ویدئو پروژکتور سینمای خانگی اپسون LS100 یک ویدئو پروژکتور لیزری کاملاً جدید با برد بسیار کوتاه (UST) است که برای اتاقهای نشیمن یا سرگرمی خانگی که نور محیطی مورد انتظار و مطلوب است، در نظر گرفته شده است. طراحی UST ویدئو پروژکتور LS100 به شما امکان میدهد ویدئو پروژکتور را مستقیماً زیر صفحه نمایش قرار دهید، بنابراین نیازی به نصب سقفی نیست و فرآیند نصب را ساده میکند. موتور نور لیزر با عملکرد کامل لامپ، 20000 ساعت و در صورت کاهش لومن، تا 30000 ساعت به شما امکان مشاهده میدهد.
Epson Home Cinema LS100

با توجه به خواص نوری لنزهای برد بسیار کوتاه، ویدئو پروژکتورهای UST معمولاً حداکثر اندازه تصویر را دارند که فراتر از آن نمیتوانند به وضوح فوکوس کنند. مشخصات اپسون LS100 حداکثر 130 اینچ قطر در نسبت تصویر 16:10 را میطلبد که معادل 127 اینچ قطر در نسبت تصویر 16:9 است. (ما توانستیم آن را با چند اینچ افزایش به حدود ۱۳۵ اینچ در ۱۶:۱۰ برسانیم، بدون اینکه هیچ افتی در وضوح تصویر ایجاد شود.) LS100 با ۴۰۰۰ لومن روشنایی، قدرت روشن کردن یک صفحه نمایش ۱۳۰ اینچی را در شرایط نور محیطی متوسط دارد و همچنین انعطافپذیری لازم برای کاهش قدرت لومن برای مشاهده ایدهآل در اتاق تاریک را دارد.
اپسون LS100 در درجه اول برای استفاده در اتاق نشیمن یا نور محیط در نظر گرفته شده است، بنابراین هم روشنتر و هم کنتراست پایینتری نسبت به ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی کلاسیک مانند 5040UB دارد. اگر قصد استفاده از آن در نور محیط را دارید، اکیداً توصیه میکنیم که یک صفحه نمایش با قابلیت رد نور محیط (ALR) را برای آن در نظر بگیرید. هشدار اکثر صفحه نمایشهای ALR دقیقاً به این دلیل که برای رد نور محیطی که از زوایای مورب به صفحه نمایش میرسد طراحی شدهاند، با ویدئو پروژکتورهای پرتاب بسیار کوتاه مطابقت خوبی ندارند. با این حال، چندین صفحه نمایش ALR در بازار وجود دارد که به طور خاص برای استفاده با ویدئو پروژکتورهای UST طراحی شدهاند. برای این بررسی ما از ViewSonic BCP120 استفاده کردیم که یک صفحه نمایش ALR با قاب ثابت 120 اینچی است که برای استفاده با ویدئو پروژکتورهای UST طراحی شده است. این صفحه نمایش از بسیاری جهات با LS100 مطابقت ایدهآلی دارد. (اطلاعات بیشتر در مورد صفحه نمایشهای ALR در بخش تنظیمات زیر آمده است.)
اگرچه اپسون LS100 را به عنوان یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی/سرگرمی تبلیغ میکند، اما این ویدئو پروژکتور از ویژگیهای تجاری کاملی برخوردار است. وضوح تصویر 1920x1200 (WUXGA) آن، سیگنالهای Full HD 1080p و WUXGA را به صورت بومی در خود جای میدهد. این ویدئو پروژکتور دارای شبکه سیمی و بیسیم، تصاویر همزمان چندین ویدئو پروژکتور، تقسیم صفحه نمایش با استفاده از دو منبع و کنترل و نظارت از طریق پروتکلهای Crestron و SNMP است. بنابراین تعجب نخواهیم کرد اگر خریداران حرفهای A/V، LS100 را برای اتاقهای کنفرانس تجاری و فضاهای جلساتی که در آنها هم پخش UST و هم ویدیوی با کیفیت بالا مورد نظر است، انتخاب کنند.
