ورود | ثبت نام
021-66405099
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 547
  • سعید مصباحی
  • 5 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور جی وی سی JVC DLA-NX5 4K D-ILA

بررسی ویدئو پروژکتور جی وی سی JVC DLA-NX5 4K D-ILA

1404/04/08

شاید در مقایسه با ویدئو پروژکتورهای مصرفی، حتی به عنوان ارزان‌ترین مدل 4K اصلی JVC، گران باشد، اما DLA-NX5 سابقه طولانی این شرکت در تولید برخی از بهترین ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی موجود در بازار را ادامه می‌دهد.

JVC DLA-NX5

JVC-DLA-NX5-main

همانطور که راب سابین، سردبیر، سال گذشته در نقد ویدئو پروژکتور ۸۹۹۹ دلاری JVC DLA-NX7 اشاره کرد، JVC تنها یک یا دو رقیب جدی در بازار ویدئو پروژکتورهای گران‌قیمت (۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار) دارد. JVC مدت‌هاست که در زمینه سطوح سیاه، پارامتری حیاتی برای تولید تصاویر غنی و اشباع‌شده، پیشگام بوده است. این موضوع حتی اکنون نیز صادق است، اما خبر بزرگ اخیر JVC، وضوح ۴K اصلی سری NX است که جایگزین سری قبلی JVC با تصویرگرهای ۱۰۸۰p اصلی با تغییر الکترونیکی ۴K می‌شود. بله، DLA-NX9 (که با نام DLA-RS3000 نیز شناخته می‌شود)، در صدر سری فعلی NX JVC، با تغییر ورودی ۴K اصلی به ۸K با تغییر پیکسل (۷۶۸۰x۴۳۲۰) نوعی تغییر الکترونیکی ارائه می‌دهد! البته این ۸K واقعی نیست؛ سه تراشه تصویربرداری 0.69 اینچی D-ILA (LCoS) این ویدئو پروژکتور اساساً همان تراشه‌های استفاده شده در DLA-NX5 هستند. اما NX9 می‌تواند یک منبع ویدیوی مصرفی 3840x2160 را به یک شبیه‌سازی 8K تغییر پیکسل دهد، همانطور که ویدئو پروژکتورهای قبلی JVC وضوح 1920x1080 HD را به 3840x2160 تغییر می‌دادند.
 

اما این داستان برای روز دیگری است؛ NX9 برای شما ۱۸۰۰۰ دلار آب می‌خورد! موضوع ما فعلاً DLA-NX5 با قیمت ۵۹۹۹ دلار است ارزان‌ترین ویدئو پروژکتور ۴K اصلی JVC.

مانند سایر ویدئو پروژکتورهای سری ۲۰۲۰ JVC، سه تراشه تصویربرداری NX-5 دارای وضوح اصلی ۴۰۹۶x۲۱۶۰ هستند. منابع ۴K ویدیوی خانگی در واقع وضوح Ultra HD هستند و دارای شبکه کمی کوچکتر ۳۸۴۰x۲۱۶۰ می‌باشند. این باعث می‌شود یک بخش ۲۵۶ پیکسلی از وضوح افقی JVC بلااستفاده بماند، اما وقتی تصویر را متناسب با صفحه نمایش تنظیم کنید، هرگز متوجه آن نخواهید شد. داشتن تصویرگرهای ۴K استاندارد سینمای دیجیتال با اندازه کامل، به بخش‌هایی از بازار حرفه‌ای که به آن نیاز دارند، مانند سینماهای ۴K و تولید فیلم نیز خدمت می‌کند. این کارآمدتر از توسعه و تولید دو طرح تصویرگر جداگانه است. (اینکه چرا بازار مصرف‌کننده به جای ۴۰۹۶x۲۱۶۰، وضوح تصویر ۳۸۴۰x۲۱۶۰ را به عنوان استاندارد خود انتخاب کرد، داستانی است که تولیدکنندگان محتوا و سازندگان تلویزیون در آن نقش دارند، کسانی که مدت‌ها قبل از اینکه کسی به ۴K فکر کند، نسبت تصویر ۱۶:۹ را انتخاب کرده بودند. )

اگر پرچمدار لیزری JVC، یعنی DLA-RS4500 با قیمت ۲۴۹۹۹ دلار را کنار بگذاریم، نام مدل‌های JVC می‌تواند کمی عجیب باشد. علاوه بر سه مدل در سری DLA-NX، سه مدل دیگر نیز توسط بخش Pro JVC ارائه می‌شود که هم از نظر قیمت خرده‌فروشی و هم از نظر طراحی یکسان هستند. تنها تفاوت، رنگ حلقه‌ی حاشیه‌ای دور لنز است! به عنوان مثال، DLA-NX5 همان ویدئو پروژکتوری است که DLA-RS1000 سری Pro از طریق فروشندگان یکپارچه فروخته می‌شود. مدلی که ما برای بررسی داشتیم در واقع DLA-RS1000 است، اما ما در اینجا به آن DLA-NX5 می‌گوییم زیرا علاقه‌مندان به DIY بیشتر با این مدل در منابع خرده‌فروشی مصرف‌کننده مواجه می‌شوند. بررسی ما برای هر دو مدل قابل تعویض است.

مزایا
تصویر واضح، روشن و پویا
قابلیت تنظیم گسترده (اگرچه گاهی اوقات پیچیده)
سطح سیاه عالی و جزئیات سایه
معایب
کالیبراسیون HDR چالش برانگیز

ویژگی‌ها

NX5، مانند دیگر مدل‌های NX-stable خود، از مدل‌های قبلی JVC، به ویژه از نظر ارتفاع و وزن (که دومی ۴۳ پوند وزن دارد) بزرگتر است. در قسمت جلو دو پورت خروجی، حسگر از راه دور، نشانگر روشن/خاموش و لنز تمام شیشه‌ای ۱۷ عنصری ۶۵ میلی‌متری قرار دارد. یک پوشش پلاستیکی برای لنز ارائه شده است، اما برخلاف برخی از طرح‌های قبلی JVC، سری NX پوشش‌های لنز خودکار ارائه نمی‌دهد. لنز، تغییر لنز عمودی و افقی عریض (± ۸۰٪ عمودی؛ ±۳۴٪ افقی) به علاوه زوم (۲ برابر)، فوکوس و حافظه لنز را فراهم می‌کند. حافظه لنز می‌تواند برای حفظ ارتفاع تصویر ثابت (CIH) برای تصاویر صفحه عریض ۱۶:۹ یا ۲.۴:۱ روی صفحه نمایش «Scope» استفاده شود و می‌تواند به یک حالت نصب ۹ تنظیمی متصل شود که می‌تواند شامل تنظیمات تصویر سفارشی شما نیز باشد.

