰۰۰ لومنی با قیمت رقابتی مقایسه کنم. من نوردهی دوربینم را تنظیم کردم تا تمام اطلاعات هایلایت موجود در تصویر QL3000 را ثبت کنم. از آنجایی که تنظیمات قفل شده بودند، تصاویر حاصل به طور موثر تفاوت بصری واقعی را نشان میدهند.

ما بیش از یک سال است که از JVC NZ900 برنده جایزه در این فضای سینما استفاده میکنیم. وقتی به تنهایی مشاهده میشود، JVC عالی به نظر میرسد. با این حال، وقتی در کنار QL3000 قرار میگیرد، تفاوت قابل توجه بود. هنگام تماشای صحنههای بسیار تاریک در یک سینمای تاریک، JVC بهتر به نظر میرسید. با این حال، روشنایی بالاتر Epson هنگام تماشای اکثر محتوای HDR، به خصوص در هر نور محیطی، مزیت جدی به آن میداد. نگاشت HDR بهتر JVC برای غلبه بر مزایای ارائه شده توسط روشنایی بالاتر QL3000 کافی نیست.
به دلیل روشنایی بالای QL3000، حتی در یک صفحه نمایش ۱۶۰ اینچی، محتوای HDR مانند یک تلویزیون صفحه تخت عظیم به نظر میرسید، نه یک ویدئو پروژکتور. روشنایی بالا، کنتراست خوب و پردازش ویدیوی عالی دلایل اصلی ارائه کیفیت تصویر HDR در سطح برتر توسط QL3000 هستند.
بازی
ورودیهای HDMI ویدئو پروژکتور QL3000 از کیفیت 4K/120 هرتز پشتیبانی میکنند که خبر بسیار خوبی برای گیمرها است. در حالی که QB1000 حالت تصویر اختصاصی متمرکز بر بازی ندارد، ویدئو پروژکتور شامل حالت تأخیر خودکار ALLM است که به طور خودکار پردازنده تصویر ویدئو پروژکتور را به حالت سریع تغییر میدهد تا زمان تأخیر ورودی را به حداقل برساند. وقتی پردازش تصویر سریع یا محرکهای ALLM را فعال میکنید، برخی از گزینههای منو خاکستری میشوند زیرا ویدئو پروژکتور روی سرعت تمرکز میکند. هنگام بازی با کیفیت 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه، تأخیر ورودی حدود 21 میلیثانیه بود.
هنگام بازی در حالت HDR، نگاشت پویای رنگ، دیدن جزئیات را در مناطق بسیار تاریک یا روشن، که اغلب صحنه به صحنه متفاوت هستند، آسانتر میکند. روشنایی زیاد ویدئو پروژکتور همچنین هنگام بازی در اتاقی که کاملاً تاریک نیست، مانند یک جلسه بازی اجتماعی، کمک میکند. در یک اتاق رسانهای با برخی از چراغها، تصویر همچنان برجسته خواهد بود. روشنایی بالا و رنگ اشباع ویدئو پروژکتور، بازیهای HDR مانند Cyberpunk یا Grand Turismo را در صفحه نمایش 160 اینچی دیدنی میکند.
خلاصه
ویدئو پروژکتور اپسون QL3000 که با قیمت ۱۵۹۹۹ دلار (فقط بدنه) به فروش میرسد، یک ویدئو پروژکتور لیزری ۴K HDR با لنز قابل تعویض و لومن بالا است که بین QB1000 برنده جایزه و QL7000 پرچمدار در سری Q اپسون قرار میگیرد. QL3000 که برای اتاقهای نشیمن و فضاهای رسانهای بزرگ که نور محیط یک عامل مهم است طراحی شده است، عملکرد، روشنایی و انعطافپذیری نصب را به طور متعادلی ارائه میدهد. با پنلهای Full HD 3LCD، تغییر پیکسل دو محوره و روشنایی اسمی ۶۰۰۰ لومن، QL1000 حتی در نور محیط کم، تصویر ۴K روشن و رنگارنگی را روی صفحه نمایشهایی با اندازه بیش از ۱۵۰ اینچ تولید میکند. فرمتهای HDR پشتیبانی شده شامل HDR10 و Hybrid Log-Gamma (HLG) هستند. محتوای HDR با پردازش ۱۰ بیتی ویدئو پروژکتور و نگاشت رنگ پویا که توسط پردازنده ۳۲ بیتی Epson QZX انجام میشود، بهبود مییابد.