سینما خانگی اپسون LS100 با قیمت 2999 دلار، یک سینمای خانگی لیزری جدید و آسان و یک راه حل چند منظوره برای کسانی ارائه میدهد که به جای تحمل محدودیتهای اندازه تلویزیونهای صفحه تخت، به دنبال یک تجربه سینمایی واقعاً بزرگ 120 یا 130 اینچی هستند.
کیفیت تصویر
اپسون LS100 نور خروجی کافی برای تولید تصویری کاملاً جذاب با کنتراست قوی تا قطر ۱۳۰ اینچ در نور محیطی متوسط ارائه میدهد. وقتی اپسون این مدل جدید را برای مطبوعات و نمایشگاههای تجاری به نمایش گذاشت، آن را با یک صفحه نمایش ALR خوب جفت کرد. اگر قصد دارید از LS100 در نور محیطی استفاده کنید، تنظیم آن با صفحه نمایش ALR نیز باید بخشی از برنامه نصب شما باشد. از سوی دیگر، اگر قصد دارید از آن در یک اتاق تماشای تاریک اختصاصی بیشتر شبیه یک سینمای خانگی کلاسیک استفاده کنید، LS100 کنتراست کافی را روی یک صفحه نمایش سفید یا خاکستری معمولی ارائه میدهد. اما برای استفاده در شرایط نوری متعدد، با برخی از تماشا در شرایط سینمای تاریک و برخی با چراغهای روشن یا نور روز در اتاق، صفحه نمایش ALR یک افزودنی بسیار خوشایند خواهد بود.
از آنجایی که حالت سینمایی LS100 حتی در حالت بیصدا ۱۶۰۰ لومن روشنایی تولید میکند، تصویر ۱۲۰ اینچی که ما آن را با آن آزمایش کردیم در تاریکی فوقالعاده بود. در نور محیطی کم، تصویر همچنان چشمگیر بود، اگرچه با تغییر به حالت عادی، از افزایش قدرت لومن بهرهمند شد. در نور محیطی متوسط، انتخاب حالت سینمای روشن، عمق تصویر را حفظ کرد و تنها کمی درخشش در هایلایتها داشت که با کاهش اندک کنتراست به راحتی قابل اصلاح بود.
LS100 دارای رتبه کنتراست منتشر شده 2,500,000:1 است. ما دیگر در مورد دقت یا ارتباط رتبهبندیهای کنتراست اظهار نظر نمیکنیم. آنها ممکن است تا حدی در مقایسه کنتراست نسبی مدلهای مختلف در خط تولید هر فروشندهای مفید باشند. با این حال، رتبهبندیهای کنتراست هرگز نمیتوانند برای مقایسه ویدئو پروژکتورهای دو فروشنده مختلف استفاده شوند و بهتر است اعداد نادیده گرفته شوند.
در مورد LS100، البته قادر به تولید تصویری با کنتراست فراوان و سطح سیاه کافی برای تولید یک تصویر جذاب است. کنتراست ذهنی تصویر با توجه به میزان نور محیطی اتاق، نوع صفحه نمایشی که LS100 با آن جفت میشود و اندازه صفحه نمایش، بسیار متفاوت خواهد بود. همانطور که در مورد همه سیستمهای ویدئو پروژکتور جلویی صادق است، هرچه نور محیط کمتر باشد، کنتراست و درخشش تصویر بیشتر است. کنتراست درک شده همچنین با اندازه تصویر متفاوت است هرچه اندازه تصویر بزرگتر باشد، کنتراست کمتر است. اگر قصد داشتیم از LS100 در نور کامل اتاق به عنوان جایگزین تلویزیون استفاده کنیم، نه تنها از صفحه نمایش ALR استفاده میکردیم، بلکه به کاهش اندازه تصویر به قطر ۱۰۰ اینچ نیز فکر میکردیم تا نور ویدئو پروژکتور را روی یک ناحیه کوچکتر متمرکز کنیم و در نتیجه تصویر را برجستهتر کنیم. از طرف دیگر، در نور محیط کم، رفتن به ۱۲۰ یا حتی ۱۳۰ اینچ اصلاً مشکلی ندارد.
حالت پویا.
