ورود | ثبت نام
021-91003139   
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 648
  • سعید مصباحی
  • 12 مرتبه
مقایسه ویدئو پروژکتورهای Epson Home Cinema 4010 و Optoma UHD51A

مقایسه ویدئو پروژکتورهای Epson Home Cinema 4010 و Optoma UHD51A

1404/07/06

ویدئو پروژکتور اپسون هوم سینما ۴۰۱۰ (به همراه مدل تجاری دوقلویش، اپسون هوم سینما ۴۰۵۰) اولین ویدئو پروژکتور جدید اپسون در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ است. از زمان معرفی اخیرش، HC 4010 نقدهای مثبتی از ProjectorCentral دریافت کرده و همچنین از سایر وب‌سایت‌های علاقه‌مندان نیز نظرات خوبی دریافت کرده است. این ویدئو پروژکتور با قیمت ۱۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

مدل محبوب Optoma UHD51A مشخصات نسبتاً مشابهی دارد و در زمان نگارش این مطلب، قیمت پایین‌تری معادل ۱۶۹۹ دلار دارد. Optoma UHD51ALV، مدلی تقریباً مشابه مدل دوقلو که در رقابت اخیر ما عملکرد مشابهی با UHD51A داشت و در عین حال روشنایی بیشتری برای مشاهده در نور محیط ارائه می‌داد، با قیمت ۱۷۹۹ دلار به فروش می‌رسد. هر دو نسبت به اپسون HC 4010، قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهند. بنابراین تفاوت‌های واقعی در ویژگی‌ها و عملکرد بین HC 4010 و UHD51A چیست؟

epson home cinema 4010

Epson Home Cinema 4010

Optoma UHD51A

Optoma UHD51A

چه تفاوت‌هایی بین اپسون HC 4010 و اپتما UHD51A وجود دارد؟

در زیر مشخصات کلیدی هر دو ویدئو پروژکتور آمده است:

 

اپتما UHD51A اپسون HC 4010  
2400 2400 لومن
500,000:1 200,000:1 کنتراست
3840x2160 1920x1080 رزولوشن بومی
DLP تک چیپ ۰.۴۷ اینچی 3LCD نوع نمایشگر
5.1x15.4x11.1 7.6x20.5x17.7 اندازه
۱۱.۸ پوند ۲۴.۳ پوند وزن
3.9 - 26.6 6.2 - 29.4 فاصله پرتاب (فوت)
Manual, 1.3x Powered, 2.1x لنز زوم
15% V 96% H 47% + V جابجایی لنز
$1,699 $1,999 قیمت

 

فناوری تصویربرداری.

بارزترین تفاوت بین این ویدئو پروژکتورها، نوع و وضوح اصلی فناوری تصویربرداری آنهاست. اپسون از تصویرگرهای LCD با وضوح 1080p به همراه جدیدترین فناوری تغییر پیکسل 4K PRO-UHD خود برای تقریب یک تصویر کامل 4K استفاده می‌کند. این یک فرآیند تغییر دو فازی است که دو برابر تعداد پیکسل در هر فریمی که یک تراشه 1080p بدون کمک می‌تواند ارائه دهد در مجموع حدود 4.15 میلیون  را به صفحه نمایش می‌دهد. Optoma UHD51A از چیپست DLP با وضوح 0.47 اینچی 4K ساخت Texas Instrument استفاده می‌کند که آن هم به تغییر پیکسل از یک تصویرگر 1080p اصلی متکی است. با این حال، یک فرآیند تغییر سریع چهار فازی دستگاه میکروآینه DLP به آن اجازه می‌دهد تا تمام پیکسل‌ها را در یک سیگنال UHD با وضوح 3840x2160  حدود 8.3 میلیون به صفحه نمایش منتقل کند. با این حال، همانطور که قبلاً بارها گفته‌ایم، محاسبات دقیق در اینجا، تفاوت نسبتاً ناچیز در جزئیات روی صفحه را با بیشتر محتوا بین پیکسل-شیفترهای نسل جدید 1080p از اپسون و JVC و ویدئو پروژکتورهای رقابتی با وضوح کامل 4K، رد می‌کند. عوامل دیگری مانند کیفیت لنز، پردازش ویدئو و کنتراست ذاتی ویدئو پروژکتور نیز در وضوح درک شده نقش دارند.

تفاوت دیگر در اینجا این است که فناوری 3LCD اپسون از تصویرگرهای جداگانه برای رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی استفاده می‌کند و نیازی به چرخ رنگی که توسط اکثر ویدئو پروژکتورهای DLP تک تراشه‌ای استفاده می‌شود، ندارد. بنابراین، HC 4010 در برابر مصنوعات رنگین‌کمانی که می‌توانند مدل‌های DLP را تحت تأثیر قرار دهند، مصون است. با این وجود، بررسی ما از Optoma UHD51A نشان داد که مانند اکثر ویدئو پروژکتورهای DLP اپتما که اخیراً آزمایش کرده‌ایم، کمتر از سایرین از این ناهنجاری رنج می‌برد. برای اکثر بینندگان، این نباید یک عامل باشد.

