در خط تولید فعلی ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی اپسون، مدل Home Cinema 3100 با قیمت ۱۲۹۹ دلار، نسبت به مدل پایه Home Cinema 2040 (799 دلار) یا مدل خواهرش HC 2045 که Miracast و WIDI را اضافه میکند، قیمت بالاتری دارد. اما HC 3100 از نظر عملکرد و ویژگیها نیز پیشرفت بزرگی داشته است. در حالی که مدلهای ۲۰۴۰ و ۲۰۴۵ فقط زوم ۱.۲ برابری و بدون تغییر لنز ارائه میدهند، مدل ۳۱۰۰ مجموعهای از ویژگیها از جمله لنز زوم ۱.۶ برابری، تغییر لنز عمودی+افقی، تنظیمات گاما، تصویر در تصویر، Super Resolution اپسون برای افزایش جزئیات و کنترل تراز پنل برای تنظیم دستی همگرایی سه تراشهای را در اختیار شما قرار میدهد که همگی ویژگیهایی هستند که در Home Cinema 3900 گرانتر اپسون با قیمت ۱۹۹۹ دلار یافت میشوند.
Home Cinema 3100

در نهایت، کلید ارزش فوقالعاده Epson 3100 کیفیت تصویر آن است. اگر مدلهای 2040 یا 2045 را به تنهایی ببینید، چیز زیادی برای شکایت پیدا نمیکنید آنها با توجه به قیمتشان ویدئو پروژکتورهای چشمگیری هستند. اما در مقایسهی کنار هم، مدل 3100 رنگهای بسیار زندهتر و کنتراست به مراتب بهتری ارائه میدهد. از طرف دیگر، کیفیت تصویر مدل 3100 تنها یک پله پایینتر از اپسون 3900 است، اما 700 دلار کمتر است. بنابراین مدل 3100 که درست در وسط قرار دارد و 1299 دلار قیمت دارد، با توجه به قیمتش، ارزش خرید بالایی دارد.
یکی دیگر از نکات کلیدی ارزش HC3100، قدرت بالای لومن آن است. حتی در حالتهای سینمایی با کمترین قدرت لامپ، مدل Eco، دستگاه مورد آزمایش ما نزدیک به 1400 لومن نور تولید میکرد و با لامپ در حالت High، بیش از 2000 لومن نور تولید میکرد. این امر باعث تطبیقپذیری استثنایی آن میشود. شما میتوانید از 3100 برای روشن کردن صفحه نمایشی به بزرگی 200 اینچ در یک محیط تاریک سینما یا 130 اینچ در یک اتاق با نور محیطی کم استفاده کنید. (و اگر به روشنایی بیشتری نیاز دارید، بررسی ما از Epson Home Cinema 3700 را که تقریباً همتای 3100 است، بررسی کنید.)
اگرچه با نام "سینما خانگی" به بازار عرضه میشود، اما به راحتی میتوان تصور کرد که HC3100 در بسیاری ازکافه های ورزشی ظاهر شود زیرا نور کافی، تصویر HD 1080p با کیفیت بالا و انعطافپذیری نصب عالی تولید میکند، همه اینها با قیمتی نسبتاً کم در مقایسه با اکثر ویدئو پروژکتورهایی که برای همین بازار رقابت میکنند.
کیفیت تصویر
چهار حالت پیشفرض رنگ در 3100 پویا، سینمایی روشن، طبیعی و سینمایی همگی کیفیت ویدیوی قابل قبولی را بدون هیچ گونه تغییری ارائه میدهند. طراحی سه تراشهای 3LCD تضمین میکند که هیچ گونه اثر رنگینکمانی وجود نخواهد داشت و هیچ تفاوتی بین روشنایی رنگی و سفید وجود نخواهد داشت، که ممکن است بر کیفیت رنگ یا روشنایی تصاویر رنگی تأثیر بگذارد. همچنین این نکته مفید است که 3100 در تمام حالتها، رنگهای مشکی عمیقتری نسبت به مدلهای 3LCD ارزانتر ارائه میدهد و با کنتراست بهبود یافته، جزئیات سایه بازتر و بهتر تعریف میشوند. نسبت کنتراست بالاتر همچنین به رنگها جلوه بیشتری میدهد و عمق تصویر یا حس سهبعدی بودن را افزایش میدهد.