یکی دیگر از جنبههای بسیار قابل توجه کیفیت تصویر در LS100 این است که حالت پویا بسیار روشن است (در نمونه آزمایشی ما ۴۸۵۰ لومن روشنایی دارد)، اما همچنین با تعادل رنگ معقول، کاملاً قابل استفاده است. ما ویدئو پروژکتورهای زیادی را دیدهایم که دارای حالت پویای فوقالعاده روشن هستند که رنگ سبز آن چنان جیغ است که هرگز نمیخواهید از آن برای هیچ کاری استفاده کنید. این امر به ویدئو پروژکتور اجازه میدهد تا با رتبهبندی لومن بسیار بالاتری به بازار عرضه شود، اما هنگامی که هر حالت عملیاتی غیر از پویا را برای خلاص شدن از فشار سبز انتخاب میکنید، خروجی لومن به شدت کاهش مییابد.
شایان ذکر است که اپسون این کار را نمیکند. در LS100، حالت پویا تمایل کمی به سمت سبز دارد، اما به هیچ وجه به سبز تهاجمی که در برخی از مدلهای رقیب یافت میشود، نزدیک نیست. برای روشنایی کامل و فوتبال بعدازظهر یکشنبه در نور روز، میتوانید به حالت پویا بروید تا از درخشانترین تصویری که LS100 قادر به ارائه آن است، نهایت لذت را ببرید و همچنان یک تصویر رنگی نسبتاً خوب تنظیم شده داشته باشید. این دستگاه تعادل رنگ دقیقی مانند حالتهای سینمایی ندارد، اما دوستانتان از شما نخواهند پرسید که چرا تصویر اینقدر سبز به نظر میرسد. آنها احتمالاً اصلاً متوجه هیچ مشکلی در رنگ نخواهند شد.
نکاتی در مورد سازگاری با 4K.
ما در ابتدا یک نسخه آزمایشی از LS100 را مشاهده کردیم که در آن نشان داده شد که LS100 در حال دریافت و فشردهسازی سیگنال 4K اصلی از یک پخشکننده 4K مدل OPPO BDP-203 است. خود تصویر بسیار زیبا بود و بسیار نزدیکتر از آنچه از یک ویدئو پروژکتور با دستگاههای تصویربرداری 1080p اصلی و بدون تغییر پیکسل انتظار دارید، به 4K به نظر میرسید. پس از بررسی بیشتر، متوجه شدیم که پخشکننده OPPO فشردهسازی 4K را انجام میدهد، نه LS100. بنابراین گزارش اولیه ما مبنی بر اینکه LS100 قادر به پذیرش سیگنال 4K است، نادرست بود. مشخص شد که این دمو نشان داد که (الف) دستگاه OPPO BPD-203 فشردهسازی زیبایی از سیگنال 4K انجام میدهد، و (ب) اگر سیگنال 4K فشردهشده از OPPO را به LS100 بدهید، در نهایت تصویری خواهید داشت که وضوح آن از 1080p اصلی بالاتر به نظر میرسد. از آنجایی که ما از OPPO BDP-203 استفاده میکنیم، هیچ پخشکننده 4K دیگری را آزمایش نکردهایم تا مشخص کنیم که چقدر خوب 4K را به 1080p فشرده میکنند.

عملکرد اپسون LS100
روشنایی.
همانطور که در تعدادی از مدلهای اپسون که اخیراً بررسی شدهاند، مشاهده شده است، نمونه آزمایشی ما از LS100 نور بسیار بیشتری از امتیاز ۴۰۰۰ لومن خود ارائه داد و در حالت دینامیک به میزان قابل توجه ۴۸۵۰ لومن رسید. انسی لومنهای اندازهگیری شده برای هر حالت رنگ برای لامپ معمولی و دو حالت مختلف لامپ اقتصادی به شرح زیر است.
Epson LS100 ANSI Lumens
| Quiet/Extended |
Normal |
حالت |
| 3395 |
4850 |
Dynamic |
| 2580 |
3685 |
Bright Cinema |
| 1630 |
2330 |
Cinema |
| 2240 |
3200 |
Game |
حالتهای اکو بیصدا و توسعهیافته.
