ویدئو پروژکتور اپسون هوم سینما ۴۰۱۰ جدیدترین محصول اپسون در خط تولید ویدئو پروژکتورهای سازگار با ۴K است که با تکیه بر فناوری تغییر پیکسل و تصویرگرهای LCD با وضوح ۱۰۸۰p، وضوح «۴K پیشرفته» را ارائه میدهند. با گذشت زمان، اپسون به تدریج هرگونه شکاف قابل مشاهده بین ویدئو پروژکتورهای ۱۰۸۰p با تغییر پیکسل و ویدئو پروژکتورهای با وضوح ۴K سایر تولیدکنندگان را از بین برده است و ۴۰۱۰ با معرفی ۴K PRO-UHD، مجموعهای از پیشرفتها که شامل الگوریتم جدیدی است که گفته میشود نتایجی روی صفحه ارائه میدهد که برابر یا حتی بهتر از ویدئو پروژکتورهای دارای رتبه ۴K است (که برخی از آنها نیز به تغییر پیکسل متکی هستند). نمیتوانیم با این ادعا مخالفت کنیم، زیرا وضوح و جزئیات مشاهده شده در ۴۰۱۰، به کمک لنز شیشهای ۱۵ عنصری آن، فوقالعاده واضح و سهبعدی است و هیچ گونه لکه یا مصنوعات قابل مشاهدهای که توجه را به تغییر پیکسل جلب کند یا نشان دهد که ویدئو پروژکتور ۴K کامل نیست، وجود ندارد.
Epson Home Cinema 4010

مدل ۴۰۱۰ نسبت به مدل قبلی خود، اپسون هوم سینما ۴۰۰۰، پیشرفتهای کلیدی داشته است. این مدل برای روشنایی سفید و رنگی ۲۴۰۰ لومن روشنایی دارد، در حالی که مدل ۴۰۰۰، ۲۲۰۰ لومن روشنایی داشت. کنتراست دینامیک ۴۰۱۰ نیز به ۲۰۰۰۰۰:۱ افزایش یافته است، در حالی که مدل ۴۰۰۰، ۱۴۰۰۰۰:۱ روشنایی داشت. این مقدار هنوز با ادعای ۱,۰۰۰,۰۰۰:۱ در مدل ارتقا یافته اپسون هوم سینما ۵۰۴۰UB فاصله زیادی دارد، اما برای بهبود قابل توجه سطح رنگ سیاه و جزئیات سایه با محتوای تاریک کافی است. فراتر از این، اپسون میگوید که روی الگوریتم نگاشت تُن خود برای بهبود رندر محتوای HDR (با پردازش تا عمق رنگ ۱۰ بیتی) کار کرده است. از دیگر مزایای کلیدی مدل ۴۰۰۰ میتوان به لنز ذکر شده، عنبیه پویا برای افزایش کنتراست و عمیقتر کردن رنگ مشکی در صحنههای تاریک، پشتیبانی از بلوریهای سهبعدی ۱۰۸۰p؛ حالت سینمای دیجیتال که ۱۰۰٪ فضای رنگی گسترشیافته DCI-P3 را ارائه میدهد؛ زوم ۲.۱ برابر با فوکوس، زوم و تغییر لنز موتوریزه؛ و تا ۱۰ موقعیت حافظه لنز اشاره کرد.
علاوه بر این، قیمت ۱۹۹۹ دلاری Home Cinema 4010، ۲۰۰ دلار کمتر از قیمت اولیهی HC4000 است و قیمت فروش آن (تا اواخر اکتبر ۲۰۱۸) ۱۷۹۹ دلار است که آن را به ویدئو پروژکتورهای اقتصادی فول ۴K با امکانات کمتر و مجهز به جدیدترین تراشههای تصویربرداری DLP نزدیکتر میکند. این به خریداران حق انتخاب واضحتری بین وضوح فول ۴K و یک پیکسل شیفتر ۱۰۸۰p میدهد که ویژگیهای ممتاز سنتیتری را ارائه میدهد که اغلب در قیمتهای زیر ۱۸۰۰ دلار یافت نمیشوند، از جمله کیفیت ساخت قوی روی بدنه سنگینتر و محکمتر نسبت به رقبای خود؛ یک لنز موتوریزه با زوم گسترده و کیفیت بالا با حافظه لنز؛ و یک عنبیه پویا.