تعادل رنگ در سه حالت از چهار حالت رنگ از پیش تعریف شده، با خاکستری خنثی در تمام سطوح از سیاه تا سفید، کاملاً دقیق است. حالت پویا در روشنترین سایهها، ته رنگ زرد-سبز کمی دارد، اما آنقدر نیست که مشکلساز باشد. رنگها در هر چهار حالت، پر جنب و جوش و به خوبی اشباع شدهاند و در محدودهای واقعبینانه قرار دارند. برخی تغییرات ظریف از یک حالت به حالت دیگر وجود دارد، اما اکثر مردم بدون جابجایی بین حالتها برای مشاهده تفاوت، متوجه آنها نمیشوند.
همچنین میتوانید تنظیمات را به دلخواه تنظیم کنید، هر یک از حالتهای از پیش تعریف شده را سفارشی کنید و تا 10 تنظیم سفارشی اضافی را در حافظه ذخیره کنید. هر حالت سفارشی و تنظیمات حافظه حتی روشنایی فعلی لامپ را نیز ذخیره میکند، بنابراین لازم نیست آن را جداگانه تغییر دهید. همچنین تنظیمات فعلی را برای ویژگیهایی مانند درونیابی فریم ذخیره میکند، که اگر جلوه ویدیوی دیجیتال را که تنظیمات تهاجمیتر میتوانند ایجاد کنند دوست ندارید، میتوانید برای محتوای فیلمبرداری شده روی کم تنظیم کنید. یا برای ویدیوی زنده یا ضبط شده آن را روی متوسط یا زیاد تنظیم کنید که در آن جلوه ویدیوی دیجیتال میتواند حس حضور در حضور اجراکنندگان را بهبود بخشد. تنظیمات پایین، که پیشفرض برای سینمای روشن است، حتی اگر معمولاً از درونیابی فریم خوشتان نمیآید، ارزش بررسی دارد. این تنظیمات لرزش در حرکت افقی یا اجسام در حال حرکت در صفحه را کاملاً صاف نمیکند. با این حال، حرکت را کمی روانتر میکند و در بسیاری از صحنهها، تصویر دوبعدی را سهبعدیتر میکند، در حالی که فقط در برخی از صحنهها به یک جلوه ویدیویی دیجیتال تبدیل میشود.
کنترلهای تصویر از موارد اساسی مانند روشنایی، کنتراست، گاما، دمای رنگ و رنگ (بر اساس رنگ، اشباع و روشنایی) تا گزینههای پردازش ویدیو مانند درونیابی فریم، وضوح فوقالعاده و دو گزینه برای کاهش نویز متغیر است. همچنین یک گزینه تصویر در تصویر وجود دارد.
ویدئوی سهبعدی.
مدل ۳۱۰۰ از سهبعدی با عینکهای ۹۹ دلاری اپسون و عینکهای Vesa RF ساخت شرکت ثالث پشتیبانی میکند. کیفیت تصویر برای سهبعدی و دوبعدی برای آن جنبههای کیفیتی که هر دو مشترک هستند، مشابه است و ویدئو پروژکتور در مورد مشکلات خاص سهبعدی عملکرد خوبی دارد. در کلیپهایی که تمایل به نمایش مصنوعات حرکتی مرتبط با سهبعدی دارند، در اکثر آنها هیچ مصنوعاتی ندیدم و در بقیه موارد به سختی اثری از آنها دیدم. هیچ تداخلی ندیدم.
منوها دو حالت رنگ سهبعدی ارائه میدهند.
