ورود | ثبت نام
021-91003139   
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 649
  • سعید مصباحی
  • 21 مرتبه
مقایسه ویدئو پروژکتورهای Epson Home Cinema 4010 و  Epson 5040UB

مقایسه ویدئو پروژکتورهای Epson Home Cinema 4010 و Epson 5040UB

1404/07/07

وقتی ویدئو پروژکتور اپسون هوم سینما 4050 4K PRO-UHD در نمایشگاه CEDIA ماه سپتامبر معرفی شد، اپسون از برخی پیشرفت‌ها نسبت به مدل‌های قبلی رونمایی کرد. از جمله این پیشرفت‌ها، به‌روزرسانی فناوری تغییر پیکسل 1080p آن بود که با ادعای ارائه جزئیات برابر با حتی برخی از ویدئو پروژکتورهای 4K اصلی ارائه شد. در کنار این، اپسون همچنین به نقشه‌برداری از رنگ‌ها (tone-mapping) اصلاح‌شده برای بهبود رندر محتوای HDR (محدوده دینامیکی بالا) موجود در بلوری‌های UHD و برخی از محتوای پخش‌شده اشاره کرد.

عرضه اپسون هوم سینما 4010، نسخه مصرفی این ویدئو پروژکتور، تنها چند هفته پس از آن، شور و شوقی را در بین علاقه‌مندان به ویدئو پروژکتور ایجاد کرد. در کنار پیشرفت‌های ذکر شده در بالا، مدل 4010 با چند صد لومن خروجی بیشتر از مدل قبلی خود، اپسون هوم سینما 4000، و با نسبت کنتراست کمی افزایش‌یافته عرضه شد. با قیمت پایه ۲۱۹۹ دلار و قیمت بازار ۱۷۹۹ دلار، مدل ۴۰۱۰ نیز ۲۰۰ دلار پایین‌تر از قیمت اولیه HC4000 عرضه می‌شد. خوانندگان ProjectorCentral شروع به پرسیدن این سوال کردند که Home Cinema 4010 چگونه با Home Cinema 5040UB مقایسه می‌شود، که در زمان نگارش این مطلب، مدل ارتقا یافته مستقیم HC4010 است. این مدل ویژگی‌های مشابهی را همراه با کنتراست بسیار بالاتر و سطوح سیاه عمیق‌تر ارائه می‌دهد که نتیجه تصویرگرهای ۳LCD Ultra Black "UB" اپسون است. ارزش تغییر پیکسل بهبود یافته و HDR در ۴۰۱۰ چیست آیا این تغییرات چشمگیر هستند یا فقط تکاملی؟ و در مورد تأثیر کنتراست و خروجی نور اضافی چطور؟ آیا اکنون این دو ویدئو پروژکتور از نظر عملکرد آنقدر به هم نزدیک هستند که بتوان راحت‌تر از پرداخت ۵۰۰ دلار اضافی برای HC5040 صرف نظر کرد؟ بیایید سعی کنیم به این پاسخ‌ها برسیم.

Epson-Home-Cinema-4010-1r

Epson Home Cinema 4010

HC5040UB_hero-tilted-up

Epson Home Cinema 5040UB

تفاوت بین اپسون HC4010 و HC5040UB چیست؟

همانند اپسون HC4000 در مقابل HC5040UB که همکارم ایوان پاول در جولای ۲۰۱۷ با آن روبرو شد، HC4010 و HC5040UB جدید اشتراکات بسیار بیشتری نسبت به تفاوت‌هایشان دارند. هر دو تعدادی از ویژگی‌های ویدئو پروژکتورهای سطح بالا را ارائه می‌دهند که معمولاً در این رده قیمتی یافت نمی‌شوند، از جمله کیفیت ساخت قوی و سنگین؛ همان زوم برجسته ۲.۱ برابر، لنز ۱۵ عنصری شیشه‌ای که اپسون چند سال پیش برای اطمینان از طول عمر آن در مدل‌های آینده، آن را "بیش از حد مهندسی" کرد؛ سازگاری با محتوای 4K/UHD HDR، افزایش وضوح از طریق تغییر پیکسل 1080p؛ عملکردهای لنز قدرتمند از جمله تغییر لنز با برد بلند و ۱۰ حافظه موقعیت لنز برای استفاده با نصب صفحه عریض با ارتفاع تصویر ثابت (CIH)؛ عنبیه پویا برای کمک به افزایش عملکرد کنتراست در صحنه‌های تاریک؛ و پخش سه‌بعدی 1080p. هر دو ویدئو پروژکتور دقیقاً از یک محفظه سفید استفاده می‌کنند، به همین دلیل در اینجا از یک عکس برای نشان دادن آنها استفاده شده است. تفاوت‌های آشکار در مشخصات بین مدل‌ها به موارد زیر محدود می‌شود:

Home Cinema 5040UB Home Cinema 4010  
2500 2400 لومن
1,000,000:1 200,000:1 کنتراست
$2,299 (قیمت بازار) $1,799 (قیمت بازار) قیمت

در کنار این تفاوت‌های قابل اندازه‌گیری در روشنایی/کنتراست نامی و اختلاف قیمت ۵۰۰ دلاری، قابلیت تغییر پیکسل به‌روز شده که اپسون آن را 4K PRO-UHD می‌نامد و نگاشت تُن HDR بهبود یافته که هر دو در مدل جدیدتر و ارزان‌تر یافت می‌شوند، وجود دارند. انتظار می‌رود هر دوی این پیشرفت‌های جدید در مدل‌های آینده اپسون، از جمله به‌روزرسانی HC5040 که هنوز اعلام نشده اما به‌زودی منتشر خواهد شد، ظاهر شوند.

