ورود | ثبت نام
021-68221
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 632
  • سعید مصباحی
  • 3 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور بنکیو BenQ HT5550 4K DLP

بررسی ویدئو پروژکتور بنکیو BenQ HT5550 4K DLP

1404/06/24

BenQ HT5550 آنچه را که وعده داده است، ارائه می‌دهد، که مهم‌ترین آن تصویر زیبا و با وضوح بالا با ۸.۳ میلیون پیکسل بر روی صفحه نمایش و رنگ‌های دقیق‌تر از حد معمول از همان ابتدا است به خصوص برای محتوای ۱۰۸۰p، Rec.709.

BenQ HT5550

BenQ-HT5550-front-top

ویدئو پروژکتور BenQ HT5550 4K DLP با قیمت ۲۴۹۹ دلار، تنها مدل میان‌رده در خط تولید ویدئو پروژکتورهای ۴K UHD بنکیو است و اولین مدلی است که این شرکت در این بازه قیمتی بینابین در چند سال اخیر ارائه داده است. قیمت آن ۱۰۰۰ دلار بیشتر از BenQ HT3550 با قیمت ۱۴۹۹ دلار است که پایین‌تر از آن قرار می‌گیرد (که به زودی آن را بررسی خواهیم کرد)، اما بسیار کمتر از مدل‌های بعدی - BenQ HT8060 با قیمت ۷۹۹۹ دلار و BenQ HT9060 با قیمت ۸۹۹۹ دلار ، ویدئو پروژکتورهایی که در درجه اول برای نصب حرفه‌ای در نظر گرفته شده‌اند. برای بودجه‌های متوسط‌تر، HT5550 به اندازه کافی امکانات ارائه می‌دهد تا افزایش قیمت HT3550 را بدون جهش به محدوده قیمتی بسیار بالاتر توجیه کند.

با روشنایی ۱۸۰۰ انسی لومن، HT5550 به اندازه HT3550 با روشنایی ۲۰۰۰ لومن روشن نیست، اما تفاوت ۱۰ درصدی بدون مقایسه‌ی رو در رو قابل تشخیص نیست. نسبت کنتراست بالاتر HT5550 (۱۰۰۰۰۰:۱ دینامیک در مقابل ۳۰۰۰۰:۱) و انعطاف‌پذیری بیشتر در تنظیمات، بسیار مهم‌تر است. این مدل دامنه‌ی زوم بیشتری نسبت به HT3550 ارائه می‌دهد، تغییر لنز عمودی و تغییر لنز افقی بسیار بیشتری دارد مورد دوم در مدل پایین‌تر وجود ندارد. علاوه بر این، HT5550 دارای پوشش ۱۰۰٪ DCI-P3 است، در حالی که HT3550 این میزان ۹۵٪ است. هر دو مدل از یک چرخ رنگ RGBRGB شش قسمتی استفاده می‌کنند و هر دو از تراشه DLP با اندازه ۰.۴۷ اینچ شرکت TI استفاده می‌کنند، نه نسخه ۰.۶۶ اینچی در ویدئو پروژکتورهای UHD گران‌تر BenQ. یک تفاوت دیگر این است که مدل ارزان‌تر HT3550 یک بلندگوی داخلی اضافه می‌کند که اگر ویدئو پروژکتوری می‌خواهید که بتوانید برای تماشای فیلم به حیاط خلوت ببرید، می‌تواند مفید باشد. با این حال، این موضوع برای یک نصب دائمی مهم نیست، جایی که به یک سیستم صوتی خارجی با هر ویدئو پروژکتوری نیاز دارید. (هر دو مدل HT3550 و HT5550 دارای جک‌های خروجی صدا، چه آنالوگ و چه اپتیکال، در صورت نیاز هستند).

ویژگی‌ها

همانطور که اشاره شد، از جمله ویژگی‌های کلیدی HT5550 می‌توان به روشنایی 1800 انسی لومن، تراشه DLP 0.47 اینچی برای وضوح 3840 در 2160 با قابلیت تغییر پیکسل و چرخه رنگ RGBRGB شش قسمتی آن اشاره کرد. همچنین نسبت کنتراست 100000:1 با فعال بودن Dynamic Iris و تنظیم Wide Color Gamut (WCG) با پوشش 100٪ DCI-P3 در صدر فهرست ویژگی‌های آن قرار دارد. 