هر دو روشنایی کمتری نسبت به هر یک از حالتهای دوبعدی دارند، اما حالت سهبعدی پویا به طور قابل توجهی روشنتر از حالت سهبعدی سینما است. متأسفانه، این حالت همچنین یک گرایش سبز اضافه میکند. خبر خوب این است که هنوز در محدوده رنگ قابل قبول است. مگر اینکه در یک اتاق کاملاً تاریک باشید و از یک صفحه نمایش کوچک استفاده کنید، احتمالاً روشنایی اضافی را به کیفیت رنگ بهتر ترجیح خواهید داد.
ارائه دادهها.
مانند اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی، اپسون HC 3100 نیز میتواند دادهها و ارائههای گرافیکی را به خوبی مدیریت کند. تطبیق رنگ و روشنایی سفید، حتی در روشنترین حالت، رنگهای زنده و روشنی را به ارمغان میآورد و ۳۱۰۰ همچنین در نمایش جزئیات نیز عملکرد خوبی دارد، که برای دادهها حتی از ویدیو نیز حیاتیتر است. متن سفید روی مشکی در آزمایشهای من با وضوح ۵ به راحتی قابل خواندن بود. متن مشکی روی سفید حتی با وضوح ۴.۵ نیز واضح بود.
عملکرد
روشنایی.
مدلهای اپسون اغلب روشنتر از حد انتظار هستند. ما ویدئو پروژکتور ۳۱۰۰ را در روشنترین حالت خود با میزان غیرمعمول بالای ۱۱۱٪ از میزان ۲۶۰۰ لومن اندازهگیری کردیم. با لنز زوم در بازترین حالت زاویه، میزان انسی لومن اندازهگیری شده برای تنظیمات توان بالا، متوسط و اقتصادی برای هر یک از حالتهای رنگ از پیش تعریف شده به شرح زیر بود.
Epson HC 3100 ANSI Lumens
| ECO اکو |
MED متوسط |
HIGH بالا |
حالت |
| 1919 |
2623 |
2882 |
Dynamic |
| 1393 |
1905 |
2093 |
Bright Cinema |
| 1330 |
1818 |
1997 |
Natural |
| 1370 |
1873 |
2057 |
Cinema |
حالتهای عملیاتی ذکر شده در بالا، هر کدام یک تنظیم توان لامپ از پیش تعریف شده را مشخص میکنند. پیشفرضهای کارخانه از روشنایی بالا برای پویا، متوسط برای سینمای روشن و اقتصادی برای طبیعی و سینمایی استفاده میکنند و تنظیمات مختلف لامپ در دادههای لومن منعکس میشوند.
لومنهای بهینه شده برای ویدیو.
حتی با تنظیمات پیشفرض، هر حالت رنگ از پیش تعیین شده کیفیت کافی برای ویدیو و فیلم را ارائه میدهد تا بتوانید به سادگی حالتی را با روشنایی مناسب برای اندازه صفحه نمایش و سطح نور محیط انتخاب کنید. با این حال، سینمای روشن به لطف تغییرات ظریف تنالیته که باعث میشود تصاویر نزدیک از چهرهها، به عنوان مثال، کمی سهبعدیتر به نظر برسند، از حالت پویا برای تنظیمات بهینه شده برای ویدیو پیشی میگیرد. حتی با تنظیم دقیقتر رنگ، به سختی روشنایی را از دست میدهد و از 2093 لومن کامل به 2026 لومن به طور غیرقابل تشخیصی کاهش مییابد. در هر صورت، برای یک تصویر 200 اینچی با نسبت 16:9 در روشنایی تاریک سینما یا یک تصویر 130 اینچی با نور محیطی متوسط به اندازه کافی روشن است.
لومنهای بهینه شده برای ارائه.
حالت پویا با تنظیمات پیشفرض، رنگهای پر جنب و جوشی را برای ارائه دادهها و گرافیک در بالاترین میزان روشنایی 3100 ارائه میدهد. 2882 لومن برای یک تصویر 150 اینچی با نسبت تصویر 16:9 در نور محیطی متوسط کافی است.