JVC-DLA-NX5-Front

در پشت دستگاه، کانکتور برق، دو پورت HDMI 2.0 (HDCP 2.2) و یک جک برای پخش‌کننده‌ی همزمان سه‌بعدی (که جداگانه خریداری می‌شود) برای اتصال به عینک‌های سه‌بعدی شما (که اختیاری است) قرار دارد بله، ویدئو پروژکتورهای JVC هنوز هم سه‌بعدی هستند. همچنین یک ماشه ۱۲ ولتی برای فعال کردن صفحه نمایش جمع‌شونده، یک پورت USB برای به‌روزرسانی‌ها و چندین مورد دیگر که اکثر صاحبان از آنها استفاده نمی‌کنند یک صفحه کلید تنظیم دستی به همراه اتصالات RS-232 و LAN برای کنترل IP وجود دارد. لامپ ویدئو پروژکتور ۲۶۵ واتی که ادعا می‌شود ۱۸۰۰ لومن روشنایی ارائه می‌دهد، در حالت لامپ کم مصرف، طول عمر ۴۵۰۰ ساعت (با نصف روشنایی) دارد. (ما حداکثر روشنایی ۱۶۱۹ لومن را در حالت Frame Adapt HDR ویدئو پروژکتور اندازه‌گیری کردیم که دقیقاً در ۱۰٪ تلرانس انسی است.) NX5 دارای دیافراگم مکانیکی (iris) است که می‌تواند روی یک تنظیم ثابت یا یکی از دو تنظیم خودکار پویا تنظیم شود. هر دو محدوده دینامیکی بالای HDR10 و HLG پشتیبانی می‌شوند، اما Dolby Vision پشتیبانی نمی‌شود. هیچ ویدئو پروژکتور مصرفی که ما می‌شناسیم نمی‌تواند دومی را انجام دهد. اما از آنجایی که Dolby Vision دارای یک لایه پایه HDR10 است، JVC از آن برای نمایش منابع Dolby Vision بدون استفاده از فراداده پویا که ادعای شهرت Dolby Vision است، استفاده خواهد کرد. با این حال، NX5 با ویژگی‌های نگاشت خودکار و تطبیق فریم تن خود، که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، این کار را برای شما انجام می‌دهد. مانند اکثر ویدئو پروژکتورهای HDR خوب، JVC به طور خودکار وقتی منبع از SDR به HDR10 یا HLG تغییر می‌کند، به حالت مشاهده مناسب خود تغییر می‌دهد، از جمله تنظیمات سفارشی شما برای این حالت‌ها.

NX5 برای اندازه صفحه نمایش ۶۰ تا ۲۰۰ اینچ (مورب) طراحی شده است. همچنین کنترل‌های غیرمعمولی برای وارد کردن اندازه صفحه نمایش و افزایش آن در حافظه ویدئو پروژکتور وجود دارد و یک حالت تصویر که به طور خاص برای استفاده با پخش کننده دیسک Panasonic DP-UB9000 Ultra HD طراحی شده است. در مورد دوم (که در اینجا آزمایش نشده است)، حالت تصویر Pana_PQ در JVC به جای JVCها از نگاشت تطبیقی ​​رنگ خود پاناسونیک استفاده می‌کند.

کنترل از راه دور JVC برای سری فعلی ویدئو پروژکتورهایشان دوباره طراحی شده است. این کنترل از قبل زیباتر و کوچک‌تر شده است، اما من مدل قدیمی را ترجیح می‌دهم، مخصوصاً برای انجام کالیبراسیون. علاوه بر اینکه با دکمه‌های برجسته و با فاصله بیشتر، حمل آن از نظر فیزیکی آسان‌تر است، دسترسی مستقیم به طیف وسیع‌تری از تنظیمات را فراهم می‌کند.

قاب تطبیق HDR

اوج روشنایی موجود در دیسک‌های بلوری HDR 4K از عنوانی به عنوان دیگر متفاوت است، اما اغلب بیشتر از آن چیزی است که یک نمایشگر خاص می‌تواند به آن دست یابد. این امر به ویژه در مورد ویدئو پروژکتورها صادق است که به ندرت به اوج روشنایی حتی یک تلویزیون صفحه تخت 4K معمولی می‌رسند. برای غلبه بر این محدودیت، از تکنیکی به نام نگاشت تُن استفاده می‌شود که خروجی اوج را به گونه‌ای گرد می‌کند که بتوان بدون قطع کردن آن (که باعث قطع شدن ویدیو و از دست رفتن کامل جزئیات اوج روشنایی می‌شود) از آن استفاده کرد. اگر یک نمایشگر بتواند، به عنوان مثال، به اوج خروجی 1000 نیت (شمع/متر مربع) برسد، می‌تواند همه چیز را در آن سطح یا پایین‌تر از آن بدون نگاشت تُن نمایش دهد. در غیر این صورت، جزئیات روشن‌تر از قابلیت‌های دستگاه، نگاشت تُن می‌شوند. هیچ استانداردی برای نگاشت تُن وجود ندارد؛ سازندگان نمایشگر در نحوه انجام این کار، به خودشان بستگی دارند.

