مدل قبلی سونی برای VPL-VW295ES که در اینجا بررسی شد، محصولی پیشگامانه بود. VPL-VW285ES که در پاییز ۲۰۱۷ با قیمت ۴۹۹۹ دلار معرفی شد، به عنوان اولین ویدئو پروژکتور ۴K واقعی با قیمتی کمتر از ۵۰۰۰ دلار معرفی شد شعار تبلیغاتی جسورانه «۴K زیر ۵۰۰۰ دلار» بود.
Sony VPL-VW295ES

Sony PL-VW295ES اواخر سال گذشته با همان قیمت ۴۹۹۹ دلار جایگزین VW285 شد و همچنان عنوان ارزانترین ویدئو پروژکتور ۴K بومی صنعت را در اختیار دارد این در حالی است که رقیب سرسخت و طرفدار LCoS، JVC، سرانجام امسال مدلهای ۴K بومی خود را برای مصرفکننده عرضه کرد. این ویدئو پروژکتور به خط تولید فعلی این شرکت با مدلهای VPL-VW695ES (۹۹۹۹ دلار)؛ VPL-VW885ES (۲۴۹۹۹ دلار)؛ VPL-VW995ES (۳۴۹۹۹ دلار) و VPL-VW995ES (۳۴۹۹۹ دلار) پیوسته است. و مدل حرفهای VPL-VW5000ES (با قیمت ۶۰۰۰۰ دلار). مدلهای ۸۸۵ES و ۹۹۵ES دارای موتورهای نور لیزری هستند؛ بقیه لامپ دارند.
در حالی که ۵۰۰۰ دلار برای اکثر مردم پول خرد نیست، طبق تعریف، سونی VW295 "سطح مبتدی" باید برخی از ویژگیها و عملکرد را نسبت به برادران گرانتر خود فدا کند. همینطور هم هست، هرچند به سختی میتوان آن را کمارزش نامید. برای شروع، این ویدئو پروژکتور بر روی یک بدنه محکم ۳۱ پوندی ساخته شده است و دارای همان لنز موتوری ۱۴ عنصری است که در مدلهای افزاینده ۶۹۵ES و ۸۸۵ES استفاده شده است (به گفته سونی، تمام شیشهای است، به جز عنصر جلویی غیرکروی گفته میشود این انتخاب طراحی باعث میشود ویدئو پروژکتورها سبکتر و ارزانتر شوند و عملاً هیچ تاثیری بر کیفیت تصویر ندارند). VW295 با پشتیبانی از HDR10 و HLG HDR و فضای رنگی وسیع ۱۲۷٪ Rec.709، معادل ۱۰۰٪ DCI-P3، سازگاری دارد. مقیاسبندی و پردازش جزئیات عالی 4K/2K Reality Creation سونی، توسط پردازنده 4K نسل جدید این شرکت، پشتیبانی میشود. درونیابی فریم Motionflow برای سیگنالهای 1080p و 4K، دو پورت HDMI با پهنای باند کامل ۱۸ گیگابیت بر ثانیه که سیگنالهای HDR 4K/60p را پخش میکنند و همچنین حالت کاهش تأخیر ورودی برای بازی، از دیگر ویژگیهای این ویدئو پروژکتور است.
خب، چه چیزی کم است؟ واضحترین نقص، نبود تنظیمات حافظه لنز و مهمتر از آن برای کیفیت تصویر در این مدل لامپی، دیافراگم پویا است. این ویدئو پروژکتور همچنین با خروجی نور نسبتاً کم ۱۵۰۰ لومن عرضه میشود که با استانداردهای امروزی برای این کلاس قیمت، کمی پایین است.
با در نظر گرفتن تک تک این موارد، حافظههای لنز برای کسانی که صفحه نمایش با نسبت تصویر ۲.۳۵:۱ دارند و میخواهند بدون استفاده از لنز آنامورفیک گرانقیمت و سورتمه، ارتفاع تصویر ثابت (CIH) را با محتوای ۱۶:۹ حفظ کنند، مفید است. حذف آن برخی از کاربران را منصرف میکند، اما احتمالاً تعداد زیادی از آنها را منصرف نمیکند، و VW295 در صورت نیاز حالتهای تصویر آنامورفیک برای مطابقت با لنز ۱.۲۴x یا ۱.۳۲x دارد.
حذف عنبیه پویا یا حتی دستی برای کمک به خاموش کردن نور لامپ، به طور قابل توجهی کف سیاه نهایی و کنتراست را در صحنههای تاریک در مقایسه با مدلهای سونی هم نسل که این ویژگی را ارائه میدهند (یا کنترلی برای تعدیل لیزر در آن مدلها) به خطر میاندازد. منطقی است که سونی این ویژگی را برای ویدئو پروژکتورهای پریمیوم خود نگه دارد، هرچند که ناامیدکننده است که آن را در یک ویدئو پروژکتور ۴۹۹۹ دلاری ندارد. این کمبود تا حدودی با گنجاندن جدیدترین تصویرگرهای SXRD LCoS سونی همان دستگاهی که در VW285 استفاده شده است جبران میشود، که از بهبود لایه بازتابنده در پشت تراشه بهره میبرد و به عمیقتر کردن رنگهای مشکی کمک میکند. سونی همچنین امسال در مقایسه با VW285، تنظیماتی را در نگاشت رنگ HDR خود انجام داده است تا جزئیات بیشتری را در مناطق تاریک حفظ کند. بعداً در مورد رنگهای مشکی و کنتراست 295ES بیشتر خواهم گفت.
