با عرضه Sony VPL-VW285ES، سونی همچنان در کاهش هزینه ویدئو پروژکتورهای 4K اصلی به سطحی که برای طیف وسیعتری از مصرفکنندگان مقرونبهصرفه باشد، پیشرو است. در قلب VW285ES یک موتور نوری با سه تراشه SXRD با وضوح اصلی و 4096x2160 پیکسل در هر تراشه قرار دارد. عرضه این ویدئو پروژکتور 4K با قیمت 4999 دلار، اولین بار در تاریخ این صنعت است که یک ویدئو پروژکتور 4K اصلی با قیمت کمتر از 5000 دلار به بازار عرضه میشود.
Sony VPL-VW285ES
همزمان با آن، Sony VPL-VW385ES با قیمت 7999 دلار عرضه شد که نسخهای با کنتراست بالاتر از VW285ES است و (1) حافظه موقعیت تصویر (تنظیم خودکار لنز با یک لمس برای تطبیق با نسبتهای ابعاد مختلف برای نصبهای Cinemascope با ارتفاع تصویر ثابت)، (2) کالیبراسیون خودکار داخلی برای حفظ تعادل رنگ در طول زمان و (3) دیافراگم خودکار پویا را اضافه میکند.
هر دوی این ویدئو پروژکتورها دارای لامپهای فوق پرفشار با عمر تخمینی ۶۰۰۰ ساعت در حالت لامپ کم مصرف هستند. (سونی همچنین یک ویدئو پروژکتور ۴K مبتنی بر لیزر، VPL-VW885ES، با قیمت ۲۴۹۹۹ دلار عرضه کرده است.)
ما VW385ES را در کارخانه نداریم، بنابراین نمیتوانیم در مورد تفاوت مقایسهای کنتراست بین آن و VW285ES اظهار نظر کنیم. VW385ES دارای نرخ کنتراست ۲۰۰۰۰۰:۱ است، اما سونی نرخ کنتراست VW285ES را منتشر نکرده است. میتوانیم بگوییم که تراشههای SXRD بازتابنده VW285ES کنتراست و سطوح سیاه کافی را برای آن فراهم میکنند تا در رده قیمتی خود کاملاً رقابتی باشد.
کیفیت تصویر
برند سونی مترادف با کیفیت تصویر عالی است و VW285ES هیچ کمکی به کاهش این شهرت نمیکند. دو جنبه از تصویر به طور خاص برجسته هستند. یکی از آنها البته همان چیزی است که انتظار دارید تصویر بسیار واضح. توانایی VW285ES در نمایش جزئیات ظریف مانند بافت مو و پارچه بینظیر است، بخشی به دلیل تراشههای 4K SXRD بومی و بخشی به دلیل لنز دقیق. کنتراست عالی نیز به وضوح تصویر کمک میکند.
البته بحث بزرگی در مورد اینکه آیا تراشههای وضوح 4K بومی در VW285ES به آن مزیت وضوح نسبت به ویدئو پروژکتورهای رقیب که دارای تراشه جدید 4K UHD DLP TI هستند، میدهد یا خیر، وجود دارد. خوشبختانه، ما BenQ HT8050 را در دسترس داریم که واضحترین ویدئو پروژکتور 4K مبتنی بر DLP است که تاکنون دیدهایم. این یک آزمایش عالی در کنار هم است.
در این مقایسه، VW285ES و HT8050 میتوانند گاهی اوقات هر کدام کمی واضحتر از دیگری به نظر برسند، اما تفاوت ادراکی به وضوح موضوع بستگی ندارد، بلکه به کنتراست و اشباع رنگ موضوع بستگی دارد. VW285ES به طور کلی از مزیت کنتراست پنهان برخوردار است، بنابراین هنگام مشاهده موضوعی با کنتراست بالا، کنتراست VW285ES تمایل دارد تصویر را مستقل از وضوح اصلی تراشهها واضحتر نشان دهد. به طور مشابه، موضوعی با اشباع رنگ بالا در VW285ES تمایل به واضحتر به نظر رسیدن دارد. از سوی دیگر، اشباع و کنتراست را حذف کنید، و بازی کاملاً متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، جزئیات پارچه در یک کت و شلوار مشکی یا موهای یک ریش خاکستری میتواند در HT8050 کمی واضحتر به نظر برسد.