خوانندگان باید توجه داشته باشند که Epson Pro Cinema 4050 که قبلا معرفی شد، همان ویدئو پروژکتوری است که به جای سفید، در یک قاب مشکی قرار گرفته و برای بازار یکپارچهسازی تجاری با پایه، لامپ اضافی و گارانتی سخاوتمندانهتر بستهبندی شده است. تمام یافتههای این بررسی به طور یکسان در مورد آن مدل نیز صدق میکند.
ویژگیها و مزایای سینمای خانگی اپسون ۴۰۱۰
طراحی 3LCD عاری از آثار رنگینکمانی
تراشههای تصویربرداری 1920x1080p با تغییر پیکسل بهبود یافته 4K PRO-UHD برای سیگنالهای ورودی تا 4096x2160
لنز شیشهای 15 عنصری با کیفیت بالا که برای عبور یکنواخت نور و حذف انحرافات رنگی طراحی شده است
تا 10 موقعیت حافظه لنز ذخیره شده برای نصب تصویر با ارتفاع ثابت (CIH) روی صفحه نمایش CinemaScope 2.4:1 بدون نیاز به لنز آنامورفیک.
روشنایی سفید 2400 لومن؛ روشنایی رنگی 2400 لومن
نسبت کنتراست 200000:1 با دیافراگم خودکار برای بهینهسازی صحنههای تاریک
پخش با دامنه دینامیکی بالا HDR10
پشتیبانی از طیف رنگی گسترده تا 100٪ فضای رنگی DCI-P3
عمق رنگ تا 12 بیت برای محتوای با دامنه دینامیکی استاندارد؛ ۱۰ بیت برای HDR
بزرگنمایی موتوری ۲.۱ برابر با تغییر لنز عمودی +/-۹۶٪ و +/-۴۷٪ افقی
پشتیبانی از سهبعدی ۱۰۸۰p
دانگل وای فای اختیاری
پورت برق USB برای کابل HDMI فیبر نوری
لامپ با حداکثر ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت کارکرد
۲ سال گارانتی محدود
محدودیتهای اپسون هوم سینما ۴۰۱۰
از HDR با کیفیت ۴K/60 هرتز پشتیبانی نمیکند. پورتهای HDMI نسخه ۱.۴ با پهنای باند ۱۰.۲ گیگابیت بر ثانیه (یکی با مدیریت حق چاپ HDCP 2.2 سازگار با ۴K) پخش ویدئو پروژکتور را به حداکثر سیگنالهای ۴K/۲۴ هرتز با پردازش رنگ ۱۰ بیتی، ۴:۲:۲ برای HDR یا ۴K/۶۰ هرتز با پردازش رنگ تا ۱۲ بیتی، ۴:۴:۴ برای SDR محدود میکنند.
تاخیر ورودی اندازهگیری شده ۲۸.۴ میلیثانیه ممکن است برای برخی از گیمرها ناکافی باشد.
بهبود حرکت درونیابی فریم فقط برای سیگنالهای ۱۰۸۰p/۲۴ در دسترس است.
کیفیت تصویر اپسون هوم سینما ۴۰۱۰
تعادل رنگ.
در میان حالتهای رنگ، حالت دینامیک (Dynamic) در روشنترین حالت خود، ته رنگ سبز واضحی را که در بین ویدئو پروژکتورها رایج است، دارد و حالت سینما سیاه و سفید (B&W Cinema) به طور قابل توجهی به رنگ گرم متمایل است تا ظاهری قدیمی با محتوای سیاه و سفید ایجاد کند. تمام حالتهای دیگر در تنظیمات پیشفرض، به طور قابل قبولی (اگرچه تعجبآور) نزدیک به دمای رنگ استاندارد صنعتی D65 برای تعادل رنگ سفید اندازهگیری شدند، به طور معقولی در سراسر طیف خاکستری ردیابی شدند و نقاط رنگ RBG در محدوده خوبی قرار داشتند. تنظیمات RGB gain و bias برای طیف خاکستری و یک سیستم مدیریت رنگ برای نقاط رنگ RGBCMY برای کسانی که ابزار دقیق دارند و میخواهند تنظیمات بیشتری انجام دهند، وجود دارد.