در نهایت، یکی از ویژگی‌های تراشه DLP 0.47 اینچی مورد استفاده در این ویدئو پروژکتور Optoma و بسیاری از ویدئو پروژکتورهای دیگر، وجود یک حاشیه خاکستری بسیار ظریف در اطراف تصویر است. این حاشیه تقریباً 5٪ از عرض تصویر را تشکیل می‌دهد (من حدود 4 اینچ در اطراف یک تصویر 100 اینچی با نسبت تصویر 16:9 اندازه‌گیری کردم) و کاملاً توسط قاب جاذب نور سیاه در اطراف اکثر پرده‌های نمایش پنهان شده است. اگر روی دیوار یا یک پرده جمع‌شونده با حاشیه‌های متوسط ​​تصویر را پخش می‌کنید، اگر به دنبال آن بگردید، ممکن است در سطوح اطراف قابل تشخیص باشد، اما این نیز نباید در اکثر شرایط مشاهده نگران‌کننده باشد.

 

ویژگی‌های لنز.

تفاوت‌های کلیدی بین ویدئو پروژکتورها، کیفیت اپتیک و ویژگی‌های لنز است که می‌تواند نقش مهمی در وضوح تصویر و سهولت راه‌اندازی داشته باشد. اپسون با استفاده از تصویرگرهای 1080p، صرفه‌جویی در هزینه را برای ارائه ویژگی‌های متنوعی که معمولاً در یک ویدئو پروژکتور 1999 دلاری یافت نمی‌شوند، از جمله یک لنز شیشه‌ای 15 عنصری با کیفیت بالا که برای مدل‌های گران‌تر طراحی شده است، به کار می‌گیرد.

در کنار اپتیک بهتر از آنچه معمولاً در این سطح قیمت یافت می‌شود، ویژگی‌های موتوری این لنز و ویژگی‌های زوم آن، مزایای راه‌اندازی قابل توجهی را ارائه می‌دهند. زوم اپتیکال 2.1 برابری HC4010 طیف وسیع‌تری از فواصل پرتاب را برای اندازه صفحه نمایش مشخص نسبت به زوم اپتیکال 1.3 برابری UHD51A فراهم می‌کند. علاوه بر این، HC4010 به طور غیرمعمولی تغییر لنز با برد +/-96٪ عمودی و +/-47٪ افقی را در مقایسه با تغییر عمودی 15٪ UHD51A ارائه می‌دهد. اپسون همچنین دارای اصلاح کیستون عمودی +/-30٪ است (اگرچه همیشه بهتر است برای حفظ کیفیت تصویر از آن استفاده نکنید).

نکته مهم این است که عملکردهای لنز موتوری در HC 4010 (فوکوس، زوم، تغییر لنز) به تنظیم اولیه کمک می‌کند، اما امکان تنظیمات حافظه لنز را نیز فراهم می‌کند که برای کسانی که صفحه نمایش عریض با نسبت تصویر 2.4:1 را در نظر دارند، مطلوب است. این ویژگی به ویدئو پروژکتور اجازه می‌دهد تا با فشردن چند دکمه، تصویر را دوباره بزرگنمایی و تغییر موقعیت دهد تا ارتفاع تصویر ثابت (CIH) را با محتوای پخش 16:9 یا فیلم سینمایی حفظ کند. می‌توانید محاسبه‌گرهای فاصله پرتاب پروژکتورسنترال را برای Optoma UHD51A و Epson HC 4010 مشاهده کنید تا گزینه‌های قرارگیری برای اندازه صفحه نمایش خود را تعیین کنید.

 

اتصال و ارگونومی.

UHD51A با دو پورت ورودی HDMI 2.0 با پهنای باند کامل ۱۸ گیگابیت بر ثانیه، یک مزیت کلیدی ارائه می‌دهد. این به ویدئو پروژکتور اجازه می‌دهد محتوای ۴K HDR را با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه پخش کند، که قابلیت مهمی برای برخی از گیمرها است. پورت‌های HDMI 1.4 ویدئو پروژکتور HC 4010 حداکثر سرعت ۱۰.۲ گیگابیت بر ثانیه دارند و فقط می‌توانند ۴K/60 هرتز را در محدوده دینامیکی استاندارد (SDR) یا ۴K/24 هرتز را با HDR پخش کنند (دومی برای اکثر فیلم‌ها مناسب است). علاوه بر این، Optoma UHD51A دارای یک پخش‌کننده رسانه USB یکپارچه است که می‌تواند محتوای ۴K را از یک فلش درایو پخش کند، یک ویژگی بالقوه مفید که در HC 4010 وجود ندارد.