در فیلم لوسی، موهای بلوند غنی اسکارلت جوهانسون در VW285ES واضحتر به نظر میرسد و موهای خاکستری فرفری مورگان فریمن در HT8050 واضحتر به نظر میرسد. در این فیلم، در زمان ۰۰:۲۶:۱۰، فریمن در حال ارائه پاورپوینت با متن سیاه روی صفحه سفید است و متن در HT8050 خواناتر از VW285ES است. با این حال، در کل، VW285ES تصویر ویدیویی واضحتری با موضوع کاملاً رنگی ارائه میدهد. با گرافیکهای ثابت مانند صفحه هشدار FBI یا صفحه منوی اولیه پخشکننده بلو-ری OPPO BDP-203 (که ما برای این آزمایش استفاده کردیم)، هیچ تفاوتی در وضوح تصویر بین این دو ویدئو پروژکتور وجود ندارد. هر دو به یک اندازه واضح به نظر میرسند، اگرچه VW285ES دوباره از نظر کنتراست بالاتر است.
بنابراین، از آنچه در این مقایسه میبینیم، هیچ تفاوت عملی در وضوح جزئیات قابل مشاهده که مربوط به وضوح فیزیکی خود تراشههای تصویربرداری باشد، وجود ندارد. با این حال، این دو ویدئو پروژکتور تفاوتهای قابل توجهی در کنتراست، سطح سیاهی و رندر رنگ دارند و همین تفاوتها هستند که این تصور ذهنی را ایجاد میکنند که VW285ES در وضوح نهایی تصویر ویدیویی برتری دارد.
جای تعجب نیست که توجه همه به مسئله وضوح 4K جلب شده است. اما عامل عملکرد برجسته دیگر در VW285ES، تعادل رنگ دقیق در تنظیمات رنگ D65 است. برای دریافت یک تصویر ویدیویی کاملاً زیبا، طبیعی و بسیار رضایتبخش، نیازی به کالیبراسیون این ویدئو پروژکتور ندارید. فقط Cinema Film 1 یا 2 یا Reference را انتخاب کنید و همه چیز آماده است. هر سه این حالتها نزدیک به 1300 لومن روشنایی تولید میکنند که یک چیز عجیب و قابل توجه است ویدئو پروژکتوری که برای ویدیو در نزدیکی حداکثر میزان لومن 1500 بهینه شده است. در واقع، اینها روشنترین حالتهای عملکرد در ویدئو پروژکتور هستند. انتخاب سایر حالتهای رنگ از پیش تعیینشده، تصویری گرمتر یا سردتر به شما میدهد، اما در همه موارد، تصویری کمنورتر.
یکنواختی روشنایی یکی دیگر از عوامل عملکرد درخشان است که با نرخ فوقالعاده ۹۱٪ اندازهگیری میشود. به طور کلی، بر اساس محدوده عملکرد ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی امروزی، یکنواختی ۶۰٪ را ضعیف، ۷۰٪ متوسط/متوسط، ۸۰٪ خوب و ۹۰٪ عالی میدانیم. یکنواختی متوسط یکی از مواردی است که میتوانید با آن کنار بیایید زیرا بینندگان معمولاً وقتی یکنواختی کم است، متوجه تغییرات روشنایی در سراسر صفحه نمایش در یک تصویر ویدیویی نمیشوند. اما وقتی یکنواختی عالی نیست، تصویر را آنطور که در نظر گرفته شده است، نمیبینید، بنابراین دیدن ویدئو پروژکتورهایی مانند VW285ES با نرخ ۹۱٪ هیجانانگیز است.
افزایش کنتراست.
VW285ES دارای ویژگی افزایش کنتراست با چهار گزینه است - خاموش، کم، متوسط و زیاد. این کنترل تأثیر نسبتاً نامحسوسی بر منابع SDR دارد و با تغییر از حالت خاموش به زیاد، یک اثر روشنکننده جزئی بر روی هایلایتها ایجاد میکند. با این حال، تأثیر بسیار بیشتری بر تصویر HDR دارد. به عنوان یک اثر کلی، با حرکت از حالت کم به زیاد، هایلایتها را افزایش میدهد و به طور کلی تصویر را روشنتر میکند، البته با هزینه واقعی کاهش کنتراست در رنگهای میانی. در عمل، میتواند به عنوان وسیلهای برای جبران سطوح خروجی غیرقابل پیشبینی در دیسکهای HDR بسیار مفید باشد.