میزان روشنایی 1500 لومن در زمانی برجسته است که بسیاری از ویدئو پروژکتورها در محدوده 2000 و بالاتر لومن قرار دارند، که برای مشاهده در نور محیط یا با صفحه نمایشهای بسیار بزرگ که ممکن است در برابر محدودیتهای VW285 قرار بگیرید، بسیار مهمتر میشود. سایر مدلهای سونی از 1800 لومن تا 2200 در VW995ES متغیر هستند و سپس در VW5000ES به 5000 لومن میرسند. باید توجه داشته باشم که نمونه ما در اندازهگیریهای انسی لومن ما کمی از مشخصاتش پایینتر بود. با این حال، با صفحه نمایشهای متوسط (مثلاً تا ۱۲۰ اینچ) باید روشنایی خوبی برای یک سینمای خانگی تاریک یا تماشای فیلم در نور محیطی متوسط ارائه دهد.
ویژگیها
تراشههای تصویربرداری 4K با وضوح کامل 4096x2160 و اندازه 0.74 اینچ
طراحی LCoS با 3 تراشه SXRD بدون آثار رنگینکمانی
میزان روشنایی سفید و رنگی برابر با 1500 لومن
لنز موتوری 14 عنصری با زوم 2.06 برابر و زوم، تغییر لنز و فوکوس خودکار
برد گسترده +85%، -80% عمودی و +/-31% افقی
دو پورت HDMI 2.0 و HDCP 2.2 با پهنای باند کامل 18 گیگابیت بر ثانیه
گاموت رنگی گسترده با نرخ 127% Rec.709؛ فضای رنگی 100% DCI-P3
سازگار با محتوای HDR10 و HLG HDR
نه حالت تصویر/رنگ از پیش تعیین شده
مدیریت رنگ RGB/CMY برای رنگهای اصلی و فرعی؛ تریمهای خاکستری RGB gain/offset
پردازش Sony Reality Creation برای بهبود جزئیات و مقیاسبندی Full HD به 4K<
درونیابی فریم Motionflow برای محتوای 4K یا 1080p
حالت بازی با تأخیر کم (تقریباً 27 میلیثانیه با 4K/60)
پخش سهبعدی Full HD (عینک شامل نمیشود)
دارای گواهینامه برای محتوای IMAX Enhanced
کنترل از راه دور با نور پسزمینه کامل با دسترسی به تنظیمات کلیدی تصویر
لامپ UHP 225 واتی با عمر 6000 ساعت در حالت کممصرف؛ لامپ جایگزین LMP-H220 365 دلار قیمت دارد
گارانتی محدود 3 ساله
محدودیتها
روشنایی ۱۵۰۰ لومن ممکن است برای برخی از کاربردهای با نور محیطی بالا کافی نباشد.
لنزهای برقی فاقد تنظیمات حافظه لنز برای تنظیمات CIH هستند.
فاقد عنبیه پویا برای بهبود سطح سیاهی و کنتراست در صحنههای تاریک
کیفیت تصویر SDR و HDR
تنظیمات رنگ ویدئو پروژکتور VPL-VW295ES دارای نه حالت تصویر از پیش تعیینشده است: سینما فیلم ۱، سینما فیلم ۲، مرجع، تلویزیون، عکس، بازی، سینمای روشن، تلویزیون روشن و یک حالت کاربری قابل تنظیم که با تنظیماتی معادل مرجع شروع میشود.
سینما فیلم ۱، سینما فیلم ۲ و مرجع سه حالتی هستند که پیشفرضهای آنها نقطه سفید مطلوب D65 را برای طرفداران سینمای خانگی در یک سینمای تاریک هدف قرار میدهد. همه حالتهای دیگر به جز حالت عکس، دمای رنگ D75 کمی سردتر/آبیتر را تنظیم میکنند؛ حالت عکس، دمای رنگ D55 گرمتر/صورتیتر را تنظیم میکند. حتی روشنترین حالتها، تلویزیون روشن و بازی، برخلاف آنچه اغلب در ویدئو پروژکتورهای دیگر یافت میشود، بیش از حد سبز یا به هر طریق دیگری غیرقابل استفاده نبودند.
اندازهگیریها با نرمافزار CalMan، یک ژنراتور Murideo Six-G و یک طیفسنج عکس Xrite i1Pro2 نشان داد که فراتر از دمای رنگ برای سفید، حالتها در تنظیمات پیشفرض خود تا حدودی در میزان گسترش به فضای رنگی قابل دستیابی ویدئو پروژکتور متفاوت بودند. حالت مرجع با خطای کم Delta E در هر دو نقطه رنگی RGBCMY و مقیاس خاکستری، و گامای متوسط ۲.۲۴ که کمی از استاندارد جدیدتر BT1886 فاصله داشت اما برای اکثر محتوای قدیمی بینقص بود، تطابق تقریباً کاملی با هدف Rec. 709 نشان داد. در حالت پیشفرض، این حالت حداکثر اوج خوانش سفید بسیار قوی ۵۰.۸ فوت-لامبرت را در یک پنجره ۱۵٪ سفید روی صفحه نمایش سفید مات Stewart Studiotek با قطر ۹۲ اینچ و بهره ۱.۳ ارائه میداد. این یک انتخاب بدیهی برای پخش SDR (محدوده دینامیکی استاندارد) بود. من با خوشحالی میتوانستم از همان ابتدا از آن استفاده کنم، اگرچه کنتراست، روشنایی و مقیاس خاکستری آن را کمی تنظیم کردم.