JVC-DLA-NX5-Remote

اگر تولیدکنندگان محتوا به درستی از قوانین پیروی کنند (که همیشه این کار را نمی‌کنند)، حداکثر سطوح روشنایی اوج در یک منبع HDR مشخص، به طور دقیق به عنوان فراداده در جریان داده آن منبع کدگذاری می‌شوند. پارامترهای خاص ارائه شده عبارتند از MaxCLL (حداکثر سطح نور محتوا) و MaxFALL (حداکثر سطح نور متوسط ​​فریم). بسیاری از ویدئو پروژکتورها این اعداد را به طور کامل نادیده می‌گیرند و فقط طیف وسیعی از تنظیمات نقشه رنگ را ارائه می‌دهند، معمولاً به شکل "روشنایی HDR" یا کنترل مشابه، تا سطوح روشنایی مختلف موجود از برنامه‌ای به برنامه دیگر را در نظر بگیرند. یک راه‌حل نقشه رنگ خودکار، مانند روشی که JVC در ابتدا برای ویدئو پروژکتورهای سری NX خود آغاز کرد، به مقادیر فراداده در محتوا نگاه می‌کند و از آنها برای تنظیم محتوای برنامه با قابلیت‌های خروجی نمایشگر استفاده می‌کند و برش سطح اوج را حذف یا حداقل به حداقل می‌رساند. (درصد کمی از منابع HDR فاقد این فراداده هستند و نمایشگر را به حال خود رها می‌کنند تا بهترین حدس را بزند). اما معمولاً این تنظیم یک‌باره است. فراداده ثابت است و همان ضریب اصلاح در کل منبع اعمال می‌شود، چه یک فریم یا صحنه خاص به آن نیاز داشته باشد چه نداشته باشد.

وقتی JVC در حالت تصویر HDR10 خود قرار دارد، همچنان می‌تواند همانطور که در بالا توضیح داده شد، روی نگاشت خودکار تُن تنظیم شود و برای کمک به آن از فراداده‌ها استفاده می‌کند. اما ویدئو پروژکتورهای NX اکنون رویکرد پیچیده‌تری را در حالت تصویر Frame Adapt HDR خود ارائه می‌دهند. ویدئو پروژکتور با استفاده از پردازش داخلی خود، منبع را فریم به فریم (یا صحنه به صحنه به انتخاب کاربر) تجزیه و تحلیل می‌کند و تصویر را به صورت پویا، در صورت نیاز، در لحظه تنظیم می‌کند. پس از معرفی اولیه این ویژگی در اواخر سال ۲۰۱۹، JVC اخیراً آن را ارتقا داده و یک عملکرد جدید Theater Optimizer را به آن اضافه کرده است که به کاربران امکان می‌دهد عواملی مانند اندازه صفحه نمایش (برای صفحه نمایش‌های ۱۶:۹) و بهره را وارد کنند، که ویدئو پروژکتور از آن به همراه اطلاعات جمع‌آوری شده از تنظیمات زوم و استفاده از لامپ برای پیش‌بینی بهتر خروجی نور و بهبود بیشتر نگاشت تُن HDR پویای خود استفاده می‌کند.

یک حالت تصویر جداگانه Frame Adapt HDR، نگاشت تُن رنگ Frame Adapt را فعال می‌کند؛ در حالت تصویر HDR10 فقط نگاشت تُن رنگ خودکار اولیه که در بالا توضیح داده شد را دریافت می‌کنید. در حالت تصویر HDR10 سه کنترل ظاهر می‌شوند که در Frame Adapt HDR در دسترس نیستند: Picture Tone، Dark Level و Bright Level. این‌ها به شما امکان می‌دهند تصویر HDR10 HDR را که در غیر این صورت ثابت است، تنظیم دقیق کنید و در واقع گاما (یا EOTF) را برای تطبیق با منبع تغییر دهید. عیب این حالت این است که ممکن است برای گرفتن بهترین تصویر، مجبور شوید این کنترل‌ها را از عنوانی به عنوان دیگر (یا حتی در یک عنوان مشخص) دستکاری کنید. اما حداقل در تئوری، با نگاشت تُن رنگ کاملاً پویا که در Frame Adapt HDR ارائه می‌شود، نیازی به این کار نیست.

یک تفاوت کلیدی بین رویکرد JVC و پخش واقعی Dolby Vision این است که آنچه خواهید دید لزوماً مطابق با آنچه خالق محتوا در نظر داشته، درجه‌بندی نخواهد شد. در یک نمایشگر Dolby Vision HDR، فراداده‌های پویا صحنه به صحنه یا فریم به فریم، هنگامی که محتوا توسط هنرمند انتقال، که اغلب با فیلمساز همکاری می‌کند، مسترینگ می‌شود، در منبع قفل می‌شوند. اما همانطور که در بالا ذکر شد، هیچ ویدئو پروژکتور خانگی که ما می‌شناسیم Dolby Vision ارائه نمی‌دهد، و مقایسه‌هایی که من در مورد آنها شنیده‌ام (اما هنوز مستقیماً ندیده‌ام) نشان می‌دهد که تفاوت بین Dolby Vision و HDR10 در بهترین حالت جزئی است اگرچه ممکن است بسته به کیفیت الگوریتم نگاشت تن HDR10 مورد استفاده در نمایشگر، متفاوت باشند.

در زیر خلاصه‌ای از ویژگی‌های کلیدی DLA-NX5 آمده است.

روشنایی ۱۸۰۰ لومن
۴۰۰۰۰:۱ کنتراست پویا/۴۰۰۰۰۰:۱ با استفاده از دیافراگم تکی
سه تصویرگر ۴K D-ILA با اندازه ۰.۶۹ اینچ
لنز تمام شیشه‌ای ۱۷ عنصری و ۱۵ گروهی با قطر ۶۵ میلی‌متر
بزرگنمایی موتوری ۲.۰ برابر با +/-۸۰٪ عمودی و +/-۳۴٪ افقی
اصلاح کیستون عمودی
دو ورودی HDMI 2.0/HDCP 2.2 با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه
دارای مجوز ISF (بنیاد علوم تصویربرداری)
سازگاری HDR10/HLG با Auto و Frame Adapt HDR Tone-Mapping
درون‌یابی فریم Clear Motion Drive
بهبود جزئیات کنترل چندگانه پیکسل (MPC)؛ با سیگنال‌های تا ۴K60P (4:4:4) کار می‌کند
حالت تأخیر کم