حالت طبیعی (Natural) تنها حالت موجود در ارائه نقطه سفید D65 و تُن خاکستری خنثی مرتبط با آن بود، اما برای یک اتاق تاریک با صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی با قطر ۱۰۰ اینچ و ۱.۳ گین، به طرز ناراحتکنندهای روشن بود. حالتهای سینما و سینمای دیجیتال کمترین روشنایی را داشتند و کمی متمایل به رنگ قرمز بودند که در حالتهای فیلم غیرمعمول نیست، اما با یک کلیک روی تنظیمات دمای رنگ (به ۶ از ۵ پیشفرض) این حالتها به سمت تُن خنثیتر/کمی سردتر تغییر میکنند. هر دو حالت سینمای طبیعی یا سینمای روشن باید برای محیطهای با نور محیطی نسبتاً زیاد به خوبی عمل کنند.
سینما دیجیتال تنها تنظیماتی است که طیف رنگی گسترده DCI-P3 را به طور کامل فعال میکند و برای هر دو محدوده دینامیکی استاندارد ۱۰۸۰p و همچنین بلوریهای UHD که از طیف رنگی گستردهتر و HDR استفاده میکنند، مناسب بوده است. کلیپهای مرجع از تنظیمات فضای باز با چمن، آسمان و شاخ و برگ به طرز خیرهکنندهای طبیعی به نظر میرسیدند و ویدئو پروژکتور به راحتی تُنهای مختلف پوست را بدون هیچ نشانهای از اشباع بیش از حد قرمز مشخص میکرد. تنظیم تُن رنگ پوست، که پیشفرض را بیشتر به سمت سبز یا قرمز تنظیم میکند، هرگز مورد نیاز نبود.
ویدئو پروژکتور 4010 محتوای 4K/SDR را با عمق رنگ تا 12 بیت و محتوای 4K/HDR را با عمق رنگ تا 10 بیت پردازش میکند. در طول مدت تست ما، از فاصله دید 10 فوتی، تقریباً هیچ اثری از نوارهای رنگی دیده نشد. تنها موارد استثنا چند صحنه دشوار، مانند انتقال زمین/فضا که در فیلمهای علمی تخیلی و تریلر افتتاحیه انیمیشن سیاره زمین دیده میشود، و تنها زمانی بود که ویدئو پروژکتور با سیگنالهای 8 بیتی از یک پخشکننده بلوری ارائه میشد. حتی در آن زمان، نوارهای رنگی ظریف بودند و ممکن بود بدون جستجوی بیننده، توجه را جلب نکنند.

جزئیات/بهبود 4K.
فناوری تغییر پیکسل 4K PRO-UHD اپسون، محتوای 1080p را به میزان زیادی شفاف کرد، به طوری که خاموش کردن آن، نرمی آشکاری به تصویر بخشید. با روشن بودن تغییر پیکسل، پنج تنظیم بهبود تصویر تدریجی وجود دارد که پیشفرض آن Preset 2 است. در اکثر محتوای فیلم، تنظیمات بالای Preset 5 و Preset 4 به طور قابل توجهی جزئیات را افزایش داده و کنتراست و سهبعدی بودن اشیاء را بدون ایجاد هیچ گونه مصنوعات زنگ مصنوعی واضحی بهبود میبخشند، اگرچه محتوای ویدیویی یا فیلمهایی که از قبل واضح بودند و دارای دانههای فیلم درشت بودند، برای جلوگیری از خمیری و غیرطبیعی به نظر رسیدن، به تنظیمات پایینتری نیاز داشتند. با محتوای 4K/UHD اصلی، تفاوت بین تنظیمات پایینتر و بالاتر کمتر مشهود بود، اما حداکثر تنظیمات Preset 5 معمولاً بهترین نتایج را ارائه میداد. جزئیات در نماهای نزدیک بسیار نزدیک مژهها و چین و چروکهای پوست اسکارلت جوهانسون در فیلم لوسی یا ته ریش و منافذ پوست تام کروز در فیلم Oblivion کاملاً واضح و بدون مصنوعات بودند.
کنتراست/سطح سیاهی.
سه حالت برای دیافراگم خودکار وجود دارد که شامل خاموش، معمولی و سریع میشود. حالت سریع گاهی اوقات در هنگام تغییر صحنههای شدید یا در طول سکانسهای سریع ویرایش شده، باعث ایجاد پمپاژ نور مرئی میشد، زیرا عملکرد ویدئو پروژکتور برای تنظیم دیافراگم مناسب تلاش میکرد. این مشکلات با همان محتوا در حالت معمولی از بین رفتند.