از نظر عملیاتی، HC 4010 دارای یک ریموت با نور پس زمینه کامل است که دسترسی مستقیم به بسیاری از ویژگی‌ها و تنظیمات را فراهم می‌کند. ریموت جمع‌وجور UHD51A، اگرچه استفاده از آن آسان است و نور پس‌زمینه‌ی مناسبی دارد، اما ممکن است برای دست‌های بزرگ دست‌وپاگیر باشد و فرم نازکی دارد که در شکاف‌های مبل شما جا می‌شود. از طرف دیگر، نیاز شما به استفاده از ریموت ممکن است به دلیل قابلیت غیرمعمول UHD51A در کنترل توسط دستورات صوتی الکسا یا دستیار گوگل (به شرطی که یک بلندگوی هوشمند مجهز به میکروفون مانند Amazon Echo Dot یا Google Home Mini در نزدیکی خود داشته باشید) کاهش یابد. در کنار روشن/خاموش کردن و انتخاب ورودی، می‌توانید عملکردهای انتقال را در یک پخش‌کننده‌ی رسانه‌ی استریم سازگار با الکسا یا گوگل نیز کنترل کنید.


اگرچه بخشی از هزینه‌ی اضافی که برای Epson HC 4010 پرداخت می‌کنید، کیفیت ساخت قابل توجه روی یک بدنه بزرگ ۲۴ پوندی است بهتر از آنچه معمولاً با این قیمت پیدا می‌شود اما کیس جمع‌وجورتر و وزن سبک‌تر UHD51A ممکن است نصب آسان‌تر و کم‌زحمت‌تری را فراهم کند و امکان حمل‌ونقل را فراهم کند. برای این منظور، سیستم صوتی داخلی Optoma UHD51A (یک جفت بلندگوی استریو ۵ واتی) یکی دیگر از ویژگی‌هایی که فقط در Optoma یافت می‌شود ممکن است مفید باشد.

 

پخش سه‌بعدی.

هر دو ویدئو پروژکتور از پخش محتوای سه‌بعدی ۱۰۸۰p پشتیبانی می‌کنند، چیزی که در بین پروژکتورهای UHD زیر ۲ هزار دلار نادر است.

 

کیفیت تصویر اپسون HC 4010 در مقابل اپتما UHD51A:

وضوح و جزئیات.

این اولین فرصت من برای مقایسه مستقیم تغییر پیکسل نسل جدید اپسون با کیفیت 1080p در مقابل یک ویدئو پروژکتور DLP با کیفیت 4K کامل بود. HC 4010 دارای پنج تنظیم بهبود تصویر است که عملکرد تغییر پیکسل را فعال می‌کند و درجات بالاتری از وضوح را اعمال می‌کند. با خاموش بودن بهبود تصویر، اپسون کیفیت 1080p اصلی را نمایش می‌دهد و در کنار اپتما به طور واضح نرم به نظر می‌رسد. در غیر این صورت، نتایج بسته به نوع محتوا و درجه بهبود اعمال شده متفاوت بود. در انتقال خوب Blu-ray با کیفیت 1080p، اپتما در وضوح تصویر کمی برتری داشت که در نماهای نزدیک و عکس‌های متوسط ​​از فاصله دید 10 فوتی من قابل مشاهده بود. این حتی پس از تغییر کنترل بهبود اپسون به Preset 3 نیز صادق بود، جایی که شروع به ایجاد جلوه‌ای چشمگیرتر می‌کند. در تنظیمات از پیش تعیین‌شده‌ی ۴ و ۵، سطح جزئیات درک‌شده برابرتر شد، اما برخی از مصنوعات بهبود لبه نیز قابل تشخیص بودند. من نتایج مشابهی را با سیگنال‌های ۱۰۸۰p نه چندان درخشان  مانند تلویزیون کابلی مشاهده کردم، جایی که به نظر می‌رسید Optoma همیشه جزئیات ظریف‌تری را ارائه می‌دهد. HC 4010 هنوز هم بسیار واضح به نظر می‌رسید، اما در نماهای نزدیک، UHD51A ظرافت بیشتری را در ناحیه‌ی اطراف چشم بازیگر ارائه می‌داد.

با این حال، متوجه شدم که ترکیب تغییر پیکسل و لنز اپسون هنگام مشاهده‌ی محتوای ۴K با کیفیت بالا رقابتی‌تر است. زمانی که من روی HC 4010 به تنظیمات از پیش تعیین‌شده‌ی ۳ رسیدم، اکثر بلوری‌های ۴K مشاهده‌شده در اپسون در فاصله‌ی مشاهده به همان اندازه در برابر UHD51A واضح به نظر می‌رسیدند و هیچ مصنوعات جدی‌ای برای صحبت کردن وجود نداشت. اساساً هیچ افت کیفیت معناداری در وضوح، اعوجاج یا نویز وجود نداشت. تنظیم اپسون روی Preset 5، سطح جزئیات را به Hyper-Drive منتقل کرد که فراتر از قابلیت‌های بومی Optoma بود، اما می‌توانست مصنوعات لبه‌ای واضحی را ایجاد کند و به طور کلی ظاهری حکاکی شده ارائه دهد که ممکن است مورد پسند هر بیننده‌ای نباشد.