به جز مواردی که ذکر شد، من هر دو ویدئو پروژکتور را در تمام ارزیابی‌هایم در حالت رنگ سینمای دیجیتال در تنظیمات پیش‌فرض تنظیم کرده بودم. همچنین، خوانندگان باید توجه داشته باشند که نمونه 5040UB من درست قبل از ارزیابی من به جدیدترین سیستم عامل به‌روزرسانی شده بود، که مستقیماً نگاشت رنگ HDR را برای مدل‌های قدیمی‌تر سینمای خانگی HDR برطرف می‌کند. کسانی که HC5040UB یا HC4000 دارند می‌توانند دستورالعمل‌های به‌روزرسانی را اینجا و سیستم عامل را اینجا پیدا کنند.

 

اپسون HC4010 در مقابل اپسون HC5040UB: کنتراست و سطح رنگ مشکی

بیایید با نکته‌ی اصلی شروع کنیم: کنتراست و سطح سیاهی. این دو مدل، بیش از هر چیز، توسط اپسون توصیف می‌شوند، چرا که در غیر این صورت، حداکثر خروجی لومن آنها آنقدر نزدیک است که عملاً یکسان هستند.

وقتی ایوان اپسون HC5040UB را با HC4000 مقایسه کرد، خلاصه‌ی یافته‌های او این بود که HC5040 در بیشتر محتوا تقریباً کنتراست یکسانی داشت و سیاهی‌های به طور قابل توجهی عمیق‌تری داشت که فقط تحت شرایط خاصی قابل مشاهده بودند. به طور خاص، مشاهده در اتاق تاریک در صحنه‌هایی با سطح تصویر متوسط ​​(APL) پایین، به 5040UB اجازه می‌داد تا سیاهی‌های به وضوح عمیق‌تری را در مناطق تاریک تصویر و نوارهای جعبه‌ی حروف نشان دهد، و همچنین در برخی از مناطق برخی از تصاویر در صحنه‌های ترکیبی‌تر با ترکیبی از بخش‌های روشن و تاریک، کنتراست کمی بهتری داشت. این تفاوت‌ها، به ویژه در سطح سیاهی، در مقایسه‌های مستقیم قابل تشخیص بودند، اما هرگونه نقص در کنتراست/سطح سیاهی در HC4000 هرگز فاحش نبود و اساساً از این نظر برای ویدئو پروژکتورهایی در این محدوده‌ی قیمت بسیار خوب به نظر می‌رسید. برای مشاهده در نور محیط، چراغ‌ها را روشن کنید و هرگونه مزیت کنتراست/سطح سیاه 5040UB تا حد زیادی از بین رفت.

خب، بعد از چند ساعت ارزیابی، اینجا هستم تا به شما بگویم که حتی با افزایش اندک کنتراست، 4010 جدید تقریباً با 5040UB مانند HC4000 قابل مقایسه است. در تماشای تئاتر در اتاق تاریک از بسیاری از صحنه‌های APL معمولی روشن و ترکیبی، به سختی توانستم تفاوتی بین این دو ویدئو پروژکتور پیدا کنم. در این زمینه، من حتی بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتم که چگونه 4010 ارزان‌تر در اکثر قریب به اتفاق محتوای برنامه، فراتر از انتظار عمل می‌کند.

اما صحنه‌های واقعاً تاریک و چالش‌برانگیز را معرفی کنید، و 5040 کاملاً از 4010 پیشی می‌گیرد، چه با فعال بودن دیافراگم پویا و چه بدون آن. در این صحنه‌های تاریک، که باعث می‌شوند عنبیه چشم بیننده بازتر شود و بنابراین تفاوت‌های ظریف‌تری بین خاکستری و سیاه مشخص شود، برتری ۵۰۴۰ نه تنها قابل توجه بود، بلکه گاهی اوقات شگفت‌انگیز بود.