اثر لنز زوم.
لنز زوم 1.6x در مقایسه با حالت زاویه باز خود، تنها حدود 9٪ از روشنایی را در حالت تله فوتو کامل خود کاهش میدهد، که بهتر از اکثر لنزهای زوم 1.6x است. این تفاوت آنقدر ناچیز است که میتوانید هنگام تصمیمگیری در مورد محل قرارگیری ویدئو پروژکتور، آن را نادیده بگیرید. به عنوان یک نکته فرعی، این بدان معناست که 3100 حتی با لنز در حالت تله فوتو کامل، به مشخصات رسمی لومن خود میرسد چیزی که به ندرت میبینیم، به خصوص در ویدئو پروژکتورهایی با برد زوم طولانی.

یکنواختی روشنایی.
یکنواختی روشنایی ۸۵٪ اندازهگیری شده، ثابت و به اندازهای بالاست که دیدن هرگونه تفاوتی را دشوار میکند. به سختی میتوانستم یک نقطه سرد کوچک را در یک تصویر سفید خالص تشخیص دهم. با هر تصویری که میدان دید را میشکست، دیدن آن غیرممکن بود.
روشنایی رنگ.
طراحی LCD سه تراشهای ۳۱۰۰ تضمین میکند که روشنایی رنگ با روشنایی سفید مطابقت دارد، بنابراین تصاویر رنگی کامل به همان اندازه که بر اساس روشنایی سفید انتظار دارید، روشن هستند. این طراحی همچنین هرگونه احتمال مصنوعات رنگینکمانی را رد میکند.
صدای فن.
خبر خوب برای صدای فن ۳۱۰۰ این است که حالت اکو با شدت ۲۴ دسیبل به سختی از فاصله دو فوتی قابل شنیدن است. از آنجایی که خروجی نور در حالت اکو برای اکثر سینمای خانگی اتاق تاریک کافی است، این تنظیم ترجیحی برای بسیاری از کاربران خواهد بود. در حالتهای دیگر بلندتر است، اما جریان هوای ثابت همراه با صدای وزوز با فرکانس پایین میتواند به سرعت از بین برود، مادامی که خیلی نزدیک به آن ننشینید. در حالت لامپ متوسط، صدا در لحظات آرام از فاصله ۱۵ فوتی قابل شنیدن است، اما حتی در فاصله ۸ یا ۱۰ فوتی، من متوجه آن نمیشوم مگر اینکه به آن گوش دهم. در حالت بالا که اپسون آن را ۳۵ دسیبل ارزیابی میکند از فاصله ۳۰ فوتی قابل شنیدن است. اگر صدای فن یکی از موارد آزاردهنده شماست، احتمالاً بهتر است برای سینمای خانگی از حالت متوسط یا اقتصادی استفاده کنید. با این حال، برای تماشای تلویزیون به صورت گاه به گاه، من حالت بالا را با ویدئو پروژکتور در فاصله ۱۰ فوتی مشکلی ندیدم.
اپسون استفاده از حالت ارتفاع بالا را در ارتفاع ۱۵۰۰ متری (۴۹۲۱ فوتی) و بالاتر توصیه میکند. با روشن بودن آن، حالت اقتصادی کمی ساکتتر از حالت متوسط بدون حالت ارتفاع بالا است و حالت متوسط کمی ساکتتر از حالت ارتفاع بالا بدون حالت ارتفاع بالا است. حالت بالا نیز کمی بلندتر میشود، اما نه به اندازهای که آزاردهندهتر از حالت ارتفاع بالا خاموش باشد.
تاخیر ورودی.
۳۱۰۰ حالت دقیق و سریع دارد. عجیب است که هر دو وقتی سایر پردازشهای ویدیویی سنگین مانند Frame Interpolation خاموش باشند، 28 میلیثانیه تأخیر دارند. فعال کردن FI باعث افزایش تأخیر ورودی تا حداکثر 105 میلیثانیه در حالت High میشود.