ویدئو پروژکتور VW295 به طور خودکار محتوای HDR را در هر پیشتنظیم تصویری تشخیص میدهد و حالت مشاهده HDR را فعال میکند که در صورت وجود فضای رنگی گستردهتر Rec.2020 در محتوا، آن را فعال میکند، اما این حالت HDR فقط برای یک تنظیم تصویر اختصاصی حافظه دارد برای چیزی که سونی آن را "کنتراست (HDR)" مینامد. من به زودی در مورد تأثیر این اسلایدر بر تصویر با محتوای HDR توضیح خواهم داد، اما همین قدر کافی است که بگوییم مانند یک کنترل کنتراست معمولی عمل نمیکند. هر تغییر دیگری که در حالت HDR ایجاد کنید، به محتوای SDR شما منتقل میشود، بنابراین نمیتوانید به طور مستقل تنظیمات رنگ، مقیاس خاکستری یا روشنایی (سطح سیاه) را برای HDR تنظیم کنید و به طور خودکار به تنظیمات پیشفرض SDR دلخواه خود بازگردید.

بنابراین، اگر تنظیمات کاملاً مستقلی برای HDR میخواهید، باید یک پیشتنظیم متفاوت را کالیبره کنید و هنگام پخش HDR آن را به صورت دستی انتخاب کنید. من از Cinema Film 2 به عنوان حالت اختصاصی HDR استفاده کردم. در مقایسه با مرجع، مقیاس خاکستری اولیه آن کمی دقت کمتری داشت، اما همچنان خوب بود و نقاط رنگی آن خطاهای Delta E قابل قبولی را برای اهداف فضای رنگی DCI-P3 نشان میدادند. اوج سفیدی در این حالت مشابه پیشتنظیم مرجع بود و حداکثر ۴۹.۶ فوت-لامبرت را در همان شرایطی که در بالا توضیح داده شد، اندازهگیری کرد. (بیشتر تنظیمات پیشفرض دیگر، حداکثر روشنایی سفید پیشفرض را در ۴۶ فوت-لامبرت (حالت عکس) یا ۵۳ فوت-لامبرت (حالت تلویزیون، بازی، تلویزیون روشن، سینمای روشن) ارائه میدادند. سینما ۱ مشابه سینما فیلم ۲ در حدود ۵۱ فوت-لامبرت بود.)
من در نهایت کالیبراسیون HDR را در سینما فیلم ۲ انجام دادم، اما نکته کلیدی که بعداً متوجه شدم این بود که حالت کالیبره شده من در طیف وسیعی از محتوای HDR، تفاوت قابل تشخیصی با حالت HDR که مستقیماً و به طور خودکار از تنظیمات مرجع با تنظیمات تقریباً پیشفرض آن فعال میشد، نداشت. نکته اصلی این است، هرچند ممکن است دردسرساز باشد: مگر اینکه شما یک فرد وسواسی و سرسخت باشید که به خاطر چنین چیزهایی خوابش را از دست میدهد، اگر در یک سینمای تاریک تماشا میکنید، VW295 را در حالت مرجع قرار دهید، تنظیماتی را برای تناسب با فضا و صفحه نمایش خود در Rec. 709 SDR انجام دهید و خودتان را با تغییر به یک حالت تصویر جداگانه برای HDR خسته نکنید. تنها کنترلی که احتمالاً میخواهید به طور منظم با محتوای HDR تنظیم کنید، کنتراست (HDR) است که به راحتی از طریق دکمه کنتراست روی ریموت کنترل قابل دسترسی است.
به عنوان یک نکته فرعی، من همچنین در نهایت تنظیم تراز پنل SXRD را روی نمونه خودم تنظیم کردم، زمانی که یک الگوی آزمایشی حاشیه قرمز قابل توجهی را روی خطوط متقاطع سفید (نمادهای "+") در یک پس زمینه سیاه نشان داد. این حاشیه در محتوای واقعی در فاصله دید مشخص نبود، اما با کنترلهای تراز پنل در منوی نصب، به راحتی بهینه شد.
تماشای 1080p/SDR پس از تنظیمات جزئی روشنایی و کنتراست که برای اوج سفیدی روی صفحه نمایش حدود 34 فوت-لامبرت برایم باقی گذاشت، به محدوده دینامیکی استاندارد، تماشای 1080p Blu-ray، بسنده کردم. سونی با تقریباً هر چیزی که به آن میدادم، زیبا و از نظر رنگ بسیار دقیق به نظر میرسید. از این نظر به ویدئو پروژکتور مرجع من، JVC DLA-X790، بسیار نزدیک بود آنقدر نزدیک که شباهت آنها از نظر رنگ قابل توجه بود: به هر حال، یک تصویر دقیق، تصویر دقیقی است. سونی در رنگهای سفید و رنگهای گوشتی، کمی گرمتر (متمایل به قرمز) بود، اما این تفاوت حتی در مقایسههای A/B در فریمهای فیلم ثابت نیز قابل تشخیص نبود و تفاوت به تفکیک بسیار ظریفی منجر شد. هر دو ویدئو پروژکتور به اندازه کافی به خنثی بودن کامل نزدیک بودند که بتوان آنها را برابر با رنگ توصیف کرد.