۱۰ حالت تصویر قابل تنظیم با تنظیمات/موقعیت‌های لنز مستقل
۴ حالت آنامورفیک برای استفاده با لنزهای آنامورفیک شخص ثالث
کنترل از راه دور از طریق Control4 SDDP / LAN / RS-232C / IR / خروجی فعال‌کننده صفحه نمایش ۱۲ ولت / خروجی همگام‌سازی سه‌بعدی
سازگار با حالت سه‌بعدی کامل (نیاز به فرستنده RF جداگانه PK-EM2، ۹۹ دلار و عینک‌های شاتر RF سازگار)
لامپ NSH 265 وات با طول عمر ۳۵۰۰ ساعت، ۴۵۰۰ ساعت در حالت اقتصادی. هزینه تعویض لامپ (PK-L2618U) ۵۹۹ دلار است
سازگار با نرم‌افزار کالیبراسیون رایگان JVC برای کالیبراسیون گاما، نقاط رنگ و طیف (نیاز به حسگر رنگ سازگار)
۳ سال گارانتی تعویض پیشرفته

JVC-DLA-NX5-Top

عملکرد

کنترل‌های تصویر موجود در JVC و ترکیب‌های بالقوه آنها آنقدر گسترده است که من به هر مالک (یا مالک بالقوه) توصیه می‌کنم دفترچه راهنمای ۱۰۰ صفحه‌ای ویدئو پروژکتور را که اخیراً به‌روزرسانی شده است، دانلود کرده و با دقت مطالعه کند. اگر انتظار دارید بهترین کیفیت را ببینید، این نمایشگری نیست که بخواهید آن را تنظیم کنید و فراموش کنید.

NX5 هم تنظیمات مقیاس خاکستری (تراز سفیدی) و هم CMS (سیستم مدیریت رنگ) را ارائه می‌دهد. کنترل‌های مقیاس خاکستری فقط بالا و پایین (گین و آفست) هستند. مراحل بیشتر در اینجا با محدوده‌ی دشوار مقیاس خاکستری پیش کالیبراسیون JVC مفید می‌بود، اما من هنوز ویدئو پروژکتوری پیدا نکرده‌ام که تنظیمات مقیاس خاکستری چند نقطه‌ای موجود در تلویزیون‌های صفحه تخت برتر را ارائه دهد. [یادداشت سردبیر: مدل‌های لیزری برتر ال‌جی، ویدئو پروژکتور HU85LA UST و ویدئو پروژکتور برد بلند HU810A که به زودی عرضه می‌شود، این ویژگی را از تلویزیون‌های صفحه تخت این شرکت به ارث برده‌اند و امکان تنظیمات مقیاس خاکستری 2 نقطه‌ای، 11 نقطه‌ای یا 22 نقطه‌ای را فراهم می‌کنند. JVC همچنین نرم‌افزار کالیبراسیون خودکار رایگان و قابل دانلود را برای رایانه‌های ویندوزی ارائه می‌دهد که به یک متر رنگ Datacolor یا Xrite سازگار نیاز دارد، که من هیچ‌کدام از آنها را برای امتحان کردن در دسترس نداشتم.

من NX5 را روی صفحه نمایش Stewart Filmscreen StudioTek 130 با عرض ۹۶ اینچ، گین ۱.۳، نسبت تصویر ۲.۳۵:۱ و رنگ سفید مات تنظیم کردم. تمام اندازه‌گیری‌ها با نرم‌افزار اندازه‌گیری Portrait Displays Calman، به همراه رنگ‌سنج‌های Photo Research PR-650 و Klein K-10A و یک مولد الگوی تست Fresco Six-G از Murideo/AVPro انجام شد.

برای جلوگیری از سردرگمی در حالت تصویر با گزینه‌های فراوان JVC، حالت Natural را برای SDR و (در نهایت) Frame Adapt HDR را برای HDR انتخاب کردم. وقتی کالیبراسیون‌ها را انجام دادم، لامپ کمی کمتر از ۲۰۰ ساعت روشن ماند. برای SDR، گامای ۲.۴ (هرچند بعداً بسته به منبع با ۲.۲ جایگزین شد)، دمای رنگ D6500 و فضای رنگی Rec.709 را انتخاب کردم.

اکثر ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار سینمای خانگی در حالت HD/SDR به خوبی کالیبره می‌شوند و NX5 نیز از این قاعده مستثنی نبود. حتی قبل از کالیبراسیون، تصویر فوق‌العاده دقیقی را نشان می‌داد در تنظیمات پیش‌فرض لامپ SDR روی Eco، مقادیر خاکستری Delta Es از حداقل ۱.۲۸ در ۹۰٪ روشنایی تا حداکثر ۲.۸۲ در ۵۰٪ متغیر بود. پس از کالیبراسیون، مقادیر حداقل ۰.۴ در ۸۰٪ و حداکثر ۲.۸ در ۱۰۰٪ را نشان دادند (و فقط این سطح ۱۰۰٪ از ۲.۰ بیشتر بود). به طور مشابه، قبل از کالیبراسیون، Delta Es رنگ از حداقل ۰.۶۳ در فیروزه‌ای تا حداکثر ۲.۱۲ در سرخابی متغیر بود. پس از کالیبراسیون، Delta Es رنگ از ۰.۲۶ در فیروزه‌ای تا ۱.۸ در آبی متغیر بود. Delta Es کمتر از ۳.۰ به طور قابل مشاهده‌ای غیرقابل تشخیص در نظر گرفته می‌شود. برخی از کارشناسان این مقدار را به ۴.۰ کاهش می‌دهند.


اوج سطح سفید SDR تلویزیون JVC پس از کالیبراسیون، با تنظیم دیافراگم دستی کاملاً باز، ۸۵.۱ نیت (۲۴.۸ فوت-لامبرت) بود. کاهش دیافراگم به -۸، اوج سطح سفید را به ۶۲.۶ نیت (۱۸.۳ fL) کاهش داد. در تنظیم کاملاً باز، نسبت کنتراست SDR با روشنایی کامل/خاموشی کامل ۱۵۹۲۵:۱ (سطح سیاه ۰.۰۰۵۴ نیت، از میانگین نه بار خواندن) اندازه‌گیری شد. من از تنظیم کاملاً باز برای تمام اندازه‌گیری‌ها و بیشتر مشاهداتم استفاده کردم. من به طور خلاصه تنظیمات خودکار پویا را برای دیافراگم امتحان کردم. آنها ترکیبی از همه چیز بودند. آنها با موفقیت سطح سیاه را وقتی صفحه نمایش کاملاً سیاه بود، تیره‌تر می‌کردند، اما وقتی تصویر ناگهان از تاریکی به روشنایی می‌رفت، مستعد یک تأخیر کوتاه اما قابل توجه بودند.