وفاداری رنگ.

برای ارزیابی خودم، از حالت رنگ سینما در Optoma UHD51A و حالت سینمای دیجیتال در Epson HC 4010 استفاده کردم که هر کدام با تغییرات جزئی در تنظیمات پیش‌فرض برای بهینه‌سازی برای محتوای مختلف، بهینه شده بودند. هر دو حالت برای مشاهده در اتاق تاریک روی صفحه نمایش ۹۳ اینچی با گین۱.۳ من، به اندازه کافی روشن بودند، هرچند هیچ‌کدام از آنها به طور کامل طبیعی نیستند. حالت سینمای UHD51A، حتی با تنظیم دمای رنگ پیش‌فرض D65، کمی به سمت سبز متمایل است، در حالی که تراز سفیدی اپسون در حالت سینمای دیجیتال کمی به سمت قرمز متمایل است. اپتما، در هر دو تنظیمات پیش‌فرض ۱۰۸۰p SDR و ۴K HDR، همچنین مقداری قرمزی را نشان داد که باعث می‌شد رنگ پوست بیش از حد قرمز و بیش از حد شبیه به هم به نظر برسد. کاهش کنترل رنگ به عنوان یک راه حل سریع کمک کرد. رنگ پوست اپسون در ابتدا خنثی‌تر بود، اگر نگوییم کمی رنگ‌پریده؛ برای آزمایش خودم، از اسلایدر رنگ پوست در منو استفاده کردم و آن را چند کلیک به سمت قرمز حرکت دادم تا کمی گلگون‌تر و نزدیک‌تر به Optoma شوند.

با این حال، همانطور که در بررسی‌های ما اشاره شد، هر دو ویدئو پروژکتور بدون نیاز به کالیبراسیون جدی، در محدوده رنگ قابل قبول بودند و هر کدام کنترل‌هایی برای مقیاس خاکستری و نقاط رنگی دارند، اگر بخواهید بیشتر بررسی کنید.

کنتراست SDR.

با انتقال خوب Blu-ray 1080p، ویدئو پروژکتورها از نظر کنتراست درک شده بسیار نزدیک بودند. اپسون در صحنه‌های ترکیبی با مناطق تاریک و روشن، کف سیاه کمی پایین‌تر و روشنایی کمی بیشتری در هایلایت‌ها نشان داد. به عنوان مثال، لحظه‌ای در فیلم Gravity وجود دارد که شخصیت فضانورد ساندرا بولاک در فضا به شدت پرتاب می‌شود و با افتادن در افق، خطوط بیرونی او کاهش می‌یابد (فصل 1، 00:13:04). اگرچه لباس فضایی سفید او در هر دو ویدئو پروژکتور به یک اندازه روشن بود، اما سیاهی فضا در HC 4010 عمیق‌تر بود که به ستاره‌ها جلوه بیشتری نسبت به UHD51A می‌داد. اما ما در اینجا در مورد یک تفاوت بسیار جزئی صحبت می‌کنیم و بدون مقایسه مستقیم، هیچ‌کس که Optoma را تماشا می‌کند، از نمایش سیاهی غنی فضا و روشنایی ستاره‌ها و لباس فضایی توسط آن، چیزی جز شگفت‌زده شدن نخواهد بود.

در صحنه‌هایی که به‌طورکلی بسیار تاریک هستند، مانند ابتدای فصل ۱۲ در هری پاتر و یادگاران مرگ، بخش ۲، جایی که ولدمورت پیروان خود را برای حمله شبانه جمع می‌کند، اپتما در بیرون کشیدن چهره‌های مهتابی مرگ‌خواران از پس‌زمینه تاریک، عملکرد بهتری داشت و با سطح سیاه اپسون در تاریک‌ترین قسمت‌های تصویر و نوارهای جعبه نامه مطابقت داشت. 

کنتراست HDR.

حالت HDR اپتما به‌طور خودکار زمانی فعال می‌شود که ویدئو پروژکتور یک  FLAG HDR10 را در محتوا تشخیص دهد و به یکی از چهار تنظیم HDR اختیاری که به تدریج تاریک‌تر می‌شوند، برمی‌گردد: روشن، استاندارد، فیلم و جزئیات. استاندارد پیش‌فرض حالت رنگ سینما است، اما من متوجه شدم که این حالت کنتراست کمی دارد و با همه مواد به جز تاریک‌ترین آنها، کمی رنگ‌پریده به نظر می‌رسد، بنابراین فیلم را به عنوان بهترین گزینه انتخاب کردم تا از شدت نور در هایلایت‌ها لذت ببرم و در عین حال کنتراست معقولی ارائه دهم.

