از زمانی که این دو ویدئو پروژکتور در ماه اوت گذشته بررسی و مقایسه شدند، اتفاقات زیادی افتاده است. امسال گروه کاملاً جدیدی از ویدئو پروژکتورهای ارزان قیمت 4K وارد بازار شدهاند. قیمت Optoma UHD60 از 1999 دلار به 1799 دلار کاهش یافته است. قیمت Epson Home Cinema 4000 بین 1999 تا 1799 دلار (قیمت فعلی آن در حال حاضر) متغیر است که بستگی به تبلیغات فعال در آن زمان دارد. فراتر از این، اپسون در ماه دسامبر یک بهروزرسانی سیستمعامل قابل توجه منتشر کرد که عملکرد کلی HDR را بهبود بخشید، عملکردی که تابستان گذشته کمی آن را فاقد آن میدانستیم. بنابراین زمان آن رسیده است که این دو مدل را در چشمانداز رقابتی فعلی دوباره ارزیابی کنیم. از این رو، این بهروزرسانی ارائه شده است.
اپسون هوم سینما ۴۰۰۰ و اوپتوما UHD60 هر دو ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی با قابلیت ۴K و بدنه سفید هستند. و اینجاست که شباهت به پایان میرسد. از نظر فناوری ۴K و ویژگیها/عملکرد، نمیتوان دو ویدئو پروژکتور کاملاً متفاوت وجود داشت.
سینما خانگی اپسون ۴۰۰۰ اساساً یک سینما خانگی ۶۰۴۰UB/۵۰۴۰UB است که فیلتر جبران رنگ متفاوتی دارد و دیافراگم لنز آن حذف شده است، دو تغییری که بر کنتراست و لومن تأثیر میگذارند. این سینما خانگی سیگنالهای ۴K اصلی را میپذیرد و آنها را با تغییر پیکسل روی پنلهای ۳LCD 1080p اصلی نمایش میدهد. این فناوری سیگنالهای ۴K اصلی را با همان دقت تراشه ۴K UHD DLP نمایش نمیدهد، با این حال تصویری بسیار واضح تولید میکند که وضوح آن به طور قابل توجهی بالاتر از آن چیزی است که از تراشههای ۱۰۸۰p اصلی که آن را تولید میکنند، انتظار دارید.
ویدئو پروژکتور OPTOMA UHD60 از تراشه DLP 4K UHD با اندازه 0.66 اینچ برای به حداکثر رساندن وضوح تصویر با سیگنالهای منبع 4K استفاده میکند. Optoma اولین سازندهای بود که تراشه DLP 4K UHD را با قیمت زیر 2000 دلار با UHD60 عرضه کرد. اما برای رسیدن به این قیمت در سال گذشته، آنها فقط ملزومات اولیه را با ویژگیهای بسیار کمی غیر از نمایشگر 4K در آن گنجاندند. تراشه UHD60 نیز از تغییر پیکسل استفاده میکند، اما دارای 2716 در 1528 آینه روی تراشه است، یا دو برابر عناصر در مقایسه با یک دستگاه استاندارد 1080p. در عمل، تصویری تولید میکند که با موضوع فیلم/ویدئو در استفاده از سینمای خانگی، از نظر وضوح با یک ویدئو پروژکتور 4K اصلی قابل تشخیص نیست.
بنابراین، با سیگنال 4K، مدل Epson 4000 تصویری بسیار واضح و نزدیک به یک تصویر 4K تولید میکند و UHD60 تصویری 4K به طور قابل توجهی واضحتر تولید میکند. تفاوت به ویژه قابل مشاهده است در جزئیات ظریف مو و پارچه، وقتی دو تصویر در کنار هم دیده شوند.
نتایج با منابع ویدیویی HD 1080p تا حدودی متفاوت است. در این حالت، هر دو ویدئو پروژکتور سیگنال اصلی 1080p را برای رسیدن به تصویر 4K ارتقا میدهند. در عمل، تفاوت زیادی در نتایج این دو مدل وجود ندارد و گاهی اوقات به نظر میرسد که Epson 4000 در واقع واضحتر از این دو است. اما اشتباه است که این تفاوتها را مهم بدانیم. هر دو ویدئو پروژکتور، محتوای منبع 1080p را بسیار واضحتر از ویدئو پروژکتورهای اصلی 1080p نشان میدهند.