برای HDR، JVC توصیه می‌کند NX5 را در حالت تصویر HDR10 کالیبره کنید، به طوری که HDR10(Auto) برای Tone Mapping انتخاب شود نه حالت تصویر Frame Adapt (HDR) که برای تماشا استفاده خواهد شد و توجه داشته باشید که عملکرد پویای Frame Adapt (HDR) با نتایج اندازه‌گیری شده سازگار نیست. اما اندازه‌گیری‌های من با پیروی از این توصیه، حداقل ناامیدکننده بود. نتایج مقیاس خاکستری حاصل از این تنظیم HDR10(Auto) در محدوده روشنایی متوسط ​​به شدت کج و معوج بود و با دو سطح تنظیم موجود بالا (Gain) و پایین (Offset) قابل اصلاح نبود.

JVC-DLA-NX5-FrontRightAngle

در تلاش برای بهبود این مورد، در مجموع چهار کالیبراسیون HDR مختلف را روی NX5 انجام دادم: استفاده از HDR10(Auto) طبق توصیه به علاوه یک اجرای HDR10(Auto) دوم با تنظیمات مختلف برای دستیابی به تطابق بهتر با منحنی HDR PQ (گاما)، اجرای سوم با HDR (PQ) (تنظیمی که در دفترچه راهنما نشان داده نشده است) و اجرای چهارم با استفاده از حالت تصویر Frame Adapt (HDR) که توصیه نمی‌شود.

هیچ‌کدام از این‌ها، حداقل از نظر اعداد، خوب عمل نکردند. اما استفاده از حالت Frame Adapt (HDR)، به علاوه کمی دستکاری خلاقانه با تنظیمات دمای رنگ برای متعادل کردن رنگ‌ها در بیشتر محدوده روشنایی، بهترین نتیجه را داد نه چندان چشمگیر بر اساس اعداد اندازه‌گیری شده، اما در آزمایش چشم فوق‌العاده خوب بود.

اول اعداد. میانگین Delta Es پس از کالیبراسیون در مقیاس خاکستری به طور متوسط ​​5.5 و حداکثر 13.3 بود. Delta Es پس از کالیبراسیون به طور متوسط ​​3.3 و حداکثر 5.9 در رنگ زرد بود. حداکثر خروجی رنگ سفید در ۱۰۰٪، ۱۶۷.۶ نیت (۶۲ نیت در ۵۰٪) و سطح رنگ سیاه ۰.۰۰۷۸ نیت (از میانگین شش بار خواندن) برای نسبت کنتراست کاملاً روشن/کاملاً خاموش ۲۱۴۸۷:۱ بود. یک آزمایش تطبیق رنگ Calman (که نمونه‌هایی را که طیف وسیعی از رنگ‌ها را پوشش می‌دهند آزمایش می‌کند) میانگین Delta E برابر با ۱.۴۸ و حداکثر ۵.۵۶ را نشان داد، که هر دو خوانش بدون در نظر گرفتن درخشندگی (که به دلیل خروجی نور بسیار کمتر از تلویزیون‌ها برای ویدئو پروژکتورها در نرم‌افزار Calman به خوبی ردیابی نمی‌شوند) بود. یک آزمایش P3 sweep (در داخل BT.2020) میانگین Delta E برابر با ۵.۰۲ (حداکثر ۱۰.۰۷، با رنگ سبز که عامل اصلی بود) داشت. سطح درخشندگی برای یک پنجره ۱۰۰٪ در اندازه‌های مختلف پنجره، ثابت‌تر از چیزی بود که معمولاً می‌بینیم، و صرف نظر از اندازه پنجره، از ۱۶۰ نیت تا ۱۶۶ نیت متغیر بود. NX5، تا 60.5 درصد از رنگ BT.2020 و 86.3 درصد از رنگ P3 (هر دو در استاندارد 1976 اندازه‌گیری شده‌اند) را پوشش داد.

به نظر می‌رسد که تراز سفیدی HDR و انحرافات رنگی که در اینجا مورد بحث قرار گرفت، عمدتاً به دلیل خطاهای روشنایی بوده است. اما همانطور که در ادامه اشاره شد، نتایج قابل مشاهده به هیچ وجه تحت تأثیر قرار نگرفتند یا منعکس کننده اندازه‌گیری‌های حاشیه‌ای HDR نبودند.

مشاهده با کیفیت 1080p/SDR.

عملکرد JVC در محتوای SDR همواره عالی و اغلب برجسته بود. مومیایی (نسخه 1999 با بازی برندن فریزر) فیلمی با فیلمبرداری زیبا است و در NX5 پر از رنگ و وضوح بالا با جزئیات سایه خوب در صحنه‌های تاریک بود. پالت رنگ قرمز غلیظ است و من در ابتدا کمی نگران بودم که ویدئو پروژکتور کار اشتباهی انجام می‌دهد. اما رنگ در انتقال به وضوح مشخص بود که با منابع دیگر آشکار شد. پاتون تقریباً 50 ساله نیز در JVC با رنگ طبیعی از جمله رنگ‌های دقیق و جزئیات واضح، تماشایی به نظر می‌رسید.

The Mummy still NX5

NX5 جزئیات سایه را در فیلم مومیایی به خوبی نشان داد و پر از رنگ بود. (منبع عکس: یونیورسال استودیوز)

بانوی زیبای من یکی دیگر از فیلم‌های خیره‌کننده‌ی بالای ۵۰ سال است. من اغلب از آن برای ارزیابی رنگ، از جمله رنگ‌های طبیعی، استفاده می‌کنم. انتقال بلوری گاهی اوقات نقص‌های کوچکی را نشان می‌دهد که در آن‌ها بازسازی نتوانسته قدمت فیلم را کاملاً پنهان کند، اما این نقص‌ها نادر هستند. صحنه‌های اتاق مطالعه‌ی پروفسور هیگینز پر از رنگ و شلوغی اشیاء کوچک و تصادفی است که در خانه‌های انگلیسی پس از ویکتوریا رایج است. JVC هیچ یک از آن‌ها را از قلم نینداخته است. صحنه‌ی مسابقه‌ی آسکوت نیز به شکلی متفاوت آشکار است؛ لباس‌های آن مملو از سایه‌های مختلف سفید، خاکستری و سیاه است که تنها با کمی رنگ که در لباس الیزا برجسته است، برجسته‌تر می‌شود. این جزئیات در JVC بی‌عیب و نقص بودند.