عمر لامپ.
اپسون لامپ را در حالت High، تا 3500 ساعت، در حالت Medium، تا 4000 ساعت و در حالت Eco، تا 5000 ساعت تخمین زده است. هزینه تعویض 299 دلار است.
گارانتی.
این قیمت شامل دو سال گارانتی برای قطعات و دستمزد و 90 روز گارانتی برای لامپ است.
نصب
با وزن ۱۴.۶ پوند و ابعاد ۶.۲ در ۱۶.۱ در ۱۲ اینچ (ارتفاع و وزن)، بدون احتساب پایهها، ۳۱۰۰ خیلی قابل حمل نیست و در درجه اول برای نصب ثابت طراحی شده است. ترکیب زوم ۱.۶ برابر و دامنه وسیع تغییر لنز عمودی و افقی، نصب آن را چه در سقف، چه روی میز قهوهخوری یا میز کوتاه بین صندلیها، یا روی قفسه عقب یا کتابخانه پشت قسمت نشیمن آسان میکند. نبود دریچه هوا در پشت و همچنین عمق نسبتاً کم آن که تنها ۱۲ اینچ است، آن را به گزینه خوبی برای قفسه کتاب تبدیل میکند. دریچه ورودی هوا در سمت چپ و دریچه خروجی هوا در جلو قرار دارد. محدوده فاصله پرتاب ویدئو پروژکتور ۳۱۰۰ برای یک تصویر ۱۳۰ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۹ تقریباً از ۱۲.۵ تا ۲۰.۵ فوت است. برای یافتن محدوده اندازه صفحه نمایش مورد نظر خود، به محاسبهگر ویدئو پروژکتور مراجعه کنید که دادههای اندازهگیری شده لومن و افت زوم را در این بررسی در آن قرار دادهایم.
محدوده جابجایی لنز.
با قرار دادن ویدئو پروژکتور روی میز و قرار گرفتن لنز در وسط محدوده جابجایی عمودی آن، خط مرکزی لنز در مرکز هندسی تصویر قرار دارد. محدودههای جابجایی عمودی و افقی به هم مرتبط هستند، به طوری که محدوده عمودی زمانی بیشترین مقدار را دارد که جابجایی افقی در موقعیت مرکزی آن باشد و محدوده افقی زمانی بیشترین مقدار را دارد که جابجایی عمودی در موقعیت مرکزی آن باشد.
حداکثر جابجایی عمودی اندازهگیری شده با ۶۰٪ ارتفاع تصویر به بالا یا پایین مطابقت دارد. در بالای محدوده، پایین تصویر در ۱۰٪ ارتفاع تصویر بالای خط مرکزی لنز قرار میگیرد. در پایین محدوده، عکس این قضیه صادق است، جایی که بالای تصویر ۱۰٪ ارتفاع تصویر زیر خط مرکزی لنز است. ما اندازهگیری کردیم حداکثر تغییر افقی در ۳۲٪ از عرض تصویر به چپ یا راست خط مرکزی، که کمی بیشتر از امتیاز است. اگر نیاز به کج کردن یا چرخاندن دستگاه فراتر از محدودهای که تغییر لنز اجازه میدهد دارید، میتوانید کیستون افقی و عمودی را تا +/- ۳۰ درجه تنظیم کنید.

ملاحظات نصب
هنگام تنظیم 3100، این قانون کلی را در نظر داشته باشید که لامپهای استاندارد هنگام کار در روشنترین حالت (High) معمولاً حدود 25٪ از روشنایی خود را در 500 ساعت اول استفاده از دست میدهند و سپس به آرامی کاهش مییابند.