مقدار دیافراگم در صحنههای تاریک و چالشبرانگیز با سطح تصویر متوسط پایین که با هایلایتهای روشنتر مشخص میشد، به وضوح قابل مشاهده بود. بهبود متوسط اما قابل توجهی در سطح سیاه عمیق و ارائه جزئیات سایه وجود داشت که به طور طبیعی هایلایتها را در فوکوس و برجستگی بیشتری در برابر تاریکی قرار میداد. همان صحنهها بدون دیافراگم در مقایسههای A/B شستهتر و کسلکنندهتر به نظر میرسیدند.
اگرچه کنتراست کلی و سطح سیاهی ویدئو پروژکتور ۴۰۰۰ بسیار رضایتبخش است و هرگز بیننده را با کمبودهای آشکار از صحنه خارج نمیکند، مقایسه مستقیم با مدل ارتقا یافته Epson Home Cinema 5040UB، با کنتراست اسمی پنج برابر بیشتر از ۴۰۱۰، محدودیت کف سیاه آن را آشکار کرد. با این حال، در مقایسه با ویدئو پروژکتوری که ۵۰۰ دلار گرانتر است، به طرز شگفتآوری عملکرد خوبی داشت. گزارش مقایسه ما جداگانه منتشر خواهد شد.
HDR.
مدل ۴۰۱۰ فقط محتوای HDR10 با دامنه دینامیکی بالا را تشخیص میدهد، که رایجترین شکلی است که در تمام دیسکهای بلوری UHD یافت میشود هیچ پشتیبانی از استاندارد نوظهور HLG که انتظار میرود برای پخش و استریمینگ استفاده شود، وجود ندارد، اگرچه این یک ویژگی نادر در بین ویدئو پروژکتورها است. چهار حالت HDR هر کدام به تدریج تصویر را تاریکتر میکنند. در هر حالت رنگی، ویدئو پروژکتور را میتوان طوری تنظیم کرد که هنگام مشاهده flag HDR در محتوای ۴K، به طور خودکار روشنترین حالت HDR 1 (با استفاده از گزینه Auto Bright) یا حالت HDR 2 (خودکار) را انتخاب کند. این امر امکان جابجایی یکپارچه بین محتوای ۱۰۸۰p SDR و UHD HDR را فراهم میکند، اما تنظیمات تصویر اختصاصی برای هر نوع وجود ندارد. با این حال، ۱۰ حافظه کاربری ,dnm, پروژکتور (جدا از حافظههای موقعیت لنز آن) امکان ذخیره و فراخوانی تنظیمات جداگانه در همان حالت رنگ و امکان نامگذاری آنها (به عنوان مثال SDR و HDR) را فراهم میکند. همچنین میتوانید کالیبراسیونهای مختلف را در حالتهای رنگی جداگانه برای SDR و HDR ذخیره کنید و آنها را با دکمههای Memory یا Color Mode کنترل از راه دور فراخوانی کنید.
هنگام استفاده از حالت رنگ سینمای دیجیتال، حالت HDR 1 برای اکثر نمایشها ترجیح داده شد. این حالت، چشمگیرترین/پررنگترین هایلایتها را با حداقل کاهش رنگ سیاه زمین ارائه میداد، هرچند گاهی اوقات هایلایتهای شدید (مانند غروب خورشید) را حذف میکرد که منجر به از دست رفتن برخی جزئیات اطراف در مقایسه با سایر حالتهای HDR میشد. این یک فداکاری منطقی برای روشنایی بیشتر بود. برای نمایش HDR، اپسون حالت Preset 5 کامل را برای بهبود تصویر و افزایش اشباع رنگ از ۵۰ پیشفرض به ۵۵ توصیه میکند که برای اکثر محتواها به خوبی کار میکند. توجه داشته باشید که هنگام پخش برنامههای SDR با کیفیت ۱۰۸۰p، میتوان هر حالت HDR را انتخاب کرد، اما با نتایج نامطلوب و رنگپریده.