VW295 در بسیاری از کلیپهای آزمایشی مورد استفاده من، امتیاز خوبی کسب کرد. صحنهی آغازین فیلم «مریخی» با فضانوردانی شروع میشود که در یک منظرهی مریخی غرق در آفتاب و به رنگ قرمز کار میکنند، آنها لباسهای فضایی سفید پوشیدهاند که با عناصر بصری از پرچم آشنای آمریکا و لوگوهای ناسا گرفته تا قطعات تزئینی قرمز و نارنجی تزئین شدهاند. استفاده از رنگ قرمز در یک صفحه نمایش میتواند تفاوتهای ظریف بین قرمز و نارنجی را پنهان کند و به طور کلی این صحنهی بیرونی را بیش از حد اشباع کند و آن را کارتونیتر کند. سونی این سکانس را دقیقاً با ظاهری که انتظار داشتم نمایش داد، همانطور که صحنهی بعدی در داخل زیستگاه فضانوردان را نیز همینطور. محیط سفید بکر با خنثی بودن فوقالعادهای نمایش داده میشود، نه خیلی قرمز و نه خیلی آبی، همانطور که سویشرت سفیدی که یکی از فضانوردان پوشیده بود، این کار را کرد. در همان زمان، رنگهای مختلف چهرهی هر فضانورد به وضوح مشخص بود، از پوست بسیار رنگپریده و روشن فرمانده لوئیس (با بازی جسیکا چستین مو قرمز) گرفته تا چهرهی گلگونتر مارک واتنی (مت دیمون) که به زودی در اقیانوس رها میشود.
صحنه دیگری که اغلب برای بررسی تُنهای پوست و جزئیات استفاده میکنم، اولین نمای نزدیک از چهره بازیگر تام کروز در نزدیکی ابتدای فیلم Oblivion است که آن هم با دقت فوقالعادهای رندر شده است. وقتی به درستی نمایش داده شود، چهره آفتابسوخته کروز در این نمای بسته، گونههایش را کمی گلگون نشان میدهد، با تأکید بر «کمی» که اگر به درستی نمایش داده شود، یک تُن پوست بسیار طبیعی همراه با یک هایلایت ظریف است که هرگز نباید شبیه سرخاب یا آفتابسوختگی به نظر برسد، اما در بسیاری از نمایشگرها اینطور است. منافذ پوست روی بینی بازیگر و جزئیات دقیق ته ریش و ابروهای او در این نما، رندر عالی سونی از جزئیات را نیز نشان داد. فناوری مقیاسبندی Reality Creation 1080p به 4K و پردازش جزئیات سونی، درجه قابل قبولی از تنظیم را ارائه میدهد و به درستی نمرات خوبی برای عملکرد خود به طور کلی دریافت میکند. در اینجا نیز از این قاعده مستثنی نیست، زیرا VW295 با پردازش سیگنال، تراشههای تصویربرداری 4K و لنز خود، هرگونه انتقال خوب 1080p را بدون نویز و تقریباً غیرممکن از محتوای 4K اصلی نشان داد.

فیلم مریخی با مناظر رنگی و صحنه طوفان دراماتیک خود، چالشهایی را ارائه میدهد. (عکسها: فاکس قرن بیستم)
در اکثر محتوا، عملکرد کنتراست و سطح سیاه VW295ES جای شکایت چندانی باقی نگذاشت. اما مانند برخی دیگر از ویدئو پروژکتورهای باکیفیت که یا فاقد عنبیه (یا سیاهیهای عمیق و طبیعی هستند - مشکل اینجا نیست)، محدودیتها فقط در صحنههای تاریک طاقتفرسا با سطح تصویر متوسط (APL) پایین آشکار شدند. صحنههای ابتدایی با شاتل فضایی در مدار زمین از فیلم Gravity با یک کشتی سفید روشن در مقابل فضای بیرونی سیاه و تاریک مناسب، فوقالعاده به نظر میرسید، اگرچه صحنه بعدی که در آن قاب با یک میدان ستارهای پر شده بود و فقط یک فضانورد سفید کوچک و شناور در دوردست، مقداری محو شدن واضح سیاهی را نشان میداد. همین امر در مورد صحنهای از اوایل فیلم San Andreas که در یک اتاق سخنرانی در Cal Tech فیلمبرداری شده بود، نیز صدق میکند. دوربین در حالی که دانشجویان در حال تماشای یک نمایش اسلاید هستند، در سالن تاریک دانشجویان حرکت میکند، چهرههای آنها فقط با نوری که از صفحه نمایش ویدئو پروژکتور میتابد و هاله پرتوی که از لنز ویدئو پروژکتور ساطع میشود، روشن میشود. اگرچه پرتو نور روی ویدئو پروژکتور سونی همچنان تأثیرگذار بود، اما سایههایی که چهره دانشآموزان از آنها نمایان میشد، خاکستری و نویزدارتر از ویدئو پروژکتورهایی با رنگ مشکی عالی بودند و چهرهها با همان کنتراست و جزئیات سایه نمایش داده نمیشد.
توجه داشته باشید که سونی دارای کنترل تقویتکننده کنتراست است که در برخی صحنههای تاریک و با تنظیم مناسب، میتواند به عمیقتر کردن سطح سیاهی کمک کند، هرچند به قیمت از دست دادن مقداری از روشنایی هایلایتها. من این موضوع را با یک دیسک آزمایشی در مجموعهام بررسی کردم که کلیپی از ژستهای شمشیرزن ژاپنی در حال ضربه زدن در برابر پسزمینهای کاملاً سیاه داشت. فعال کردن تقویتکننده کنتراست در حالت کم، ظاهر سیاهی را به طور قابل توجهی کاهش داد، اما چهره شمشیرزن که به خوبی روشن شده بود، کمی از شدت آن کم کرد. حالت متوسط به بازیابی بخشی از آن روشنایی کمک کرد در حالی که سیاهی را تقریباً در همان سطح درک شده نگه داشت. تنظیم زیاد، هم هایلایت صورت و هم سطح سیاهی کلی پسزمینه را افزایش داد و صحنه را بیروح کرد. همانطور که در اکثر ویدئو پروژکتورها متوجه شدهام، پردازش کنتراست پویا که از عنبیه مکانیکی یا روش دیگری برای تعدیل مستقیم منبع نور استفاده نمیکند، فقط میتواند با سطح عناصر روشن و تُنهای میانی بازی کند تا ظاهر سیاهی عمیقتری ایجاد کند، اما نمیتواند چیزی را که از ابتدا وجود ندارد، ایجاد کند.