 

برای مثال، صحنه‌ای از فیلم ترسناک «آن» اثر استیون کینگ را در نظر بگیرید، جایی که شخصیت اصلی، بیل، برادر شش ساله‌اش، جورجی، را به زیرزمین ترسناک خانه‌شان می‌فرستد تا برای قایق بادبانی کاغذی که برایش می‌سازد، مقداری موم بیاورد (فصل ۱، ۰۰:۰۲:۵۸). کل صحنه غرق در تاریکی و سایه است تا وقایع شوم و وحشتناکی را که قرار است اتفاق بیفتد، تداعی کند. من برای این کار از بلوری UHD با HDR Dynamic Range در حالت خودکار (تنظیمات پیشنهادی اپسون و معادل حالت دستی HDR 2) استفاده کردم. همانطور که جورجی بالای پله‌ها ایستاده و به پایین نگاه می‌کند، سیاهی تاریکی پشت سرش، و همچنین در نوارهای صندوق پستی، در ۵۰۴۰ به طور قابل توجهی عمیق‌تر و یکدست‌تر است. در واقع، در مقایسه، به نظر می‌رسد که کل تصویر در ۴۰۱۰ دارای مه است. در عین حال، حتی در چنین صحنه‌ی کم‌نوری، تضاد خوب بین تاریکی و روشنایی‌های روی صورت کم‌نور جورجی، عمق بیشتری به تصویر ۵۰۴۰ می‌بخشد و تفاوت قابل توجهی در اشباع رنگ پوست و موی پسر وجود دارد که باعث می‌شود ۵۰۴۰ طبیعی‌تر به نظر برسد.


نگاهی سریع به آزمون شکنجه‌ی سطح سیاه مورد علاقه‌ی همه، یعنی ابتدای فصل ۱۲ هری پاتر و یادگاران مرگ قسمت ۲ (۰۰:۴۶:۰۵)، نتایج مشابهی را نشان داد. در این صحنه، ارتش مرگ‌خواران ولدمورت در زیر نور ماه روی صخره‌ای مشرف به هاگوارتز جمع شده‌اند و آماده‌ی حمله هستند. چهره‌های آنها توسط نور ماه روشن شده است، در حالی که لباس‌های سیاه آنها و منظره‌ی کوهستانی اطراف در دوردست در سایه‌های تاریک غرق شده‌اند. در این صحنه از بلوری (1080p SDR)، تلویزیون 5040 برخی از جزئیات لباس‌ها و چهره‌های آنها را که در ابتدا در تلویزیون 4010 نشان داده شده بود، از بین برد، اما چند کلیک بالاتر روی کنترل روشنایی تلویزیون 5040، این جزئیات را بدون هیچ گونه کاهش معنی‌دار در سطح سیاهی، آشکار کرد. در همین حال، عمق سیاهی در تلویزیون 5040 به تصویر آن استحکام و صلابت خاصی بخشیده است، در حالی که تلویزیون 4010 همان سایه خاکستری را که قبلاً دیده بودیم، به نمایش گذاشت.

باید این را در نظر بگیرم: اینها صحنه‌های بسیار دشواری برای هر ویدئو پروژکتوری هستند در واقع، برای هر نوع نمایشگری و در حالی که هیچ یک از این ویدئو پروژکتورها را نباید از نظر کنتراست پیشرفته در نظر گرفت، این کلیپ‌ها به هیچ وجه در ۴۰۱۰ غیرقابل تماشا نبودند. اما اگر سطح سیاهی و کنتراست صحنه تاریک، هدف نهایی باشد که ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی خوب، بهتر و بهترین را از هم جدا می‌کند، ۵۰۴۰ به وضوح در اینجا حرف اول را می‌زند  و نه کمی.


رده اول برای کنتراست و سیاهی، بدون شک به سینمای خانگی ۵۰۴۰UB می‌رسد.

 

اپسون HC 4010 در مقابل اپسون HC5040UB: رزولوشن و جزئیات

ویدئو پروژکتور اپسون در گذشته از فناوری تغییر پیکسل 1080p خود به عنوان "4K Enhanced" یاد می‌کرد و اکنون فناوری بهبود یافته خود را "4K PRO-UHD" می‌نامد. از نظر فنی، این شرکت در این آخرین نسخه، تنظیماتی را انجام داده است که باعث کوتاه شدن زمان انتقال بین تغییر پیکسل‌ها می‌شود و در عین حال پیکسل‌ها را برای مدت زمان کمی طولانی‌تری روی صفحه نگه می‌دارد، که گفته می‌شود باعث بهبود نمایش جزئیات می‌شود.

علاوه بر این، این نسل و نسل‌های قبلی راهکار تغییر پیکسل اپسون از درجه‌ای از پردازش تصویر برای افزایش ویژگی‌های کنتراست استفاده می‌کنند. برخی از این پردازش‌ها ممکن است در این نسخه جدید به طور متفاوتی انجام شوند، اگرچه به نظر می‌رسد هر دو سیستم در استفاده مشابه رفتار می‌کنند. اگر به الگوی تست وضوح نگاه کنید و عملکرد بهبود 4K را روشن کنید، با حرکت از محدوده از پیش تنظیم 1 (کمترین بهبود) به پیش تنظیم 5 (بیشترین بهبود)، اثر آن اضافه کردن هاله‌های سفید به خطوط سیاه افقی و عمودی است اساساً اثر بهبود لبه کلاسیک. دو تنظیم اول بهبود کیفیت تصویر (4K Enhancement) هاله‌ای کوچک به خطوط روی الگو اضافه می‌کنند، اما به طور قابل توجهی تصویر را واضح‌تر می‌کنند. (اپسون در بیشتر حالت‌های رنگی ترجیحی از Preset 2 به عنوان پیش‌فرض استفاده می‌کند.) گام بین Preset 2 و Preset 3 چشمگیرترین گام است، با افزایش بسیار بیشتر در بهبود لبه‌ها (و جزئیات درک شده)، در حالی که این افزایش در Preset های 3، 4 و 5 نسبتاً نامحسوس است.