تجربه HDR در ,dnm, پروژکتورهای جلویی، بر اساس شیوههای ناهموار تسلط در بین فیلمهای UHD، از برنامهای به برنامه دیگر متفاوت است و در تاریکی بیشترین تأثیر را دارد. این تجربه کاملاً مشابه HDR در تلویزیونهای صفحه تخت نیست. با این حال، با مشاهده عناوین نمایشی HDR در 4010 (انتقامجویان: جنگ ابدیت، بازیکن شماره یک آماده، ماموریت غیرممکن 3: پروتکل شبح، نگهبانان کهکشان جلد 2، فراموشی)، روشنایی اضافی آشکاری در آتش، خورشیدها، نورافکنها و سایر هایلایتهای روشن در برابر پسزمینههای تاریک وجود داشت که آنها را در مقایسه با محتوای مشابه در SDR 1080p درونیتر میکرد. رنگها نیز به طور کلی اشباعتر بودند و به ویژه رنگهای قرمز در برخی از دیسکها به دلیل طیف رنگ گسترده، طبیعیتر بودند. طبق معمول، برای بهترین تصویر با هر برنامه HDR، ممکن است کمی تنظیم جداگانه کنتراست، روشنایی و اشباع رنگ مورد نیاز باشد.
پردازش حرکت.
درونیابی فریم فقط برای سیگنالهای ورودی 1080p/24، چه با بهبود 4K و چه بدون آن، در دسترس است. متأسفانه، این بدان معناست که هیچ پردازش حرکتی برای ورزشهای پخششده از یک گیرنده دیجیتال که ویدئو را با فرکانس ۶۰ هرتز (جایی که ممکن است مفیدترین باشد) پخش میکند، وجود ندارد و این ویژگی را در درجه اول به محتوای فیلم محدود میکند، جایی که بسیاری از بینندگان ترجیح میدهند آن را خاموش نگه دارند تا از ایجاد جلوه ویدیویی به اصطلاح soap opera جلوگیری کنند. با این وجود، در تنظیمات عادی و بالا، درونیابی فریم به طور مؤثر لرزش ناشی از چرخش دوربین را کاهش داده یا به طور کامل حذف کرده و وضوح اشیاء متحرک را بهبود بخشید. تنظیمات پایین فقط جلوه ویدیویی متوسطی ایجاد میکرد، اما در نرم کردن حرکت کمتر مؤثر بود و میتوانست لرزش اضافی را به برخی از چرخشها وارد کند و آنها را آشکارتر کند.
ویدئوی سهبعدی.
HC 4010 به طور خودکار سیگنالهای سهبعدی را تشخیص میدهد و به طور پیشفرض روی سینمای سهبعدی یا پویای سهبعدی، هر کدام که آخرین بار استفاده شده باشد، قرار میگیرد. پویای سهبعدی، با افزایش قدرت لامپ از حالت پیشفرض میانه به بالا و با تغییراتی در کنتراست و روشنایی، رضایتبخشترین تجربه سهبعدی روشن را در یک صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی با گین ۱.۳ اینچی ارائه میدهد.
عملکرد اپسون هوم سینما ۴۰۱۰
روشنایی.
در حالت رنگ پویا، با زوم در وسیعترین حالت، کنتراست در حداکثر حالت و حالت پیشفرض توان لامپ High، میزان روشنایی ۴۰۱۰، ۲۶۲۱ لومن اندازهگیری شد که حدود ۱۰٪ بیشتر از روشنایی اسمی آن است. انتخاب حالت توان متوسط، روشنایی را در تمام حالتها تقریباً ۲۰٪ کاهش میدهد و انتخاب حالت ECO، توان را تقریباً ۳۵٪ کاهش میدهد.
اندازهگیریهای لومن برای هر حالت رنگی با حالت توان لامپ روی High انجام شد. با این حال، تنظیمات پیشفرض کارخانه برای توان لامپ از یک حالت رنگی به حالت دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، سینمای روشن و سینمای دیجیتال به طور پیشفرض روی توان متوسط و سینما روی ECO تنظیم شدهاند. بنابراین، میتوانید با تغییر تنظیمات توان، میزان خروجی نور را برای برخی از پروفایلهای رنگی افزایش یا کاهش دهید.
Epson Home Cinema 4010 ANSI Lumens
اقتصادی |
متوسط |
زیاد |
حالت |
1703 |
2088 |
2621 |
Dynamic |
1108 |
1356 |
1704 |
Bright Cinema |
1162 |
1422 |
1787 |
Natural |
588 |
723 |
904 |
Cinema |
1000 |
1225 |
1539 |
B&W Cinema |
603 |
742 |
928 |
Digital Cinema |
لومن بهینه شده برای ویدیو.