مجموعه لنز به طور جداگانه فروخته میشود. QL3000 با لنزهای Epson مانند ELPLX01S و ELPLM10 سازگار است. این لنزها از تغییر مکان، زوم و فوکوس موتوری پشتیبانی میکنند. محدوده زوم تا ۱.۶ برابر است و نسبت پرتاب میتواند بسته به لنز انتخاب شده از تقریباً ۰.۳۵ تا ۱۰.۵۷ متغیر باشد.
QL3000 چندین حالت تصویر از پیش تعیین شده از جمله Dynamic، Vivid، Natural و Cinema را ارائه میدهد. QL3000 همچنین رنگهای عالی را ارائه میدهد. بازتولید تصویر از همان ابتدا. حالتهای NATURAL و CINEMA دقیقترین حالتها هستند، اما برای کسانی که عاشق دستکاری تصویر هستند یا برای نصابهایی که میخواهند آن را بهینه کنند، QL3000 تمام تنظیمات تصویری را که ممکن است نیاز داشته باشید، ارائه میدهد.
این ویدئو پروژکتور از پخش سهبعدی پشتیبانی نمیکند. برای بازی، QL3000 تأخیر ورودی تقریباً 20 میلیثانیه را با نرخ تازهسازی 4K@120Hz ارائه میدهد. ورودیهای HDMI 2.1 این ویدئو پروژکتور از حالت تأخیر خودکار کم (ALLM) پشتیبانی میکنند که به طور خودکار پردازنده تصویر پویدئو روژکتور را هنگام شناسایی سیگنال بازی از منابع بازی سازگار، به حالت "سریع" تغییر میدهد.
مقایسه رقابتی
با قیمت خرده فروشی حدود ۱۸۰۰۰ دلار (بدنه و لنز)، نزدیکترین رقبای QL3000، ویدئو پروژکتور سونی BRAVIA 8 (VPL XW6100ES) و JVC NZ800 هستند.
ویدئو پروژکتور سونی BRAVIA 8 (VPL-XW6100ES)
ویدئو پروژکتور سونی BRAVIA 8 (VPL-XW6110ES) یک ویدئو پروژکتور 4K SXRD (LCoS) اصلی است که با قیمت ۱۸۹۹۹ دلار به فروش میرسد. ویدئو پروژکتور سونی BRAVIA 8 وضوح 4K اصلی، سطح سیاه بهبود یافته و کنتراست اصلی به طور قابل توجهی بالاتر را ارائه میدهد، اما روشنایی آن تنها ۲۷۰۰ لومن است. از آنجایی که QL3000 میتواند بیش از دو برابر رنگهای سونی را ارائه دهد، رنگها در محتوای HDR در صفحه نمایشهای بزرگتر پر جنب و جوشتر به نظر میرسند.
در حالی که تصویر کلی تاریکتر است، پردازنده XR سونی در حفظ درخشانترین جزئیات برجسته، عملکرد بهتری دارد. اگرچه ویدئو پروژکتور سونی براویا ۸ شامل نگاشت رنگ پویای HDR فوقالعادهای است، اما از HDR10+ پشتیبانی نمیکند.
XW5100ES دارای مجموعه لنز موتوری با زوم و تغییر مکان کافی است، اما نمیتواند با انعطافپذیری نصب یک ویدئو پروژکتور لنز قابل تعویض مانند Epson QL3000 مطابقت داشته باشد.
JVC NZ800
مدل DLA-NZ800 (DLA-RS3100) از JVC با قیمت ۱۸۹۹۹ دلار به فروش میرسد و از تصویرگرهای D-ILA LCoS JVC استفاده میکند که کنتراست و سطح سیاهی بومی بینظیری را ارائه میدهند. N8700 همچنین یک ویدئو پروژکتور ۴K (۴۰۹۶ در ۲۱۶۰) بومی است، در حالی که QL1000 برای نمایش تصویر ۴K به تغییر پیکسل دو محوره متکی است.
NZ800 شامل نگاشت تُن فریم به فریم HDR بسیار مورد توجه JVC (Frame Adapt HDR) است. در حالی که جدیدترین پردازنده QZX اپسون در محتوای HDR10 عملکرد تحسینبرانگیزی دارد، JVC در نمایش جزئیات سایه و هایلایت روشن عملکرد بهتری دارد.
در حالی که JVC NZ700 میتواند سیاهیهای به مراتب بهتری را ارائه دهد، QB1000 دو برابر روشنتر است. در زیر نور محیط یا روی صفحه نمایشهای بزرگتر، روشنایی بالاتر ۶۰۰۰ لومن اپسون، مزیت قابل توجهی در روشنایی تصویر و تأثیر HDR به آن میدهد.