4K-PRO-UHD-Graphic

 

فناوری 4K PRO-UHD اپسون، جابجایی پیکسل‌ها را تسریع می‌کند تا عملکرد را بهبود بخشد.

چیزی که با محتوای برنامه واقعی متوجه خواهید شد این است که پردازش بهبود لبه می‌تواند در برخی از محتواها در تنظیمات از پیش تعیین‌شده بالاتر، معمولاً با ویدیوی با نرخ فریم بالاتر در مقایسه با محتوای مبتنی بر فیلم ۲۴ فریم در ثانیه، قابل توجه‌تر و گاهی اوقات فاحش‌تر شود. همچنین، تنظیمات از پیش تعیین‌شده بالاتر ممکن است در برخی از نواحی خارج از فوکوس در فریم یا روی دانه‌های درشت فیلم در صورت وجود، شروع به ایجاد یک اثر لکه‌دار کنند اثری که با کاهش به تنظیمات از پیش تعیین‌شده ۲ حذف یا تا حد زیادی کاهش می‌یابد. این لکه‌دار شدن ظریف است اما قطعاً در فاصله صندلی قابل مشاهده است، اگرچه به این نواحی از نویز دیجیتال ذاتی ناشی از عدم فوکوس یا عوامل دیگر محدود می‌شود. وقتی اخیراً HC4010 را بررسی کردم، معمولاً تنظیمات بهبود را روی تنظیمات از پیش تعیین‌شده ۴ یا ۵ تنظیم می‌کردم تا حداکثر سطح جزئیاتی را که سیستم می‌تواند ارائه دهد، دریافت کنم و به ندرت نیاز به کاهش آن احساس می‌کردم.

من سخت تلاش کردم تا تفاوت‌ها در نحوه مدیریت الگوهای آزمایشی و صحنه‌های ویدیویی توسط هر ویدئو پروژکتور را در تنظیمات مشابه بهبود ۴K مشخص کنم. با یک الگوی مارپیچی 4K (SDR، 8 بیتی؛ به پایین مراجعه کنید)، افزایش تنظیمات از خاموش تا پیش‌تنظیم 5، خطوط ظریف اطراف مرکز سیاه و در امتداد لبه‌های منحنی فرفره‌ها را به طور فزاینده‌ای واضح‌تر کرد. یعنی، نواحی که قبلاً به صورت سفید در هم آمیخته بودند، سیاهی بیشتری را بین خطوط همگرا نشان می‌دادند تا آنها را در فوکوس بهتری قرار دهند. هر دو ویدئو پروژکتور در این الگو در هر ناحیه از قاب و در هر تنظیماتی به جز یکی، تقریباً یکسان ردیابی کردند. استثنا، پیش‌تنظیم 3 بود، جایی که به نظر می‌رسید 4010 کار کمی بهتر در ترسیم پره‌های خارج شده از خطوط منحنی روی فرفره‌ها هنگام پخش شدن از مرکز انجام می‌دهد. اما این تفاوت حتی از فاصله نزدیک نیز به سختی قابل مشاهده بود و در فاصله دید 10 فوتی من کاهش یافت. 

4K-Spiral-Pattern

الگوی تست وضوح مارپیچی 4K

با محتوای برنامه واقعی، تفاوت بین ویدئو پروژکتورها در نمایش جزئیات نادر بود و بدون بررسی دقیق فریم‌های ویدیویی متوقف‌شده، تشخیص آن دشوار بود. اما وقتی مزیتی وجود داشت، به نفع ۵۰۴۰ بود. نکته مهم و باید قویاً بر این تأکید کنم ما هیچ راهی برای دانستن اینکه چه مقدار از این تفاوت را می‌توان به تفاوت در طرح تغییر پیکسل نسبت داد، نداریم. اپسون در جلسه‌ای با تیم فنی خود به من یادآوری کرد که مزیت کنتراست ۵۰۴۰ به طور مثبت بر درک جزئیات تأثیر می‌گذارد و پیشنهاد کرد که آزمایش بهتر تغییر پیکسل قدیمی آنها در مقابل تغییر پیکسل جدیدشان از مقایسه ۵۰۴۰ و جایگزین آن که به زودی اعلام خواهد شد، حاصل می‌شود. همچنین احتمال کمی وجود دارد که برخی تغییرات نمونه به نمونه در لنزها دخیل بوده باشد، اگرچه من تمایل دارم این را رد کنم زیرا مزیت ۵۰۴۰ را می‌توان در زمان‌های مختلف هم در مرکز و هم در لبه‌های بیرونی صفحه نمایش مشاهده کرد، اما نه در هر صحنه. علت هرچه که باشد، برخی از نواحی برخی تصاویر قطعاً بهبود جزئی اما قابل توجهی را در جزئیات در 5040 نشان دادند که از فاصله دید قابل مشاهده بود.