حالت سینمای دیجیتال، با تغییر دمای رنگ آن به ۶ از حالت پیشفرض ۵ (بیشتر به سمت آبی) برای مشاهده در اتاق تاریک روی صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی با گین ۱.۳ اینچ ترجیح داده شد. با صفحه نمایشهای بزرگتر یا با نور محیطی متوسط، حالتهای سینمای روشن یا طبیعی باید برای اکثر تنظیمات به اندازه کافی کار کنند و در عین حال دقت رنگ خوبی را حفظ کنند.
لومنهای بهینه شده برای ارائه.
حالتهای سینمای طبیعی و روشن هر دو برای ارائه تصاویر ثابت مؤثر بودند و باید خروجی کافی با نور محیطی متوسط بدون تغییر به حالت پویا با رنگ سبز ارائه دهند. وضوح حروف و اعداد با افزایش تنظیمات Image Enhancement به حداکثر مقدار از پیش تعیین شده ۵ به میزان زیادی بهبود یافت.
کاهش نور لنز زوم.
رفتن از عریضترین حالت به حالت تله فوتو کامل در لنز زوم ۲.۱ برابر منجر به کاهش ۲۶ درصدی نور در هر حالت رنگی میشود. اما با توجه به زوم طولانی، اکثر تنظیمات احتمالاً به ظرفیت کامل تله فوتو نیاز ندارند، که امکان قرار دادن ویدئو پروژکتور را تا فاصله ۲۰.۵ فوت برای یک تصویر ۱۰۰ اینچی در یک محیط تاریک فراهم میکند.
یکنواختی روشنایی.
با زوم در هر دو انتهای محدوده، یکنواختی روشنایی 80.9٪ بود، که نتیجهای قابل قبول است. اندازهگیریهای نور نشان داد که روشنایی در سمت راست تصویر در نمونه ما کمی از سمت چپ و وسط کاهش یافته است، اما این تغییر آنقدر کوچک و تدریجی بود که با الگوی تست 100٪ سفید قابل تشخیص نبود و با محتوای واقعی روی صفحه نمایش کاملاً نامرئی بود.
فوکوس لنز.
لنز شیشهای 15 عنصری 4010 وضوح فوقالعادهای از لبه تا لبه ارائه میداد و فوکوس خودکار کنترل دقیقی بر تنظیم ارائه میداد. لنز در صورت عدم استفاده توسط یک پوشش گرد و غبار موتوری محافظت میشود یکی دیگر از ویژگیهای خوب در این قیمت 1799 دلاری.
تأخیر ورودی.
اپسون میگوید بهترین زمان پاسخدهی با منابع 1080p/60 هرتز (مستقل از حالت رنگ) و تنظیمات زیر حاصل میشود: پردازش تصویر سریع؛ وضوح فوقالعاده، کاهش نویز، درونیابی فریم و تصحیح کیستون همگی خاموش؛ و نسبت تصویر نرمال. با سیگنال 1080p، تأخیر ورودی را با تنظیمات سریع یا دقیق برای پردازش، 28.4 میلیثانیه اندازهگیری کردیم. نتایج چه در حالت تقویت 4K روشن و چه خاموش، یکسان بود.
صدای فن.
اپسون صدای فن را در حالت قدرت بالا 31 دسیبل و در حالت ECO 20 دسیبل ارزیابی میکند. دریچههای ورودی و خروجی هر دو در جلوی ویدئو پروژکتور قرار دارند. از فاصله 5 فوتی در زیر و جلوی ویدئو پروژکتور (تقریباً شبیهسازی یک پایه سقفی 8 فوتی در بالا و تا حدودی پشت بیننده)، صدای فن Mid و ECO در یک اتاق آرام به سختی شنیده میشد و در هنگام پخش موسیقیهای معمولی قابل تشخیص نبود. تنظیمات High، صدا و همچنین زیر و بمی صدا را افزایش میداد و باعث میشد که پوشاندن و آشکار کردن آن در لحظات آرام دشوارتر شود. حالت High Altitude که اپسون در ارتفاع بالاتر از ۵۰۰۰ فوت توصیه میکند، شاید ۲ تا ۳ دسیبل به هر تنظیماتی اضافه کند. اگر این حالت همراه با حالت High Power لازم باشد، گزینههایی برای نصب ویدئو پروژکتور در فاصله دورتر از بینندگان یا ایزوله کردن آن را در نظر بگیرید.