عملکرد HDR.
در عرضه اولیه خود در سال گذشته، HC 4000 به خوبی UHD60 با HDR عمل نمیکرد تصویر خیلی روشن نبود. با این حال، اپسون در ماه دسامبر یک بهروزرسانی سیستم عامل منتشر کرد که عملکرد HDR HC 4000 را بهبود بخشید و آن را با UHD60 در HDR رقابتیتر از قبل کرد.
مقایسه این دو دشوار است زیرا هر دو را میتوان برای ارائه تصاویر HDR به روشهای مختلفی تنظیم کرد. در بسیاری از ویدئو پروژکتورها، HDR یک پیشتنظیم رنگ/گاما/روشنایی منحصر به فرد است که وقتی ویدئو پروژکتور سیگنال HDR را میبیند، فعال میشود. اما در HC 4000 چهار کالیبراسیون HDR مستقل از تنظیمات رنگ، روشنایی و گاما وجود دارد و اینها به نوبه خود میتوانند در هر یک از پیشتنظیمهای رنگ استاندارد پویا، سینمای روشن، سینما و غیره اعمال شوند. اینها به نوبه خود میتوانند در حالتهای لامپ High، Medium یا Eco تنظیم شوند. اگر HDR را در حالت سینمای روشن فعال کنید، تصویر HDR روشنتری نسبت به زمانی که HDR را در حالت سینما فعال میکنید، دریافت خواهید کرد. علاوه بر همه اینها، اپسون ۴۰۰۰ پنج سطح مختلف پردازش بهبود کیفیت ۴K دارد که با افزایش هر سطح، وضوح تصویر افزایش مییابد. اینکه کدام سطح را ترجیح میدهید، سلیقهای است.
در همین حال، UHD60 فقط یک پیشتنظیم HDR دارد که هنگام دریافت سیگنال ۴K HDR به طور پیشفرض روی آن تنظیم میشود. با این حال، در این حالت، BrilliantColor به طور خودکار روی ۱۰ تنظیم میشود که روشنترین و کمترین کنتراست است. میتوانید BrilliantColor را به صورت مرحلهای کاهش دهید و روشنایی را فدا کنید و کنتراست را به سلیقه خود افزایش دهید. ما دریافتیم که تنظیم حدود ۶، تعادل رضایتبخشتری بین روشنایی و کنتراست ایجاد میکند.
فراتر از این، این دو ویدئو پروژکتور طوری برنامهریزی شدهاند که سیگنالهای HDR را به طور متفاوتی تفسیر کنند. UHD60 به طور خودکار اشباع رنگ زیادی را اعمال میکند که برخی از کاربران آن را به عنوان یک تصویر غنی تفسیر میکنند و برخی دیگر آن را بیش از حد تحریک شده میدانند. HC 4000 طوری برنامهریزی نشده است که اشباع رنگ را تقریباً به اندازه UHD60 افزایش دهد. اما با استفاده از تنظیمات ساده اسلایدرهای رنگ، میتوانید اشباع را در HC 4000 افزایش دهید و/یا اشباع را در UHD60 کاهش دهید تا در نهایت از نظر اشباع تقریباً یکسان به نظر برسند.
تعادل رنگ در کالیبراسیونهای پیشفرض نیز در این ویدئو پروژکتورها متفاوت است. UHD60 تمایل دارد تمایل قابل توجهی به سمت زرد/سبز نشان دهد که نه تنها رنگ نادرستی ایجاد میکند، بلکه کنتراست را نیز کاهش میدهد. پس از کالیبره شدن زرد/سبز، تصویر کنتراست بهبود یافتهای را نشان میدهد. در همین حال، حالت Bright Cinema در HC 4000 (احتمالاً حالتی که اکثر کاربران در HDR انتخاب میکنند) کمی متمایل به آبی سرد است، اگرچه به اندازه تمایل رنگ در UHD60 قابل توجه نیست. هر دو مدل امکان تنظیم رنگ تصاویر HDR را فراهم میکنند، بنابراین تنظیمات پیشفرض کارخانه چیز زیادی در مورد تواناییهای آنها پس از تنظیم دقیق نمیگویند.