یک دیسک نمایشی UHD که سال‌ها پیش توسط پاناسونیک (8 بیتی، Rec.709 SDR) به مطبوعات ارائه شده بود، تعدادی کلیپ ویدیویی 4K مفید برای آزمایش وضوح تصویر ارائه داد. در یکی از آنها، قطاری در حال عبور از میان جنگل‌های پاییزی است (تصویر زیر). جزئیات بسیار دقیقی در این صحنه وجود دارد، از جمله شاخه‌های نازکی که برگ‌های خود را از دست داده‌اند، بخش‌هایی از برگ‌های واضح عکاسی شده که سرشار از رنگ‌های روشن هستند، جزئیات مکانیکی کوچک و تابلوهای روی قطار و یک ساختمان صنعتی آجری سیاه رنگ در پس‌زمینه. دو ویدئو پروژکتور در اکثر تنظیمات Enhancement در تمام قسمت‌های تصویر تا حد زیادی یکسان شروع کردند. با خاموش کردن Enhancement بسیار نرم به نظر می‌رسیدند و با Preset 2 کمی واضح‌تر شدند. با این حال، در Preset 3 و بالاتر، تفاوت قابل توجهی در حصار پوشیده از خزه در مرکز پیش‌زمینه تصویر وجود داشت که در 5040 کمی عمق و ابعاد اضافی داشت. 5040 بهتر توانست نواحی تاریک ظریف بین تخته‌های حصار عمودی را برجسته کند. همچنین مدل ۵۰۴۰ در برگ‌های قرمز، زرد و سبز که در مرکز کادر، سمت چپ ریل‌ها دیده می‌شوند، وضوح بیشتری را نشان داد. با بررسی دقیق‌تر، به نظر می‌رسید که پیکسل‌های مجزا بهتر تعریف شده‌اند. سایر قسمت‌های کادر، چه در پیش‌زمینه و چه در پس‌زمینه، در هر دو ویدئو پروژکتور وضوح و فوکوس یکسانی را حفظ کردند.

4K-Train-Demo

UHD train demo clip (Courtesy of Panasonic)

جالب اینجاست که این مزیت ظریف برای ۵۰۴۰ در واقع فقط در جزئیات بسیار ریز و دور در نماهای دوربین بلند دیده می‌شد. این مزیت در نماهای نزدیک واضح، حتی آنهایی که جزئیات به همان اندازه دقیق داشتند، از بین می‌رفت، جایی که هر دو ویدئو پروژکتور به زیبایی و با وضوح تقریباً نفس‌گیری عمل می‌کردند. به عنوان مثال، در کلیپ دیگری از این دیسک نمایشی که زنی را با کیمونو در حال لذت بردن از یک فنجان چای در فضای باز نشان می‌دهد، ویدئو پروژکتورها در توانایی خود برای بازتولید وضوح موهای آفتاب‌زده از سر و ابروهای او و نرمی آرایش او برابر بودند. و در نماهای نزدیک بسیار نزدیک از صورت تام کروز در فیلم Oblivion (فصل ۱، ۰۰:۰۱:۲۹) و از چشمان اسکارلت جوهانسون در فیلم Lucy (فصل ۱۸، ۰۱:۱۲:۲۸)، ویدئو پروژکتورها نیز عملکرد یکسانی داشتند و تصاویر چشمگیری ایجاد کردند.


در نهایت، می‌توان با اطمینان گفت که تفاوت‌های بین HC4010 و HC5040 در ارائه جزئیات تصویر بسیار ناچیز است و به جزئیات کوچک و ظریف در انواع خاصی از صحنه‌ها محدود می‌شود که HC5040 آنها را بهتر مدیریت می‌کرد. من دوباره باید این موضوع را در نظر بگیرم، زیرا 4010، با لنزی غیرمعمول و ظریف با توجه به قیمتش، فوق‌العاده واضح است. علاوه بر این، شکی ندارم که تشخیص تفاوت بین این دو در غیاب مقایسه مستقیم در کنار هم تقریباً غیرممکن است و در صورت وجود هرگونه حرکت جسم یا حرکت دوربین یا زوم کاملاً از بین می‌رود. این تفاوت‌ها بسیار ناچیز هستند. با این حال، این یک رقابت است، بنابراین باید اعلام کنم که دور دوم، برای وضوح و جزئیات، به HC5040 می‌رسد.

نگاشت تُن HDR اپسون HC4010 در مقابل اپسون HC5040UB:

اپسون ۴۰۱۰ و ۵۰۴۰UB طوری مهندسی شده‌اند که محتوای HDR10 را تشخیص دهند، رایج‌ترین شکل HDR که در دیسک‌های بلوری UHD و برخی از محتوای پخش شده یافت می‌شود. محتوای HDR اغلب برای ارائه هایلایت‌های روشن ۱۰۰۰ نیت یا بیشتر، بسیار فراتر از توانایی اکثر ویدئو پروژکتورها و به سختی در حد تلویزیون‌های صفحه تخت بهتر امروزی، مسترینگ می‌شود. بنابراین همه نمایشگرهای مصرفی باید محتوا را دوباره نگاشت کنند تا در محدوده دینامیکی قابل استفاده خود به بهترین شکل به نظر برسد. این به اصطلاح "نگاشت رنگ" ناگزیر منجر به سازش می‌شود. گاهی اوقات، هایلایت‌ها لزوماً برای دستیابی به حداکثر تأثیر و قدرت بصری برش داده می‌شوند، اما به قیمت از دست دادن جزئیات در این بخش‌های روشن تصویر.