از نکات مثبت این ویدئو پروژکتور، زوم 1.6 برابری آن است که انعطاف‌پذیری قابل توجهی در تصمیم‌گیری در مورد فاصله قرارگیری ویدئو پروژکتور از صفحه نمایش ارائه می‌دهد و به عنوان مثال، برد پرتاب حدود 10 تا تقریباً 16 فوت را برای یک تصویر مورب 100 اینچی فراهم می‌کند. (برای تعیین گزینه‌های فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش خود، به محاسبه‌گر پروژکتور BenQ HT5550 در ProjectorCentral مراجعه کنید.) تغییر لنز عمودی +/- 60% کافی است تا به شما این امکان را بدهد که ویدئو پروژکتور را به صورت وارونه روی پایه سقفی نصب کنید، آن را به صورت عمودی روی یک قفسه کتاب با ارتفاع متوسط ​​تا زیاد در انتهای اتاق قرار دهید، یا آن را روی میزی قرار دهید که ارتفاع آن کمتر از حدود 10% ارتفاع تصویر زیر پایین صفحه نمایش نباشد. تغییر افقی +/- 23% همچنین آزادی عمل زیادی برای قرار دادن ویدئو پروژکتور در سمت چپ یا راست خط مرکزی عمودی صفحه نمایش ارائه می‌دهد.

BenQ-HT5550-Top-800

BenQ-HT5550-lens-shift-controls

 

در اینجا لیستی از این ویژگی‌ها و سایر ویژگی‌های کلیدی BenQ HT5550 آمده است:

رزولوشن 3840 در 2160 (4K UHD) با تراشه DLP 0.47 اینچی
چرخ رنگ RGBRGB شش قسمتی
دارای 100٪ طیف رنگی Rec.709 در حالت سینما با خاموش بودن طیف رنگی گسترده و 100٪ DCI-P3 در حالت سینما با روشن بودن آن
شاخص روشنایی 1800 انسی
نسبت کنتراست 100000:1 (کاملاً روشن/کاملاً خاموش با فعال بودن دیافراگم پویا)
لنز زوم 1.6x تمام شیشه‌ای 11 عنصری، 6 گروهی
تغییر لنز قابل توجه +/-60٪ عمودی و +/-23٪ افقی
دو پورت HDMI 2.0b با سرعت 18 گیگابیت بر ثانیه، HDCP 2.2
پشتیبانی از HDR10 و HLG HDR
چهار حالت از پیش تعیین شده رنگ و یک حالت کاربر برای SDR، به علاوه هر کدام یک حالت برای 3D، HDR10 و HLG.

پشتیبانی از حالت شب و روز با قابلیت قفل ISF

حالت بی‌صدا، تغییر پیکسل را برای عملکرد بی‌صداتر در وضوح 1080p خاموش می‌کند.

سیستم مدیریت رنگ، تنظیماتی برای رنگ RGBCMY، اشباع و افزایش؛ تنظیمات تعادل رنگ سفید برای افزایش و جبران RGB ارائه می‌دهد.

پنج سطح روشنایی HDR
پردازش ویدیوی BenQ CineMaster شامل گزینه‌هایی برای افزایش رنگ، رنگ‌های طبیعی، افزایش جزئیات و درون‌یابی فریم است.

پخش سه‌بعدی Full HD (فقط عینک DLP-Link، عینک شامل نمی‌شود)

کنترل از راه دور با نور پس زمینه کامل با دسترسی یک دکمه به تنظیمات کلیدی تصویر

3 سال گارانتی؛ 1 سال روشن بودن لامپ

لامپ 245 واتی با عمر 4000 ساعت در حالت عادی، 10000 ساعت در حالت اقتصادی و SmartEco؛ لامپ جایگزین 5J.JHN05.001، با قیمت 149 دلار

عملکرد

حالت‌های رنگ.

فهرست حالت‌های رنگ از پیش تعیین‌شده HT5550 نسبت به اکثر ویدئو پروژکتورها، سرراست‌تر نیست. منوی حالت تصویر فقط پنج گزینه را نشان می‌دهد: روشن، تلویزیون زنده، سینما D. (مخفف سینمای تاریک)، سینما و حالت کاربر. هر پنج حالت به شما امکان تنظیم تنظیمات را می‌دهند.

حالت بی‌صدا، در منویی متفاوت، تغییر پیکسل را خاموش می‌کند و نویزی را که تغییر پیکسل ایجاد می‌کند، حذف می‌کند و در عین حال وضوح تصویر را به 1080p کاهش می‌دهد. این وضوح اصلی آرایه میکروآینه روی تراشه DLP 0.46 اینچی TI است که از یک فرآیند تغییر پیکسل چهار فازی برای ارائه تمام پیکسل‌ها در یک سیگنال UHD با وضوح 3840 در 2160 استفاده می‌کند. این حالت را روشن کنید و به عنوان انتخاب حالت تصویر فعلی در منوی تصویر ظاهر می‌شود. همچنین باعث می‌شود منوی حالت تصویر تا زمانی که حالت بی‌صدا را خاموش نکنید، در دسترس نباشد. توجه داشته باشید که این حالت مبتنی بر هیچ حالت دیگری نیست. باید آن را جداگانه کالیبره یا سفارشی کنید.