اپسون رویکرد جالبی برای افزایش عمر سیستم روشنایی لیزر در پیش گرفته است. حالت عادی دارای رتبهبندی 20،000 ساعت است و حالت توسعهیافته با کاهش حدود 30 درصدی قدرت لیزر، این مدت را به 30،000 ساعت افزایش میدهد. با این حال، یک جایگزین سوم به نام حالت بیصدا وجود دارد که برای علاقهمندان به فناوری HT جذاب خواهد بود. در حالت بیصدا، سرعت فن کاهش مییابد اما قدرت لیزر کاهش نمییابد، بنابراین روشنایی برابر با حالت توسعهیافته حفظ میشود، اما صدای فن عملاً از بین میرود. عمر سیستم روشنایی در حالت بیصدا 20،000 ساعت باقی میماند، اما شما عمر طولانی لیزر را با شرایط دید بسیار بیصدا معاوضه میکنید. اگر LS100 را در یک اتاق کوچکتر نصب میکنید (که انجام آن آسان است زیرا هیچ محدودیتی در فاصله پرتاب وجود ندارد)، ممکن است این را یک جایگزین بسیار جذاب بدانید. و واقعیت ساده این است که اکثر افرادی که به دنبال ویدیوی صفحه بزرگ واقعی هستند، احتمالاً مدتها قبل از ثبت 20،000 ساعت مشاهده در هر واحد، به جدیدترین و بهترین ویدئو پروژکتور جدید ارتقا میدهند.
یکنواختی روشنایی.
یکنواختی روشنایی ۶۳٪ اندازهگیری شد که ضعیف است اما یک نقطه ضعف غیرمعمول برای ویدئو پروژکتورهای پرتاب فوق کوتاه نیست. هنگام مشاهده الگوی آزمایشی ۱۰۰ IRE سفید، میتوانید ببینید که روشنایی به سمت گوشههای بالایی تمایل به محو شدن دارد. خبر خوب این است که این موضوع هنگام مشاهده محتوای ویدیویی زنده به ندرت قابل توجه است، زیرا شما هیچ راهی برای دانستن میزان روشنایی نسبی عناصر مختلف در تصویر ندارید. علاقهمندان به سینمای خانگی از یکنواختی کم راضی نخواهند بود، اما آنها خریدارانی نیستند که LS100 برای آنها طراحی شده است. مصرفکنندگانی که از LS100 به عنوان جایگزین تلویزیون در نور محیط استفاده میکنند، هرگز تفاوت را نخواهند دید یا از آن آگاه نخواهند شد.
تاخیر ورودی.
تاخیر اندازهگیری شده در حالت بازی ۳۰ میلیثانیه و در تمام حالتهای دیگر ۵۲ میلیثانیه است.
صدای فن.
صدای فن LS100 برای این ویدئو پروژکتور روشن، متوسط است و شامل فرکانسهای متوسطی است که به طور خاص حواسپرتی ایجاد نمیکنند. در حالت بیصدا، صدای فن به طور قابل توجهی کاهش مییابد. از آنجایی که LS100 بسیار نزدیک به صفحه نمایش قرار گرفته و گرما از کنار ویدئو پروژکتور خارج میشود، بعید است که صدای فن در هر حالت روشنایی مشکلی ایجاد کند.
حالت ارتفاع بالا در ارتفاع بیش از ۵۰۰۰ فوت مورد نیاز است و در واقع افزایش نسبتاً کمی در صدای فن ایجاد میکند. جالب اینجاست که شما هنوز هم میتوانید در حالت HA حالت بیصدا را انتخاب کنید و صدای فن به جایی که در ارتفاع پایین بود، کاهش مییابد. ما فکر نمیکنیم صدای فن برای کاربران LS100 در ارتفاعات بالا مشکلی ایجاد کند.
عمر لامپ.
امتیاز موتور نور لیزر در حالتهای عادی و بیصدا ۲۰،۰۰۰ ساعت و در حالت توسعهیافته ۳۰،۰۰۰ ساعت است.