مدل‌های ۴۰۱۰ و ۵۰۴۰ هر کدام تنظیمات دستی یکسانی را برای HDR ارائه می‌دهند که با عنوان HDR Mode 1، 2، 3 و 4 مشخص شده‌اند. همچنین دو تنظیم خودکار وجود دارد که وقتی ویدئو پروژکتور Flag HDR10 را در محتوا می‌بیند، فعال می‌شوند: Auto (روشنایی) معادل HDR Mode 1 است و Auto معادل انتخاب HDR Mode 2 است. با پیشرفت در تنظیمات از حالت ۱ به حالت ۴، تصویر کلی به تدریج تاریک‌تر می‌شود و با این کار، روشنایی روشن‌ترین هایلایت‌ها در محتوا کاهش می‌یابد تا بریدگی‌ها کاهش یافته یا از بین بروند و جزئیات بیشتری حفظ شوند. بنابراین، تنظیم HDR شما ذاتاً یک معامله است. اگر در یک سینمای تاریک تماشا می‌کنید و هایلایت‌های فوق‌العاده روشن و تأثیرگذار می‌خواهید که تأثیر احساسی بیشتری داشته باشند، آن را روی حالت ۱ یا حالت ۲ تنظیم کنید، اما انتظار داشته باشید که مثلاً محیط دایره‌ای که شکل خورشید در حال غروب را تعریف می‌کند و شاید برخی از جزئیات و کنتراست در ابرها یا مناظر اطراف آن را از دست بدهید. اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری را در آن نواحی ببینید، از حالت ۳ یا حالت ۴ استفاده کنید، اما در این صورت، هایلایت‌های روشنی که به HDR جلوه احساسی می‌دهند را از دست خواهید داد.

من مقایسه HDR ویدئو پروژکتورها را با فراخوانی الگوهای تست HDR grayscale که به عنوان یک Easter Egg در بسیاری از عناوین UHD Blu-ray منتشر شده توسط سونی پنهان هستند، شروع کردم. شما از منوی بالای هر دیسک UHD سونی شروع می‌کنید، تابع ورود شماره را در پخش‌کننده خود فراخوانی می‌کنید یا به صفحه کلید عددی کنترل از راه دور دسترسی پیدا می‌کنید و 7-6-6-9 را تایپ می‌کنید. انواع اهداف رنگی 100 نیتی و الگوهای grayscale 10 مرحله‌ای ظاهر می‌شوند. الگوهای grayscale محدوده‌هایی از 0 نیت تا 100 نیت، 100 نیت تا 1000 نیت، 1000 تا 2000 نیت و 2000 تا 10000 نیت را پوشش می‌دهند. (همه در Epsons به صورت 4K/24p، 12 بیتی، 4:2:2 HDR نمایش داده می‌شوند.)

HDR-Step-Pattern

الگوی گام به گام HDR در مقیاس خاکستری با منوی Epson HDR (الگوی ارائه شده توسط سونی)

با الگوی گام به گام سیاهی کم، از 0 تا 100 نیت، به راحتی می‌شد دید که وقتی ویدئو پروژکتورها در حالت HDR 1 یا حالت 2 هستند، 4010 کمی بهتر اولین گام‌های بسیار ریز از سیاهی را مدیریت می‌کند و تمایز بیشتری بین گام‌های زیر 1 نیت نشان می‌دهد. در حالت 2، هر چیزی که بالای 5 نیت باشد، روشنایی و درخشندگی کمتری به خود می‌گیرد و به نظر می‌رسد که کف سیاه پایینی 5040 وارد عمل می‌شود و چیزها را فراتر از آنچه حالت 2 با تصویر 4010 انجام می‌دهد، تیره‌تر می‌کند، در حالی که 4010 کمی درخشندگی بیشتری را حفظ می‌کند. به حالت 3 بروید، هر چیزی که زیر 1 نیت باشد در 5040 به سیاهی فرو می‌رود، در حالی که 4010 در گام‌های میانی از سیاهی تا آن سطح، کمی مرزبندی متوسطی را حفظ می‌کند. زمانی که به حالت 4 می‌رسید، نوار 5 نیت در هر دو ویدئو پروژکتور به همراه تمام گام‌های بالاتر، ضربه بزرگی در روشنایی می‌خورد و نوعی تیرگی روی تصویر در هر دو ویدئو پروژکتور ایجاد می‌کند. اما مدل ۴۰۱۰ در مقایسه با مدل ۵۰۴۰، همچنان درجه‌بندی یکنواخت‌تری را در زیر سطح ۵ نیت نشان می‌دهد.