عمر لامپ.
لامپ UHE دویست و پنجاه واتی ارائه شده تا ۳۵۰۰ ساعت در حالت High Power، و ۴۰۰۰ ساعت در حالت Mid و ۵۰۰۰ ساعت در حالت ECO عمر میکند. هزینه تعویض لامپ ۳۰۰ دلار است. اگر زیاد HDR تماشا میکنید یا ویدئو پروژکتور را برای تنظیم نور محیط نزدیک به اوج روشنایی روشن میکنید، تعویض زودهنگام را در نظر بگیرید.
تنظیمات سینمای خانگی اپسون ۴۰۱۰
زوم ۲.۱ برابری و تنظیمات گسترده تغییر لنز عمودی و افقی (+/- ۹۶٪ عمودی، +/- ۴۷٪ افقی) در ویدئو پروژکتور ۴۰۱۰، انعطافپذیری فوقالعادهای را در قرارگیری روی قفسه یا سقف فراهم میکند و تنظیمات دقیق فوکوس، زوم و تغییر لنز، نصب را سادهتر میکند. این امکانات، همراه با ۱۰ حافظه موقعیت لنز (مناسب برای حفظ ارتفاع ثابت تصویر با صفحه نمایشهای ۲.۴:۱ بدون لنز آنامورفیک)، مزایای غیرمعمولی برای یک ویدئو پروژکتور مقرونبهصرفه ۱۷۹۹ دلاری هستند.
برای یک صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی، زوم امکان فاصله پرتاب بین ۱۱'۹" و ۲۴'۸" را فراهم میکند. برای یک صفحه نمایش ۱۰۰ اینچی، این محدوده ۹'۱۰" تا ۲۰'۸" است. اپسون محدوده اندازه تصویر را ۵۰" تا ۳۰۰" اعلام میکند. میتوانید برای محاسبهی برد پرتاب ویدئو پروژکتور اپسون هوم سینما ۴۰۱۰، اندازهی صفحه نمایش و میزان نور خروجی تخمینی آن را بررسی کنید.
اتصالات Epson Home Cinema 4010
ورودیهای پنل اتصال در زیر فهرست شدهاند. از دو ورودی HDMI، هر دو نسخه HDMI 1.4 با پهنای باند 10.2 گیگابیت بر ثانیه هستند و یکی از آنها دارای مدیریت حق چاپ HDCP 2.2 مورد نیاز برای محتوای UHD محافظت شده است. پردازش 4010 با سیگنالهای 4K/60 با SDR، نمونهبرداری کروما 4:4:4 و عمق رنگ تا 12 بیت؛ یا سیگنالهای 4K/24 هرتز با HDR در 4:2:2 با عمق تا 10 بیت، در بالاترین سطح قرار دارد. علاوه بر این، سیگنال HDR 4:2:2 با عمق 12 بیت را نیز میپذیرد، اما آن را با سرعت 10 بیت پردازش میکند.
عدم وجود پورت HDMI 2.0 با پهنای باند کامل 18 گیگابیت بر ثانیه در یک ویدئو پروژکتور 4K مدل 2018، به خصوص با توجه به اینکه HDMI 2.1 در حال ورود به بازار است، حتی در یک ویدئو پروژکتور ارزان قیمت نیز ناامیدکننده است. با این حال، در عمل، این امر بیشتر بر گیمرهایی که قصد استفاده از ویدئو پروژکتور خود را برای بازیهای 4K/60 هرتز کدگذاری شده با HDR دارند، تأثیر خواهد گذاشت. دوستداران فیلم میتوانند از اکثر دیسکهای UHD HDR با نرخ فریم اصلی 24 فریم در ثانیه لذت ببرند، اگرچه هر محتوای فیلم HDR که با نرخ فریم 60 هرتز پخش یا روی دیسک ارائه شود، به SDR محدود خواهد شد.