با فرض اینکه Epson 4000 در حالت Bright Cinema باشد و BrilliantColor UHD60 روی 10 باشد، UHD60 در تصاویری که عمدتاً سیاه هستند، به سطح سیاه عمیقتری دست مییابد. به عنوان مثال، در صفحه عنوان Lucy، تصویر کاملاً سیاه است به جز عنوان سفید LUCY. در این نوع تصویر، UHD60 سیاه عمیقتر و کنتراست بالاتری را نشان میدهد. با اضافه کردن عناصر غیر سیاه بیشتر به تصویر، مزیت سطح سیاه و اختلاف کنتراست از بین میرود. به عنوان مثال، دو ویدئو پروژکتور، صفحه شروع Universal Studios را با کنتراست بسیار مشابهتری ارائه میدهند. در این حالت، UHD60 دارای لبه ظریفی در سطح سیاه است، اما به اندازه صفحه عنوان Lucy قابل توجه نیست. به طور کلی، در تصویری با طیف وسیعی از عناصر از مناطق تاریک تا نقاط برجسته روشن، دو ویدئو پروژکتور معمولاً کنتراست بسیار مشابهی را نشان میدهند. آنها در واقع میتوانند بین کنتراستهای بالاتر در یک صحنه مشخص، جابهجا شوند.
SDR (محدوده دینامیکی استاندارد):
اپسون HC 4000، اگرچه در HDR رقابتی است، اما در SDR نیز برتری قطعی دارد. عوامل متعددی ممکن است در این امر نقش داشته باشند. یکی از این عوامل این است که نویز دیجیتال در HC 4000 کمتر از UHD60 است. اگرچه این موضوع در 4K به اندازه UHD60 به نظر نمیرسد، اما در SDR و منبع 1080p تفاوت قابل توجهی ایجاد میکند. دوم، HC 4000 دارای لنز زوم تمام شیشهای 16 عنصری قابل توجهتری است. این لنز برای ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی گرانتر اپسون طراحی شده بود، اما در HC 4000 نیز استفاده میشود. سوم، HC 4000 دارای چندین سطح پردازش بهبود 4K، همراه با پردازش SuperResolution و بهبود جزئیات است که برای محصولات سینمای خانگی گرانتر اپسون نیز توسعه داده شده است. اگرچه این ویژگیهای تیز کردن میتوانند بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، اما معمولاً وضوح جزئیات را بدون ایجاد هیچ گونه مصنوعات بهبود لبه قابل مشاهدهای، افزایش میدهند. چهارم، در مورد منابع SDR، کنتراست HC 4000 معمولاً بالاتر از UHD60 است. این موضوع باعث میشود که وضوح کلی تصویر مستقل از رزولوشن باشد. بنابراین در نهایت، تصویر اکثر منابع 1080p در HC 4000 روشنتر، تمیزتر و با کنتراست بالاتری نمایش داده میشود.
در مورد سطوح سیاه، بسته به سطح سیاهی که در مورد آن صحبت میکنید، هر دو میتوانند از یکدیگر پیشی بگیرند. مانند HDR، در یک تصویر عمدتاً سیاه مانند صفحه عنوان یا تیتراژ پایانی، UHD60 در حالت Bright Cinema، سیاهی عمیقتری نسبت به HC 4000 ارائه میدهد. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق موضوعات ویدیو/فیلم سیاه نیستند. در یک تصویر معمولی که موضوع در کل مقیاس خاکستری از سیاه تا سفید متغیر است، عناصر سیاه در HC 4000 به همان اندازه سیاه و گاهی سیاهتر هستند. البته میتوان این مقایسه را با کاهش BrilliantColor در UHD60 یا قرار دادن HC 4000 در حالت Cinema به جای Bright Cinema، یا حتی تنظیم یک یا دو درجهای کنترلهای روشنایی بر اساس سلیقه شخصی خود، تغییر داد.