استفاده از اندازه تصویر اولیهای را در نظر بگیرید که روشنایی مناسبی را در حالت لامپ اقتصادی (Eco) به شما میدهد. سپس میتوانید با تغییر به حالت متوسط و سپس بالا، روشنایی را با افزایش سن لامپ افزایش دهید. به عنوان یک جایگزین، یا در ترکیب با آن، میتوانید با یکی از حالتهای رنگی از پیش تعریف شده با روشنایی کمتر شروع کنید و در صورت نیاز به حالت روشنتر بروید. برخلاف برخی از رقبا، 3100 کیفیت رنگ به اندازه کافی خوبی را در تمام حالتهای از پیش تعریف شده ارائه میدهد که تغییر به حالت روشنتر، سطح قابل توجهی از کیفیت رنگ را از بین نمیبرد.
محدودیتها
صدای فن.
با روشنایی کامل لامپ، 3100 از اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی برتر است. حتی نیویورکیهای قدیمی که یاد گرفتهاند صداهای مداوم خیابان را که از پنجرههای آپارتمانشان میآید نادیده بگیرند، ممکن است آن را آزاردهنده بدانند. با این حال، تنظیمات قدرت متوسط بسیار بیصداتر است و حالت اقتصادی (Eco) به سختی شنیده میشود. از آنجایی که این حالتهای قدرت لامپ هنوز هم برای اکثر استفادههای سینمای خانگی نور کافی تولید میکنند، نگرانی در مورد صدای فن در درجه اول برای کسانی که میخواهند یا نیاز دارند از حالت لامپ با حداکثر لومن استفاده کنند، مطرح میشود.
تاخیر دیافراگم خودکار.
هنگامی که سطح روشنایی بین یک صحنه و صحنه بعدی به طور قابل توجهی تغییر میکند، روشنایی گاهی اوقات طی یک یا دو ثانیه پالس میشود در حالی که دیافراگم خودکار به دنبال تنظیم مناسب میگردد. این اتفاق اغلب نمیافتد، اما اگر آن را آزاردهنده یافتید، میتوانید دیافراگم خودکار را خاموش کنید. در اتاقهایی با نور محیط، در هر صورت سطح سیاه را بهبود نمیبخشد.
سه بعدی نیاز به سازش دارد.
داشتن دو حالت سه بعدی برای انتخاب یک مزیت است، زیرا میتوانید یکی را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. اما هر یک از این دو حالت، سازشی است، با انتخاب بین یک تصویر روشنتر با کمی تمایل به سبز یا وفاداری رنگ بهتر با روشنایی کمتر.
نتیجهگیری
برد استثنایی تغییر لنز، زوم ۱.۶ برابر و خروجی لومن بالای آن، انعطافپذیری زیادی را برای اندازه صفحه نمایش، روشنایی مطلوب اتاق و قرارگیری در سقف یا پشت مخاطب روی قفسههای کتاب یا قفسهها فراهم میکند. و تنها با کمی کاهش روشنایی در تنظیمات تله فوتو، لازم نیست نگران مصالحه بین روشنایی و موقعیت باشید. حتی بهتر از آن، ۳۱۰۰ در مقایسه با مدلهای ارزانتری مانند اپسون ۲۰۴۰، پیشرفت قابل توجهی در سطح سیاهی، شادابی رنگ و وفاداری رنگ ارائه میدهد. این دستگاه تنها یک قدم کوچک پایینتر از اپسون ۳۹۰۰ در عملکرد با قیمت بسیار کمتر است و بسیاری از تفاوتهای بین ۳۱۰۰ و ۳۹۰۰ به ویژه در سطوح سیاهی در صورت وجود هرگونه نور محیطی در اتاق، تا حد زیادی از بین میرود.
با در نظر گرفتن همه جوانب، اپسون هوم سینما ۳۱۰۰ به نقطه مطلوبی رسیده و با توجه به قیمتش، عملکرد فوقالعادهای ارائه میدهد و این فقط مختص انواع سیستمهای سینمای خانگی و سرگرمی خانگی نیست. اگر این دستگاه را در بسیاری از مکان های ورزشی و سایر مکانهای مشابه که میتوانند از ارزش پیشنهادی منحصر به فرد آن بهرهمند شوند، ببینیم، تعجب نخواهیم کرد.