در سطح بالاتر، پله‌های ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ نیت نشان داد که در حالت ۱ یا حالت ۲، هر دو ویدئو پروژکتور اساساً هر چیزی را که بالاتر از ۵۰۰ نیت باشد، برش می‌دهند. با این حال، مدل ۴۰۱۰ همچنان تمایز بیشتری بین پله‌های پایین‌تر از آن نقطه نشان می‌داد، با درجه‌بندی طبیعی‌تر از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نیت. حرکت به حالت ۳ یا ۴ امکان نمایش تمام پله‌ها در این الگو را تا ۱۰۰۰ نیت فراهم می‌کند، هرچند با روشنایی بسیار پایین‌تر. حالت ۴ همچنین تنها تنظیماتی بود که هر پله را در الگوی خاکستری ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نیت به طور کامل برش نمی‌دهد. در آن حالت، هر دو ویدئو پروژکتور تمام پله‌ها را نشان دادند، با این حال، هر دو در پله‌های ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ نیت، عدم تفکیک‌پذیری را نشان دادند.

در مجموع، الگوهای گام به گام نشان می‌دهند که اگرچه تفاوت زیادی در نحوه رندر HDR در تلویزیون‌های ۴۰۱۰ و ۵۰۴۰ وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که نگاشت تُن اپسون در تلویزیون ۴۰۱۰، ترسیم سایه‌های حاصل از رنگ مشکی را تا حدودی بهتر و له شدن رنگ‌های نزدیک به مشکی را کمتر می‌کند و شاید کمی ظرافت بیشتری در مدیریت تفاوت‌های کوچک در روشنایی تا شاید ۴۰۰ نیت نزدیک به حداکثر قابلیت‌های خروجی آن در حالت HDR 1 و حالت ۲ - ایجاد کند.

برای بررسی برخی از محتوای دنیای واقعی، یک کلیپ HDR فوق‌العاده روشن از فیلم Pan را که در دموهای سازنده و به عنوان نمونه آزمایشی در Value Electronics TV Shootout که اخیراً به قاضی کمک کردم، دیده‌ام، تنظیم کردم. در فصل ۲، پیتر ربوده می‌شود و سوار یک کشتی دزدان دریایی پرنده می‌شود که به سمت نورلند می‌رود. در ساعت ۰۰:۱۸:۵۶، کشتی مستقیماً به سمت یک خورشید درخشان و در حال غروب در آسمانی که توسط ابرها و حباب‌های شیشه‌ای شکل آب که حاوی ماهی‌های شناگر هستند، سوراخ شده است، حرکت می‌کند. خورشید در این صحنه‌ی تولید شده توسط CGI آنقدر روشن است که اکثر نمایشگرها آن را کاملاً می‌درخشانند و خورشید و هر چیزی که اطراف آن است را به یک لکه‌ی زرد غول‌پیکر تبدیل می‌کنند. اگر تنظیمات HDR را در اپسونز در این صحنه به حالت ۴ تغییر دهید، تصویر کلی را به اندازه‌ی کافی تاریک کرده‌اید تا آن را رام کنید و خطوط پیرامون خورشید و ابرهای جلوی آن را آشکار کنید. در آن تنظیمات، هیچ مزیت مشخصی برای هیچ یک از ویدئو پروژکتورها وجود نداشت، اما کیفیت تصویر نیز به اندازه‌ی کافی روشن نبود که تأثیر بصری واقعی ایجاد کند.

 

با این حال، در حالت‌های روشن‌تر، با وجود از دست دادن طرح کلی خورشید و دیدن بافت‌های سطحی که روی کره حباب بزرگ در مرکز صفحه نمایش داده می‌شوند، ۴۰۱۰ پیشرفت‌های ظریف اما قابل توجهی نسبت به ۵۰۴۰ ارائه داد. ۴۰۱۰ در حالت HDR 3، به طور کلی قدرت بیشتری نشان داد و جزئیات بیشتری در طرح کلی خورشید در ناحیه برش خورده مشاهده شد. شکی نبود که در این صحنه روشن با ۴۰۱۰ کنتراست کمی بهتری دریافت می‌کردم ابرهای افقی باریکی که خورشید را پوشانده‌اند، برجستگی بیشتری دارند و می‌توان دید که ابرها بیشتر به هاله خورشید نزدیک می‌شوند. این مزیت کنتراست در حالت HDR 2، حالت پیشنهادی اپسون، حتی واضح‌تر شد، جایی که طرح کلی کشتی هنگام حرکت به سمت خورشید، تیره‌تر و کمتر شسته شده در مقابل پس‌زمینه بسیار روشن به نظر می‌رسد. همچنین می‌توانید سایه‌های تیره‌تر بیشتری را در برخی از ابرها مشاهده کنید که به آنها عمق و ابعاد بیشتری می‌دهد.