نکته اصلی این است: برای هر منبع SDR میتوانید آنها را کالیبره کنید تا تقریباً یکسان به نظر برسند، یا میتوانید هر یک را طوری تنظیم کنید که بر سطح سیاهی و اشباع رنگ به قیمت کاهش روشنایی تأکید شود. از نظر جزئیات و وضوح تصویر، هیچ تفاوتی در نمایش آنها با منابع 1080p وجود ندارد و تقریباً هیچ تفاوتی در نمایش 4K SDR وجود ندارد. مطمئناً تفاوت در وضوح تصویر یک منبع 4K ناچیز است و بسیار کمتر از آن چیزی است که از دو فناوری موتور نور متفاوت انتظار دارید.
سایر ملاحظات مهم در مورد ویژگیها
از آنجایی که Epson HC 4000 اساساً یک مدل با عملکرد کمی پایینتر از 6040UB/5040UB است، در ابتدا با مجموعهای از ویژگیهای با عملکرد بالاتر طراحی شده است که معمولاً در مدلهای ارزانتر نمیبینید. در واقع، Epson Home Cinema 4000 تقریباً در تمام ویدئو پروژکتورهای 4K DLP که زیر 2000 دلار عرضه شدهاند، عملکرد خوبی دارد. ویژگیهای آن عبارتند از:
زوم و فوکوس خودکار
تغییر لنز عمودی و افقی خودکار
محدوده تغییر لنز عمودی طولانی تقریباً سه ارتفاع کامل تصویر
حافظه لنز خودکار برای ارتفاع تصویر ثابت 2.4:1 نصب سینمااسکوپ
درونیابی قاب برای پایداری تصویر
قابلیت سه بعدی کامل HD روشن و پر جنب و جوش
تبدیل 2D به 3D
اصلاح کیستون
البته HC 4000 با وزن 24 پوند، بسیار بزرگتر و سنگینتر از هر یک از مدلهای 4K DLP است و هیچ صدایی ندارد. بنابراین برای استفاده قابل حمل از هر نوع مناسب نیست.
عملکرد
روشنایی.
مگر اینکه قصد مشاهده اسناد متنی سفید و صفحات گسترده مالی را داشته باشید، رتبهبندیها و اندازهگیریهای انسی لومن در این ویدئو پروژکتورها برای اهداف مقایسهای بیمعنی هستند. چرخ رنگ RGBCY ویدئو پروژکتور UHD60 و نحوه برنامهریزی آن، آن را قادر میسازد تا نور سفید اضافی فراتر از نور رنگی که قادر به تولید آن است، تولید کند. بنابراین در یک آزمایش کنار هم در حالتهای سینمایی مربوطه، یک سند متنی سفید در UHD60 در مقایسه با HC 4000 بسیار روشن به نظر میرسد. برعکس، یک تصویر ویدیویی تمام رنگی با تنظیمات تصویر یکسان در HC 4000 روشنتر از UHD60 به نظر میرسد. بنابراین برای استفاده معمولی از سینمای خانگی، این واقعیت که UHD60 در حالت سینمایی با لامپ کامل 1260 انسی لومن و HC 4000 تا 848 انسی لومن را اندازهگیری میکند، بیربط است. UHD60 روشنایی رنگ 54٪ (درخشندگی ترکیبی قرمز+سبز+آبی) را در حالت سینمایی در مقابل سفید اندازهگیری میکند. از نظر عملی، این بدان معناست که یک تصویر ویدیویی تمام رنگی به اندازهای که از میزان روشنایی انسی لومن انتظار دارید، روشن نخواهد بود.