سه حالت دیگر که در منوی حالت رنگ وجود ندارند عبارتند از: سه‌بعدی برای وضوح کامل 1080p، سه‌بعدی HDR10 که نسخه HDR روی دیسک‌های بلوری است و HDR HLG (Hybrid Log Gamma) که برای پخش تلویزیونی طراحی شده و هنوز در دسته استانداردهای آینده قرار دارد.

در آزمایش‌های من، HT5550 به طور خودکار هنگام تشخیص ورودی سه‌بعدی یا HDR10 به حالت مناسب تغییر می‌کرد و گزینه تغییر به حالت‌های دیگر را غیرفعال می‌کرد. بنکیو می‌گوید همین کار را با ورودی HLG نیز انجام خواهد داد. همچنین توجه داشته باشید که تنظیم طیف رنگ گسترده برای اکثر حالت‌ها به طور دائم خاموش، برای سینمای D به طور دائم روشن و فقط برای حالت‌های HDR قابل تنظیم است.

BenQ-HT5550-right-800

علاوه بر این لیست، HT5550 از حالت‌های ISF Day و Night با تنظیمات قفل‌شونده پشتیبانی می‌کند. این حالت‌ها فقط در صورتی در منوی Color Mode نمایش داده می‌شوند که شما آنها را فعال و کالیبره کنید، که معمولاً به معنای پرداخت هزینه برای کالیبراسیون است.

برای محتوای 1080p، بنکیو استفاده از حالت D. Cinema را در اتاق تاریک و حالت Cinema با نور محیط توصیه می‌کند. با این حال، هر کدام در نورپردازی تاریک سینما نسبت به دیگری مزایایی دارند. D. Cinema کنتراست کمی بهتر و رنگ‌های سیاه تیره‌تری ارائه می‌دهد، در حالی که Cinema با تنظیمات کارخانه، رنگ دقیق‌تری را برای محتوای Rec.709 ارائه می‌دهد هم از نظر ذهنی و هم طبق اندازه‌گیری با استفاده از نرم‌افزار CalMan Ultimate، یک ژنراتور Murideo Six-G و یک طیف‌سنج عکس X-Rite i1Pro2. به دلیل دقت رنگ بهتر آن با Rec. 709 SDR، من حالت Cinema را به عنوان نقطه شروع کالیبراسیون انتخاب کردم.

BenQ-HT5550-Remote

 

بنکیو قبل از عرضه، رنگ و دمای رنگ هر ویدئو پروژکتور را با استفاده از Rec.709 به عنوان هدف برای حالت سینما و DCI-P3 به عنوان هدف برای D. Cinema کالیبره می‌کند. خطاهای Delta E ادعایی کمتر از ۳ برای رنگ‌های اولیه و ثانویه، RGBCMY، بر اساس فضای رنگی است که هر حالت برای آن کالیبره شده است. (Delta E نشان می‌دهد که یک نمایشگر چقدر به نتیجه ایده‌آل نزدیک است. سطوح Delta E زیر ۳-۴ در رنگ یا تراز سفیدی به عنوان دقت کامل در نظر گرفته می‌شوند.)

به خاطر داشته باشید که اندازه‌گیری‌ها می‌توانند تا حدودی بسته به تجهیزاتی که با آنها اندازه‌گیری می‌کنید متفاوت باشند، اما آزمایش‌های اولیه ما برای حالت سینما دمای رنگ ۶۷۱۴ کلوین را نشان داد - کمی کمتر از هدف ۶۵۰۰ کلوین. همچنین نقاط رنگی اساساً دقیقی را نشان داد. دورترین اختلاف مربوط به رنگ قرمز بود که Delta E آن همچنان خوب و برابر با ۳.۵ بود، در حالی که Delta E بیشتر رنگ‌های اصلی و فرعی دیگر کمتر از ۳ بود، به استثنای رنگ ارغوانی که به سختی بالاتر از ۳ بود. در مقام مقایسه، حالت D.Cinema با سیگنال‌های Rec.709 خطاهایی را در رنگ‌های اصلی نشان داد که بین ۳.۵ تا ۵.۵ متغیر بود، در حالی که سیگنال‌های ثانویه بین ۲.۲ تا ۶.۶ متغیر بودند. اما به خاطر داشته باشید که Delta E ادعایی بنکیو برای D.Cinema کمتر از ۳ برای اهداف DCI-P3 است، نه Rec.709.