یک اثر تاریخی دیگر، ویکتوریا و آلبرت، محصولی بسیار جدیدتر است و در NX5 نیز تماشایی به نظر می‌رسید. صحنه‌ی ضیافت در کاخ باکینگهام پر از رنگ، به ویژه رنگ‌های قرمز، بود، هرچند این نیز به وضوح در نظر گرفته شده بود، زیرا رنگ‌ها دقیقاً همانطور که انتظار می‌رفت، به نظر می‌رسیدند.

جای تعجب نیست که فیلم‌های انیمیشن می‌توانند تماشایی به نظر برسند، و فروزن یکی از چشم‌نوازترین آنهاست. هر نظری که در مورد این فیلم داشته باشید (من آن را دوست دارم، حتی آن آهنگ را، اما گیسوکمند بهتر است) این فیلم از نظر رنگ و جزئیات خیره‌کننده است. جالب اینجاست که من نسخه SDR را به HDR که در JVC دیده‌ام، کمی ترجیح می‌دهم.

مشاهده 4K/HDR.

در حالی که اندازه‌گیری‌های HDR، عمدتاً به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، ناامیدکننده بودند، نتایج مشاهده HDR به هیچ وجه ناامیدکننده نبودند. در ابتدا متوجه شدم که وضوح قابل مشاهده کمی کمتر از وضوحی است که از JVC نسل قبلی و فعلی‌ام، DLA-X790 یک ویدئو پروژکتور 1080p با پردازش e-shift - می‌بینم. منظورم فقط کمی است، اما کافی بود تا به دنبال بهبود جزئی باشم. نزدیک‌ترین چیز به کنترل وضوح معمولی در JVC، کنترل بهبود است که در منوی MPC قرار دارد. وقتی برای اولین بار آن را امتحان کردم، به نظر نمی‌رسید کار زیادی انجام دهد. با این حال، تمایلی به افزایش آن از 5 نداشتم - افزایش وضوح معمولاً برای طرفداران پروپاقرص ویدیو خیلی دور از دسترس است. اما حداکثر 10 است و وقتی کنترل را تا 8 یا حتی 10 افزایش دادم، "مشکل" برطرف شد بدون اینکه هیچ نوع بهبود خام لبه خط سفید اضافه شود. این تغییر ظریف بود و در الگوهای تست وضوح استاتیک بسیار دشوار بود، اما با این وجود قابل توجه بود.

Prometheus still NX5

عملکرد جزئیات سایه NX5 بار دیگر در فیلم پرومتئوس به طرز شگفت‌انگیزی نمایش داده شد. (منبع عکس: 20th Century Fox)

با انجام این کار، من ابتدا فیلم پرومتئوس را اجرا کردم. صحنه‌های آغازین آن، یک پرواز هوایی در یک منظره بیگانه، ممکن است تقریباً تک رنگ باشد، اما سایه‌ها و روشنی‌های آن توسط NX5 به طرز درخشانی رندر شده است. کمی بعد، سفینه فضایی اصلی، پرومتئوس، را می‌بینیم که بی‌صدا در میان یک میدان ستاره‌ای می‌لغزد. این صحنه چشم‌نواز بود، زیرا ستاره‌ها در برابر سیاهی فضا به طرز درخشانی خودنمایی می‌کردند. JVC نمی‌تواند با سیاهی‌های ممکن از یک تلویزیون OLED خوب یا صفحه تخت با نور موضعی برابری کند، اما هیچ ویدئو پروژکتوری نمی‌تواند. با این وجود، این صحنه از جنبه مثبت شگفت‌انگیز بود. صحنه‌های بعدی فیلم، در غارهای تاریک سیاره، نه تنها سطوح سیاه چشمگیر ویدئو پروژکتور، بلکه عملکرد قانع‌کننده آن را در هایلایت‌های HDR نشان می‌داد. باز هم، تلویزیون‌های پنل خوب می‌توانند این کار را بهتر انجام دهند، اما اوج سطح سفید JVC که تقریباً 168 نیت بود، برای اینکه چراغ‌های کلاه ایمنی، چراغ قوه‌ها و سایر جزئیات روشن کاوشگران در تاریکی اطراف به طرز چشمگیری نمایان شوند، بیش از حد کافی بود. جزئیات سایه‌ها در این صحنه‌ها نیز خوب بود. و در چشمگیرترین صحنه بصری فیلم در فصل ۲۳، جایی که دیوید توسط یک هولوگرام درخشان احاطه شده است، JVC کاملاً بی‌نقص بود.

با وجود اندازه‌گیری‌های نه چندان خوب، هیچ نکته‌ی قابل توجهی در عملکرد رنگ چشمگیر JVC پیدا نکردم. در این اندازه‌گیری‌ها، رنگ سبز بیشترین اختلاف را داشت. شاخ و برگ سبز در فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle، به ویژه در صحنه‌ی ابتدایی بازی، تقریباً فلورسنت به نظر می‌رسید، اما این ممکن است قصد فیلمسازان بوده باشد به هر حال، شخصیت‌ها تازه وارد یک بازی ویدیویی شده‌اند. با این وجود، این فیلم در غیر این صورت از نظر رنگ، وضوح تصویر و (در صحنه‌های بعدی) جزئیات سایه بسیار چشمگیر بود.