شما میتوانید با خاموش کردن تنظیمات Brilliant Color که به طور پیشفرض حداکثر روی ۱۰ است، روشنایی رنگی ۱۰۰٪ را برای UHD60 ایجاد کنید. تنظیم Brilliant Color روی ۱ آن را خاموش میکند و خروجی انسی لومن را حدود ۵۰٪ کاهش میدهد، در حالی که بر خروجی رنگ تأثیری نمیگذارد. از نظر فنی، این تنظیم اندازهگیری "تقریباً یکسانی" را به اعداد انسی لومن HC 4000 ارائه میدهد. با این حال، ما هرگز UHD60 را با Brilliant Color کاملاً خاموش روشن نمیکنیم ویدئو پروژکتور با تنظیم BrilliantColor روی محدوده میانی حدود ۶، اشباع رنگ کافی و تعادل تصویر خوبی ارائه میدهد.
برای اطلاع، اپسون ۴۰۰۰ دارای روشنایی ۲۲۰۰ انسی لومن است و نمونه ما در حالت دینامیک، که روشنترین گزینه است، حداکثر ۲۴۴۰ را نشان میدهد. اپتما UHD60 دارای روشنایی ۳۰۰۰ انسی لومن است و نمونه ما در حالت روشن، که روشنترین گزینه است، حداکثر ۲۷۱۰ را نشان میدهد. با این حال، حالت روشن در UHD60 تمایل بسیار زیادی به رنگ سبز دارد، در حالی که حالت دینامیک در HC 4000، در مقایسه، از نظر تعادل رنگ بسیار به رنگ خنثی نزدیکتر است. علاوه بر این، هنگامی که به جای الگوی تست سفید، یک تصویر ویدیویی تمام رنگی را روی صفحه نمایش میدهید، HC 4000 با وجود داشتن روشنایی انسی لومن پایینتر، روشنتر است.
به دلیل سه حالت قدرت لامپ در HC 4000، این ویدئو پروژکتور در هر حالت سه گزینه روشنایی به شما میدهد.
Epson Home Cinema 4000
| ECO |
MED |
HIGH |
حالت |
| 628 |
661 |
848 |
Cinema |
| 1172 |
1235 |
1583 |
Bright Cinema |
| 1806 |
1903 |
2440 |
Dynamic |
| 1051 |
1108 |
1420 |
B/W Cinema |
| 661 |
697 |
894 |
Digital Cinema |
| 1192 |
1257 |
1611 |
Natural |
نکته: اعداد پررنگ، تنظیمات پیشفرض توان لامپ برای هر حالت عملیاتی را نشان میدهند. میتوانید توان لامپ را در هر حالت به هر یک از سه تنظیم تغییر دهید.
| OPTOMA UHD60 ANSI Lumens |
| Eco |
Bright |
حالت |
| 795 |
1260 |
Cinema |
| 1002 |
1591 |
Vivid |
| 643 |
1021 |
HDR |
| 1707 |
2710 |
Bright |
| 961 |
1525 |
Game |
| 325 |
515 |
Reference |
حالتهای اکو:
ویدئو پروژکتور HC 4000 دارای سه حالت لامپ، High، Medium و Eco است. حالت Medium روشنایی تصویر را ۲۲٪ و حالت Eco آن را کمی بیشتر تا ۲۶٪ کاهش میدهد. هر دوی این حالتهای کمنور، صدای فن را به میزان قابل توجهی تا حد بسیار بیصدا کاهش میدهند. هیچ تفاوت افزایشی در صدای فن بین حالتهای Medium و Eco وجود ندارد.
Optoma UHD60 یک حالت اکو دارد که خروجی نور را ۳۷٪ کاهش میدهد. حالت اکو با خاموش شدن Dynamic Black به یک گزینه تبدیل میشود. در دستگاه آزمایشی ما، در حالت Eco، سوسو زدن مداوم وجود داشت که نشان میدهد منبع نور یا منبع تغذیه دوست ندارد در آن سطح کار کند. تصویر در حالت Bright پایدار است.
افت نور لنز زوم.