تنها تنظیماتی که باید در حالت سینما انجام می‌دادم، مربوط به گاما و مقیاس خاکستری، روشنایی و کنتراست بود. تغییرات من میانگین گاما را از ۱.۸۹ اولیه به ۲.۲۸ نهایی افزایش داد که بین استاندارد BT.1886 برای اتاق تاریک و استاندارد قدیمی‌تر ۲.۲ قرار می‌گیرد. این تنظیمات همچنین خطاهای Delta E را برای RGBCMY به زیر ۳ رساند. مقیاس خاکستری در این حالت در روشن‌ترین تُن‌ها کمی به آبی متمایل بود، اما در پنجره‌های IRE تاریک‌تر نیز بیش از حد روشن بود. تنظیم با کنترل‌های گین و افست RGB، مقیاس خاکستری را به نتیجه عالی رساند، به طوری که تمام سطوح IRE از ۲۰ تا ۱۰۰، Delta E را حدود سه یا خیلی کمتر از آن نشان می‌دادند.

با قرار دادن لامپ در حالت عادی (قدرت کامل)، روشنایی در حالت سینما پس از کالیبراسیون به ۸۳۸ انسی لومن رسید و خوانش ۲۷.۹ fL را برای اوج سفید در یک تصویر مورب ۹۳ اینچی با استفاده از صفحه سفید ۱.۰ من ارائه داد.

همانطور که قبلاً ذکر شد، HT5550 محتوای HDR را در هر حالت رنگی که در حال حاضر تنظیم شده است، تشخیص می‌دهد و به طور خودکار به حالت HDR10 یا HLG خود تغییر می‌دهد. در این حالت‌ها، طیف رنگ گسترده ویدئو پروژکتور به طور پیش‌فرض روشن است، اگرچه می‌توانید آن را خاموش کنید.


به طرز شگفت‌آوری، HDR10 با WCG روشن، حجم رنگ بسیار کمتری را با محتوای HDR نسبت به حالت D. Cinema با محتوای رنگ گسترده SDR ارائه می‌دهد. آزمایش‌های CalMan 101٪ از DCI-P3 را همانطور که در D.Cinema با سیگنال‌های آزمایشی SDR وعده داده شده بود، اندازه‌گیری کردند، اما تقریباً 54٪ در حالت HDR10 با Brilliant Color روشن و 57٪ با خاموش بودن آن. به طور خلاصه، دستگاه آزمایش پوشش 100٪ DCI-P3 را با دیسک‌های Blu-ray HDR 4K ارائه نداد، که واقعاً همان چیزی است که شما می‌خواهید. بنکیو می‌گوید به‌روزرسانی سیستم‌عامل آینده به HT5550 اجازه می‌دهد تا پوشش ۱۰۰٪ را با خاموش بودن Brilliant Color ارائه دهد، اما تنظیمات پیش‌فرض HDR10، Brilliant Color را برای روشنایی کلی بهتر و جزئیات سایه روشن‌تر، به قیمت کاهش پوشش DCI-P3 به ۸۴٪، روشن نگه می‌دارد. این سیستم‌عامل جدید در زمان نگارش این مطلب هنوز در دست توسعه است و هیچ تاریخ عرضه‌ای برای آن تعیین نشده است.

در هر صورت، پس از کمی آزمایش، من از تنظیمات پیش‌فرض برای حالت HDR10 استفاده کردم و فقط گاهی اوقات تنظیمات روشنایی HDR را برای سفارشی‌سازی آن برای فیلم‌های مختلف تغییر دادم. حداکثر روشنایی اندازه‌گیری شده نهایی از صفحه نمایش در این حالت 30.9 فوت-لامبرت (106 نیت) بود.

مشاهده با کیفیت 1080p/SDR.

کیفیت تصویر با بلوری‌های 1080p SDR پس از کالیبراسیون عالی بود، با رنگ بسیار دقیقی که در مقایسه با ویدئو پروژکتور مرجع کالیبره شده Epson Home Cinema 5040UB که من استفاده می‌کنم، تقریباً غیرقابل تشخیص بود. در صحنه اولیه فیلم کازینو رویال از نزدیک شدن نهایی یک هواپیمای کوچک به جزیره‌ای در کارائیب بر فراز آب، هر دو ویدئو پروژکتور رنگ‌های مطابقی ارائه دادند، از جمله سفید خنثی برای خود هواپیما، و آب اقیانوس به رنگ فیروزه‌ای شفاف و جذابی که برای یک پوستر مسافرتی مناسب است. آنها همچنین در نمای نزدیک از چهره 007 هنگام پیاده شدن از هواپیما، رنگ‌های متناسبی ارائه دادند.