در صحنه‌های HDR که به‌طورکلی تاریک‌تر بودند یا ترکیبی از عناصر تاریک و روشن داشتند، سطح سیاهی عمیق‌تر بومی 5040 گاهی اوقات قابل مشاهده بود، اما در حالت‌های HDR روشن‌تر 1 و 2 که من همیشه آن‌ها را به خاطر قدرت و تأثیرشان، صرف نظر از هرگونه از دست دادن جزئیات ناشی از برش، ترجیح می‌دادم، اغلب این‌طور نبود. من قبلاً به صحنه‌ای از فیلم It اشاره کردم، برای مثال یک صحنه HDR که به وضوح از مزیت کنتراست 5040 بهره می‌برد. در صحنه‌های ترکیبی، این مزیت کمتر برجسته بود. در سکانس کتابخانه نیویورک در فیلم Oblivion (فصل 3، 00:17:20)، شخصیت تام کروز با نور پس‌زمینه در پشت سر او و پرتو نقطه‌ای روشن روی سلاحش که رو به دوربین و در تاریکی است، نشان داده می‌شود. در حالت HDR 1، هیچ تفاوتی بین ویدئو پروژکتورها در شدت نور نقطه‌ای هنگام قابل مشاهده بودن آن وجود نداشت، اما سیاهی‌های عمیق‌تر 5040 جزئیات سایه بیشتری را در آوار کم‌نور قابل مشاهده در تاریکی یک طبقه پایین‌تر، نمایان کرد. باز هم، یک تفاوت ظریف که احتمالاً در غیاب مقایسه مستقیم A/B از دست می‌رود. با تمام این اوصاف، ما در آخرین دور، تلویزیون 4010 را به خاطر عملکرد HDR کمی بهترش در طیف وسیعی از محتوا، انتخاب می‌کنیم.

نتیجه‌گیری

برای جمع‌بندی یافته‌ها، سه نکته کلیدی از این بررسی ما وجود دارد:

HC5040 کنتراست بهتری دارد و به خصوص سطح سیاهی پایین‌تری دارد که بسیار فراتر از قابلیت‌های HC4010 است، اما در واقع فقط در صحنه‌های بسیار تاریک و در اتاق تاریک سینما قابل استفاده است. در اکثر مواد روشن یا ترکیبی، یا حتی در نور محیطی متوسط، هر دو ویدئو پروژکتور از نظر عملکرد کنتراست نزدیک به هم هستند.

هیئت منصفه هنوز در مورد ارزش افزوده فناوری جدید و به‌روز شده تغییر پیکسل 4K PRO-UHD اپسون مردد است. در آزمایش من به نظر نمی‌رسید که HC4010 در نمایش جزئیات، مزیت قابل توجهی نسبت به 5040 داشته باشد و در واقع، عملکرد کمی بهتر 5040 در این زمینه در برخی از انواع صحنه‌ها ممکن است نتیجه کنتراست برتر ویدئو پروژکتور باشد که هرگونه مزیت جزئی از تغییر پیکسل اصلاح‌شده را تحت الشعاع قرار می‌دهد. ما منتظر فرصتی خواهیم بود تا قبل از قضاوت در مورد 4K PRO-UHD، 5040 را با جانشین آن مقایسه کنیم.

به نظر می‌رسد اپسون در مدل 4010 پیشرفت‌های کوچک اما قابل توجهی در مدیریت محتوای HDR ایجاد کرده است، اگرچه این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای قابل توجه نیستند که در صورت تمایل و بودجه، بتوان از کنتراست بالاتر و رنگ‌های مشکی عمیق‌تر 5040 صرف نظر کرد.

در نهایت، نمی‌توانم به هیچ نتیجه‌ای برسم که کاملاً متفاوت از نتیجه‌ای باشد که ایوان هنگام مواجهه با 5040 با 4000، مدل قبلی 4010، به آن رسید، جز اینکه شاید ارزش بیشتری برای رنگ مشکی بهتر 5040 قائل شود. نظر شخصی من این است که اگر به داشتن یک تصویر عالی برای عملکرد در اتاق تاریک/صحنه تاریک اهمیت می‌دهید، ارزش دارد که 5040 را به طور جدی در نظر بگیرید. درست است که این ویدئو پروژکتور 500 دلار بیشتر از 4010 قیمت دارد حدود 28٪ اما 2299 دلار هنوز هم قیمت منصفانه‌ای برای چنین ویدئو پروژکتوری با ساختار محکم، امکانات خوب و عملکرد بالا است. علاقه‌مندان پرشور سینمای خانگی از کاری که این ویدئو پروژکتور با سخت‌ترین محتوا به درستی انجام می‌دهد، قدردانی خواهند کرد.


از طرف دیگر، اگر بودجه شما محدودتر است، یا کاربرد شما بیشتر مستلزم تماشای فیلم در نور محیط است، ۵۰۰ دلار را پس‌انداز کنید یا آن را صرف یک پخش‌کننده بلوری UHD یا دیسک کنید و HC4010 را بخرید. نمی‌توان آن را به عنوان بهترین عملکرد کلی در بین این دو توصیف کرد، عنوانی که هنوز در اختیار HC5040 است و احتمالاً جانشین 5040 آن را به ارث خواهد برد. اما می‌توان گفت HC4010 بیشتر عملکرد HC5040 را در اکثر قریب به اتفاق محتوای نمایشی ارائه می‌دهد. و در بین این دو، مطمئناً بهترین ارزش را دارد.

همچنین می توانید ، مقاله  مقایسه ویدئو پروژکتورهای Epson Home Cinema 4010 و Optoma UHD51A را مطالعه کنید.

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.