اکثر لنزهای زوم در بازترین زاویه خود، نور را با بیشترین کارایی منتقل میکنند. به طور کلی، هر چه محدوده زوم طولانیتر باشد، نور بیشتری در انتهای تله فوتو از دست میرود. اگرچه همیشه درست نیست، اما در مورد این دو ویدئو پروژکتور صادق است. UHD60 دارای محدوده زوم ۱.۵۶ برابر است و ۲۶٪ از خروجی نور ویدئو پروژکتور را در انتهای تله فوتو از دست میدهد. HC 4000 دارای محدوده زوم ۲.۱ برابر است و در انتهای تلهفوتو ۳۳٪ از نور را از دست میدهد. بنابراین اگر به حداکثر رساندن خروجی نور در نصب شما نگران کننده است، سعی کنید ویدئو پروژکتور را با استفاده از انتهای باز محدوده زوم قرار دهید.
یکنواختی روشنایی:
HC 4000 با لنز در زاویه باز ۸۷٪ و در تلهفوتو ۸۵٪ یکنواختی را ثبت میکند. UHD60 در انتهای زاویه باز ۶۴٪ و در تلهفوتو ۷۴٪ یکنواختی ایجاد میکند. این غیرمعمول نیست. به طور کلی، ما موتورهای نوری سه تراشهای را در تمام فناوریها، چه ۳LCD، LCOS یا DLP، میبینیم که یکنواختی بالاتری نسبت به اکثر محصولات DLP تک تراشهای ارزانتر تولید میکنند. این بدان معنا نیست که یک موتور نوری DLP تک تراشهای نمیتواند یکنواختی بالایی تولید کند مطمئناً اگر طراحان آن را عملی کنند، میتواند. Optoma ZU850 به میزان ۹۰٪ و BenQ HT8050 به میزان ۸۷٪ یکنواختی را اندازهگیری کردند. اما این ویدئو پروژکتورها بسیار گرانتر هستند. معمولاً بین قیمت ویدئو پروژکتور DLP تک تراشهای و یکنواختی روشنایی آن همبستگی وجود دارد، به طوری که مدلهای ارزانتر در این معیار خاص به خوبی عمل نمیکنند.
مصنوعات رنگینکمانی.
برخی از کاربران UHD60 احتمالاً به دلیل بهروزرسانی متوالی رنگ از چرخ رنگ، متوجه مصنوعات رنگینکمانی گاهبهگاه میشوند. این مصنوعات در HC 4000 به دلیل طراحی سه تراشهای آن رخ نمیدهند. اینکه آیا فعالیت رنگینکمانی بالقوه در UHD60 برای شما مشکلساز خواهد بود یا خیر، به حساسیت شما نسبت به آنها بستگی دارد. بسیاری از افراد اصلاً از آنها ناراحت نمیشوند و به ندرت متوجه آنها میشوند. برخی دیگر آنها را حواسپرتکننده میدانند.
صدای داخلی.
UHD60 صدای عالی دارد، به همان خوبی که تا به حال از یک ویدئو پروژکتور شنیدهایم. اگر از آن در یک مجموعه قابل حمل گاهبهگاه، مانند یک شب فیلم در حیاط خلوت استفاده میکنید، به راحتی نیازهای صوتی را در مواقع ضروری برآورده میکند. البته برای نمایش 4K سینمای خانگی با صفحه نمایش بزرگ، برای حداکثر تأثیر، به یک سیستم صدای فراگیر نیاز دارید. Epson HC 4000 هیچ صدایی در داخل خود ندارد، بنابراین باید یک سیستم خارجی داشته باشید.
تاخیر ورودی: HC 4000 با خاموش بودن بهبود 4K، تا 28 میلیثانیه و با فعال بودن بهبود 4K، تا 30 میلیثانیه اندازهگیری میشود. UHD60 در تمام حالتها از جمله حالت بازی، ۶۳ میلیثانیه زمان صرف میکند.
صدای فن:
ویدئو پروژکتور Optoma UHD60 یک ویدئو پروژکتور بیصدا است و قطعاً در حالتهای قدرت لامپ مربوطه، از HC 4000 بیصداتر است. اگر UHD60 را در حالت Eco قرار دهید، صدای فن از کم به تقریباً بیصدا کاهش مییابد. به طور مشابه، اگر HC 4000 را از High به Medium یا Eco تغییر دهید، صدای فن به سطحی تقریباً نامحسوس کاهش مییابد.