بسیاری از فیلم‌ها، اگر نگوییم اکثر آنها، از رنگ‌های خلاقانه برای ایجاد حس و حال یا افزایش اکشن استفاده می‌کنند. این به ندرت به اندازه‌ای آشکار است که مخاطب را بترساند یا اشتباه به نظر برسد، اما با این وجود رایج است. اما Ford v Ferrari به طرز شگفت‌انگیزی خنثی بود؛ تصاویر آن به سادگی مانند دنیای واقعی به نظر می‌رسیدند (البته اگر دنیای واقعی شما حول ماشین‌های مسابقه‌ای سریع می‌چرخد!). همه چیز در اینجا به طرز آرامش‌بخشی واقعی و تقریباً سه بعدی بود کیفیت دوم اغلب هنگام تماشای محتوای دوبعدی خوب تولید شده در JVC به ذهنم می‌رسد.

در بیشتر مدت تماشای فیلم و تمام اندازه‌گیری‌هایم، HDR Theater Optimizer را روی حالت روشن-بالا (On-High) تنظیم کرده بودم. اما کمی بعد از اینکه پیش‌نویس فیلم را تحویل دادم، نسخه جدید 4K/HDR از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را تهیه کردم. در آن حالت بالا (High) فیلم فوق‌العاده روشن به نظر می‌رسید، اما حالت متوسط ​​(Mid) برای حال و هوای فیلم مناسب‌تر به نظر می‌رسید و هنوز هم فوق‌العاده بود. در کل، در واقع، فیلم روی JVC چیزی کمتر از تماشایی به نظر نمی‌رسید.

یک سوال واضح این است که ویژگی Frame Adapt (HDR) در مقایسه با تنظیمات HDR10 (که نگاشت خودکار اولیه تن را بر اساس فراداده برنامه ارائه می‌دهد، اما نه عمل تطبیقی ​​پویای ویژگی Frame Adapt) چگونه است؟ این بستگی به منبع دارد، اما استفاده از دیسک تست Spears & Munsil UHD Benchmark به بررسی این موضوع کمک کرد. این دیسک طیف گسترده‌ای از تنظیمات اوج سفید، از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نیت را ارائه می‌دهد. هر سطح روشنایی که انتخاب کنید، به طور وظیفه‌شناسانه به عنوان فراداده MaxCLL و MaxFall به صفحه نمایش گزارش می‌شود.

برای این آزمایش، روشن‌ترین صحنه را در مسیر آزمایشی دیسک انتخاب کردم اسب‌ها در کولاک تقریباً سفید، و آن را در سطوح روشنایی مختلف امتحان کردم. حتی در تنظیمات پایین ۶۰۰ نیت، JVC در حالت تصویر HDR10 به شدت افت کرد هیچ ویدئو پروژکتور سینمای خانگی که ما می‌شناسیم نمی‌تواند ۶۰۰ نیت روشنایی تولید کند و اکثر آنها حداکثر روشنایی بسیار کمتری از ۲۰۰ نیت دارند. با این حال، در Frame Adapt، بخش زیادی از سفیدی تصویر پاک شد و جزئیات بیشتری قابل مشاهده بود. البته نه همه آن، اما من هرگز این عکس را بهتر از این ندیده‌ام و نمی‌دانم که آیا می‌تواند بهتر از این باشد یا خیر.

مشاهده سه‌بعدی.

هنگام پخش یک منبع سه‌بعدی در DLA-NX5، هیچ یک از منوهای تنظیم قابل دسترسی نیستند؛ فقط در صورتی می‌توانید تنظیمات ویدئو پروژکتور، از جمله خود منوی سه‌بعدی را فراخوانی کنید که از حالت سه‌بعدی خارج شوید.

تصاویر سه‌بعدی NX5 بسیار کم‌نور هستند، مگر اینکه عناوینی با روشنایی ثابت انتخاب کنید. من کمی از فیلم سرود کریسمس را تماشا کردم و بخش زیادی از آن غیرقابل تماشا بود. سعی کردم از منبع خارج شوم تا منوها را تنظیم کنم، اما وقتی به منبع سه‌بعدی برگشتم، هیچ‌کدام از آنها فایده‌ای نداشتند. اما بخش زیادی از این به اندازه و بهره صفحه نمایش شما و فاصله پرتاب مورد استفاده شما بستگی دارد. فاصله پرتاب معمول من، ویدئو پروژکتور را نزدیک به انتهای تله فوتو محدوده زوم ویدئو پروژکتور (کوچکترین تصویر برای یک فاصله معین) قرار می‌دهد. این فاصله روشنایی کمتری نسبت به موقعیتی که از انتهای عریض محدوده زوم (بزرگترین تصویر برای یک فاصله معین) استفاده می‌کند، ارائه می‌دهد. در شرایط من، بهره مشخص شده StudioTek برابر با ۱.۳ تقریباً این مشکل را برطرف می‌کند.

نتیجه‌گیری

اگرچه من با HDR JVC مشکلاتی داشتم، اما این مشکلات عمدتاً حول اندازه‌گیری‌ها می‌چرخیدند، نه نتیجه‌ی قابل مشاهده. برای تماشای HDR و SDR، DLA-NX5 خیره‌کننده است. ویدئو پروژکتورهای e-shift 1080p قبلی JVC نیز استثنایی بودند، اما چیزی در مورد 4K اصلی وجود دارد که چیزی اضافی ارائه می‌دهد که توصیف آن با کلمات دشوار است. همانطور که قبلاً اشاره شد، شاید این چیزی باشد که به تصویر حس نزدیک به سه بعدی از یک منبع 2D می‌دهد.

اگر شما یک e-shifter نسل جدید JVC دارید، مانند DLA-X790 من، اینکه آیا به زودی آن را ارتقا دهید یا نه، ممکن است تصمیم سختی باشد. دقیقاً مانند یک ماشین جدید 2019 در مقابل معادل 2021 آن، تفاوت‌ها خیلی زیاد نیستند. اما (برای ترکیب استعاره) اگر کارت اعتباری شما جیبتان را سوراخ می‌کند، یا به دنبال اولین ویدئو پروژکتور جدی خود هستید، از بررسی دقیق DLA-NX5 غافل نشوید.

اندازه‌گیری‌ها

روشنایی.

DLA NX-5 روشن‌ترین خروجی خود را در حالت‌های HDR اندازه‌گیری کرد، جایی که فقط با تلورانس 10٪ که برای مشخصات 1800 انسی لومن آن قابل قبول است، به دست آمد. تغییر تنظیم توان لامپ از زیاد به کم، روشنایی را در هر حالتی تقریباً 26٪ کاهش داد.