در کلیپ‌هایی که به طور کلی تاریک‌تر بودند، از جمله صحنه شب در کازینو رویال با قطاری که از میان یک منطقه جنگلی عبور می‌کند و صحنه اولیه فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت که بروس وین جوان در جایی که در نهایت به غار خفاش تبدیل می‌شود، سقوط می‌کند، رنگ‌ها نیز کاملاً مطابق بودند. HT5550 در این صحنه‌ها کنتراست، سیاهی تیره و جزئیات سایه بسیار خوبی ارائه داد، اگرچه مقایسه‌ی پهلو به پهلو نشان داد که 5040UB می‌تواند به عمق بیشتری دسترسی پیدا کند. حالت سینمایی D. عملکرد سطح سیاهی و کنتراست حالت سینمایی کالیبره شده را بهبود بخشید (باز هم، با کمی کاهش دقت رنگ با محتوای Rec.709)، که این دوویدئو پروژکتور را کمی به هم نزدیک‌تر کرد.

CasinoRoyale

CasinoRoyale-BW-2-640

HT5550 رنگ دقیقی را در سوژه‌هایی مانند آب‌های فیروزه‌ای کارائیب و رنگ‌های گوشتی در فیلم کازینو رویال ارائه داد و هیچ نشانه‌ای از تعصب رنگی در سکانس سیاه و سفید ابتدای فیلم نشان نداد. (عکس‌ها: کلمبیا پیکچرز/ای‌او‌ان پروداکشنز)

صحنه سیاه و سفید در همان ابتدای کازینو رویال، بررسی مفیدی برای تشخیص سوگیری رنگ غیرطبیعی است و HT5550 هیچ کدام از حالت‌های سینما یا D. Cinema را نشان نداد. این همچنین کلیپ مورد علاقه من برای جستجوی آثار رنگین‌کمانی است و من برخی از آنها را با HT5550 دیدم. اما آنها را در هیچ محتوای 1080p دیگری ندیدم و آنها را به راحتی می‌بینم. همچنین گاهی اوقات رنگین‌کمانی را با محتوای 4K دیدم. اگر به آثار رنگین‌کمانی حساسیت خاصی دارید یا نمی‌دانید که آیا دارید، توصیه استاندارد ما به شما اعمال می‌شود: مطمئن شوید که ویدئو پروژکتور را از منبعی خریداری می‌کنید که بازگشت به محتوا را آسان می‌کند، تا بتوانید خودتان آن را آزمایش کنید.

مشاهده UHD/HDR.

حتی با سیستم عامل فعلی، تصویر با 4K UHD HDR از همان ابتدا بسیار زیبا بود، با جزئیات واضح در کل صفحه نمایش و سطح واقع‌گرایی اضافی مورد انتظار برای رنگ و سایه که HDR به 4K UHD اضافه می‌کند. تنظیمات روشنایی HDR در HT5550 پنج مرحله از -2 تا +2 را ارائه می‌دهد، با تنظیم پیش‌فرض 0. اوج سفیدی در همه تنظیمات یکسان می‌ماند، اما تغییرات قابل توجهی در جزئیات سایه و رنگ‌های میانی وجود دارد.

در -2، نوک منحنی، جایی که محتوای تاریک قرار دارد، از یک سطح تاریک به سطح بعدی تفکیک خود را از دست می‌دهد. با بالا رفتن در مقیاس، سطوح تاریک به تدریج از هم جداتر می‌شوند تا جزئیات سایه به طور قابل توجهی در هر مرحله بیشتر نشان داده شوند. به عنوان مثال، می‌توانید این را در سکانس عنوان‌بندی فیلم بتمن علیه سوپرمن ببینید، زمانی که خانواده وین در تاریکی قدم می‌زنند و توسط یک چادر سینما از پشت روشن می‌شوند. با تنظیم HDR Brightness روی -2، پیراهن و ژاکت وین بزرگتر در یک توده تقریباً یکپارچه از سیاه ادغام می‌شوند. در +1، و حتی بیشتر در +2، به راحتی می‌توانید یک پیراهن تیره، یک ژاکت قهوه‌ای تیره کمی روشن‌تر با سایه‌های مختلف قهوه‌ای و یک آستر ژاکت هنوز روشن‌تر را ببینید.

برای صحنه‌هایی که رنگ‌های میانی غالب هستند، مانند سکانسی که با نجات زیر آب چیزی که پس از کشیده شدن به ساحل به عنوان کریپتونیت سبز درخشان آشکار می‌شود، شروع می‌شود، تنظیمات بالاتر HDR Brightness رنگ‌ها را کمتر اشباع می‌کند، در حالی که تنظیمات پایین‌تر سایه‌ها را بیش از حد تیره می‌کند. برای فیلم‌هایی مانند بتمن علیه سوپرمن که صحنه‌های تاریک زیادی دارد، من با تنظیم +1 راحت بودم. برای فیلم‌هایی که بیشتر رنگ‌های میانی هستند، مقدار پیش‌فرض 0 انتخاب خوبی است.