هیچ تنظیم بهینهای برای کنترل افزایش کنتراست وجود ندارد. هنگام تماشای فیلم Blade Runner در حالت HDR، تنظیم ترجیحی ما خاموش بود؛ این تنظیم به ما یک تصویر غنی و فوقالعاده با کنتراست بالا میداد که نیازی به کمک نداشت. برعکس، هنگام تماشای فیلم Bourne Identity، تنظیم ترجیحی High بود، صرفاً به این دلیل که تصویر در غیر این صورت خیلی تاریک بود.
VW285ES میتواند یک تصویر HDR قوی و نسبتاً روشن با کنتراست و اشباع بالا تولید کند، البته تا زمانی که منبع و کالیبراسیونها با هم مطابقت داشته و بهینه شده باشند. در حال حاضر منابع HDR در همه جا وجود دارند، بنابراین هیچ کالیبراسیون HDR در هیچ ویدئو پروژکتوری با همه منابع HDR مطابقت ندارد. البته این تقصیر فروشنده یا ویدئو پروژکتور نیست. این صرفاً نشانهای از مشکلات رو به رشد صنعت با یک فناوری جدید است.
بهروزرسانی در مورد 4K HDR 60p (11/28/17): VW285ES دارای پهنای باند 13.5 گیگابیت بر ثانیه است. این برای همه فیلمهای 4K HDR 10 بیتی 24 فریم بر ثانیه کافی است. در تئوری، این پهنای باند برای 4K HDR 10 بیتی 60 فریم بر ثانیه با نمونهبرداری کروما 4:2:0 نیز کافی خواهد بود. متأسفانه، این ویدئو پروژکتور صرف نظر از نمونهبرداری کروما، تمام تصاویر 4K HDR 60 فریم بر ثانیه را به 8 بیت کاهش میدهد. این امر منجر به مصنوعات باندینگ، معمولاً در منابع بازی، شده است. (به محدودیتها در زیر مراجعه کنید.)
عملکرد
روشنایی.
سونی VW285ES دارای نرخ روشنایی ۱۵۰۰ لومن است که چندان روشن نیست. با این حال، در حالت بهینه شده برای ویدیو، حدود ۱۳۰۰ لومن یا کمی کمتر از مقدار مشخص شده، روشنایی میدهد که کاملاً غیرمعمول است. بسیاری از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی خوش شانس هستند اگر بتوانند پس از کالیبره شدن برای ویدیوی بهینه، نیمی از لومن مشخص شده خود را ارائه دهند. در مقایسه، BenQ HT8050 دارای نرخ روشنایی ۲۲۰۰ لومن است، اما در حالت بهینه شده برای ویدیو، ۱۲۶۷ لومن اندازهگیری شد. بنابراین VW285ES با وجود حداکثر نرخ لومن پایین، از نظر روشنایی رقابتی است.
حالتهای رنگ از پیش تعیین شده.
هشت حالت رنگ از پیش تعیین شده وجود دارد که توسط کاربر قابل تغییر است. همچنین یک حالت کاربر سفارشی اضافی وجود دارد که میتوانید هر کاری که میخواهید با آن انجام دهید. روشنترین حالتهای رنگ از پیش تعیین شده عبارتند از Cinema Film 1، Cinema Film 2 و Reference که همگی با D65 کالیبره شدهاند و عملاً همگی لومن یکسانی تولید میکنند.
از بین حالتهای رنگی باقیمانده، چهار حالت دمای سردتری دارند و تا حدود D75 کالیبره شدهاند؛ این حالتها عبارتند از TV، Game، Bright Cinema و Bright TV. حالت Photo به عنوان گرمترین حالت در بین گزینهها، با کالیبره شدن تا حدود D55، برجسته است. به دلایلی، در نمونه آزمایشی ما، هر پنج حالت از پیش تنظیم شده حدود 10٪ روشنایی کمتری نسبت به حالتهای D65 نشان دادند. سونی اعلام میکند که این موضوع غیرمنتظره است. مطمئناً برای ما هم همینطور بود، زیرا آزمایش جادهای ما از VPL-VW365ES اساساً روشنایی یکسانی را بین حالتهای Bright و Cinema 1 نشان داد. بنابراین در زمان نگارش این مطلب، میزان خروجی لومن در این حالتها در حال بررسی است و اگر متوجه شویم که اندازهگیریهای ارائه شده در زیر نمایانگر واحدهای تولیدی معمولی نیستند، این بخش از بررسی را بهروزرسانی خواهیم کرد.