مشاهده 4K/HDR.
همانطور که قبلاً ذکر شد، VPL-VW295ES به طور خودکار محتوای HDR10 را در هر پیشتنظیم رنگی تشخیص میدهد و به حالت مشاهده HDR تغییر حالت میدهد که فضای رنگی مناسب (معمولاً فضای رنگی Rec.2020 برای طیف رنگی گسترده) و SMPTE ST 2084 EOTF (منحنی گاما) را شناسایی و فعال میکند. برای روشن شدن موضوع، تقریباً همه ویدئو پروژکتورهای مصرفی 4K/UHD محتوای مستر شده برای یک پوشش Rec.2020 را تشخیص میدهند که استاندارد محتوای UHD است، اما فقط رنگها را در زیرمجموعهای از فضای کامل Rec.2020 بازتولید میکنند. بهترین نمایشگرهای فعلی، 100٪ مختصات فضای رنگی کوچکتر DCI-P3 را که به طور کامل در پوشش Rec.2020 قرار دارند، هدف قرار میدهند. این در واقع با محتوایی که برای نمایش به DCI-P3 مستر شده است، مطابقت دارد. اگرچه من در طول ارزیابیام به طور خاص درصد P3 سونی را اندازهگیری نکردم، اما نزدیک به ۱۰۰٪ مشخص شده بود و به راحتی به نقطه رنگ آبی میرسید، اما در رسیدن به مرزهای P3 قرمز و سبز در نمودار رنگ CIE کمی عقبتر بود.
بیشتر ویدئو پروژکتورها تنظیمات متعددی برای HDR دارند تا محتوا و سلیقههای مختلف را در بر بگیرند، زیرا ویدئو پروژکتورها نمیتوانند روشنایی کامل مورد نیاز برای اوج هایلایتهای موجود در فیلمهای HDR فعلی را ارائه دهند. وقتی با هایلایتهای روشنی مواجه میشوید که از قابلیتهای ویدئو پروژکتور فراتر میروند، این تنظیمات معمولاً به شما این امکان را میدهند که روشنایی کلی را کاهش دهید تا جزئیات در آن مناطق حفظ شود، هرچند به قیمت از دست رفتن جزئیات سایه در هایلایتها و جزئیات سایه در سیاهیها.
کنترل «کنتراست (HDR)» سونی که در حالت HDR به عنوان جایگزینی برای کنترل کنتراست پیک-وایت معمولی ارائه میشود، گفته میشود که پیک سفید و تُنهای میانی را بدون تأثیر قابل توجه بر نواحی تاریکتر تصویر تنظیم میکند. به عنوان یک کنترل کشویی، این کنترل، درجه کنترل دقیقتری نسبت به تنظیمات ثابت HDR متعدد موجود در برخی ویدئو پروژکتورهای دیگر ارائه میدهد، اگرچه به اندازهای که در برخی مدلها دیدهام، دامنه کلی ارائه نمیدهد. اما متوجه شدم که تنظیم پیشفرض آن روی ۵۰، نقطه شروع بسیار خوبی برای اکثر فیلمهای HDR است و من از تنظیماتی تا ۸۵-۹۰ برای دستیابی به جلوه بیشتر در محتوای خاص استفاده کردم. هرگز نیازی به استفاده از حداکثر کنترل نداشتم.
صحنه مهمانی حیوانات در فیلم انیمیشن «زندگی مخفی حیوانات خانگی» (UHD Blu-ray، فصل ۱۱، ۰۰:۴۷:۳۴) ترکیبی آشفته از رنگهای روشن است که شامل چند ده موجود پشمالو در ترکیب با اشیاء آشنا است که با وجود انیمیشن بودن، عمداً نزدیک به رنگهای طبیعی خود کشیده شدهاند. رنگ سبز میز بیلیارد که برخی از حیوانات خانگی روی آن مشغول خوشگذرانی بودند، در VW295ES به طرز عجیبی با دنیای واقعی مطابقت داشت، همانطور که یک توالت چینی سفید مرواریدی که در آن چند سگ اهل مهمانی، معادل سگی یک مسابقه را اجرا میکردند، به همین شکل بود. سکانسی که درست قبل از آن، گیجت - یک سگ پامرانین سفید خالص - در حال برنامهریزی برای ورود به مهمانی از طریق پنجرهای در یک کوچهی روشن و آفتابگیر است، هم دقت رنگ و هم وضوح HDR سونی را به نمایش گذاشت. سفیدی خز او به اندازهی سفیدیهای مشاهدهی SDR من کاملاً خنثی بود و جزئیات دقیق آن به سادگی نفسگیر بود. افزایش کنترل کنتراست (HDR) تا 85، هایلایتها را در این صحنه افزایش داد تا ضمن حفظ جزئیات و جلوگیری از هرگونه درخشش در بازتابهای خورشید از دیوار بتنی خاکستری مجاور، جلوهای فوقالعاده ایجاد کند. رنگهای دیگر، مانند پرهای سبز و زرد طوطی و نایلون بافته شده آبی تیره قلاده سگ داکسهوند، به طور مشابه قوی و لذتبخش بودند.