JVC DLA-NX5 ANSI Lumens

Low High حالت
1,046 1,619 Frame Adapt(HDR)
1,042 1,613 HDR10
1,042 1,613 Pana_PQ
848 1,313 Cinema
1,025 1,586 Natural
1,030 1,594 User modes 1-6 lamp High


 

کاهش نور لنز زوم.

جابجایی موقعیت زوم از حالت کاملاً واید به حالت کاملاً تله‌فوتو منجر به کاهش روشنایی اندازه‌گیری شده به میزان ۲۶.۳٪ می‌شود. این میزان با محدوده وسیع ۲.۰x زوم مطابقت دارد. با توجه به چنین محدوده‌ای، بسیاری از کاربران به قابلیت‌های کامل تله‌فوتو نیازی نخواهند داشت و بنابراین با کاهش کمتری در روشنایی مواجه می‌شوند.

یکنواختی روشنایی.

با تنظیم لنز در وسیع‌ترین حالت زوم، یکنواختی روشنایی به میزان چشمگیر ۹۲.۸٪ اندازه‌گیری شد. در موقعیت تله‌فوتو بلند، این میزان به ۸۵.۵٪ کاهش یافت.

صدای فن.

در حالت کم نور، صدای فن JVC از فاصله ۶ فوتی تقریباً غیرقابل شنیدن بود. در حالت زیاد نور که برای HDR استفاده می‌شود، از همان فاصله بیشتر بود، اما حتی در یک اتاق ساکت هم من را آزار نداد، چه برسد به اینکه موسیقی متن فیلم پخش شود.

درون‌یابی فریم.

کنترل‌های بهبود حرکت JVC را می‌توان هم در SDR و هم در HDR استفاده کرد. در بالاترین تنظیمات، جلوه‌ی soap opera را به شما می‌دهند، اما در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را به حالت قبل برگردانید تا نتیجه‌ی مفیدتری داشته باشید. با این روش، متوجه شدم که صحنه‌ی نبرد چند دقیقه در فیلم مومیایی روان‌تر شده است، اما هنوز ترجیح می‌دهم چنین کنترل‌هایی را غیرفعال کنم. روان‌سازی حرکت هرگز نمی‌تواند تاری را در فیلمی که با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه فیلمبرداری شده است (که تقریباً در مورد همه فیلم‌ها صادق است) به طور کامل از بین ببرد، زیرا حرکت در هر فریم اغلب اگر اکشن به اندازه کافی سریع باشد، تار می‌شود.


تاخیر ورودی.

من با دستگاه سنجش Bodnar (1080p) خود، تاخیر زمانی ۴۰.۲ میلی‌ثانیه را اندازه‌گیری کردم. در منوی Motion Enhance، گزینه‌ی Low Lag وجود دارد، اما هیچ تفاوتی در خوانش ایجاد نکرد. حالت تصویر بازی وجود ندارد.

اتصالات

JVC-DLA-NX5-Connections

ورودی‌های HDMI 2.0b/HDCP 2.2 (x2)
خروجی همگام‌سازی سه‌بعدی (مینی دین ۳ پین)
خروجی تریگر ۱۲ ولت DC/۱۰۰ میلی‌آمپر (۳.۵ میلی‌متر)

کنترل RS-232C (D-sub 9-pin)
USB (فقط سرویس)
کنترل LAN (RJ-45)

تنظیمات کالیبره شده

تنظیمات تصویر کالیبره شده از هر شخص ثالث، پتانسیل قابل توجه برای تغییرات نمونه به نمونه، و همچنین اندازه‌ها و مواد مختلف صفحه نمایش، نورپردازی، استفاده از لامپ یا سایر عوامل محیطی که می‌توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند را در نظر نمی‌گیرد. ویدئو پروژکتورها همیشه باید در فضای شخصی کاربر کالیبره شوند و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است برای برخی نقطه شروع مفیدی باشد. همیشه قبل از انجام تنظیمات، تنظیمات فعلی خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت تمایل به آنها بازگردید. برای آشنایی با هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.

SDR

Content Type: Auto (SDR)

Picture Mode: Natural

More Settings
Lamp Power: Low
Aperture: Manual (full open)
Contrast: 3
Brightness: -2
Color: 0
Tint: 0
Color Profile: See Below
Color Temp.: See Below
Gamma: 2.2 or 2.4
Theater Optimizer: N/A—Screen: As Required
MPC Level
Graphic Mode: High Res
Enhance: 8-10
Smoothing: 0
NR: 0

Motion Control
Low Latency: Off
Clear Motion Drive: Off
Motion Enhance: Off

Input Level: Auto

Color Space: Auto

ECO Mode: Off

High Altitude Mode: Off

Color Profile Auto (SDR)

زرد سرخابی فیروزه‌ای آبی سبز قرمز  
0 0 0 0 0 0 Axis
0 2 0 0 0 6- Hue
0 0 0 0 0 0 Saturation
0 2- 0 0 0 3- Brightness

 

دمای رنگ. SDR 6500

آبی سبز قرمز  
0 3- 3- Gain
7- 1 6 Offset

HDR
Content Type: Auto (HDR10)

Picture Mode: Frame Adapt HDR

More Settings
Lamp Power: High
Aperture: Manual (full open)
Contrast: 3
Brightness: -2
Color: 0
Tint: 0
Color Profile: See Below
Color Temp.: See Below
Gamma: N/A
Theater Optimizer: On(Mid or High)—Screen: As Required
MPC Level
Graphic Mode: High Res
Enhance: 8-10
Smoothing: 0
NR: 0

Motion Control
Low Latency: Off
Clear Motion Drive: Off
Motion Enhance: Off

Input Level: Auto

Color Space: Auto

ECO Mode: Off

High Altitude Mode: Off

مشخصات رنگ BT.2020 (HDR)

 

زرد سرخابی فیروزه‌ای آبی سبز قرمز  
0 0 0 0 0 0 Axis
1 7 4 0 14 1 Hue
2 15 12 7 20 13 Saturation
30 30 30 30 10 30 Brightness

 

دمای رنگ HDR10

آبی سبز قرمز  
8- 11- 11- Gain
8- 3- 7 Offset

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.