من در هیچ مقطعی هیچ گونه مصنوعات نواری با HT5550، حتی با محتوای 1080p، ندیدم و انیمیشن آزمایشی HDR Grayscale 10 بیتی قابل دانلود ProjectorCentral که پردازش 10 بیتی را از ورودی به تصویر تأیید می‌کند، نیز عاری از نواری شدن قابل توجه بود. همچنین توجه داشته باشید که ویژگی درون‌یابی فریم، که دارای سه تنظیم است، جلوه‌های ظریف‌تری را در طیف تنظیمات خود نسبت به اکثر پروژکتورها اعمال می‌کند، هم در روان‌سازی حرکت و هم در معرفی ظاهر " soap opera " ویدیوی دیجیتال. در پایین‌ترین تنظیمات، تفاوت تصویر به سختی قابل توجه است؛ در بالاترین تنظیمات، مقداری از حرکت را نرم می‌کند و در عین حال جلوه ویدیویی دیجیتال بسیار کمی اضافه می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های HT5550، دیافراگم پویا (Dynamic Iris) است که به اندازه کافی روان و اغلب به اندازه کافی کار می‌کند، به طوری که می‌توانید برخی از فیلم‌ها را بدون مشکل تماشا کنید. اما همانطور که اغلب با ویدئو پروژکتورهایی با این سطح قیمت دیده‌ام  هنگام تغییر از تصاویر تاریک به روشن یا تصاویر روشن به تاریک، در برخی از محتوا، لرزش  آشکاری را نشان می‌داد. این موضوع، به عنوان مثال، هنگام تماشای قسمت آخر سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) با DVR من مشهود بود. در یک صحنه خاص که جان اسنو و آریا در حال صحبت هستند، ویرایش‌های سریعی بین نماهایی که هر دوی آنها با نور پس زمینه آسمان خاکستری روشن شده‌اند، نماهایی از آریا در مقابل یک پس‌زمینه یکسان و نماهای نزدیک تیره‌تر از صورت جان وجود دارد. هر بار که تصویر به صورت او برمی‌گشت، دیافراگم به طور مداوم می‌لرزید. در صحنه دیگری که دنریس در اتاق تاج و تخت حضور دارد، وقتی که عنبیه از نمایی از او در مقابل دیواری با تُن متوسط ​​به نمایی از او در مقابل آسمان روشن جهش کرد، دو مرحله تنظیم مجزا به آن اضافه شد.

با این اوصاف، من هنگام تماشای فیلم بتمن علیه سوپرمن با کیفیت UHD یا بلوری 1080p یا با چندین فیلم دیگر که با آنها آزمایش کردم، هیچ مشکلی با عنبیه ندیدم، حتی پس از اینکه از مشکل مطلع شدم و در انتقال صحنه‌ها به دنبال آن گشتم. در هر صورت، بنکیو از مشکل آگاه است و قول داده است که در به‌روزرسانی بعدی سیستم عامل به آن رسیدگی کند. در عین حال، بینندگان می‌توانند در صورت ایجاد مزاحمت برای عنبیه خودکار در هر محتوایی که تماشا می‌کنند، آن را خاموش کنند. همچنین شکایاتی در مورد پر سر و صدا بودن عنبیه خودکار در برخی از دستگاه‌ها به صورت آنلاین گزارش شده است، اگرچه من هیچ مدرکی در این مورد در نمونه خود نشنیدم. بنکیو گفت که برخی از ویدئو پروژکتورها با عنبیه معیوب عرضه می‌شوند و اگر دستگاهی با این مشکل دریافت کنید و آن را با آنها تأیید کنید، شرکت آن را با یک جایگزین تعویض خواهد کرد.

مشاهده سه‌بعدی.

مانند تعداد فزاینده‌ای از ویدئو پروژکتورهای 4K ، بنکیو HT5550 از سه‌بعدی با کیفیت 1080p با استفاده از عینک‌های DLP-Link پشتیبانی می‌کند. مانند هر پویدئو روژکتور سه‌بعدی، تصویر به اندازه هر حالت دوبعدی روشن نیست، اما من آن را برای مشاهده راحت در تاریکی با یک تصویر ۹۰ اینچی روی صفحه نمایش با گین ۱.۰ به اندازه کافی روشن یافتم. با این حال، حتی سطح پایین نور محیط، تصویر را در آن اندازه به طور قابل توجهی محو می‌کند. من در آزمایش‌هایم هیچ تداخلی ندیدم و فقط سطح معمول مصنوعات حرکتی مرتبط با سه‌بعدی برای ویدئو پروژکتورهای نسل فعلی را مشاهده کردم. تصویر سه‌بعدی بسیار قابل تماشا بود و رنگ اشباع خوبی داشت.