اپسون همچنین چهار حالت HDR با برچسب HDR 1 تا 4 دارد که هر کدام به تدریج تاریک‌تر می‌شوند و ویدئو پروژکتور را می‌توان طوری تنظیم کرد که هنگام تشخیص محتوای HDR10، به طور خودکار یکی از دو حالت روشن‌تر را انتخاب کند. اگرچه HDR 1 و 2 (دومی حالت پیش‌فرض اپسون است) روشن‌ترین نقاط را به قیمت از دست رفتن جزئیات در آن مناطق نمایش می‌دهند، من HDR 1 را در اکثر فیلم‌ها به دلیل تأثیر بیشتر ترجیح می‌دهم.

در اکثر صحنه‌هایی که هیچ نقطه برجسته‌ای نداشتند یا روشنایی متوسطی داشتند، دو ویدئو پروژکتور بسیار نزدیک به هم به نظر می‌رسیدند، با سطح مشابهی از جزئیات و جزئیات در مناطق روشن و کنتراست خوب در سایر بخش‌های فریم. حتی رندرهای آتش نیز با شدت یکسان ارائه می‌شدند. اما وقتی صحنه‌هایی از راه می‌رسیدند که نقاط برجسته کدگذاری شده HDR فوق‌العاده روشنی را ارائه می‌دادند به عنوان مثال غروب خورشید یا انفجارهای شدید تفاوت در نگاشت رنگ هر ویدئو پروژکتور آشکار می‌شد.

به طور خاص، به نظر می‌رسد که Optoma در UHD51A تصمیم گرفته است که شدت روشن‌ترین هایلایت‌های موجود در محتوای HDR امروزی را کاهش دهد تا آنها را به طور کامل‌تری بازتولید کند. برای روشن شدن موضوع، همه ویدئو پروژکتورها توانایی نمایش مسترهای HDR فعلی را با شدت کامل ندارند. سوال سازندگان ویدئو پروژکتور این است که چگونه با این هایلایت‌ها برخورد کنند. با کاهش هایلایت‌ها قبل از برش، می‌توانند جزئیات و درجه‌بندی‌های ظریف رنگ و نور اطراف هایلایت را حفظ کنند. در واقع، شما هایلایت‌ها را کم‌رنگ می‌کنید و تأثیر احساسی آنها را محدود می‌کنید. هر سازنده در مورد اینکه در این مقیاس کجا می‌خواهد قرار بگیرد، قضاوت می‌کند.

با نگاشت تُن Optoma، در هر تنظیمات HDR، هایلایت‌های روشن در UHD51A با حفظ بیشتر جزئیاتشان بازتولید شدند. بنابراین، غروب خورشید به جای تبدیل شدن به لکه‌های بی‌شکل، نارنجی/زرد که در قسمت اطراف تصویر شکوفا می‌شوند و جزئیات ابرها یا اشیاء دیگر را از بین می‌برند، بیشتر خطوط بیرونی خورشید را نشان می‌داد.

در مقایسه، اپسون عموماً طوری تنظیم شده بود که در اکثر حالت‌های HDR خود، هایلایت‌های بسیار روشن‌تری را ارائه دهد، اما به قیمت از بین رفتن جزئیات اطراف آن نواحی. در صحنه‌هایی که هایلایت‌های HDR فوق‌العاده روشنی دارند، مانند تصویر Pan که در آن کشتی دزدان دریایی پرنده مستقیماً به سمت غروب خورشید حرکت می‌کند (فصل ۲، ۰۰:۱۸:۵۶)، اپسون در تنظیمات HDR 1 و ۲ خود، خورشید را به شدت محو کرد در حالی که اپتوما خویشتن‌داری بیشتری به خرج داد و جزئیات زیادی را نمایش داد که HC 4010 این کار را نکرد، از جمله بیشتر خطوط سایه‌دار کشتی هنگام حرکت به سمت خورشید. اما این کار را با کمی فداکاری در کنتراست در مقایسه با اپسون انجام داد، که معمولاً یک کف سیاه کمی تیره‌تر ارائه می‌داد که منجر به کمی عمق و بُعد بیشتر به سایه‌های ظریف می‌شد، همانطور که ممکن است در بافت ابرها ببینید. حتی در حالی که هایلایت‌ها را به روشنایی غیرقابل باوری می‌رساند، این مزیت کنتراست را در سایر قسمت‌های تصویر حفظ کرد.

 

عملکرد اپسون HC 4010 در مقابل اپتما UHD51A

روشنایی.