برگردیم به فیلم مریخی، اما این بار در نسخه بلوری UHD با HDR، میتوانستم ببینم که VW295ES دقت رنگ عالی خود را حفظ کرده و در عین حال هایلایتهای روشنتر و جذابتری را ارائه میدهد. در صحنهای در سفینه مادر ، دو نفر از فضانوردان در حال صحبت هستند که پرتوی از نور خورشید از پنجرههای سفینه در حال چرخش وارد میشود و از روی صورت یکی از آنها عبور میکند. این پرتو قبل از خارج شدن از تصویر، هایلایت روشن و قوی ایجاد میکند و باعث میشود صحنه واقعیتر به نظر برسد. این همان چیزی است که HDR برای آن ساخته شده است.
درست مانند محتوای SDR، محدودیتهای کنتراست و سطح سیاه VW295ES با HDR بیشتر در صحنههای تاریک کلی خود را نشان میداد. در صحنهای اولیه از این فیلم، فضانوردان در حال تخلیه زیستگاه خود در طول طوفان شن مریخی هستند که تمام نور خورشید را مسدود میکند (فصل 1، 00:05:50). خطوط کلی چهار فضانورد در این نمای دور قابل مشاهده است و چهرهها و چراغهای جلوی روشن آنها، چراغهای HDR با روشنایی رضایتبخشی را برای بیننده ارائه میدهند. اما برخی از جزئیات سایه، مانند خطوط بیرونی پایههای آنها در برابر آوار طوفان که به طور تصادفی در اطرافشان در حال حرکت هستند، در سونی از بین میروند، در حالی که برخی دیگر از ویدئو پروژکتورها با کنتراست بهتر میتوانند آنها را بدون افزایش کنترل روشنایی و محو کردن تصویر، برجسته کنند. با این حال، اینها جزئیات عملکردی ظریفی هستند و در این صحنه و در بیشتر نمایشهای HDR، عملکرد کنتراست سونی را با تنظیمات بهینهشدهاش رضایتبخش یافتم و به هیچ وجه حواسپرتکننده نبود. گاهی اوقات، یک صحنه بسیار تاریک با هایلایتهای ظریفتر ظاهر میشد و درجهای از محوشدگی و فقدان واضحتر رنگ سیاه عمیق را نشان میداد، اما اینها همان صحنههایی بودند که همه ویدئو پروژکتورها به جز ویدئو پروژکتورهای با عملکرد بسیار بالا را به چالش میکشیدند.
پردازش حرکت.
کنترل Motionflow در VPL-VW295ES علاوه بر حالت خاموش، سه حالت دیگر را برای اعمال پردازش حرکت ارائه میدهد. Smooth High در حذف لرزش و بهبود قابل توجه وضوح اشیاء متحرک مؤثر بود، اما درجه بالایی از "effect soap opera" ویدیویی و واقعگرایی غیرطبیعی را به فیلمهای 24 فریم در ثانیه اضافه میکرد. Smooth Low فقط SOE متوسطی را ارائه میداد که خیلی فاحش نبود اما در کاهش تاری به طور قابل توجهی کمتر مؤثر بود. حالت True Cinema کمترین میزان کاهش لرزش را ارائه میداد اما هیچ اثر ویدیویی قابل تشخیصی نداشت. من معمولاً Motionflow را خاموش میگذاشتم، اما متوجه شدم که میتواند در حالت Smooth High برای پخشهای ورزشی مفید باشد.
Banding و عمق بیت.
VPL-VW295ES هرگز با مصنوعات باندینگ آشکار، حتی در محتوای 8 بیتی 1080p که برای برخی از ویدئو پروژکتورها چالش برانگیز است، توجهها را به خود جلب نکرد. همچنین کلیپ آزمایشی HDR Grayscale 10 بیتی ProjectorCentral انیمیشن ما (که برای دانلود اینجا موجود است) را با موفقیت پخش کرد و چرخهای روان و بدون باند مناسبی را نشان داد که نشان دهنده حفظ پردازش رنگ 10 بیتی از ورودی به صفحه نمایش است.
مشاهده سهبعدی.
VPL-VW295 گزینههایی برای تشخیص خودکار سهبعدی (بهطور پیشفرض روشن) و یک کنترل عمق سهبعدی ۵ وضعیتی دارد که از -۲ تا +۲ متغیر است. همچنین یک حالت شبیهسازی ۲D به ۳D وجود دارد. در صورت تمایل، میتوانید Motionflow را با سهبعدی در تنظیمات Smooth Low یا Smooth High آن درگیر کنید.
با استفاده از حالت Bright TV، من یک تجربه مشاهده سهبعدی با روشنایی قابل قبول در یک اتاق تاریک با یک جفت عینک شاتر فعال Xpand Vision 3D Glasses Lite RF داشتم نه روشنترین عینکی که دیدهام، اما به اندازه کافی روشن بود که به من اجازه میداد بدون ناامیدی یا حواسپرتی ناشی از کمبود قدرت، جذب محتوا شوم. با این حال، اگر از طرفداران جدی سهبعدی هستید، احتمالاً باید به دنبال ویدئو پروژکتوری با خروجی لومن بالاتر باشید. من هیچ تداخل واضحی در ترکیبی از بلوریهای سهبعدی مشاهده نکردم و فقط کمی از مصنوعات معمول مربوط به حرکت سهبعدی را دیدم.
عملکرد
روشنایی.
همانطور که در ویدئو پروژکتورهای LCD سه تراشهای معمول است، VPL-VW295ES با سه تصویرگر LCoS SXRD خود، برای ارائه روشنایی سفید و رنگی برابر رتبهبندی شده است. در روشنترین حالت رنگ (Bright TV) با لنز در وسیعترین زوم برای حداکثر توان و قدرت لامپ در موقعیت بالا، تا حدودی از رسیدن به 1500 لومن مشخص شده در اندازهگیریهای انسی ما عقب ماند. این تجربه ProjectorCentral در بررسی ما از VPL-VW285ES نیز بود.