نتیجه‌گیری

ویدئو پروژکتور BenQ HT5550 با قیمت ۲۴۹۹ دلار، امکانات زیادی را برای یک ویدئو پروژکتور ۴K UHD ارائه می‌دهد. میزان روشنایی حالت سینمایی آن پس از کالیبراسیون، ۸۳۸ انسی لومن اندازه‌گیری شده است که برای روشن کردن یک صفحه نمایش ۱۴۵ اینچی با بهره ۱.۲ در یک اتاق تاریک یا یک صفحه نمایش ۹۰ اینچی در نور محیطی متوسط ​​کافی است. و به لطف تمرکز BenQ بر رنگ، این ویدئو پروژکتور از همان ابتدا دقت رنگ بهتری نسبت به حالت عادی ارائه می‌دهد و تصویری زیبا برای هر دو محتوای ۱۰۸۰p SDR و ۴K UHD HDR تولید می‌کند.

کنتراست HT5550 در کل عالی است و اگرچه سطوح سیاه آن، به ویژه در تاریک‌ترین صحنه‌ها، کاملاً با Epson Home Cinema 5040UB که من به عنوان مرجع استفاده می‌کنم، مطابقت ندارد، اما به آن نزدیک هستند. و به خاطر داشته باشید که نسخه فعلی ویدئو پروژکتور اپسون، HC 5050UB، با ۵۰۰ دلار گران‌تر از HT5550 عرضه می‌شود.

علاوه بر کیفیت بالای تصویر، HT5550 انعطاف‌پذیری خوبی در قرارگیری دارد. تغییر لنز عمودی و افقی قابل توجه و زوم ۱.۶ برابری به شما این امکان را می‌دهد که آن را تقریباً در هر جایی که راحت‌تر هستید  از سقف گرفته تا قفسه کتاب و یک میز کوتاه  قرار دهید.

ترکیب ویژگی‌های BenQ HT5550  از انعطاف‌پذیری در قرارگیری گرفته تا دقت رنگ آماده و پشتیبانی از حالت‌های ISF باعث می‌شود اگر تصویری با کیفیت بالا برای ۱۰۸۰p و ۴K UHD می‌خواهید، به راحتی آن را توصیه کنیم. اکثر بینندگان از تصویر بلافاصله پس از نصب راضی خواهند بود و کسانی که می‌خواهند آن را تغییر دهند، چیز زیادی برای بهبود پیدا نخواهند کرد.

اتصالات و اندازه‌گیری‌ها

اتصالات.

BenQ_HT5550_Back

HT5550 علاوه بر یک جفت پورت HDMI 2.0b که هر دو مجهز به مدیریت کپی‌رایت HDCP 2.2 برای محتوای UHD محافظت‌شده هستند، شامل دو پورت USB مناسب برای پخش فایل‌ها از فلش مموری و به‌طور غیرمعمول، هر دو خروجی صدای آنالوگ و اپتیکال برای سرویس‌دهی به سیستم صوتی خارجی به‌طور مستقیم از ویدئو پروژکتور است.

HDMI 2.0b (both with HDCP 2.2) x2
USB Type A (5V/2.5A power only)
USB Type A 2.0 (media reader and firmware upgrades)
USB Type A 3.0 (media reader and firmware upgrades)
USB Type Mini B (for firmware upgrades)

Audio out (3.5mm mini jack; S/PDIF optical) x2
LAN (RJ-45, 10BaseT, 100BaseTX; for control only)
RS-232 (D-sub 9 pin, male; for control)
DC 12v trigger (3.5mm mini jack)
IR Receiver (Front/Top) x2
Wired Remote in (3.5mm mini Jack)

روشنایی.

من روشن‌ترین حالت HT5550 را با 1634 انسی لومن اندازه‌گیری کردم، که 91٪ از 1800 لومن نامی آن است. با تنظیم لنز زوم 1.6x HT5550 در بازترین حالت زاویه، میزان روشنایی انسی برای هر حالت رنگ در حالت‌های نرمال (قدرت کامل) و اقتصادی به شرح زیر بود:

BenQ HT5550 ANSI Lumens

اقتصادی عادی حالت
1113 1634 Bright
835 1226 Vivid TV
612 899 Cinema (REC. 709)
424 622 D.Cinema
769 1184 Silence

روشنایی رنگ برای حالت‌های سینما و D. سینما هر دو بیش از ۹۰٪ روشنایی سفید هستند، که یکی از دلایلی است که هر دو از همان ابتدا دقت رنگ بالایی را ارائه می‌دهند. با این حال، هیچ یک از حالت‌ها روشنایی رنگی کمتر از ۷۸٪ روشنایی سفید ندارند، که هنوز هم به اندازه‌ای بالا است که فقط تأثیر جزئی، اگر وجود داشته باشد، بر دقت رنگ داشته باشد.