نصب و استفاده از اپسون LS100
چه LS100 را روی یک پایه نگهدارنده، کابینت مخصوص خودش یا روی یک پایه دیواری درست بالای صفحه نمایش نصب کنید، بسیار مهم است که مطمئن شوید ویدئو پروژکتور به صورت عمودی یا افقی به سمت صفحه نمایش زاویه ندارد. در حالی که LS100 روشهای مختلفی برای اصلاح تصویر تحریف شده (اصلاحات کیستون، گوشه و قوس) ارائه میدهد، همه آنها وضوح تصویر را کاهش میدهند. این اثر ممکن است کوچک باشد، اما وضوح کامل 1080p اصلی تنها با نصب دقیق ویدئو پروژکتور قابل حفظ است.
بهروزرسانی:
در مورد انحراف عمودی، برای یک تصویر 120 اینچی (نسبت ابعاد 16:10) با LS100 روی زمین، پایین تصویر 19 اینچ از دیوار (یا 11 1/2 اینچ بالاتر از بالای LS100) فاصله دارد. به عنوان اطلاعات اضافی برای اندازه تصویر، جلوی ویدئو پروژکتور (نه لنز) 15 3/4 اینچ از دیوار فاصله خواهد داشت.
صفحه نمایش بسیار مهم است.
یک الزام حیاتی برای همه ویدئو پروژکتورهای UST این است که صفحه نمایش یا سطح ویدئو پروژکتور کاملاً صاف و یکدست باشد. هرگونه موج یا تاب در صفحه نمایش با ویدئو پروژکتور UST به دلیل زاویه تند رو به بالای پخش، بسیار بیشتر به چشم میآید. تا زمانی که دیوار صاف و یکدست باشد، میتوانید روی آن تصویر بیندازید هرگونه بافت یا نقص در روکش دیوار به صورت مصنوعی در تصویر ظاهر میشود. صفحه نمایشهای پاپآپ بیفایده هستند و صفحه نمایشهای کشویی با کشش زبانهای فقط در صورتی کار میکنند که از کیفیت کافی برای نگه داشتن صفحه نمایش کاملاً صاف برخوردار باشند (بیشتر ارزانترها این کار را نمیکنند).
صفحه نمایش رد نور محیط. برای استفاده در اتاق تاریک، نور محیط نگرانکننده نیست و طیف گستردهای از صفحه نمایشهای معمولی را میتوان با LS100 تطبیق داد. با این حال، اگر میخواهید برای استفاده در نور محیط برنامهریزی کنید، یک صفحه نمایش رد نور محیط (ALR) به طور قابل توجهی صدای جیر جیر و کنتراست تصویر را بهبود میبخشد.
از آنجایی که LS100 یک ویدئو پروژکتور UST است که نور را با زاویه تندی به صفحه نمایش میتاباند، به یک صفحه نمایش ALR که به طور خاص برای استفاده با ویدئو پروژکتورهای UST طراحی شده باشد، نیاز است. چندین تولیدکننده بزرگ صفحه نمایش، از جمله Screen Innovations، Da-lite، Draper، Elite و Grandview، این صفحه نمایشها را تولید میکنند. مشکل این است که این صفحه نمایشهای مخصوص با قطر ۱۲۰ اینچ میتوانند ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار قیمت داشته باشند، که بیشتر از قیمتی است که اکثر افرادی که ۳۰۰۰ دلار برای یک ویدئو پروژکتور هزینه میکنند، حاضرند برای یک صفحه نمایش همراه با آن هزینه کنند.
بنابراین، ما Viewsonic BCP120 با قیمت بسیار بالا را برای آزمایش با LS100 انتخاب کردیم. این صفحه نمایش ALR برای نمایش UST طراحی شده است. اگرچه قیمت آن در وبسایت Viewsonic تا 2399 دلار است، نسخه ۱۲۰ اینچی در حال حاضر تنها با قیمت ۱۵۹۹ دلار در آمازون موجود است. همچنین یک نسخه ۱۰۰ اینچی به نام ViewSonic BCP100 با قیمت ۱۱۹۹ دلار در آمازون وجود دارد و اگر میخواهید بیشتر اوقات در نور کامل اتاق کار کنید، ممکن است گزینه بهتری باشد. این پردههای نمایش با قاب ثابت ViewSonic به راحتی مونتاژ میشوند و قابهای آنها به اندازه کافی محکم هستند تا سطح کاملاً صاف مورد نیاز برای نصب موفقیتآمیز UST را فراهم کنند. در طول آزمایش ما از LS100، همانطور که انتظار میرفت، تصویر LS100 روی BCP120 در اتاقی با نور محیطی غیرمستقیم فراوان، بسیار "برجستهتر" از آنچه روی یک پرده سفید (یا یک دیوار سفید) نشان میداد، بود. بنابراین از نظر قیمت/عملکرد عالی است. (ما پرده نمایش ViewSonic را در مقایسه با پردههای نمایش ALR گرانتر ساخته شده برای ویدئو پروژکتورهای UST ارزیابی نکردهایم.)