Sony VLP-VW285ES ANSI Lumens
| LOW |
HIGH |
حالت |
| 925 |
1304 |
Cinema Film 1 |
| 919 |
1294 |
Cinema Film 2 |
| 915 |
1288 |
Reference |
| 805 |
1134 |
TV |
| 820 |
1155 |
Photo |
| 830 |
1169 |
Game |
| 834 |
1174 |
Bright Cinema |
| 830 |
1169 |
Bright TV |
تنظیمات دمای رنگ.
علاوه بر حالتهای رنگی که ذکر شد، VW285ES دارای یک منوی کنترل جداگانه برای دمای رنگهای از پیش تعیینشده است. گزینهها عبارتند از D55، D65، D75 و D93. در مقایسه با روشنترین D65، تنظیمات D75 10٪ کمتر روشن، D55 11٪ کمتر روشن و D93 21٪ کمتر روشن است.
طرفداران فیلمهای کلاسیک سیاه و سفید قدیمی، توجه داشته باشند که D55 دمای رنگ بهینه برای تماشای فیلمهای سیاه و سفید است، همانطور که در دهه 1940 در سینماها دیده میشدند. D65 بیش از حد سرد و خنثی است. بنابراین وقتی کازابلانکا را با VW285ES روی صفحه نمایش خود پخش میکنید، میتوانید از پیش تنظیم رنگ عکس یا دمای رنگ D55 استفاده کنید تا ویدئو پروژکتور را به راحتی برای مشاهده بهینه فیلمهای سیاه و سفید دوباره کالیبره کنید.
حالت اقتصادی دو حالت عملکرد لامپ وجود دارد، زیاد و کم. تمام حالتهای رنگ از پیش تعیینشده به صورت پیشفرض روی High هستند و در صورت تمایل، تنظیم مجدد ویدئو پروژکتور روی Low به عهده کاربر است. انتخاب Low، خروجی لومن را ۲۹٪ کاهش میدهد و به طور قابل توجهی صدای فن را کاهش میدهد.
کاهش نور لنز زوم.
لنز زوم ۲.۰۶x در انتهای تلهفوتو ۲۳٪ کمتر از انتهای زاویه باز و زاویه باز، روشنایی دارد. این کاهش نور نسبتاً کم است، زیرا زومهایی با این طول اغلب میتوانند ۳۵٪ یا بیشتر از دست بدهند.
یکنواختی روشنایی.
VW285ES در یکنواختی روشنایی، هم در انتهای زاویه باز و هم در انتهای تلفن، خوانش عالی ۹۱٪ را ارائه میدهد.
تأخیر ورودی.
ویدئو پروژکتور دارای حالت بازی با ویژگی کاهش تأخیر است. در حالت روشن، تأخیر ۳۶ میلیثانیه را روی سیگنال ۱۰۸۰p اندازهگیری کردیم. در حالت خاموش، تأخیر ۱۲۲ میلیثانیه است. سونی نشان میدهد که تأخیر پیشبینیشده برای منبع ۴K 60p تا ۵۵ میلیثانیه خواهد بود، اگرچه ما تأخیر ورودی را با این منبع آزمایش نکردیم.
اتصال سیگنال 4K.
دو پورت HDMI هر دو با HDCP 2.2 فعال هستند. 4K HDR 60p 10bit (برای HDR10/HLG). هر دو پورت سیگنالهایی تا پهنای باند 13.5 گیگابیت بر ثانیه را میپذیرند.
صدای فن.
در حالت لامپ بالا، صدای فن نسبتاً کم و نامحسوس است، اما کاملاً بیصدا نیست. اگر ویدئو پروژکتور درست پشت سر شما قرار گرفته باشد، در فواصل آرام فیلم متوجه صدای آن خواهید شد. اگر به سقف نصب شده باشد، مشکل کمتری خواهد داشت. در حالت لامپ کم، صدای فن به طور قابل توجهی به بسیار بیصدا کاهش مییابد. از سوی دیگر، در حالت ارتفاع بالا، صدای آن کاملاً آشکار میشود و کاربرانی که در ارتفاع بالاتر از 5000 فوت قرار دارند، احتمالاً میخواهند اقداماتی برای مهار صدا انجام دهند.
سهبعدی.
همه ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی 4K سونی از جمله VW285ES قابلیت سهبعدی دارند، اما ما در این بررسی سهبعدی را آزمایش نکردیم.