هر دو ویدئو پروژکتور در روشن‌ترین حالت خود، حداکثر خروجی ۲۴۰۰ لومن را ارائه می‌دهند. اندازه‌گیری‌های استاندارد انسی ما نشان داد که UHD51A در حالت رنگ روشن به ۱۶۹۰ لومن می‌رسد، در حالی که اپسون در حالت پویا به ۲۶۲۱ لومن می‌رسد. هر دوی این تنظیمات از پیش تعیین‌شده، دارای یک سوگیری قابل توجه به رنگ سبز هستند که معمولاً در بالاترین حالت خروجی هر ویدئو پروژکتوری دیده می‌شود، اگرچه حالت پویای اپسون در صورت نیاز به این نوع خروجی برای شرایط نور محیط، قابل استفاده‌تر است و حالت سینمای روشن آن که از وضوح رنگ اولیه بسیار بهتری برخوردار است، تقریباً همان خروجی حالت روشن در اپتما را برای شما به ارمغان می‌آورد. حالت‌های طبیعی و سینمای روشن HC 4010 نیز گزینه‌های دقیقی برای مشاهده در نور محیط هستند، در حالی که حالت‌های سینمای دیجیتال یا سینما برای سالن‌های تاریک به خوبی تنظیم شده‌اند. اپسون در اکثر تنظیمات از پیش تعیین‌شده، سه تنظیم قدرت لامپ در مقابل دو تنظیم اپتما دارد که گزینه‌های بیشتری را برای بهینه‌سازی عمر لامپ و صدای فن فراهم می‌کند. حالت سینمایی UHD51A، با ۱۱۵۳ لومن در تنظیمات Bright power یا ۷۶۹ لومن در حالت Eco، حالت ترجیحی برای تماشای فیلم است و رنگ خوبی را با کمی تغییر ارائه می‌دهد. برای شرایط نور محیطی بالا، Optoma UHD51ALV که قبلاً به آن اشاره شد، انتخاب بهتری است، زیرا در حالت سینمایی خود تا ۱۷۵۶ لومن اندازه‌گیری شده ارائه می‌دهد که تقریباً برابر با حالت‌های Bright Cinema و Natural ویدئو پروژکتور HC 4010 است.

در ادامه اندازه‌گیری‌های ما برای هر دو ویدئو پروژکتور آمده است.

Epson Home Cinema 4010 ANSI Lumens

اقتصادی متوسط زیاد حالت
1703 2088 2621 Dynamic
1108 1356 1704 Bright Cinema
1162 1422 1787 Natural
588 723 904 Cinema
1000 1225 1539 B&W Cinema
603 742 928 Digital Cinema

Optoma UHD51A ANSI Lumens

اقتصادی روشن حالت
1127 1690 Bright
769 1153 Cinema
664 996 HDR Sim
696 1044 Game
503 754 Reference


 

افت نور لنز زوم.

رفتن از عریض‌ترین حالت به حالت تله کامل در لنز زوم بلند ۲.۱ برابری اپسون، منجر به افت نور ۲۶ درصدی در هر حالت رنگی می‌شود. زوم ۱.۳ برابری اپتما تنها ۱۲ درصد روشنایی را کاهش می‌دهد که در انتخاب فاصله پرتاب ناچیز است. با این حال، دامنه زوم بسیار گسترده‌تر اپسون به این معنی است که احتمال کمتری وجود دارد که از تنظیمات تله کامل آن استفاده کنید و افت نور کامل ۲۶ درصدی را متحمل شوید. به عنوان مثال، محاسبه‌گر فاصله پرتاب پروژکتورسنترال ما نشان می‌دهد که اگر هر دوی این ویدئو پروژکتورها فاصله پرتاب مناسبی را برای نصب صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی شما فراهم کنند، از زوم اپسون در نزدیکی نزدیکترین موقعیت آن استفاده خواهید کرد و می‌توانید افت نور کمتری را محاسبه کنید.

روشنایی رنگ.

UHD51A در اندازه‌گیری‌های روشنایی رنگ عملکرد خوبی داشت و خروجی رنگ در مطلوب‌ترین حالت‌های رنگی بیش از ۸۵ درصد از خروجی سفید بود. HC 4010، به عنوان یک ویدئو پروژکتور ۳LCD، به طور پیش‌فرض رنگ و روشنایی سفید یکسانی را منتشر می‌کند.

یکنواختی روشنایی.

طبق بررسی‌های مستقل محصولات، ما یکنواختی روشنایی ۸۱٪ را برای لنز HC 4010 در هر دو انتهای محدوده زوم آن و محدوده ۶۳٪ تا ۶۸٪ را برای لنز UHD51A اندازه‌گیری کردیم. مورد اول برای این محدوده قیمت بسیار خوب است؛ مورد دوم کمی پایین است. تغییر نور در اپسون روی صفحه نمایش چه با الگوی تست ۱۰۰٪ سفید و چه با محتوای برنامه، قابل تشخیص نبود. تغییر نور در اپتوما به صورت محو شدن جزئی در ۵٪ تا ۱۰٪ از سمت چپ و راست تصویر هنگام مشاهده الگوی تست ۱۰۰٪ سفید قابل تشخیص بود، اگرچه با محتوای برنامه مشخص نبود. در مقایسه مستقیم با اپسون روی محتوای واقعی، من هرگز مشکلی مشاهده نکردم.