با این اوصاف، VW295ES در حالت لامپ بالا، در هر یک از تنظیمات خود در یک سینمای تاریک با تصویر مورب 92 اینچی یا 100 اینچی روی صفحه نمایش سفید مات 1.3 گین من، تصویری روشن و واضح ارائه داد و با همان اندازهها و جنس صفحه نمایش برای مشاهده در نور محیطی متوسط در حالتهای Bright TV و Bright Cinema به اندازه کافی روشن بود حتی با یک چراغ سقفی توکار رو به پایین که تصویر را از حدود 3 فوت جلوی صفحه نمایش به چالش میکشید. انتخاب حالت لامپ کم مصرف، میزان نور خروجی را در همه حالتها ۲۸٪ کاهش میدهد.
مقدار انسی لومن اندازهگیری شده برای هر یک از حالتهای رنگ به شرح زیر بود:
Sony VPL-VW295ES ANSI Lumens
حالت |
بالا |
کم |
Bright TV |
1333 |
960 |
Bright Cinema |
1305 |
939 |
Game |
1260 |
908 |
TV |
1255 |
904 |
Photo |
1104 |
795 |
Cinema Film 1 |
1199 |
864 |
Cinema Film 2 |
1202 |
866 |
Reference |
1198 |
863 |
User |
1198 |
863 |
کاهش نور لنز زوم.
رفتن از وایدترین حالت به تله کامل در لنز زوم ۲.۰۶x منجر به کاهش ۲۷ درصدی نور در هر حالت رنگی میشود. با این حال، با توجه به زوم نسبتاً طولانی، بسیاری از تنظیمات به ظرفیت کامل تله نیاز ندارند، که میتواند یک تصویر مورب ۱۰۰ اینچی را از فاصله ۲۰.۵ فوتی در خود جای دهد.

یکنواختی روشنایی.
در هر دو انتهای محدوده زوم، VW295 یکنواختی 78.1٪ را اندازهگیری کرد، که عددی متوسط تا بالاتر از حد متوسط است. تغییرات روشنایی آنقدر جزئی بودند که حتی با الگوی تست فریم کامل سفید نیز تشخیص آنها دشوار بود، اما اندازهگیریها نشان داد که خروجی نور در یک سوم سمت راست صفحه نمایش و به ویژه در بخش گوشه سمت راست پایین یک شبکه فرضی تیک تاک تو که در سراسر ناحیه صفحه نمایش کشیده شده بود، کمی افت داشت.
فوکوس لنز.
تنظیمات لنز برقی سونی کنترل بسیار خوبی بر فوکوس ارائه میداد و وضوح از لبه به لبه خوب بود. برخلاف برخی دیگر از ویدئو پروژکتورها در این سطح قیمت، هیچ پوشش لنز موتوری وجود ندارد، اگرچه سونی میگوید عنصر جلویی لنز دارای پوشش ویژهای برای دفع گرد و غبار است.
تأخیر ورودی.
VPL-VW295 مجهز به تنظیم کاهش تأخیر ورودی (روشن یا خاموش) برای بهینهسازی بازی است. این تنظیم هنگام انتخاب حالت بازی به طور خودکار فعال میشود و کنترلهای Motionflow، NR (کاهش نویز) و MPEG NR را قفل میکند.
با سیگنال 1080p، تأخیر ورودی در حالت بازی یا در حالت سینمای روشن با کاهش تأخیر ورودی روشن، 36 میلیثانیه بود. در حالت سینمای روشن با کاهش تأخیر ورودی خاموش و با Motionflow در تنظیمات بالا، تأخیر ورودی به حداکثر 136 میلیثانیه رسید.
صدای فن.
VPL-VW295ES در حالت کممصرف (Low Power) با کمترین نویز، ۲۶ دسیبل تولید میکند، هرچند در شرایط آزمایش نامشخص. از فاصله نزدیک ۶ فوت و در موقعیتی پایینتر و روبروی ویدئو پروژکتور (شبیهسازی یک پایه سقفی نزدیک)، صدای فن در حالت پرقدرت تقریباً ۴۰ دسیبل بر روی دستگاه سنجش سطح صدا بود و صدایی دلنشین داشت که هنگام گوش دادن به آن به راحتی شنیده میشد، اما به اندازه کافی توسط اکثر موسیقی متن پوشانده میشد. قرار دادن لامپ در حالت کممصرف، صدا را حدود ۳ دسیبل کاهش داد و فن را به سکوتی آرام رساند.
سونی توصیه میکند در ارتفاعات ۴۹۰۰ فوت (۱۵۰۰ متر) و بالاتر از آن، از تنظیمات ارتفاع بالا (High Altitude) استفاده کنید. فعال کردن حالت ارتفاع بالا (High Altitude) در حالت کممصرف، چند دسیبل به دستگاه سنجش سطح صدا اضافه کرد و آن را تقریباً معادل حالت پرقدرت به تنهایی کرد. اضافه کردن آن به حالت پرقدرت، حدود ۵ دسیبل بلندتر از حالت پرقدرت به تنهایی بود و صدای فن را به اندازهای آزاردهنده میکرد که لازم بود گزینههای دیگری برای قرارگیری یا نوعی عایق صوتی در نظر گرفته شود.
عمر لامپ.
سونی لامپ را در حالت کم قدرت ۶۰۰۰ ساعت ارزیابی میکند. این شرکت مشخصات عمر لامپ را برای حالت پرقدرت منتشر یا ارائه نمیکند.