محدودیتها
بهروزرسانی در مورد 4K HDR 60p (11/28/17): هنگامی که ویدئو پروژکتور VPL-VW285ES سیگنال HDR 2160p را با سرعت 60 فریم در ثانیه و عمق رنگ 10 بیتی دریافت میکند، آن سیگنال را به صورت داخلی به عنوان یک سیگنال 8 بیتی پردازش میکند که ممکن است منجر به ایجاد نواربندی قابل مشاهده در برخی از محتواها، معمولاً بازیهای 4K HDR با سرعت 60 فریم در ثانیه، شود. این موضوع بر محتوای فیلم 4K HDR که معمولاً 24 فریم در ثانیه است، تأثیری ندارد. اما هنگام مشاهده منابع 4K HDR 60p، کاربران VW285 (و همچنین VW385 و VW675) باید کمی مصالحه کنند. یک مصالحه این است که HDR را در پخشکننده خاموش کنید و محتوا را با فرمت SDR مشاهده کنید. مورد دیگر، در برخی از دستگاهها مانند پخشکننده OPPO 4K، حفظ تصویر HDR با نرخ فریم کاهشیافته است. در تئوری، پهنای باند ۱۳.۵ گیگابیت بر ثانیه برای پردازش ۴K HDR 60p 10-bit در ۴:۲:۰ کافی است، اما VW285ES، VW385ES و VW675ES در حال حاضر همگی وضوح را به ۸ بیت کاهش میدهند.
بدون حافظه لنز.
این ویژگی که سونی آن را حافظه موقعیت تصویر مینامد، از نمایش تصویر با ارتفاع ثابت از منابع مختلف نسبت ابعاد در صفحه نمایش Cinemascope 2.4:1 پشتیبانی میکند. این ویژگی در VW385ES موجود است، اما در VW285ES موجود نیست. عدم وجود این ویژگی به این دلیل قابل توجه است که در بسیاری از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی رقیب با قیمت ۵۰۰۰ دلار یا کمتر وجود دارد. با این حال، این محصولات از فناوری تغییر پیکسل در تراشههای ۱۰۸۰p استفاده میکنند و قدرت تفکیک جزئیات ۴K مشابه VW285ES را ندارند.
درونیابی فریم محدود در ۴K.
نام تجاری سونی برای درونیابی فریم، Motionflow است. در VW285ES شش گزینه Motionflow برای منابع 1080p یا استاندارد وجود دارد که طیف گستردهای از گزینههای عملکردی را در اختیار شما قرار میدهد. با این حال، فقط یکی از این گزینهها هنگام پخش سیگنال 4K در دسترس است. آن یکی، Impulse، تأثیر محدودی بر کاهش لرزش و تثبیت تصویر دارد. بنابراین واقعاً هیچ قابلیت Motionflow در منابع 4K وجود ندارد که همان مزایای سیستمهای درونیابی فریم را داشته باشد که ممکن است در سایر محصولات با آن آشنا باشید.
نسبت تصویر.
فرمت اصلی VW285ES به جای استاندارد ۱.۷۸ یا ۱۶:۹، ۱.۹:۱ است. بنابراین برای هر ارتفاع مشخص، ۶.۶٪ عریضتر از ۱۶:۹ است. اگر از صفحه نمایشی با نسبت تصویر ۱.۹:۱ استفاده میکنید، دو گزینه برای نمایش محتوای ۱۶:۹ دارید. یکی اینکه صفحه را به صورت عمودی با تصویر ۱۶:۹ پر کنید و نوارهای سیاه کوچکی معادل ۳.۳٪ از عرض صفحه را در هر طرف داشته باشید. گزینه دیگر این است که آن را به صورت افقی بزرگ کنید تا کل صفحه ۱.۹:۱ را پر کند. اگر این کار را انجام دهید، ویدئو پروژکتور ۳.۳٪ از تصویر را از لبههای بالا و پایین برش میدهد. همچنین تطابق یک به یک پیکسل با منبع ۳۸۴۰x۲۱۶۰ را از بین میبرد. این تغییر مقیاس برای نرم کردن تصویر و ایجاد کمی نوار در الگوی تست خط ۱ پیکسلی کافی است، اما در ویدیوی واقعی با این وضوح، مشاهده تفاوت تقریباً غیرممکن است. شما میتوانید به راحتی از طریق یک دکمه روی ریموت، بین دو تنظیمات نسبت تصویر جابجا شوید.