اندازه تصویر.
اگر نمیتوانید LS100 را به اندازه کافی به صفحه نمایش نزدیک کنید تا اندازه تصویر متناسب با صفحه نمایش شما شود، میتوانید از کنترل Tele برای کاهش اندازه تصویر استفاده کنید. در حالی که استفاده از این زوم دیجیتال آسان است، تغییر اندازه تصویر از حالت کاملاً عریض از طریق کنترل Tele وضوح تصویر را کاهش میدهد. این یک زوم اپتیکال نیست که وضوح آن حفظ شود... بلکه یک جلوه دیجیتال است که به سادگی تصویر را به پیکسلهای کمتری فشرده میکند. برای مرجع، "نسبت زوم" دیجیتال (عریض به تله) برای LS100 برابر با 1.35:1 است.
فاصله پرتاب.
LS100 برای فاصله پرتاب در حالت فوکوس از لنز از 15 اینچ تا 29 اینچ برای تصاویر از 70 اینچ تا 130 اینچ در فرمت 16:10 و 68 اینچ تا 127 اینچ در فرمت 16:9 اندازهگیری میشود. اندازه تصویر مستقیماً با فاصله پرتاب متناسب است زیرا هیچ لنز زوم اپتیکالی وجود ندارد. برای دستگاه نمونه ما، متوجه شدیم که فوکوس رضایتبخش را میتوان در فواصل پرتاب لنز از ۱۴.۵ تا ۳۰ اینچ و اندازه تصویر از ۶۵ تا ۱۳۵ اینچ در فرمت ۱۶:۱۰ حفظ کرد، بنابراین بین مشخصات و شروع واقعی کاهش وضوح تصویر، چند اینچ فاصله وجود دارد. در مورد فاصله پرتاب، تصویر ویدیویی ۷۰ تا ۱۳۰ اینچی ۱۶:۱۰ با لنز ویدئو پروژکتور که در فاصله ۱۵ تا ۲۹ اینچ از صفحه نمایش قرار گرفته است، حاصل میشود. لنز ۱۲.۵ اینچ از لبه جلویی قاب عقبتر قرار دارد، بنابراین جلوی قاب در واقع ۳ تا ۱۹ اینچ از صفحه نمایش فاصله دارد.
صدا.
بلندگوی ۱۶ واتی داخلی برای یک اتاق کوچک تا متوسط کافی است و در کل محدوده خود بدون نویز و لرزش است. با این وجود، امیدواریم که اکثر کاربران یک سیستم صدای فراگیر نصب کنند تا تأثیر سینمایی کامل تصویر بسیار بزرگ را تکمیل کند.

محدودیتهای اپسون LS100
بدون درونیابی فریم.
در یک کلام، افتضاح. همه ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی اپسون دارای درونیابی فریم هستند حتی مدل پایه Home Cinema 2040 با قیمت ۷۰۰ دلار نیز این قابلیت را دارد اما این ویژگی به دلایلی از LS100 حذف شده است. این یکی از ویژگیهای مورد علاقه ما در بسیاری از محصولات سینمای خانگی است زیرا حرکات لرزان را که در تصاویر بسیار بزرگ نسبت به صفحه نمایش تلویزیونهای صفحه تخت بیشتر مشهود است، نرم میکند. برخی افراد درونیابی فریم را دوست ندارند و حتی زمانی که ویدئو پروژکتورشان آن را دارد از آن استفاده نمیکنند، اما ما در LS100 آن را از دست خواهیم داد.