درون‌یابی فریم.

HC4010 سه تنظیم برای درون‌یابی فریم (خاموش، عادی و زیاد) ارائه می‌دهد و این ویژگی فقط برای سیگنال‌های ورودی ۱۰۸۰p/24Hz قابل فعال‌سازی است. تنظیمات High برای نرم کردن لرزش و بهبود وضوح حرکت مؤثر است، اما به قیمت ایجاد جلوه ویدیویی " soap opera" در محتوای فیلم تمام می‌شود؛ تنظیمات Low جلوه ویدیویی را تقریباً به سطوح ناچیزی کاهش می‌دهد، اما در نرم کردن حرکت کمتر مؤثر است و می‌تواند گاهی اوقات باعث ایجاد لرزش در حرکات دوربین شود.

UHD51A چهار تنظیم برای جبران حرکت (خاموش، زیاد، متوسط، کم) ارائه می‌دهد و از همه مهم‌تر، با سیگنال‌های 4K و سیگنال‌های 1080p/60Hz که از اکثر گیرنده‌های کابلی پخش می‌شوند، کار می‌کند، جایی که این ویژگی برای رویدادهای ورزشی زنده مطلوب است. با این حال، کاربرد Optoma، حتی در حالت زیاد، متوسط ​​است و در مقایسه با تنظیمات زیاد در اکثر ویدئو پروژکتورهای دیگر، تنها جلوه ویدیوی دیجیتال جزئی را ارائه می‌دهد و در عین حال مقداری از روان‌سازی حرکت را قربانی می‌کند.


ویدئوی سه‌بعدی.

با نداشتن عینک DLP-Link برای Optoma، این بار نتوانستم مقایسه مستقیمی با Epson انجام دهم. در آزمایش‌های قبلی ما، هر دو ویدئو پروژکتور با محتوای سه‌بعدی عملکرد خوبی داشتند. همکارم دیوید استون قبل از هرگونه تنظیمی در UHD51A، آن را "تصویری بسیار قابل تماشا" توصیف کرد، با افت روشنایی کمتر از حالت دوبعدی به سه‌بعدی نسبت به آنچه معمولاً دیده است و بدون مصنوعات تداخلی. تجربه شخصی من با HC 4010 خوب بود، با قدرت عالی در تصویر هنگام انتخاب بالاترین حالت لامپ و چند تغییر کوچک در کنتراست و روشنایی. من فقط مقدار کمی تداخل را در برخی صحنه‌های چالش‌برانگیز تجربه کردم.


مصنوعات رنگین‌کمانی.

همانطور که گفته شد، ویدئو پروژکتورهای ۳ تراشه‌ای مانند اپسون هیچ مصنوع رنگین‌کمانی ندارند و دیوید در طول آزمایش Optoma تعداد کمی از آنها را دید. من به دیدن رنگین‌کمان‌ها حساسیت خاصی ندارم (بعضی از بینندگان دارند) و در واقع در ساعات زیادی که با UHD51A کار کردم، چیزی جز چند لکه در برابر تیتراژ سفید روی سیاه یا کاراکترهای منو ندیدم.


تاخیر ورودی.

تاخیر ورودی اندازه‌گیری شده اپسون ۲۸ میلی‌ثانیه بود، کمتر از نصف ۶۸ ثانیه Optoma (با خاموش بودن FI). هیچ‌کدام به زمان تاخیر ۱۶ میلی‌ثانیه‌ای که توسط سریع‌ترین ویدئو پروژکتورهای بازی ارائه می‌شود، نزدیک نیستند، اما هر دو برای گیمرهای معمولی قابل قبول هستند.


صدای فن.

صدای فن برای هیچ‌کدام از ویدئو پروژکتورها قابل اعتراض نیست، مگر هنگام استفاده از حالت قدرت بالا همراه با حالت ارتفاع بالا. هر دو در یک اتاق ساکت با حالت Eco (یا حالت Mid برای Epson) از فاصله ۱.۵ متری به سختی قابل تشخیص هستند و در بیشتر موسیقی‌های متن قابل توجه نخواهند بود.

صدای داخلی.