من نتوانستم تأخیر ورودی 4K را هنگام روشن بودن کاهش تأخیر ورودی در هیچ حالتی اندازهگیری کنم. ویدئو پروژکتور قادر به قفل کردن سیگنال تولید شده توسط دستگاه سنجش تأخیر 4K Bodnar ما نبود، اگرچه سونی میگوید که این دستگاه در واقع با سیگنالهای 4K فعال است و در واقع به دلیل عدم نیاز به پردازش لازم برای جفت شدن با تراشههای تصویربرداری 4K اصلی، سریعترین عملکرد را در بین هر نوع سیگنالی ارائه میدهد.
در حالت بازی با خاموش بودن دستی Input Lag Reduction و Motionflow، میزان تاخیر ورودی 4K، تا 88 میلیثانیه بود. کمترین میزان تاخیر ورودی قابل اندازهگیری 4K، باز هم با خاموش بودن Input Lag Reduction، در حالت Bright TV، تا 77 میلیثانیه بود. سونی میگوید هر دوی این نتایج، نتایج مورد انتظار بودند. این شرکت میگوید که روشن کردن Input Lag Reduction با سیگنالهای 4K/60 باید منجر به تاخیر ورودی تقریباً 27 میلیثانیه شود، اگرچه من نتوانستم این موضوع را با ابزارهای خود تأیید کنم.
راهاندازی
ویدئو پروژکتور VPL-VW295ES یک لنز زوم موتورایز بلند ۲.۰۶ برابری و تغییر لنز فوقالعاده وسیع با قابلیت تنظیم عمودی +۸۵/-۸۰٪ و +/- ۳۱٪ افقی ارائه میدهد تا نصب آن ساده شود. این ویدئو پروژکتور میتواند به خوبی با پایه سقفی یا قفسه بلند در انتهای اتاق کار کند. محدوده فوکوس اندازه صفحه نمایش از ۶۰ تا ۳۰۰ اینچ قطری مشخص شده است. برای یک صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی با نسبت ۱۶:۹، ویدئو پروژکتور امکان فاصله پرتاب بین ۱۲ فوت و ۰ اینچ و ۲۴ فوت و ۸ اینچ را فراهم میکند. برای یک صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی، محدوده پرتاب بین ۱۰ فوت و ۱ اینچ و ۲۳ فوت و ۸ اینچ را فراهم میکند. میتوانید برای محاسبه محدوده پرتاب برای اندازه صفحه نمایش خود به محاسبهگر پروژکتور سونی VPL-VW295ES ما مراجعه کنید.

نتیجهگیری
در بازار ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی امروزی، صرف نظر از نوع فناوری تصویربرداری مورد استفاده، همچنان افزایش قیمت قابل توجهی برای دستگاههای تصویربرداری 4K واقعی وجود دارد. یکی از چالشهایی که خریداران امروزه با آن مواجه هستند، تعیین ارزش 4K واقعی در مقایسه با مدلهای 4K ارزانتر با قابلیت تغییر پیکسل از برندهای برجستهای است که از تراشههای DLP شرکت Texas Instrument استفاده میکنند، و همچنین با ویدئو پروژکتورهای LCD و LCoS 1080p سازگار با 4K که از قابلیت تغییر پیکسل برای نمایش تقریبی تصویر 4K استفاده میکنند.
من در حال حاضر قصد ندارم به این بحث بپردازم، اما چیزی که میتوانم با اطمینان بگویم این است که با VPL-VW295ES سونی، به لطف رنگ مشکی طبیعی عالی و وضوح تصویرگرها و لنزهای SXRD 4K مبتنی بر LCoS سونی، و همچنین پردازش سیگنال مهندسیشده و کیفیت ساخت عالی این شرکت، از سطح عملکرد بسیار بالایی برخوردار میشوید. صرف نظر از محدودیتهایی که شناسایی کردهام، مطمئناً این یک ویدئو پروژکتور "پریمیوم" است؛ ویدئو پروژکتوری که ساعتها تماشای لذتبخش با لحظات شگفتانگیز فراوان را برایم به ارمغان آورد و تنها گاهی اوقات نقاط ضعف خود را در مورد محتوای چالشبرانگیز نشان داد. از این نظر، و مطمئناً در دنیای محدود ویدئو پروژکتورهای 4K اصلی، ارزش فوقالعادهای را نشان میدهد به خصوص در مقایسه با ویدئو پروژکتور ارتقا یافته سونی VPL-VW695ES با قیمت 9999 دلار.
اینکه آیا این ویدئو پروژکتور برای شما مناسب است یا خیر، به اندازه صفحه نمایش و شرایط نوری شما (یعنی میزان روشنایی مورد نیاز شما) و بودجه شما بستگی دارد به طور خاص، اینکه چقدر بیشتر حاضرید برای دستیابی به تصویربرداری 4K اصلی و این سطح از کیفیت ساخت، همراه با سیاهی عمیقتر و کنتراست بهتر که بهترین ویدئو پروژکتورهای صنعت میتوانند ارائه دهند، هزینه کنید. به جرات میتوانم بگویم که اکثریت قریب به اتفاق بینندگانی که در سینماهای اتاق تاریک تماشا میکنند، که این مدل به وضوح برای آنها هدف قرار گرفته است، با VPL-VW295ES کاملاً خوشحال خواهند بود. این یک ویدئو پروژکتور برجسته و یک توصیه آسان است.
اتصالات سونی VPL-VW295ES
HDMI 2.0b (هر دو با HDCP 2.2)
USB نوع A (برای بهروزرسانیهای سیستمعامل)
ورودی IR (مینی جک 3.5 میلیمتری)
LAN (RJ-45، 10BaseT، 100BaseTX)
RS-232c (D-sub 9-pin)
تریگر 12 ولت (مینی جک 3.5 میلیمتری، 100 میلیآمپر)