بدون سهبعدی.
بسیاری از افراد از ابتدا به سهبعدی اهمیت نمیدادند، اما هنوز طرفداران مشتاق زیادی دارد. اگر شما هم یکی از آنها هستید و میخواهید مجموعه فیلمهای سهبعدی خود را در ویدئو پروژکتور بعدی خود مشاهده کنید، به چیزی غیر از LS100 نیاز خواهید داشت. اگر میخواهید به ویدئو پروژکتورهای پرتاب کوتاه فوقالعاده مبتنی بر نور محیطی، مشابه LS100، پایبند باشید، گزینههای دارای قابلیت سهبعدی عبارتند از Optoma ZH400UST، Viewsonic LS820 و Vivitek DH765Z-UST که همگی دارای کیفیت 1080p، UST و لیزری هستند و تقریباً با همان قیمت 3000 دلار به فروش میرسند.
اندازه تصویر به 130 اینچ محدود میشود.
ما در واقع توانستیم LS100 را در 16:10 به 135 اینچ برسانیم بدون اینکه فوکوس واضحی از دست برود، اما این حد واقعبینانه است. حد رسمی 130 اینچ اپسون برای 16:10 اعمال میشود، اما تضمین میکند که هیچکس سعی نکند ویدئو پروژکتور 16:9 بزرگتر از 130 اینچ بسازد. برای کسانی که میپرسند چرا یک ویدئو پروژکتور 4000 لومن نمیتواند بزرگتر از این باشد، این یک محدودیت نوری در محدوده کانونی لنز است و هیچ ارتباطی با پتانسیل لومن ندارد.
نظر ما در مورد اپسون LS100
اپسون LS100 یکی از نسلهای جدید و نادر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی است که پردازش ویدیویی با کیفیت بالا، وضوح تصویر Full HD، عمر طولانی فناوری لیزر و سهولت و راحتی پرتاب فوقالعاده کوتاه را با هم ترکیب میکند. در حالی که سه مدل رقیب که در بالا به آنها اشاره شد، دارای قابلیت سهبعدی هستند، هیچکدام از آنها قابلیت درونیابی فریم ندارند. علاوه بر این، همه آنها ویدئو پروژکتورهای DLP هستند در حالی که LS100 از نوع 3LCD است. بنابراین به خاطر داشته باشید که رتبهبندیهای انسی لومن لزوماً مقایسههای دقیقی نیستند، زیرا روشنایی کامل رنگ در نظر گرفته میشود. برای تعیین روشنایی مقایسهای واقعی آنها در عملکرد بهینه ویدیو، باید اندازهگیریهای آزمایشگاهی انجام شود. موتور نوری 3LCD LS100 همچنین تضمین میکند که هیچ اثر رنگینکمانی وجود ندارد.
در نهایت، اپسون LS100 یک ویدئو پروژکتور بسیار منحصر به فرد است تنها مدل 3LCD و Full HD در بازار که برد فوقالعاده کوتاه را با منبع نور لیزری 20000 ساعت و قدرت لومن کافی برای پر کردن یک صفحه نمایش 120 یا حتی 130 اینچی در نور محیطی متوسط ترکیب میکند. اگرچه میتوانید آن را با یک پایه دیواری اختیاری بالای صفحه نمایش نصب کنید، اما گمان میکنیم بسیاری از افراد ترجیح میدهند ویدئو پروژکتور را مستقیماً زیر صفحه نمایش روی یک پایه یا میز کوتاه قرار دهند.
هدف نهایی اپسون LS100 این است که یک تجربه سینمایی بسیار بزرگتر و غوطهورکنندهتر از آنچه میتوانید از تلویزیونهای صفحه تخت دریافت کنید، به شما ارائه دهد و این کار را به سرعت انجام میدهد. یک صفحه نمایش 120 اینچی 16:9، 43 فوت مربع یا سه برابر مساحت یک تلویزیون 70 اینچی است. اگر میخواهید به جای دیدن بازی یا کنسرت در تلویزیون، واقعاً احساس حضور در آن را داشته باشید، اندازه تصویر تفاوت زیادی ایجاد میکند.