همانطور که اشاره شد، اپسون HC4010 فاقد صدای داخلی است و به دلیل اندازه و وزنش، برای حمل و نقل مناسب نیست. بلندگوهای استریوی داخلی اپتما صدا را در مواقع ضروری ارائه می‌دهند و از آنچه در اکثر ویدئو پروژکتورها یافت می‌شود بهتر هستند، اما استفاده از خروجی صدای UHD51A برای تغذیه یک بلندگوی مستقل (به عنوان مثال، یک بلندگوی بلوتوث مناسب با ورودی آنالوگ) حتی برای نصب‌های موقت نیز انتخاب بهتری است.

 

نتیجه‌گیری

در اینجا به چند نکته کلیدی از مقایسه ما بین اپسون هوم سینما ۴۰۱۰ و اپسون UHD51A اشاره می‌کنیم:

اپسون ۴K بومی با سیگنال‌های ۱۰۸۰p جزئیات روی صفحه کمی بیشتری نسبت به اپسون ۱۰۸۰p با قابلیت تغییر پیکسل ارائه داد، اگرچه ویدئو پروژکتورها از این نظر با محتوای ۴K به طور مساوی‌تری اگر نگوییم تا حد زیادی غیرقابل تشخیص با هم مطابقت داشتند. نکته اصلی: هر دو بسیار واضح به نظر می‌رسیدند و اپسون علی‌رغم عدم وجود تصویرگرهای کامل ۴K، هیچ فداکاری معناداری در وضوح روی صفحه در مقایسه با UHD51A نشان نداد.

اگرچه هر دو ویدئو پروژکتور کیفیت تصویر عالی را در حالت‌های مشاهده دلخواه خود ارائه می‌دهند و می‌توانند برای عملکرد تقریباً یکسان از نظر رنگ و کنتراست با سیگنال‌های ۱۰۸۰p کالیبره شوند، اما تفاوت‌های قابل توجهی در نگاشت تُن آنها از ۴K HDR وجود دارد، جایی که اپسون تنظیم شده است تا هایلایت‌های شدید را برای نمایش جزئیات بیشتر کاهش دهد و اپسون (در روشن‌ترین تنظیمات HDR خود) تنظیم شده است تا هایلایت‌های اوج روشن‌تری را به قیمت جزئیات به نمایش بگذارد. اپسون همچنین در کل کنتراست بهتری را با محتوای HDR ارائه می‌دهد.

در حالی که اپسون کیفیت ساخت قابل توجه‌تر و سایر ویژگی‌های سطح بالا مانند لنز قدرتمند با زوم گسترده را ارائه می‌دهد، اپتما ویژگی‌های مطلوب دیگری را ارائه می‌دهد که در اپسون یافت نمی‌شود، از جمله کنترل صوتی الکسا/گوگل، پخش‌کننده رسانه 4K یکپارچه، سیستم صوتی داخلی و اندازه قابل حمل‌تر، که همه این ویژگی‌ها آن را به برنامه‌هایی که اپسون ممکن است برای آنها مناسب نباشد، وامی‌دارد. علاوه بر این، پورت‌های HDMI با پهنای باند بالا را ارائه می‌دهد که از محتوای بازی 4K/60 HDR پشتیبانی می‌کنند و ویژگی درون‌یابی فریم آن از اپسون ارزشمندتر است زیرا با طیف وسیع‌تری از انواع سیگنال کار می‌کند.

امروزه بین Optoma UHD51A (1699 دلار) و Epson Home Cinema 4010 (1999 دلار) اختلاف قیمت 300 دلاری وجود دارد. این تقریباً 18٪ گران‌تر است. اگر هر دوی این موارد در لیست کوتاه شما هستند، تصمیم شما احتمالاً به نیازهای نصب، کاربرد مورد نظر و بودجه شما بستگی دارد.

برای شروع، زوم و تغییر عمودی محدودتر Optoma ممکن است به طور خودکار آن را در برخی از اتاق‌هایی که قابلیت‌های زوم گسترده و تغییر لنز گسترده Epson در آنها جای می‌گیرد، رد صلاحیت کند. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید ویدئو پروژکتور را به طور موقت برای شب‌های فیلم در فضای باز یا تعطیلات خانگی یا برای استفاده از آن در ارائه‌های تجاری حمل کنید، Optoma انتخاب واضح‌تری خواهد بود. و اگر بودجه برایتان مهم است، صرفه‌جویی 300 دلاری در Optoma ممکن است به کار بیاید.

در نهایت، این دو ویدئو پروژکتور به طرز شگفت‌آوری با عملکرد بالا هستند که از آنچه برچسب قیمتشان نشان می‌دهد، بهتر به نظر می‌رسند و احتمالاً از تصویر روی هر یک از آنها تحت تأثیر قرار خواهید گرفت. هر دو در کلاس قیمتی زیر ۲۰۰۰ دلار برای مدل های ۴K ارزش خرید فوق‌العاده‌ای دارند.

همچنین می توانید مقاله  مقایسه ویدئو پروژکتورهای Epson Home Cinema 4010 و Epson 5040UB را مطالعه کنید.

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.