در حالت High Lamp، صدای فن در Epson HC 4000 به بهترین شکل در محدوده کم تا متوسط توصیف میشود و اگر ویدئو پروژکتور در نزدیکی محل نشستن قرار گیرد، احتمالاً در فواصل آرام فیلم متوجه آن خواهید شد. قرار دادن HC 4000 در حالت Medium Lamp، صدای فن را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد و آن را با UHD60 برابر میکند. هیچ مزیت افزایشی در استفاده از حالت Eco وجود ندارد، زیرا فن HC 4000 در هر دو حالت Medium و Eco با سرعت یکسانی کار میکند.
راهاندازی و نصب
اپسون ۴۰۰۰ تصویری با قطر ۱۲۰ اینچ را از فاصله حدود ۱۲ تا تقریباً ۲۵ فوت پخش میکند. میتوانید برای اطلاع از میزان پرتاب مورد نیاز برای اندازه صفحه نمایش خود، به محاسبهگر ویدئو پروژکتور اپسون HC 4000 مراجعه کنید.
اپتما UHD60 تصویری با قطر ۱۲۰ اینچ را از فاصله حدود ۱۲ تا ۱۹.۲۵ فوت پخش میکند. میتوانید برای اطلاع از میزان پرتاب مورد نیاز برای اندازه صفحه نمایش خود، به محاسبهگر ویدئو پروژکتور اپتما UHD60 مراجعه کنید.
همانطور که در بالا ذکر شد، هر دو ویدئو پروژکتور در انتهای تله فوتو محدوده زوم، مقداری از روشنایی خود را از دست میدهند، بنابراین برای به حداکثر رساندن خروجی نور، آنها را تا حد امکان نزدیک به صفحه نمایش قرار دهید تا بتوانید از انتهای وسیعتر محدوده زوم استفاده کنید.
انحراف عمودی.
UHD60 تصویر را به گونهای پخش میکند که خط مرکزی لنز، لبه پایینی تصویر را در زمانی که جابجایی عمودی لنز در پایینترین حالت خود قرار دارد، قطع کند. از آن نقطه میتوانید با استفاده از کنترل تغییر لنز، تصویر را حدود ۱۵٪ از ارتفاع تصویر بالاتر ببرید. با توجه به اینکه اکثر ویدئو پروژکتورهای ۴K زیر ۲۰۰۰ دلار اصلاً تغییر لنز ندارند، این یک ویژگی خوشایند است. در عین حال، جابجایی و محل قرارگیری تصویر نسبتاً محدود نشان میدهد که اکثر کاربران میخواهند UHD60 را یا روی سقف نصب کنند یا آن را روی یک میز کوتاه بین صندلیها قرار دهند. اگر میز بین صندلیها ترجیح داده میشود، مطمئن شوید که فضای کافی برای اتلاف گرما فراهم شده است. مشکلسازترین محل قرارگیری UHD60 پشت صندلیها روی یک قفسه یا پایه یا در یک قفسه کتاب است، در حالی که تصویر بالای سر مخاطبان قرار میگیرد. در این شرایط، جابجایی عمودی ثابت معمولاً نیاز به شیب رو به پایین ویدئو پروژکتور برای برخورد به صفحه نمایش دارد و UHD60 هیچ اصلاح کیستون برای جبران اعوجاج هندسی حاصل ندارد.