بیشتر مردم حالت Vivid TV را کاملاً قابل استفاده می‌دانند. با ۱۲۲۶ لومن، برای یک صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی با بهره ۱.۰ در نور محیطی متوسط ​​به اندازه کافی روشن است. حالت روشن مانند روشن‌ترین حالت‌ها در اکثر ویدئو پروژکتورها  دارای یک گرایش سبز بود که در کلیپ‌های سیاه و سفید به طرز آزاردهنده‌ای آشکار است و در کلیپ‌های رنگی قابل توجه است. با این حال، بسیاری آن را به طور گاه به گاه در مثلاً یک اتاق نشیمن با نور زیاد در طول روز قابل استفاده می‌دانند. حالت بی‌صدا ممکن است برای کسانی که به ویژه از سر و صدا اذیت می‌شوند، جذاب باشد، با وجود کاهش وضوح به ۱۰۸۰p. همچنین از همان ابتدا کمی گرایش به رنگ سبز دارد، هرچند که این گرایش بسیار کمتر از حالت روشن است.

اتلاف نور لنز زوم.

در تنظیمات تله‌فوتو کامل، اتلاف نور در مقایسه با تنظیمات زاویه دید کامل ۱۵٪ است که در محدوده معمول برای یک لنز زوم ۱.۶x کاملاً مناسب است. این مقدار برای اکثر نصب‌ها کافی نیست که نگران آن باشید، اما کافی است که از آن آگاه باشید. به عنوان مثال، برای حالت سینما با ۸۹۹ لومن در تنظیمات زاویه دید کامل، توصیه SMPTE برای روشنایی ۱۲ تا ۲۲ فوت-لامبرت برای یک اتاق تاریک به معنای صفحه نمایش با قطر ۱۱۷ تا ۱۵۸ اینچ و گین ۱.۰ است. ۷۶۵ لومن در تنظیمات تله‌فوتو کامل به معنای محدوده‌ای با همپوشانی زیاد از قطر ۱۰۸ تا ۱۴۶ اینچ است.

یکنواختی روشنایی.

یکنواختی روشنایی اندازه‌گیری شده برای HT5550 در انتهای زاویه دید کامل ۸۴٪ و در انتهای تله‌فوتو تقریباً یکسان ۸۳٪ بود. تفاوت روشنایی به اندازه‌ای نامحسوس بود که روی یک صفحه سفید یکدست قابل مشاهده بود، به طوری که گوشه‌های بالا و پایین سمت راست کمی کم‌نورتر بودند، اما من هرگز تفاوتی با محتوای دنیای واقعی ندیدم.

 

تأخیر ورودی.

تأخیر ورودی در وضوح 1080p، همانطور که توسط یک آزمایش‌کننده تأخیر Bodnar گزارش شده است، بین 60 تا 65 میلی‌ثانیه با درون‌یابی فریم خاموش، بسته به حالت، متغیر است و با روشن بودن آن به کمی بیش از 80 میلی‌ثانیه می‌رسد. گیمرهای حرفه‌ای این را کند می‌دانند، اما گیمرهای معمولی‌تر ممکن است آن را قابل قبول بدانند. در وضوح 4K، آزمایش‌کننده 4K Bodnar ما تأخیرهای حتی طولانی‌تری را گزارش کرد، 88 تا 91 میلی‌ثانیه با درون‌یابی فریم خاموش بسته به حالت، و 130 میلی‌ثانیه و بالاتر با آن، بسته به حالت و تنظیمات درون‌یابی فریم.


صدای فن.

بنکیو حالت عادی را 32 دسی‌بل و اقتصادی را 26 دسی‌بل ارزیابی می‌کند. هر دو را می‌توان از هر جایی در یک اتاق کوچک تا متوسط ​​در لحظات آرام شنید، اما هر دو از نوع صدای ثابتی هستند که تمایل به محو شدن در پس‌زمینه دارند. با حالت‌های لامپ معمولی یا اقتصادی، حالت سکوت به اندازه کافی صدا را کاهش نداد تا تفاوت زیادی ایجاد کند. حالت High Altitude که بنکیو برای ارتفاع ۴۱۲۹ فوت و بالاتر توصیه می‌کند، به اندازه‌ای بلند است که احتمالاً بخواهید نوعی عایق صوتی اعمال کنید.

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.