HDMI 1.4 (یکی با HDCP 2.2)
USB نوع A (برای کابل HDMI اپتیکال، حداکثر 300 میلیآمپر، فقط منبع تغذیه)
USB (برای بیسیم و میانافزار)
مینی USB (فقط سرویس)
LAN (RJ-45)
کامپیوتر/D-sub 15 پین
RS-232c (D-sub 9 پین)
خروجی تریگر (مینی جک 3.5 میلیمتری) 12 ولت DC، حداکثر 200 میلیآمپر
نظر ما در مورد اپسون هوم سینما ۴۰۱۰
تا اواخر اکتبر ۲۰۱۸، پایگاه داده ProjectorCentral، ۱۸ ویدئو پروژکتور سازگار با ۴K را نشان میدهد که قیمت آنها از ۱۳۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار متغیر است (از جمله چندین مدل اضافی که فقط در چرخ رنگ یا سایر تغییرات جزئی متفاوت هستند). در حالی که اپسون هوم سینما ۴۰۱۰ جایگاه گرانترین را به خود اختصاص داده است، اما جزو انعطافپذیرترین و آسانترین دستگاهها برای راهاندازی و کاملترین امکانات است. تا جایی که کیفیت ساخت شاخصی برای آن باشد، این دستگاه همچنین بزرگترین و سنگینترین دستگاه در این گروه است (به همراه مدل قبلی خود، هوم سینما ۴۰۰۰). هیچ کس که این غول ۲۵ پوندی را از جعبه بیرون بیاورد، استحکام آن را تصدیق نخواهد کرد. این بخشی از چیزی است که شما برای آن هزینه میکنید.
همچنین، با وجود تکیه بر تغییر پیکسل تصویرگرهای LCD 1080p به جای تراشههای LCOS یا DLP 4K بومی که در ویدئو پروژکتورهای گرانتر یا دستگاههای DLP در این کلاس که از تغییر پیکسل برای دستیابی به وضوح کامل 4K استفاده میکنند، در میان بهترین عملکردها در این گروه قرار دارد. اپسون فعلاً تصمیم گرفته است که با این قیمت، برخی از مزایای ویدئو پروژکتورهای سنتی رده بالاتر را ارائه دهد که میتوانند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت تصویر و تجربه کاربری نسبت به تصویرگرهای 4K داشته باشند، در حالی که هرگونه تفاوت قابل مشاهده در ارائه جزئیات را به نامرئی بودن مجازی در بیشتر محتوا کاهش میدهد. وضوح لنز برای یک ویدئو پروژکتور 1800 دلاری چشمگیر است، در حالی که گنجاندن یک عنبیه پویای مفید برای افزایش کنتراست در این گروه نادر است (اگر نگوییم منحصر به اپسون 4010 و 4000). و دقت بیشتری شده است تا اطمینان حاصل شود که چندین حالت مشاهده از پیش تعیین شده برای بینندگان حساس به خوبی تنظیم شدهاند.
ویدئو پروژکتور ۴۰۱۰ برای همه مناسب نخواهد بود. شما میتوانید کنتراست و سطح سیاه بهتری را از ویدئو پروژکتورهای گرانتر بالای ۲۰۰۰ دلار، از جمله Epson Home Cinema 5040UB، دریافت کنید که ما قصد داریم آن را با ۴۰۱۰ مقایسه کنیم تا ارزش تغییر پیکسل، کنتراست و HDR بهروز شده ۴۰۱۰ را بسنجیم. عدم پشتیبانی ۴۰۱۰ از HDR 4K/60 Hz و تاخیر ورودی ۲۸ میلیثانیهای آن ممکن است جذابیت آن را برای گیمرهای حرفهای محدود کند. و برخی از خریدارانی که قصد تماشای فیلم در نور محیطی بالا را دارند، ممکن است به روشنایی بیشتری نیز نیاز داشته باشند، البته به قیمت احتمالی عملکرد سطح سیاه و کنتراست در شرایط اتاق تاریک.
اما برای علاقهمندان جدی به سینمای خانگی که به دنبال یک ویدئو پروژکتور سازگار با ۴K برای پخش بهترین کیفیت محتوای فیلم UHD HDR در اتاقهای تاریک تا با نور متوسط هستند، تصور اینکه با این قیمت کیفیت تصویر بسیار بهتری از این سطح داشته باشند، دشوار است. اگرچه چندین ویدئو پروژکتور در محدوده قیمتی زیر ۱۵۰۰ دلار ممکن است شما را با قیمت کمتری وارد این بازی کنند، اما هزینهای که برای Epson Home Cinema 4010 میپردازید در مقایسه با آنچه دریافت میکنید، آن را در کلاس دیگری قرار میدهد. این ویدئو پروژکتور از بسیاری جهات یک ویدئو پروژکتور سطح بالا با قیمت مناسب است.