برای کسانی که از قبل صفحه نمایش با فرمت ۱۶:۹ نصب کردهاند، ویدئو پروژکتور میتواند طوری نصب شود که یک منبع ۴K UHD، Full HD یا سایر منابع ۱۶:۹ به صورت تمام فریم نمایش داده شود و نوارهای سیاه ۳.۳٪ اضافی در خارج از ناحیه تصویر در قسمتهای راست و چپ قاب قرار میگیرند.
حالت روشنایی بالا ندارد.
VW285ES برای نصب در سینمای تاریک کلاسیک ایدهآل است. این امر به ویژه برای مشاهده بهینه HDR صادق است. پروژکتورهای سینمای خانگی رقیب با قابلیت ۴K وجود دارند که میتوانند تصویر بهینه شده ویدیویی روشنتری را ارائه دهند و آنها را برای مشاهده در نور محیط انعطافپذیرتر کنند. با این حال، باز هم این مدلها از تغییر پیکسل با تراشههای ۱۰۸۰p استفاده میکنند و بنابراین جزئیات ۴K را با دقت بالایی ارائه نمیدهند. اگر قصد دارید از VW285ES در نور محیط استفاده کنید، یک صفحه نمایش ALR خوب به شدت توصیه میشود.
صدای قابل شنیدن در ارتفاع بالا.
صدای فن در حالت High Altitude برای یک اتاق سینمای حرفهای اختصاصی کمی زیاد است. حالت HA در ارتفاع ۱۵۰۰ متری یا حدود ۴۹۰۰ فوت مورد نیاز است. انتظار میرود برای مهار این صدا، برنامهریزی نصب اضافی انجام شود.
در حالت High، هیچ رتبهبندی عمر لامپی وجود ندارد. سونی معمولاً رتبهبندی عمر لامپ را برای حالت High (قدرت کامل) منتشر نمیکند، زیرا انتظار میرود عمر لامپ بسته به شرایط محیطی متفاوت باشد. در حالت Low، این عدد ۶۰۰۰ ساعت است. لامپ جایگزین ۴۹۹.۹۹ دلار است.
نظر ما در مورد سونی VPL-VW285ES
سونی VW285ES بالاترین کیفیت کلی تصویر 4K را با قیمتی که تاکنون دیدهایم، ارائه میدهد. این کیفیت تصویر از ترکیبی از وضوح جزئیات 4K بسیار واضح، دقت رنگ بسیار دقیق، کنتراست و سطوح سیاه کافی و یکنواختی روشنایی استثنایی حاصل میشود. VW385ES به داشتن عملکرد کنتراست بالاتر شهرت دارد و ممکن است همینطور باشد. اما ما چیزی که به عنوان نقص کنتراست قابل مشاهده در VW285ES شناخته شود، نمیبینیم.
سونی با حذف حافظه موقعیت تصویر و در دسترس قرار دادن آن فقط در VW385ES، یک معامله ارزش را در VW285ES طراحی کرده است. اگر میخواهید یک نصب CIH با صفحه نمایش سینمااسکوپ راهاندازی کنید، این یک محدودیت بزرگ است. اگر این کار را نمیکنید، این یک ویژگی بیربط است که هرگز از دست نخواهید داد.
برگه تبلیغاتی محصول سونی، کاربرد آن را هم در سینما و هم در اتاق نشیمن برجسته میکند، با تصویر عالی حتی در اتاقهای روشن. اگرچه ممکن است در نور محیط تصویر خوبی دریافت کنید، اما اگر قصد استفاده در نور محیط را دارید، یک صفحه نمایش با کیفیت بالا برای حذف نور محیط به عنوان یک محصول همراه اکیداً توصیه میشود. در غیر این صورت، یک اتاق تاریک سینما به شما این امکان را میدهد که از این ویدئو پروژکتور 4K برجسته، به خصوص برای استفاده در HDR، نهایت استفاده را با توجه به قیمتش ببرید.
بهروزرسانی 11/28/17: کسانی که قصد دارند از ویدئو پروژکتور خود برای بازیهای 4K HDR 60p استفاده کنند، ممکن است در برخی منابع شاهد کمی افت کیفیت باشند. با این حال، از آنجایی که ویدئو پروژکتور با این منبع دارای تاخیر ورودی 55 میلیثانیه است، VW285ES به هر حال برای بازیهای 4K HDR 60p ایدهآل نیست. گیمرهایی که نگران پاسخ سریع و حداقل تاخیر ورودی هستند، ممکن است بخواهند گزینه حالت بازی 1080p را با 36 میلیثانیه انتخاب کنند. [EP]