اپسون ۴۰۰۰ دامنه تغییر لنز عمودی بسیار طولانیتری دارد میتواند کل تصویر پخششده را بهطور قابلتوجهی بالاتر یا پایینتر از خط مرکزی لنز قرار دهد. این امر آن را برای قرار دادن روی پایه یا قفسه پشت محل نشستن ایدهآل میکند تا تصویر روی سر بینندگان نمایش داده شود. ویدئو پروژکتور ۴۰۰۰ برای قرار دادن در قفسه کتاب معمولی بسیار بزرگ است، بنابراین یک قفسه یا پایه مخصوص پشت محل نشستن یا یک قفسه سفارشی بزرگتر روی دیوار پشتی، بهترین گزینهها خواهند بود. ویدئو پروژکتور ۴۰۰۰ را میتوان به صورت سقفی نصب کرد یا روی یک میز کوتاه بین صندلیها قرار داد، بنابراین دامنه تغییر لنز عمودی آن، انعطافپذیری لازم برای تطبیق با گزینههای مختلف نصب را فراهم میکند.
بهطور خلاصه، گذشته از همه ملاحظات مربوط به کیفیت تصویر و سایر ویژگیهای عملکردی، تصمیم برای انتخاب یکی از این دو مدل ممکن است بهطور قابلتوجهی تحت تأثیر نحوه نصب شما باشد.
نکات پایانی
Optoma UHD60 و Epson Home Cinema 4000 هر دو ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی بسیار جذابی هستند، اما به دلایل مختلف. اگرچه UHD60 فاقد بسیاری از ویژگیهای HC 4000 است، اما یک مزیت آشکار دارد و آن توانایی آن در تفکیک جزئیات دقیقتر در تصویر 4K از سیگنال اصلی 4K است. علاوه بر این، (وقتی هر دو مدل در محتملترین حالتهای عملکرد خود تنظیم شدهاند) میتواند در تصاویری که عمدتاً سیاه هستند، مانند صفحه نمایش عنوان، تیتراژ و تصاویر فضای عمیق در جنگ ستارگان، به رنگ مشکی عمیقتری دست یابد. UHD60 همچنین دارای یک فن بیصداتر است که بیشتر در حالت قدرت کامل هر دو قابل توجه است. UHD60 بهترین صدای داخلی را دارد که تاکنون در یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی پیدا کردهایم، در صورتی که بخواهید گاهی اوقات از آن برای شبهای فیلم در حیاط خلوت استفاده کنید. در مورد قابلیت حمل، هیچکدام برای استفاده قابل حمل طراحی نشدهاند، اما UHD60 با وزن 16 پوند، کوچکتر و جابجایی آن بسیار آسانتر از Epson 4000 با وزن 24 پوند است. و اگر میخواهید ویدئو پروژکتور خود را روی سقف نصب کنید، UHD60 برای نصب آن به نیروی کمتری نسبت به HC 4000 بزرگتر و سنگینتر نیاز دارد.
Epson HC 4000 عموماً از نظر روشنایی، کنتراست و وضوح از UHD60 با منبع SDR بهتر عمل میکند. در بیشتر حالتها با منابع SDR، کنتراست و اشباع رنگ به طور فزایندهای بالاتر است و سطوح سیاه کمی عمیقتر هستند. این دستگاه دارای یک سیستم درونیابی فریم قوی است که ویژگیای است که میتوانید با خرید UHD65 با 500 دلار دیگر از Optoma نیز دریافت کنید. HC 4000 یکنواختی روشنایی بهتری دارد. همچنین دارای Full HD 3D و حافظه لنز قدرتمند است، دو ویژگی که برای برخی از خریداران جالب است و UHD60 ندارد. در مجموع، اپسون ۴۰۰۰ ویدئو پروژکتوری بزرگتر و سنگینتر با کیفیت ساخت قابل توجهتر است. این ویدئو پروژکتور دارای زوم برقی گسترده و دامنه تغییر لنز است که به کاربر انعطافپذیری نصب میدهد، چیزی که در UHD60 وجود ندارد.
در نهایت، هم اپسون هوم سینما ۴۰۰۰ و هم اوپتوما UHD60 حتی با وجود عرضه مدلهای ۴K جدیدتر و ارزانتر در سال جاری، ویدئو پروژکتورهای بسیار رقابتی هستند. آنها مجموعه ویژگیها و مزایای عملکردی کاملاً متفاوتی دارند. اینکه کدام یک برای شما بهتر است، به ویژگیهایی که بیشتر میخواهید بستگی دارد.