در مقایسه با مدلهای رقابتی سونی و JVC، اپسون QL1000 ممکن است 4K اصلی نباشد و ممکن است نتواند با سطح سیاهی آنها مطابقت داشته باشد، اما در روشنایی با توجه به قیمت، از آنها پیشی میگیرد و در بسیاری از زمینههای دیگر عملکرد با آنها برابری میکند.
برای بسیاری از بینندگان، تفاوت در کنتراست اصلی و سیاهی به سختی قابل تشخیص است، مگر در یک سینمای کاملاً تاریک و اختصاصی که از محتوای تاریک چالشبرانگیز استفاده میکند. با این حال، روشنایی بالاتر بلافاصله در همه سناریوهای مشاهده، به ویژه هنگام تماشای HDR، قابل درک است.
نکات پایانی
QL3000 با روشنایی ۶۰۰۰ لومن، تجربهای فراگیر از صفحه نمایش بزرگ، بازتولید رنگ عالی و سطوح سیاه خوب را ارائه میدهد. QL3000 به جای وضوح ۴K اصلی از تغییر پیکسل استفاده میکند و نسبت کنتراست اصلی آن با ویدئو پروژکتورهای ۴K LCoS سونی و JVC مطابقت ندارد. در یک سینمای تاریک که صحنههای تاریکتر را مشاهده میکند، یک ویدئو پروژکتور مبتنی بر LCOS ممکن است گزینه بهتری باشد.
با این حال، در بسیاری از محیطهای مشاهده، روشنایی بالاتر مفیدتر از سطوح سیاه بسیار عمیق است. رنگها وقتی با روشنایی بالاتر ارائه میشوند، اشباعتر به نظر میرسند. صرف نظر از اینکه نگاشت تنالیته Dynamic HDR چقدر مؤثر اعمال میشود، HDR وقتی روشنایی روی صفحه نمایش بیش از ۲۰۰ نیت (cd/m2) باشد، بهتر به نظر میرسد. دستیابی به این میزان روشنایی برای یک ویدئو پروژکتور ۲۰۰۰+ لومن در صفحه نمایش ۱۰۰ تا ۱۳۰ اینچی آسان است. مشکل این است که اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی برای دستیابی به این میزان روشنایی در صفحه نمایشهای بیش از ۱۶۰ اینچ مشکل دارند، اما QL3000 این کار را نمیکند.
من چندین ویدئو پروژکتور ممتاز را بررسی کردهام که کیفیت تصویر HDR عالی ارائه میدهند، اما به دلیل مزیت روشنایی عظیم QL3000، اپسون بهتر به نظر میرسد. در صفحه نمایش ۱۶۰ اینچی CinemaScope که برای بررسی استفاده کردم، QL3000 حتی در نور محیطی کم، مانند یک تلویزیون صفحه تخت غولپیکر به نظر میرسید.
اپسون QL3000 از طیف گستردهای از لنزهای قابل تعویض پشتیبانی میکند و امکان نصب انعطافپذیر را فراهم میکند. با این حال، نیاز به خرید لنز جداگانه به هزینه کلی سیستم میافزاید. سازگاری آن با سیستمهای کنترل پیشرفته، پتانسیل ادغام آن را افزایش میدهد.
در حالی که ممکن است به عملکرد سطح سیاه مدلهای ۴K بومی سونی یا JVC دست نیابد، روشنایی و تطبیقپذیری نصب آن، آن را به انتخابی قانعکننده برای مشاهده صفحه نمایش بزرگ در شرایط نوری دنیای واقعی تبدیل میکند. روشنایی بالا، بازتولید دقیق رنگ، نگاشت مؤثر تن HDR و پشتیبانی از بازی با تأخیر کم، QL3000 را به یک بازیگر قوی در اتاقهای نشیمن و فضاهای رسانهای تبدیل میکند.
مزایا
6000 لومن (رنگی و سفید)
3LCD با تغییر پیکسل دو محوره، وضوح تصویر 4K را روی صفحه نمایش ارائه میدهد
سازگاری با طیف گستردهای از لنزها، حداکثر انعطافپذیری در نصب را تضمین میکند
رنگ خوب از ابتدا (کنترلهای کالیبراسیون گسترده موجود است)
لنز موتوری با حافظههای موقعیت
ورودیهای HDMI 2.1 با محتوای HDR 4K@120p سازگار هستند
عملکرد حرکتی خوب و ارتقاء 4K
عملکرد بیصدا
معایب
تصویر به اندازه یک ویدئو پروژکتور LCOS 4K اصلی جزئیات ندارد
سطح سیاهی و کنتراست اصلی میتوانست با توجه به قیمت آن بهتر باشد
پشتیبانی از 3D ندارد